Eka auto, 900c 1990

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
vilhosyvis
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
Paikkakunta: Tapiola, Espoo
Viesti:

Eka auto, 900c 1990

Viesti Kirjoittaja vilhosyvis »

Ostin viime huhtikuussa (2019) ekan oman autoni ja samalla siis ekan Saabini. Saabeihin olin totaalisen rakastunut jo ainakin vuotta aiemmin, ja 2018 joulun jälkeisenä aikana iskin silmäni 250€ maksaneeseen ysisatkuun vuodelta 1990. Kaasaripelihän se oli, ei haittaa. Parempi vaan, niin ei hajoa niin herkästi. Leimaa ei autolla ollut ollut ainakaan vuoteen ruosteisen etukaaren takia ja parin muun asian takia, uudet osat tuli kaikkiin vikoihin mukaan.

Talvisaikaanhan nyt on autotarjonta etenkin tällaisten museopelien kanssa vähän niukempi, mutta pakko se oli saappi saada, kun noin halvalla sai. Jälkikäteen ajateltuna olisi kannattanut ootella kesään ja ostaa samaan hintaan joku parempi.

Tietämys autoista oli lähes nolla sinä päivänä, kun lähdimme hakemaan autoa 250km päästä. Ikääkin oli vain 16v, eli kortin saamiseen meni ainakin muutama kuukausi. Matka sinne taittui junalla ja takaisin tietenkin saballa. Hyvin se 250€ auto sen 250km matkan jaksoi (siirtokilvissä). Edelleen käynnistyy joka kerta, ainoastaan akku saattaa olla vähän väsynyt välillä, tosin eipä sillä kovin pitkiä matkoja ajellakaan kun ei oo leimaa.

Tässä pari kuvaa ostopäivältä:
Kuva
Tien päällä, eka oman auton tankkaus.

Kuva
Perillä kotona.

Toukokuussa ostin myös toisen 900c:n. Hopeinen juhlamalli keskuslukituksella vuodelta 1989. Alkuperäisenä suunnitelmana oli siirtää moottori tästä ekasta toiseen, sillä hopeisessa oli sylinterit ruosteessa seisonnan seurauksena. Siitä ideasta luovuin kuitenkin laskeskeltuani vähän rojektin järkevyyttä omassa tilanteessani. Myin kyseisen 900:n elokuussa 2019. Jäin jopa voitolle. Myin auton samaan hintaan kuin itse sen ostin, mutta vaihdoin autoon peltivanteet ekasta saabistani ja hopeisen saabin mukana tulleet aero-vanteet ja 9000:n 3-puolaiset jäivät minulle.

Kuva
Juhlamallinen 900c aloittamassa 45km:n hinattavana olemisen kotiin

Kuva
Perillä kotona

Kuva
Juhlamalli lähdössä uuteen kotiinsa

Tässä kuvia ekasta saabista myytyäni siitä hiukan osia ja hopeisen saabin vanteilla:

Kuva

Kuva
Kauaa auto ei tässä saanut olla, sillä kaupungilta tuli parkkisakko. Kaupungin paikoitusalueilla saa säilyttää vain "pääasiallisesti tieliikennekäytössä olevia ajoneuvoja".

Ostin kuitenkin halvemmalla myymiäni osia vastaavat osat takaisin:

Kuva

Tällä hetkellä auto odottelee, että vaihdan oikean raidetangon pään, sekä jonkun toisen osan, mitä en nyt muista suoraan ulkomuistista. Molemmat osat on kuitenkin jo hommattuna (tulivat mukana ostaessa autoa).
Myös oikeaa etukaarta ja akkukotelon pohjaa pitäis päästä jonnekin hitsailemaan. Vasen etukaari varmaan pärjää jos laittaa vähän pakkelia :lol:

Tällä hetkellä tarkoituksena olisi saada saappi aikanaan takaisin tieliikenteeseen. Pohja on kuitenkin tietääkseni ihan kova ja viime leimalla ainoat ongelmat on jo tässä mainittu.

Seikkailut näiden vanhojen ysisatsten kanssa ovat kyllä kartuttaneet tietämystäni autoista rutkasti, enkä pelkää tehdä autolleni itse korjauksia. Avasin tosiaan sylinterikannen hopeisesta saabista, ihan omalla pihalla. Loppujen lopuksi melko yksinkertainen homma, vaikka pitikin purkaa puolet konehuoneessa olevista asioista, että sai sylinterikannen auki. Irti se ei tosin lähtenyt kokonaan, mutta näin jo tarpeeksi ruostetta, että pystyin päättelemään moottorin kunnon.
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Eka auto, 900c 1990

Viesti Kirjoittaja ristos »

Hienoa, että harrastuksen kohteeksesi olet valinnut tällaisen perusauton! :D Näiden kera pääsee kyllä hyvin Saab-harrastukseen kiinni! Nämä ovat rakenteeltaan helppoja harrastaa ja edullisiakin. Varusteita löytyy suhteellisen helposti ja nautinnon hetkiin pääsee pian kiinni! Näiden kanssa voi sitten valita harrastuksensa suunnan, koska perusautoa voi sitten kehitellä itsellesi sopivaan suuntaan.

Itse olen tietysti jo ehtinyt monen vuosikymmenen aikana harrastaa monenlaisten Saabien kanssa, mutta kyllä nämä ”mekaaniset” autot ovat ne mielihaluni! Nyt olen rajannut omat harrastukseni juuri Saab 900C ja 96-malleihin. Muut olen jo poistanut tallistani!

Tervetuloa joukkoon harrastamaan, foorumi on melkoinen tietoaitta, voinee kuitenkin sanoa, että hyvässä ja joskus myös toisella tavalla! Mutta oikein suodatettuna foorumi on oiva tukialue näissä Saabismin saloissa! :D
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
vilhosyvis
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
Paikkakunta: Tapiola, Espoo
Viesti:

Re: Eka auto, 900c 1990

Viesti Kirjoittaja vilhosyvis »

ristos kirjoitti:
Ke Loka 16, 2019 12:15
Hienoa, että harrastuksen kohteeksesi olet valinnut tällaisen perusauton! :D Näiden kera pääsee kyllä hyvin Saab-harrastukseen kiinni! Nämä ovat rakenteeltaan helppoja harrastaa ja edullisiakin. Varusteita löytyy suhteellisen helposti ja nautinnon hetkiin pääsee pian kiinni! Näiden kanssa voi sitten valita harrastuksensa suunnan, koska perusautoa voi sitten kehitellä itsellesi sopivaan suuntaan.

Itse olen tietysti jo ehtinyt monen vuosikymmenen aikana harrastaa monenlaisten Saabien kanssa, mutta kyllä nämä ”mekaaniset” autot ovat ne mielihaluni! Nyt olen rajannut omat harrastukseni juuri Saab 900C ja 96-malleihin. Muut olen jo poistanut tallistani!

Tervetuloa joukkoon harrastamaan, foorumi on melkoinen tietoaitta, voinee kuitenkin sanoa, että hyvässä ja joskus myös toisella tavalla! Mutta oikein suodatettuna foorumi on oiva tukialue näissä Saabismin saloissa! :D
Tällä hetkellä itse asiassa käyttöautona 1998 9-3 coupe, mutta keväällä saatan vaihtaa kokonaan tällaiseen vanhempaan. Pitää kattoa jospa se olisi juuri tuo eka autoni, vai joku vähän parempikuntoisempi.
Ja foorumeilla olen pyörinyt jo ehkä viimeisen vuoden ajan, vasta nyt vain jaksoin tehdä tämän projektipostauksen. :D
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13190
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Eka auto, 900c 1990

Viesti Kirjoittaja AZP »

Hienoa, että nuorempikin polvi innostuu autoharrastamisesta ja Saabeista. Vähän tuli tuosta selostuksesta mieleen omat harrastamisen alkuajat 20 vuotta sitten. Rahat vähissä, tieto ja taito vielä alkuun ohkaista, mutta onneksi aikaa, intoa, oppimishalua ja myös kärsivällisyyttä riitti.

Moni on vuosien aikana kysellyt että miten mä osaan autojen kanssa sitä ja tätä. Ei siihen voi vastata kuin että tekemällä, kyselemällä ja lukemalla sitä oppii vaikka mitä. Ja aina löytyy lisää opittavaa, pitää muistaa että kaikentietäväksi ei kukaan ehdi ihmiselon aikana.

Hienot harrasteet olet valinnut, jatka samaan malliin!
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2844
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Eka auto, 900c 1990

Viesti Kirjoittaja Cona »

Saabien harrastamisessa on tämän aktiivisen yhteisön lisäksi etuna, että monet osat käy ristiin eri vuosimallien ja mallien välillä.

Itse olen aina ollut GM-ajassa, joten ei toki kokemuksia noista ennen - 94 olevista laitteista. :D

Jotain kertoo tästä "sairaudesta", että munkin piti vaan ajella pari vuotta 9-3:sella käyttöautona ja viimeisimpänä hankintana talliin tupsahti B234, joka oli ajatus tunkea ton avon keulille. Toki käyttöautona ei Saabia enää ole.

Tsemppiä vaan projekteihin täältäkin. :saab:
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Eka auto, 900c 1990

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

900c ja kaasarisatkut yleensä ovat siitä kiitollisia, että konehuoneeseen mahtuu vaikka seisomaan moottorin viereen. Ts. tilaa on työskennellä.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7461
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Eka auto, 900c 1990

Viesti Kirjoittaja mestari »

aikoinaan kun 90 luvulla ajeltiin satkuilla ja työkaveri osti 8v ruiskun katalysaattorilla ja mulla oli kaasarilla oleva perus karvahattu, yritin lyödä vetoa että minä ajan pitemmälle omalla kaasari saabilla kuin se ruiskulla, mutta ei uskaltanut lyödä vetoa :D ja jos oikein muistan siinä oli aina jatkuvasti jotakin käyntihäiriötä mitä ne ei saanut saab scaniallakaan pois joten se hävitti sen ja osti pykälää uudemman jolloin ongelmat katosivat, minä taas jatkoin virheetöntä työmatka ajoa vanhalla kaasaripelillä...jonka tosin möin sitten muistaakseni 20 000 markalla toiselle työkaverille uudemman saappaan tieltä, huh mitä rahoja siihen aikaan... auto vaihtui uudempaan kaasari satkuun classic ? muistaakseni ml 170tkm suoraan 1 omistajalta ja hinta saatiin sorvattua siihen tasarahaan parikybää vai oisko ollut tonni pari päälle :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
vilhosyvis
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
Paikkakunta: Tapiola, Espoo
Viesti:

Re: Eka auto, 900c 1990

Viesti Kirjoittaja vilhosyvis »

tsaarela kirjoitti:
Pe Loka 18, 2019 10:07
900c ja kaasarisatkut yleensä ovat siitä kiitollisia, että konehuoneeseen mahtuu vaikka seisomaan moottorin viereen. Ts. tilaa on työskennellä.
Tämän olen just kans huomannut. Ihan eri maata tämä käyttöautona oleva og 9-3 mikä mulla nyt on.
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
Avatar
rossnach
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Su Touko 21, 2017 13:25
Paikkakunta: Tampere

Re: Eka auto, 900c 1990

Viesti Kirjoittaja rossnach »

mestari kirjoitti:
Pe Loka 18, 2019 10:23
aikoinaan kun 90 luvulla ajeltiin satkuilla ja työkaveri osti 8v ruiskun katalysaattorilla ja mulla oli kaasarilla oleva perus karvahattu, yritin lyödä vetoa että minä ajan pitemmälle omalla kaasari saabilla kuin se ruiskulla, mutta ei uskaltanut lyödä vetoa :D
Uskallan itse väittää että kjet on lähes idiootti varma vehje vailla hajoavia osia. Ei ole ikinä niiden kanssa ollut ongelmaa. Paitti kun alko virittämään.
-Og 900 -90 3d m104 projekti
-Og 900 -93 3d 16v holset hx35
-Og 900 -86 2d turbo
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7334
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Eka auto, 900c 1990

Viesti Kirjoittaja tetammi »

On se varma muttei viaton :mrgreen:

Parikymmentä kjet satkuu ollu ja kyl tavallisen mones oli ohjauspainesäädin jumis mut jämähtänyt siihe normaaliin asentoon niin käy ja kulkee.
Puhumattakaan lämpöaika-anturist ja vuotavist ryyppysuuttimesta.
Jos noi kaikki toimii niin ainaki puolet suuttimista lorottaa sumun sijaan. :lol:

Toi mestarin mainitsema vuoden -90 kjet on katilla ja se oli iha susi.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7461
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Eka auto, 900c 1990

Viesti Kirjoittaja mestari »

juu ei kaveri sitä kauaa pitänyt kun vaihtoi uudempaan 93 vm malliin., minä tosin kaasuttelin pierburgilla
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
vilhosyvis
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
Paikkakunta: Tapiola, Espoo
Viesti:

Re: Eka auto, 900c 1990

Viesti Kirjoittaja vilhosyvis »

Nyt myös ruskea satku myyty. Valitettavasti meni varaosiksi, ja tuskin tulee enää maantietä jyystämään. Lähti pihasta kuitenkin ajamalla Porvooseen. Matka taisi sujua onglemitta, kun ei ostaja mitään maininnut, kun pari viestiä vielä vaihdettiin kauppojen jälkeen.

En saanut omia pois rahallisesti, mutta tietoa ja taitoa autoihin liittyen kyllä karttui enemmän kuin olisin uskonutkaan. Ja sitähän ei rahassa voi mitata.

Kuva

:saab: ismihan ei todellakaan tähän päättynyt. Käyttöautona vuoden 1998 kolkki ja viimeistään ensi kesäksi olisi tarkoitus hommata joko noppa tai pystär satku (tai ostaa viisto ja muuntaa se).
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
Vastaa Viestiin