Sivu 1/8

Ensimmäinen Saabini! Saab 9-5 STW 2,0T

Lähetetty: Ke Helmi 20, 2019 23:15
Kirjoittaja BillyJoe
Tuli hankittua ensimmäinen Saabini. Ja kuten yleensä vanhempien autojen kanssa niin eiköhän tästäkin tule taas yksi projekti minulle. Eli vm.2002 Saab 9-5 farmari 2,0 turbo. Kilometrejä nyt 225000 mittarissa ja kone vaihdettu juuri ja sillä ajettu 82 000km. Ennen koneenvaihtoa tässä oli RE85 ohjelma sisällä ja ilmeisesti siis vieläkin kun tehoja tuntuu olevan.. ECU ainakin on vanhasta koneesta, johon tämä ohjelma oli ajettu.

Muutamia juttuja edessä:
- Open SID ei toimi ja se vaatii ilmeisesti enablointia.
- Pari kohtaa helmassa ja kahdessa kohtaa kaaressa pintaruostetta jotka tarttis laittaa. Konepellin huulessa myös huonosti "meikattu" ruosteet..
- Pioneer kosketusnäyttösoitin asennettu, mutta ratin näppäimet ei toimi sen kanssa. Siihen etsitään vastausta. Vaatiiko jotain ohjelmointia?
- välillä kuuluu kolahdus jostain vaihteen/ moottorin seudulta vaihdettaessa 1 -> 2 -vaihteelle. Tuntuu siltä ettei lämpinä kuuluisi...???


Niin ja Turussa ollaan. Kyllä tässä kysymyksiä vielä tulee eteen mutta aloitellaan näin ja tutustutaan forumiin.

Lisäillään muutama kuva aloitukseen:

Kuva
Kuva
Kuva

Re: Ensimmäinen Saabini! Saab 9-5 STW 2,0T

Lähetetty: To Helmi 21, 2019 10:49
Kirjoittaja AZP
Tervetuloa iloiseen saabistien joukkoon.

Sen Opensidin enablointi vaatii ECU-purkin sorkkimista. Samalla asiansa osaava softaaja voi katsoa, että siellä on kunnollinen ohjelma sisällä. Ihan vain heräsi ajatus tuosta että jos kone on vaihdettu niin onko se hajotettu huonolla softalla, kun sellaisiakin on joillain kaupallisilla tahoilla tarjolla :roll:

Turussa ei taida aktiivisia softaheppuja majailla, mutta vaikkapa ostoilmoituksella löytynee sopiva kaveri asiat katsomaan. Jos auton seisominen muutaman päivän ei haittaa, niin sen ECUn voi myös postittaa asiansa osaavalle kaverille.

Re: Ensimmäinen Saabini! Saab 9-5 STW 2,0T

Lähetetty: Pe Helmi 22, 2019 14:59
Kirjoittaja BillyJoe
Kiitos! Tässä oli kuuleman mukaan käynyt niin että alakerta laakeroitu, jonka jälkeen ajettu 100km ja öljyt laakeriliuskaa ja -putua täynnä. Eli ilmeisesti työ oli tehty huonosti ja siksi mennyt kone vaihtoon.

Kiitos vinkistä. Täytyy ostoilmoitus laittaa jossain vaiheessa. Saa ilmoittautua tätäkin kautta jos jollain löytyy vehkeet ja on matka Turun suunnalle.

Re: Ensimmäinen Saabini! Saab 9-5 STW 2,0T

Lähetetty: La Helmi 23, 2019 20:46
Kirjoittaja [Moksu]
Niinsanottuja rattiadaptereita saa ainaki alpinen soittimiin eli kannattaa googletella. Ohjelmointia ei tarvita.

Re: Ensimmäinen Saabini! Saab 9-5 STW 2,0T

Lähetetty: La Helmi 23, 2019 23:32
Kirjoittaja tetammi
Tervetuloa ja mukava et tulee uusiakin projekteja.

Rattinapeista löytyy usesmpikin topiikki haulla, esim.
viewtopic.php?f=14&t=165276&p=1190086&h ... A#p1190086

Paikallispotkut ois torstaina 7.3.

Öljynvaihtoväli vaan maltillisena, eikä mitään 0w- öljyjä niin eiköhän tuon kanssa pärjää.

Re: Ensimmäinen Saabini! Saab 9-5 STW 2,0T

Lähetetty: Su Helmi 24, 2019 11:19
Kirjoittaja Cona
Tervetuloa joukkoon.

Täytyy muistaa, että kyseessä on lähemmäs 20 vuotta vanha auto. Eli monenlaista remppaa voi jo olla ja tulla.

Tuo vaihteen kolahdus voi tulla monesta paikkaa, mutta yksi voi olla väljän vaihdevivuston aikaan saamaa.

Itselläni oli Aerossa haasteita saada kylmänä ja vanhoilla öljyillä kakkosta pesään. Uusilla öljyillä tilanne vähän korjaantui, mutta vivusto oli niin väljä, että holkin vaihto olisi ollut edessä.

Re: Ensimmäinen Saabini! Saab 9-5 STW 2,0T

Lähetetty: Ma Helmi 25, 2019 21:04
Kirjoittaja BillyJoe
Cona kirjoitti:
Su Helmi 24, 2019 11:19
Tervetuloa joukkoon.

Täytyy muistaa, että kyseessä on lähemmäs 20 vuotta vanha auto. Eli monenlaista remppaa voi jo olla ja tulla.

Tuo vaihteen kolahdus voi tulla monesta paikkaa, mutta yksi voi olla väljän vaihdevivuston aikaan saamaa.

Itselläni oli Aerossa haasteita saada kylmänä ja vanhoilla öljyillä kakkosta pesään. Uusilla öljyillä tilanne vähän korjaantui, mutta vivusto oli niin väljä, että holkin vaihto olisi ollut edessä.
Kiitos! En ajatellutkaan ettei tähän jotain vikoja jossain vaiheessa tulisi. Siksi tämä on täällä projekteissa :D Huomasin että pelkääjän puolen penkinlämmitin on koko ajan päällä. Ilmeisesti penkinlämmittimen käyttökytkin täytyy uusia.. Kyllä vaihteet menee sujuvasti päälle. Vuotoja tässä ei ole. Kolahdus tulee usein jos ei vaihtamisen jälkeen kytkimen noston jälkeen lähde tasaisesti heti kiihdyttämään, vaan jos tekee vaihtamisen jälkeen pienenkin moottorijarrutuksen.

Re: Ensimmäinen Saabini! Saab 9-5 STW 2,0T

Lähetetty: Ke Helmi 27, 2019 16:10
Kirjoittaja BillyJoe
tetammi kirjoitti:
La Helmi 23, 2019 23:32
Tervetuloa ja mukava et tulee uusiakin projekteja.

Rattinapeista löytyy usesmpikin topiikki haulla, esim.
viewtopic.php?f=14&t=165276&p=1190086&h ... A#p1190086

Paikallispotkut ois torstaina 7.3.

Öljynvaihtoväli vaan maltillisena, eikä mitään 0w- öljyjä niin eiköhän tuon kanssa pärjää.
Saattaisinhan tullakin paikalle! Katsotaan nyt kun selviää mikä aiheuttaa moottorivikavalon. Nappasin sen sulakkeen 17 pois vähäksi aikaa niin vikavalo poistui, mutta en ole vielä ajanut uutta lenkkiä. Ensimmäisen tankillisella ajoin 95:lla ja eilen tankkasin lähes tyhjään tankkiin E85:sta. Noin 70km ehdin ajaa etanoilla ennen vikavaloa, mutta saattaahan tuo olla sattumaakin..

EDIT: ajoin noin 40km illalla eikä vikavalo enää syttynyt.

Re: Ensimmäinen Saabini! Saab 9-5 STW 2,0T

Lähetetty: Pe Maalis 01, 2019 15:20
Kirjoittaja vjbremer
kolahdus tulee aika varmasti huonoista apurungon takapuslista (2kpl). Uretaanista tilalle.

Re: Ensimmäinen Saabini! Saab 9-5 STW 2,0T

Lähetetty: La Maalis 02, 2019 23:17
Kirjoittaja BillyJoe
vjbremer kirjoitti:
Pe Maalis 01, 2019 15:20
kolahdus tulee aika varmasti huonoista apurungon takapuslista (2kpl). Uretaanista tilalle.
Kuulostaa järkevälle.

Nyt on vikakoodit luettu.
P0420 - katalysaattorivirhe
C1605 - ECU vika
C2450 - magneettiventtiili, vasen etu
A8A400 - unknown fault code
B2296 - sekoitusvaimenninmoottori, oikea

Näitä aletaan sitten tutkimaan kun kerätään.

Re: Ensimmäinen Saabini! Saab 9-5 STW 2,0T

Lähetetty: Pe Maalis 08, 2019 23:13
Kirjoittaja BillyJoe
Nyt on taas bensalla ajettu eikä moottorivalo ole syttynyt. Löysin jo FB puolelta kohtalontovereitakin..

Sellainen kysymys nyt olisi taas että onko tästä 2,0t moottorista turha odottaa 400hv vai olisiko joku muu moottori ideaalisempi viritettävä?

Re: Ensimmäinen Saabini! Saab 9-5 STW 2,0T

Lähetetty: La Maalis 09, 2019 10:29
Kirjoittaja tetammi
Täältä luetun mukaan kaks litranen on hyvä kohde, paljon menee kyl uusiksikin.

Re: Ensimmäinen Saabini! Saab 9-5 STW 2,0T

Lähetetty: La Maalis 09, 2019 12:28
Kirjoittaja Mertmi
Budjetti on syytä laatia huolella, jos aiot stage 1:n ylittää. Stage 1 saavutetaan vakiolla moottorilla ja siis varsin edullisesti. 400heppaan menee niin monta kohtaa uusiksi, että rupee tuhatlappusia vaatimaan muutaman kappaleen jo siihen, että saa koneen pysymään nipussa ja voiman välitettyä tiehen saakka. Mie suosittelen panostamaan ensin alustaan ja korin ruostesuojaukseen. Tuppaa silmissä happanemaan nää pirssit, kun ikää tulee.

Re: Ensimmäinen Saabini! Saab 9-5 STW 2,0T

Lähetetty: Ma Maalis 11, 2019 13:33
Kirjoittaja BillyJoe
Mertmi kirjoitti:
La Maalis 09, 2019 12:28
Budjetti on syytä laatia huolella, jos aiot stage 1:n ylittää. Stage 1 saavutetaan vakiolla moottorilla ja siis varsin edullisesti. 400heppaan menee niin monta kohtaa uusiksi, että rupee tuhatlappusia vaatimaan muutaman kappaleen jo siihen, että saa koneen pysymään nipussa ja voiman välitettyä tiehen saakka. Mie suosittelen panostamaan ensin alustaan ja korin ruostesuojaukseen. Tuppaa silmissä happanemaan nää pirssit, kun ikää tulee.
Miten näin vanhan auton ruosteensuojaus kun pelkään että ne olemassa olevat ruosteet jää sinne alle muhimaan? Vai onko turha pelko? Meinaan vaan että jos vien ruosteensuojaukseen niin tekeekö ne alustaan muuta kuin pesun ja sitten aineet pohjaan?
tetammi kirjoitti:
La Maalis 09, 2019 10:29
Täältä luetun mukaan kaks litranen on hyvä kohde, paljon menee kyl uusiksikin.
Hyvä kuulla. Menee kyllä tulevaisuuden suunnitelmiin kun saa edellisen projektin tehtyä pois alta.

Re: Ensimmäinen Saabini! Saab 9-5 STW 2,0T

Lähetetty: Ma Maalis 11, 2019 14:05
Kirjoittaja tturku
Vie auto semmoiseen mestaan suojaukseen jossa hiekkapuhaltavat myös. Pyydä kuvat joka vaiheesta tai käyt paikan päällä tarkastamassa kun on puhallettu.