Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13197
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tuli ekaa kertaa eläissäni varattua määräaikaishuolto marmorilta. Tän kuun lopussa tulee 12 kk edellisestä huollosta ja huoltoväli on vuosi tai 20 tkm niin aloin arpomaan miten hoidan homman. Tähän asti aina huoltanut autot itse, tosin autojen markkina-arvo on ollut enintään 1/3 tämän vehkeen arvosta, joten ottamalla oikean leiman huoltokirjaan voi hyvin säästää huollon hinnan siinä kohtaa kun autoa vaihtaa tai myy. Vaihtoehtoina sitten merkkihuolto (Turun seudulla Delta tai Turun Auto-Center) tai merkitön huolto.

Seuraava huolto on ns. pikkuhuolto, eli silmämääräisiä tarkistuksia ja vaihtoon ohjelman mukaan vain moottoriöljy suodattimineen ja moottorin ilmansuodatin. Sen puolesta olisi helppo tehdä itsekin ja ehkä jopa nopeampi itse tehden kuin teettämällä, kun huomioi matkat yms.

Autojerryä en ollut käyttänyt aikaisemmin muuhun kuin muiden huoltohintojen vakoiluun, mutta laitoin sitten eilen tarjouspyynnön sinne Mitsun 7. vuoden/140 tkm määräaikaishuollosta, ja selvensin vielä mitä huoltoon sisältyy. Lisäksi laitoin Mitsun sivuilta huoltovarauksen Auto-Centeriin, Deltaa en vaivannut kun siitä olen kuullut lähinnä huonoja kokemuksia ja Auto-Centeriä tuntuu taas kehuvan kaikki.

Autojerryyn tuli alle vuorokaudessa neljä tarjousta tai hinta-arviota, skaalalla 150-190 oiroa. Auto-Centeristä soittivat äsken ja vahvistivat että kuun viimeinen päivä klo 12 olisi 1,5h huoltoaika, ja hinta 215 oiroa. Päätös oli aika helppo, kun hintaero halvimpaan ei-merkkariin jäi noin pieneksi. Vähän kannattaa maksaa siitä, että huollon todennäköisesti suorittaa kaveri, joka on Outlander PHEVejä ennenkin huoltanut, eli osaa katsoa tyypilliset ongelmakohdat. Lisäksi merkkarilta saa kolmen timantin leimat sekä huoltoruutuun että koritarkistukseen, jolla lienee merkitystä puhkiruostumattomuustakuun kannalta. Samalla saa tarkistettua että autoon on tehty kaikki siihen kuuluvat kampanjat. Tämä kun on auton eka huolto Suomessa, ja edellisestä merkkihuollosta Ruotsissa on aikaa kaksi vuotta. Ja vielä sekin että Mitsuhuollossa osaavat ainakin nollata huoltonäytön oikein, tosin se on näyttänyt jotain outoa luokkaa 35 tkm/3v huoltoväliä ostamisesta alkaen, joten pitääkin sanoa että jos onnistuisivat ohjelmoimaan siihen oikean huoltovälin, niin se olisi kiva.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8674
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja aero »

AZP kirjoitti:
To Elo 06, 2020 10:55
Autojerryyn tuli alle vuorokaudessa neljä tarjousta tai hinta-arviota, skaalalla 150-190 oiroa. Auto-Centeristä soittivat äsken ja vahvistivat että kuun viimeinen päivä klo 12 olisi 1,5h huoltoaika, ja hinta 215 oiroa. Päätös oli aika helppo, kun hintaero halvimpaan ei-merkkariin jäi noin pieneksi
No, onhan se suhteessa 43% kalliimpi kuin halvin ei-merkkari ja 13% kalliimpi kuin kallein ei-merkkari, mutta absoluuttinen ero jää pieneksi kun summat on kuitenkin aika maltillisia. Ne muut mainitsemasi syyt kyllä tukee tuota merkkarin hintaeroa ihan selvästi - itse en jaksanut edes kysyä "harmaista" korjaamoista ökybemarille huoltohintaa kun on eka huolto meikäläisen omistuksessa, vaikka marmorin hinta-arvio onkin lähempänä 700 euroa, kun tiedän että marmorille sitä ei tartte viedä takaisin koska jotain unohtui.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13197
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Prosentit on totta, mutta ton hintaluokan ja frekvenssin hankinnoissa tosiaan tuijotan enemmän euroja kuin prosentteja, ja kun tuote ei ole täysin 1:1 sama merkkarilla kuin Hassanin huollossa (ks. edellinen viestini), niin prosenteille on perusteensa. Tollanen 700 oiron huoltosetti on sitten jo vähän eri kaliiberia ja vois helpommin lipsahtaa muualle tai omaan tekoon.

Mä oon tän kanssa oikeasti vähän sen leiman perään. Noi tehtävät huoltohommat on sellasia jotka oikeasti tekisin itse jos ei tarttis miettiä että auto pitäö joskus hävittää niin että siitä saa vielä rahaa. Se oli loppuunajetun Saabin kanssa vähän eri juttu kun lähtökohtaisesti auton jäännösarvo oli olematon ja ostajakunta lähinnä sellaista joka todnäk tekee jatkossakin autoon huollot itse.

Ja toki leiman lisäksi se, että joku kyseisen mallin tunteva kaveri katsoo auton läpi mulle, on yksi pointti. Mitsufoorumilta on oppinut muutamia perusjuttuja tämän auton potentiaalisista vikakohteista, mutta ei se ole sama kuin lukea muutama ilta saappifoorumia tutustuakseen mallin saloihin. Se on vaan hyväksyttävä että siirtymällä muuhun merkkiin joutuu elämään ilman saappifoorumin kaltaista tietopankkia oman auton ominaisuuksista :mrgreen:

Mutta voimansiirron öljyt ajattelin kyllä vaihtaa itse. Ne kun ei kuulu normaaliin huolto-ohjelmaan, ja en ajatellut maksaa sellaisesta simppelistä hommasta marmorin hintoja. Ohjelman mukaan ne pitäisi kuitenkin vaihtaa 40 Mm välein vaativissa olosuhteissa, ja sellaisiksi lasketaan mm. ajelu kylmissä olosuhteissa (=Suomi) ja kaupunkipainotteisessa ajossa (=minä). Eikä taida olla koskaan vaihdettu.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8674
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja aero »

Jep, sama tuossa mulla osittain on, että tekniikan tunteva kaveri katselee autoa samalla kun huoltaa - kun kyseessä on kuitenkin aikansa saksalainen hai-tek -tuote, niin siellä on hassujakin teknisiä toteutuksia. Perushuollon lisäksi tuossa on ilmastointihuolto (tätä ei voi tehdä itse) ja apulaitehihnan vaihto rullinensa (tätä en vaan nyt jaksa tehdä itse), jotka voisi kyllä teettää muuallakin, mutta konsolidointi yhteen huoltokäyntiin helpottaa elämää sen verran, että maksan siitä ekstran.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7341
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja tetammi »

4x4 maailma julkasi:
Aikaisemmin oli puhetta Mitsubishin poistumisesta Euroopan markkinoilta, silloin ei ollut tietoa aikataulusta. Nyt on ja aikataulu yllätti kaikki. Ensimmäisenä poistuu Outlander -mallisto kokonaisuudessaan myös Outlander PHEV. Viimeiset Outlanderit laivataan Eurooppaan Thaimaasta syyskuussa 2020. Lokakuussa laivataan viimeiset erät ASX ja Eclipse Cross -mallistosta. Space Star/Mirage ja L200 pickup jatkanevat vuoden 2021 loppuun. Nuo kolme lopetettavaa SUV-mallia ovat vain merkinneet valtaosaa myynnistä jälleenmyyjille. Sanomattakin on selvää, että jälleenmyyjät ovat raivoissaan Euroopassa Mitsubishin aikataulusta ja tiedottamisesta. Myös L200 kopion eli Fiat Fullbackin valmistus on jo lopetettu Mitsun tehtailla Thaimaassa. Vanhoja muistellen ja niitä kultaisia vuosia, kun Evoilla voitettiin kaikki ja Pajero oli ylivoimaisesti myydyin maasturi Suomessa. Ehkä timantit eivät sittenkään ole ikuisia.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13197
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tästä on ollut huhuja joo:
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/leht ... OExEtUOeO0

Sitten taas maahantuoja oikoo käsityksiä:
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/maah ... hklWIdq71U

Mutta jos lukee tarkkaan tuota maahantuoja kommenttia, niin siellä sanotaan, että syksyksi tilatut autot valmistuvat syys-lokakuussa ja ovat meillä loppuvuodesta. Mitään konkreettista ei kerrota sen jälkeisestä ajasta.

Mä en istu Mitsun pääkonttorissa, mutta en mä sitä ymmärrä, että käsiin vanhenevan mutta edelleen valmistuksessa olevan tuotteen tuonti yhdelle sen tärkeimmälle markkina-alueelle lopetettaisiin ennen kuin mallin valmistus loppuu. Luulis jokaisen myydyn auton olevan tukku rahaa kassaan, kun kehityskulut on nolla. Mutta ehkä näillä on niin kova menekki idässä, että jostain pitää tinkiä ja loogisin paikka lopettaa myynti olisi tietty se alue, josta ollaan vetäytymässä kokonaan.

Kovasti esim. Facebookissa spekuloidaan nyt sillä tuleeko allianssilta mitään vastaavaa tilalle. Silleen mulle ei nyt niin kauheasti väliä, kun ei ole ajatukissa autoa vaihtaa ihan heti. Nyt ja lähitulevaisuudessa lanseerattavat PHEVit alkaa kuitenkin olla astetta pidemmällä rangella (50-100 km), ja vois olla seuraavassa autonvaihdossa ihan potentiaalisia ostokohteita muutaman vuoden käytettyinä. Toisaalta tää lataushybridiajelu on kyllä vahvistanut ajatusta siitä että seuraavan auton olisi hyvä olla täyssähköinen, että pääsis kokonaan eroon tosta ärsyttävästä painolastista, jota polttomoottoriksi kutsutaan. Mutta se on sitten sen ajan asia katsoa onko tarjolla tarpeisiin sopivaa ja järkevän hintaista täyssähköä.

Elokuu onkin yllättänyt kesäisillä keleillä ja sen perästä on Mitsuun kertynyt kilsoja tähän mennessä reilusti alle sata. Muut ajot on hoituneet kuplalla ja fillarilla. Itse asiassa Mitsulla on ajettu kuun aikana kolme kertaa: alkukuusta hakemaan kupla työpaikalta, jonka talliin se jäi kun toimi edellisenä päivänä hääautona kaverin häissä, kerran kävin kaatopaikalla heittämässä arvotavaraa penkkaan ja viime viikonloppuna käytiin mökillä. Kaikki ajot sähköllä, mut ei siinä voi nyt mistään radikaalista säästöstä puhua kun matkaa on kertynyt noin vähän. Loppukesä ja alkusyksy on usein tällaista aikaa jos kelit on nätit. Muistan kun OG-kolkki seisoi joskus vuosia sitten 2-3 viikkoa tien poskessa kokonaan käyttämättä kun kaikki ajot hoitui kesäautoilla.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7341
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Tuossa on uuden tilannu kyl vähä ihmeissään tai ainakaan itselle ei tullu enne eteen ku täs topiikissa verrattuna saabin lopetukseen mitä vatvottiin pitkään.

Jälleenmyyntihinta tipahtaa jo ennen kuin saa auton ees ulos liikkeestä.

Jonkun vuoden tarvinnee mitsun pitää yllä merkkihuoltoo mut se nyt ei kai ole onkelma kuin uusien omistajalle.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13197
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ei kai se merkkihuollon pitäminen ole ongelma, kun Saabinkin logot vielä löytyy useamman autotalon seinästä ja osia saa hyvin. Ja se sentään meni rehellisesti konkkaan ja lakkasi olemasta, Mitsubishihän ei ole häviämässä maailmasta, vaan vain Euroopan uusien autojen markkinoilta.

Mut saas nähdä tosiaan miten käy uusien Mitsujen jälleenmyyntiarvolle. Toisaalta voisin kuvitella että PHEVien arvonpysymisessä auttaa tän auton uniikki konsepti, eli töpseli yhdistettynä vetokykyyn, tiloihin ja nelivetoon. Uusia kilpailijoita pukkaa nyt koko ajan joka suunnasta, mutta käytettyjen ostajilla ei ole vielä kunnon vaihtoehtoa, ellei suunnilleen tuplaa rahojaan ja sijoita saksanpreemiumiin.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13197
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tuli yksityisviestinä muutamia kysymyksia töpselikärsän ominaisuuksista kanssasaabistilta, joka harkitsee moisen hankkimista. Lupasin vastailla kysymyksiin täällä julkisella puolella, niin jos jotakuta muuta askarruttaa samat asiat, niin mun näkemykset löytyy hänellekin.

Yksi kysymys oli ohituskiihtyvyydestä ja muutenkin väännön riittämisestä kovemmassa maantieajossa ylämäissä tai silloin kun voimaa oikeasti tarvitaan. Tähän täytyy myöntää, että ohituskiihtyvyyttä en ole kovin montaa kertaa testannut, mutta omaan makuun se on riittävä. Ei varmaan pärjää lastutetulle TiDS-Saabille, mutta monelle oman kokoluokkansa edustajalle varmasti ihan ok. Sinänsä tässä on vähän samaa kuin turbosaabissa, että sitä voimaa tuntuu olevan tarjolla juurikin ohituskiihtyvyyteen paremmin kuin paikalta matkaan pinkaistaessa. Ja se johtuu tietenkin siitä, että maantievauhdissa polttomoottori on tehoalueellaan, jolloin siitä alkaa saada ulos sitä sataa-sataakahtakymmentä heppaa mikä koneen nimellisteho on, ja siihen päälle saa takamoottorista noin 80 hv jos vain akussa on vähääkään jerkkua. Eli siis voimalinjan kokonaismaksimitehohan on hieman alle 200 hv, joka on käytössä siellä isommilla nopeuksilla. Vaihteiston puutteen vuoksi sitä ei ole saatavilla vaikkapa viidenkympin nopeudessa toisin kuin polttomoottoriautossa, jossa voi iskea halutessaan vaikka ykkösen silmään lähtiessä ohitukseen ryömintänopeudelta.

Matkaväännön osalta kysymys oli myös siitä heittääkö auto hirveän pienelle vaihteelle ja kone alkaa huutaa. Tässä siis ei tosiaan ole kuin yksi välitys polttomoottorilta (etu)pyörille, ja se voidaan kytkeä käyttöön n. 60 km/h nopeudesta ylöspäin. Aina tätä hitaammin ajettaessa, tai jos voimaa tarvitaan enemmän kuin kiinteän välityksen edellyttämä kierrosluku mahdollistaa, irrotetaan kytkin ja eteneminen tapahtuu sähkömoottoreilla ja polttomoottori siirtyy tekemään sähköä (tai sammuu kokonaan jos voiman tarve on alle 60 kW ja akussa on virtaa). Koska voimaa on sähkömoottoreissa se 60+60 kW ja vääntöä ihan riittävästi (luokkaa 200+200 Nm, en nyt muista tarkkoja lukuja), ei voimanpuute ihan heti autoa mäessä hidasta, mutta polttomoottori voi toki mäessä huutaa kun se tuottaa sitä virtaa sähkömoottoreille. Toisaalta maantievauhdissa sitä ei niin kovin hyvin kuule että kone kiertää 4000 rpm, hitaammisa vauhdeissa sen sijaan tunnelma voi olla dieselveturimainen, kun kaasua painaessa ensin alkaa kone nostaa kierroksia ja sitten auto kiihtyy kuminauhamaisen oloisesti. Toisaalta tottumiskysymys.

Kysymys tuli myös bensakulutuksesta lapin reissulla ja tankillisen riittävyydestä. Omat kokemukseni pidemmästä maantieajosta ilman latausta ovat sellaisia, että tämä auto vie 7-8 litraa bensaa satasella, moottoritiellä kesänopeuksilla mennään jo jossain yhdeksässä varmaan. Tankki on 45 litraa, joten kyllä 500 km välein kannattaa asennoitua käymään pumpulla. Itselleni ei niin relevantti ongelma, kun suurempi ongelma on ollut melkein se miten saa 15 litraa kulumaan 3 kk välein, ettei kone ala väkisin sitä bensaa polttamaan :mrgreen:

Akun yleisestä kestävyydestä ja toimenpiteistä sen käyttöiän jatkamisesta kysyttiin myös. Omassa autossani on nyt mittarissa 134 tkm ja akun alkuperäisestä 38 Ah kapasiteetista on Watchdog-sovelluksen mukaan tallella 84,4 % eli 32,1 Ah. Sovellus saa tämän tiedon auton BMU:lta (Battery Management Unit tjsp, se härveli joka seuraa akun tilaa yms.). Tämä lukema on ymmärtääkseni kohtalaisen hyvä tämän ikäiselle autolle, joillain on mennyt akku kapasiteettitakuuvaihtoon samassa iässä ja samoilla kilsoilla. Kapasiteettitakuu on siis 8 vuotta ja 160 tkm ja takuuraja on 70 % kapasiteetista. Tosin jotkut marmorit Suomessa ovat koittaneet väittää, että ei koske alkupään autoja, kun taas Facebookissa ja Mitsufoorumilla on ollut useita alkupään autoja, joihin on marmorilla nikottelematta vaihdettu akut takuuseen, kun mittaus on osoittanut kapasiteetin olevan alle takuurajan. Ja löytyi sieltä tällainen virallisen oloinen lappukin, jossa mitään vuosimalleja ei ole suljettu takuun ulkopuolelle:

Kuva

Maailmalla on paljon "tietoa" siitä, että oikeasti akut eivät happane niin nopeasti kuin BMU:n data kertoo, eli että BMU:ssa on sellainen softa joka pessimistisesti laskee akun kapasiteettia nopeammin kuin mitä oikea kapasiteetti laskee. Useampi mitsuilija on saanut kapasiteetin palautumaan nykyistä korkeammalle suorittamalla BMU:n resetoinnin, johon löytyy kai parikin eri metodia. Itse en ole niihin kovin tarkkaan tutustunut, koska ei ole ollut tarvetta. Käsittääkseni siis resetissä BMU asettuu luulemaan, että akku on uusi ja kapasiteetti 100 %, josta se lähtee sitten lataus- ja käyttösyklien kautta kohtuunopeasti laskemaan kohti akun oikeaa kapasiteettia, kun BMU saa vihiä siitä paljonko akkuun sähköä menee ja paljonko sieltä oikeasti ulos saadaan.

Jotkut ovat taas sanoneet, että tämä on itsepetosta, ja BMU vain käyttää resetin jälkeen akun puskureita ylä- ja alapäästä, pidentäen täten käytännön sähkörangea, mutta kuluttaen akkuja huomattavasti nopeammin. Tämä siis siksi, että normaalisti tämä auto lataa akut 90 %:sti täyteen ja sallii käyttää akut 30 %:iin saakka, ja näillä buffereilla pyritään pitämään akku mahdollisimman pitkäikäisenä. Litiumakku kun kuluu kaikkein pahiten juuri tuolla varauksen ylä- ja alapäässä ja tuossa keskellä kuluminen on hyvin vähäistä, kunhan lämpötilanhallinta yms. seikat on kunnossa.

En ota itse kantaa siihen onko resetti itsensä huijaamista vai ei, oma akkutietämys tai ymmärrys ei siihen riitä. Sen tiedän, että akun varaus- tai kapasiteettitason mittaaminen ei ole yhtä yksinkertaista kuin maitopurkissa olevan maidon mittaaminen tai purkin tilavuuden mittaaminen. Ja Mitsultakin joku oli saanut lausunnon, että BMU:n laskema akun kapasiteetti on "paras arvaus" akun todellisesta kapasiteetista, ei mikään absoluuttinen totuus.

En myöskään tiedä miksi joissain autoissa akku on kulunut huomattavasti nopeammin kuin toisissa. Lämmönhallinta lienee yksi seikka, eli nämä pohjoismaissa asuneet autot voivat hyötyä viileästä ilmastosta verrattuna vaikkapa Australian serkkuihin. EN siis osaa myöskään sanoa missä kohtaa akuista yleensä lähtee paras terä, eli koska kapasiteetin voi olettaa olevan laskenut merkittävästi ja mitkä asiat siihen voisivat vaikuttaa. Paras on, jos auton koeajolle pystyy ottamaan Watchdog-yhteensopivan OBD-lukijan ja kännykkään Watchdog-sovellus. Silloin pääsee lukemaan sen BMU:n näyttämän kapasiteetin ja sovelluksellä näkee myös sen onko BMU jossain vaiheessa resetoitu. Sovellus näyttää "akun iän" päivinä, eli jos akku on 2014 mallisessa autossa 30 pv vanha, niin voi tietää että BMU on resetoitu nyt kesällä ja näytettävä kapasiteetti ei ole vielä välttämättä asettunut oikealle tasolleen. Näiden katsominen on ehdottomasti ostoa harkitsevan parhaita toimenpiteitä koeajolla.

Yksi kysymys oli siitä mitä akun vaihtaminen mahtaa maksaa, jos sellaiseen joutuu. En muista puinko asiaa tässä ketjussa aiemmin, mutta Mitsufoorumilla oli yksi keissi, jossa Outlanderin akku oli hajonnut totaalisesti ja auto ei suostunut käynnistymään. Mitsun kanta oli, että tämä ei mene kapasiteettitakuuseen, koska kapasiteetti on ok, mutta ilmeisesti yksi kenno oli sökö. Tällaisissa tapauksissa siis akun takuu on auton normaalin takuun pituinen eli 5v ja olikohan se nyt 100 tkm. Omistaja kertoi foorumilla että koko akuston vaihto marmorilla olisi noin 13 000 euroa, ja yhden akkumoduulin vaihto 8000 euroa. Näille löytyy kuitenkin jo "harmaita" korjaajia, ja kyseisessä tapauksessa omistaja korjautti autonsa Pistokehybridin (https://www.pistokehybridi.fi/index.html) 4000 euroa maksaneeseen käytetyn akun vaihtamiseen. Siinä siis vähän hintatietoja.

Tämä on ainoa minulal tiedossa oleva tapaus täysin simahtaneesta akusta, eli ottaen huomioon että näitä on Suomessakin tuhansia ja Euroopassa jotain pari sataa tuhatta kappaletta liikenteessä, niin ei tuo mikään epideeminen vika ole. Ja tässäkin tapauksessa Mitsufoorumilla uumoiltiin olisiko auto saanut pohjakosketuksen ja kenno sen takia mennyt rikki. Omistaja kertoi ajavansa aika paljon huonoilla teillä ja saaneensa jokin aika ennen akkuongelmaa pohjakosketuksen mökkitiellään.

Auton lisälämmittimestä kysyttiin myös. Mitsun oma lisälämmitin on siis (tietääkseni n. 4,5 kW) sähkövastus, jolla lämmitetään lämmityslaitteessa kiertävää vettä. Näin kabiiniin saadaan lämmintä ilman että polttomoottoria tarvitsee käynnistää. Omien havaintojeni mukaan tämä lämmityslaite löytyy suurimmasta osasta autoja, mutta ei toki kaikista. Jos sitä ei löydy, niin ainoa tapa tuottaa kabiiniin lämpöä on käyttää polttomoottoria. Itse en Suomen oloihin sellaista autoa hankkisi. Helpoin tapa varmistaa onko autossa lisälämmitin, on kurkata auton alle: kuskin penkin kohdalla auton alustassa pitää mennä kaksi putkea, jos autossa on lisälämmitin. Tätä lisälämmitintä auto käyttää ajon aikana (tässä ketjussa aiemmin jauhettu paljonkin siitä, miten auto haluaa tietyissä olosuhteissa silti käyttää myös polttomoottoria lämmittämiseen) ja jos autosta löytyy Remote Control -toiminto, eli wifiverkko ja sitä myöden mahdollisuus käyttää lämmityslaitetta kännykkäsovelluksen avulla, lämmitintä voi käyttää auton seistessä parkissa. Oli sitten latausjohto kiinni tai ei, niin lämmitys ja jäähdytys toimii, kunhan akussa on edes hieman sähköä.

Sovelluksen lisäksi auton kauko-ohjainavaimeen voi lisätä piirilevylle pari hyppylankaa ja mikrokytkimen sekä ostaa ebaysta avaimiin kuoret joissa on ylimääräinen nappula. Tällä nappulalla saa sitten lämmityksen (ja ehkä jäähdytyksenkin?) käynnistettyä avaimella. En ole tätä modausta itse tehnyt, joten en osaa kertoa enempää. Kuulemma helppo homma ja osat maksaa luokkaa kympin.

Tämä lisälämmitin lämmittää vain ohjaamoa, ei polttomoottoria. Jos on paljon pakkasaamuja jolloin tietää tarvitsevansa polttomoottoria, voi olla ihan hyvä idea asentaa koneeseen lohkolämmitin. Tai miksei Webastokin, sillä sitten saa lämpöä myös kabiiniin, mutta on se hieman tårta po tårta, jos autossa on jo lisälämmitin varustelistasta ruksittuna.

Tässä tuli näitä vastauksia kysymyksiin, toivottavasti edes joku jaksoi lukea loppuun ja ilmaisin asiat niin että niistä sai jotain selvää.

Loppuun vielä: suosittelisinko tätä autoa kellekään? Kyllä, jos haluaa ajaa ainakin osan matkoista sähköllä ja varsinkin jos tarvitsee sen lisäksi tilaa, nelivetoa ja/tai vetokykyä. Uudempien ja huomattavasti kalliimpien preemiumien lisäksi näitä ominaisuuksia ei oikein ole kukaan muu yhdistellyt, eli omassa hintaluokassaan Mitsulla ei ole näissä ominaisuuksissa kilpailijoita. Ja jos vielä itseni tapaan ajomatkat koostuu oikeasti pääosin 5-30 km pyrähdyksistä, niin onhan tällä ajaminen halpaa verrattuna mihin tahansa polttomoottorivehkeeseen. Sekä verojen että energiakulujen puolesta. Auton laadusta voin oman yksilöni kohdalta sanoa vain että nyt on 10 kk ja noin 8000 km takana, ja ainoa murhe tänä aikana on ollut latausjohdon syöttökaapelin uusimistarve. Itse autossa ei ole ollut mitään ongelmia jotka viaksi itse lukisin. Ja se akkukin on ikään ja kilsoihin nähden loistavassa kunnossa, ja noin 40 km pääsee kesäolosuhteissa sähköllä ennen polttokoneen käynnistymistä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7341
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Ei pitäis lukee näitä phevi juttuja vai oliko se toi linkkaus mut fb pukkaa niiden mainoksii ny joka väliin.

Jännä et edelleen mainostetaan jossei uusii tilauksii oteta vastaan...
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13197
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Voin lohduttaa että vaikka tekisit kaupat uudesta Outlanderista, niin FB ei ole niin fiksu että se sitä ymmärtäisi. Eli se mainostulva jatkuu vaan vaikka ois jo käsiraha maksettu tai auto pihassa :mrgreen:

Voihan ne vielä tilauksia ottaa, se huhu myynnin loppumisesta jo nyt syksyllä on toistaiseksi vahvistamatta. Ja vaikkeivat tehdastilauksia ottaisikaan niin ehkä niillä on laivalastillinen töpselikärsiä varattuna Suomeen vielä ennen kuin kipsa menee kii, ja hätä saada niille ostajat etteivät happane käsiin.

Autosta pihassa tuli mieleen etta töpselikärsä ei ole liikkunut nyt viikkoon senttiäkään. Ja voi hyvin olla ettei liiku ennen ensi viikonloppua jos ei kelit tästä muutu ihan surkeiksi. Joidenkin romujen kanssa vois joutua huolehtimaan akun varauksesta tollasen seisonnan aikana, mutta onneksi Mitsussa on sähköä noin 15 tavallisen auton akun verran, niin sietää hetken seisottaa :D

Tänään Itäharjun Ajoissa oli Autokeskus sponssina ja ständillä Pösöjä, oli ainakin 208 sähköautona, 2008 polttomoottorilla ja 3008 PHEV. Tuli niitä kurkittua ja myyjän kanssa rupateltua. Hauskaa oli se että sitikkaa ja pösöä myyvä kaveri kehui että nää on nykysin tosi saksalaisrn oloisia autoja :mrgreen: . Pösön phevi vois kiinnostaa, mutta kontti ainakin on Outlanderia pienempi ja mitä hinnoista haastattelin niin ei Pösö ainakaan halvempi ole uutena kuin loppuunmyynnissä olevst Mitsut.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13197
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Mun seuraava auto on todellakin täyssähköauto!

Tänään Mitsun nauttiessa huollon hellää huomaa kävin koeajamassa tällaisen:

Kuva

Hyundai Kona Electric 64 kWh Style. Muistaakseni aika sama variaatio kuin mistä löytyy foorumilta ketjuakin. Viime viikolla siis pohdin, että kun auto makaa huollossa, mitä minä sillä aikaa teen, ja totesin että naapurikaupassahan myydään sähkökonia. Tilasin koeajon huvikseen, kun hoksasin että en ole täyssähköautoa koskaan ajanut, ellei hupipuistojen törmäysautoja lasketa sellaisiksi :mrgreen:

Suunnitelma meni silleen käteen, että huomasin matkalla Auto-Centeriin, että heidän Mitsu- ja Kia-toimpaikkansa on muuttanut kilometrin päähän varsinaisesta Auto-Centeristä, jonne olin ajelemassa. No onneksi aikataulu oli sellainen että kilsan kävely kehätien varren kevyen liikenteen väylällä oli ihan ok, ja sitäpaitsi saapuessani Hyundaikauppaan juuri koeajon varausminuutilla sain kuulla että Hyundaimyyjä jonka nimen olin saanut koeajoa varatessani, oli lounaalla. No ajolupa irtosi silti ja lounaansa nauttinut myyjäkin saapui hetkeä myöhemmin löytääkseen avaimet mulle.

Niin että miksi mun seuraava auto on sähköauto? Konasta autona ihan pidin, mukavan jämäkkä alusta ja laadukas vaikutelma. Mutta vaikutuksen teki toinen niistä kahdesta seikasta mitkä erottaa tämän auton perus koreankipoista: se mitä tapahtuu kun kaasua painaa.

Siis voimaa on nollasta saatavilla kuin isossa bensakasissa. Sitten kun auto liikkuu, on voimaa kuin modernissa turbodieselissä. Sitten kun ollaan satasen vauhdissa, on voimaa kuin bensaturbossa. Tämä kaikki katkeamattomasti ilman meteliä, tärinää, vaihteiden vaihtojen aiheuttamaa kiihtyvyyden pätkimistä tai mitään huomattavaa moottorin "vääntö-" tai "tehoaluetta". Sitä voimaa vaan on tarjolla nopeudessa kuin nopeudessa, eli moottori on aina tehoalueellaan.

Tuossahan on siis 204 hv, eli ei se mikään Ferrari ole, kun omapainoa on kuitenkin yli 1600 kg. 0-100 km/h 7,9 sekuntia, mikä on ihan hyvä lukema. Mutta jos mä nyt vertaan vaikka softattuun turbosaabiin tai V8-jenkkiin, niin se voiman vaivattomuuden tunne on ihan omaa luokkaansa.

Niin, se toinen asia joka erottaa sähkökonan peruskiposta: 21 t€. Hallissa oli nimittäin vierekkäin vastaava sähkökona 46 t€ lapulla ja 1.0 bensakona 25 t€ lapulla. Sillä erotuksella ostaa tämän ketjun pääosan esittäjän käytettynä, taikka sähkökonan kokonaishinnalla uuden töpselikärsän varusteltuna.

Sähkökonan käyttökulut on sähkökäytön vuoksi tietenkin alemmat. Mutta sitten realismia, eli töpselikärsän päivitettyjä lukuja elokuulta:

Elokuu 2020:
matkaa 288 km
sähköä 81 kWh
- maksullista sähköä 81 kWh = 9 €
- ilmaista sähköä 0 kWh
bensaa 0,0 litraa = 0,00 €
kulutus yhteensä (28 kWh + 0,0 litraa)/100 km
toteutuneet energiakulut yht. 9 € -> 3,1 €/100 km

Alusta laskien (10,5 kk):
matkaa 7894 km
sähköä 1895 kWh
- maksullista sähköä 1620 kWh = 173 €
- ilmaista sähköä 276 kWh
bensaa 127 litraa = 177 €
kulutus yhteensä (24 kWh + 1,6 litraa)/100 km
toteutuneet energiakulut yht. 350 € -> 4,4 €/100 km

Elikkäs paljonko kannattaa laittaa pääomaa kiinni sähköautoon, kun pääsee lataushybridilläkin tällaisiin lukemiin? Jos Mitsu olisi täyssähkö, niin maksimissaan olisin säästänyt tuon 177 oiroa bensakuluihin, tosin sitäkin olisi sitten kompensoitu maksullisella sähköllä ja sähköauton korkeammalla käyttövoimaverolla. Sehän vois jopa mennä tapiolle vaikkei huomioisikaan sitä että sähköauto on kalliimpi kuin lataushybridi.

Elokuu oli siis eka kalenterikuukausi mulle, että polttomoottori ei käynyt kertaakaan. Saavutusta hieman himmentää se, että ajomäärä jäi alle puoleen tavanomaisesta. Tulee mieleen se, kun nuorena ajelin kilpaa RC-autoilla ja voitin urallani vain yhden kansallisen tason kilpailun. Sehän oli hienoa se, mutta silloin kultapokaalia hieman himmensi se, että luokassani ajoi itseni lisäksi vain yksi toinen kilpailija :mrgreen:

Niin, Mitsu sai tänään uudet öljyt suodattimineen sekä huolellisen merkkihuollon tutkiskelun. Kampanjoita ei ollut avoinna, ja auton alta ja päältä normaaleista tarkistuspaikoista ei löytynyt huomautettavaa. Luvatusta 215 euron huoltohinnastakin putosi vitonen pois, ja maksoin 210 euroa. Turkasen kallista, mutta nyt on kolmen timantin leimat sekä huolto-osiossa että koritarkastusosiossa huoltovihossa. Vuoden päästä sitten seuraava huolto, kun en saa kuitenkaan 20 tkm täyteen ennen sitä.

edit: korjattu heinäkuulta periytynyt neljän euron virhe sähkökuluissa
Viimeksi muokannut AZP, Ke Syys 30, 2020 17:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2845
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja Cona »

Ihan kivan perusteellista analyysiä, jälleen kerran. Osaatko heittää hatusta, paljonko on arvonalenema, mennäänkö keskiverrolla vai alle? :D

Tuo sähköponin ulkonäkö ei kyllä sytytä allekirjoittanutta. Mutta ei moni muukaan uusi auto sytytä, joten Hyny ei tee poikkeusta.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13197
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Vaikea uumoilla sähköauton arvonalenemaa tässä tilanteessa, kun teknologiamurros käy kuumana. Itse uskon että 2020 käyttöönotetut sähköautot on haluttua kamaa käytettyinä viidem vuoden päästä, mutta mikä on uusien sähköautojen hintataso tuolloin? Se vaikuttaa paljon käytettyjen arvoon.

Lisäksi tuo 64 kwh sähkökona on sähkökonaksikin tyyris. 39 kwh/136 hv versio lähtee 35 keurosta. Kalliit autot menettää arvoaan nopeammin kuin halvat sisarensa, mutta sitten taas akkujen kuluessa (kapasiteetin pudotessa) iso akku tukee arvonpysymistä. Se voi tosin olla että tämän päivän täyssähköautolla joku 5v ja 100 tkm ei näy yhtään vielä kapasiteetissa.

Mutta joo, on tuo niin kallis kokoisekseen, että uskon arvonaleneman olevan mieluummin yli kuin alle 15 % vuosittain, mitä pidän normaalitasona.

Tuosta koeajoauton ja autokaupan valinnasta muuten vielä: siinä virheen tajutessani ja lähtiessäni patikoimaan Mitsuhuollosta kohti Hynykauppaa kiersin Auto-Centerin pihalla muutamankin sähkö-Kian. Että kun olis ajatellut viime viikolla hetken nenäänsä pidemmälle, niin olis kuitannut siitä samasta hallista koeajettavan sähköauton. Mutta en mä sillä, kävely on terveellistä ja kivaa, joskin tän päivän lenkin ympäristö ei silleen houkuttelevinta vaellusmaastoa.

Ja bensattomasta elokuusta vielä: huollossa olivat startanneet mäntämoottorin ilmeisesti muutamaksi sekunniksi, varmaankin osana tarkistusproseduuria. Ruutu näytti nimittäin huollosta lähtiessäni päivän ajojen kulutukseksi 0,1 litraa sadalle. Ajoa tuolloin kertynyt 11 km ja kotiin päästessäni toiset 11 km myöhemmin oli lukema jo 0,0 litraa sadalle. Eli huolto periaatteessa pilasi bensattoman kuun, mutta en nyt laske sitä mukaan saavutukseeni, koska en ollut edes paikalla :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Ohan toi samaan aikaan ihan hauskakin, aika vikuri myös jos lapun polkasee yllättäen lattiaan. Ja meteliä kyllä tulee, mutta rengaskohinan muodossa. Nyt olen jotain matkoja tehnyt tuolla harraste-aerolla, niin siinä tunnelmaa himmentää vaihteisto. Toisaalta tunnelmaa parantaa pörinä. ABC:n pistooli kädessä sitten lähinnä harmittaa :lol:

Arvonalenemaa mietin itsekin eilen, kun katselin 64:sten käytettyjen tarjontaa Suomessa. Itse ostin tuon noin 10ke arvoaan menettäneenä vanhana esittelyautona, jolla oli ajettu noin 25tkm. Nyt mulla on tullut 13tkm mittariin. Samoilla kilsoilla myydään (pyydetään) 64kwh Styleä melkein samoilla hinnoilla kuin mitä itselle pääomakustannusta tuli Hyundain nollakorkokampanjassa. Omat laskelmat tukee sitä, että käyttökustannukset ja pääomakustannukset menevät uudehkoon polttavaan autoon (esim. Corolla tai Octavia) aika lailla tasan, ja sähkössä taas jää voitolle jos kilometrejä tulee reippasti enemmän ja malttaa pitää auton itsellään. Saan tehtyä excelin, joka tulee tätäkin väitettä :facepalm_man:
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
Vastaa Viestiin