NG900 Cabrio kattokotelon moottorin vaihto

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 1779
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

NG900 Cabrio kattokotelon moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja Cona » Pe Heinä 26, 2019 20:05

En tiedä, kiinnostaako tämä aihe kovin montaa, mutta kirjoittelen tämän nyt itsellenikin muistiinpanoksi.

Näiden vuosin aikana, kun tuo kovan onnen cabbe on ollut mulla olen valitettavasti joutunut tutustumaan katon toimintaan varsin perusteellisesti.

Erinäisten säätöjen, korjausten, rasvausten ja tärkeimpänä 5:nnen kattokaaren vaihdon jälkeen katto on toiminut kattokotelon lukitusta lukuun ottamatta asianmukaisesti. Vaiva on sinänsä ikävä, sillä kun lukot ei toimi, ei kattoa saa auki tai kiinni.

Tuo 95-mallisen cabrion kattokotelon moottori on aivan surkea. Moottorin tankoja liikuttaville hammastetuille kiskoille ei ole toppareita, joten nuo kiskot pääsevät menemään liikeratansa yli ja jumittamaan itsensä sekä moottorin. Toisaalta toiseen suuntaan kiskot voivat mennä hampaan yli ja silloin tangot menevät banaanille, kun moottori yrittää työntää tankoja liian pitkälle.

Edellä mainittuun temppuiluun kyllästynä löysin Ebaystä ns. upgrade-kitin eli kolkin vastaavat osat, jotka pistin tilaukseen, kun hinta oli kymppejä rahtien kanssa. Tuossa kolkista olevassa sarjassa oli mukana kattokotelon moottori, tangot ja lukot sekä vaijerit, jotka avaa ja sulkee Soft top:in etureunassa olevia (helposti särkyviä) läppiä.

Tuumasta toimeen, purin vanhat osat pois eli moottorin, lukot ja tangot, läpät runkoineen sekä kotelon sisäreunassa olevat lukkosalvat. Ensimmäinen ongelma tuli moottorin kanssa. Siinä ei ollut johtoa, toisin kuin vanhassa. Piti siis kaivella ja kolvailla välijohto, jotta uuden moottorin sai yhdistettyä johtosarjaan. Moottorissa oli navat/vaiheet päinvastoin, joten johdot piti juotella ristiin.

Kun moottori oli saatu kiinni alkoi lukkojen ja tankojen sovittelu. Aika nopeasti kävi ilmi, ettei kolkin lukot sovi NG900 kattokotelon sisäpuolella olevaan alumiinipalkkiin. Olisi pitänyt porailla 4 uutta reikää, sovitella jotkut palikat lukkojen alle jne. joten hylkäsin ajatuksen ja päätin laittaa vanhat lukot takaisin. Tankoja piti vähän säätää pidemmäksi, sillä kolkin tangot oli 5mm pitemmät. Sitten vaan kaikki nippuun ja testi, toimii!

Eli summa summarun, jos sinulla on -95 vuoden NG900 ja ongelmia kattokotelon lukkojen kanssa niin em. operaatiolla niistä pääsee todennäköisesti eroon.

Parit kuvat löytyy dropboxista havainnolistamaan asiaa:

https://www.dropbox.com/sh/en4rc6ryg505 ... 6RcOa?dl=0
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00