Unelmatonnari

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
pjv
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 11:57
Paikkakunta: Paimio

Unelmatonnari

Viesti Kirjoittaja pjv » Su Huhti 07, 2019 19:58

Otsikko on viittaus tähän: https://saabclub.fi/artikkeli/188-tonnarille

Huomasin, että 15 vuotta on tullut foorumille liittymisestä täyteen, eikä vielä ainoatakaan projektiketjua avattu, vaikka kaikenlaisten raatojen kanssa on tullut pulattua. Taitaa siis olla korkea aika. En lupaa tiheitä päivityksiä. Jos ketjuun postailu vaikka kannustaisi minua siirtämään klubin foorumikuvapalvelun idea-asteelta edes PoC-vaiheeseen, olisi ketju tehtävänsä täyttänyt.

Objektina on vuoden 88 9000T CC, ajettu 185 tkm, joka on ajo- ja jarruja lukuunottamatta katsastuskunnossakin. Ensimmäisenä osaprojektina on siis jarrujen kunnostus. Ajatuksena on olla pistämättä autoa kokonaan osiksi vaan korjata yksi asia kerrallaan ja nauttia välissä ajamisesta.

Hieman tämä jarruremontti tosin vaikuttaa lähtevän heti keulimaan...

Kuva

Syynä napojen irtoamiseen on tietysti yhdeksi puuksi muuttunut jarrukilpi + satulan runko-osa -yhdistelmä.

Kuva

Eiköhän se taka-akselikin sieltä vielä tipahda ja lähde puhallukseen jne.
Petteri #507 | Klubin puhis 1.1.2018 - | IT- ja tiedotusvastaava 1.1.2016 -
9-3 Griffin TTID '12 | 9-3 Aero '01 | 900 i16 '91 | 9000T CC '88 | 99 EMS '73

Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 5098
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Unelmatonnari

Viesti Kirjoittaja tetammi » Ma Huhti 08, 2019 08:10

Kuulosta hyvältä toi vaiheittain kunnostaminen, pysyy motivaatio paremmin.

Ei noita kyl liikaa enää näy.

Mullaki saattaa jotain osii olla jääny nurkkiin.

Avatar
pjv
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 11:57
Paikkakunta: Paimio

Re: Unelmatonnari

Viesti Kirjoittaja pjv » Ma Huhti 08, 2019 19:26

pjv kirjoitti:
Su Huhti 07, 2019 19:58
Syynä napojen irtoamiseen on tietysti yhdeksi puuksi muuttunut jarrukilpi + satulan runko-osa -yhdistelmä.
Kävin tänään @jus:n kanssa lounaalla puhumassa tonnareista. Sain vinkin, joka liittyy osia toisissaan kiinni pitävien ruuvien irrottamiseen. :facepalm_man:

Kuva

(Kanta on nyt puhdistettu ja näkyy paremmin kuin eilen. Seli.)

Oisko hyviä jarrukilpiä kellään?
Petteri #507 | Klubin puhis 1.1.2018 - | IT- ja tiedotusvastaava 1.1.2016 -
9-3 Griffin TTID '12 | 9-3 Aero '01 | 900 i16 '91 | 9000T CC '88 | 99 EMS '73

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 8899
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Unelmatonnari

Viesti Kirjoittaja AZP » Ma Huhti 08, 2019 20:03

Kuva autosta olisi kiva. Eihän jonnet edes tiedä miltä CC-tonnari näyttää elleivät ole käyneet Ukin museossa :mrgreen:

Mikko_H
"Hirsch"
Viestit: 792
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Unelmatonnari

Viesti Kirjoittaja Mikko_H » Ma Huhti 08, 2019 21:00

pjv kirjoitti:
Ma Huhti 08, 2019 19:26
Oisko hyviä jarrukilpiä kellään?
Eikös nuo ole samat kuin Satkussa? Ainakin siltä näyttää. Vois helpottaa ehjempien löytymistä.
Saabklubbenilta sai vielä pari viikkoa sitten uusiakin, mutta eipä ole enää kataloogissa. Ostinkohan viimeiset? 8)


Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 5098
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Unelmatonnari

Viesti Kirjoittaja tetammi » Ti Huhti 09, 2019 05:48

Piti kans linkata tuo webshop.

Oliks täsä viel edessä ne pikkujarrut
https://1drv.ms/i/s!Aj3BQWixNOGFqBPtTS74d37OBrUU

Avatar
pjv
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 11:57
Paikkakunta: Paimio

Re: Unelmatonnari

Viesti Kirjoittaja pjv » Ti Huhti 09, 2019 08:01

Kiitos. Ovat tosiaan samat kuin satkussa ja uuttakin näemmä löytyy.

Etujarrujen pitäis olla ne uudemmat/isommat, koska MY88. En ole vielä etupäätä ehtinyt tunkata ylös ja avata. Jos on uudemmat, niin Saabklubbenilta löytyy näköjään sopivasti levy- ja palapaketti.
AZP kirjoitti:
Ma Huhti 08, 2019 20:03
Eihän jonnet edes tiedä miltä CC-tonnari näyttää
https://fi.wikipedia.org/wiki/Saab_9000 ... rbo_16.jpg :lol:
Petteri #507 | Klubin puhis 1.1.2018 - | IT- ja tiedotusvastaava 1.1.2016 -
9-3 Griffin TTID '12 | 9-3 Aero '01 | 900 i16 '91 | 9000T CC '88 | 99 EMS '73

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 8899
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Unelmatonnari

Viesti Kirjoittaja AZP » Ti Huhti 09, 2019 09:59

^komee tonnari, jenkkituonti? :mrgreen:

Avatar
pjv
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 11:57
Paikkakunta: Paimio

Re: Unelmatonnari

Viesti Kirjoittaja pjv » Ti Huhti 09, 2019 20:25

Päätin, että taka-akseli lähtee nyt myös irti puhdistukseen, ja samalla laitetaan uudet puslat. Siispä iskareita avaamaan yläpäästä. Vaan eipä olisi kannattanut mennä kurkkimaan, koska sieltä löytyi – taivas varjele – ruostetta.

Kuva

Alasauma on ehjä, siellä näkyvä ruskea on varissut ylempää. Tuossa on kaksi levyä pistehitsattuna päällekkäin. Ulospäin ei näy mitään, joten tämä saa jäädä tällä kertaa merkinnäksi päiväkirjaan. Vasemmalla ei näkynyt vastaavaa ilmiötä.
Petteri #507 | Klubin puhis 1.1.2018 - | IT- ja tiedotusvastaava 1.1.2016 -
9-3 Griffin TTID '12 | 9-3 Aero '01 | 900 i16 '91 | 9000T CC '88 | 99 EMS '73

Avatar
aero
-
Viestit: 5957
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Unelmatonnari

Viesti Kirjoittaja aero » Ti Huhti 09, 2019 22:02

Vedä ny sinne kotelosuojaa tms edes rauhoittamaan tai mieluummin harjaa ja maalaa ja ole tyytyväinen, että löysit sen noin aikaisessa vaiheessa. Ei meinaan ole kummoinen rasti ellei pysäyttää niin ainakin hidastaa sitä julmetusti nyt kun on esillä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla

Avatar
pjv
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 11:57
Paikkakunta: Paimio

Re: Unelmatonnari

Viesti Kirjoittaja pjv » To Huhti 11, 2019 08:53

No hyvä on, putsataan ja vedetään Hammeritea päälle.
Petteri #507 | Klubin puhis 1.1.2018 - | IT- ja tiedotusvastaava 1.1.2016 -
9-3 Griffin TTID '12 | 9-3 Aero '01 | 900 i16 '91 | 9000T CC '88 | 99 EMS '73

nalleolut
"Hanki elämä"
Viestit: 18920
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Unelmatonnari

Viesti Kirjoittaja nalleolut » To Huhti 11, 2019 08:59

mä laittaisin kotelosuoja ainetta ennemmin
#1171 klubin jäsen
työlki ellää mut kaupal rikastuu
045-2698659

Avatar
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3205
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: Unelmatonnari

Viesti Kirjoittaja JP_Vette » To Huhti 11, 2019 09:37

Hammeritesta saa paljon pahaa kuulla, mut mä oon tosta mun avosta vetäny vetokoukun joskus neljä vuotta sitte Hammeritella suoraan ruosteiden päälle. Ainut pohjatyö oli talouspaperilla pahimmat kurat pois... Vielä ei oo lohkeillu, joten tuskin se ilmaakaan alleen saa, joka siis on edellytys ruosteen etenemiselle.

Toki julkisivupintaa ei kannata Hammeritella vetää, jos tarkotus on joskus maalata päälle.
Opel Astra ST 1.0T MY17.5
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92

Avatar
pjv
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 11:57
Paikkakunta: Paimio

Re: Unelmatonnari

Viesti Kirjoittaja pjv » Ma Huhti 15, 2019 19:44

Jarruremontti etenee. :lol:

Kuva

Yllättävän kivuttomasti se sieltä lähti. ABS-anturitkin ehjänä, juhuu.

Näyttää olevan edelleen voimassa se tosiasia, että ojan puolen paikat ovat vähemmän ruosteessa ja irtoavat helpommin. Tässä autossa hämäännystä aiheutti ensin se, että oja on ollut ensimmäiset 15 vuotta totutusta poikkeavalla puolella. :wink:

Ilman uusia ruostelöytöjä ei tämäkään tallisessio sujunut. Varapyöränkotelon sisäpuolella ei harmeja näy, mutta onhan tuolla jo ihan kunnon kukintoa:

Kuva
Petteri #507 | Klubin puhis 1.1.2018 - | IT- ja tiedotusvastaava 1.1.2016 -
9-3 Griffin TTID '12 | 9-3 Aero '01 | 900 i16 '91 | 9000T CC '88 | 99 EMS '73

Vastaa Viestiin