Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
900aero-84
"Hirsch"
Viestit: 938
Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja 900aero-84 »

Itsellä kanssa vastaava härveli ja hyvä että täällä toinen.

2014 ja 210tkm mittarissa.
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Haa, sielunveli! Kauanko on auto sulla ollut ja onko ollut ongelmaton laitos? Missä kunnossa akku on noilla kilsoilla? Ei sinänsä että akun kuluminen olisi kovinkaan hyvin verrannollinen km-määrään. Joku lataa päivittäin ja toinen pari kertaa kuussa, jolloin kuluminen voi vähän poiketa toisistaan.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja McStadey »

AZP kirjoitti:
Ma Joulu 30, 2019 17:35
Journalismia parhaimmillaan: Ympäristöprofessori: Pistokehybridi saastuttavampi kuin diesel!

Pitää olla oikein professori, että osaa laskea, että pitkällä matkalla tai lataamatta laisinkaan diesel on CO2-päästöiltään edullisempi kuin lataushybridi.
Tähän taannoiseen keskusteluun löytyy näköjään ihan faktaakin ainakin yhden valmistajan autoista: suomalaiset hybridi-Volvolla ajavat lataavat autojaan toiseksi ahkerammin heti norjalaisten jälkeen.

Miltäs kuningaskarjun kilometrijakakauma näyttää?
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1741
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Yllä olevasta Kauppalehden uutisesta poimittua: "Tilanne muuttuu keväällä, kun Volvo On Call -älypuhelinsovellukseen tulee toiminto, josta autoilija voi itse katsoa sähköajonsa määrän." Mielenkiintoista nähdä tuleeko näkyville myös näissä vanhemmissa hybrideissä. Viime huollossa omalla autolla sähköajon osuus oli lähes 60% koko mittarilukemasta.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

No siinä tulee faktaa pöytään Suomen suurimmalta plugarimerkiltä. Suomen teillä liikkuvista lataushybrideistähän yli puolet on Volvoja, joten otos on jo kohtalaisen kattava. Juttu ei kerro kuinka moni noista autoista on työsuhdeautoja, mutta uskoisin että suuri osa, ellei jopa yli puolet, sillä tuo hybridivolvokanta on kuitenkin melko uutta ja kallista autoa.

Töpselikärsästä tuota dataa saa luettua Watchdog-sovelluksella, ja sovellus kertoo että vuodenvaihteen jälkeen olen ajanut 224 km, josta polttomoottori on ollut seis 223 km. Tuo yksi kilometri syntyi, kun liityin motarille hieman ahtaassa tilanteessa ja polkaisin epähuomiossa kaasupoljinta vähän nopeammin. Vaikka akuissa oli virtaa, niin moottori käynnistyi ja alkoi tuottaa sähköä olettamaansa tarvittavaa lisätehoa varten. Siinä se sen kilsan matkan ajan kävi kunnes tajusi sammua. Watchdog ei kuitenkaan rekisteröi kilsoja silloin kun sovellus ei ole päällä, ja mittarilukema paljastaa, että olen tuon rekisteröidyn 224 km:n lisäksi ajanut 8 km, jotka tiedän menneen pelkällä sähköllä, koska polttokone ei tosiaan ole pyörähtänyt tänä vuonna kuin tuon kerran.

Watchdogin otin käyttöön 12.12. ja siitä vuodenvaihteeseen suhde näyttää 295 km puhtaasti sähköllä ja 52 km polttokone käynnissä. Tuosta 52 km:stä melkein kaikki tuli yhdestä mökkireissusta, kun olin ison kärryn ja neljän hengen porukan kanssa liikenteessä, ja paluumatkalla kärryssä oli vielä lähemmäs tonnin verran tavaraa.

Tuo mökkireissu joulukuun puolessavälissä onkin sitten edellinen kerta kun polttomoottoria on tarvittu auton liikuttamiseen. Muutaman kerran se lisäksi käynnistyi viime kuussa kun testasin lämmityslaitetta ja PHEV Boxin toimintaa ja joulukuussa oli pari lyhyttä reissua jolloin en päässyt autoa esilämmittämään ja ikkunat veti sellaiseen huuruun, että oli pakko pistää lämmintä puhallusta lasille että näki ulos ja tämä triggeröi moottorikäynnistyksen.

Edellisestä tankkauksesta marraskuun lopulla on nyt 900 km ja ajotietokone näyttää 0,9 litran keskikulutusta. Watchdog väittää että 45 litran tankissa olisi yli 39 litraa jäljellä. En sitten tiedä kumpi noista lukemista on tarkempi, mutta sillä nyt ei kai ole väliä onko sitä bensaa mennyt vajaa 6 vai reilu 8 litraa melkein tuhannen kilsan matkalla :roll:

Sähkönkulutus on mulla jatkuvassa seurannassa, näyttäisi menneen tämän vuoden ajot 25 kwh/100 km -lukemalla, sisältäen esilämmitykset joita on toki tehty melko vähän. Ollut niin surkea talvi tähän saakka, että autossa tarkenee ilman esilämmitystä ja ilman lämmityslaitteen käyttämistä, kun matkat on tuollaisia viiden kilsan pyrähdyksiä. Ja töistä lähdenkin aina lämpimästä tallista, kotona talli on viileä.

Watchdog antaa kuitenkin koko ajan mun ajeluille tuollaisia noin 17-23 kwh/100 km kulutuslukemia, vaikka autoon näyttäisi sähköä menevän parikymmentä prosenttia enemmän. Ero on mittauksissa vaikka lämmitystä ei käyttäisi latausten välillä laisinkaan, eli tämä ei selity lämmitysvastuksella. Ero löytyy niinkin juuritasolta kuin että Watchdogin haistellessa latauksen jälkeen autoa käynnistäessä että paljonko akun varaus on viime stopin jälkeen noussut, lukema on yleensä jonkin verran alle sen mitä auton ajotietokoneen latauslaskuri tai laturin mittari näyttää. Esimerkiksi edellispäivänä töissä ladatessa laturi näytti 5,3 kWh, auton ajotietokone 5,3 kWh mutta Watchdog 5,0 kWh. Eilen vastaavat lukemat 4,9/4,9/4,3 kWh. Ei siis ihme jos Watchdog näyttää pienempää keskikulutusta, kun sen mielestä autoon on laitettu vähemmän sähköä kuin mitä sähkömittari sanoo.

Että kyllä tämä autovalinta oli itselle ihan oikea, kun katsoo keskimääräisiä päivämatkoja ja sähköajon toteumaa. Watchdog paljastaa, että päivämatkat viimeisen kolmen viikon ajalta on välillä 1-53 km. Yli 40 km päiviä on tullut kaksi ja ne on olleet sellaisia päiviä että kävin maalla ja latailin siellä sen 2-3 tuntia mitä olin paikan päällä, ja pääsin täten edestakaisin sähköllä. Pisimmillään olen ajanut päivän aikana 38 km ilman välilatauksia ja polttomoottorin käynnistymistä.

Piippauksista sen verran, että löysin ajotietokoneen valikosta asetuksen jolla sain kosketusnäytön piippaukset pois. Nyt jos vielä saisi sähköisen takaluukun piippauksen disabloitua, niin ehkä loppuja piippauksia jaksaisi kuunnella :?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Tuo 20% ero akuston saamassa latauksessa ja ulkoisen sähkömittarin välillä todennäköisesti selittyy tässä tapauksessa kokonaislataushäviöillä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tuota itsekin pohdin, mutta tämä ei käyttäydy täysin johdonmukaisesti. Muutamassa latauksessa Watchdog on ilmoittanut samat tai jopa isommat luvut lataukselle kuin mittari. Lisäksi ihmetyttää se, että auton ajotietokone kertoo melko tarkasti saman lukeman kuin laturi tai mittari jonka takana laturi on. Eli esim kun lataan sukolaturilla, on laturi kiinni pistorasiassa jossa on mittari, ja tämä antaa saman lukeman kuin ajotietokone. No se ajotietokone ei uskoakseni voi tietää paljonko sukolaturissa pistorasian ja auton välillä on häviötä.

Vai syntyykö suurin osa lataushäviöstä vasta autossa esim akkujen lämpenemisessä?

Watchdogin lukema käsittääkseni perustuu akun varaustasotietoon ennen latausta ja latauksen jälkeen. Eli se on enemmän arviopohjainen kuin varsinainen virtamittaus, joka mittaa elektronien liikettä piuhassa. Sen puolesta mittarien lukemaan voi luottaa enemmän kuin Watchdogiin, harmi vain että se vääristää sitten noita kulutuslukemia, ja jos kulutuslukemien epätarkkuus on tuota luokkaa, niin niillä voi heivata vesilintua.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Suurin osa häviöistä kyllä syntyy auton sisällä on-board laturissa (tasasuuntaus) ja akustossa (kemia). Suurilla latausvirroilla tietysti alkaa jo kaapelin ja liittimien häviötkin olemaan jotain mutta sukolatauksessa tuskin merkityksellisiä.

Tuon perusteella watchdogin lataustason ja siten kulutuksen arviointi on aika epätarkkaa, litium-ioni akun kennolla yleensä täyden ja tyhjän akun jännite-ero on vain reilun voltin luokkaa (4,2V/kenno 100%, 3,1V/kenno 0%) ja sarjaankytkettyjen kennojen lukumäärällä kertomalla saa koko akuston jännitteen. Akun kapasiteetti sitten on se energiamäärä (varaus) joka tarvitaan kennojännitteen muutokseen tuolla välillä.

Teslan kulutusmittari oman ymmärykseni mukaan mittaa myös akuston kontaktorin läpi kulkevaa virtaa joten pitäisi olla melko tarkka, poislukien kontaktorin akunpuolella tapahtuvia häviöitä (BMS, lämmitysvastus?).
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Eilen latasin akun täyteen töissä ja lähdin pian latauksen valmistuttua liikkeelle. Kiinnitin huomiota että range näytti 42 km, kun viime aikoina lukema on ollut pääosin 37-39 täydellä akulla liikkelle lähtiessä. Watchdog näytti akun varaustasoksi 105 %, eli akussa jännite taas hieman koholla juuri päättyneen latauksen jäljiltä. Yleensä jos lähden muutama tunti latauksesta liikkeelle, on lukema ollut vajaa 100 %.

Watchdog näytti ladatuksi 6,3 kWh, kun taas laturi ja auton tietokone näytti 6,0 kWh, eli tällä kertaa Watchdog näyttikin enemmän kuin mittarit. Näyttää selvältä, että Watchdog arvioi ladattua määrää vain sen perusteella mikä akun jännite on, ja tällä kertaa arvio veti yli, koska jännite oli latauksen vuoksi koholla. Eli Watchdog on todellakin epätarkka tuon latauksen arvioinnissa. Näyttäisi siltä, että tuo Watchdogin näkemä "ylivaraus" purkautui sitten viime yönä kun auto seisoi ilman piuhaa monta tuntia tallissa. Nimittäin aamulla liikkeelle lähtiessä Watchdog kertoi, että edellisestä auton sammuttamisesta oli akun varaus pudonnut peräti 1,1 kWh. Tämä siis ilman että autossa oli edes käyty ovea avaamassa tai käytetty esilämmitystä.

Pitänee siis luottaa kulutusseurannassa ihan oikeaan sähkön mittaukseen eikä Watchdogiin. Tuo auton ajotietokone näyttää seuraavan hyvin tarkkaan latausmääriä kun sitä vertaa sähkömittariin. Ja tosiasiassahan mua kiinnostaa autoon hankitun sähkön kulutus eikä vain sen sähkön kulutus joka päätyy akkuun saakka. Muinaisautoissakin seurataan ostetun polttonesteen kulutusta, eikä sitä mikä on päätynyt lopulliseen hyötykäyttöön.

Syksyllä vähän spekuloin että nuo Kumhon kitkat ei välttämättä talvella miellytä. Sittemmin raportoin että olen täysin ihastunut auton hiljaisuuteen kitkoilla. Hyvä se on ihastella Etelä-Suomen talvessa, kun tiet on paljaita ja kelit plussalla. Nyt on taas nähty vähän talvisempia kelejä, ei toki lunta, vaan mustaa jäätä. Lauantaiaamuna oli maa hienossa kuurassa, kun muutaman päivän sadeputken jälkeen ilma kirkastui, meni pakkasille ja jäädytti kaiken. Siinä kuuraa ihaillessa ja maalle kapeaa mutkaista maaseututietä ajellessa meinasin laittaa töpselikärsän pusikkoon, kun eteen tuli tiukempi 90 asteen mutka ja hidastin vauhtia vain noin neljäänkymppiin. No ei se pusikkoon olisi mennyt, kun tienvierusta suojeli teräsaita, mutta ehdin sekunnin ajan jo pohtia että nyt menee Mitsusta oikea kylki uusiksi. Kyllä se siitä jarrupoljinta painamalla ja ESP:n toimiessa oikeni eikä ollut lopulta lähelläkään, mutta tuli vähän sellainen olo että näille kitkoille alkoi lähtölaskenta.

Sen jälkeenkin tässä ollut aamuisin asfaltit jäässä ja muutamassa mutkassa auto lähtenyt yllättävän vahvaan liukuun. Jotain tekemistä asiassa voi olla sillä että nuo Kumhot on TM:n muinaisen testin perusteella kitkoiksikin pidoltaan paskat (ajo-ominaisuudet sen sijaan sai kiitosta), mutta en usko että tuollaisella mustalla jäällä mikään kitkarengas pitää kovin hyvin. Kyllä pito on näillä jotain ihan muuta kuin mihin ehti Saabin ja Continentalin Testi Voittaja nastojen kanssa viime talvina tottua.

Vielä en pistänyt nastoja tiluuseen, kun ajattelin odottaa oikeita kunnon talvikelejä ja katsoa vielä niitä. Jos sellaisia kelejä on tässä ikinä enää tulossakaan. Voi tietenkin olla, että auto on penkassa ennen kuin ehdin mitään lopullisia ratkaisuja renkaiden suhteen tehdä, ja siinä kohtaa voi tietenkin hieman harmittaa.

Vielä hieman asian vierestä: https://www.iltalehti.fi/talous/a/98c23 ... d9014e4cfb

Onneksi mulla on tankki melkein täynnä ja sähkö kulkee vielä :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7341
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Mulla oli viime talvena lähes uudet kumhon nastat voortis ja hyvät nokian kitkat cabbes niin pääsääntöisesti kitkoilla oli kovempi pito eikä tullu nastoi ikävä.
Jossei voortti ois menny vaihtoon niin oisin vaihtanut renkaat päittään.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Uskon että varmasti on Nokialaisissa kitkoissa Kumhon nastoja parempi pito lumella ja useissa muissa olosuhteissa. Mutta mitenpäin meni pisteet jäällä?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7341
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Ei tainnu osuu ihan peilijääkelejä siihen pariin viikkoon mitä cabbe oli ajos.
Voortis oli contin kitkat enne niin hyvin niillä pärjäs.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kyllä näilläkin pärjää, mutta tietyissä olosuhteissa saa selvästi olla varovainen. Tänä talvena ei nyt ole vielä ollut muita kuin plussa- ja jääkelejä, joten kokemukset renkaista on joko erittäin hyviä tai erittäin huonoja. Se vain lähtee jäällä aika yllättäen irti, eikä paljoa varoittele. Oma osansa lienee nelivedolla, eli liikkeellelähdöissä ei liukkautta huomaa, vaan vasta jarrutuksessa tai mutkassa, joissa se onkin lähtöjä paljon jännempää.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Samanmoisia kokemuksia kitkoista, sillä erotuksella, että Pösöstä ei löydy abseja ja espejä. Kunnon lumipakkaskeleillä kitkat on kyllä parhaimmillaan.
Onhan nää tämmöiset soitavat ja huopaavat kelit autoilun kannalta ihan perseestä. Olisi joko kunnon lumikelit tai sitten täysin sula.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tuli ensimmäinen vuosineljännes elikkäs kolme kuukautta täyteen tämän kaverin kanssa.

Ongelmatonta menoa, ei ole tekniikasta mitään raportoitavaa. Kaikki toimii niin kuin pitää ja on odotettu.

Renkaiden kulumista olen koittanut vähän valvoa, että kuluuko enemmän etu- vai takarenkaat, kun on kyse kokoaikaisesta nelivedosta. Tuo näyttääkin olevan hieman takapainotteinen tuo vetotapa, joten saattaapi olla että kuluvat aika tasaiseen. Laitoin lievästi paremmat renkaat syksyllä eteen, kun oletin vedon olevan etupainotteinen. Etuvetoinenhan tämä on vain silloin kun ajetaan pelkällä polttomoottorilla, eli yli 65 km/h vauhdissa kun akku on tyhjä ja auto ei näe tarvetta vetää neljällä pyörällä. Ja tuota nyt ei kovin usein näytä tapahtuvan mun käytössä.

1200 km kulunut edellisestä tankkauksesta, josta tulee viikon päästä kuluneeksi kaksi kuukautta. Bensaa ei edelleenkään ole joulukuun puolenvälin jälkeen palanut, eli jossain siellä 6-8 litran välillä on tuolle matkalle mennyt ainetta, keskikulutus siis jossain puolen litran tienoilla per 100 km edellisestä tankkauksesta. Samalla matkalla mennyt sähköä 342 kwh, eli 28,5 kWh/100km tuon bensankulutuksen päälle.

Siitä kun auto mulle tuli, on kilsoja nyt kertynyt 2615, eli aika tarkkaan 10 tkm/v -tahdissa mennään edelleen. Bensaa koko ajalla mennyt jotain välillä 47-49 litraa (41 litraa olen tankannut + se 6-8 joka tankista on nyt vajaana) ja sähköä saatanasti eli 666 kWh. Siitä tulee kulutuskomboksi noin 1,8 litraa + 25,5 kWh/100 km, mikä tarkoittaa 5,30 euron energiakuluja sadalle kilsalle. Sähköajon halpuudesta kertoo se, että vaikka ajelut on menneet yli 80 %:sti sähköllä, on laskennallinen kulu sähköön kolmen kuukauden aikana ollut hieman alhaisempi kuin bensaan. On vielä kokeilematta paljonko tämä auto vie bensaa kaupunkiajossa, jos autoa ei laisinkaan lataa, mutta maantiellä kulutus on kasin pinnassa eli noin 12 €/100 km, kun taas sähköllä ollaan jossain 2,5 euron kustannuksessa.

Jos todellisia mulle koituvia kuluja laskee, niin täytyy huomioida se, että nyt ihan oikeasti näyttää siltä, että työpaikalla lataukset maksaa asunto-osakeyhtiö, eikä lataaja tai autopaikan omistaja. Viime vuoden latauksista ei ole mitään laskua keneltäkään kuulunut, joten alan uskoa että työpaikan töpselistä saan ilmaista sähköä niin paljon kuin ehdin latailla.

Laskuri näyttää, että 138 kWh latauksista on tullut ilmaisista latauksista (mukana on myös yksi testikäyttö K-Latauksessa ennen kuin se muuttui maksulliseksi). Eli tämän kun huomioi, niin mun todelliset kulut ajeluista koko omistusajalta on 4,78 €/100 km. Huomionarvoista on tietenkin se, että aloitin latailut työpaikalla laturiongelmien vuoksi vasta 1,5 kk auton ostamisen jälkeen, ja olin joulun tienoilla yli 2 vkoa lomilla, eli jatkossa ilmaisen sähkön osuus latauksista tulee kasvamaan. Ellei sitten taloyhtiö ala laskuttamaan lataajia. Käytännössä duuniviikoilla en lataile omaan piikkiin kuin viikonloppuisin.

Ajosyklin puolesta mennyt kolme kuukautta edustaa kyllä aika hyvin mun normaalia elämää, joten luvut voisi ekstrapoloida koko vuodelle. Jaksoon mahtunut muutama käynti mökillä peräkärryn kanssa ja yksi käynti PK-seudulla. Nämä on niitä bensaa vieviä reissuja. Tuollainen Helsingin tai Tampereen seudun reissu on tullut heitettyä 2-4 kertaa vuodessa Saabinkin kanssa, eli kerran kvartaaliin on vähintään peruskeskiarvo 350 km maantiepätkälle. Talvella menee jonkin verran energiaa lämmitykseen, tosin nyt on ollut sellainen lehmänhönkäys tämä sydäntalvi Turussa, että oikeat lämmitystarpeet on vielä näkemättä. Toisaalta kesällä mulle tulee enemmän vähän pidempää ajoa, kun suhaillaan loma-aikaan ympäri maakuntaa sukuloimassa yms. retkillä. Silloin tulee varmasti bensaa menemään arkea enemmän. Arkipäivien standardiajomäärä kyllä puolittuu maaliskuun alusta, kun lapset muuttaa uuteen päiväkotiin, eli sen puolesta ajomäärä putoaa jonkin verran ja asettunee taas lähemmäs 8000-9000 km kuin kymppitonnia vuodessa.

Onko tämä lataushybridöinti nyt sitten älyttömän halpaa? Ei välttämättä kokonaisuutena, tosin aina riippuu mihin vertaa. Loppuunajetun Saabin viiden vuoden tilinpäätöksessä totesin että auton omistus- ja käyttökulut oli 50,8 euroa/100 km. Tästä polttoaineen osuus oli 12,0 €/100 km. Jos töpselikärsällä ajaa nyt 7 €/100 km halvemmalla, niin vielä jäisi noin 44 €/100 km kuluiksi, jos kaikki muut kulut olisi yhteneväiset Saabin kanssa. No eihän ne toki ole, kun vuosittaiset verot on yli 85 % pienemmät kuin sieselsaabin verot (mun ajomäärällä tästä syntyy säästöä noin 6€/100 km), mutta toisaalta vakuutusmaksu on noin vuodessa noin 250 € (2,5 €/100 km) enemmän ja Mitsun hankintahinta ja siten todennäköisesti myös arvonalenema on yli kolminkertainen.

Saabin toteutuneeksi keskimääräiseksi vuosikuluksi laskin tilinpäätöksessä 4650 €. Nyt kun nämä energiakulut alkaa olla Mitsun osalta jossain määrin tiedossa (toki ne heiluu todella paljon riippuen siitä minkälaista ajoa tulee), niin en mä laskelmaan Mitsulle kovin helposti tuota korkeampaa vuosikulua saa viiden vuoden pitoajalle, ellei autosta porsi jotain todella kallista tai itse tule tötöiltyä. Arvonalenema näyttelee tietenkin Töpselikärsässä erittäin suurta roolia, joten lopullinen totuus valkenee vasta kun autosta luopuu.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin