Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
McStadey
"Hirsch"
Viestit: 822
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Ei noissa isoa eroa oo otsapinta-alassa. Kolkki varmaan voittaa ilmanvastuksessa pinta-alan avulla.
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: VW Touran 1.4TSI DSG MY16

jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9161
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Umeå

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ajelin äsken Outlanderin perässä kaupunkiajoa kun yllättäen jostain ilmaantui katittoman bensakoneen kitkerä pakokaasun haju. Sen verran harvinaista jos edellä ei ajele 240 volvo tai jenkkiauto että piti katsella mistä oikein tuli. Ilmeisesti töpselikärsän polttomoottori päätti siis kylmäkäynnistää vauhdista juuri silloin. :)
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com

Avatar
AZP
"Hanki elämä"
Viestit: 10099
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Hajustaan pikkupossun tunnistaa :mrgreen:
aero kirjoitti:
To Marras 28, 2019 15:59
Jos täyden lataus vs sähköajo -syklityksen sijaan autosta löytyy järkevä automagia ja akku ~puolillaan, voi kulutus päästä vielä alemmaksi. Auto pääsee tuolloin regeneroimaan moottorijarrutuksissa ja hyödyntämään sähköä silloin, kun bensakoneen hyötysuhde on heikko - tai jopa nostamaan sitä hyötysuhdetta käyttämällä latausta niin, että kuormitus nousee paremman hyötysuhteen alueelle. Pakotetulla on-off -henkisellä syklillä voi optimointi yllättäen kärsiä.
Ei tuota syklitystä kannatakaan käyttää kuin maantiellä ajellessa. Siellä ei tule moottorijarrutuksia juurikaan paitsi tietenkin jos ajelee ruuhkassa, ja sinänsä se charge-tilan käyttäminen ei vähennä jarrutusten regeneraatiota muutenkaan. Aina tuo ottaa talteen energiaa rullatessa ja jarrutellessa. Sen syklityksen pointti on juuri se, että kone toimii tasaisessa maantieajossa usein sen verran pienellä kuormalla, että hyötysuhde paranee kun koneelle iskee lisää kuormaa latauksesta. Ajatus on ollut että lisäkulutus latauksesta jää näin pieneksi suhteessa siihen, että syklityksellä voi ajaa 25 % puhtaasti sähköllä. Sähköajon aikana syntyy kokonaisjärjestelmästä myös vähemmän hukkalämpöä, joka on harakoille menevää energiaa.

Näin asiaa siis pähkäili ja oli tutkinut joku tyyppi kansainvälisellä Outlander PHEV-foorumilla. Omalta osaltani siis tämän viikon ajeluilla on tarkoitus hieman tutkia onko tässä päätä eikä häntää. Viikonlopun jälkeen lienen viisaampi.

Akkuhan ei ajossa pysy puolillaan, vaan auto käyttää sähköt ensin pois ja sen jälkeen mennään hybridinä siten että akkuun lataillaan ajossa pieniä määriä sähköä joka käytetään melko pian pois. Akku siis pysyy lähes tyhjänä. Akkuun saa puolikkaan varauksen ajamalla charge-tilassa tai save-tilassa, jossa siis autoa käsketään säästämään sähköä myöhempää ajoa varten, esimerkiksi jos ollaan maantiepätkän jälkeen ajamassa kaupungissa, jossa sähkö on voimanlähteenä yliveto. Tällöin jää kuitenkin maantiellä käyttämättä sähköä silloinkin kun se olisi mahdollisesti fiksua.

Kävin tankilla ja sain lorotettua 28 litraa. Eilisen kotiinpääsyn jälkeen ei ole polttokone käynnistynyt, eli tuo määrä bensaa meni tuolla Helsingin reissulla. Tästä kun laskee maanantain tankkauksesta kotiinpaluuseen asti kulutuksen, saadaan mittarivirhe huomioiden 8,2 litraa sadalle. Ajotietokonehan näytti tuolle välille 7,7 litraa, joten tällä kertaa tietokone oli vähän optimistinen. Tänään tankille päästyä oli tullut pelkällä sähköllä hieman matkaa lisää, ja ajotietokone näytti bensakulutukseksi 7,4 litraa. Tankilta tankille kun laskee kulutuksen, niin se oli 7,8 litraa. Jos laskee kulutuksen vain sille pätkälle, kun käytössä ei ollut töpselistä ladattua sähköä, niin kulutus oli 8,7 litraa sadalle.

Eli siis johtopäätös on se, että satasen marssivauhdilla ja sisältäen pari kylmäkäynnistystä, vie tämä auto charge/EV-syklittämällä bensaa sähkön loppumisen jälkeen noin luokkaa 8,7 litraa sadalle. Tämä talvi/sadekelillä, talvirenkailla ja minimaalisella kuormalla. Kesärenkailla tai auto täynnä voi lukema olla jonkin verran eri. Joka tapauksessa tuo lukema on hyvin linjassa sen kanssa mitä itse odotin.

Yhteiskulutukseksi sain 7,6 litraa + 3,4 kwh sadalle kilsalle, kun laskee siis mukaan maanantain ja tämän päivän täyssähköajojen sähköt ja kilsat mukaan. Ei siis mitenkään erityisen taloudellista, mutta toisaalta ei mitään bensarohmun lukemiakaan.

aero
-
Viestit: 6460
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja aero »

AZP kirjoitti:
To Marras 28, 2019 21:49
Ei tuota syklitystä kannatakaan käyttää kuin maantiellä ajellessa. Siellä ei tule moottorijarrutuksia juurikaan paitsi tietenkin jos ajelee ruuhkassa, ja sinänsä se charge-tilan käyttäminen ei vähennä jarrutusten regeneraatiota muutenkaan.
Pohjanmaalla joo noin, muuallakin kun on tasaista baanaa. Me paatuneet dinosauruksenpolttajat katkomme syöttöä myös ihan vaan alamäissä, eikä pelkästään hidastaessa.

Mutta joo, totta, että kun törkkii sähköajon puolelle heti akun täytyttyä, ei jää tuollaisia hyötyjä käyttämättä.
AZP kirjoitti:
To Marras 28, 2019 21:49
Akkuhan ei ajossa pysy puolillaan, vaan auto käyttää sähköt ensin pois ja sen jälkeen mennään hybridinä siten että akkuun lataillaan ajossa pieniä määriä sähköä joka käytetään melko pian pois. Akku siis pysyy lähes tyhjänä. Akkuun saa puolikkaan varauksen ajamalla charge-tilassa tai save-tilassa, jossa siis autoa käsketään säästämään sähköä myöhempää ajoa varten, esimerkiksi jos ollaan maantiepätkän jälkeen ajamassa kaupungissa, jossa sähkö on voimanlähteenä yliveto. Tällöin jää kuitenkin maantiellä käyttämättä sähköä silloinkin kun se olisi mahdollisesti fiksua.
Höh, puuttuu siis sellainen trueoptimize-moodi. "Puolillaan" on siis toki venyvä käsite, mutta ~puoleen (olkoon sitten vaihteluväli 20-80 tai 30-70%, kuitenkin niin ettei ajeta väkisin tyhjäksi eikä täydeksi, vaan pidetään vähän varaa) akkuun tähdätessä on - tai siis olisi - helposti suuntaansa tarpeeksi varaa, että voi alamäet regeneroida, kevyen kuorman hetket vetää sähköllä ja kuormittavammat hetket kiskoa bensalla, samalla mahdollisesti ladaten. Ei toikaan tietty nelostien pohjanmaa-osuudella mitään voita, mutta vaihtelevammassa maastossa voisi olla hyvinkin toimivaa avtomagiaa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla

Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2112
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja Cona »

AZP kirjoitti:
Ke Marras 27, 2019 12:13
Kuulostaa uskomattomalta, jos olisi kyse yksityisleasingista ilman käsirahaa. Auto maksaa varusteltuna kuitenkin lähemmäs 50 t€, joten kyllä noiden kk-maksujen pitäisi pyöriä jossain hyvin yli 500 euron, jotta hommassa olisi järkeä. Rahoituskampanjoitahan toki löytyy, joilla saadaan kk-maksu näyttämään houkuttelevalta, mutta niissä on mukana sitten kohtalainen käsiraha ja viimeinen eräkin voi olla melko suolainen.
Ald näkyy tarjoavan Mitsua 399€/kk 36kk sopparilla , mutta kun kilsat nostaa 20tkm vuodessa ja jättää kytkyvakuutuksen pois niin hinta onkin jo 494€...

https://yksityisleasing.fi/auto/mitsubi ... te-4wd-5p/
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00

Avatar
AZP
"Hanki elämä"
Viestit: 10099
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

aero kirjoitti:
La Marras 30, 2019 00:55
Pohjanmaalla joo noin, muuallakin kun on tasaista baanaa. Me paatuneet dinosauruksenpolttajat katkomme syöttöä myös ihan vaan alamäissä, eikä pelkästään hidastaessa.

...

Höh, puuttuu siis sellainen trueoptimize-moodi. "Puolillaan" on siis toki venyvä käsite, mutta ~puoleen (olkoon sitten vaihteluväli 20-80 tai 30-70%, kuitenkin niin ettei ajeta väkisin tyhjäksi eikä täydeksi, vaan pidetään vähän varaa) akkuun tähdätessä on - tai siis olisi - helposti suuntaansa tarpeeksi varaa, että voi alamäet regeneroida, kevyen kuorman hetket vetää sähköllä ja kuormittavammat hetket kiskoa bensalla, samalla mahdollisesti ladaten. Ei toikaan tietty nelostien pohjanmaa-osuudella mitään voita, mutta vaihtelevammassa maastossa voisi olla hyvinkin toimivaa avtomagiaa.
Ykkösmotarilla ei tuntunut olevan sellaista alamäkeä, jossa tällä autolla satasen nopeudessa olisi ollut mitään regeneroitavaa. Katselin noita energiavirtausmittareita ajossa ja kyllä siinä näytti aina olevan päällä virtaus autosta pyöriin eikä pyöristä akkuun. Sen verran tässä möhkössä ilmanvastusta kuitenkin. Kahdeksassakympissä tai oikeassa vuoristossa voi olla jo eri asia.

Mutta siis kyllähän tuo osaa hybridinä edetä maantielläkin, eli on sitten päällä normal- tai charge-mode, niin akkuun otetaan virtaa polttokoneesta ja regeneroinmista kun se on järkevää ja sitä käytetään kun se on järkevää. Charge-modessa ero normaaliin on vain se että auto pyrkii nostamaan akun varaustasoa olemalla käyttämätt akkuun kertynyttä sähköä aktiivisesti, normaalimoodissa täytetään akkua vain vähän ja se käytetään pois aika pian ajossa.

Täällä on asiaa tutkittu asiantuntevampien taholta: https://www.myoutlanderphev.com/forum/v ... f=9&t=3430
Cona kirjoitti:
La Marras 30, 2019 09:55
Ald näkyy tarjoavan Mitsua 399€/kk 36kk sopparilla , mutta kun kilsat nostaa 20tkm vuodessa ja jättää kytkyvakuutuksen pois niin hinta onkin jo 494€...

https://yksityisleasing.fi/auto/mitsubi ... te-4wd-5p/
Aika hyvä diili autosta, jonka hinta on 44 t€ hinnastossa. Jos perusvarustelu ja ajokilsat riittää, niin eikun nimeä paperiin. Vastaa noin 12,5 %:n arvonalenemaa vuosittain. Ei paljon tuon alle kyllä arvonalenemassa omistamalla pääse, vaikka vähän ajaisikin. Mielenkiintoista että pidentämällä kautta neljään vuoteen kk-maksu nousee :roll:

Avatar
AZP
"Hanki elämä"
Viestit: 10099
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ei tullutkaan ajeltua Järvenpäähän viikonloppuna, kun perjantaina iski vatsatauti ja jäätiin koko perhe kotiin karanteeniin. Jäi siis nyt vertailulukemat bensakulutuksesta ottamatta pidemmältä matkalta. Mutta hyvä niin, säästyipähän taas fossiilisia.

Sen sijaan eilen oli ekaa kertaa auton kanssa sellainen tilanne, että tietoisesti päätin käynnistyttää moottorin lämmittämistä varten. Tai siis en olisi käynnistyttänyt, jos olisi mahdollista lämmittää sisätiloja jääkylmästä lähtien pelkällä sähkövastuksella autoa ajaessa. Puhdas sähkölämmittäminen toki onnistuu esilämmityksellä, mutta jos autossa on virrat päällä, auto on pakkasella ja laittaa lämmityksen päälle, niin kone hörähtää käyntiin. Eli auto oli seissyt 3,5 tuntia ulkona ja lämpötila oli -1 astetta. Muuten olisi voinut vaikka ajaa karvalakki päässä, mutta heti kun olin saanut pojan autoon, ikkunat skrabattua ja istuin itse kuskin paikalle, alkoi tuulilasi vetää sisäpuolelta umpeen. Vaihtoehtona oli ajella iltahämärässä lapanen pyyhkimenä tai antaa auton lämmityksen hoitaa homma. Päätin mennä jälkimmäisellä, on riittävät pitkät kokemukset lapasmetodista kuplavolkkarin kanssa :mrgreen:

Kotimatkaa oli joku reilu 6 km. Aika nopeasti alkoi puskea lämmintä lasille, tietenkin kun siellä on se 6kw vastus puskemassa lämpöä heti. Kone kävi alle pari kilsaa eikä sen jälkeen enää käynnistynyt, kun laski vähän lämpötilapyyntiä siinä kohtaa kun lasi oli auki. Uskoisin että oli kyllä ihan turha moottorinkäynnistys, koska lasi oli varmaan auki siinä kohtaa kun koneen lämmöt alkoi olla sitä tasoa että jäähdytysnesteestä sai oikeasti lämpöä. Täysin typerä systeemi, mutta siihen pitäisi tulla korjaus, kunhan se PHEV Box saapuu Puolasta.

Nopeaksi ei voi puolalaisia haukkua. Tilasin boksin 22.11., lähettivät sen Polska Postilla 28.11. ja trackingin mukaan paketti on lähtenyt Puolasta 30.11. Jos sen nyt tämän viikon aikana saisi.

Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 2881
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

^Eikä myöskään Latvialaisia. Tilasin xenonit ebaysta latvialaiselta myyjältä, niin 25.11. tuli seurantakoodi. Sen jälkeen ei ole muita päivityksiä tapahtunut.
9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11, 9-3 Cabriolet SE -00
Peugeot 206 1,4 XR -02
#621
”Niitähän saa vaikka minkä värisinä, kunhan ne ovat mustia.”

juntti
"Ruisku"
Viestit: 108
Liittynyt: To Helmi 16, 2017 16:27

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja juntti »

AZP kirjoitti:
To Marras 28, 2019 12:41


Tuo 1,2 litraa + 29 kwh per 100 km on kuitenkin nyt se todellinen melko pitkällä matkalla mitattu kulutus mun normaalissa arkiajoissa ja loppusyksyn olosuhteissa. Se tekee tämän hetken bensanhinnalla ja meidän kodin sähkönhinnalla melko tarkkaan 4,8 euroa per 100 km. Saabilla olis mennyt näillä ajoilla biodieseliä lähemmäs kymmenen litraa sadalla, eli sellainen kolminkertainen kustannus Mitsuun nähden.
Ei tuo sähköhybridiautoilu nyt niin halpaa ole, jollain pienellä dieselillä pääsee helposti samoihin kustannuksiin ja kuitenkin käyttö on helpompaa ja mukavampaa, ei tarvitse leikkiä latausjohtojen kanssa, seurailla näyttöjä ja yrittää pihistellä kylmässä autossa vältellen polttomoottorin käynnistymistä ym. Mahtaisi ketuttaa kun yrittää ajaa pelkkää sähköä käyttäen ja 10 metriä ennen perille pääsyä auto päättää käynnistää polttomoottorin :mrgreen: Okei, onhan tuo "maasturi" tietysti isompi auto ja sitä myötä kulutus nousee verrattuna johonkin pikkukippoon.

Toimiiko muuten nämä hybridit niin (tyhmästi), että jos kuvitellaan että lähdet kovassa pakkasessa liikkeelle pelkällä sähköllä ja jossain kohtaa lyöt kaasun pohjaan, esim. ohitustilanteessa, niin polttomoottori käynnistyy ja siitä revitään kylmänä samantien kaikki tehot irti? Ei taida olla kovin pitkäikäisiä nuo polttomoottorit noissa.

aero
-
Viestit: 6460
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja aero »

Kyllä, ainakin osa. Keväämmällä kun osui kehäykkösellä valoihin vierekkäin pari kolmossarjalaista ja toinen sattui olemaan 330e, joka ilmeisesti siihen asti oli edennyt sähköllä, niin komeasti pölähti kaikki kondensoituneet kosteudet pois putkesta, kun ei bemarilla voi bemarin vierestä lähteä kuin talla pohjassa :D
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla

Avatar
AZP
"Hanki elämä"
Viestit: 10099
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tuolta ylempää:
AZP kirjoitti:
La Marras 23, 2019 10:38
...käytännössä moottori käynnistyy ajossa kolmesta syystä: 1) tehontarpeesta, 2) sisätilojen lämmitystarpeesta tai 3) pakkasilla lämmittääkseen moottoriöljyä varautuakseen siihen että yllättäen iskee tarve numero 1 (JP_Vettehän kyseli pakkashuudatuksesta aiemmin, siinä vastausta).
Bemareista en tiedä, enkä tiedä miten kylmällä tämä alkaa konetta väkisin tuota varten käynnistelemään. Pitkäikäisyyshän on toki käyttäjästä kiinni, eli jos kone ei ole käynnistynyt vielä kertaakaan, niin ei kannata polkea. Samahan pätee ihan polttomoottoriautoon, eli älä polje jos kone ei ole lämmin. Mitsussa on joka tapauksessa huomioitu se, että puhtaasti lataustarpeeseen ei konetta aleta heti huudattaa, vaan käynnistyksissä on huomioitu kylmän koneen vaatimukset. Toi kone lämpeeä muuten tosi nopeasti, muutamassa minuutissa jäähdytysnesteen lämpötila nousee nollasta yli 50 asteen, joten kauaa se ei jääkylmänä ole.

Bemarin putkeen muuten varmasti kertyy kylmällä kelillä kondenssivettä, kun kone on ensin käynyt ja putki täynnä lämmintä pakokaasua, sitten kone menee hetkeksi seis ja putki jäähtyy. Eli en sanoisi että pöllähdys höyryä kertoo siitä että kone on kylmä.
juntti kirjoitti:
Ma Joulu 02, 2019 16:22
Ei tuo sähköhybridiautoilu nyt niin halpaa ole, jollain pienellä dieselillä pääsee helposti samoihin kustannuksiin
Diesel-pikkukiponkin vuosiverot on vähintään 300 euroa enemmän kuin Outlanderin. Se on mun kilsoilla 3 euroa per 100 km kustannusta ihan vain auton omistamisesta. Jotta päästäisiin samoihin kustannuksiin veroissa ja polttoaineissa kuin yllä laskettu 4,8 euroa/100 km (huom: tämä oli ekan reilun 1000 km:n kustannus, ei välttämättä todellinen kustannus pidemmällä ajalla), niin se dieselkippo saisi siis viedä sitä dieseliä 1,8 euron edestä satasella, eli pyöreät 1,3 litraa. Lisäksi pitäisi maksaa auton esilämmitys erikseen sähkölaskussa, joten todellisuudessa vertailukulutuksen pitäisi olla vielä pienempi. Ei taida onnistua edes vaikka kaikki ajo olisi neljääkymppiä alamäkeen. Eikä varsinkaan mun ajossa, joka on muutaman kilsan kaupunkipätkittelyä.

Sitten se toinen puoli, eli mulla pitäisi sen kipon rinnalla olla kunnon kokoinen auto muihin tarpeisiin, tai sitten kuitenkin sen kipon sijasta pitäisi hankkiakin ei-kippo. Minimi auton koko meidän peheessä on tollanen farkkukolkki mikä lähti pihasta pois. Lisäksi vaatimuksena on automaattivaihteet ja riittävä kärrynvetokyky. Eli toki jos tarve on siirtää itseään ja kirjekuoria, niin se pikkukippo voi olla Outlanderin vaihtoehto, mutta toisaalta siihen tarpeeseen löytyy myös Outlanderia taloudellisempia hybridejä ja sähköautoja vertailuun. Vertaillaan siis nyt kuitenkin omenoita omenoihin.

jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Mitä Volvoa olen seurannut niin pakkasellakin se yrittää pitää moottorin nesteet noin 50 asteisena (Webastolla) ettei se ihan kylmänä starttaa.

Avatar
AZP
"Hanki elämä"
Viestit: 10099
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tänään töpselikärsä sai puskuriinsa uuden johtosarjan, jolla saatiin viimein se rikkinäinen päiväajovalo kuntoon. Kulut Sakan piikkiin.

Myös tänään sain viimein tuulilasista ärsyttävät jäämät hinkattua pois: viewtopic.php?f=23&t=191252&start=11

Lasi on nyt kirkas eikä tarvi enää talven pimeillä sadekeleillä ajella puolisokeana.

Jarrupalat kun saisi vielä vaihdettua eteen niin voisi alkaa pohtimaan mitä tästä keksisi seuraavaksi. Mitään ei ole nyt mielessä, ja kai se on hyvä niin.

2.polvi
"Hirsch"
Viestit: 811
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

AZP kirjoitti:
Ke Joulu 04, 2019 19:03
voisi alkaa pohtimaan mitä tästä keksisi seuraavaksi. Mitään ei ole nyt mielessä, ja kai se on hyvä niin.
Avo-Saabia, mutta ei Haapajärven suunnalta :lol:
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Hyundai i20 Active Cross 1.0 T-GDI 100 hv 7-DCT Comfort -20, Citroen C-Crosser HDi 156 Exclusive Business 4wd TC SST aut -12 (vaemon), ex 93 SS 1.8t Vector -05, ex Renault Captur Tce 120 EDC-aut Dynamique -17

Avatar
AZP
"Hanki elämä"
Viestit: 10099
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

No jos Mitsun ulkopuolelta mietitään, niin ei kyllä kohteet lopu: uusi autotalli ja vanhan purku, mökillä vierasmaja puoliksi purettuna eli sille jatkotoimet, kotona yläkertaan remontti, maalämmön harkintaa, 65 Kuplan kone- ja vaihteistoremontti, 73 Kuplan totaaliremontti, Oldsin jarrut ym. uusiksi (osat jo hyllyssä pari vuotta) jne jnpp.

Että jää avosaabista unelmointi vielä aika kauas listalla, eli pidä hyvänäsi :D

Vastaa Viestiin