Saab 95 3AM

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Tonnari88
"Aero"
Viestit: 368
Liittynyt: Pe Helmi 01, 2013 22:07
Paikkakunta: Tampere

Saab 95 3AM

Viesti Kirjoittaja Tonnari88 »

Yksi typerä idea koki taas päivän valon, kun kolmelta lauantaiyönä Vetoauton keula suunnattiin kohti Vesantoa ja paluumatkalla trailerin päällä tuli -73 mallinen 7-paikkainen Viippa.

Kuva

Nollat taulussa auton kanssa takaisin Nokialle. Autoa alas laskiessa ei vielä minkäänlaista käsitystä mitä tuli ostettua. Auto oli seissyt 15 vuotta. Trafilta tarkistin, että oikeasti oli ollut viimeksi leimassa vuonna 1999. Auton yleisilme on ryhdikäs, toki tekemistä on.

Kuva

Alkuun kävi mielessä, että hitsaisi pohjan läpi ja laittaisi auton leimakuntoon syksiksi, mutta innostuin vapaapäivänä tutkimaan auton kuntoa tarkemmin, jolloin tämä ajatus jäi taakse. Käydään auto hieman huolellisemmin läpi, niin on pidemmäksi aikaa iloa. Mitään täysentisöintiä tämä ei tule kokemaan, niin pussihousu en ole. Tarkoituksena kuitenkin orkkishengessä laitella autoa. Alla kuvasaldoa, josta näkee paremmin auton kunto.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Moottorin osalta on vielä auki annanko tuon keulalla olleen olla tuollaisenaan ja korkeintaan rengastaa ja laakeroida uudelleen. Mieli tekisi aikakauden virihengessä rakentaa pirteämpi katukone 7 hengen seuruetta kuljettamaan. Avataan tuo ensin ja katsotaan mitä se on syönyt.
9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"

Tonnari88
"Aero"
Viestit: 368
Liittynyt: Pe Helmi 01, 2013 22:07
Paikkakunta: Tampere

Re: Saab 95 STW 3AM

Viesti Kirjoittaja Tonnari88 »

Mukavaa sunnuntai-iltaa. Tänään oli vuorossa moottorin ihmettelyä. Jakopään rattaat ihmeen hyvässä kunnossa. Konetta aukomassa V6 Ford moottorien erikoismies, joka antoi tarkemman lausunnon kokemuksen syvällä rintaäänellä. Kaiken kaikkiaan moottori erittäin siisti sisäpuolelta. Möhnää tietenkin kertynyt öljypohjaan, mutta jakopään koppa esimerkiksi sisäpuolelta täysin kirkas.

Kuva

Sylinterissä hoonausjäljet näkyvissä, mutta pientä pykälää alkaa olla. Täytyy ainakin rengastaa uudelleen, mutta uskoisin, että ei tarvitse porailla tätälohkoa vielä. Kaikki laakerit moottorissa oikein siistissä kunnossa.

Kuva
Kuva

Sylinterikannet kun otettiin pöydälle, tehtiin vuototesti. Ainoastaan yhdessä imuventtiilissä havaittiin vuotoa. Yksi pakoventtiili oli kuitenkin jostain syystä lautasestaan aivan punetava, eri värinen kuin muut. Äkkiseltään emme keksineet, mistä tuo johtuisi. Tähän hätään ei tietysti tullut siitä napsastua kuvaa.
9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"

Cona
"Hölösuu"
Viestit: 1881
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Saab 95 3AM

Viesti Kirjoittaja Cona »

Täytyy hattua nostaa, taas mielenkiintoinen projekti ja lähtökohta ei näytä ruosteiden osalta pahalta ollenkaan. 8)

Onko ulkokuoren osalta olemassa jotain visioita jo?
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00

Tonnari88
"Aero"
Viestit: 368
Liittynyt: Pe Helmi 01, 2013 22:07
Paikkakunta: Tampere

Re: Saab 95 3AM

Viesti Kirjoittaja Tonnari88 »

Cona kirjoitti:
Ma Elo 12, 2019 08:08
Täytyy hattua nostaa, taas mielenkiintoinen projekti ja lähtökohta ei näytä ruosteiden osalta pahalta ollenkaan. 8)

Onko ulkokuoren osalta olemassa jotain visioita jo?
Kristus sentään, kun on katsellut muiden lähtökohtaa, niin tämä on suorastaan helmi. Ulkokuoren pidän aluksi edellisen omistajan toiveen mukaisesti maalaamattomana. Auton nykyinenkin maalipinta on ok, sopivan patinoitunut. Orkkispeltivanteille oli ajatuksissa 1"-1.5" levitys ja pillerikapselit sekä valkosivurenkaat. Ne saavat alkuun riittää ulkonäön puolesta.
9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"

Tonnari88
"Aero"
Viestit: 368
Liittynyt: Pe Helmi 01, 2013 22:07
Paikkakunta: Tampere

Re: Saab 95 3AM

Viesti Kirjoittaja Tonnari88 »

Tässä vielä kuva punertavasta ventiilistä. Mikä tekee näin julman värin, näinkin taivaspaikkaan oikeuttavassa jumal-moottorissa. Lämpöisenä se lienee käyneen.

http://imgur.com/a/6BtT4ef

Vannepajaltakin tuli peltivanteiden levityksestä vastaus. Siellä oli juuri jonkun meikäläisen vanteet levitettävänä. Taakse puolitoista ja eteen kuulemma tuuma lisää. Itse varmaan lähden liikkeelle samalla reseptillä.
9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"

Avatar
AnttiK
"Turbo"
Viestit: 248
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 95 3AM

Viesti Kirjoittaja AnttiK »

Hyväkuntoinen kori kyllä, jos vertaa minun saman väriseen ja ikäiseen 96:een ennen koritöitä :)

Aiotko koneistaa sylinterin pykälän pois, kun vaihdat männänrenkaat? Oman kokemuksen mukaan, kun rengastin varmastikin tuota kuluneemman v4 moottorin lohkesi männästä pala pois, kun ylin rengas ilmeisesti tarttui tuohon pykälään. Onko männänrenkaista tietoa mistä saisi halvemmalla kuin ulkomailta, josta toimituskuluineen hinta nousee 150€ kieppeille?
96 V4 -73

vkutvonen
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 20:45
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Saab 95 3AM

Viesti Kirjoittaja vkutvonen »

AnttiK kirjoitti:
Ke Loka 23, 2019 10:31
Hyväkuntoinen kori kyllä, jos vertaa minun saman väriseen ja ikäiseen 96:een ennen koritöitä :)

Aiotko koneistaa sylinterin pykälän pois, kun vaihdat männänrenkaat? Oman kokemuksen mukaan, kun rengastin varmastikin tuota kuluneemman v4 moottorin lohkesi männästä pala pois, kun ylin rengas ilmeisesti tarttui tuohon pykälään. Onko männänrenkaista tietoa mistä saisi halvemmalla kuin ulkomailta, josta toimituskuluineen hinta nousee 150€ kieppeille?
Janicol racing tampereella. http://janicolracing.fi/kategoria/ford-331

Lerssinen
"Aero"
Viestit: 344
Liittynyt: Su Tammi 26, 2014 11:08
Paikkakunta: Oulainen

Re: Saab 95 3AM

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Komea yksilö 8)
Nissan Terrano 4x4 -04
Nissan Qashqai -10
Mercedes-Benz 313/adria -03
Plymouth Valiant -62
Saab 99 -83
MB w108 3.5 - 71

Tonnari88
"Aero"
Viestit: 368
Liittynyt: Pe Helmi 01, 2013 22:07
Paikkakunta: Tampere

Re: Saab 95 3AM

Viesti Kirjoittaja Tonnari88 »

Itse sain männänrenkaat fiksuun hintaan harrastajalta. Vaan nokka-akselin laakereita ei tunnu löytyvän järkevään hintaan mistään.
9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"

Avatar
AnttiK
"Turbo"
Viestit: 248
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 95 3AM

Viesti Kirjoittaja AnttiK »

Nokka-akselin laakerien hinta pyörii noin 50€ tietämillä ulkomaisissa nettikaupoissa ja toimituskulut päälle. Halvempia en ole löytänyt ellei ebayssa satu olemaan. Männänrenkaat maksoi 66€ toimituskuluineen Janicol racingilla. Ihan ok hinta muihin vaihtoehtoihin verrattuna.

Itse tasapainotin männät kampineen noin gramman sisään, kun tilalle tullut mäntä oli muita painavampi. Männän alapuolelta pystyy jyrsimään tavaraa pois, kun yhdessä männässä oli sieltä valmistusvaiheessa otettukin ja otin siitä mallia. Oikea tapa olisi tietysti ollut irroittaa kammet männistä ja tasapainottaa ne erikseen, mutta pelkäsin männäntappeihin tulevan vahinkoa, jos niitä tuon takia alkaa prässäilemään irti.
96 V4 -73

Tonnari88
"Aero"
Viestit: 368
Liittynyt: Pe Helmi 01, 2013 22:07
Paikkakunta: Tampere

Re: Saab 95 3AM

Viesti Kirjoittaja Tonnari88 »

Meinasin jo ostaa Plymouth furyn uudeksi kesäautoksi, mutta sen kaupan kariuduttua, sai tämä projekti vihdoin tuulta purjeisiin. Moottori on edelleen levällään. Se vartoaa laakereita ja tuttua koneistamaan kannet. Korihommiahan tässä piisaa lähtökohdasta huolimatta ja ensimmäisenä käsittelyyn pääsi vasen etupyörän kotelo.

Kuva
Ensin vanhat massat pois. Hiekkapuhallus niihin kohtiin, joissa se oli tarpeellinen. Muutama hitsipaikkakin sinne osui, vaikka lähtökohtaisesti näytti siltä, että paikkoja ei täydy tehdä.

Kuva

Kuva
Happopohjamaali karhennetulle pellille.

Kuva
Sen jälkeen ruiskulla ruosteenestopohjamaali. Tähän päälle tulee vielä kiveniskumaali ja sitten massa viimeiseksi.

Kuva
Ei ollut tämä tahtarin maski kelvannut kellekään. Päätyi toistaiseksi koristamaan hallin seinää... 8)
9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"

Tonnari88
"Aero"
Viestit: 368
Liittynyt: Pe Helmi 01, 2013 22:07
Paikkakunta: Tampere

Re: Saab 95 3AM

Viesti Kirjoittaja Tonnari88 »

Vasen etupyöränkotelo on massassa. Alustan osat vielä hiekkapuhallusta ja maalausta vaille. Kävin hakemassa motonetista siirtorullat pyörien alle. Näiden avulla auton siirtely melko vaivatonta. Oikean etupään kotelo putsattu ja 3 paikkaa joutuu huomenna tekemään.

Onneksi mätähommien välissä pääsee tekemään mukavampia konehommia. Lohko on nyt hoonattu ja maalattu. Kannet lähti koneistamolle plaanattavaksi. Niistä höylätään milli pois. Öljypohja sai maalin niskaan ja venakopat alkavat olla maalausvalmiit.

Kuva
Kuva
9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"

Tonnari88
"Aero"
Viestit: 368
Liittynyt: Pe Helmi 01, 2013 22:07
Paikkakunta: Tampere

Re: Saab 95 3AM

Viesti Kirjoittaja Tonnari88 »

Perjantain kunniaksi ne kolme kuuluisaa hitsipaikkaa. Hallilla oli tänään kuhinaa. Viippa sai peltiä koteloihin, Bemari jarruja ja mestari Kippilä toimi apurina, koska Saabista luovuttuaan ei enää pääse harrastamaan auton korjausta.

2 paikkaa tuli melko näkymättömiin paikkoihin ja tuo isoin sitten siihen haastavimpaan paikkaan. Voin rehellisesti sanoa, että oli varmaan haastavin hitsipaikka minkä olen koskaan tehnyt. Ei ole ennen tarvinnut mätähommia oikeastaan tehdä. Apparin kotelo on nyt kuitenkin maalissa. Yön yli saa kuivahtaa ja aamulla massa perään. Tämän iltaista touhua kuvasaldona

Kuva
Paikat 1 ja 2

Kuva
Paikka 3

Kuva
Ruosteenestomaalit ruiskutettu happomaalin päälle.
9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"

Cona
"Hölösuu"
Viestit: 1881
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Saab 95 3AM

Viesti Kirjoittaja Cona »

Tämähän etenee. Hyvännäköistä jälkeä. Vapuksi 202* ajoon? 8)
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00

Tonnari88
"Aero"
Viestit: 368
Liittynyt: Pe Helmi 01, 2013 22:07
Paikkakunta: Tampere

Re: Saab 95 3AM

Viesti Kirjoittaja Tonnari88 »

Cona kirjoitti:
La Helmi 15, 2020 12:01
Tämähän etenee. Hyvännäköistä jälkeä. Vapuksi 202* ajoon? 8)
Ujo tavoite olisi viedä ajamalla tämän kevään wst:hen. Siihen mennessä varmaan on tekniikka, alusta ja pohja käyty läpi. Ylimaalaamaan ei ehdi sikseen enää millään.
9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"

Vastaa Viestiin