Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13194
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Watchdogin numeroista ja niiden järjellisyydestä vielä. Eilen töissä akku täyteen, ja Watchdog näytti akun SOC:ksi (state-of-charge, varaustila) 104 % 8O

Tämä lasketaan siis SOH-kapasiteetista, eli akkuun olikin mennyt varausta enemmän kuin mitä 87,4 % SOH antaisi olettaa. SOH-luvun mukaan kapasiteetti on siis 33,2 Ah, mutta eilen latauksen jälkeen sovellus väitti että akuissa on varausta 34,5 Ah.

No tänään taas töihin aamulla tullessa auto laturiin kiinni. Äsken käväisin autolla hakemassa tavaraa, ja vilkaisin samalla mitä lukemia nyt näkyy. Ensin kiinnitin huomiota rangeen, joka oli 43 km (yleensä ollut 37-39 viime aikoina latauksen päätyttyä) ja state-of-charge näytti 105,1 % ja 34,9 Ah.

Onkohan tuo mun akku aloittanut paranemisprosessin, vai mistä tämä johtuu? :D

No en aio näistä sen enempää vaahdota, koska uskon että nämä mittaukset ei ole prosenttiyksikön tarkkoja. Mielenkiinnolla kuitenkin odotan mitä lukemaa SOH näyttää kun lukema seuraavaksi päivittyy sovellukseen. Kaiken järjen mukaan jos nuo SOC-luvut jatkuu tuollaisina, niin SOH:n pitäisi näyttää seuraavaksi parempaa lukemaa kuin nykyinen 87,4 %. Eli yleisenä toteamuksena tällä kokemuksella: noita ei pidä lukea todellakaan absoluuttisen tarkkoina numeroina.

Jos noissa on epätarkkuutta, niin sovellusta siitä ei voi syyttää. Sovellus vain lukee dataa autosta ja ilmoittaa sen käyttäjälle.

jos on Watchdog osoittanut hyödyllisyytensä niin PHEV Boxin osalta alkaa tuntua, että ainakin näin pienillä plussakeleillä vehje on lämmityslaitteen hallintaan kohtalaisen hyödytön kapine. Ihan yhtä randomisti tuntuu auto polttokonetta käynnistelevän kuin ilman boksia. Eilen töistä 18-asteisesta tallista lähtiessä laitoin päälle ecomoodin ja lämmityslaitteen puhaltamaan 15,5 asteen pyynnillä. Mentiin pari-kolme kilsaa ilman että lämmitykseen käytettiin sähkövastusta laisinkaan, eli puhallin vain hönki kylmää ulkoilmaa hiljalleen sisään. Tämä on silleen ymmärrettävää, että pyynti oli alle auton sisälämpötilan lähtiessä, joten lämppäri antoi auton hiljalleen viiletä.

Kaiken järjen mukaan, ja varsinkin PHEV Boxin ollessa asennettuna ja päällä, olisi seuraavaksi pitänyt alkaa hiljalleen lämmittää sisään tulevaa ilmaa vastuksella. Mutta katso: ilman että vastusta missään vaiheessa edes kytkettiin päälle, moottori käynnistyi :? . Ei voi ymmärtää tuota järkeä, ei ilman boxia eikä sen kanssa.

Puolasta kysyin eilen vähän tietoa siitä millä parametrein tuo kone käynnistyy boxin ollessa asennettuna, mutta sain vain yleisen ja hyödyttömän vastauksen kyselyyni. Jatkokysymykseen ei vielä ole vastattu, mutta pitää raportoida esim. tuo eilinen tapaus Puolaan ja kysyä että mikä ihme tuota lämmitystä oikein ohjailee ja eikö heidän boksinsa pysty tähän ohjaamiseen vaikuttamaan?

Referenssinä vielä sellainen, että aamuisin kun lähden noin viisiasteisesta tallista ja auto on esilämmitetty sillä sähkövastuksella 15-20 min, voin ajaa yleensä aamun ajot lämppäri päällä vaikka 18 asteen pyynnillä ilman että polttomoottori käynnistyy. Ainoa ero tuohon töistä lähtemiseen on siis se, että auto on viileämmässä tilassa ja esilämmitetty, eikä lähtiessä lämpimässä tilassa ilman esilämmitystä.

Muuten täytyy todeta, että edelleen olen edelleen erittäin tyytyväinen hankintaan. Tänään tulee tasan 2 kk kaupoista ja mittariin kertynyt hyvinkin tarkkaan 2 tkm. Bensaa olen tankannut yhteensä 41 litraa ja sen jälkeen on kulunut luokkaa viisi litraa ysivitosta. Sen puolesta siis keskikulutus asettunut noin 2,3 litraan per sata kilsaa ja sähköä 23 kwh/100 km päälle.

Kun tuo työpäikan laturin sähkön laskutus on vielä täysin epäselvää itselleni, niin oletetaan, että maksan siitä saman hinnan kuin kotona, eli 10,2 snt/kwh. Energiakustannus noilla luvuin olisi siis 5,80 oiroa per 100 km. Vajaa kuukausi sitten reilun tuhannen kilsan ajoilla luvut näytti tältä:
AZP kirjoitti:
To Marras 28, 2019 12:41
Tuo 1,2 litraa + 29 kwh per 100 km on kuitenkin nyt se todellinen melko pitkällä matkalla mitattu kulutus mun normaalissa arkiajoissa ja loppusyksyn olosuhteissa. Se tekee tämän hetken bensanhinnalla ja meidän kodin sähkönhinnalla melko tarkkaan 4,8 euroa per 100 km.
Eli bensankulutus on noussut ja sähkön laskenut, kokonaiskulujen noustessa sen myötä eurolla per 100 km. Syynä tähän on se, että tuo edellinen laskelma oli tehty ennen reissua Hiki-Vantaalle ja takaisin, joka siis meni 90 %:sti bensalla. Nyt ei ole pitkiä reissuja suunnitelmissa, eli todennäköisesti lukemat hiljalleen alkavat taas liikkua tuohon marraskuun laskelman suuntaan. Tuo 4,8-5,8 euroa per 100 km on siis todennäköisesti sellainen kuluskaala jonka sisällä suunnilleen pysytään, jos ajomäärät ja syklit pysyvät sellaisina kuin mitä ne viime vuosina on olleet. Jos vahvistuu, että tuosta työpaikalla ladatusta sähköstä kukaan ei laskuta, niin siitä syntyy sitten säästöä kustannuksissa jonkin verran.

Minkälaisiin käytännön kulutuslukemiin jollain itselataavalla Priuksella mahtaa päästä talvikaupunkipyörittelyssä? Ilmoitettu kaupunkikulutushan on nelisen litraa, jolloin kustannuksissa ero ei ihan hirveästi ole kovempi. Mutta mikä mahtaa olla totuus? Sinänsä ei ole ihan vertailukelpoinen auto ominaisuuksiensa puolesta, mutta toimisi meillä jos ei olisi kärrynvetotarvetta.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13194
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tänään töistä lähtiessä toistin samat asetukset ja toimenpiteet lämppärin kanssa ja tulos oli täsmälleen sama kuin eilen: ei sähkölämpöä laisinkaan ja polttomoottori käyntiin 3 km ajon jälkeen vailla järkevää syytä. Ajelin sitten illalla enemmän testejä välillä vehje kytkettynä ja välillä piuha irti. Johtopäätös oli selvä: laite minimoi sähkövastuksen käyttöä eikä polttomoottorin käyttöä. Samalla sisään saatava lämpö on todella vähäistä. Tämän vuoksi varmaan myös polttokoneen käyttö lämmitykseen vähenee, mutta lämpövähennyksestä suurin osa tulee sähkön säästämisen kautta.

Oma odotukseni markkinointilupausten perusteella oli päinvastainen, eli että laite mahdollistaa maksimaalisen sähkövastuksen käytön, jolla minimoidaan polttomoottorin lämmityskäyttö. Puolaan lähti pitkä ihmettelevä sähköposti laitteen toiminnasta.

Jos ei vehkeeseen tule tolkkua, niin se lähtee takaisin myyjälle ja rahat takaisin. Odotukset tolkusta ei ole kovin korkealla, koska käsittääkseni laite ei pääse oikeasti ohjaamaan lämmityslaitteen logiikkaa, vaan ainoastaan manipuloi sisälämpötila-anturin signaalia lämmityslaitteelle.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
karitammi
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 17:23
Paikkakunta: Espoo

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja karitammi »

Tosi mielenkiintoista settiä, kiitos. Olen funtsinut samaa liikettä. :saab: vaan kulkee hyvin, kop, kop.

Tuo varausikkuna menee varmaan niin kuin arvelit. Akulla on absoluuttinen 0 ja 100 %, mutta näihin ei ikinä mennä. Sarjaan kytkettyjen heikoimpiin kennoihin tulisi yli-/alilatausta muutoin. Sitten on tuo valmistajan ilmoittama 0 % ja 100 % joka todennäköisesti on jotain 30 % ja 90 % absoluuttisen varauksen välillä. Tätähän ei voi varmasti tietää ja sitä saatetaan softalla muuttaa akun vanhetessa. Silloin käyttäjällä on suurinpiirtein sama kWh-määrä (range) käytössä vaikka akun SOH laskeekin.

Akun varaus (SOC) määritellään avoimen piirin jännitteistä (open circuit voltage) ja sitten ajon aika laskeskellaan tehoa sisään ulos ja päivitetään varaustilan arvioita. Joillekin kennokemioille (en nopeasti löytänyt mikä on Mitsussa) SOC - jännitekäyrä on melko laakea. Tuolloin SOC-% ei tule kovin tarkasti. Lisäksi lämpötila sun muut vaikuttavat myös. Jos Watchdog antaa myöden, voit katsella akkujänniteitä ja yrittää katsoa niistä varaustilaa. Mielellään samassa lämpötilassa. Akun pitää olla tuolloin kuormittamaton, että saat sisäisen jännitteen mahd. lähelle.

Valmistajilla on myös omia SOC laskutapojaan. Tutustuin Leafin Watchdogia vastaavaan pulikkaan. Siellä laskettiin muistaakseni GID:sejä, joissa oli useampi parametri huomioitu ja siten saatin SOC jotenkin tarkemmin.

Edit: lisään vielä, että Leafissa akkujännite jäi melko ylös latauksen jälkeen. Mielestäni tarkimman SOC arvion sai pienen ajon jälkeen. Tämä näkyi erit. pikaladatessa.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13194
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

^jos kiinnostaa, niin tuolla on nettihuhuja ja muita valetotuuksia siitä mitkä patterit Mitsun lattian alla majailee:

https://www.myoutlanderphev.com/forum/v ... 80&start=0

En ota itse kantaa siihen mikä pitää paikkaansa. Litium-ioniakut siellä joka tapauksessa on, mutta tarkemmin mikä kemia, niin en tiedä varmaksi.

Ja se reimasti yli 100 %:n olevat SOC-luvut osoittautui ihan perinteiseksi latauksenjälkeiseksi kohonneeksi lukemaksi. Kun asiaa tarkastelee muutama tunti latauksen loppumisen jälkeen, on lukema laskenut hieman alle 100 %:iin. Eli se sama efekti jonka näkee vaikka 12V lyijyakun täyteen lataamisen jälkeen, jolloin akun jännite pysyy pidemmänkin aikaa yli 13 voltissa.

Toistaiseksi olen tästä sähköautohuumasta huolimatta sen verran mekaniikkamiehiä, että en jaksa noihin akkukemia- ja varausasioihin pureutua tämän syvemmin, kun kerran auto toimii hyvin. Puuhaa on riittävästi vaikkapa tuossa kuplavolkkarin muinaismoottorissa, jonka pudotin tallinlattialle joulupäivänä, ja pitäisi alkaa sitä purkamaan osiin.

PHEV Box lähti eilen takaisin Puolaan, nyt odotellaan rahoja takaisin. Viikon verran pystynyt tässä ajelemaan ilman PHEV Boxia, eikä polttomoottori ole käynnistynyt, kun on vain käyttänyt esilämmitystä ja ajossa järkevästi lämmityslaitteen lämpötilapyyntiä. Saan siis polttokoneen käytön minimoinnissa parempia tuloksia aikaiseksi ilman tuota boksia kuin sen kanssa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Saabium196
"Aero"
Viestit: 382
Liittynyt: Pe Syys 21, 2012 21:25
Paikkakunta: Epsoo

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja Saabium196 »

"markalla saa monenmoista tilastoa":

https://www.ilmastopaneeli.fi/autokalkulaattori/

Saisin ajella 2L dieselilläni 8 vuotta, ennen kuin uuden täyssähköauton elinkaarikulut alittaa (oletusarvoin) diisselin.

Mites Mitsulla vs. Loppuunajettu nuo tolpat näyttää?
Oben ohne - Aero-ilmaa Ukista 2002 avo
NG9-5 TiD aut. 2010
Hanke hangessa: NG 9-3SC
Exiä: 95 7p -75, 900 T8 -80, NG 9-3 -03
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13194
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Syötin tuonne loppuunajetun Saabin viiden vuoden aikana toteutuneet kulut ja Mitsun osalta luvut jotka on tiedossa sekä arviot niiden osalta joista tietoa ei vielä ole kertynyt. Arvioina siis arvonalenema ja bensan ja sähkön kulutukset, joista ei vielä ihan osaa sanoa mitään kovin varmaa. Toisaalta Saabin osalta syötin vain vakiokulut, eli en kaivanut laskelmia kaikista korjauksista yms.

Näyttäisivät menevän käyrät ristiin kuuden vuoden kohdalla. Silleen ihan linjassa sen kanssa mitä olin laskeskellut, että viiden vuoden pitoajalla Mitsun pitämisen pitäisi mulla tulla suunnilleen yhtä kalliiksi kuin mitä Saabin pito tuli maksamaan. Paljon riippuu tietenkin siitä mitä Mitsusta sattuu porsimaan.

Kustannusten jako autojen välillä on tietenkin täysin erilainen, koska Mitsun hankintahinta oli noin kolminkertainen Saabiin verrattuna. Euromääräisesti isoa arvonalenemaa tasaa sitten todella halvat kilsat ja ensi viikolla alle sataseen asettuva vuosittainen vero.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13194
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Journalismia parhaimmillaan: Ympäristöprofessori: Pistokehybridi saastuttavampi kuin diesel!

Pitää olla oikein professori, että osaa laskea, että pitkällä matkalla tai lataamatta laisinkaan diesel on CO2-päästöiltään edullisempi kuin lataushybridi. No, yksinkertaistavasta otsikosta voi syyttää Autotodayn toimittajaa, koska alkuperäisessä jutussa otsikossa seisoi: "Miljövänliga laddhybrider kan ge motsatt effekt" eli vapaasti käännettynä "Ympäristöystävälliset lataushybridit voivat johtaa päinvastaisiin vaikutuksiin"

Jospa autojournalisteiksi itseään kutsuvatkin oppisivat että nykyisessä autojen energiavalikoimassa ei voi enää pistää vaihtoehtoja yksiulotteiselle janalle, jos edes kaksiulotteinen tarkastelukaan riittää. Muuttujia on monia, ja yhdellä yksi teknologia antaa hyviä tuloksia, toisella toinen.

Tässäkin jutussa sorrutaan toteamaan: "Tietysti, jos autoa olisi ladattu jatkuvasti, paikallispäästöt ja kulutus olisivat voineet asettua luvattuun 1,4 litran ja 33 gramman haarukkaan. Se ei vaan vastaa ihmisten ajosuoritteiden todellisuutta."

No kyllä se vain joidenkin ihmisten ajosuoritteiden todellisuutta vastaa. Itse asiassa jos autoa pystyy lataamaan kotona joka päivä, niin se vastaa jopa aika monen ihmisen arkipäivän ajosuoritetta. Toimittaja ajoi tuossa koeajossa viikossa 712 kilometriä, eli keskimäärin yli 100 km päivässä. Jos olisin yhtä puusilmä kuin toimittaja, niin voisin todeta että tuo koeajo ei vastaa ihmisten ajosuoritteiden todellisuutta, koska minä ajan keskimäärin noin 25 km päivässä. Ja naapuri vain vähän enemmän.

Näitä juttuja kun lukee, niin ei ihme että ihmiset on hämmentyineitä siitä minkälaisen energiavaihtoehdon autoonsa valitsisi.

Itse töpselikärsästäkin asiaa. Olen ihmetellyt viimeiset pari kuukautta, miksi auton ajotietokoneen näyttämä EV Average, eli keskimääräinen sähkönkulutus km näyttää ruudulla ihan mitä sattuu. Se on näytössä keskimääräisen bensankulutuksen vieressä, ja bensankulutusmittareita on kaksi: manual mode ja auto mode, joista manual mode tarkoittaa sitä että se pitää nollata käsin, kun auto mode nollautuu aina jos auto seisoo yli neljä tuntia paikallaan. Sähkökulutuslukema löytyy molemman moden näytlöistä, ja olen siis olettanut että niissä näkyy viimeisen matkan ja nollauksesta asti toteutunut sähkönkulutus. Hämmennystä on aiheuttanut se, että kummassakin modessa tuo lukema voi näyttää ensin 30 kwh/100 km ja kilsan päästä vaikka 6 kwh/100km. Käyttäytyy siis ennemminkin kuin hetkellisen kulutuksen mittari, mutta ei kuitenkaan päivity mitenkään muutaman sekunnin välein.

Tänään Youtubesta Unplugged EV:n ukkelin videoita katsellessa löytyi selitys: ainakin auto-modessa tuo lukema näyttää viimeisen yhden kilometrin toteutuneen keskimääräisen sähkönkulutuksen. Se ei selvinnyt, mitä manual moden lukema kertoo, mutta varmaan jotain yhtä typerää.

Ei hyvää päivää mitä insinöörityötä :roll:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja McStadey »

^ Japanialaisilla insseillä on tämän topicin perusteella mielenkiintoisia ratkaisuja jotka ei äkkiseltään käy järkeen täällä Pohjolassa. :roll:

Luin tuon otsikon mutten jaksanut avata koko juttua, kun tuon autotodayn jutut eivät ole häikäisseet tasollaan aiemmin. Keskimääräisen suomalaisen keskimääräiseen ajosupritteeseen melkein minkä tahansa plugarin range riittää oikein hyvin. En tiedä mikä on kilometrien mediaani, mutta jos keskiarvo on luokkaa 40 km/vrk, bensa-autolla 32km/vrk lähde, niin plugarissa olisi monelle järkeä. Itse en ainakaan jaksaisi palella aakkosaseman katoksen alla jos polttoaineen saisi autokatoksesta, tuskin suurin osa töpseliauton omistajistakaan :)

Toki Diesel, etenkin biopolttoaineella, on varmasti suurimmalle osalle nykyisistä dieselautoilijoista se toistaiseksi paras ratkaisu.

Työsuhdeautoilijoiden vetotuskäytännöt on tietysti oma juttunsa, jolla voi olla joku vaikutus kokonaisuuteen
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

^ ja ^^

Omassa edellisen sukupolven vale-Mitsussa on kanssa insinöörit loistaneet. Minkä helvetin takia auton pitää piippailla ärsyttävällä äänellä, kun siihen laittaa virrat päälle. "Hei, kun käänsit avainta virtalukossa kytkeäksesi autoon virrat, ymmärräthän varoa, että tekemäsi toiminto kytkee autoon virrat".

VMP

Pitänee tutustua härveliin paremmin, josko nuo saisi pois. Autossa on nimittäin (minulle) erikoinen ominaisuus. Iso osa valinnoista tehdään keskustellen auton kanssa. Mukavan oloinen neiti-ihminen juttelee lontoolla ja kertoilee, että "say cheese, if you want cheese, say pair device if you want pair device". Eli rammarin tai ajotietokoneen valikoista ei tunnu pääsevän käsiksi oikein mihinkään.

Tosin. Tiedä vaikka tuo menisi vaemolle, siltä lopputalveksi Captiva mulle, jonka jälkeen pohtimaan miten selviydyn avolla ensi talvesta. Ja tämä pohdintahan on tarpeellista, vaikka huomenna menisikin Mii tilaukseen.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

AZP kirjoitti:
Ma Joulu 30, 2019 17:35
Näitä juttuja kun lukee, niin ei ihme että ihmiset on hämmentyineitä siitä minkälaisen energiavaihtoehdon autoonsa valitsisi.
Joo, helkkari, kun tuntuu olevan vaikeaa kirjoittaa aiheesta artikkeleita ilman ihme ennakkoasenteita. Kuinka vaikeeta voi olla tehdä käyrät eri autovaihtoehtojen (diesel, bensa, hybridi, sähkö, kaasu, biokaasu jne) käyttökuluista / CO2 päästöistä eri ajoprofiileilla? Ajoprofiileiksi voi valita vaikka 20-30 erilaista, tilastollisesti yleisintä profiilia (esim. kaupunkiajoa, puhdasta maantietä, näiden eri prosentuaalisia yhdistelmiä, latausmahdollisuuksien eri variaatioita jne). Yksi kunnon panostus joltain "tutkimusryhmältä", niin tästäkin olisi puolueetonta tietoa silmänräopäyksessä. Mutta ei, kun se nyt vaan on niin VIT...hirmu trendikästä mollata aina jotain autoilija/autoryhmää ja klikkihuorata harhaluuloja kansalle, joka ei osaa itse ajatella asiota, vaan toistavat "mestareiden" ja lööppien ilosanomaa... :facepalm_man:

Sitten kun tuollainen saadaan aikaan, niin voidaan alkaa arpomaan, että mikä on järkevintä missäkin tilanteessa: jatkaa sillä nykyisellä fossiileja aamupalaksi syövällä, hengenvaarallisella saabinpaskalla, vaiko siirtyä johonkin oikeasti turvalliseen ja hyvän ajettavuuden omaavaan Seat Miihin :mrgreen: :wink:
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Mä vähän luulen, että tässä on nyt samaa kuin monesti aiemminkin jännän ja uuden äärellä. Jostain asiasta kun tarpeeksi vouhkataan ensin markkinamiesten ja sitten ei-substanssia omaavien toimittajien joukosta, objektiivisuus katoaa myös asiantuntijoilta.

Artikkelissa, joka pisti omaankin silmään, paistaa mielestäni kaksi asiaa. Toimittaja on halunnut raflaavan otsikon ja sen myös on saanut. Asiantuntijaroolissa ollut professori on ympäristöalalta, ei tekniikan tai liikennealalta. Tai miltä tahansa alalta, jossa arkinen käytännön elämä näyttelisi isoa roolia. Tämähän on vähän sama tilanne, kuin vanhassa viisaudessa, että sitä saadaan mitä mitataan. Kysymyksen asettelu on myös avainasemassa: "Joko olet lopettanut lastesi hakkaamisen?"

Luulen myös, että "yleinen kansan käsitys" ihmisten autoilutottumuksista on aika vanhanaikainen. Iso maa ja pitkät etäisyydet jne. Todellisuudessa kaupungistuminen ja sen mukana tullut asumisen kallistuminen, sekä muutokset työelämässä on johtanut siihen, että moni laskee esimerkiksi joukkoliikenteellä tehtävien kodin ja työpaikan välisten matkojen kuluja entistä tarkemmin. Etenkin, kun esim. vähänkään pidemmällä junamatkalla (>30min) ehtii lukemaan liudan maileja tai päivän uutisia. Tätä ei kukaan täysjärkinen autoa ajaessaan tee.

Toki. Paljon on vielä sellaisia työtehtäviä, joita ei voi hoitaa etänä ja paljon on sellaisia asuinpaikkoja, joista ei ilman autoa töihin pääse. Silti luulen tällaisissakin keskimääräisen työmatkan pituuden lyhentyneen.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Saabium196
"Aero"
Viestit: 382
Liittynyt: Pe Syys 21, 2012 21:25
Paikkakunta: Epsoo

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja Saabium196 »

Entäs nämä em. ilmastopaneelilinkin disclaimerit:

Huom! Vallitsevista ohjauskeinoista johtuen biopolttoaineiden ja perinteisten polttoaineiden biokomponenttien osalta sovelletaan seuraavia oletuksia:
Kuluttaja ei voi käytännössä vähentää henkilöautojen päästöjä ostamalla erillisjakelun biodieseliä tavallisen dieselin sijaan. Biodieselin kestävään tuotantoon on olemassa rajallinen määrä raaka-ainetta ja Suomessa biodieselin määrä polttoainejakelussa määräytyy sekoitevelvoitteen perusteella. Dieseliin lisättävän ja erillisjaettavan biodieselin yhteismäärä hakeutuu Suomessa sekoitevelvoitteen edellyttämään määrään kuluttajavalinnoista riippumatta. Koska sekoitevelvoitteen prosentuaalinen tavoite muuttuu vuosittain, biodieselin päästökerroin edustaa tarkasteluvälin keskiarvoa.
Kuluttaja ei voi käytännössä vähentää henkilöautojen päästöjä ostamalla erillisjakelun etanolia. Biodieselin tavoin, ilmastokestävä etanoli liikennekäytössä on globaalisti niukkuustuote. Erillistankattava etanolimäärä on mukana Suomen sekoitevelvoitteen bio-osuuden laskennassa. Mitä enemmän bioetanolia tankataan erillisjakeluna, sitä vähemmän biodieseliä laitetaan dieselin joukkoon. 95E10-bensiinin osalta ei ole odotettavissa, että etanolisisältöä nostettaisiin yli kymmenen prosentin.
Oben ohne - Aero-ilmaa Ukista 2002 avo
NG9-5 TiD aut. 2010
Hanke hangessa: NG 9-3SC
Exiä: 95 7p -75, 900 T8 -80, NG 9-3 -03
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Tähän vyyhtiin kun sotketaan (ilmasto)politiikka ja etenkin eri veroin toteutettava ohjaus, niin tarvitaankin aika monen eri alan professorit vuodeksi vuorille muodostamaan kaiken huomioon ottavaa näkemystä, edes kansallisella tasolla.

Jokos täällä kerroin, kun yksi sukulaismies on todellinen automies. Tilasi jo keväällä täyssähköisen Kia Niron (vai oliko se Hyundai Kona). Tätä ympäristötekoaan kompensoidakseen hän osti samaan aikaan myös Jaguar S-Type R:n :lol:

Minusta tuossa on vähän samaa ajattelutapaa kuin itselläni, kun kerroin taannoin lounaspöydässä esimiehelleni sekä talousjohtajallemme, mikä on työntekijän itse itselleen antama palkankorotus: Tekee vähemmän, niin laskennallinen tuntipalkka kasvaa 😇
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja McStadey »

^^^ Ei tuollaisen pitäisi olla mahdottoman vaikea rakentaa.

^^ Oliks siellä mainittu sitten vastaavasti sähköntuotannon osalta, että sähkön CO2 päästöt ovat käytännössä sähköpörssin keskimääräinen CO2 päästöt?

Jätepohjaisia polttoaineita luulisi olevan mahdollista valmistaa aika paljon nykyistä enemmän :roll:

Ex-työkaveri pohti ilmastoahdistusta dieselvolvonsa kanssa ja mietti josko heidänkin pitäisi seuraavaksi siirtyä johonkin töpseliautoon tai jotain. Ehdotin sitten hänelle nesteen Myytä. Oli kuulemma kamalan kallista. Laskin nopeasti, että heidän kilsoillaan eroa tulisi reilu 200€ vuodessa. Onko se paljon vai vähän tiedä sitten :roll:
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

McStadey kirjoitti:
Ma Joulu 30, 2019 22:18
Ex-työkaveri pohti ilmastoahdistusta dieselvolvonsa kanssa ja mietti josko heidänkin pitäisi seuraavaksi siirtyä johonkin töpseliautoon tai jotain. Ehdotin sitten hänelle nesteen Myytä. Oli kuulemma kamalan kallista. Laskin nopeasti, että heidän kilsoillaan eroa tulisi reilu 200€ vuodessa. Onko se paljon vai vähän tiedä sitten :roll:
Ehkä ilmastoahdistus oli vain tekosyy autokuumeeseen?
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Vastaa Viestiin