Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
McStadey
"Hirsch"
Viestit: 805
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Itse olen viihdyttänyt itseäni Jeremy Clarksonin arvioilla silloin tällöin. Outlanderistakin löytyy arvio, jonka lopputulema on odotettu: Well, Klingons have to do the school run too **/*****

Turkasestahan sama mies sanoi näin:
And so if you’ve given up on life, you’ve got children and you just need a sensible family car to move you around while you wait to die, the Touran is probably your best bet. :mrgreen:
Osui ja upposi :lol:
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: VW Touran 1.4TSI DSG MY16

AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9927
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

^ osuvaa tekstiä Clarksonilta, etenkin maininta töpselikärsän sukulaisuudesta Porsche 918:aan ja BMW i8:aan :mrgreen:

Hieman syö uskottavuutta koeajoraportilta kuitenkin tekniikkalistaan päätynyt maininta CVT-vaihteistosta. Outlander PHEVissä kun ei CVT-huhuista huolimatta ole minkäänlaista vaihteistoa, paitsi siis kiinteä välitys.

McStadey
"Hirsch"
Viestit: 805
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Veikkaan että JC ei paljoa tekniikkaan ole perehtynyt. Tuo polttomoottorin luonteikkuuden puute on myös hassu maininta, jos auton voimalinjan toiminnan haluaa ymmärtää. sehän on vähintään puoliksi generaattorina tuossa. Vähän myös jäi arvelluttamaan, eikö Mitsussa pala jarruvalot jos regeneroinnilla jarrutetaan?
Mutta nuo Clarksonin kolumnit nyt on enemmän viihdettä kuin vakavaa journalismia. Hyviä juttuja ei kannata pilata faktoilla tai niiden tarkastuksella :mrgreen:
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: VW Touran 1.4TSI DSG MY16

AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9927
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Noihin samoihin kohtiin kiinnitin itsekin huomiota. Mitsu kulkee aina alle 65 km/h nopeuksilla sähkömoottoreilla ja polttokone on joko seis tai tuottaa sähköä, eli noissa vauhdeissa ollaan aina sarjahybridiä. Siinä ei polttomoottorin vääntökäyrällä tai kierrosherkkyydellä ym. luonteenpiirteillä ole mitään tekemistä ajotuntuman kanssa, poislukien äänimaisema, joka voi hitaassa ajossa polttokoneen käydessä olla välillä kyllä hieman karkea ja outo.

Sitten taas yli 65 km/h nopeuksissa polttomoottori saattaa vetää ja/tai tuottaa sähköä, riippuu tilanteesta ja kaasupolkimen asennosta. Ja vaikka polttomoottori vetäisikin niin tarpeen tullen sähkömoottorit avustavat, eli ei tuossa rinnakkaishybriditilassakaan voi paljoa erotella mikä on polttomoottorin ja mikä sähkömoottorin luonnetta. Mielestäni voi siis puhua vain koko voimalinjan luonteesta. Enkä minä siitä ole keksinyt kauheasti valittamista, tosin jos odottaa räjähtäviä lähtöjä paikaltaan, niin saattaa pettyä, voimaa tulee hieman kuminauhamaisesti alkuun. Sen sijaan ohituskiihtyvyyteen piisaa voimaa maantienopeuksissa todella hyvin, kun tarvittaessa voimaa saadaan pyörille kaikilta kolmelta moottorilta yhteistehoa se vajaa 200 hv. Ei tämä mikään aerosaappi ole, mutta omaan viiteryhmäänsä ohituskiihtyvyys on ihan kunnossa.

En ole päässyt auton takana katsomaam, mutta käsittääkseni kun regeneroiva jarrutus ylittää tietyn hidastuvuuden, niin jarruvalot syttyy, vaikkei jarrupolkimeen koskisikaan. Ja se regenerointi on säädettävissä kuudella eri tasolla, joten valitus siitä että se on liian voimakas on turhaa. Varsinkin kun aina vaihteen päälle kytkiessä tai vakkaria käyttäessä regenerointi asettuu kakkostasolle, joka on aika mieto (asteikko on 0-5).

Mutta niinhän se taitaa olla että hauskaa juttua ei näin tylsästä autosta saa aikaiseksi, ellei vähän väritä ja jätä asioita tutkimatta :mrgreen:

lauriolio
"Turbo"
Viestit: 225
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

AZP kirjoitti:
To Touko 07, 2020 12:42

En ole päässyt auton takana katsomaam, mutta käsittääkseni kun regeneroiva jarrutus ylittää tietyn hidastuvuuden, niin jarruvalot syttyy, vaikkei jarrupolkimeen koskisikaan. Ja se regenerointi on säädettävissä kuudella eri tasolla, joten valitus siitä että se on liian voimakas on turhaa. Varsinkin kun aina vaihteen päälle kytkiessä tai vakkaria käyttäessä regenerointi asettuu kakkostasolle, joka on aika mieto (asteikko on 0-5).
Konassa on vastaavasti neljäportainen (0-3) ja 2+3-tasoilla jarruvalot syttyvät. Nolla on käytännössä vapaa rullaus, pikkuisen se mittareiden mukaan generoi sähköä takaisin akkuun, mutta rullaa hyvin. Taso kaksi on jo reilusti normaalia polttomoottoriauton moottorijarrutusta rankempi, kolmonen pysäyttää auto nopeasti.

Nissanissa tämmöistä toimintoa ei ole ja sitä kaipaa. Siinä tosin pystyy heittämään lennosta vapaalle :D
Kuljettimet: Hyundai Kona Electric 64kWh MY19 & Nissan Leaf 24kWh MY12
Harrastimet: Saab 9-5 Aero wagon MY03, Saab 900i MY88

Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja Haza »

Mitsulla räjähtäviä lähtöjä ei tarvi edes haaveilla, nopeakin liikkeellelähtö aika epätoivoista. Ongelma on se että ei ole mitään power-moodia joka pitäisi polttomoottorin valmiudessa, charge on ainoa jolla sen voi koittaa pitää edes käynnissä mutta silti kaasun runnominen pohjaan heti liikkeellelähdössä tarkoittaa sitä että edes sitä 120kW saa odotella varsin pitkään kun polttomoottorin saaminen vauhtiin tuntuu siinä tilanteessa kestävän pienen ikuisuuden. Kun se sitten joskus onnistuu niin tilanne on se mikä on kun 120kW yrittää liikuttaa melkein kahta tonnia.

Laiskalta tuo n 200kW 9-5 tuntuu sekin kyllä..
#1655 9000 Aero, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo
"it is slightly turbocharged"

JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3513
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Aika jännä, et nopeat lähdöt on epätoivosia. RAV4 ainaki on sellanen, et vaikka EV modesta runttaa lusikan lattiaan, niin bensakone kyllä nousee tehokierroksille nopeammin mitä esim toi mun OG9-3 kestää kerätä vauhtia ns. vetoalueelle (normaaleis ripeis lähdöis, ei kytkimellä ampumises). Ja jos radio on vähäki kovemmalla, niin ei sitä polttomoottorin mukaantuloa oikeen edes huomaa sitä puolen sekunnin viivettä lukuunottamatta. Tosin jollain Teslalla kun lähettelis hetken paikaltaan, niin kai RAV4 sitte olis aika lussu :lol:
9-3 2.0t '01
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17

AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9927
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Täytyy tietty muistaa että kun autossa on kiinteävälitykselliset sähkömoottorit, niin se sähkömoottorien 120 kw ei ole käytössä heti lähdössä tai vielä pienissä nopeuksissa. Vääntöä sähkömoottori tarjoaa täydet heti lähdöstä ja teho kasvaa siinä sitten pyörimisnopeuden mukaan. Mutta kun välitys on kiinteä, niin siinä pitää kerätä hieman vauhtia ennen kuin ollaan isoissa kilowateissa. Ja vaikka essonbaarissa muuta jutellaankin, niin teholla se auto kiihtyy eikä newtonmetreillä.

Sen takia se ohituskiihtyvyys onkin maantienopeuksista jo huomattavasti parempi, että kaikki moottorit ovat jo paremmilla tehoalueilla ja kun polttokoneestakin on veto päällä, niin saadaan sen voima plus akusta sähkökoneeseen 60 kw käyttöön.

McStadey
"Hirsch"
Viestit: 805
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Volkkarin dsg-laatikollakaan ei tarvitse räjähtävistä lähdöistä haaveilla, ainakaan jos laatikolla ei ole enää takuuta. Hetki meni oppiessa oikea kaasunkäyttö automaattisaabin jälkeen, ettei liikkeellelähdöt töksähtäisi ikävästi. Hetken kun odottaa jarrulta kaasulle siirtyessä ja aloittaa höyhenen kevyellä painalluksella, niin heti kakkosella pääsee nauttimaan saumattomasta vedosta jota kaksoiskytkinlaatikko tarjoaa :mrgreen: ei sillä että 110 kW 1,4t kovin ripeästi liikuttaisi, ei ole :saab: tämäkään :lol:
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: VW Touran 1.4TSI DSG MY16

JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3513
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

OT: viislovisella Aisinilla Saabikin vaati opettelua. Jos paino liikaa kaasua, niin meno yskäsi heti TCS:n puuttuessa peliin. Sit kun TCS-vaaran ohi oli päässy, niin piti höllätä tarpeeks, jotta sai kakkosen silmään eikä vetäny rajotinta vaste. Sitte taas kakkosellaki piti rajottaa, jotta sai kolmosen riittävän nopeasti. Ja kolmosella hetki rajottaa, kun löysätyllä vaihtohetkellä runttaamalla kick down vaihto takasi kakkoselle. Muuten kolmosella sitte saiki vetää lusikka lattias, eikä TCS niin pahasti tuntunu vaikka olis vähän sutinukki heitois tms.
9-3 2.0t '01
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17

McStadey
"Hirsch"
Viestit: 805
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Aika kultaa muistot, tcs:n kanssa sai olla varuillaan joo, ilmeisesti 2004 oli pahin vuosimalli sen suhteen :roll: mutta helpompi sillä oli lähteä ripeästi liikennevaloista kuin volkkarilla. [/ot]

Käytännön elämässä niitä nopeita kiihdytyksiä harvemmin tarvii. Joskus jälkikasvu hinkuu takapenkiltä "ralliautokiihdytyksiä" jolloin kiihdytän manuaalilla niin että moottori kiertää vähän ylemmäs ja heitän sitten rajoituksen täytyttyä d:lle :mrgreen: Tällaista kiihdytysääntä ei taida töpselikärsällä saada aikaiseksi :P ehkä se on sitä moottorin luonnetta :wink:
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: VW Touran 1.4TSI DSG MY16

AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9927
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tylsyys tän auton kanssa jatkuu. Viimeviikkojen kohokohta on ollut se että sähkörange on pidentynyt selvästi ilmeisesti lämpimämpien kelien ansiosta. Lisäksi keksin mökille vaihtoehtoisen reitin, joka on parisataa metriä pidempi ja reilu 5 min hitaampi, mutta sähköajossa taloudellisempi siten että pääsen kärrynkin kanssa sähköllä mökille. Ratkiriemukasta, eikö?

Eilen tultiin mainittua reittiä mökille auto täyteen lastattuna mutta ilman perässävedettävää, matka 30,1 km ja perillä näytti sähköä olevan vielä 14 km matkalle. Silleen uus ennätys, että tähän asti 40 km on ollut todellisen sähkörangen haamuraja tällä autolla.

No pian keli alkaa vaatia ilmastoinnin puhkumista, niin katotaan paljonko se syö tuota rangea.

Tähän mennessä toukokuussa mennyt Watchdogin mukaan 0,9 litraa bensaa ja ajettu n. 540 km. Polttokone ei ole käynnistynyt tässä kuussa muulloin kuin mökkimatkoilla kärryn kanssa. Pari kertaa viikossa on tullut mökillä käytyä ja useimmiten on kärry perässä, kun on kuskattu kaisloja jäteasemalle tai remonttitarvikkeita mökille.

Mitsufoorumille ilmestyi ketju, jossa joku jakoi ahdistustaan rikkoutuneesta akusta. Ilmeisesti yksi kenno pimeänä ja omistajalla ollut vääntöä vakuutusyhtiön kanssa siitä onko tää kaskokeissi, kun on ottanut autolla pohjakosketuksen jokin aika ennen akun vikatilaan menemistä. Akkuhan on pohjassa ja omistaja epäilee että akku olisi vikaantunut osumasta, vakuutusyhtiö epäilee tietenkin että ei.

Akkutakuusta ei kuulemma ole apua, koska Mitsun 8v/160 tkm akkutakuu on vain akkukapasiteettitakuu, eli ei korvaa rikkoutunutta kennoa tai mekaanista vikaa akustossa, vain akun kapasiteetin putoamisen alle 70 %:iin takuuajan puitteissa. Muissa akun vikatilanteissa takuu on sama kuin auton yleinen takuu, eli 5v/100 tkm ja se on tarinan sankarilla jo ummessa.

Sen verran osasi kertoa että marmorilta tuli tarjous koko akuston vaihdosta 13 k€ töineen, tai viallisen moduulin vaihdosta 8 k€ töineen. Ketjuun on sitten tullut useita vinkkejä kotimaisista akkukorjaajista, jotka voisi hoitaa homman järkevämmällä taksalla ja yhden arvion kaveri on saanutkin, se oli 500-1500 euroa ja kuulemma onnistuisi jopa vain yksittäisen akkukennon vaihto.

En mä edelleenkään osaa tuon akun rikkoutumista jännittää sen pahemmin kuin muinaisauton moottorin tai voimansiirron totaaliporsimusta. Kunhan mielenkiinnolla seurailen mikä on ratkaisu ongelmaan. Noita akkueksperttejä alkaa olla jo Suomessakin muutamia, toistaiseksi keskittyneet aika paljon Toyotan hybrideihin ja täyssähköistä ilmeisesti Leafiin, mutta Outlanderien kanta ja keski-ikä alkaa olla sellainen että varmasti kiinnostaa tekijöitä.

Kannasta sen verran että kävinpä nettiautossa tsekkaamassa montako Outlander PHEViä on tarjolla, ja määrä on noussut vajaassa vuodessa taas sadalla, eli noin 350 tarjokasta löytyy. Kyllä noita ilmeisesti aika tahtia laivataan edelleen Suomeen.


McStadey
"Hirsch"
Viestit: 805
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Jos 1-2k€ selviää niin eipä tuo sitten klonkswagenilla ajelevasta kuulosta pahalta. Tuon verran pitää kuitenkin olla tilillä tai luottokortilla saldoa jos DSG:llä ajelee :lol:
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: VW Touran 1.4TSI DSG MY16

AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9927
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Toukokuu 2020:
matkaa 676 km
sähköä 167 kWh
- maksullista sähköä 167 kWh = 19 €
- ilmaista sähköä 0 kWh (edelleen teen töitä kotona joten työpaikalla sähkö jää hyödyntämättä)
bensaa 0,9 litraa (Watchdogin mukaan) = 1,3 €
kulutus yhteensä (25 kWh + 0,1 litraa)/100 km
toteutuneet energiakulut yht. 20 € -> 3,0 €/100 km

Alusta laskien eli 7,5 kk ajalta:
matkaa 5841 km
sähköä 1520 kWh
- maksullista sähköä 1264 kWh = 134 €
- ilmaista sähköä 256 kWh
bensaa 82 litraa = 116 €
kulutus yhteensä (26 kWh + 1,4 litraa)/100 km
toteutuneet energiakulut yht. 250 € -> 4,3 €/100 km

Polttokone käynnistyi viimeksi äitienpäivänä, eli yli puolet kuusta mentiin pelkällä sähköllä, vaikka oli noita kärrynvetopuuhiakin jonkun verran.

Huomenna aamulla ajattelin käydä tankilla, niin tulee verifioitua nuo bensakulutuslukemat joita Watchdog näyttää. Vielä voisi pari viikkoa ajaa tankkaamatta ennen kuin pakkopoltto alkaa taas bensan vanhenemisen ehkäisemiseksi, mutta kun WD näyttää että tankissa olisi tilaa 16 litralle, tiedän että huomenna tulee palamaan bensaa muutama litra ja muuten kesästä ei yhtään tiedä miten paljon tulee pidempää reissua, niin resetoidaan vanhenemislaskuri kesäkuun alkamisen kunniaksi ja päästään ainakin syyskuulle ilman turhaa bensan polttelua.

Kesäautoa en ole vieläkään saanut ajoon, kun kaikenlaiset muut projektit on ajaneet Kuplan koneen kokoamisen edelle. Hondan otin ajoon joitain viikkoja sitten ja se on hieman vähentänyt Mitsulla ajelua. Pari kertaa on siis tullut käytyä jossain prätkällä, jonne olisin esim. huonolla kelillä lähtenyt autolla.

Tänään huomasin sähköistä takaluukkua käyttäessäni että saranat, pumput tai joku muu osa pitää luukkua sulkiessa aika kovaa ääntä. Vähän niin kuin iso mies haukottelisi. Pitää joku päivä tutkia tarkemmin ja tarjota voitelua paikkoihin. Muuta raportoitavaa en taas keksi, ja kai se on hyvä niin :D
Viimeksi muokannut AZP, Ma Kesä 01, 2020 16:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Vastaa Viestiin