Saab 95 3AM

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
Tonnari88
"Aero"
Viestit: 360
Liittynyt: Pe Helmi 01, 2013 22:07
Paikkakunta: Tampere

Saab 95 3AM

Viesti Kirjoittaja Tonnari88 » La Elo 10, 2019 14:15

Yksi typerä idea koki taas päivän valon, kun kolmelta lauantaiyönä Vetoauton keula suunnattiin kohti Vesantoa ja paluumatkalla trailerin päällä tuli -73 mallinen 7-paikkainen Viippa.

Kuva

Nollat taulussa auton kanssa takaisin Nokialle. Autoa alas laskiessa ei vielä minkäänlaista käsitystä mitä tuli ostettua. Auto oli seissyt 15 vuotta. Trafilta tarkistin, että oikeasti oli ollut viimeksi leimassa vuonna 1999. Auton yleisilme on ryhdikäs, toki tekemistä on.

Kuva

Alkuun kävi mielessä, että hitsaisi pohjan läpi ja laittaisi auton leimakuntoon syksiksi, mutta innostuin vapaapäivänä tutkimaan auton kuntoa tarkemmin, jolloin tämä ajatus jäi taakse. Käydään auto hieman huolellisemmin läpi, niin on pidemmäksi aikaa iloa. Mitään täysentisöintiä tämä ei tule kokemaan, niin pussihousu en ole. Tarkoituksena kuitenkin orkkishengessä laitella autoa. Alla kuvasaldoa, josta näkee paremmin auton kunto.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Moottorin osalta on vielä auki annanko tuon keulalla olleen olla tuollaisenaan ja korkeintaan rengastaa ja laakeroida uudelleen. Mieli tekisi aikakauden virihengessä rakentaa pirteämpi katukone 7 hengen seuruetta kuljettamaan. Avataan tuo ensin ja katsotaan mitä se on syönyt.
9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | 900 T8 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"

Avatar
Tonnari88
"Aero"
Viestit: 360
Liittynyt: Pe Helmi 01, 2013 22:07
Paikkakunta: Tampere

Re: Saab 95 STW 3AM

Viesti Kirjoittaja Tonnari88 » Su Elo 11, 2019 22:35

Mukavaa sunnuntai-iltaa. Tänään oli vuorossa moottorin ihmettelyä. Jakopään rattaat ihmeen hyvässä kunnossa. Konetta aukomassa V6 Ford moottorien erikoismies, joka antoi tarkemman lausunnon kokemuksen syvällä rintaäänellä. Kaiken kaikkiaan moottori erittäin siisti sisäpuolelta. Möhnää tietenkin kertynyt öljypohjaan, mutta jakopään koppa esimerkiksi sisäpuolelta täysin kirkas.

Kuva

Sylinterissä hoonausjäljet näkyvissä, mutta pientä pykälää alkaa olla. Täytyy ainakin rengastaa uudelleen, mutta uskoisin, että ei tarvitse porailla tätälohkoa vielä. Kaikki laakerit moottorissa oikein siistissä kunnossa.

Kuva
Kuva

Sylinterikannet kun otettiin pöydälle, tehtiin vuototesti. Ainoastaan yhdessä imuventtiilissä havaittiin vuotoa. Yksi pakoventtiili oli kuitenkin jostain syystä lautasestaan aivan punetava, eri värinen kuin muut. Äkkiseltään emme keksineet, mistä tuo johtuisi. Tähän hätään ei tietysti tullut siitä napsastua kuvaa.
9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | 900 T8 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"

Cona
"Hölösuu"
Viestit: 1781
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Saab 95 3AM

Viesti Kirjoittaja Cona » Ma Elo 12, 2019 08:08

Täytyy hattua nostaa, taas mielenkiintoinen projekti ja lähtökohta ei näytä ruosteiden osalta pahalta ollenkaan. 8)

Onko ulkokuoren osalta olemassa jotain visioita jo?
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00

Avatar
Tonnari88
"Aero"
Viestit: 360
Liittynyt: Pe Helmi 01, 2013 22:07
Paikkakunta: Tampere

Re: Saab 95 3AM

Viesti Kirjoittaja Tonnari88 » Ma Elo 12, 2019 11:46

Cona kirjoitti:
Ma Elo 12, 2019 08:08
Täytyy hattua nostaa, taas mielenkiintoinen projekti ja lähtökohta ei näytä ruosteiden osalta pahalta ollenkaan. 8)

Onko ulkokuoren osalta olemassa jotain visioita jo?
Kristus sentään, kun on katsellut muiden lähtökohtaa, niin tämä on suorastaan helmi. Ulkokuoren pidän aluksi edellisen omistajan toiveen mukaisesti maalaamattomana. Auton nykyinenkin maalipinta on ok, sopivan patinoitunut. Orkkispeltivanteille oli ajatuksissa 1"-1.5" levitys ja pillerikapselit sekä valkosivurenkaat. Ne saavat alkuun riittää ulkonäön puolesta.
9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | 900 T8 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"

Avatar
Tonnari88
"Aero"
Viestit: 360
Liittynyt: Pe Helmi 01, 2013 22:07
Paikkakunta: Tampere

Re: Saab 95 3AM

Viesti Kirjoittaja Tonnari88 » Ma Elo 12, 2019 22:16

Tässä vielä kuva punertavasta ventiilistä. Mikä tekee näin julman värin, näinkin taivaspaikkaan oikeuttavassa jumal-moottorissa. Lämpöisenä se lienee käyneen.

http://imgur.com/a/6BtT4ef

Vannepajaltakin tuli peltivanteiden levityksestä vastaus. Siellä oli juuri jonkun meikäläisen vanteet levitettävänä. Taakse puolitoista ja eteen kuulemma tuuma lisää. Itse varmaan lähden liikkeelle samalla reseptillä.
9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | 900 T8 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"

Vastaa Viestiin