Tämä lasketaan siis SOH-kapasiteetista, eli akkuun olikin mennyt varausta enemmän kuin mitä 87,4 % SOH antaisi olettaa. SOH-luvun mukaan kapasiteetti on siis 33,2 Ah, mutta eilen latauksen jälkeen sovellus väitti että akuissa on varausta 34,5 Ah.
No tänään taas töihin aamulla tullessa auto laturiin kiinni. Äsken käväisin autolla hakemassa tavaraa, ja vilkaisin samalla mitä lukemia nyt näkyy. Ensin kiinnitin huomiota rangeen, joka oli 43 km (yleensä ollut 37-39 viime aikoina latauksen päätyttyä) ja state-of-charge näytti 105,1 % ja 34,9 Ah.
Onkohan tuo mun akku aloittanut paranemisprosessin, vai mistä tämä johtuu?
No en aio näistä sen enempää vaahdota, koska uskon että nämä mittaukset ei ole prosenttiyksikön tarkkoja. Mielenkiinnolla kuitenkin odotan mitä lukemaa SOH näyttää kun lukema seuraavaksi päivittyy sovellukseen. Kaiken järjen mukaan jos nuo SOC-luvut jatkuu tuollaisina, niin SOH:n pitäisi näyttää seuraavaksi parempaa lukemaa kuin nykyinen 87,4 %. Eli yleisenä toteamuksena tällä kokemuksella: noita ei pidä lukea todellakaan absoluuttisen tarkkoina numeroina.
Jos noissa on epätarkkuutta, niin sovellusta siitä ei voi syyttää. Sovellus vain lukee dataa autosta ja ilmoittaa sen käyttäjälle.
jos on Watchdog osoittanut hyödyllisyytensä niin PHEV Boxin osalta alkaa tuntua, että ainakin näin pienillä plussakeleillä vehje on lämmityslaitteen hallintaan kohtalaisen hyödytön kapine. Ihan yhtä randomisti tuntuu auto polttokonetta käynnistelevän kuin ilman boksia. Eilen töistä 18-asteisesta tallista lähtiessä laitoin päälle ecomoodin ja lämmityslaitteen puhaltamaan 15,5 asteen pyynnillä. Mentiin pari-kolme kilsaa ilman että lämmitykseen käytettiin sähkövastusta laisinkaan, eli puhallin vain hönki kylmää ulkoilmaa hiljalleen sisään. Tämä on silleen ymmärrettävää, että pyynti oli alle auton sisälämpötilan lähtiessä, joten lämppäri antoi auton hiljalleen viiletä.
Kaiken järjen mukaan, ja varsinkin PHEV Boxin ollessa asennettuna ja päällä, olisi seuraavaksi pitänyt alkaa hiljalleen lämmittää sisään tulevaa ilmaa vastuksella. Mutta katso: ilman että vastusta missään vaiheessa edes kytkettiin päälle, moottori käynnistyi . Ei voi ymmärtää tuota järkeä, ei ilman boxia eikä sen kanssa.
Puolasta kysyin eilen vähän tietoa siitä millä parametrein tuo kone käynnistyy boxin ollessa asennettuna, mutta sain vain yleisen ja hyödyttömän vastauksen kyselyyni. Jatkokysymykseen ei vielä ole vastattu, mutta pitää raportoida esim. tuo eilinen tapaus Puolaan ja kysyä että mikä ihme tuota lämmitystä oikein ohjailee ja eikö heidän boksinsa pysty tähän ohjaamiseen vaikuttamaan?
Referenssinä vielä sellainen, että aamuisin kun lähden noin viisiasteisesta tallista ja auto on esilämmitetty sillä sähkövastuksella 15-20 min, voin ajaa yleensä aamun ajot lämppäri päällä vaikka 18 asteen pyynnillä ilman että polttomoottori käynnistyy. Ainoa ero tuohon töistä lähtemiseen on siis se, että auto on viileämmässä tilassa ja esilämmitetty, eikä lähtiessä lämpimässä tilassa ilman esilämmitystä.
Muuten täytyy todeta, että edelleen olen edelleen erittäin tyytyväinen hankintaan. Tänään tulee tasan 2 kk kaupoista ja mittariin kertynyt hyvinkin tarkkaan 2 tkm. Bensaa olen tankannut yhteensä 41 litraa ja sen jälkeen on kulunut luokkaa viisi litraa ysivitosta. Sen puolesta siis keskikulutus asettunut noin 2,3 litraan per sata kilsaa ja sähköä 23 kwh/100 km päälle.
Kun tuo työpäikan laturin sähkön laskutus on vielä täysin epäselvää itselleni, niin oletetaan, että maksan siitä saman hinnan kuin kotona, eli 10,2 snt/kwh. Energiakustannus noilla luvuin olisi siis 5,80 oiroa per 100 km. Vajaa kuukausi sitten reilun tuhannen kilsan ajoilla luvut näytti tältä:
Eli bensankulutus on noussut ja sähkön laskenut, kokonaiskulujen noustessa sen myötä eurolla per 100 km. Syynä tähän on se, että tuo edellinen laskelma oli tehty ennen reissua Hiki-Vantaalle ja takaisin, joka siis meni 90 %:sti bensalla. Nyt ei ole pitkiä reissuja suunnitelmissa, eli todennäköisesti lukemat hiljalleen alkavat taas liikkua tuohon marraskuun laskelman suuntaan. Tuo 4,8-5,8 euroa per 100 km on siis todennäköisesti sellainen kuluskaala jonka sisällä suunnilleen pysytään, jos ajomäärät ja syklit pysyvät sellaisina kuin mitä ne viime vuosina on olleet. Jos vahvistuu, että tuosta työpaikalla ladatusta sähköstä kukaan ei laskuta, niin siitä syntyy sitten säästöä kustannuksissa jonkin verran.AZP kirjoitti: ↑To Marras 28, 2019 12:41Tuo 1,2 litraa + 29 kwh per 100 km on kuitenkin nyt se todellinen melko pitkällä matkalla mitattu kulutus mun normaalissa arkiajoissa ja loppusyksyn olosuhteissa. Se tekee tämän hetken bensanhinnalla ja meidän kodin sähkönhinnalla melko tarkkaan 4,8 euroa per 100 km.
Minkälaisiin käytännön kulutuslukemiin jollain itselataavalla Priuksella mahtaa päästä talvikaupunkipyörittelyssä? Ilmoitettu kaupunkikulutushan on nelisen litraa, jolloin kustannuksissa ero ei ihan hirveästi ole kovempi. Mutta mikä mahtaa olla totuus? Sinänsä ei ole ihan vertailukelpoinen auto ominaisuuksiensa puolesta, mutta toimisi meillä jos ei olisi kärrynvetotarvetta.