Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3344
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Vaativiin olosuhteisiin luetaan ainaki Opelin ohjekirjas myös lämpötilavaihtelut. Eli Suomen talvi. Myös 10 vuotta sitte Nissaneis oli sama homma. Eli eiköhän se 40 tkm huoltoväli silloin päde sunkin suhailuun... Ja varmaan myös edellisen, jos kerta Ruottis on ajettu :)
Opel Astra ST 1.0T MY17.5
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92

AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9375
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

No sepä se. Mitsun huoltokirjassa listattu mitä pidetään vaativina olosuhteina, ja yksi niistä on "körning i kalla områden". Lisätään siihen nyt se, että mun matkat koostuu enimmäkseen muutaman kilsan matkoista kaupunkiajoa. Erikseen vielä mainittu, että vaativa olosuhde on myös "korta körsträckor i kallt väder". Eli 2x check.

Noiden ratasöljyjen vaihdon lisäksi vaativat olosuhteet vaatii öljyn ja suodattimem vaihdon 10 tkm välein ja jarrujen ja alustan normaalia tiheämmän tsekkauksen. Mulle kun tulee max 10 tkm vuodessa ja tapana huoltaa auto kerran vuoteen, niin nuo tulee hoiddettua automaattisesti vaativien olosuhteiden ohjelman mukaan.

JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3344
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Jarrut tietty on kovilla, kun suolamössö muhii jarruosis jos kerranki eksyt sopivaan aikaan ulos keskustatuuppauksesta ja tolla varmaan mummotyyliin sähköä kerätessä ei jarrujen osat liiku edes millimetrin tuhannesosaa vuoden huoltovälin aikana :D

Silleen toi Mitsun huolto-ohjelma kuulostaa siltä, et sitä on joku oikeesti pohtinu loppuun asti, sillain suomalaisten näkökulmasta. Onhan noita toki muitakin vehkeitä, missä voimansiirrolle on huolto-ohjelma, mut aika harvaks käy mun käsityksen mukaan. Ei tos mun Opeliskaan ole kuin öljytason tarkistus. Toisaalta työkaveri ajo Audillaan 350 tkm vaihtamatta laatikon öljyjä, eikä siitä menny myöskään kaksoismassavaihtista jonka yhteydes ne olis edes vahingossa vaihtunu. Tosin se ajettiin viides vuodes eli kai sekin edesautto sitte, kun talvia oli vähä ja öljyt myös lämpeni talven aikana pitkillä siivuilla...
Opel Astra ST 1.0T MY17.5
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92

aero
-
Viestit: 6109
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja aero »

AZP kirjoitti:
Pe Marras 22, 2019 19:56
Lämpötilat tosin olleet tällä viikolla melko korkeat, hiljalleen kun siirrytään pakkaskeleihin, niin alkaa bensaa ehkä mennä enemmän, aika näyttää.
Taitaa se alkaa hörähtelemään. Tämä taisi olla niitä kulkineita, joissa pakkasella tömähtää otto pörisemään riippumatta siitä, tarttisiko vaiko eikö - mutta pianhan sen tosiaan näkee.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla

AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9375
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tilasin eilen perjantai-illan huumassani tämmösen: https://evtun.com/phev-box.html

Tuolla purkilla pitäisi saada suurin osa suunnittelemattomista bensanpolttimen käynnistymisistä eliminoitua. Jos tuon Evtunin sivuston tietoja on uskominen, niin käytännössä moottori käynnistyy ajossa kolmesta syystä: 1) tehontarpeesta, 2) sisätilojen lämmitystarpeesta tai 3) pakkasilla lämmittääkseen moottoriöljyä varautuakseen siihen että yllättäen iskee tarve numero 1 (JP_Vettehän kyseli pakkashuudatuksesta aiemmin, siinä vastausta).

Tuolla boksilla saa eliminoitua syyt 1 ja 2. Kolmosta ei ehkä ole syytäkään eliminoida. Näiden lisäksi auton ohjekirjan mukaan moottori voi käynnistyä myös siksi, että autoon ei ole tankattu vähintään 15 litraa kolmeen kuukauteen. Ja tietenkin voi olla joku tekoälypohjainen syy polttaa bensaa, itse en ainakaan ole vielä keksinyt syytä kaikille moottorin käynnistyksille, varsinkin lämmityslaitetta kayttäessä. Joku Skynet siellä hybridijärjestelmän ohjauksessa tuntuu asuvan, ehkä sille ei kannata liikaa ryppyillä. :mrgreen:

2.polvi
"Viggen"
Viestit: 678
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Luin ensin, että "perjantai-illan humalassani", mikä toki voikin pitää paikkansa :D
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Citroen C-Crosser HDi 156 Exclusive Business 4wd TC SST aut -12, ex 93 SS 1.8t Vector -05, ex Renault Captur Tce 120 EDC-aut Dynamique -17

AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9375
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

En mä semmosia paheita. Ei koskaan. :mrgreen:

Ihan selvin päin tilasin. Suurin syy tuo lämmityslaite, joka haluaa turhan herkästi ottaa lämpöä bensasta, vaikka sähkössäkin riittäisi jerkkua. Laittamalla lämppärin 15 asteeseen, kytkeytyy lämmitys pois päältä, eli akkunat saa huurteettomiksi, mutta pienimmälläkin puhallusteholla tuollainen alle 5-asteinen ilma saa aikaan ikävää vedon tunnetta. Ilman puhallusta tarkenee talvivaatteissa hybin, mutta sitten menee herkästi ikkunat huuruun, jos on kostea keli tai autossa useampi kuin yksi ihminen.

Autolle pitäisi voida kertoa, että nyt ollaan ajamassa vain 10-20 km ja sähkö ei tule loppumaan kesken, vaikk lämmittäisi vain sähköllä, mutta tällaista mahdollisuutta ei ole. Pidemmälle matkalle lähtiessä voi ollakin ihan fiksua antaa moottorin käynnistyä ja antaa lämpöä, jota kuitenkin syntyy hukkaenergiana kun aletaan lataamaan jossain vaiheessa.

Cona
"Hölösuu"
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja Cona »

Näkiköhän mun silmät oikein, kun nettiauton bannerissa oli Mitsu PHEV 375€/kk sopparilla?! :D

Täytyy yrittää bongata toi tarjous jostain...
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00

AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9375
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kuulostaa uskomattomalta, jos olisi kyse yksityisleasingista ilman käsirahaa. Auto maksaa varusteltuna kuitenkin lähemmäs 50 t€, joten kyllä noiden kk-maksujen pitäisi pyöriä jossain hyvin yli 500 euron, jotta hommassa olisi järkeä. Rahoituskampanjoitahan toki löytyy, joilla saadaan kk-maksu näyttämään houkuttelevalta, mutta niissä on mukana sitten kohtalainen käsiraha ja viimeinen eräkin voi olla melko suolainen.

McStadey
"Viggen"
Viestit: 613
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Delta ainakin tarjoaa pienempääkin erää, mutta eipä tuossa mitään sen suurempaa ihmeellistä ole kuin nuo yllä mainitut keinot:
Kuva
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: VW Touran 1.4TSI DSG MY16

Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 2585
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Hauskoja tuommoiset laskurit, kun niistä melkein suoraan näkee, millä hinnalla sen auton saa kolme vuotta ajettuna.
9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11, 9-3 Cabriolet SE -00
Peugeot 206 1,4 XR -02
#621
”Niitähän saa vaikka minkä värisinä, kunhan ne ovat mustia.”

AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9375
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Lakot muutti suunnitelmia tällä viikolla siten, että pääsinkin testaamaan Töpselikärsän maantieominaisuuksia jo kertaalleen Turku-Helsinki/Vantaa-Turku -ajeluilla. Eli maanantaina piti lentämän Turusta Helsingin kautta Saksaan, mutta IAU:n tukilakko postilaisille perui kotimaanlennon, ja piti suunnata Mitsulla Helsinki-Vantaalle ja eilen piti sitten ajaa takaisin kotiin. Samalla tuli eka tilaisuus katsoa että paljonko tämä möhkö vie bensaa maantiellä kun sähkö loppuu. Tarinahan on sellainen, että lataushybridi on maantielä sähkön loputtua ymäristörikollinen ja bensaa menee lorisemalla.

Kävin maanantaina työpaikalta kohti lentokenttää lähtiessä tankkaamassa, ja sain lirutettua tankkiin 13 litraa. Edellinen tankkaus oli tehty auton hankinnan aikaan yli kuukausi aikaisemmin, ja mittarivirhe eliminoiden ajoa oli edellisestä tankkauksesta tullut 1083 km. Kulutus siis hyvinkin tarkkaan 1,2 litraa sadalle, joka oli myös sattumalta se lukema mitä ajotietokone kyseiselle periodille näytti. Toistaiseksi vaikuttaa siis tarkalta laskurilta.

Sähköä oli tuolla jaksolla kulunut mittausten mukaan 316 kwh, eli 29 kwh/100 km tuon bensankulutuksen päälle. Tämä sisältää kaikki auton esilämmitykset, joita on tullut tehtyä melko ahkerasti. Eikä pidä unohtaa sitä, että ajossakin auto käyttää usein sähköä kabiinin lämmittämiseen. Keskimäärin esilämmitys on aamuisin päällä 20-30 minuuttia, jona aikana se vie sähköä luokkaa 2-3 kwh. Mutta ei näitä nyt ole syytä oikaista pois kulutuslukemista, koska esim Saabilla kyseinen puuha hoidettiin Eberillä, joka sekin söi samaa energiaa kuin moottori. Sähköautossa vaan lämmityksen kulutus suhteessa ajamiseen on hirveän korkea, joten suhteellisesti se tuntuu vievän paljon. Todellisuudessa Saabin 5kw Eberi vie energiaa puolen tunnin esilämmityksellä melkein samat kuin Mitsun 6 kw sähkövastus, vain eri muodossa.

Kevät kertoo sitten miten paljon sähkökulutus putoaa, kun ei lämmitellä. Kesällä taas kylmästöinti alkaa syödä sähköä.

Tuo 1,2 litraa + 29 kwh per 100 km on kuitenkin nyt se todellinen melko pitkällä matkalla mitattu kulutus mun normaalissa arkiajoissa ja loppusyksyn olosuhteissa. Se tekee tämän hetken bensanhinnalla ja meidän kodin sähkönhinnalla melko tarkkaan 4,8 euroa per 100 km. Saabilla olis mennyt näillä ajoilla biodieseliä lähemmäs kymmenen litraa sadalla, eli sellainen kolminkertainen kustannus Mitsuun nähden.

Tankilta kun maanantaina lähdin kohti motaria, oli akkua jäljellä noin 20 km ajoihin. Sen jälkeen mentiin bensakoneella, ja kokeilin nyt ajellessa netistä lukemaani kikkaa, jossa aina bensalla maantietä ajaessa pidän auton charge-moodissa, jolloin akkuunkin varautuu energiaa. Bensaa kuluu vähän enemmän ajossa, mutta vastaavasti hetken ajon jälkeen voi rullailla sähköllä. 60 km matkalla sai aina 20 km rangea sähkölle, eli sopivasti Turusta lentokentälle ajaessa sai alun 20 km töpselisähkön lisäksi ajella kaksi vajaan 20 km:n sähköpätkää ennen kuin oli perillä.

Flyparkiin pysäköidessä kulutusmittari näytti 7,0 litraa sadalle bensaa ja akku oli käytännössä tyhjä. En nyt haukkuisi ihan hirveäksi bensasyöpöksi, kun kyse on isosta nelivedosta ja marssivauhti moottoritiellä oli kuitenkin rajoituksen mukainen 100 km/h, kehä III:lla sitten liikenteen mukaan 70-100 km/h. Paljonko joku bensa-farkku-Saab automaatilla vie satasen nopeuksissa käytännössä bensaa? Ei taida ihan seitsemällä mennä sekään?

Paluumatkalle lähdin kylmällä autolla akku tyhjänä ja taas charge-moodi päällä aina kun painettiin maantievauhtia bensalla. Syystä tai toisesta paluumatkalle mittari näytti 8,5 litraa sadalle, ja pidemmän ajan kulutusmittarin lukema nousi 7,7 litraan, eli tämä olisi bensankulutus edestakaiselle matkalle, jolla pituutta yhteensä reilu 350 km, toki tuossa on mukana 20 km töpselisähköllä, eli jos sen oikaisee pois, niin lukema olisi noin 8,2 litraa sadalle.

Tämä lukema täytyy käydä verifioimassa vielä tankkaamalla. Joka tapauksessa mennään maantiellä luokassa 12-13 oiroa per 100 km kustannuksella, dieselsaabilla olisi menty alle kymmenellä eurolla.

Viikonloppuna on sitten edessä suunnitellumpi vastaava reissu, eli Turku-Järvenpää-Turku ja perhe mukana. Pitää testata ajella ilman tuota charge-kikkailua ja katsoa asettuuko kulutus jotenkin eri tasolle. Tällä kertaa määränpäässä saattaa kyllä olla mahdollisuus lataukseen, jolla on pieni vaikutus koko matkan kulutukseen.

Aeromotorsilta tuli tänään paketti, jossa uudet etujarrupalat asennustarpeineen, pullo jarrunestettä ja kolme uutta pyyhkijänsulkaa. Tuolla tuulilaskiketjussa on tullut raportoitua ärsyttävästä jäämäkerroksesta Mitsun tuulilasissa, ja tätä kerrosta olen koittanut erilaisin keinoin hävittää. Nyt menee uusiksi sulat, sitten pitää vielä koittaa muutamaa ainetta ennen kuin lähtee utelemaan ammattilaisilta putsauspalvelua. Tänäaamuna sateella pimeässä ajaessa tosin tuli todettua, että tilanne on jo parantunut kaikkien yrittämisien jälkeen, mutta edelleen paikoitellen lasin pinnassa on kalvo.

Brembon jarrupalat maksoi Aeromotorsilla 20,62 oiroa, että ei voi kalliiksi haukkua. Halvimmat olisi olleet alle kympin, mutta ei kehdannut jarruosissa ostaa kuraa. Championin sulat oli noin puoleen hintaan siitä mitä Motonetissä vastaavat tuotteet. Postikuluineen 53,68 euroa koko paketista ei ollut kovin paha, ja kun saan sulat kiinni ja palat vaihdettua, niin ei olekaan enää mitään nippeliä hankintalistalla autoon.

Nyt pidemmän maantieajon jälkeen täytyy kyllä kehua, että on tämä vain omaan tottumukseenin nähden hiljainen auto, myös maantiellä ja silloin kun bensakone käy. Ei tarvitse stereoita huudattaa satasen vauhdissa että saa kuulemastaan selvää. Olen kohtalaisen vannoutuneena nastamiehenä kääntymässä hiljalleen kitkojen ystäväksi, jotenkin ei haluaisi tätä hiljaisuutta mennä pilaamaan nastojen ropinalla. Pitää nyt kuitenkin katsoa vielä talven oikeat liukkaat ennen kuin kääntää takkiaan totaalisesti. Onneksi ei ole kiire uusia talvirenkaita, nämä kitkat menee pinnan puolesta ainakin tämän talven, ellei jopa seuraavankin.

McStadey
"Viggen"
Viestit: 613
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Foorumikirjoittelun perusteella meidän arkiajo on hyvin samanlaista: Kaupunkinysväystä ja satunnaista pidempää siivua. Autot ovat sisätiloiltaan jotakuinkin saman kokoisia, mutta Mitsu on reilut kymmenen senttiä pidempi ja jonkun oletettavasti verran painavampi. Korkeutta ja leveyttä on suunnilleen saman verran, joten maantieajossa ollaan lähtökohdissa melko tasoissa. Toki klonkswagenissa on vetäviä pyöriä vain kaksi.

Omassa ajossa on mennyt spritmonitorin mukaan nyt viimeisellä 15 tankkauksella seuraavasti:
Fuel costs:11,81 EUR/100km
10 962 km and 1 295 EUR

Tämä sisältää webaston käytön kylmillä keleillä. Maantiellä Turkanen menee satasen vauhtia kutosen pintaan. Paras tankillinen on ajettu 6,6 l/100 km ja huonoin vastaavasti 9,2 l/100km. Oletettavasti lähinnä kaupunkiajoa runsaalla webastolla. Viitseliäs kirjaisi keskinopeudet ylös :roll:

Vaikka Mitsun maantiekulutus onkin nykyautoksi vähän korkea (minun mielestä), kompensoi tuo töpseliajo taajamassa sitä varsin tehokkaasti. Osoittaa käytännössä sen, että tähän omaankin ajoon tuollainen töpselihybridi olisi tällä hetkellä kaikkein paras ratkaisu. Mitsu ei vaan puhutellut rouvaa yhtään niin ei käyty edes takapenkkiä kurkkaamassa.
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: VW Touran 1.4TSI DSG MY16

AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9375
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

^ihan sen näköisiä lukemia, mitä voisin odottaa saavani tuollaisella DSG-Touranilla aikaiseksi omissa ajoissani. Ehkä voisi palaa bensaa vähän enemmänkin silloin, kun ei tule maantieajoa juurikaan. Mulla oli Saabilla kovin tankkaus 12,4 litraa dieseliä satasella. Se oli keskinopeudella 22 km/h ja tuolla tankilla ajettiin yli 2 talvikuukautta, jolloin matkaa kertyi vain noin 450 km. Syynä tähän se, että auton tankkaamista seuraavana päivänä menin kirurgin puukolle, enkä saanut ajaa autoa yli kuukauteen, ja senkin jälkeen vielä pari kuukautta toipumista saikulla eikä siten asiaa oikein minnekään. Saabilla käytiin siis vain kaupassa (0,5-2 km kotoa) ja vaimo ajeli joitain pakollisia ajoja lähinurkissa. Mutta muutenkin talvisin tuli ihan yleisesti 10-11 litran keskukulutuksella olevia tankkauksia alle kolmenkympin keskinopeuksilla. Ja auto oli kuitenkin dieseli ja kevyempi kuin Turakainen.

Mitsuhan painaa yli sata kiloa enemmän kuin tuo allekirjoituksen amerikan laiva, omamassaa on Mitsussa 1885 eli yli 350 kg varmaan omamassaa enemmän kuin Touranissa. Toisaalta bensakoneinen etuveto-outlanderi taitaa olla aika samoilla massoilla kuin Touran, eli lisämassa tulee vain siitä että on hybridi ja neliveto.

Mutta kyllähän nuo Mitsun lukemat kertoo juuri siitä, että tällaiselle kaupunkipyörittelijälle töpselihybridi tai sähköauto on ehdottomasti fiksuin valinta, maantiellä paljon ajavalle taas diesel voi olla merkittävästi edullisempi ajokki.

aero
-
Viestit: 6109
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja aero »

Jos ajelee matkaa ja kaupunkia niin matalampi dieselhybridi puolustaisi paikkaansa (tyyliin jmaatan Volvo). Mitsussa taitaa Touraniin tai Saabiin verrattuna kulutusta lisätä myös ilmanvastus - taitaa meinaan olla noista isoin otsapinta-ala. Pikaisesti etsittynä ilmanvastuskerroin on tasoissa 9-3SC:n kanssa (0,33) ja häviää vähän Touranille (0,315).

Jos täyden lataus vs sähköajo -syklityksen sijaan autosta löytyy järkevä automagia ja akku ~puolillaan, voi kulutus päästä vielä alemmaksi. Auto pääsee tuolloin regeneroimaan moottorijarrutuksissa ja hyödyntämään sähköä silloin, kun bensakoneen hyötysuhde on heikko - tai jopa nostamaan sitä hyötysuhdetta käyttämällä latausta niin, että kuormitus nousee paremman hyötysuhteen alueelle. Pakotetulla on-off -henkisellä syklillä voi optimointi yllättäen kärsiä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla

Vastaa Viestiin