Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Baas900
"Viggen"
Viestit: 575
Liittynyt: Ti Maalis 29, 2005 21:49

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja Baas900 »

Näin 6000km kuussa ajavana totean vain, että kyllä on Mitsu vähällä käytöllä. :D
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13197
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

No liikkuu se melkein joka päivä, mutta matkaa toki kertyy melko vähän kun kaikki on niin kovin lähellä :D
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13197
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Watchdog-appi näytti että tankissa olisi ollut 28,8 litraa bensaa, eli sinne olisi pitänyt mahtua 16,2 litraa jos tuo olisi tarkka. No tänään mittarilla eka napsu 16,6 litrassa, eli on se ihan kohtalaisen tarkka. Sitten olin hölmö ja lirutin pari napsullista lisää, tankkiin meni lopulta 18,1 litraa.

Hölmöä tuo oli sen vuoksi, että auto todennäköisesti olisi ajatellut tankin olevan täynnä siinä ekalla napsulla. Nyt sinne tungin siis 1,5 litraa ylimääräistä, joka pitää polttaa pois ennen kuin auto edes ymmärtää, että tankkiin mahtuu taas yhtään bensaa. Eli jos 99 päivän päästä olen tilanteessa, jossa ollaan rajoilla (tai jopa rajan alle) sen suhteen saanko lirutettua tankkiin vaadittavat 15 litraa, niin omaa typeryyttäni. Note to self: jätä aina ekaan napsuun jos tankkaat töpselikärsää täyteen :D

Bensa oli nyt sen verran halvempaa, että vaikka tankkiin lirutinkin enemmän kuin mitä olin laskelmissa käyttänyt litramääräksi, laski bensaan menneiden eurojen määrä tarkistuslaskennassa. Kävin siis päivittämässä oikean kumulatiivisen euromäärän tuonne aikaisempaan viestiin (118->116 €) toteutuneiden tankkausten perusteella.

Ja tämän päivän bensanpoltto ei sitten toteutunutkaan. Hamuamani peräkärry ei ollutkaan paikalla aamusta, joten en päässyt tekemään kierrosta puutavaraliikkeen kautta mökille, vaan haen kärryn tänään illalla pihaan ja hoidan ajelut huomenna. 55 km edessä ajoa ilman latausmahdollisuuksia ja jarrullinen kuomukärry perässä, joten veikkaanpa että huomenna palaa bensaa 2-3 litraa. Eli moninkertaisesti se mitä sitä paloi koko viime kuun aikana :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13197
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kuva

Tollasella kombolla 85 km ajoa tänään, matkasta noin puolet oli kyydissä noin 350 kg puutavaraa, osa vielä auton katolle köytettynä. Bensaa meni 2,9 litraa ja sähköä vajaa pari akullista, eli noin 15 kWh. En siis ehtinyt perillä mökillä ladata ihan täyteen, kun piti jo lähteä hakemaan jälkikasvua tarhasta.

Bensan keskikulutus siis 3,4 litraa sadalle, mikä ei ole ihan kehnosti kun vetää tuollaista iglua perässä. Rahallisestihan tuosta sähköstä voi laskea 1,0-1,5 litraa bensaverrokkia tuohon päälle. Siinä vähän erilaista laskelmaa siis kulutuksesta verrattuna noihin mun normipyörityksiin, jotka menee pääosin vain sähköllä. Että kyllä vaan töpselikärsä soveltuu sellaisellekin joka ajaa päivässä vähän enemmän kuin sen parikymmentä kilsaa, jos vain töpselin saa aina välillä jonnekin kiinni, edes kotona. Tuohon kun olisi matkalle sovittanut vielä lounastauon sellaisessa paikassa jossa on ilmainen pikalataus (ne on mun kokemuksella aina joko ilmaisia tai kalliita, halpaa vaihtoehtoa ei ole), niin olisi vielä pienemmällä päästy.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13197
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kesäkuukin näköjään meni sen suuremmin tätä ketjua turinoilla rasittamatta. Onhan tässä ollut kaikenlaista muutakin puuhaa kuin kirjoitella saappifoorumille, mutta kai se perimmäisin syy ketjun hiljaisuuteen on se, että raportoitavaa ei ole, Mitsu on tunteeton käyttöesine ja muita foorumilaisiakaan tämä touhu ei niin paljoa kiinnosta, että kukaan jaksaisi tänne mitään kommentoida tai kysellä.

Laitetaan nyt kuitenkin dataa, ellei muuten niin itselle muistiin:

Kesäkuu 2020:
matkaa 712 km
sähköä 131 kWh
- maksullista sähköä 126 kWh = 13 €
- ilmaista sähköä 6 kWh (kerran kävin töissä ja kerran Motonetin letkun päässä)
bensaa 11,0 litraa (Watchdogin mukaan) = 14 €
kulutus yhteensä (18 kWh + 1,5 litraa)/100 km
toteutuneet energiakulut yht. 27 € -> 3,8 €/100 km

Alusta laskien eli 8,5 kk ajalta
:
matkaa 6534 km
sähköä 1649 kWh
- maksullista sähköä 1387 kWh = 147 €
- ilmaista sähköä 262 kWh
bensaa 93 litraa = 130 €
kulutus yhteensä (25 kWh + 1,4 litraa)/100 km
toteutuneet energiakulut yht. 277 € -> 4,2 €/100 km

Bensaa meni siis aika karmeat määrät, melkein kaikki tuli kahdesta reissusta: alkukuun peräkärrynvetokeikasta ja viime viikonloppuna tuli käytyä mutsin mökillä Nauvossa. Sinne on matkaa hyvin tarkkaan 70 km, eikä venevalkaman parkkiksella ole latausmahdollisuutta, joten menomatkasta reilu 30 km ja koko paluumatkan energia tehtiin polttamalla bensaa.

Ei mulla muuta raportoitavaa, hyvin on kaikki pelittänyt eikä ole autosta valittamista edelleenkään.
Viimeksi muokannut AZP, Pe Heinä 31, 2020 22:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

AZP kirjoitti:
Ke Heinä 01, 2020 19:42
Mitsu on tunteeton käyttöesine ja muita foorumilaisiakaan tämä touhu ei niin paljoa kiinnosta, että kukaan jaksaisi tänne mitään kommentoida tai kysellä.
Haha :D

Mulla on aika samat fiilikset tuon Leafin kanssa. Siihen on tullut vähän kilsoja ja toimii sinänsä kuin kello. Nyt sentään sain OBD-dongelin ja LeafSpyn laitettua, eli yhteen raporttiin on ainekset. Siitäkään ei sitten sen enempää, mitään yllätyksiä se ei tuonut.

Kona on sitten asia erikseen. Siihen kertyy kilsoja ja meno on vieläkin huolettomampaa. Pieni takakonttikin on yllättävän monikäyttöinen, vaikka autoon ei samaan aikaan laitetakkaan perhettä JA muuta kuin välttämättömiä matkatavaroita. Kattoteline on tilauksessa, jotta voi laittaa suksiboksin pidemmän reissun tavaroille..

Hajutonta ja mautonta (sic) menoa joka tapauksessa näillä kaikilla. Yksinkertainen tekniikka on hyvä tekniikka ;)
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7341
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Kyl on menny kauhee määrä bensaa kuukaudessa, itel noin kolmen päivän kulutus :lol:

Kyllähä nämä sähkötopiikit tulee luettua mut aika vähä tarvii kysellä kun raportointi on niin kattavaa. :mrgreen:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13197
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Huomasin tänään miten tankkaaminen ja sen kesto on päässyt tässä pääasiassa sähköllä ajaessa unohtumaan. Sain Kuplan vihdoin koneremontin jäljiltä ajoon ja tänään leimaan, mikä piti palkita tietenkin tankin täyttämisellä. Siinä ainetta lorotellessa tuntui että tässä kestää ikuisuus ja että paljonko sitä litkua oikein tankkiin meneekään? No kaikki 35 litraa meni ja puoli päivää tuntui siinä kuluvan, kun on viimeksi tankannut tuollaisia mahtavia määriä joskus viime syksynä :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3549
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Siinä saa vaan rahalle vastinetta, kun joutuu vähän näkemään vaivaa tankkauksen eteen. Mahtavaa hommaa 8)
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7341
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja tetammi »

AZP kirjoitti:
Ke Heinä 01, 2020 19:42
Alusta laskien eli 8,5 kk ajalta[/b]:
matkaa 6534 km

toteutuneet energiakulut yht. 277 € -> 4,2 €/100 km
Pakko laskee vähä itekki et osaa vertailla.

Ooppeli huome 5kk
Kilsoja 8500
Keskikulutus tietsikan mukaan koko ajalta 6.3l/100km
Eli noin 8.8e/100km

Eli noin 535 litraa ja 1.4e litrahinnalla n.750e
Vaikuttaa mitsu kyl aika pihilt :D
Okei ajoprofiili on kovasti erilainen..
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13197
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ajoprofiilit ja toki autotkin aika erilaiset. Taitaa olla nykyisellään autot oikeissa kodeissa, se voisi molemmissa autoissa nousta lukemat aika reilusti jos vaihdettais autoja keskenään :D
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7341
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Niin se varmaan on. Tarttis vertailla hazan kans :mrgreen:

Ooppelin kilsoista ehkä kolmannes on ollut "kaupunkipyörittelyy"(ei liikennevaloissa seisomista mut lyhyttä pätkää) misä varmaan tuollane toimeis kyllä.
Loput on sitten maantietä kun on kivempi kerätä kilsoja takuunalaiseen kuin ite korjattavaan :lol:

Omaan ajoon tarttis olla täyssähkö ehkä ennemmin mut se ei sit taas oikein sovellu tuoho muuhun palettiin. :roll:

Järkevää siis jatkaa nykyisellä kalustolla...
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja Haza »

Täytyy varmaan jotain kommentoida :lol:

Meillähän mitsun ajoprofiili lienee samantyylinen kuin Teemulla. Edelleenkään en osaa sanoa kunnolla millaisia kulutuslukemia tulee, mutta just muutin asetuksia niin että ajotietokone ei enää nollaa itsekseen keskikulutusta niin pystyy jotain sanomaan kunhan ehtii tulla vähän kilometrejä. Itse ajelin tänään n 35km x2 ja välissä sai ladattua, mutta molemmilla kerroilla ei ollut akku ihan täys lähtiessä, 1,6 tais olla ajotietokoneen mukaan bensankulutus.

Tuosta tankkaamisesta, rouvaa tuntuu harmittavan pieni tankki, eli matkaa ajaessa saa olla jatkuvasti lorottelemassa lisää dinoja tankkiin. Lisäksi kun täytyy jatkuvasti olla laturia repimässä eestaas niin kyllähän tuon kanssa on kovasti vaivaa. Meillä on sentään nyt kotona lataaminen helppoa, senkun laittaa laturin päälle (yksi nappula) ja lykkää johdon kiinni.

Vaikka ajoprofiili onkin väärä niin kyllä tuo silti tuntuu ihan järkevältä koska kulutus vaikuttaisi tyhjällä akullakin pysyvän kohtuullisena
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13197
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Siinä ajotietokoneessahan on kaksi näyttötilaa: auto ja manual. Auto näyttää aina viimristen ajojen kulutuksen ja nollaantuu muistaakseni jos auto seisoo käyttämättä 4h. Manual taas nollautuu vain nappulasta nollaamalla. En ainakaan tiedä että missään olisi asetusta säätämään tuota nollaamista, vaan molemmat laskurit on aina päällä ja vaihtamalla auto/manual -tilojen välillä pääsee näkemään mitä kumpainenkin laskuri näyttää.

Vai ymmärsinkö jotain väärin?

Itse olen nollannut manualin aina tankatessa, auto saa nollaantua itsekseen kun seisontaehto täyttyy.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja Haza »

Saattaa hyvinkin olla noin, se on vaan niin vaikea vaihtaa että ihan se ja sama miten toimii..
Pitää siis olla paikallaan ja käsijarru päällä että voi vaihtaa onko keskikulutusnäyttö automaatti vai manuaalinollaustilassa :facepalm_man:
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Vastaa Viestiin