SAAB 9-3 SE 2.0t -99
Lähetetty: Su Kesä 09, 2019 16:48
Terve,
aloittaisin tähän pientä päiväkirjaa tämänhetkisen käyttiksen tehdyistä ja tulevista päivityksistä. Laitan kuvia ja muutakin päivitystä sitä mukaan kun hommat etenee.
Pieni historia:
Ostin auton 2018 keväällä Tamperelaiselta moottoripyörä kerholta, kun 9-5 (V6) kone hajosi. Kaupat tehtiin moottoripyöräklubilla.
Auto oli seissyt 3 vuotta ajamattomana. Jarrut ja putkisto piti vahtaa leimalle.
Auto oli ihan ok kunnossa ja ruostettakin oli kohtuullisesti. Pääasiassa kosmeettisia vaurioita ovissa, konepellissä, helmoissa jne.
Ensimmäinen muutos taisi olla vakio catbackin vaihto JTn 2.5 tuuman rosteriseen
SID korjattiin foorumilaisen toimesta ja on toiminut hyvin sen jälkeen.
Seuraavaksi rupesin korjailemaan ruosteita ja ainakin osan sai pysäytettyä. Pari paikkaa tuli talven jäkeen uudestaan esiin joten ne pitäisi kunnolla tehdä uudestaan.
2018 syksyllä löytyi foorumilaiselta käytettynä hyvä aski quaifen lukolla, viggen paine asetelmalla ja opel calibran sintterillä. Se tuli vaihdettua ja siitä asti tullut harjoiteltua sintterillä ajoa. Sammunut varmaan + 20 kertaa liikennevaloissa
2019 talvella vaihdoin garretin tilalle mitsun 19t ahtimen ja t7 imu cobran, cross flow välijäähdytin ym. imu/ahto puolen osat. Vesilinjat tulpattu joten ahdinta pitää jonkin verran jälkikäyttää.
Silloin tuli myös tehtyä pieni kosmeettinen päivitys putkistoon kahdella ulostulolla. Eivät ole täysin symmetriset joten pitää säädellä lisää.
Putki rempan yhteydessä tuli myös hitsailtua mustasta raudasta tommonen 3 tuumanen downpipe kisa katilla.
Kuvassa pinnoitettu jollain +800c spray maalilla. ulkoa ja sisältä sen mitä sinne sai. Lohjennut turbon vierestä mutta säilynyt hieman pidemmältä.
2019 keväällä raitisilma suodatin, pyyhkimen sulat, öljyt, vesipumppu, moniurahihna kiristäjärullineen ja muuta pientä. SAAB WIS 3.0 on suuri apu kaikessa..
Tässä muutama päivitys kesäkuun aikana tehdyistä jutuista: Downpipeen tuli hitsattua toinen bungi ja siihen tuli innovaten lc-2 laajakaista ja tuhkakupin tilalle sille mittari (laitan kuvaa myöhemmin). Suuttimet vaihtuivat noihin 1200cc (1150 olivat loppu finjectorilta ja antoivat tuommoiset tilalle). Samalla päivitettiin softa antamaan noin 3 x vähemmän löpöä tyhjäkäynnillä yms. kun suuttimet noin 3 x vakioiden kokoiset.
Takakontin ja konepellin kaasujouset tuli uusittua.
edit Ahtojen targetti olisi noin 1.7 bar. Mankuvena pitää vaihtaa ehjään T7 venaan (tämänhetkinen T5 rikki). Nyt hukkaportin kellon letku irti ja fuel cut iskee noin 1.55 barin kohdalla. Peruspaine on tällähetkellä 1.15 bar 1.5 barin jousen vuoksi. Se on kuitenkin hieman liian iso tälle ahtimelle ja tarkoitus olisi vaihtaa 1 bar jousi kelloon (Kinugawa merkkinen kello). 3 bar mappi pitäisi asentaa ja välijäähdytin askarrella jotenkin isommaksi. Olisiko vinkkejä välijäähyn askarteluun?
Maalaus:
Väri on Tyrol green vuoden -71-72 ysiysistä.
Auto on nyt myllytetty kertaalleen "high cut" tahnalla. Tiedossa olisi vielä joidenkin kohtien myllytys uudelleen, pari touch up kohtaa joista maali puhkesi hionnassa (kulmia) ja sen jälkeen vielä koko auto "fine cut" tahnalla ja vaha. Tässä muutama kuva tämänhetkisestä maalipinnasta auringonvalossa.
Osa kittausjäljistä näkyy (listojen kiinnityskohdat, helmat yms.) ja jälki on "amatööri" jälkeä. Tämä oli kuitenkin erittäin opettavainen maalaus projekti ja olen tähän mennessä tulokseen ihan tyytyväinen. Ehkä seuraavalla kerralla osaa taas jotain vähän eri tavalla.
Bensapumppu vaihdettu AEM 320. Pumppu mahtuu olemaan vakio ämpärin sisällä olevassa suodatin kupissa hieman kuppia modaamalla.
aloittaisin tähän pientä päiväkirjaa tämänhetkisen käyttiksen tehdyistä ja tulevista päivityksistä. Laitan kuvia ja muutakin päivitystä sitä mukaan kun hommat etenee.
Pieni historia:
Ostin auton 2018 keväällä Tamperelaiselta moottoripyörä kerholta, kun 9-5 (V6) kone hajosi. Kaupat tehtiin moottoripyöräklubilla.
Auto oli seissyt 3 vuotta ajamattomana. Jarrut ja putkisto piti vahtaa leimalle.
Auto oli ihan ok kunnossa ja ruostettakin oli kohtuullisesti. Pääasiassa kosmeettisia vaurioita ovissa, konepellissä, helmoissa jne.
Ensimmäinen muutos taisi olla vakio catbackin vaihto JTn 2.5 tuuman rosteriseen
SID korjattiin foorumilaisen toimesta ja on toiminut hyvin sen jälkeen.
Seuraavaksi rupesin korjailemaan ruosteita ja ainakin osan sai pysäytettyä. Pari paikkaa tuli talven jäkeen uudestaan esiin joten ne pitäisi kunnolla tehdä uudestaan.
2018 syksyllä löytyi foorumilaiselta käytettynä hyvä aski quaifen lukolla, viggen paine asetelmalla ja opel calibran sintterillä. Se tuli vaihdettua ja siitä asti tullut harjoiteltua sintterillä ajoa. Sammunut varmaan + 20 kertaa liikennevaloissa
2019 talvella vaihdoin garretin tilalle mitsun 19t ahtimen ja t7 imu cobran, cross flow välijäähdytin ym. imu/ahto puolen osat. Vesilinjat tulpattu joten ahdinta pitää jonkin verran jälkikäyttää.
Silloin tuli myös tehtyä pieni kosmeettinen päivitys putkistoon kahdella ulostulolla. Eivät ole täysin symmetriset joten pitää säädellä lisää.
Putki rempan yhteydessä tuli myös hitsailtua mustasta raudasta tommonen 3 tuumanen downpipe kisa katilla.
Kuvassa pinnoitettu jollain +800c spray maalilla. ulkoa ja sisältä sen mitä sinne sai. Lohjennut turbon vierestä mutta säilynyt hieman pidemmältä.
2019 keväällä raitisilma suodatin, pyyhkimen sulat, öljyt, vesipumppu, moniurahihna kiristäjärullineen ja muuta pientä. SAAB WIS 3.0 on suuri apu kaikessa..
Tässä muutama päivitys kesäkuun aikana tehdyistä jutuista: Downpipeen tuli hitsattua toinen bungi ja siihen tuli innovaten lc-2 laajakaista ja tuhkakupin tilalle sille mittari (laitan kuvaa myöhemmin). Suuttimet vaihtuivat noihin 1200cc (1150 olivat loppu finjectorilta ja antoivat tuommoiset tilalle). Samalla päivitettiin softa antamaan noin 3 x vähemmän löpöä tyhjäkäynnillä yms. kun suuttimet noin 3 x vakioiden kokoiset.
Takakontin ja konepellin kaasujouset tuli uusittua.
edit Ahtojen targetti olisi noin 1.7 bar. Mankuvena pitää vaihtaa ehjään T7 venaan (tämänhetkinen T5 rikki). Nyt hukkaportin kellon letku irti ja fuel cut iskee noin 1.55 barin kohdalla. Peruspaine on tällähetkellä 1.15 bar 1.5 barin jousen vuoksi. Se on kuitenkin hieman liian iso tälle ahtimelle ja tarkoitus olisi vaihtaa 1 bar jousi kelloon (Kinugawa merkkinen kello). 3 bar mappi pitäisi asentaa ja välijäähdytin askarrella jotenkin isommaksi. Olisiko vinkkejä välijäähyn askarteluun?
Maalaus:
Väri on Tyrol green vuoden -71-72 ysiysistä.
Auto on nyt myllytetty kertaalleen "high cut" tahnalla. Tiedossa olisi vielä joidenkin kohtien myllytys uudelleen, pari touch up kohtaa joista maali puhkesi hionnassa (kulmia) ja sen jälkeen vielä koko auto "fine cut" tahnalla ja vaha. Tässä muutama kuva tämänhetkisestä maalipinnasta auringonvalossa.
Osa kittausjäljistä näkyy (listojen kiinnityskohdat, helmat yms.) ja jälki on "amatööri" jälkeä. Tämä oli kuitenkin erittäin opettavainen maalaus projekti ja olen tähän mennessä tulokseen ihan tyytyväinen. Ehkä seuraavalla kerralla osaa taas jotain vähän eri tavalla.
Bensapumppu vaihdettu AEM 320. Pumppu mahtuu olemaan vakio ämpärin sisällä olevassa suodatin kupissa hieman kuppia modaamalla.