Sivu 4/6

Re: Ylläpitoriemua: OG900i my88

Lähetetty: Su Heinä 17, 2022 12:53
Kirjoittaja nalleolut
raumalta löytyy orggis kopiot.

Re: Ylläpitoriemua: OG900i my88

Lähetetty: Su Heinä 17, 2022 14:41
Kirjoittaja Uteip
Mä vaihdoin Noppaan takajouset ilman puristimia ottamalla akselin kannatukseen tunkilla, irroittamalla etukannakkeen ja laskemalla akselia alaspäin. Lähti todella siististi ja turvallisesti. Kaiken lisäksi korikiinnikkeiden pultit oli käsittämättömän helposti aukaistavissa. Siis kiinni olivat kyllä, mutta yhtään ei ollut ruostetta välissä ja keltapassivointi oli uuden veroinen.

Samalaiset puristimet löytyy itseltä kuin AZP:llä, mutta niitä ei oikein symmetrisesti tuonne saanut muistaakseni mahtumaan.

Edit: Ei kun joo, etupäähänhän tässä viitattiin, siihen tarvii puristimet toki. Satkun rakennetta en muista niin tarkkaan, että sopiiko nuo, voisin kuvitella sopivan..

Re: Ylläpitoriemua: OG900i my88

Lähetetty: Su Heinä 17, 2022 16:47
Kirjoittaja lauriolio
Kiitos tarjouksista! Vähän kyselin jo läheltäkin ja saattaa yllättäen (tai vähemmän yllättäen) löytyä orkkiksenkaltaiset, täytyy vielä selvittää. Palaan asiaan..

Re: Ylläpitoriemua: OG900i my88

Lähetetty: Su Heinä 17, 2022 17:15
Kirjoittaja tetammi
AZP:n tarjoamillakin saa vaihdettuu mut yleensä ei kaks riitä ja tarttis olla mutterit molemmis päis.

Toki samas ajas ajaa Raumal ja vaihtaa jouset oikealla työkalulla parkkiksella ja ajaa takaisin. :mrgreen:

Re: Ylläpitoriemua: OG900i my88

Lähetetty: Su Heinä 17, 2022 19:30
Kirjoittaja nalleolut
Täällä pääsee nostimelle hi.

Re: Ylläpitoriemua: OG900i my88

Lähetetty: Ma Heinä 18, 2022 14:59
Kirjoittaja lauriolio
Maailmankaikkeuden kosminen värähtely resonoi ja orkkispuristin löytyy Superin edelliseltä omistajalta, samalta paikkakunnalta pajan kanssa. Eipä osannut kysellä suoraan sieltä, kun vanha purkuosavarasto sieltä siirtyi meille jo muutamia vuosia sitten.

Re: Ylläpitoriemua: OG900i my88

Lähetetty: Ke Heinä 27, 2022 18:04
Kirjoittaja lauriolio
Noniin, pakolliset velvoitteet hoideltu eli osaava ihminen hitsaili paikat kuntoon takapäästä ja laittoi samalla iskarit ja jouset uusiksi. Etupään alustahommat jäi vielä odottelemaan tulevaisuutta. Oli mukavat maaseutuajelut lapsen kanssa kiertoreittejä kotiin, hän kun tykkää erikoisreiteistä. Ei ole ainoa. Tankkiin lirahti täytteeksi 10 litraa eli noin vajaa kolmasosa etanolia, tuntuisi toimivan oikein hyvin.

Hitsauksen takia oli poistettu verhoilut ja takaistuimet, niin se oli hyvä syy ryhdistäytyä. Pyysin, ettei penkkiä laitettaisi takaisin paikoilleen. Tänään sain aikaiseksi kaivella varastojen pohjalta kahdesta vaihtoehdosta entistä paremmin värinsä säilyttäneen sohvan, joka on vieläpä varustettu takaistujan niskaa suojelevilla tukityynyillä! Karvalakki on taas vähemmän karvalakki :mrgreen:

EDIT ja note to self: heinäkuussa vaihdettu öljyt, kilometrit vähän jonkun verran vajaa 297777.

Re: Ylläpitoriemua: OG900i my88

Lähetetty: Su Joulu 11, 2022 21:18
Kirjoittaja lauriolio
Kävin kuivurilla katselemassa tätä muotovaliota. Oli puskenut jäähynesteet lattialle, liekö joku letku hapertunut tai jyrsijän uhri. Puuhaa tiedossa siis!

Re: Ylläpitoriemua: OG900i my88

Lähetetty: To Huhti 27, 2023 06:22
Kirjoittaja lauriolio
Kevätpuuhat alkoivat toden teolla eilen. Alkuvuoden aikana on pienellä ja pintapuolisella tutkimisella tullut ilmeiseksi, että vesipumppu vuotaa. Viimeistään sen huomasi siitä, kun vesi valui kaaressa vesipumpulta pakoputkelle auton ollessa käynnissä. Ja vissiin jonkun verran on vuotanut myös auton sammuksissa. Toinen vuotokohtahan on kuskin jalkatilassa, sillekin pitää tehdä jotain.

Aloitin jäähynesteen poistolla ja sieltä tupsahti maailmaan niin iloisen punaruskeaa nestettä, että päätin kierrättää enemmänkin vettä läpi. Ensimmäisten kolmen kierroksen eli n. 15 litran jälkeen väri oli vielä samaa punertavaa. Hyllystä löytyi myös vanha jäähdyttimen puhdistusaine, jonka käytin ohjeen mukaan, ja se näytti auttavan ja poisti moskaa. Pari kierrosta huuhtelun jälkeen vesi näytti jo suht kirkkaalta. Noin 40l tuli kierrätettyä vettä järjestelmän kautta, saa nähdä miltä tämä viimeinen kierros näyttää, kun tuon veden tiputan pois.

Paikallisesta Motonetistä hain tuoreen vesipumpun (varaston viimeinen) ja samalla myös termarin (varaston viimeinen) ja myös yhden termarin tiivisteen (varaston viimeinen). Ne odottavat asennusta, samassa yhteydessä pitäisi lämppärin puolta katsoa eli pääsee sisustaa purkamaan ja toteamaan kuinka märkää siellä onkaan.. Sormia syyhyttää vähäse!

Re: Ylläpitoriemua: OG900i my88

Lähetetty: To Huhti 27, 2023 06:47
Kirjoittaja tetammi
Hana sieltä yleensä ekana vuotaa.
Polvisuojan ku ottaa pois niin kuskin puolelta näkee hyvin ja saa jopa vaihdettuu.

Toki voi olla kennoki..

Re: Ylläpitoriemua: OG900i my88

Lähetetty: To Huhti 27, 2023 08:27
Kirjoittaja lauriolio
tetammi kirjoitti:
To Huhti 27, 2023 06:47
Hana sieltä yleensä ekana vuotaa.
Polvisuojan ku ottaa pois niin kuskin puolelta näkee hyvin ja saa jopa vaihdettuu.

Toki voi olla kennoki..
Jep, näin oon ymmärtänyt. Hanan tai kennon korjaushommat sitten vielä ainaki intternetin mukaan aika hankalia vielä hankalan irrotuksen ja asennuksen lisäksi, mut ehkä saattaa olla hyllytavarana varaosia kun on kokonaisena irrotettu kojelauta purkuautosta tallessa. Jos noi nyt siinä sitten mukana ovat 8O

Re: Ylläpitoriemua: OG900i my88

Lähetetty: Su Huhti 30, 2023 12:26
Kirjoittaja lauriolio
Vesipumppu vaihdettu ja pitää ainakin paremmin nestettä sisällä, jostain vähän vuotelee vielä jostain. Mutta nesteen roiskuminen auton käydessä loppui! Saattaa olla ihan kannentiivisteeltä, moottori on aika ruojainen tulipellin puolelta kaikin puolin. Sen verta käyttelin autoa lämpimäksi, että lämpötila vaikuttaa pysyvän nyt vakaana. Se on kiva, viime kesän ajoissa lämpömittari seilasi aika hurjasti.

Kojelautaakin tuli sen verran jo purettua, että löysin mm. Jemma-nimisen paikan.
Kuva

Kuva

Nyt on myös näkymä hanalle on olemassa. Kunhan motivoituu, niin otan varmaan koko kennon hanoineen käsiin tarkasteluun. Taskulampun valossa näyttää oudosti siltä, että hana vuotaa säätimen/rattaiden kohdalta. Hapettumaakin on näkyvillä tarpeeksi, eli eiköhän sitä nestettä muualtakin valu. Matot ja toppaukset olivat onneksi kuivia.

Kuva

Puretun satkun kojetaulussa oli kaikki palaset tallella, ja ainakin hana vaikuttaa toimivalta ja liikkuu. Eri asia on toki se, että vuotaako samanmoisesti.

Kaiuttimen reiästä pääsi samalla näppärästi mittariston polttimoihin käsiksi ja nyt on pitkään palaneena olleita polttimoita eli mittariston yleisvalot ja vasemman vilkun polttimot saatu palamaan. Tähänkin käytin hyllystä löytyneitä purkuosia.

Puuhailu jatkunee seuraavaksi vuodon metsästyksellä ja lämppärin hanan ja kennon purkaminen+kasaaminen jossain välissä myös.

Re: Ylläpitoriemua: OG900i my88

Lähetetty: Su Huhti 30, 2023 12:48
Kirjoittaja mestari
saataa olla että moti vaatio riittää vain hanan vaihtamiseen :D
tuosta aksilastahan se kusee tuonne rattaiden suuntaan ja kun viimeksi pariin satkuun ne vaihdoin oli sellaset ihmeelliset tiivisteet tuolla sisällä siinä liuussa että mistä niitä saisi ostettua eli kuka noita valmisti saabille?

Re: Ylläpitoriemua: OG900i my88

Lähetetty: Su Huhti 30, 2023 19:40
Kirjoittaja Henri S
Minun ensimmäisesä satkussa Jemmaan oli tyhjentyny tuhkakuppi ilmeisesti samassa tällisä missä moottori oli painunut rintapelliä vasten :D ..

Re: Ylläpitoriemua: OG900i my88

Lähetetty: Ke Touko 17, 2023 14:07
Kirjoittaja lauriolio
Saabia on hipistelty viime aikoina silloin tällöin ja otin sen jopa liikenteeseen! Muutama kymmentä kilometriäkin testiajelua takana.

Lämppärin hanan vuotamisefektiä olen yrittänyt löytää, mutta ei vaan tunnu vuotavan. Varmasti lätäkkö ilmestyy lattiamatolle samalla hetkellä, kun paneelin lätkii takaisin paikoilleen. Moottorin puolella asiat vissiin asettuneet hyvin, kun mitään isompia vuotoja ei ole enää havaittavissa, toki perusmerkkailua tämän kanssa nyt ja aina.

Käynti oli hieman epätasaista, niin aloitin omalla logiikallani sytytyspuolelta vaihtelemaan osia, kun kerta hyllyssä on. Virranjakajan kansi vaihtui, samoin pari tulpanjohtoa "vähemmän hapettuneisiin" ja pyörijääkin vähän putsailin. Tulpat meni vaihtoon myös, ja koska näyttivät niin puhtaan valkoisilta eikä maitokaffen ruskeilta, niin seuraavaksi sitten seoksia säätämään. Elikkäs lisää soppaa. Nyt käy tasaisesti!

Sitä tässä oon miettinyt, että riittäisiköhän K-Jetronicissa säätövara sellaisenaan, jos alkaisi käyttämään etanolia 8O :lol: Ei rahallisen säästön, vaan harrastuksen vuoksi.

Testiajoilla tuli myös huomattua perinteinen kevään vika eli laahaava oikea takajarru. Tänään availin ja otin palat käteen, vähän jarrurasvaa liukutappeihin ja muuta putsailua ja sitten herkistelyä sen mitä pystyi. Saapa nähdä riittikö akuuttiin ongelmaan. Käsijarru pitää kyllä molemmin puolin vielä laittaa kohdilleen ennen katsastelua heinäkuun lopussa, ehkä tuo jarrun purkaminen kevyen putsauksen ja rasvauksen kera on syytä tehdä myös vasemmalle puolelle.