Saab 95 3AM

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Tonnari88
"Aero"
Viestit: 399
Liittynyt: Pe Helmi 01, 2013 22:07
Paikkakunta: Tampere

Re: Saab 95 3AM

Viesti Kirjoittaja Tonnari88 »

Sitä aina kuvittelee, että äkkiseltään pari paikkaa tehdään ja siirrytään seuraavaan. Kyllä sieltä aina löytyy enempi hitsattavaa kuin mitä luulisi. Niin tässäkin tapauksessa. Parista kohtaa sai vielä rälläköidä auki. Otin isoa siivua, niin ei ainakaan jää mitään huomaamatta. Hitsausjälki on juuri se mitä voi odottaa ensimmäisestä projektista. Pään aukominen vapaasti sallittakoon. Täytyy vielä saumoja siistiä. Reilun viidenkymmenen tunnin työviikon päätteksi se ei ollut enää kiinnostavaa neljältä aamulla.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Jos jollain olisi omasta autosta kuvata seuraava kohta takapyöränkotelosta, niin pääsisi itse hahmottelemaan.
Kuva

Jotain pientä tulee aina puuhasteltua koritöiden lomassa. Tänään vaihdettiin taka-akselin iso pusla. Yllättäen muuten 9-5:sen Saabin pusla työkalu soveltuu tämän 95:sen puslaan oikein mainiosti.
Kuva

Toisella puolella jarrukilpi oli vielä oikein kunnostuskelpoinen. Se pääsi pariksi tunniksi Elektrolyysi astiaan eli "krematorioon" kuten tämä on halliporukassa nimetty. Päälle vedin sinkkimaalin.
Kuva

Hitsaamista luvassa toistaiseksi vielä aika pitkään. Hallilla tehdään peltiöitä samalla muutaman vuoden uudempaan Mk1 Granadaan, jossa toki on Viippaan verrattuna liikaa ovia ja liian vähän istumapaikkoja. Täytyy ehkä siitäkin pari kuvaa sotkea tähän topicciin joskus.
9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"

Tonnari88
"Aero"
Viestit: 399
Liittynyt: Pe Helmi 01, 2013 22:07
Paikkakunta: Tampere

Re: Saab 95 3AM

Viesti Kirjoittaja Tonnari88 »

Tänään positiivisen valon merkkejä Coronan keskellä. Taunuksen keulalta löytyi 1.7 kone, jolle ei omistajalla ole käyttöä. Lähiaikoina haku ja sen kunnon tutkailu.
9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"

Tonnari88
"Aero"
Viestit: 399
Liittynyt: Pe Helmi 01, 2013 22:07
Paikkakunta: Tampere

Re: Saab 95 3AM

Viesti Kirjoittaja Tonnari88 »

Joskus tietynlainen röyhkeys kannattaa. Facebookin puolella Metsä- ja latolöytö ryhmässä oli vanha Taunus tarjolla. Joku oli ilmoitukseen kirjannut, että on varmaan 1.7 koneella. No päätin sitten myynti-ilmoitukseen kirjoittaa: "Kuka auton ikinä ostaakaan, niin ostan moottorin häneltä pois". Olin koko asian jo unohtanut, kun isomman tovin päästä tuli yksityisviesti auton tuoreelta omistajalta. Hän ei moottoria kaivannut vaan se oli tarjolla. Kone ei kuulemma pyöri, mutta on ollut konepellin alla suojassa, vaikka auto likin maannut ulkona 20 vuotta. Sovimme Facebookissa riskillä 50€ kaupan ja seuraavan viikonloppuna kävimme hakemassa moottorin kotiin.

Kuva
Ennen tätä eilistä kuvaa oli moottoria liotettu pari viikkoa ostohetken jälkeen. Vappuaattona pienessä nousussa päätin pyöräyttää kampiakselia kokeeksi ja sehän pyörähti. Vasta eilen sain motivaatiota alkaa purkaamaan moottoria, mutta nyt on sisältö tutkittu. Koko rahan arvoinen oli. Kampiakseli ehjä, ei kaipaa edes kiillotusta. Männät ehjät, männänrenkaissakin olisi vielä puristusvoimaa jäljellä. Yhdessä sylinterissä hapettumaa, mutta muissa hoonausjäljet näkyvissä. Tämä lohko oli ikävä kyllä tuo Ford-mallinen, jossa sylinerien ulkopuolella on avoin vesitila, eli tiivisteiden saatavuus on ilmeisesti ongelma.

Kuva

Taisi olla Jeesuksen vanha, kun oli tämmöisen aarteen jättänyt uudella Klassikko-Saab harrastajalle.

Kuva
9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"

Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2000
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Saab 95 3AM

Viesti Kirjoittaja Cona »

Eräs työkaveri kerran laukaisi pienessä nousussa, että "huonossakin repussa voi olla hyvät eväät". :mrgreen:

Tässä vähän sama meininki. 8)
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00

mestari
"Hölösuu"
Viestit: 5225
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Saab 95 3AM

Viesti Kirjoittaja mestari »

ettei hylyssä olis pari kansipahvia uutta tuohon koneeseen ja tiukka alakertainen koko moottorikin löytyy kokonaisena etuhintaan :D tosin vakio
saab,96,99,90,900,9000,rabeneic binetta de luxe,fordson major,fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165, olympia maamosa,nuffield 10/60,vesioinas

Tonnari88
"Aero"
Viestit: 399
Liittynyt: Pe Helmi 01, 2013 22:07
Paikkakunta: Tampere

Re: Saab 95 3AM

Viesti Kirjoittaja Tonnari88 »

mestari kirjoitti:
To Touko 21, 2020 17:42
ettei hylyssä olis pari kansipahvia uutta tuohon koneeseen ja tiukka alakertainen koko moottorikin löytyy kokonaisena etuhintaan :D tosin vakio
Juu mullakin on nyt kamat 1.7 koneen rakentamiseen. Lähinnä, jos jollain tuolle lohkolle käyttöä, niin pistin sen varastoon. Kansipahvit ilmeisesti tuossa oli erilaiset. Osaako mestari sanoa kansien eroista? Omat umpilohkoisen kannet on koneistettavana, niin en pääse vertaamaan.
9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"

Avatar
AnttiK
"Turbo"
Viestit: 259
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 95 3AM

Viesti Kirjoittaja AnttiK »

Kansien vesireiät on eri kohdalla ja tulppa lyhyempi open deckissä. Tuossa on aika hyvä video open deck vs. closed deck eroista:

https://www.youtube.com/watch?v=ootPsjDhueE&t=5s
96 V4 -73

Vastaa Viestiin