Projekti Saab 900 T8 IC 4D -86
Projekti Saab 900 T8 IC 4D -86
Tulipahan ostettua ruåtsalaista romurautaa. Projektin kohteeksi pääsi tälläkertaa otsikossakin mainittu ruotsalaisvalmisteinen kulkuneuvo. Tekemistä tässä riittää varmasti.
Alkutilanne, eli muutaman tunnin diagnoosilla havaitut viat ja puutteet:
• Oikeanpuolen eturipustus narisee kuin vanha heteka
• Oikeanpuolen vetari finaalissa, eli raksuttaa voimakkaasti oikealle käännyttäessä
• Ohjaustanko narisee käännettäessä
• Jarrusatulat väljät
• Käsijarru heikkotehoinen
• Vilkunviiksi repsahtanut, eli ei pysy päällä oikealle vilkutettaessa
• Pissapoika ei toimi
• Käy kylmänä kolmella pytyllä
• Jakopään ketju rolisee
• Vaihdelaatikko IHAN finaalissa, 3. ja 4. vaihteen päälle kytkeminen erittäin hankalaa
• Vaihdekeppi vetelä
• Turvavyöt rispaantuneet
• Auto on sisältä kuluneen näköinen
• Kuskin penkki heiluu
• Peräkontin luukku heiluu
• Ovien tiivisteet huonot
• Peräkontissa aika paljon hitsaamista
• Etuspoileri puuttuu
Jaahas, siinäpä sitä jotain näin aluksi.. Mutta jos tuosta nyt jotain positiivista pitäisi hakea, niin löytyyhän sentään jotain:
• Päällepäin suhteellisen siisti (ylimaalattu jokunen vuosi sitten)
• Turbon alkuperäiset vanteet tuli mukana
• Kromimaski paikallaan, tosin aika huonokuntoinen
• Keskuslukitus, joka toimii
• Vakionopeudensäädin, joka sekin toimii
• Turbo tuntuu ja kuulostaa ehjältä
• Kone ei ainakaan edellisen omistajan mukaan vie öljyä
• Hinta
Palaan asiaan, kunhan aihetta ilmenee..
Alkutilanne, eli muutaman tunnin diagnoosilla havaitut viat ja puutteet:
• Oikeanpuolen eturipustus narisee kuin vanha heteka
• Oikeanpuolen vetari finaalissa, eli raksuttaa voimakkaasti oikealle käännyttäessä
• Ohjaustanko narisee käännettäessä
• Jarrusatulat väljät
• Käsijarru heikkotehoinen
• Vilkunviiksi repsahtanut, eli ei pysy päällä oikealle vilkutettaessa
• Pissapoika ei toimi
• Käy kylmänä kolmella pytyllä
• Jakopään ketju rolisee
• Vaihdelaatikko IHAN finaalissa, 3. ja 4. vaihteen päälle kytkeminen erittäin hankalaa
• Vaihdekeppi vetelä
• Turvavyöt rispaantuneet
• Auto on sisältä kuluneen näköinen
• Kuskin penkki heiluu
• Peräkontin luukku heiluu
• Ovien tiivisteet huonot
• Peräkontissa aika paljon hitsaamista
• Etuspoileri puuttuu
Jaahas, siinäpä sitä jotain näin aluksi.. Mutta jos tuosta nyt jotain positiivista pitäisi hakea, niin löytyyhän sentään jotain:
• Päällepäin suhteellisen siisti (ylimaalattu jokunen vuosi sitten)
• Turbon alkuperäiset vanteet tuli mukana
• Kromimaski paikallaan, tosin aika huonokuntoinen
• Keskuslukitus, joka toimii
• Vakionopeudensäädin, joka sekin toimii
• Turbo tuntuu ja kuulostaa ehjältä
• Kone ei ainakaan edellisen omistajan mukaan vie öljyä
• Hinta
Palaan asiaan, kunhan aihetta ilmenee..
Kyllä vain, sama pirssi..jcarlson kirjoitti:Onkos tämä se Raahessa kaupan ollut paljon ajettu turbo, jossa oli nahkapenkit penkinpäällisten alla?
Tuli tuossa päivällä tutkittua tuota etupäästä kuuluvaa narinaa, mutta huonoin tuloksin. Ruiskuttelin vaseliinia suunnilleen kaikkiin oikean puolen niveliin ja pusliin, mutta narina sen kun jatkuu.. Samalla tehtiin kaverin kanssa uudet kiinnikkeet etumaskiin, joten nyt ei ole pelkoa että se tipahatisi matkan varrelle.
Huomenissa jos joutaisi tekemään pientä perushuoltoa, eli öljyjen, sudattimen ja tulppien vaihdot.
Sisustan imuroiminen ja luuttuaminenkaan ei tekisi yhtään pahaa..
Vähän päivitystä tännekin.. Jonkun verran on tehty ja aika paljon on vielä tekemättä.
Auto on ollut käytössäni nyt noin kuukauden päivät ja takana reilu 2000km.
Tähän mennessä tehty:
Perushuollot, öljyn ja suodattimien vaihdot, tulpat, sytytyksen ja seosten säätö. Lisäksi vaihdettu oikea yläpallonivel ja vasen vetonivel. Lisäksi uusittu mm. toinen takalampun lasi, turvavyöt, ovien tiivisteitä, keskikonsoli.. yms. Uusi pakoputken takaosa odottelisi vielä vaihtoa..
Ja pientä tuuninkia: kirkkaat etuvilkut asennettu. Lisäksi olisi vielä hakusessa se etuspoilerin alalärpätin, joka on jäänyt johonkin matkan varrelle.. Ja jos vielä löytyisi jostakin takavalojen väliin heijastinpaneeli (sedan)..
Alkuvaikeuksista huolimatta suht huoletonta meno on ollut, mitä nyt kylmäkäynnstysvaikeudet edelleen rasittaa, sekä vaihteisto kränää, mutta eipä nuo menoa periaatteessa haittaa.
Peräkontin hitsaushommat aloitan tässä kevään/kesän päälle kunhan joudan..
Auto on ollut käytössäni nyt noin kuukauden päivät ja takana reilu 2000km.
Tähän mennessä tehty:
Perushuollot, öljyn ja suodattimien vaihdot, tulpat, sytytyksen ja seosten säätö. Lisäksi vaihdettu oikea yläpallonivel ja vasen vetonivel. Lisäksi uusittu mm. toinen takalampun lasi, turvavyöt, ovien tiivisteitä, keskikonsoli.. yms. Uusi pakoputken takaosa odottelisi vielä vaihtoa..
Ja pientä tuuninkia: kirkkaat etuvilkut asennettu. Lisäksi olisi vielä hakusessa se etuspoilerin alalärpätin, joka on jäänyt johonkin matkan varrelle.. Ja jos vielä löytyisi jostakin takavalojen väliin heijastinpaneeli (sedan)..
Alkuvaikeuksista huolimatta suht huoletonta meno on ollut, mitä nyt kylmäkäynnstysvaikeudet edelleen rasittaa, sekä vaihteisto kränää, mutta eipä nuo menoa periaatteessa haittaa.
Peräkontin hitsaushommat aloitan tässä kevään/kesän päälle kunhan joudan..
Hitsaushommat odottavat edelleen tekijäänsä, lähinnä työkiireiden takia. Ja tänä kesänähän ei lomia muutenkaan vietellä..
Noh, pakoputki on vaihdettu, tosin kiinnikkeet heittivät luokkaa 10cm. Tulikohan ostettua väärä putki, vai ovatko nuo tarvikeputket yksinkertaisesti noin heikkolaatuisia toleransseiltaan.. Keskipönttökin alkoi myös uhkaavasti pöristä, siihen taidan tosin vain hitsata peltilämiskän paikaksi (uusi keskiputki varmaan maksaisi saman verran kuin koko autosta maksoin).
Tuli sitten ruuvattua APC-boksiinkin "Type-M" asetukset. Vähän kuitenkin kummastuttaa ahtopaineiden seilailu.. AutoGaugen mittarin mukaan heittelee välillä 0.7-0.9bar (siis kun kiihdyttää 5. vaihteella pieniltä kierroksilta). Pienemmillä vaihteilla (2. ja 3.) ahtoja ei saa nousemaan yli 0.7bar ikinä.
Nakuvalon johtokin tuli vedettyä ja ledikin olisi jo kojelaudassa kiinni, pitäisi vaan jaksaa kytkeä Ehkä se kertoisi miksi ahdot ei nouse. Olen aika varma, että luulee nakuttavan..
Noh, pakoputki on vaihdettu, tosin kiinnikkeet heittivät luokkaa 10cm. Tulikohan ostettua väärä putki, vai ovatko nuo tarvikeputket yksinkertaisesti noin heikkolaatuisia toleransseiltaan.. Keskipönttökin alkoi myös uhkaavasti pöristä, siihen taidan tosin vain hitsata peltilämiskän paikaksi (uusi keskiputki varmaan maksaisi saman verran kuin koko autosta maksoin).
Tuli sitten ruuvattua APC-boksiinkin "Type-M" asetukset. Vähän kuitenkin kummastuttaa ahtopaineiden seilailu.. AutoGaugen mittarin mukaan heittelee välillä 0.7-0.9bar (siis kun kiihdyttää 5. vaihteella pieniltä kierroksilta). Pienemmillä vaihteilla (2. ja 3.) ahtoja ei saa nousemaan yli 0.7bar ikinä.
Nakuvalon johtokin tuli vedettyä ja ledikin olisi jo kojelaudassa kiinni, pitäisi vaan jaksaa kytkeä Ehkä se kertoisi miksi ahdot ei nouse. Olen aika varma, että luulee nakuttavan..
Todennäköisesti nakuttaa.. T8 pikkucoolerilla ei jaksa pitää edes 1 barin ahtoja kuin korkeintaan hetkellisesti yhden tai kahden kiihdytyksen verran, sitten cooleri on jo kuuma ja varmasti nakuttaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Saab 900 T8 4D -86
Nooh, pirssi on jo vanha lahna, eipä ole suuri tappio vaikka kilahtaisi..ng900aero kirjoitti:Hieman mietityttää tuo yhdistelmä; ahtopaineiden type m -asetukset ja rallattava jakoketju
Tosin tuota koneesta kuuluvaa rallatusta olen vähän miettinytkin, se nimittäin voisi johtua myös venttiilien välyksistä. Kylmänä kone ei pidä meteliä, rilkutus alkaa vasta koneen lämmetessä.
Voisikohan tuo äänekäs yläpää myös häiritä nakuanturin toimintaa? Tiedä häntä, mopo mikä mopo, mutta kyllä tuolla nyt 1.2 litrasen ladan ohi pääsee..
Varmaan pitääkin paikkaansa. Kyllä se tuolla 0.9 barissa aina välillä käy, mutta sitten aina tipahtaa. Enkä noista ahdoista oikein tiedä, kun tuo mittari on tuollainen halpisromu, liekö edes näyttää oikein. Orkkis painemittari käy maksimissaan jossain puoli senttiä punaisella.jcarlson kirjoitti:Todennäköisesti nakuttaa.. T8 pikkucoolerilla ei jaksa pitää edes 1 barin ahtoja kuin korkeintaan hetkellisesti yhden tai kahden kiihdytyksen verran, sitten cooleri on jo kuuma ja varmasti nakuttaa.
Mutta viritykset saa nyt tuossa vehkeessä riittää.. hitsaushommat odottaa.
Syksyllä, todennäköisesti (ja toivottavasti), vaihtuu menopeli. Lupaan myydä tuon nykyisen kolmella sadalla (300) eurolla, kaksin renkain, katsastetettuna, jos vain jollekin kelpaa!
Käyttökunnostusprojekti edennyt viimeaikoina hieman nihkeästi..
Sen verran on kiirettä pitänyt, ettei ole paljon muuta joutanut kuin ajamaan, mutta kyllähän tuo on toiminut tasaisen epävarmasti. No ei vais, nyt on takana noin 5000km ja matka jatkuu.. Viime viikonlopun 700km reissu sujui ihan mallikkaasti.
Sen verran olen tehnyt, että etuspoilerilärpättimen laitoin, kun moinen naapuripitäjän puolelta sopivasti löytyi. Lisäksi on tullut liimattua rautaliimalla muutama lätkä pohjaan (tunkin nostokorvakkeet, kuinkas muuten..).. mutta reikäjuusto-peräkontti odottaa edelleen uutta peltiä.
Toinen takajarru vaatisi hieman tutkistelua, en tiedä mikä ihme siellä oikein kolkuttaa ja koputtaa jarrutettaessa..
Konehuoneen puolelle ei ole viimiaikoina paljon tarvinut katsella, mitä nyt jäähdytinnesteet ja öljyt välillä tarkastanut (eipä ole tarvinut lisäillä).
Sen verran on kiirettä pitänyt, ettei ole paljon muuta joutanut kuin ajamaan, mutta kyllähän tuo on toiminut tasaisen epävarmasti. No ei vais, nyt on takana noin 5000km ja matka jatkuu.. Viime viikonlopun 700km reissu sujui ihan mallikkaasti.
Sen verran olen tehnyt, että etuspoilerilärpättimen laitoin, kun moinen naapuripitäjän puolelta sopivasti löytyi. Lisäksi on tullut liimattua rautaliimalla muutama lätkä pohjaan (tunkin nostokorvakkeet, kuinkas muuten..).. mutta reikäjuusto-peräkontti odottaa edelleen uutta peltiä.
Toinen takajarru vaatisi hieman tutkistelua, en tiedä mikä ihme siellä oikein kolkuttaa ja koputtaa jarrutettaessa..
Konehuoneen puolelle ei ole viimiaikoina paljon tarvinut katsella, mitä nyt jäähdytinnesteet ja öljyt välillä tarkastanut (eipä ole tarvinut lisäillä).