Saab 9-3 1.8t Vector SS ylläpitoa

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
turku900
Matalapaineturbo
Viestit: 184
Liittynyt: Ti Maalis 13, 2012 12:52
Paikkakunta: turku

Saab 9-3 1.8t Vector SS ylläpitoa

Viesti Kirjoittaja turku900 » To Tammi 24, 2019 19:39

Aktiivisesti aina luen muitten hienoja topikkeja joten päätin yrittää itsekkin päivtellä omaksi iloksi ja toivottavasti muittenkin. Harrastanut Saabeja jo melkein 10 vuotta ja kuukausi sitten päädyin ostamaan uusimman omistamani Saabin, 2004 SportSedan 9-3. Auto uitettu kauan sitten ruotsista ja ollut kahdella suomalaisella omistajalla. Edellinen omistaja jopa pitänyt kirjaa kulutuksesta joten hieman on tiedossa mitä tehty ja tekemättä. ng9-3 on uusi tuttavuus itselle, aikasemmin ng900 ja og9-5 niin tuntikaupalla on tullut luettua foorumia ja muita ulkomaalaisia sivustoja. Nyt on jo aika hyvä tietämys mitä ehkä on odotettavissa ja sitten myös ehostuksia mitkä sopisi omaan makuun. Ajattelin ensin tehdä vaan pakolliset huollot ja korjata tulevia vikoja, mutta jo nyt huomaa että laskeskelee pennosia ja tilailee "välttämättömiä" osia.

Mitä on tullut jo tehtyä:
[X]-Kevyt sisäpesu
[X]-Raitisilmasuodattimen vaihto, kehyksen tiivisteen poisto ja silikoonilla kasaan. Muovinen vesiohjuri tilattu. Samalla poistettu mullat ja muut paskat akvaariosta. Pelkääjänmaton kuivattelu sisätilalämmittimellä.
[X]-Ajovalojen kiillotus ja polttimoiden vaiihtoa. interwebbin mukaan ei CAN leditkään oikein toimi tässä koslassa. Etuparkit ja rekkarin valot saisi olla ledejä, värilämpötila on vaan mukavampi xenoneitten kanssa.
[X]-Auto dim sisätaustapeili. Kun kerran tottuu niin oiekein mukava varuste.
[X]-Ohjaustehostimenpumpun stefa ja o-rengas vaihtoon. Samalla vaihtu nesteet mitkä näytti ja haisi moottoriöljyltä.
[X]-Vaihdekepin rasvaus, nitisi kun käytti 1 ja 2 vaihdetta.
[X]-Koiranluut vaihdettu, Meyle HD ja samalla hieman rasvaa kallistuvakajatangon runkopusliin, Ei visuaalista kulumaa mutta rupesi nitisemään kun pakkaset tuli.
[X]-Jäähdytysnestesäiliön korkin vaihto. Hävitti nestettä ja luulin pumppua syylliseksi mutta korkin vaihdolla homma rokkaa taas.
[X]-Marketin bensasäiliön korkki vaihdettua orkkikseen, Ei tarvitse enää pitää kädessä tai takaluukun päällä kun tankkaa.
[X]- OPcom tilattu ja täytyy perehtyä
[X] - Takaluukun jousien modaus että avautuu kun painaa avausnappia
[X] - Turvavöitten ohjureitten puhdistus, ei kelautunut takaisin
[X] - Sumuvalot eteen tilattu. uusikytkin jo saapunut Latviasta. Kaipaa asentelua ja TECH muutos. Puhtaasti ulkonäön takia päivitys, led polttimot olisi mukavat mutta muilla on vilkkunut vaikka auto sammuksissa? Samalla etugrillin plasti dippaus, kaikki paitsi horisontaalinen lista missä lukee Saab
[X ] - REC sulakkeen laitto, osat on mutta täytyy päästä talliin sisälle lämpimään
[X] - Kuljettajan oven tiiviste rikki, täytyy uusia.
[X] - Softaus, vielä mietinnässä riittääkö pelkästään softa vai pitäisikö vaihtaa turbo yms... Kustannuskysymys
[X] - Vaihteistoöljyn vaihto
[X] - Koukun irroitus, ruostunut kiinni mutta yritetään nyt ainakin.
[X] - Etupää kolisee, täytyy löytää syyllinen...iskarit, kääntölaakerit, varmaan kaikki vaihtoon niin kuin moni muukin on tehnyt.
[X] - Jarrunesteiden vaihto. Jarrut hyvässä kunnossa niin vaan putsausta ja herkistelyä samalla.
[X] - Alipainepumpun tiivisteen vaihto
[X] - Imusarjan PCV takaiskuventtiilin vaihto, samalla uudet tiivisteet imusarjaan ja kaasuläppään.
[X] - Jarrutehostajan alipaine letkun takaiskuventtiilin vaihto.
[X] - Öljy ja suodattimen vaihto kun on ajanut pari tkm etanolilla.
Vaihdeltu aikasemmin vuoden välein niin 8-12tkm. Jatketaan samaa rataa
[X] - Parkkianturin vaihto. Vanha mykkä


Suunnitelmat:
[ ] - 12v ulosotto keskikonsoliin tilattu, keskikonsolin pieni lokero ei mahdu kiinni kun BT mokkula kiinni. BT mokkula Roidmi 3S, suosittelen lämpimästi! Täytyy tarkistaa mistä voisi ottaa sähköt tähän.
[ ] - Mukiteline, ei ole kojelaudan flippiä eikä sitä läppää keskikonsolissa. Haluaisin flipin vaan koska pelkään kahvin kaatuvan avainlukon päälle. Saa tarjota!
[ ] - Parempi äänieristys. Korviin sattuu kun vaihto suoraan og9-5. Netistä löyty mukava hollantilainen threadi missä hyvät ohjeet. Samalla tiivistää ovet ja ikkunat uudestaan.
[ ] - GenuineSaab osat vaihdevivustoon. Ennen ajanut automaatilla ja kaipaan ehkä hieman tarkempaa tuntumaan. Short shifteri myös mietinnässä.
[ ] - Takavalojen maalaus, Ice blokit ei mielestäni oikein sovi harmaan kanssa mutta vanhojen rajaaminen tummennussprayllä näyttää omasta mielestä todella hyvältä.
[ ] - Etupenkkien vaihto/ehostus. Kuljettajanpenkki kulunut ja vastus rikki. Kaikissa omistamassani saabeissa ollut sama vika, perse kylmä talvena.
[ ] - Peilikolmioitten ehostus, Irrotan ja maalaan samalla kun äänieristää etuovia.
[ ] - Pientä maalausta, korilistat, pieni ruostetäplä takalokarissa ja lasipesunnestesuuttimet edessä.
[ ] - Orkkis änkkärin sahaus ja siihen hitsaten uusi ovaali ulostulo, puskurin modaus.
[ ] - Takaluukun spoileri, Aero olisi hieno mutta mietin M3 tyylistä mustaa lippaa
[ ] - Jakopään puoleinen kampiakselin stefa tilattu, hieman märkä mutta helppo ja edullinen vaihtaa niin pysyy jatkossakin puhtaana
[ ] - Ruosteetsintä, sisälokarit pois, eniten pelottaa takapää ja iskareitten kiinnitys
[ ] - Pelkääjän etuoven vaihto. Joskus vaihdettu tai maalattu väärän sävyiseksi. Ottaa todella pahasti omaan silmään.

Vaihdeltu aikasemmin vuoden välein niin 8-12tkm. Jatketaan samaa rataa

Aika pitkähän lista siitä tuli ja ei oikeastaan sisällä mitään hälyyttävää. Vain pientä projektia omaksi iloksi. Toivotaan että muuten autoo toimii ongelmitta niin voin keskittyä siihen että saa auton taas uuden näköiseksi!
Kuva
Vanhat kesäpallot nyt kitkoilla uuden alla. Muuten istuu hyvin mutta kaipaisi spacereitä että tulisi hieman ulos eikä ottaisi sisälokariin täydellä käännöllä.

EDIT: 12.9.2019
Viimeksi muokannut turku900, To Syys 12, 2019 09:38. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
Saab 9-3 1.8t SS man -04

Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 5098
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Saab 9-3 1.8t Vector SS ylläpitoa

Viesti Kirjoittaja tetammi » Pe Tammi 25, 2019 08:39

Aika pitkä on jo tehtyki lista :mrgreen:

Läppä keskikonsoliin https://webshop-fi.saabparts.com/9-3-ge ... console692

Tuolla on myös kojetaulun mukiteline 70e mut se ei sisällä sitä kehyst kojetauluun.

automies
"Tuplakaasari"
Viestit: 86
Liittynyt: Su Syys 27, 2015 18:04
Paikkakunta: Tussula

Re: Saab 9-3 1.8t Vector SS ylläpitoa

Viesti Kirjoittaja automies » Pe Tammi 25, 2019 09:03

Pari kysymystä tuosta BT mokkulasta:

1. Saatko musiikin äänenlaadun oikeasti hyväksi eli ei suhinoita, pätkimisiä, ohuutta, tms? Usein noissa FM -härpättimissä ääni on todella FM eli 70 -luvun matkaradiosta...

2. Saatko puhelun äänet kuulumaan auton kailottimista? Eli siis voitko käyttää sitä handsfreenä siten, että puhelun aikana puhelimen oma mikki ottaa sinun äänesi ja vastapuolen äänet kuuluvat auton kailottimista? "Tuoteselosteen" mukaan tuota ei voisi käyttää HFfänä. Tämä saattaa johtua BT standardin rajoitteista.

Jos nuo ominaisuudet toimivat edes kohtuullisesti, se voisi olla harkinnan arvoinen. Tähän asti vastaan tulleet ovat olleet sitä tasoa, että niitä ei olisi alunperin pitänyt valmistaa ollenkaan.

Olen kokeillut myös sellaista AUXiin liitettävää BT systeemiä, millä pitäisi saada poistettua nuo FM -ongelmat, mutta siinä tuli toisaalla laatu (sen puute) vastaan. Virransyöttö tupakansytkästä oli niin olemattomasti filtteroitu, että laturin vinku tuli musiikin läpikin häiritseväksi. Ja juu, kokeilin useammallakin USB -sytkällä eli sen vaihtaminen ei auttanut asiaa. Siitä mokkulasta tuli oikein hyvä, kun liitin sen osaksi kotistereoita. Nyt voi streamata luurista musiikkia kotistereoihin ja äänen laatu on yllättävän hyvä.

turku900
Matalapaineturbo
Viestit: 184
Liittynyt: Ti Maalis 13, 2012 12:52
Paikkakunta: turku

Re: Saab 9-3 1.8t Vector SS ylläpitoa

Viesti Kirjoittaja turku900 » Pe Tammi 25, 2019 18:25

Jonkun verran tuli puuhasteltua, mutta enemmänkin sellasta mihin ei edes tarvita suojakäsineitä. Webshopista kattelin sitä samaa mukilärpäkettä mutta olishan se keskikonsolin hienompi. RHD malliin löytyy briteistä paljon mutta ei juurikaan LHD malliin.. Täytyy tarkastella ruotsin purkaamoita.
ROIDMIn ostin sen jälkeen kun olin käyttänyt biltsun fm ja jotain muita kiina kuraa. Laatu on mielestäni hyvä, pientä särinää kuulee kun se on kytketty, ei toistoa ja radion volyymi korkealla. Jos pitää voluumin puhelimelta tapissa ja sitten radiosta oikean tason niin en ole huomannut sivuääniä. Itse en käytä handsfreenä, vaan android puhelimesta pystyy valkkaamaan että pelkästään musiikki. Voisin kokeilla miten HF toimii kyseisen kapistuksen kanssa.
Luulen että tossa on hieman isommat lähetystehot kun sallittua ja siksi toimii niin hyvin. Laturin vingunta ei tule läpi, ilemisedti hyvin tehty.
Saab 9-3 1.8t SS man -04

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 8897
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saab 9-3 1.8t Vector SS ylläpitoa

Viesti Kirjoittaja AZP » Pe Tammi 25, 2019 21:03

Minkä merkkinen koukku kyseessä? Jos on Bosal, niin kaivelin omastani aikanaan jumiutuneen sellaisen irti. Ei lopulta ollut paha homma kun keksi miten pitää toimia, mutta jos olisi alkanut vain voimalla kiskoa koukkua irti, niin olisi saanut paikat yhä pahemmin jumiin.

turku900
Matalapaineturbo
Viestit: 184
Liittynyt: Ti Maalis 13, 2012 12:52
Paikkakunta: turku

Re: Saab 9-3 1.8t Vector SS ylläpitoa

Viesti Kirjoittaja turku900 » To Tammi 31, 2019 00:36

Tarkistin tänään niin bosalin koukkuhan siinä on. Täytyy vielä saada avaimet edelliseltä omistajalta jos lähtis sillä mutta muuten otan mielellään vastaan hyviä ideoita.
Tänään kävin Länsiautosta hakemassa osia viikonlopuksi:
Akvaarion vesikouru, 12v pistoke keskikonsoliin härpäkkeineen ja kampuran stefa. Vaihteistoöljyt tarttus mukaan motonetistä ja myös termari. Termarin kyllä varmaan palautan kun löysin autodocista 89c termarin minkä vois tilailla ensi kerralla. Mukipidike oli ovh 32€ joten se jäi mietintämyssyyn vielä
Sumarit saapui myös ja kytkin tuli Latviasta, kunnoltaan uudenveroinen. Asennusta vailla ja toivottavasti jollain on techi ens potkijaisissa niin saa sen konfattu.
Tilasin myös etuoveen käytetyn tiivisteen, puolet vanhasta repeytynyy irti ja kuulee suhinaa motarivauhdissa. Kustansi 20€, Latviasta sekin.

Uuden ongelmanki huomasin, rahinan oikealta etujarrusta. Ei rahise kun painaa paikoillaan poljinta mutta pienessäkin vauhdissa niin rahisee sen mukaan kuin syvälle poljinta painaa. Mikä se voisi olla? Myös ihmetytti se että poljin menee syvälle jos voimalla painaa. Tuntuma on muuten ihan normaali ja absit toimii normaalisti. Nyt voi melkein painaa sen pohjaan vaikka jarruttaa jo ekat 20% liikeradasta.
Takalukotkin temppuili mutta sään lämmetessä toimii taas.
Saab 9-3 1.8t SS man -04

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 8897
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saab 9-3 1.8t Vector SS ylläpitoa

Viesti Kirjoittaja AZP » Pe Helmi 01, 2019 16:50

Jos on siis samanlainen kuin mulla, niin tuolla lisätietoa: viewtopic.php?f=15&t=155876

Jos ei oikein irrottaminen tuon ketjun perusteella avaudu, niin kysy lisää. Lähtee kuitenkin kohtalaisen pienellä väkivallalla kun tietää mitä tekee. Tai sitten on toodella kovin jumissa :D

Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 10510
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 9-3 1.8t Vector SS ylläpitoa

Viesti Kirjoittaja jus » Pe Helmi 01, 2019 18:41

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 8897
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saab 9-3 1.8t Vector SS ylläpitoa

Viesti Kirjoittaja AZP » Pe Helmi 01, 2019 19:40

Katos, joku kuvasi sen kun sain vihdoin koukun Saabista irti :mrgreen:

turku900
Matalapaineturbo
Viestit: 184
Liittynyt: Ti Maalis 13, 2012 12:52
Paikkakunta: turku

Re: Saab 9-3 1.8t Vector SS ylläpitoa

Viesti Kirjoittaja turku900 » La Helmi 02, 2019 23:37

Nonni, talli päivä pulkassa ja jotain sai valmiiksikin.
Ensin raitisilma suodattimen suojan asennus. Hetken meni kun sitä pyöritteli mutta hyvin meni paikoilleen. Nyt suodatinalue ihan kuiva niin ehkä turha mutta onpa nyt ainakin suojattu.
Kun konipelti oli auki niin parkkianturin etsintä, oli ajansaatossa kussuu niin paljon ohjaustehostinöljyä laatikon päälle niin hieman brakleeniä ja hammas harja nii sai pahimmat mömmöt pois. Todella helpossa paikassa ja kun laitto 2 vaihteen simään niin pitkällä 22mm hylsyllä avautui hetkessä.
Vielä kun vaihteistoöljy oli hieman notkee niin ohjaustehostimen letku irti apurungosta niin mahtui mallaamaan työkalua. Rälläkän kanssa kuusiokoloavaimesta nysvä pois niin mahtui vääntämään. Hieman punasta oli vielä nesteet ja hitusen metallihilettä tulpassa. Vaihto ei varmaan turhaa ainakaan ollut.
Sumarit oli seuraavana vuorossa, mallailua että sopiikohan ollenkaan ennenku rupee purkaamaan. Autodocin Dope vaikutti ulkonäöltään ja laadultaan olevan ehkä alkuperäis valmistaja. Puskuri irti ja eikun ottamaan vanhat suojat pois ja valojen asennusta. Suht kivutonta, ekalla kerralla 2h, jos uudestaan tekis niin 15min. Kun puskuri oli lattialla niin oli helppoa ottaa ritilät irti ja maalata kromikehykset biltsun plasti dipillä. Kaikki paitsi siivet keskellä on nyt mattamustaa. Uusi kytkin vaihdettu ja oli vielä ihan toimiva kapistus taustavalaistuksineen. Sumarit täytyy vielä aktivoida techillä mitä ei näköjään turun seudulla ole kauhean monta.
Sitten vetokoukun kimppuun, lähti irti parissa minuutissa. Tarra pois ja ruuvi sen alta irti. Kupu jäi käteen mistä sai painettua lukko sylinterin irti. Kupu takaisin ja akseli ei liiku senttiäkään. Ruuvari ja pieni vasara auton alle, dragkroksturken pyörittää mekanismia samalla kun naputtelee akselin päätä ja koukku lähti nätisti. Kiitos mahtavista ohjeista, muuten olisi tullut pieni tänka på. Akseli täynnä valkoista vanhaa vaseliinia joten kunnon puhdistus ja länkkäriltä täytyy hakea muovinen suojakupu liitokseen.
Kerran kun takapäätä tuunasi niin laitoin taka luukun jousen ympärille nippusiteitä mitkä tekee nyt sen että kun avaimesta avaa takaluukun lukon nii luukku avautuu itsekseen eikä tavaraoita tarvii laskea maahan luukkua avatessa. Oikein mukava lisä ja vielä ilmainen.
Tällasta tänään, vaihteet meni hieman paremmin paikoilleen ja pieni ujellus on poistunut. Myös melu mikä kuulostaa että pulloon puhaltais ei ollut enää yhtö voimakas. Täytyy vielä kokeilla kovemmilla nopeuksilla.
Kyllähän tästä vielä tulee oman näköinen peli kun oikean sävyinen ovikin löytyi, hinta oli 200€ rompparilta mikä on omasta mielestä kallista kun on jo toimiva ovi mutta mietitään onko se sen arvosta.
Saab 9-3 1.8t SS man -04

Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 5098
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Saab 9-3 1.8t Vector SS ylläpitoa

Viesti Kirjoittaja tetammi » Su Helmi 03, 2019 10:02

Kuvat ois kivoja.
Edit. Sumareiden moodin sai ainakin vaihdettuu ilman turvapääsyy, en huomannu et oliko erikseen joku aktivointi
Viimeksi muokannut tetammi, Ma Maalis 18, 2019 20:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

turku900
Matalapaineturbo
Viestit: 184
Liittynyt: Ti Maalis 13, 2012 12:52
Paikkakunta: turku

Re: Saab 9-3 1.8t Vector SS ylläpitoa

Viesti Kirjoittaja turku900 » Su Helmi 03, 2019 21:50

Täytyy jatkossa yrittää napsia enemmän kuvia! Ai siihenkin tarvitsee turvapääsyn, ajattelin sen olevan enemmän perustoimeenpide.
Työn alla(oli pehmustettu crawler alla ettei kerännyt naarmuja turhaan)
Kuva
Huono After kuva, muutokset: sumarit ja maalattu grilli
Kuva
Saab 9-3 1.8t SS man -04

turku900
Matalapaineturbo
Viestit: 184
Liittynyt: Ti Maalis 13, 2012 12:52
Paikkakunta: turku

Re: Saab 9-3 1.8t Vector SS ylläpitoa

Viesti Kirjoittaja turku900 » Ma Maalis 18, 2019 11:21

Pientä päivitystä tähänkin projektiin. Ollut kiireitä niin tallilla en ole päässyt käymään kuukauteen.
Tulpat vaihdoin biopower sopiviksi ja saatiin sovittua klubilaisen kanssa softauksesta. Samalla kun ECUa päiviteltiin niin niin aktivoitiin sumarit ja DDM moduuli naitettiin uudestaan että saatiin ikkunoitten comfort avaus ja sulku toimimaan. Kaikki muut ikkunat paitsi kuljettajan toimi ennen mutta nyt kaikki pelittää.
En voi muuta kun suositella softausta, eron huomaa parhaiten maantienopeuksissa. Seuraavaksi konttorille muutoskatsastamaan ja sitten TrafiComille hakemusta etanolituesta.
Viikonloppun on toivottavasti hieman aikaa fixailla enemmän ja samalla yrittää saada OPCOM toimimaan. Kaikki muu toimii paitsi ettei saa yhteyttä autoon...
Saab 9-3 1.8t SS man -04

Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 5098
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Saab 9-3 1.8t Vector SS ylläpitoa

Viesti Kirjoittaja tetammi » Ma Maalis 18, 2019 20:58

Vaatiko noi sumarit turvapääsyn?
Moodia sai vaihdettuu ilmanki mut en huomannut mitään aktivointii.

turku900
Matalapaineturbo
Viestit: 184
Liittynyt: Ti Maalis 13, 2012 12:52
Paikkakunta: turku

Re: Saab 9-3 1.8t Vector SS ylläpitoa

Viesti Kirjoittaja turku900 » Ma Maalis 18, 2019 21:14

Ne vaatii turvapääsyn. Omaa silmää mielyttää uudet tuikut mutta väriero xenoneihin on aika iso. Ledit ei ole vaihtoehto vilkkumisen takia, en ole vaan kesksinyt muuta ratkaisua.
Tuli myös vikakoodi p1682 mistä edellinen omistaja varoitteli, täytyy tarkistaa maadoitus ja + syöttö akkuun jos ongelma olisi niissä.
Saab 9-3 1.8t SS man -04

Vastaa Viestiin