Saab 9-3 1.8t Vector SS ylläpitoa

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
white9-5
"Hölösuu"
Viestit: 1312
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 17:44
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Saab 9-3 1.8t Vector SS ylläpitoa

Viesti Kirjoittaja white9-5 »

Ledien vilkkumiseen auttanee esim. nämä https://www.lumise.fi/ajoneuvovalaistus ... 030400015/.
Ainakaan itselläni ei päiväajovalot vilku ja vastaavathan löytyy tuostakin paketista http://www.skandix.de/en/spare-parts/el ... t/1067933/.
Saab 9-3 SC Aero BioPower A5 MY09 JC Performance
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
turku900
Matalapaineturbo
Viestit: 196
Liittynyt: Ti Maalis 13, 2012 12:52
Paikkakunta: turku

Re: Saab 9-3 1.8t Vector SS ylläpitoa

Viesti Kirjoittaja turku900 »

Noihan ei ole hinnalla pilatut. Oliskohan noita pienemmällä vastuksella rekkari ja parkki valoihin. Ettei turhaan kuluta monta sata wattia.
Nopea talli käynti ja avasin etujarrut. Vaihdettua varmaan äskettäin kun levyt ja palat kuin uudet. Kunnon putsaus ja kuparipasta otti pois ylimääräiset rahinat, mukavan hiljainen nyt.
Tuli myös hankittua Exiden, oliskohan ollut 75ah akku, vanhasta mennyt kenno yhtäkkiä. Voltit 12.6 mutta testerillä vaihtokuntoinen. 285*175*195 sopi mainiosti koteloon vaikka mätänet ei sitä suosittele.
Yksi aamu pölläytti pienen sinisen pilven kylmästartissa. Ei pölläytä ajaessa joten voisikohan olla imusarjan takaisku tai sitten venttiilinvarret.. Og9-5 tottuneena pitäisi varmaan myös käydä läpi alipaineletkut läpi koska suhisee hieman ahdoilla softauksen jälkeen.
Saab 9-3 1.8t SS man -04
turku900
Matalapaineturbo
Viestit: 196
Liittynyt: Ti Maalis 13, 2012 12:52
Paikkakunta: turku

Re: Saab 9-3 1.8t Vector SS ylläpitoa

Viesti Kirjoittaja turku900 »

Yksi talli päivä taas takana. Listalla oli jonkun verran tekemistä, mutta enimmäkseen huoltotoimeenpiteitä:
- Kaikkien jarrujen putsaus ja rasvaus, jarrunesteiden vaihto. Säiliönkorkki oli rikki joten rompparilta uusi 2€. Neste kerännyt kosteutta ja likaa
- Etuoventiivisteen vaihto
- Maadoituspisteen siistiminen
- Öljy- ja suodattimen vaihto
- Alipainepumpun tiivisteen vaihto
- Keskikonsolin 12v pistoke

Aloitin tiivisteen vaihdolla niin kauan kun kädet vielä oli likaamatta. A pilarin saa purettua kun irrottaa airbag lätkän. B-pilari oli pakko tarkistaa WIS:istä. Eli kuljettajan penkki eteen ja sit aloitetaan alareunasta vetäsemällä. Vaikka kaksiosainen niin tulee yhdessä paketissa irti. jalkalistoja on pakko raottaa että saa päädyt irti alhaalta. Muoviset irrotustyökalut ovat olleet hyvä investointi. Siteen vaan tiivistettä repiämään irti ja uusi paikalle. Netistä lukemisen jälkeen odotin isompaa savottaa mutta kaikenkaikkiian meni sen puolisen tuntia. Nyt ei suhise enää korvassa.

Samalla öljyt valutin kun vielä lämpimät. Siinä hommassa ei mitään erikoista, GM litkut ja Mannfilteri sisälle uuden tiivisteen keraa.

Konepellin alla purin kaasuläpälle menevä letku tarkistaakseni likaisuuden ja jos näkee imusarjan pohjalle asti. Siellähän oli pieni lammikko öljyä mikä viittaa siihen että huohotuksen takaisku on entinen.
https://imgur.com/gallery/RVs1XjV
Mikäköhän alipaineletku sieltä on murtunut juuresta, EVAP? Touhutessa otin vielä akun pois ja putsasin maaliitoksen kun aiemmin oli sähkömurheita. Katsellessani tyhjää tilaa laatikon yläpuolella muistin ostaneeni uuden tiivisteen alipainepumppuun. Vanha oli kovettunut joten toivotaan että uudella tiivisteellä pieni vuoto loppuu. Suihkutin myös hieman litiumrasva ohjausniveleen kun oli esillä.

Jarrujen kimppuun; kaikki jarrut purettu putsattu ja rasvattu. Takana laahasi hieman ja palat kuluneet epätasaisesti. toivottavasti pysyy hetken taas hyvänä. Kokeilin Bilteman ilmauslaitetta https://www.biltema.fi/autoilu---mp/aut ... 2000031634 mutta en saanut toimimaan toivotusti joten jalkatreeniksihän se meni. Kaikki muut orkkiskamaa paitsi oikea takasatula joskus vaihdettu. Puslat/nivelet näytti hieman huonoilta takana mutta ei klapia löytynyt. Suuntaus pitäisi tehdä mutta WIS neuvoo kalibroimaan CIMin suuntauksen yhteydessä, Länsiautossa eivät olleet tietoisia tästä ja meinasi että 130€ plus kalibrointi olisi hinta...
Keskikonsoliin en ehtinyt tehdä muuta kun purkaa muovit pois, en löytänyt valmiita johtoja joten sähköt on varmaan pakko ryöstää keskikonsolin tupakkipistokkeesta. Olisin halunnut erillisen sulakkeen taakse mutta katsotaan mitä keksitään.
Saab 9-3 1.8t SS man -04
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13189
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saab 9-3 1.8t Vector SS ylläpitoa

Viesti Kirjoittaja AZP »

Se CIMmin kalibrointi tarvittaneen silloin jos ohjauksen kulma muuttuu isosti. Eli CIMmin pitää tietää koska ratti on suorassa ja ESP sitten vertaa sitä siihen kulkeeko auto suoraan.

Mulla on kulmat säädetty muutamaankin kertaan ilman CiMmin kalibrointia, eikä ole ollut ongelmia. En tiedä voiko sitä kalibrointia tehdä Op-comilla, mutta en ihmettelisi jos voisi.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
turku900
Matalapaineturbo
Viestit: 196
Liittynyt: Ti Maalis 13, 2012 12:52
Paikkakunta: turku

Re: Saab 9-3 1.8t Vector SS ylläpitoa

Viesti Kirjoittaja turku900 »

Tätä kyselinkin että onko pakollinen toimeenpide jos säädöt ovat pienet. Ensin hän meinas että xenon:eitten korkeusanturit on pakko säätää ja ne on melkein aina poikki joten on hyvä varautua vaihtoon. Kyllähän hetken ihmettelyn jälkeen puhuttiin samasta asiasta eli kulmanaturista. Hyvä tietää ettei siihen tarvitse koskea niin voi sen säädättää paremmassa puljussa.
Saab 9-3 1.8t SS man -04
Mikaa__
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Su Huhti 21, 2019 19:04
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 9-3 1.8t Vector SS ylläpitoa

Viesti Kirjoittaja Mikaa__ »

Kiinnostaisi tuo takakontin jousien modaus? En löytänyt ohjetta täältä, onko siihen joku helppo kikka?
9-3 SC -08 BioPower
turku900
Matalapaineturbo
Viestit: 196
Liittynyt: Ti Maalis 13, 2012 12:52
Paikkakunta: turku

Re: Saab 9-3 1.8t Vector SS ylläpitoa

Viesti Kirjoittaja turku900 »

Itse kiristin jouset yhden pykälän ja laitoin nippareilla noin 1/3 jousesta pakaksi. Sama idea kuin tuossa:
https://youtu.be/oOioPLA07WA toimii myös talvella kun jäätä muodostuu luukun päälle. Kesällä ehkä vähän liian äkäinen. Kokeilemalla selviää:)
Saab 9-3 1.8t SS man -04
turku900
Matalapaineturbo
Viestit: 196
Liittynyt: Ti Maalis 13, 2012 12:52
Paikkakunta: turku

Re: Saab 9-3 1.8t Vector SS ylläpitoa

Viesti Kirjoittaja turku900 »

Viikonloppuna oli hirman aikaa joten tallin siivous ekana että löytyy kaikki tavarat mitkä on kasaantunut ajan saatossa. Vähän ehtisin autoakin katsoa. REC sulake tuli laitettua niin sitä ei tarvitsr pelätä ja keskikonsolin 12v pistoke löysi pakkansa. Ei löytynyt omaa johtosarjaa joten sähköt keskikonsolista. Tarkoitus ei ole käyttää raskaita laitteita joten tuo yksi sulake saa luvan toimia.
Aiemmin vaihdoin tiivisteen alipainepumpulle mutta kabiiniin tuli öljynkäry sen jälkeen joten ongelmakohta oli helppo paikallistaa. Avasin uudestaan ja puhdistin pinnat ja nyt näyttää pitävän. Seuraillaan ja jos ei muuta niin uusi pumppu tilaukseen.
Imusarja täytyy vielä irroittaa mutta aika loppui, kun ekan kerran tekee niin on aina pakko laskea tuplasti enemmän työaikaa
Saab 9-3 1.8t SS man -04
turku900
Matalapaineturbo
Viestit: 196
Liittynyt: Ti Maalis 13, 2012 12:52
Paikkakunta: turku

Re: Saab 9-3 1.8t Vector SS ylläpitoa

Viesti Kirjoittaja turku900 »

Suomen kesä on saapunut sateineen niin pystyi rauhassa puuhastella sisätiloissa. Imusarjan irroitus oli tänään agendalla ja yllättävän helposti lähtikin irti. Ei yhtäkään kiroilu pulttia vaan kaikki räikällä avattavissa. Ajatuksen oli vaihtaa pcv takaisku imusarjassa kun oli vähän öljyä kerääntynyt imusarjaan, takaisku alipaine letkulle mikä menee pumpulle ja siitä jarrutehostajaan, evapin letkun vaihto koska oli murtunut ja kaasuläpän putsaus. Youtubista löyty hyvät ohjeet pcv hakusanalla. Molemmat takaiskut oli entisiä joten ei aivan turha keikka. Vaihdon samall imusarjan ja kaasuläpän tiivisteet. Kaasuläpän tiiviste oli murtunut, hyvä että kerrankin tuli hankittua kaikki tarvittavat etukäteen.
Etanolilla on nyt hurjasteltu pari tkm ja kaikki on toiminut moitteettomasti. Pieni tyhjäkäynnin epäröinti kylmänä ennen niin toivotaan että oli kyse kaasuläpän likaisuudesta tai imuvuodosta.

Edit: käyntihäiriö kylmästartissa nyt poissa ja vakkari ei seilaa enää
Saab 9-3 1.8t SS man -04
turku900
Matalapaineturbo
Viestit: 196
Liittynyt: Ti Maalis 13, 2012 12:52
Paikkakunta: turku

Re: Saab 9-3 1.8t Vector SS ylläpitoa

Viesti Kirjoittaja turku900 »

Hieman on tullut puunattua autoa kesän aikana ja nyt auto kokonaisuudessan pesty kaikilla aineilla, savestettu ja 2-stepillä vedettyä vahojen keraa. Ei nyt ihan priimaa mutta vanhaksi autoksi ihan mukavan näköinen siitä tuli. Pienet naarmut sain poistettua mutta pienet lomot yms tuli paremmin esille.
Täytyy vahata kertaalleen vielä syksyn aikana ennen kuin talvi ja suola tulee.
Parkkitutka on toiminut silloin tällöin joten tilasin uuden anturin mikä menee vaihtoon pikimiten.
Alipainepumpun tiivisteen vaihdoin aikasemmin mutta jäi vuotamaan joten avasin sen uudestaan ja laitoin gm anaeroobista tiivistemassaa mikä näyttäisi toimivan. Ei tule öljyn hajua enää kabiiniin. Seuraillaan jos on tarvetta ostaa uusi pumppu.
Vähän häiritsee moottorin liikkuminen vedossa ja vaihdetta vaihtaessa. Katsellut punaista powerflex lisäosaa mikä pitäisi rauhoittaa liikettä. En vaan saa selkoa mikä on oikea malli tähän bensakoneeseen. Keltaista löytyy suoraan mutta punaista dieselillä tarkoitettu, yhteensopivuudesta en saanut varmuutta ja huonosti oli tällä foorumilla siitä tietoa.
Seuraavaksi ovien eristys ja mielessä lisätä valaistusta konttiin kun nyt siellä on vaan pieni tuikku. Mikäköhän on takakontin oikealla puolella oleva irtonainen piuha mihin tulee kaksi johtoa, verhoilun takana?
Saab 9-3 1.8t SS man -04
Vastaa Viestiin