Saab 95 3AM
Re: Saab 95 3AM
Sitä aina kuvittelee, että äkkiseltään pari paikkaa tehdään ja siirrytään seuraavaan. Kyllä sieltä aina löytyy enempi hitsattavaa kuin mitä luulisi. Niin tässäkin tapauksessa. Parista kohtaa sai vielä rälläköidä auki. Otin isoa siivua, niin ei ainakaan jää mitään huomaamatta. Hitsausjälki on juuri se mitä voi odottaa ensimmäisestä projektista. Pään aukominen vapaasti sallittakoon. Täytyy vielä saumoja siistiä. Reilun viidenkymmenen tunnin työviikon päätteksi se ei ollut enää kiinnostavaa neljältä aamulla.
Jos jollain olisi omasta autosta kuvata seuraava kohta takapyöränkotelosta, niin pääsisi itse hahmottelemaan.
Jotain pientä tulee aina puuhasteltua koritöiden lomassa. Tänään vaihdettiin taka-akselin iso pusla. Yllättäen muuten 9-5:sen Saabin pusla työkalu soveltuu tämän 95:sen puslaan oikein mainiosti.
Toisella puolella jarrukilpi oli vielä oikein kunnostuskelpoinen. Se pääsi pariksi tunniksi Elektrolyysi astiaan eli "krematorioon" kuten tämä on halliporukassa nimetty. Päälle vedin sinkkimaalin.
Hitsaamista luvassa toistaiseksi vielä aika pitkään. Hallilla tehdään peltiöitä samalla muutaman vuoden uudempaan Mk1 Granadaan, jossa toki on Viippaan verrattuna liikaa ovia ja liian vähän istumapaikkoja. Täytyy ehkä siitäkin pari kuvaa sotkea tähän topicciin joskus.
Jos jollain olisi omasta autosta kuvata seuraava kohta takapyöränkotelosta, niin pääsisi itse hahmottelemaan.
Jotain pientä tulee aina puuhasteltua koritöiden lomassa. Tänään vaihdettiin taka-akselin iso pusla. Yllättäen muuten 9-5:sen Saabin pusla työkalu soveltuu tämän 95:sen puslaan oikein mainiosti.
Toisella puolella jarrukilpi oli vielä oikein kunnostuskelpoinen. Se pääsi pariksi tunniksi Elektrolyysi astiaan eli "krematorioon" kuten tämä on halliporukassa nimetty. Päälle vedin sinkkimaalin.
Hitsaamista luvassa toistaiseksi vielä aika pitkään. Hallilla tehdään peltiöitä samalla muutaman vuoden uudempaan Mk1 Granadaan, jossa toki on Viippaan verrattuna liikaa ovia ja liian vähän istumapaikkoja. Täytyy ehkä siitäkin pari kuvaa sotkea tähän topicciin joskus.
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
Re: Saab 95 3AM
Tänään positiivisen valon merkkejä Coronan keskellä. Taunuksen keulalta löytyi 1.7 kone, jolle ei omistajalla ole käyttöä. Lähiaikoina haku ja sen kunnon tutkailu.
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
Re: Saab 95 3AM
Joskus tietynlainen röyhkeys kannattaa. Facebookin puolella Metsä- ja latolöytö ryhmässä oli vanha Taunus tarjolla. Joku oli ilmoitukseen kirjannut, että on varmaan 1.7 koneella. No päätin sitten myynti-ilmoitukseen kirjoittaa: "Kuka auton ikinä ostaakaan, niin ostan moottorin häneltä pois". Olin koko asian jo unohtanut, kun isomman tovin päästä tuli yksityisviesti auton tuoreelta omistajalta. Hän ei moottoria kaivannut vaan se oli tarjolla. Kone ei kuulemma pyöri, mutta on ollut konepellin alla suojassa, vaikka auto likin maannut ulkona 20 vuotta. Sovimme Facebookissa riskillä 50€ kaupan ja seuraavan viikonloppuna kävimme hakemassa moottorin kotiin.
Ennen tätä eilistä kuvaa oli moottoria liotettu pari viikkoa ostohetken jälkeen. Vappuaattona pienessä nousussa päätin pyöräyttää kampiakselia kokeeksi ja sehän pyörähti. Vasta eilen sain motivaatiota alkaa purkaamaan moottoria, mutta nyt on sisältö tutkittu. Koko rahan arvoinen oli. Kampiakseli ehjä, ei kaipaa edes kiillotusta. Männät ehjät, männänrenkaissakin olisi vielä puristusvoimaa jäljellä. Yhdessä sylinterissä hapettumaa, mutta muissa hoonausjäljet näkyvissä. Tämä lohko oli ikävä kyllä tuo Ford-mallinen, jossa sylinerien ulkopuolella on avoin vesitila, eli tiivisteiden saatavuus on ilmeisesti ongelma.
Taisi olla Jeesuksen vanha, kun oli tämmöisen aarteen jättänyt uudella Klassikko-Saab harrastajalle.
Ennen tätä eilistä kuvaa oli moottoria liotettu pari viikkoa ostohetken jälkeen. Vappuaattona pienessä nousussa päätin pyöräyttää kampiakselia kokeeksi ja sehän pyörähti. Vasta eilen sain motivaatiota alkaa purkaamaan moottoria, mutta nyt on sisältö tutkittu. Koko rahan arvoinen oli. Kampiakseli ehjä, ei kaipaa edes kiillotusta. Männät ehjät, männänrenkaissakin olisi vielä puristusvoimaa jäljellä. Yhdessä sylinterissä hapettumaa, mutta muissa hoonausjäljet näkyvissä. Tämä lohko oli ikävä kyllä tuo Ford-mallinen, jossa sylinerien ulkopuolella on avoin vesitila, eli tiivisteiden saatavuus on ilmeisesti ongelma.
Taisi olla Jeesuksen vanha, kun oli tämmöisen aarteen jättänyt uudella Klassikko-Saab harrastajalle.
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
Re: Saab 95 3AM
Eräs työkaveri kerran laukaisi pienessä nousussa, että "huonossakin repussa voi olla hyvät eväät".
Tässä vähän sama meininki.
Tässä vähän sama meininki.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: Saab 95 3AM
ettei hylyssä olis pari kansipahvia uutta tuohon koneeseen ja tiukka alakertainen koko moottorikin löytyy kokonaisena etuhintaan tosin vakio
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Saab 95 3AM
Juu mullakin on nyt kamat 1.7 koneen rakentamiseen. Lähinnä, jos jollain tuolle lohkolle käyttöä, niin pistin sen varastoon. Kansipahvit ilmeisesti tuossa oli erilaiset. Osaako mestari sanoa kansien eroista? Omat umpilohkoisen kannet on koneistettavana, niin en pääse vertaamaan.
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
Re: Saab 95 3AM
Kansien vesireiät on eri kohdalla ja tulppa lyhyempi open deckissä. Tuossa on aika hyvä video open deck vs. closed deck eroista:
https://www.youtube.com/watch?v=ootPsjDhueE&t=5s
https://www.youtube.com/watch?v=ootPsjDhueE&t=5s
96 V4i -73
Re: Saab 95 3AM
Ei löytynyt tyrkön grillejä mistään, mutta onneksi driftingautoja rakentava työkaveri lainasi omaansa. Etupäähän tuki tuli kiinni moottorin kannakkeisiin ja moottoritilan poikkitukeen.
Takapäähän pitkät tuet hitsaamalla koriin kiinni. Joutuu jokatapauksessa putsaamaan ja maalaamaan kyseiset kohdat, niin ei huomattavasti ylimääräistä vaivaa. Ja pysyy varmasti kiinni.
Halliväki alkoi niin innokkaasti massaa rapsuttamaan, ettei lähtötilanteesta aivan saatu kuvaa, mutta suunnilleen tästä pisteestä lähdettiin.
Takakontin pohjasta oli helppo aloittaa, koska siihen oli valmis korjauspala. Tai ainakin melkein. Kuupan korjauspala sopii hyvin Viippaan, kun sen kääntää toisinpäin. Tankin tyhjennysreikä jää nyt väärään päähän, täytyy se vielä peittään. Porasin pistehitsaukset auki toiselta puolelta ja tein reiät toiselle puolelle hitsaamaani uuteen peltiin. Etu- ja takapäästä pelti on vedetty pitkällä saumalla kiinni ja kyljet täten tulppahitsattu.
Tilasin tänään helmapellit molemmille puolille. Saa noita pienempi reikiä paikata, kun odotellaan niiden saapumista.
Takapäähän pitkät tuet hitsaamalla koriin kiinni. Joutuu jokatapauksessa putsaamaan ja maalaamaan kyseiset kohdat, niin ei huomattavasti ylimääräistä vaivaa. Ja pysyy varmasti kiinni.
Halliväki alkoi niin innokkaasti massaa rapsuttamaan, ettei lähtötilanteesta aivan saatu kuvaa, mutta suunnilleen tästä pisteestä lähdettiin.
Takakontin pohjasta oli helppo aloittaa, koska siihen oli valmis korjauspala. Tai ainakin melkein. Kuupan korjauspala sopii hyvin Viippaan, kun sen kääntää toisinpäin. Tankin tyhjennysreikä jää nyt väärään päähän, täytyy se vielä peittään. Porasin pistehitsaukset auki toiselta puolelta ja tein reiät toiselle puolelle hitsaamaani uuteen peltiin. Etu- ja takapäästä pelti on vedetty pitkällä saumalla kiinni ja kyljet täten tulppahitsattu.
Tilasin tänään helmapellit molemmille puolille. Saa noita pienempi reikiä paikata, kun odotellaan niiden saapumista.
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
Re: Saab 95 3AM
Tämän pitkäkaton, kuten myös toisen hallin pitkäkaton eli Ford Granadan kuvastoa alkaa satamaan pikkuhiljaa instagram-tilille: kankaantaka_customs. Ota ihmeessä seurantaan, mikäli olet tästä tai Granadasta kiinnostunut. Mitään sateentekijöitä ei olla kumpikaan, joten samaistuminen on suhteellisen helppoa.
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
Re: Saab 95 3AM
Näköjään 6 kuukautta edellisestä päivityksistä. Laitetaan muutama kuva, jotta näyttää siltä, että oltaisiin muka edetty. Todellisuudessa viime aikoina ei sähkölinnun kakka ole pesinyt Viipan pohjaan. Vasen helma on porattu pistehitsestä irti ja samalla pohjan puoleinen helman kiinnitysala on rakennettu uudestaan. Uusi helma on valmiiksi kantattuna, joten tulppahitsataan molemmilta sivuilta kiinni.
Tuo ikävän hapero takakulma tuli rakennettua, niin kuin mieli teki. Ei varmaan ollut tehtaalla tämän näköinen, mutta ainakin on kovempi kuin aloittaessa.
Tuo ikävän hapero takakulma tuli rakennettua, niin kuin mieli teki. Ei varmaan ollut tehtaalla tämän näköinen, mutta ainakin on kovempi kuin aloittaessa.
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
Re: Saab 95 3AM
Maailman kovin nokialainen eli Huttusen Late on kaikille aloitteleville autoharrastajille opettanut, että projekti rakennetaan aina vanteiden ympärille. Heräsin tähän ajatukseen hieman liian myöhään, mutta ei sentään jätetty viimeiseksi. Päätin pysyä "orkkislinjalla". Nykymuotia kuitenkin mukaillen orkkisvanteita levitettiin hieman Vannepajan toimesta. Kahteen kappaleeseen 2" ja 2 muuhun 1.5" levitys. Tältä vanteet näyttivät Vannepajan jäljiltä.
Vanteet hiekkapuhallettiin, jonka jälkeen aloitettiin hitsisaumojen piilotus kittaamalla. Kuvassa puhallettu ja hieman kitattu vanne.
Kitattuihin vanteisiin vedettiin vielä vuotojen minimoimiseksi Sikamassasauma hitsisauman päälle. Ensimmäiseksi vanteisiin vedettiin hiomaväri päälle. Vanteet saivat tämän jälkeen pohjamaalin niskaan (kuvassa)
Vanteiden väriä tuli pohdittua pitkään, mutta päädyin lopulta noudattamaan kiellettyä kaavaa, eli maalaamaan vanteet korin väriin. Näyttää hyvältä pillerikapselien ja valkosivu renkaiden kanssa.
Emäntä ilahtui, kun sanoin että ei näin siistejä vanteita kehtaa laittaa pihalle säilöön. Saas nähdä kauanko ne saavat olla olohuoneen matolla.
Vanteet hiekkapuhallettiin, jonka jälkeen aloitettiin hitsisaumojen piilotus kittaamalla. Kuvassa puhallettu ja hieman kitattu vanne.
Kitattuihin vanteisiin vedettiin vielä vuotojen minimoimiseksi Sikamassasauma hitsisauman päälle. Ensimmäiseksi vanteisiin vedettiin hiomaväri päälle. Vanteet saivat tämän jälkeen pohjamaalin niskaan (kuvassa)
Vanteiden väriä tuli pohdittua pitkään, mutta päädyin lopulta noudattamaan kiellettyä kaavaa, eli maalaamaan vanteet korin väriin. Näyttää hyvältä pillerikapselien ja valkosivu renkaiden kanssa.
Emäntä ilahtui, kun sanoin että ei näin siistejä vanteita kehtaa laittaa pihalle säilöön. Saas nähdä kauanko ne saavat olla olohuoneen matolla.
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
Re: Saab 95 3AM
Tosi hienoa työn jälkeä!Tonnari88 kirjoitti: ↑Pe Joulu 18, 2020 00:29Maailman kovin nokialainen eli Huttusen Late on kaikille aloitteleville autoharrastajille opettanut, että projekti rakennetaan aina vanteiden ympärille. Heräsin tähän ajatukseen hieman liian myöhään, mutta ei sentään jätetty viimeiseksi. Päätin pysyä "orkkislinjalla". Nykymuotia kuitenkin mukaillen orkkisvanteita levitettiin hieman Vannepajan toimesta. Kahteen kappaleeseen 2" ja 2 muuhun 1.5" levitys. Tältä vanteet näyttivät Vannepajan jäljiltä.
Vanteet hiekkapuhallettiin, jonka jälkeen aloitettiin hitsisaumojen piilotus kittaamalla. Kuvassa puhallettu ja hieman kitattu vanne.
Kitattuihin vanteisiin vedettiin vielä vuotojen minimoimiseksi Sikamassasauma hitsisauman päälle. Ensimmäiseksi vanteisiin vedettiin hiomaväri päälle. Vanteet saivat tämän jälkeen pohjamaalin niskaan (kuvassa)
Vanteiden väriä tuli pohdittua pitkään, mutta päädyin lopulta noudattamaan kiellettyä kaavaa, eli maalaamaan vanteet korin väriin. Näyttää hyvältä pillerikapselien ja valkosivu renkaiden kanssa.
Emäntä ilahtui, kun sanoin että ei näin siistejä vanteita kehtaa laittaa pihalle säilöön. Saas nähdä kauanko ne saavat olla olohuoneen matolla.
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saabismia suvussa paljon, Perhepiirissä kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja, ei särkeä. Tech 2/YV
Re: Saab 95 3AM
On se vaan nätti väri Sopii Kuuppaankin. Kerros Antti samalla kuinka leveä gummi mahtuu pyörimään etu- ja takapäässä.
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
Re: Saab 95 3AM
185/65 kumia viippaan varmaankin kannattaisi lähteä kokeilemaan. Kuuppaan jo 175/65 kumit tekee tiukkaa noilla vanteilla kun offset jää melko pieneksi ulospäin levityksen takia. Itse kun vaihdoin 6" kehän 4.5" kuupan vanteseen laitoin vanteen kehää noin 1/2" sisäänpäin ja 175/65 oli silloin aika soppeli.
Ulkonäön ja ajettavuuden tukevuuden kannalta vanteen leveys tuntuu kuitenkin vaikuttavan siinä missä renkaan leveyskin. Käyttöautossa vaihdoin samalle 225/45 kumille liian kapean 6" vanteen 7.5" leveään, niin ajettavuus tukevoitui ja rengaskin näyttää selvästi leveämmältä.
Ulkonäön ja ajettavuuden tukevuuden kannalta vanteen leveys tuntuu kuitenkin vaikuttavan siinä missä renkaan leveyskin. Käyttöautossa vaihdoin samalle 225/45 kumille liian kapean 6" vanteen 7.5" leveään, niin ajettavuus tukevoitui ja rengaskin näyttää selvästi leveämmältä.
96 V4i -73