Saab 95 3AM
Re: Saab 95 3AM
Ruotsin klubiin tuli liityttyä, jotta pääsee kaupustelemaan klubikaupassa. Sieltä tarttui nokka- ja tasapainoakselin laakerit, jarrukilpi, sporttiputkisto ja pari korjauspeltiä pohjaan. Myöhemmin täytynee tehdä lisätilausta.
Oikea etupyöränkotelo on nyt pintamaalissa.
Oikea tapapyöränkotelo oli se lähtökohtaisesti parempi näistä takapäistä, mutta kyllä sieltäkin massojen irrottamise jälkeen paljastui melkoisesti hitsattavaa. Ei kuvassa taida näkyä, mutta ikävästi meni harja pintapellistä läpi tuolta ylemmän takavalon tienoilta. Sähkölinnunkakkaa luvassa.
Oikea etupyöränkotelo on nyt pintamaalissa.
Oikea tapapyöränkotelo oli se lähtökohtaisesti parempi näistä takapäistä, mutta kyllä sieltäkin massojen irrottamise jälkeen paljastui melkoisesti hitsattavaa. Ei kuvassa taida näkyä, mutta ikävästi meni harja pintapellistä läpi tuolta ylemmän takavalon tienoilta. Sähkölinnunkakkaa luvassa.
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
Re: Saab 95 3AM
Hankkiessani tämän pyöreälamppuisen maskin, olin hieman huomissani tuosta kromimaskista. Keulapala myytiin minulle vähän siihen maliin, että tuon maalin alta paljastuu varmaan aika pilaantunut kromi, kun ottaa huomioon tuon alakulman ruostekohdan. lähtökohta oli siis seuraavanlainen:
Neljä tai viisi kerrosta maalinpoistoainetta, molemmat peukalon kynnet ja 10 minuuttia kromitahnaa myöhemmin tulos näytti tältä:
Tuohon mätäkohtaan pitäisi jostain löytää metallinen keulamerkki, joka sopii aiheeseen. Klubikaupassa ei ainakaan mitään ollut, mutta onko joskus ollut. Saa vinkata.
Vaikka tässä ei mitään entisöintiä olla tekemässä, niin kaikki osat pyritään laitettamaan maalattuna paikalleen. Erilaisia ruosteenirrotuskonsteja on netti täynnä, mutta päädyttiin kokeilemaan elektrolyysiä. Sitä varten hankittiin virtalähteeksi vanha einhellin laturi, muut tarvikkeet löytyivätkin jo omasta takaa.
Kokonaisuus näyttää tältä. Saavi vasemmalla, virtalähde oikealla.
Laturi, virtaa kulkee noin 20a 46V jännitteellä.
Liasta ja kuplista näkee, että tapahtuu.
Jarrusatulat, takalinkkien kiinnityspalat, taka-akselin keskipuslan kiinnityspalat ja toinen etutukivarsi ovat ehtineet kylpyyn. Noin tunnin kylpy riittää hyvin. Perään vähän teräsharjaa ja rasvanpoistajaa, sitten pohjamaali ja maalia niskaan. Hyvä tulee. Jarrusatulat purettuna ja maalattuna.
Huomenna pitäisi olla postissa 50kg tavaraa Ruotsista. Koneen osat on kaikki sen jälkeen kasassa, kunhan kannet saadaan takaisin koneistamolta. Samassa paketissa tulee myös pohjan korjauspaloja, sekä muita puutteita tai kunnostettavia osia. Tulkitsinko nyt oikein, että kun laitan tuonne takapäähän sammakon alkuperäiseen kiinnityslätkään ne muutospalat, niin joka kulmaan sopii 99:sin etuiskarit?
Neljä tai viisi kerrosta maalinpoistoainetta, molemmat peukalon kynnet ja 10 minuuttia kromitahnaa myöhemmin tulos näytti tältä:
Tuohon mätäkohtaan pitäisi jostain löytää metallinen keulamerkki, joka sopii aiheeseen. Klubikaupassa ei ainakaan mitään ollut, mutta onko joskus ollut. Saa vinkata.
Vaikka tässä ei mitään entisöintiä olla tekemässä, niin kaikki osat pyritään laitettamaan maalattuna paikalleen. Erilaisia ruosteenirrotuskonsteja on netti täynnä, mutta päädyttiin kokeilemaan elektrolyysiä. Sitä varten hankittiin virtalähteeksi vanha einhellin laturi, muut tarvikkeet löytyivätkin jo omasta takaa.
Kokonaisuus näyttää tältä. Saavi vasemmalla, virtalähde oikealla.
Laturi, virtaa kulkee noin 20a 46V jännitteellä.
Liasta ja kuplista näkee, että tapahtuu.
Jarrusatulat, takalinkkien kiinnityspalat, taka-akselin keskipuslan kiinnityspalat ja toinen etutukivarsi ovat ehtineet kylpyyn. Noin tunnin kylpy riittää hyvin. Perään vähän teräsharjaa ja rasvanpoistajaa, sitten pohjamaali ja maalia niskaan. Hyvä tulee. Jarrusatulat purettuna ja maalattuna.
Huomenna pitäisi olla postissa 50kg tavaraa Ruotsista. Koneen osat on kaikki sen jälkeen kasassa, kunhan kannet saadaan takaisin koneistamolta. Samassa paketissa tulee myös pohjan korjauspaloja, sekä muita puutteita tai kunnostettavia osia. Tulkitsinko nyt oikein, että kun laitan tuonne takapäähän sammakon alkuperäiseen kiinnityslätkään ne muutospalat, niin joka kulmaan sopii 99:sin etuiskarit?
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
Re: Saab 95 3AM
Ainakin jos iskarien muutossarja on mallia Tyrkkö-Industries, niin 99:n iskari käy ja eteen käy muutenkin.
J:kylän Motonetin saldoissa oli yksi etuiskari 99/90 numerolla ja yksi 95/96 numerolla, mutta samathan ne oli kuten arvelinkin
J:kylän Motonetin saldoissa oli yksi etuiskari 99/90 numerolla ja yksi 95/96 numerolla, mutta samathan ne oli kuten arvelinkin
Re: Saab 95 3AM
Mitä sulla on tuolla saavissa nesteenä kun peset elektrolyysillä ruostetta pois? Maadotat ketjunpätkään ja plussa rautalangan kautta itse kappaleisiin?
Re: Saab 95 3AM
Siellä on ihan vain kidesoodaa. Puhdistettava kappale kytketään miinusnapaan (katodi) ja puhtaat rautakappaleet anodeiksi plusnapaan. Puhdistettava kappale roikkuu siis suoraan tuossa ketjussa. Ruostutettavat kappaleet roikkuvat rautalangalla ja ne on kytketty vielä kuparikaapelilla toisiinsa.
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
Re: Saab 95 3AM
Kato kato, onnistuuko pienemmillä virroilla ja jännitteillä kanssa? Onko millanen konsti mielestäs verrattuna lasikuulalla tai soodalla puhaltamiseen kaapissa?Tonnari88 kirjoitti: ↑Ke Maalis 04, 2020 11:31Siellä on ihan vain kidesoodaa. Puhdistettava kappale kytketään miinusnapaan (katodi) ja puhtaat rautakappaleet anodeiksi plusnapaan. Puhdistettava kappale roikkuu siis suoraan tuossa ketjussa. Ruostutettavat kappaleet roikkuvat rautalangalla ja ne on kytketty vielä kuparikaapelilla toisiinsa.
Re: Saab 95 3AM
Pienemmällä virralla luonnollisesti hitaampaa. Ei ole vertailukohtaa, kun ei ole tuollaisia mahdollisuuksia. Soodalla olen puhaltanut kannun kanssa, mutta noilla markettivehkeillä ei oikein ruoste irtoa.
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
Re: Saab 95 3AM
eipä se ruoste irtoa isoimmillkaan vehkeillä, katselin erästä avoauton koria johon oli 2000 eurolla soodapuhallusta suoritettu ja mielestäni olisi pitnt hiekkapuhaltaa ne ruosteet kortnereista ja kulmista pois ennen hommien jatkamista
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Saab 95 3AM
Sattuneista syistä (laiskuus ja motivaatio) alkoi oikean takakotelon työstö vasta tänään iltapäivällä. Muutaman paikan sinnekin saa rakentaa, mutta ikävintä melkein on tuo pintapellistä läpi menevä. Sormet ristissä toivoin, että tämän saisi ylimaalata vasta ensi talvena, joten nyt täytyy tehdä paikkamaalaus tuonne takavalojen tienooseen. Kävin Tampereen Nekalassa suositussa automaalikaupassa, mutta heilläkään ei ollut valmista reseptiä tuohon värikoodiin. Pitäisi toimittaa lokasuoja sinne, niin saavat katsoa värin siitä.
Takakotelon isoin yksittäinen ruostevaurio
Tämä taitaa olla tyyppipaikka, ainakin on molemmin puolin samanlainen
Tästä kohtaa mentiin pintapellistä läpi
Taka-akseli, etutukivarret ja takapään tuennan linkit hiekkapuhallettiin ja pohjamaalattiin. Näiden kaikkien puhdistaminen olisi vaatinut niin ison elektrolyysi astian, että tämä vaihtoehto suljettiin pois.
Tänään vedin nuo osat ruiskulla pintamaaliin. Edellisen Saabin kohdalla hyväksi todettu maali oli tässäkin projektissa varma valinta. Siitä jää omaan silmään mukavan näköinen pinta ja se kestää melko hyvin lämpöäkin.
Vasaralakka pinnassa. Taitaa tuossa valossa melkein näyttää samalta, kun pohjamaalattukin versio.
Takakotelon isoin yksittäinen ruostevaurio
Tämä taitaa olla tyyppipaikka, ainakin on molemmin puolin samanlainen
Tästä kohtaa mentiin pintapellistä läpi
Taka-akseli, etutukivarret ja takapään tuennan linkit hiekkapuhallettiin ja pohjamaalattiin. Näiden kaikkien puhdistaminen olisi vaatinut niin ison elektrolyysi astian, että tämä vaihtoehto suljettiin pois.
Tänään vedin nuo osat ruiskulla pintamaaliin. Edellisen Saabin kohdalla hyväksi todettu maali oli tässäkin projektissa varma valinta. Siitä jää omaan silmään mukavan näköinen pinta ja se kestää melko hyvin lämpöäkin.
Vasaralakka pinnassa. Taitaa tuossa valossa melkein näyttää samalta, kun pohjamaalattukin versio.
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
Re: Saab 95 3AM
Oulun automaalit nimisestä firmasta löytyi Y8 (ambragul) koodilla suoraan maali. Laatassahan lukee Y8B ja tuo B ilmeisesti tarkoittaa Beckers -maalimerkkiä. Omani maalasin Spies & Hecker -maalilla ja muistaakseni ei tuunattu sävyä, vaikka minulla olikin pellinpala mukana. Tuon 95:n maali on toki melko haalistunut.
96 V4i -73
Re: Saab 95 3AM
Kiitos vinkistä. Tuo väri ei ehkä ole niinkään haalistunut, vaan se on kertaalleen ylimaalattu väärällä sävyllä. Konehuoneessa on vielä oikeaa sävyä, samoin loksujen alaosassa, josta maali hilseilee...AnttiK kirjoitti: ↑Ma Maalis 16, 2020 07:48Oulun automaalit nimisestä firmasta löytyi Y8 (ambragul) koodilla suoraan maali. Laatassahan lukee Y8B ja tuo B ilmeisesti tarkoittaa Beckers -maalimerkkiä. Omani maalasin Spies & Hecker -maalilla ja muistaakseni ei tuunattu sävyä, vaikka minulla olikin pellinpala mukana. Tuon 95:n maali on toki melko haalistunut.
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
Re: Saab 95 3AM
Ruåttin klubin väriarkistosta vois olla jotain hyötyä:
https://saabklubben.se/wp-content/uploa ... recept.pdf
Ovat koodin mukaan aakkosjärjestyksessä, eli Y8 on aika lopussa. Aukeaa ehkä vain kirjautuneille jäsenille.
https://saabklubben.se/wp-content/uploa ... recept.pdf
Ovat koodin mukaan aakkosjärjestyksessä, eli Y8 on aika lopussa. Aukeaa ehkä vain kirjautuneille jäsenille.
Re: Saab 95 3AM
Hienosta aukeaa. Mahtavaa, kiitos.Mikko_H kirjoitti: ↑Ma Maalis 16, 2020 15:42Ruåttin klubin väriarkistosta vois olla jotain hyötyä:
https://saabklubben.se/wp-content/uploa ... recept.pdf
Ovat koodin mukaan aakkosjärjestyksessä, eli Y8 on aika lopussa. Aukeaa ehkä vain kirjautuneille jäsenille.
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
-
- "Turbo"
- Viestit: 228
- Liittynyt: La Marras 05, 2016 16:45
- Paikkakunta: Oulu
Re: Saab 95 3AM
Sait ylimaalaukselle lisäaikaa, kun wst peruttiin en sitten tiiä liekkö järjestetään myöhemmin
"Jag har en Saab" på finska "Olen mieleltäni sairas, en saa julkisesta terveydenhuollosta apua ja nyt pihani on täynnä autoja"
8 kpl Saabeja (tällä hetkellä)
8 kpl Saabeja (tällä hetkellä)
Re: Saab 95 3AM
Näin on. Täytyy silti noiden tallikaverien mieliksi kai pitää alkuperäisestä suunnitelmasta kiinni, niin pääsee seuraavan auto tuohon seisotuspaikalle. 2 heittopaikkaa tuossa on, mutta ei pääse harrasteautoja tekemään muuten.nuorempinykänen kirjoitti: ↑Ke Maalis 18, 2020 00:07Sait ylimaalaukselle lisäaikaa, kun wst peruttiin en sitten tiiä liekkö järjestetään myöhemmin
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"