Ensimmäinen Saabini! Saab 9-5 STW 2,0T

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
BillyJoe
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ke Helmi 20, 2019 21:38
Paikkakunta: Turku

Ensimmäinen Saabini! Saab 9-5 STW 2,0T

Viesti Kirjoittaja BillyJoe »

Tuli hankittua ensimmäinen Saabini. Ja kuten yleensä vanhempien autojen kanssa niin eiköhän tästäkin tule taas yksi projekti minulle. Eli vm.2002 Saab 9-5 farmari 2,0 turbo. Kilometrejä nyt 225000 mittarissa ja kone vaihdettu juuri ja sillä ajettu 82 000km. Ennen koneenvaihtoa tässä oli RE85 ohjelma sisällä ja ilmeisesti siis vieläkin kun tehoja tuntuu olevan.. ECU ainakin on vanhasta koneesta, johon tämä ohjelma oli ajettu.

Muutamia juttuja edessä:
- Open SID ei toimi ja se vaatii ilmeisesti enablointia.
- Pari kohtaa helmassa ja kahdessa kohtaa kaaressa pintaruostetta jotka tarttis laittaa. Konepellin huulessa myös huonosti "meikattu" ruosteet..
- Pioneer kosketusnäyttösoitin asennettu, mutta ratin näppäimet ei toimi sen kanssa. Siihen etsitään vastausta. Vaatiiko jotain ohjelmointia?
- välillä kuuluu kolahdus jostain vaihteen/ moottorin seudulta vaihdettaessa 1 -> 2 -vaihteelle. Tuntuu siltä ettei lämpinä kuuluisi...???


Niin ja Turussa ollaan. Kyllä tässä kysymyksiä vielä tulee eteen mutta aloitellaan näin ja tutustutaan forumiin.

Lisäillään muutama kuva aloitukseen:

Kuva
Kuva
Kuva
Viimeksi muokannut BillyJoe, To Helmi 21, 2019 22:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Turku
Saab 9-5 STW 2,0t man. Vm.2002
Muita projekteja:
M-B Sprinter 208cdi http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 8#p1244928
Suzuki SJ413 https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=85433

AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9927
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ensimmäinen Saabini! Saab 9-5 STW 2,0T

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tervetuloa iloiseen saabistien joukkoon.

Sen Opensidin enablointi vaatii ECU-purkin sorkkimista. Samalla asiansa osaava softaaja voi katsoa, että siellä on kunnollinen ohjelma sisällä. Ihan vain heräsi ajatus tuosta että jos kone on vaihdettu niin onko se hajotettu huonolla softalla, kun sellaisiakin on joillain kaupallisilla tahoilla tarjolla :roll:

Turussa ei taida aktiivisia softaheppuja majailla, mutta vaikkapa ostoilmoituksella löytynee sopiva kaveri asiat katsomaan. Jos auton seisominen muutaman päivän ei haittaa, niin sen ECUn voi myös postittaa asiansa osaavalle kaverille.

BillyJoe
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ke Helmi 20, 2019 21:38
Paikkakunta: Turku

Re: Ensimmäinen Saabini! Saab 9-5 STW 2,0T

Viesti Kirjoittaja BillyJoe »

Kiitos! Tässä oli kuuleman mukaan käynyt niin että alakerta laakeroitu, jonka jälkeen ajettu 100km ja öljyt laakeriliuskaa ja -putua täynnä. Eli ilmeisesti työ oli tehty huonosti ja siksi mennyt kone vaihtoon.

Kiitos vinkistä. Täytyy ostoilmoitus laittaa jossain vaiheessa. Saa ilmoittautua tätäkin kautta jos jollain löytyy vehkeet ja on matka Turun suunnalle.
Turku
Saab 9-5 STW 2,0t man. Vm.2002
Muita projekteja:
M-B Sprinter 208cdi http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 8#p1244928
Suzuki SJ413 https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=85433

[Moksu]
Matalapaineturbo
Viestit: 158
Liittynyt: To Elo 07, 2008 21:53
Paikkakunta: Toholampi

Re: Ensimmäinen Saabini! Saab 9-5 STW 2,0T

Viesti Kirjoittaja [Moksu] »

Niinsanottuja rattiadaptereita saa ainaki alpinen soittimiin eli kannattaa googletella. Ohjelmointia ei tarvita.
Saab 9-5 2.3t Vector stage 2,5

Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 5575
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ensimmäinen Saabini! Saab 9-5 STW 2,0T

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Tervetuloa ja mukava et tulee uusiakin projekteja.

Rattinapeista löytyy usesmpikin topiikki haulla, esim.
viewtopic.php?f=14&t=165276&p=1190086&h ... A#p1190086

Paikallispotkut ois torstaina 7.3.

Öljynvaihtoväli vaan maltillisena, eikä mitään 0w- öljyjä niin eiköhän tuon kanssa pärjää.

Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2016
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ensimmäinen Saabini! Saab 9-5 STW 2,0T

Viesti Kirjoittaja Cona »

Tervetuloa joukkoon.

Täytyy muistaa, että kyseessä on lähemmäs 20 vuotta vanha auto. Eli monenlaista remppaa voi jo olla ja tulla.

Tuo vaihteen kolahdus voi tulla monesta paikkaa, mutta yksi voi olla väljän vaihdevivuston aikaan saamaa.

Itselläni oli Aerossa haasteita saada kylmänä ja vanhoilla öljyillä kakkosta pesään. Uusilla öljyillä tilanne vähän korjaantui, mutta vivusto oli niin väljä, että holkin vaihto olisi ollut edessä.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00

BillyJoe
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ke Helmi 20, 2019 21:38
Paikkakunta: Turku

Re: Ensimmäinen Saabini! Saab 9-5 STW 2,0T

Viesti Kirjoittaja BillyJoe »

Cona kirjoitti:
Su Helmi 24, 2019 11:19
Tervetuloa joukkoon.

Täytyy muistaa, että kyseessä on lähemmäs 20 vuotta vanha auto. Eli monenlaista remppaa voi jo olla ja tulla.

Tuo vaihteen kolahdus voi tulla monesta paikkaa, mutta yksi voi olla väljän vaihdevivuston aikaan saamaa.

Itselläni oli Aerossa haasteita saada kylmänä ja vanhoilla öljyillä kakkosta pesään. Uusilla öljyillä tilanne vähän korjaantui, mutta vivusto oli niin väljä, että holkin vaihto olisi ollut edessä.
Kiitos! En ajatellutkaan ettei tähän jotain vikoja jossain vaiheessa tulisi. Siksi tämä on täällä projekteissa :D Huomasin että pelkääjän puolen penkinlämmitin on koko ajan päällä. Ilmeisesti penkinlämmittimen käyttökytkin täytyy uusia.. Kyllä vaihteet menee sujuvasti päälle. Vuotoja tässä ei ole. Kolahdus tulee usein jos ei vaihtamisen jälkeen kytkimen noston jälkeen lähde tasaisesti heti kiihdyttämään, vaan jos tekee vaihtamisen jälkeen pienenkin moottorijarrutuksen.
Turku
Saab 9-5 STW 2,0t man. Vm.2002
Muita projekteja:
M-B Sprinter 208cdi http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 8#p1244928
Suzuki SJ413 https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=85433

BillyJoe
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ke Helmi 20, 2019 21:38
Paikkakunta: Turku

Re: Ensimmäinen Saabini! Saab 9-5 STW 2,0T

Viesti Kirjoittaja BillyJoe »

tetammi kirjoitti:
La Helmi 23, 2019 23:32
Tervetuloa ja mukava et tulee uusiakin projekteja.

Rattinapeista löytyy usesmpikin topiikki haulla, esim.
viewtopic.php?f=14&t=165276&p=1190086&h ... A#p1190086

Paikallispotkut ois torstaina 7.3.

Öljynvaihtoväli vaan maltillisena, eikä mitään 0w- öljyjä niin eiköhän tuon kanssa pärjää.
Saattaisinhan tullakin paikalle! Katsotaan nyt kun selviää mikä aiheuttaa moottorivikavalon. Nappasin sen sulakkeen 17 pois vähäksi aikaa niin vikavalo poistui, mutta en ole vielä ajanut uutta lenkkiä. Ensimmäisen tankillisella ajoin 95:lla ja eilen tankkasin lähes tyhjään tankkiin E85:sta. Noin 70km ehdin ajaa etanoilla ennen vikavaloa, mutta saattaahan tuo olla sattumaakin..

EDIT: ajoin noin 40km illalla eikä vikavalo enää syttynyt.
Turku
Saab 9-5 STW 2,0t man. Vm.2002
Muita projekteja:
M-B Sprinter 208cdi http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 8#p1244928
Suzuki SJ413 https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=85433

vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1294
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Re: Ensimmäinen Saabini! Saab 9-5 STW 2,0T

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

kolahdus tulee aika varmasti huonoista apurungon takapuslista (2kpl). Uretaanista tilalle.
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife,9-5 2,3t Vector Wagon Aut,MB 200C 4matic
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, Saab 9000CC 2.0T -90,
Saab 9000 cse 2,0T -95, Saab 9-5 2,3T+, Saab 9-5 2,0t Vector Wagon,Saab 9-3 2,0t Vector Wagon, #2575

BillyJoe
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ke Helmi 20, 2019 21:38
Paikkakunta: Turku

Re: Ensimmäinen Saabini! Saab 9-5 STW 2,0T

Viesti Kirjoittaja BillyJoe »

vjbremer kirjoitti:
Pe Maalis 01, 2019 15:20
kolahdus tulee aika varmasti huonoista apurungon takapuslista (2kpl). Uretaanista tilalle.
Kuulostaa järkevälle.

Nyt on vikakoodit luettu.
P0420 - katalysaattorivirhe
C1605 - ECU vika
C2450 - magneettiventtiili, vasen etu
A8A400 - unknown fault code
B2296 - sekoitusvaimenninmoottori, oikea

Näitä aletaan sitten tutkimaan kun kerätään.
Turku
Saab 9-5 STW 2,0t man. Vm.2002
Muita projekteja:
M-B Sprinter 208cdi http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 8#p1244928
Suzuki SJ413 https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=85433

BillyJoe
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ke Helmi 20, 2019 21:38
Paikkakunta: Turku

Re: Ensimmäinen Saabini! Saab 9-5 STW 2,0T

Viesti Kirjoittaja BillyJoe »

Nyt on taas bensalla ajettu eikä moottorivalo ole syttynyt. Löysin jo FB puolelta kohtalontovereitakin..

Sellainen kysymys nyt olisi taas että onko tästä 2,0t moottorista turha odottaa 400hv vai olisiko joku muu moottori ideaalisempi viritettävä?
Turku
Saab 9-5 STW 2,0t man. Vm.2002
Muita projekteja:
M-B Sprinter 208cdi http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 8#p1244928
Suzuki SJ413 https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=85433

Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 5575
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ensimmäinen Saabini! Saab 9-5 STW 2,0T

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Täältä luetun mukaan kaks litranen on hyvä kohde, paljon menee kyl uusiksikin.

Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 9700
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäinen Saabini! Saab 9-5 STW 2,0T

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Budjetti on syytä laatia huolella, jos aiot stage 1:n ylittää. Stage 1 saavutetaan vakiolla moottorilla ja siis varsin edullisesti. 400heppaan menee niin monta kohtaa uusiksi, että rupee tuhatlappusia vaatimaan muutaman kappaleen jo siihen, että saa koneen pysymään nipussa ja voiman välitettyä tiehen saakka. Mie suosittelen panostamaan ensin alustaan ja korin ruostesuojaukseen. Tuppaa silmissä happanemaan nää pirssit, kun ikää tulee.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-3 2,0t a -01 (KA) (Mitsu-ahdin + Biopower)
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98

BillyJoe
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ke Helmi 20, 2019 21:38
Paikkakunta: Turku

Re: Ensimmäinen Saabini! Saab 9-5 STW 2,0T

Viesti Kirjoittaja BillyJoe »

Mertmi kirjoitti:
La Maalis 09, 2019 12:28
Budjetti on syytä laatia huolella, jos aiot stage 1:n ylittää. Stage 1 saavutetaan vakiolla moottorilla ja siis varsin edullisesti. 400heppaan menee niin monta kohtaa uusiksi, että rupee tuhatlappusia vaatimaan muutaman kappaleen jo siihen, että saa koneen pysymään nipussa ja voiman välitettyä tiehen saakka. Mie suosittelen panostamaan ensin alustaan ja korin ruostesuojaukseen. Tuppaa silmissä happanemaan nää pirssit, kun ikää tulee.
Miten näin vanhan auton ruosteensuojaus kun pelkään että ne olemassa olevat ruosteet jää sinne alle muhimaan? Vai onko turha pelko? Meinaan vaan että jos vien ruosteensuojaukseen niin tekeekö ne alustaan muuta kuin pesun ja sitten aineet pohjaan?
tetammi kirjoitti:
La Maalis 09, 2019 10:29
Täältä luetun mukaan kaks litranen on hyvä kohde, paljon menee kyl uusiksikin.
Hyvä kuulla. Menee kyllä tulevaisuuden suunnitelmiin kun saa edellisen projektin tehtyä pois alta.
Turku
Saab 9-5 STW 2,0t man. Vm.2002
Muita projekteja:
M-B Sprinter 208cdi http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 8#p1244928
Suzuki SJ413 https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=85433

tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4931
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Ensimmäinen Saabini! Saab 9-5 STW 2,0T

Viesti Kirjoittaja tturku »

Vie auto semmoiseen mestaan suojaukseen jossa hiekkapuhaltavat myös. Pyydä kuvat joka vaiheesta tai käyt paikan päällä tarkastamassa kun on puhallettu.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
Alfaromeo 159 2,4JTDm Q4 -08, NG9-3 1.9Tid M6 Vector Hirsch Cab MY06 (HA), Volvo V60 D6 MY14
Ex:NG9-5 2.0Tid M6 Vector, NG900 2.0T Cab by Rinspeed, OG9-3 2.2Tid, OG9-3 Aero, OG9-5 3.0Tid, parit OG900 ja 96

Vastaa Viestiin