Ylläpitoriemua: OG900i my88

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23921
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Ylläpitoriemua: OG900i my88

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

raumalta löytyy orggis kopiot.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Uteip
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: Ke Syys 19, 2018 20:53
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ylläpitoriemua: OG900i my88

Viesti Kirjoittaja Uteip »

Mä vaihdoin Noppaan takajouset ilman puristimia ottamalla akselin kannatukseen tunkilla, irroittamalla etukannakkeen ja laskemalla akselia alaspäin. Lähti todella siististi ja turvallisesti. Kaiken lisäksi korikiinnikkeiden pultit oli käsittämättömän helposti aukaistavissa. Siis kiinni olivat kyllä, mutta yhtään ei ollut ruostetta välissä ja keltapassivointi oli uuden veroinen.

Samalaiset puristimet löytyy itseltä kuin AZP:llä, mutta niitä ei oikein symmetrisesti tuonne saanut muistaakseni mahtumaan.

Edit: Ei kun joo, etupäähänhän tässä viitattiin, siihen tarvii puristimet toki. Satkun rakennetta en muista niin tarkkaan, että sopiiko nuo, voisin kuvitella sopivan..
Ex:Saab 90i -86, (Micra -99, Punto -02)
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Ylläpitoriemua: OG900i my88

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Kiitos tarjouksista! Vähän kyselin jo läheltäkin ja saattaa yllättäen (tai vähemmän yllättäen) löytyä orkkiksenkaltaiset, täytyy vielä selvittää. Palaan asiaan..
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ylläpitoriemua: OG900i my88

Viesti Kirjoittaja tetammi »

AZP:n tarjoamillakin saa vaihdettuu mut yleensä ei kaks riitä ja tarttis olla mutterit molemmis päis.

Toki samas ajas ajaa Raumal ja vaihtaa jouset oikealla työkalulla parkkiksella ja ajaa takaisin. :mrgreen:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23921
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Ylläpitoriemua: OG900i my88

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Täällä pääsee nostimelle hi.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Ylläpitoriemua: OG900i my88

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Maailmankaikkeuden kosminen värähtely resonoi ja orkkispuristin löytyy Superin edelliseltä omistajalta, samalta paikkakunnalta pajan kanssa. Eipä osannut kysellä suoraan sieltä, kun vanha purkuosavarasto sieltä siirtyi meille jo muutamia vuosia sitten.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Ylläpitoriemua: OG900i my88

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Noniin, pakolliset velvoitteet hoideltu eli osaava ihminen hitsaili paikat kuntoon takapäästä ja laittoi samalla iskarit ja jouset uusiksi. Etupään alustahommat jäi vielä odottelemaan tulevaisuutta. Oli mukavat maaseutuajelut lapsen kanssa kiertoreittejä kotiin, hän kun tykkää erikoisreiteistä. Ei ole ainoa. Tankkiin lirahti täytteeksi 10 litraa eli noin vajaa kolmasosa etanolia, tuntuisi toimivan oikein hyvin.

Hitsauksen takia oli poistettu verhoilut ja takaistuimet, niin se oli hyvä syy ryhdistäytyä. Pyysin, ettei penkkiä laitettaisi takaisin paikoilleen. Tänään sain aikaiseksi kaivella varastojen pohjalta kahdesta vaihtoehdosta entistä paremmin värinsä säilyttäneen sohvan, joka on vieläpä varustettu takaistujan niskaa suojelevilla tukityynyillä! Karvalakki on taas vähemmän karvalakki :mrgreen:

EDIT ja note to self: heinäkuussa vaihdettu öljyt, kilometrit vähän jonkun verran vajaa 297777.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Ylläpitoriemua: OG900i my88

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Kävin kuivurilla katselemassa tätä muotovaliota. Oli puskenut jäähynesteet lattialle, liekö joku letku hapertunut tai jyrsijän uhri. Puuhaa tiedossa siis!
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Ylläpitoriemua: OG900i my88

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Kevätpuuhat alkoivat toden teolla eilen. Alkuvuoden aikana on pienellä ja pintapuolisella tutkimisella tullut ilmeiseksi, että vesipumppu vuotaa. Viimeistään sen huomasi siitä, kun vesi valui kaaressa vesipumpulta pakoputkelle auton ollessa käynnissä. Ja vissiin jonkun verran on vuotanut myös auton sammuksissa. Toinen vuotokohtahan on kuskin jalkatilassa, sillekin pitää tehdä jotain.

Aloitin jäähynesteen poistolla ja sieltä tupsahti maailmaan niin iloisen punaruskeaa nestettä, että päätin kierrättää enemmänkin vettä läpi. Ensimmäisten kolmen kierroksen eli n. 15 litran jälkeen väri oli vielä samaa punertavaa. Hyllystä löytyi myös vanha jäähdyttimen puhdistusaine, jonka käytin ohjeen mukaan, ja se näytti auttavan ja poisti moskaa. Pari kierrosta huuhtelun jälkeen vesi näytti jo suht kirkkaalta. Noin 40l tuli kierrätettyä vettä järjestelmän kautta, saa nähdä miltä tämä viimeinen kierros näyttää, kun tuon veden tiputan pois.

Paikallisesta Motonetistä hain tuoreen vesipumpun (varaston viimeinen) ja samalla myös termarin (varaston viimeinen) ja myös yhden termarin tiivisteen (varaston viimeinen). Ne odottavat asennusta, samassa yhteydessä pitäisi lämppärin puolta katsoa eli pääsee sisustaa purkamaan ja toteamaan kuinka märkää siellä onkaan.. Sormia syyhyttää vähäse!
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ylläpitoriemua: OG900i my88

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Hana sieltä yleensä ekana vuotaa.
Polvisuojan ku ottaa pois niin kuskin puolelta näkee hyvin ja saa jopa vaihdettuu.

Toki voi olla kennoki..
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Ylläpitoriemua: OG900i my88

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

tetammi kirjoitti:
To Huhti 27, 2023 06:47
Hana sieltä yleensä ekana vuotaa.
Polvisuojan ku ottaa pois niin kuskin puolelta näkee hyvin ja saa jopa vaihdettuu.

Toki voi olla kennoki..
Jep, näin oon ymmärtänyt. Hanan tai kennon korjaushommat sitten vielä ainaki intternetin mukaan aika hankalia vielä hankalan irrotuksen ja asennuksen lisäksi, mut ehkä saattaa olla hyllytavarana varaosia kun on kokonaisena irrotettu kojelauta purkuautosta tallessa. Jos noi nyt siinä sitten mukana ovat 8O
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Ylläpitoriemua: OG900i my88

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Vesipumppu vaihdettu ja pitää ainakin paremmin nestettä sisällä, jostain vähän vuotelee vielä jostain. Mutta nesteen roiskuminen auton käydessä loppui! Saattaa olla ihan kannentiivisteeltä, moottori on aika ruojainen tulipellin puolelta kaikin puolin. Sen verta käyttelin autoa lämpimäksi, että lämpötila vaikuttaa pysyvän nyt vakaana. Se on kiva, viime kesän ajoissa lämpömittari seilasi aika hurjasti.

Kojelautaakin tuli sen verran jo purettua, että löysin mm. Jemma-nimisen paikan.
Kuva

Kuva

Nyt on myös näkymä hanalle on olemassa. Kunhan motivoituu, niin otan varmaan koko kennon hanoineen käsiin tarkasteluun. Taskulampun valossa näyttää oudosti siltä, että hana vuotaa säätimen/rattaiden kohdalta. Hapettumaakin on näkyvillä tarpeeksi, eli eiköhän sitä nestettä muualtakin valu. Matot ja toppaukset olivat onneksi kuivia.

Kuva

Puretun satkun kojetaulussa oli kaikki palaset tallella, ja ainakin hana vaikuttaa toimivalta ja liikkuu. Eri asia on toki se, että vuotaako samanmoisesti.

Kaiuttimen reiästä pääsi samalla näppärästi mittariston polttimoihin käsiksi ja nyt on pitkään palaneena olleita polttimoita eli mittariston yleisvalot ja vasemman vilkun polttimot saatu palamaan. Tähänkin käytin hyllystä löytyneitä purkuosia.

Puuhailu jatkunee seuraavaksi vuodon metsästyksellä ja lämppärin hanan ja kennon purkaminen+kasaaminen jossain välissä myös.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7439
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Ylläpitoriemua: OG900i my88

Viesti Kirjoittaja mestari »

saataa olla että moti vaatio riittää vain hanan vaihtamiseen :D
tuosta aksilastahan se kusee tuonne rattaiden suuntaan ja kun viimeksi pariin satkuun ne vaihdoin oli sellaset ihmeelliset tiivisteet tuolla sisällä siinä liuussa että mistä niitä saisi ostettua eli kuka noita valmisti saabille?
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1059
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Ylläpitoriemua: OG900i my88

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Minun ensimmäisesä satkussa Jemmaan oli tyhjentyny tuhkakuppi ilmeisesti samassa tällisä missä moottori oli painunut rintapelliä vasten :D ..
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Ylläpitoriemua: OG900i my88

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Saabia on hipistelty viime aikoina silloin tällöin ja otin sen jopa liikenteeseen! Muutama kymmentä kilometriäkin testiajelua takana.

Lämppärin hanan vuotamisefektiä olen yrittänyt löytää, mutta ei vaan tunnu vuotavan. Varmasti lätäkkö ilmestyy lattiamatolle samalla hetkellä, kun paneelin lätkii takaisin paikoilleen. Moottorin puolella asiat vissiin asettuneet hyvin, kun mitään isompia vuotoja ei ole enää havaittavissa, toki perusmerkkailua tämän kanssa nyt ja aina.

Käynti oli hieman epätasaista, niin aloitin omalla logiikallani sytytyspuolelta vaihtelemaan osia, kun kerta hyllyssä on. Virranjakajan kansi vaihtui, samoin pari tulpanjohtoa "vähemmän hapettuneisiin" ja pyörijääkin vähän putsailin. Tulpat meni vaihtoon myös, ja koska näyttivät niin puhtaan valkoisilta eikä maitokaffen ruskeilta, niin seuraavaksi sitten seoksia säätämään. Elikkäs lisää soppaa. Nyt käy tasaisesti!

Sitä tässä oon miettinyt, että riittäisiköhän K-Jetronicissa säätövara sellaisenaan, jos alkaisi käyttämään etanolia 8O :lol: Ei rahallisen säästön, vaan harrastuksen vuoksi.

Testiajoilla tuli myös huomattua perinteinen kevään vika eli laahaava oikea takajarru. Tänään availin ja otin palat käteen, vähän jarrurasvaa liukutappeihin ja muuta putsailua ja sitten herkistelyä sen mitä pystyi. Saapa nähdä riittikö akuuttiin ongelmaan. Käsijarru pitää kyllä molemmin puolin vielä laittaa kohdilleen ennen katsastelua heinäkuun lopussa, ehkä tuo jarrun purkaminen kevyen putsauksen ja rasvauksen kera on syytä tehdä myös vasemmalle puolelle.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
Vastaa Viestiin