Ensimmäinen Saabini! Saab 9-5 STW 2,0T

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
BillyJoe
"Tuplakaasari"
Viestit: 89
Liittynyt: Ke Helmi 20, 2019 21:38
Paikkakunta: Turku

Re: Ensimmäinen Saabini! Saab 9-5 STW 2,0T

Viesti Kirjoittaja BillyJoe »

torque kirjoitti:
Ma Loka 04, 2021 22:09
^Hyvässä kunnossa nuo näyttää olevan. Aina on jotain puuhaa näiden kanssa. :)
Moni kakku… Jne. Juu koko ajan jotain hommaa tälle ainakin mielessä 😊 Tänä iltana pitäisi aloittaa öljypohjan puhdistus.
Kaarina
Saab 9-5 2,0t MY2003. 3”DP, Bosch EV14-790cc, TD04-15T, Softa by Nappe
Muut projektit:
Suzuki SJ413 https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=85433
BillyJoe
"Tuplakaasari"
Viestit: 89
Liittynyt: Ke Helmi 20, 2019 21:38
Paikkakunta: Turku

Re: Ensimmäinen Saabini! Saab 9-5 STW 2,0T

Viesti Kirjoittaja BillyJoe »

En uskonut vielä tänä iltana saavani öljypohjaa irti, mutta näin siinä vaan kävi :D Ennen tätä ajoin 1,5 tankillista etanolilla ja kaikki kauhukuvat oli mielessä. Ja siellä sihdissä ei ollut mitään! Öljypohja oli muutenkin siisti. Kuvia todisteeksi:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

On nyt ainakin tarkastettu. Kun öljyt on sisässä niin suuttimet vaihtoon ja kokeilemaan.
Kaarina
Saab 9-5 2,0t MY2003. 3”DP, Bosch EV14-790cc, TD04-15T, Softa by Nappe
Muut projektit:
Suzuki SJ413 https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=85433
BillyJoe
"Tuplakaasari"
Viestit: 89
Liittynyt: Ke Helmi 20, 2019 21:38
Paikkakunta: Turku

Re: Ensimmäinen Saabini! Saab 9-5 STW 2,0T

Viesti Kirjoittaja BillyJoe »

Nyt on auto kasassa taas. Ei ollut ollenkaan niin paha kuin ajattelin.

Kuva

Kuva
Kaarina
Saab 9-5 2,0t MY2003. 3”DP, Bosch EV14-790cc, TD04-15T, Softa by Nappe
Muut projektit:
Suzuki SJ413 https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=85433
BillyJoe
"Tuplakaasari"
Viestit: 89
Liittynyt: Ke Helmi 20, 2019 21:38
Paikkakunta: Turku

Re: Ensimmäinen Saabini! Saab 9-5 STW 2,0T

Viesti Kirjoittaja BillyJoe »

Ja sinne sujahti uudet suuttimet ja Napen softa sisään. En kummoistakaan koelenkkiä vielä heittänyt mutta päivällä sitten.

Kuva

Kuva
Kaarina
Saab 9-5 2,0t MY2003. 3”DP, Bosch EV14-790cc, TD04-15T, Softa by Nappe
Muut projektit:
Suzuki SJ413 https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=85433
BillyJoe
"Tuplakaasari"
Viestit: 89
Liittynyt: Ke Helmi 20, 2019 21:38
Paikkakunta: Turku

Re: Ensimmäinen Saabini! Saab 9-5 STW 2,0T

Viesti Kirjoittaja BillyJoe »

Hyvin nopeasti kävi selväksi ettei kytkin jaksa pitää. Millainen projekti tuo kytkin on yleensäkin vaihtaa? Mitä kytkintä suositellaan? Monta työtuntia ensimmäisen kerran kun tekee ja vaatiiko nosturia? Pitääkö vaihde ja kone nostaa pois? Kaikki tieto tervetullutta. :lol:
Kaarina
Saab 9-5 2,0t MY2003. 3”DP, Bosch EV14-790cc, TD04-15T, Softa by Nappe
Muut projektit:
Suzuki SJ413 https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=85433
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1851
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Ensimmäinen Saabini! Saab 9-5 STW 2,0T

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Ns Aeromallin hieman isompi halkaisijainen kytkin tuonne varmaan kannattaa vaihtaa. SACHS merkkinen kytkin varmaan se suositelluin.

Konetta ei tarvi irroittaa. Apurunko täytyy ottaa irti ja samallahan siinä sitten vaihtuu apurungon puslatkin. Myös vaihdevivuston pallonivelet kantsii funtsia, jos ne vaihtais sitten samalla.
Onhan siinä oma savottansa, itsellä olis kyllä ilman nosturia jääny vaihtamatta.
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
BillyJoe
"Tuplakaasari"
Viestit: 89
Liittynyt: Ke Helmi 20, 2019 21:38
Paikkakunta: Turku

Re: Ensimmäinen Saabini! Saab 9-5 STW 2,0T

Viesti Kirjoittaja BillyJoe »

Fakiiri kirjoitti:
To Loka 14, 2021 06:21
Ns Aeromallin hieman isompi halkaisijainen kytkin tuonne varmaan kannattaa vaihtaa. SACHS merkkinen kytkin varmaan se suositelluin.

Konetta ei tarvi irroittaa. Apurunko täytyy ottaa irti ja samallahan siinä sitten vaihtuu apurungon puslatkin. Myös vaihdevivuston pallonivelet kantsii funtsia, jos ne vaihtais sitten samalla.
Onhan siinä oma savottansa, itsellä olis kyllä ilman nosturia jääny vaihtamatta.
Kiitos vinkeistä! Tästä on hyvä alkaa suunnittelemaan. Täytyy tuo apurunko myös puhaltaa ja maalata samalla kun on alkavaa ruostetta sen etuosassa. Takaosa onkin hyvin säilynyt öljyvuotojen ansiosta :lol: Tuo nosturin puute kyllä epäilyttää. Onko ongelma se että täytyy auto saada tarpeeksi ylös vai täytyykö autoa laskea ja nostaa työn aikana useasti?
Kaarina
Saab 9-5 2,0t MY2003. 3”DP, Bosch EV14-790cc, TD04-15T, Softa by Nappe
Muut projektit:
Suzuki SJ413 https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=85433
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2836
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ensimmäinen Saabini! Saab 9-5 STW 2,0T

Viesti Kirjoittaja Cona »

No helpompi se apurunko tiputtaa nosturilla kuin tunkkien tms varassa. Toki kone pitää tukea jne.

Simppeleihinkin hommiin saa pihalla ährätessä menemään tuplasti tai triplasti aikaa.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäinen Saabini! Saab 9-5 STW 2,0T

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Osapuilleen 8 tuntiin mie sen olen tehnyt. Kahden auton kokemuksella. Autonosturi apuna ja apurunko jäi tukevalle pöydälle, joka vedettiin pumppukärrillä pois auton alta. Tanakka rhs - putki oli poikittain moottoritilan poikki ja sidontaliinalla ripustin koneen siihen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
BillyJoe
"Tuplakaasari"
Viestit: 89
Liittynyt: Ke Helmi 20, 2019 21:38
Paikkakunta: Turku

Re: Ensimmäinen Saabini! Saab 9-5 STW 2,0T

Viesti Kirjoittaja BillyJoe »

Mertmi kirjoitti:
La Loka 16, 2021 15:50
Osapuilleen 8 tuntiin mie sen olen tehnyt. Kahden auton kokemuksella. Autonosturi apuna ja apurunko jäi tukevalle pöydälle, joka vedettiin pumppukärrillä pois auton alta. Tanakka rhs - putki oli poikittain moottoritilan poikki ja sidontaliinalla ripustin koneen siihen.
Okei, alkaa kuulostamaan sellaiselta operaatiolta, että täytyy tarkkaan miettiä ennen kuin aloittaa. Nosturiin ei nyt ole varaa ainakaan 8O Jotenkin pitäisi saada pukitettua riittävän korkealle ainakin, eikä onnistu nykyisillä pukeilla.
Kaarina
Saab 9-5 2,0t MY2003. 3”DP, Bosch EV14-790cc, TD04-15T, Softa by Nappe
Muut projektit:
Suzuki SJ413 https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=85433
Chemical man
"Turbo"
Viestit: 201
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2016 07:14
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ensimmäinen Saabini! Saab 9-5 STW 2,0T

Viesti Kirjoittaja Chemical man »

BillyJoe kirjoitti:
Ma Loka 18, 2021 20:19
Mertmi kirjoitti:
La Loka 16, 2021 15:50
Osapuilleen 8 tuntiin mie sen olen tehnyt. Kahden auton kokemuksella. Autonosturi apuna ja apurunko jäi tukevalle pöydälle, joka vedettiin pumppukärrillä pois auton alta. Tanakka rhs - putki oli poikittain moottoritilan poikki ja sidontaliinalla ripustin koneen siihen.
Okei, alkaa kuulostamaan sellaiselta operaatiolta, että täytyy tarkkaan miettiä ennen kuin aloittaa. Nosturiin ei nyt ole varaa ainakaan 8O Jotenkin pitäisi saada pukitettua riittävän korkealle ainakin, eikä onnistu nykyisillä pukeilla.
Hae Biltemasta 4 x 3t pukit 19,90€ kpl. 10 vuoden takuulla. Ne nostaa n. 50cm. Oon purkanut koko auton ja maalannut alustan noitten päällä. Just vkl hain 2 pukkia lisää. Mun projektissa pitäisi näkyä noi pukit, tsekkaa sieltä. Tarkotus tiputtaa kanssa apurunko, joten täytyy funtsia miten sen toteuttaa..
JoKa00
"Tuplakaasari"
Viestit: 73
Liittynyt: Su Syys 06, 2020 18:09

Re: Ensimmäinen Saabini! Saab 9-5 STW 2,0T

Viesti Kirjoittaja JoKa00 »

Itellä nyt tällä hetkellä tällästen päällä oma femma kun alustaa kunnostan.https://m.motonet.fi/fi/tuote/808804/Au ... 000kgpukki. Noitten säädöstä tykkään paljon enemmän kuin noitten Bilteman mallien. Apurungon vaihdoin just niitten päällä onnistu ihan helposti yksinkin.
9-5 Aero Sedan -01 (-04/05 facelift ja 5v automaatti swappi)
9000 CSE -97 "Melkein Aero" (Jubilee Aeron sisustalla ja tekniikalla)
9-5 Aero Wagon -01
Osia löytyy 9-5/9-3/9000 malleihin, Tech 2 turvapääsyllä
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23919
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Ensimmäinen Saabini! Saab 9-5 STW 2,0T

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

me kun purettiin eräs sedan femma ni kahteen mieheen nostettiin koria ku apurunko moottoreineen oli tippunu trukkilavan päälle.

aika kevyesti se liikkui
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
BillyJoe
"Tuplakaasari"
Viestit: 89
Liittynyt: Ke Helmi 20, 2019 21:38
Paikkakunta: Turku

Re: Ensimmäinen Saabini! Saab 9-5 STW 2,0T

Viesti Kirjoittaja BillyJoe »

Okei, Kiitos kaikille tiedoista! Täytyy alkaa harkitsemaan noita korkeampia pukkeja ja laittaa tuo vara-autoksi hankittu Pösö ensin leimakuntoon, niin ei tarvitse panikoida valmistumisen kanssa.
Kaarina
Saab 9-5 2,0t MY2003. 3”DP, Bosch EV14-790cc, TD04-15T, Softa by Nappe
Muut projektit:
Suzuki SJ413 https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=85433
BillyJoe
"Tuplakaasari"
Viestit: 89
Liittynyt: Ke Helmi 20, 2019 21:38
Paikkakunta: Turku

Re: Ensimmäinen Saabini! Saab 9-5 STW 2,0T

Viesti Kirjoittaja BillyJoe »

Tulee vikakoodia P1181 eli varmaan imuilman vuoto jossain.. IMM on melko uusi joten en sitä epäilisi heti. Ahdin viheltää alhaisella kierroksilla. Tuli tuo softaus teetettyä ja laitettua uudet suuttimet eli joko vihellys on ominaisuus? tai sitten olen sörkkinyt jotain letkuja irti/hajalle suuttimien asennuksessa. Jossain luki jarrutehostimestakin jotain tämän vikakoodin kohdalla ja jarruista kuulunut hieman laahaavaa ääntä lähiaikoina, eli nyt aika paljon muutoksia ja uusia ääniä tullut samoihin aikoihin 🤔
Kaarina
Saab 9-5 2,0t MY2003. 3”DP, Bosch EV14-790cc, TD04-15T, Softa by Nappe
Muut projektit:
Suzuki SJ413 https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=85433
Vastaa Viestiin