Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

^siinä on hyvin lähtenyt arvoa autosta ekan (noin?) vuoden ja 25 tkm aikana. Harvoin saa vuoden vanhaa esittelyautoa yli 20 % alennuksella verrattuna uuteen vastaavaan. Ajattelepa jos olisit ostanut sen täysin uutena kymppitonnin kalliimmalla? Vähän menis laskelmat erilailla. Sen puoleen pudotus sun ostohinnasta lienee aika pehmoinen ja kun kilsoja kertyy tuota tahtia, niin sitä säästöäkin kertyy aika hyvin verrattuna polttomoottorikulkineeseen. Ja vastaavasti lataushybridillä et pääsisi samoihin lukemiin kuin minä, joten sähköauton säästö lataushybridiin verrattuna on jo merkittävä, toisin kuin mitä mulla olisi.

Tosiaan Konassa oli sellaista vanhan turbosaabin tuntua kun painoi lappua lattiaan. Autolta löytyi silloin oma tahto, joka veti välillä oikeaan, välillä vasempaan :mrgreen:

Eikä se Kona tosiaan kuiskaavanhiljainen ollut enää maantienopeuksissa. Renkaat humisteli ihan jonkunkin verran, itse mietin että oliskohan Mitsu kitkarenkailla hiljaisempi samassa nopeudessa sähköllä ajaessa. Mutta se kiihdytys on eleettömän hiljainen, se rengashumina vaan nopeuden mukaan voimistuu, ei muuta.

Toi pörinä ja pärinä ym. meteli ja sen tuoma fiilis on silleen tietty makuasia. Jos mä nyt mietin omia autoja viimeisen 13 vuoden aikana, niin toi bensa-OG-kolkki on ennen Mitsua ollut niistä hiljaisin ajella. Sitä ennen oli Mazda MX-5, jota nyt avona ei voi hiljaisena pitää, sitten taas dieselsaab kuulosti Valtralta. Ja kesäautot nyt on oma lukunsa, kun Oldsissa on lähes suorat putket ja kuplavolkkari nyt on aina kuplavolkkari. Tuntuu että mä saan sen riittävän meluannoksen noiden harrastepelien kanssa ja siksi arvostan hiljaista autoa. Sama pätee tuon vaivattomuuden ja eleettömyyden kanssa, eli kun Kuplan kanssa saa tehdä töitä vaihdekepin ja kytkimen (ja myös kaasupolkimen) kanssa, että pääsee maantievauhtiin, Oldsissa taas kaasua painaessa (pakopärinän lisäksi) jo pelkkä imuääni etupäästä kuulostaa siltä kuin imettäisiin koko Aurinkokunta mustaan aukkoon ja ratilla saa oikeasti ohjata kun kiihdyttää. Toi täyssähköauto taas vaikuttaa siltä kuin sille olisi täysin arkipäiväistä pinkaista 110 m aidat tumma puku päällä ja maaliin tullessa olisi sen enempää suoristamatta kraka oikosessa eikä edes hiki otsalla.

Mut täähän on kaikki myös siitä kiinni mihin on tottunut. Tollanen eleetön aituri voi tosiaan puolen vuoden jälkeen tuntua niin arkiselta, että kaikki mikä pörisee, saa heti innostumaan, kun mulla se on toisinpäin :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

AZP kirjoitti:
Ma Elo 31, 2020 19:52
Elikkäs paljonko kannattaa laittaa pääomaa kiinni sähköautoon, kun pääsee lataushybridilläkin tällaisiin lukemiin? Jos Mitsu olisi täyssähkö, niin maksimissaan olisin säästänyt tuon 177 oiroa bensakuluihin, tosin sitäkin olisi sitten kompensoitu maksullisella sähköllä ja sähköauton korkeammalla käyttövoimaverolla. Sehän vois jopa mennä tapiolle vaikkei huomioisikaan sitä että sähköauto on kalliimpi kuin lataushybridi.
Mutta Mitsu kuluttaa sähköä vähintään puolitoistakertaisesti Konaan verrattuna. :wink:

Tuo kilowattituntimäärä on oletettavasti seinästä tullut, ei akkuun kertynyt? Siltikin on aika pirun korkea kulutus varsinkin ajoprofiilin huomioiden. :D

Nämä huomiot siis sähköautoista lukeneena ja Bjørn Nylandin videoita ahkerasti katselleena. Sitikka vie sataselle seitsemän litraa dieseliä ja satku tyttökaverilla varmaan kahdeksan litraa ysikasia, molemmat lähinnä matka-ajossa. :mrgreen:
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

No se on totta, että Konalla jos ajelis, niin ihan sähkökuluissakin säästäisi verrattuna Mitsuun. Mutta mä vertasin nyt hypoteettiseen tilanteeseen, jossa nimen omaan tämä töpselikärsä olisikin täyssähköauto, eli sitä sähköä menis jotakuinkin samaan tahtiin kuin mitä lataushybridiversiolla menee kun ajelee vain sähköllä. Kona ja Outlander kun ei nyt autoina ole ihan vertailukelpoisia, toki sellaiselle jolle riittää Konan tilat voi näin ollakin, mutta mun käyttöön pitäisi Konaan saada muutama desimetri lisää pituutta, jotta ihmiset tavarat ja eläimet mahtuu mukaan. Niin ja vetokykyä pitäis olla.

Noi ilmoitetut kilowattitunnit on tosiaan töpselinpäästä mitattuja, eli sisältää kaikki lataushäviöt ja auton esi- ja ajonaikaiset lämmitykset ja jäähdytykset, silloin kun ajonaikainen lämmitys ei onnistu hukkaenergialla kuten bensalla hurruutellessa. Toi elokuun lukema sisältää aika paljon peräkärryn vetämistä, mikä selittänee noinkin korkeaa kk-lukemaa. Lisäksi mulla on tapana muutaman kerran kuussa ajaa akku tyhjäksi parkkilämmittimellä ja sen jälkeen täysi lataus päälle. Eli siis kun ajamalla akun saa käytettyä tuonne 26-30 % lataustasoon ennen kuin polttomoottori käynnistyy, niin käyttämällä parkkilämmitintä ajon jälkeen saa varaustason laskemaan 20 %:iin saakka. Nettihuhujen mukaan kun ajoittain tekee tuollaisen operaation, jättäen pari tuntia väliä ajamisen ja lämmittämisen ja lämmittämisen ja lataamisen välillä, niin akun SOH voisi jopa käytössä nousta. Tai siis ainakin se SOH mitä akunhallintayksikkö arvioi. Itsellä ei ole SOH noussut, mutta tuntuisi että kapasiteetin kuluminen on kyllä hidastunut sen jälkeen kun aloitin noita tekemään.

Pointti siis tässä se, että jos elokuussa tein tuon vaikka kolme kertaa, ja jokaisella kerralla siihen turhaan lämmittämiseen meni 1 kwh sähköä, niin tuolla elokuun ajomäärällähän se nosti keskikulutusta jo yli 1 kwh/100 km. Rahallisestihan tämä ei ole mitään, mutta suhteellisena kulutuslisänä aika reimasti.

Mutta siis kyllä tuo luokkaa 25-27 kwh/100 km kulutus on pienempiin sähköautoihin verrattuna korkea. TM:n uusimmassa sähköautovertailussa noi Konan kokoluokan kipot vei taajamassa ja maantiellä kulutuksilla 13-17 kWh/100 km. Mutta on toki Mitsu paljon korkeampi, painavampi ja vähemmän ilmanvastusoptimoitu auto kuin nuo pikkuautot. Ehkä neliveto rankaisee, ehkä ei. En tiedä voisiko se olla periaatteessa etu että rasitus jakautuu kahdelle moottorille kuin että yksi raataa koko auton siirtämiseksi. On siellä nyt ainakin kahden akselin voimansiirtohäviöt mukana. NIin ja ne kattotelineetkin on olleet koko kesän katolla ilmanvastusta rasittamassa :D

Yksi seikka on vielä maaston mäkisyys. Elokuun ja oikeastaan koko kesän ajoista iso määrä on tullut matkasta mökille ja sieltä takaisin. Toi Saaristotie on oikeasti aika vuoristorataa, koko ajan mennään ylös tai alas. Ylämäet imee kyllä tehokkaasti rangea, vaikka siitä edusta osan saakin takaisin alamäissä, mutta ei kaikkea. Pohjanmaan lakeuksilla tasaisella vauhdilla vois kulutuksesta lähteä iso osa.

Nämä on näitä sähköllä ajavan havaintoja, joita ei kyllä polttokoneautolla koskaan ole joutunut miettimään, kun kulutusseuranta ei ole niin tarkkaa kuin tällaisella pieniakkuisella töpseliautolla. Vähän niinkuin sateen merkitys kulutukseen, mistä tuli joskus aikaisemmin mainittua, että se on yllättävän iso kulutuksen lisääjä.

Sen puoleen kun sähköllä ajaminen on halpaa, niin en mä sitä säästele muuten kuin silloin kun sitä pitää säästää jotta pääsisi perille sähköllä. Konaa ajaessa tuli vähän sellainen fiilis että 64 kWh täyssähköllä tulisi ajettua helposti kuin reikä päässä, kun sähköä ei tarvi säästää ja suorituskyky on aika kohdallaan ja niin helposti käytettävissä :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

AZP kirjoitti:
Ti Syys 01, 2020 15:27
Pohjanmaan lakeuksilla tasaisella vauhdilla vois kulutuksesta lähteä iso osa.
Itse asiassa ihmettelin aikani, miksi auton mittaama keskikulutus nousee töihin mennessä ja laskee sieltä tullessa, vaikka aamuisin nutaajia ja ohitustarvetta on huomattavasti vähemmän ja auto on vuodenajasta riippuen valmiiksi lämmin tai viileä. Kesäloman jälkeen otin asiasta lopulta selvää: Seinäjoki on kolmisenkymmentä metriä korkeammalla kuin Kyrönmaa, ja Pohjanmaalla kun ollaan niin tuo mäki jakautuu tasaisesti koko matkalle. :mrgreen:
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tuo sama näkyy meidän mökkimatkalla. Mökille mennessä lähdetään korkeuskäyrältä 35 ja päädytään korkeuskäyrälle 5. Kesäaikaan ei ole ongelmia päästä mökille peräkärryn kanssa, mutta takaisinpäin pitää valita taloudellisempi reitti jotta range riittää, ja usein sitä on mittarissa jäljellä 0-1 km kun kaarretaan kotipihaan.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Jäin miettimään tuota sähkönkulutusta ja hain vähän lisää referenssejä siihen.

Mitsubishin sähkönkulutukseksi on TM:n vuoden 2014 lataushybridivertailussa kerrottu taajamassa 27 kWh/100 km ja maantiellä 29 kWh/100 km. Näihin lukemiin olen siis itsekin suunnilleen päätynyt, ehkä hieman alle kun huomioi että omissa laskelmissani on mukana lämmitykset, jäähdytykset peräkärryn vedot ja tarkoitukselliset akun tyhjentämiset.

Aikaisemmin tänä vuonna TM:ssä oli lataushybridivertailu, jossa mukana MB C300e farkku, BMW 330e Sedan, VW Passat GTE farkku ja Volvo V60 T6 Twinengine. Merssu meni maantiellä 19,5 kWh:lla per 100 km, muut kolme välillä 23,3-26,0. Kaupungissa Bemari vei 31,4 kWh, muut välillä 23,3-26,0. Nämä autot on periaatteessa kooltaan vertailukelpoisia Mitsun kanssa, mutta muodoltaan tietty jonkunkin verran sulavampia ja tekniikaltaan selvästi uudempia, mikä selittänee hieman alhaisempia lukemia.

Sitten viime vuonna TM koeajoi Mersun EQC:n ja Audin e-Tronin, jotka on Mitsun muotoisia mutta varsinkin Audi isompi mitoiltaan. Täyssähköautoina ne on myös 600-700 kg :!: painavampia kuin töpselikärsä. Mersun sähkökulutus koeajossa oli maantiellä 25, taajamassa 25 ja moottoritiellä 34 kWh/100 km, Audin vastaavasti 23/28/31 kWh per 100 km.

Tesla Model S vei vuonna 2014 koeajossa taajamassa 30 kWh ja maantiellä 24 kWh/100 km. Auto on tietenkin melko liukas muodoltaan verrattuna vaikka EQC:hen tai Outlanderiin, mikä selittää alhaista maantielukemaa.

Alkuvuonna 2019 TM koeajoi tuon minunkin koeajamani Hyundai Konan tehokkaamman version, ja kulutukset oli maantiellä 18,0 ja taajamassa 27,3 kWh/100 km. Tämä on sinänsä mielenkiintoista, että tuossa sähköautovertailussa tältä vuodelta tehottomampi Kona sai lukemiksi taajamassa 13,0 ja maantiellä 13,6 kWh/100 km (ja motarilla 19,6). Tuo viime vuoden koeajo on tehty talvella ja keli on ollut yhden asteen plussalla, kun taas tämän vuoden vertailun luvut on saatu kesäkeleissä ilmastointi pois päältä kytkettynä. Tällä voi olla vaikutusta, samoin tietenkin voimalinjan eroilla, mutta vaikea kuvitella että ne selittäisivät noin isoja eroja varsinkin taajamakulutuksessa, joka siis olisi tehokkaammassa versiossa yli tuplat. Tämä kyllä asettaa mun mielestä TM:n sähkönkulutusmittausten vertailukelpoisuuden hieman epäilyttävään valoon.

Joka tapauksessa kun noiden isompien sähköautojen ja lataushybridien mitattuja kulutuslukema katsoo, niin eipä töpselikärsä nyt mitenkään poikkeuksellisen sähkönhimoinen lopulta ole. Ja tietenkin pitää muistaa, että kun verrataan polttomoottoriautoja samalla voimanlähteellä eri kokoluokkien kesken, niin kyllä Outlanderin kokoluokan dieselmaasturin kulutus on käytännössä tuplat verrattuna Konan kokoluokan dieselautoon, tai jos vertaa Outlanderia Amperan kokoluokkaan, niin on siinäkin helposti kymmenien prosenttien ero. Eli sen puolesta vaikkapa vertailu miken Amperaketjun kulutuslukemiin on suunnilleen linjassa sen kanssa mitä polttomoottoriautoilta voisi odottaa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8674
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja aero »

AZP kirjoitti:
Ke Syys 02, 2020 10:14
Tuo viime vuoden koeajo on tehty talvella ja keli on ollut yhden asteen plussalla, kun taas tämän vuoden vertailun luvut on saatu kesäkeleissä ilmastointi pois päältä kytkettynä. Tällä voi olla vaikutusta, samoin tietenkin voimalinjan eroilla, mutta vaikea kuvitella että ne selittäisivät noin isoja eroja varsinkin taajamakulutuksessa, joka siis olisi tehokkaammassa versiossa yli tuplat.
Kieltämättä taajamakulutuksen ero on hillittömän iso, mutta siellä tuo keli tehnee enemmän efektiä kulutukseen. Jos siellä kylmemmällä kelillä poltellaan vaikka kilowattia lämmitykseen ja keskinopeudeksi saisi huimat 20km/h, niin se tekee heti 5kWh/100km lisää, joka on aika merkittävä mälli noissa lukemissa. Maantiellä, missä keskinopeus on helposti yli 66km/h tulee alle 1,5kWh/100km lisää, heti paljon pienempi vaikutus suhteessa.

Onko noissa muuten mainittu testiajon keskinopeutta?
AZP kirjoitti:
Ke Syys 02, 2020 10:14
Tämä kyllä asettaa mun mielestä TM:n sähkönkulutusmittausten vertailukelpoisuuden hieman epäilyttävään valoon.
Sitä ne on joka tapauksessa, jos talvella lämmitetään ja kesällä hikoillaan. Tuo laamakonan kulutus on kyllä muihin lukemiin verrattuna tajuttoman alhainen ja nostaa ilmaan kysymysmerkin tai pari.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Jäi muuten havaittematta sieltä alkuperäisestä viestistä, että ei tosiaan verrattu Konaan vaan sähköiseen Mitsubishiin.

Täältä vähän tasalaatuisempia kulutustestejä, olosuhteet huomioituna. Range-välilehdeltä vakioidut tasanopeustestit, 1000 km challengen alta nopean matka-ajon tuloksia. Jokaisesta testistä löytyy myös erilliset videot.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

aero kirjoitti:
Ke Syys 02, 2020 15:46
Kieltämättä taajamakulutuksen ero on hillittömän iso, mutta siellä tuo keli tehnee enemmän efektiä kulutukseen. Jos siellä kylmemmällä kelillä poltellaan vaikka kilowattia lämmitykseen ja keskinopeudeksi saisi huimat 20km/h, niin se tekee heti 5kWh/100km lisää, joka on aika merkittävä mälli noissa lukemissa. Maantiellä, missä keskinopeus on helposti yli 66km/h tulee alle 1,5kWh/100km lisää, heti paljon pienempi vaikutus suhteessa.

Onko noissa muuten mainittu testiajon keskinopeutta?
Taajama-ajon keskinopeus on käsittääkseni aina n. 40 km/h (toteuma voi heittää tietenkin +/- joitain km/h), ja lehti testaa kulutukset jollain vakioreitillään. Vastaavasti maantielenkin keskinopeus on noin luokkaa 72-74 km/h ja motarilla n. 103-104 km/h. Tietenkin kaikkien autojen kanssa siinä tulee olosuhteiden ja liikenteen ym. kanssa vaihtelua, mutta pääpiirteissään lukemien voisi olettaa olevan vertailukelpoiset.

Tosin nyt kun katsoin Mersun EQC:n ja sähkökonan koeajon taulukkosivua uusiksi, niin siellä on mainittu taajamatestin pituudeksi Konalle 12,0 km ja Mersulle 23,8 km. Maantielenkki on 58,7 vs 58,6 km eli oletettavasti sama lenkki. Taajamalenkki saattaisi olla Mersulla ajettu kahteen kertaan? Tarina ei tätä kerro.

Polttomoottoriautoilla vertailukelpoisuus säilyy kohtalaisesti riippumatta olosuhteista, kun lämmityslaitteet toimivat hukkalämmöllä, mutta kuten aeron laskelma tuossa osoittaa, sähköautoilla kylmä vs. leuto voi merkitä varsinkin taajamassa paljon. Nyt kun luin Konan koeajokertomuksesta tuon kulutusosion, niin siellä mainitaan että maantielenkille lähdettiin lämpimällä autolla ja lämpötilapyynti oli 21 astetta. Kaupunkilenkille sen sijaan lähdettiin kylmällä autolla ilmeisesti samalla pyynnillä ja jutussa mainitaankin, että jos matka olisi pidempi kuin tuo 12 km, niin kulutus laskisi merkittävästi. Ulkolämpötila oli siis +1 astetta.

Eli eri autojen koeajoissa TM saattaa kokeilla vähän erilaisia setuppeja tuon lämpötilan suhteen. Näiden lukujen päätyminen taulukkosivulle on kyllä typerää, koska siellä ei esimerkisi erikseen mainita noita lämpötilapyyntejä ja sitä onko auto kylmä vai lämmin kun lähdetään liikkelle. Lukuja ei voi verrata mitenkään toisiin autoihin, jos olosuhteet ja varsinkin lämmityksen asetukset ja lähtölämpötilat eivät ole samat. Järkevintä olisi testata sähköauton ajokulutus pitämällä lämmityslaite ja/tai ilmastointi kokonaan pois päältä, jotta saataisiin vertailukelpoisia tuloksia, jotka pätevät pelkkään ajamiseen kaikkina vuodenaikoina. Sitten lämmityksen kulutus voitaisiin mitata erikseen, josta saa käsityksen siitä minkälainen kulutuslisä seuraa talvella auton lämmittämisestä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ettei vain pääse vetopyörästön luvattu öljynvaihto unohtumaan, niin äsken lähti Saksasta tilaukseen viisi litraa aitoa Mitsubishin kolmen timantin ATF:ää, yhteishinta postikuluineen 73 oiroa. Jos ens viikolla jaksais kömpiä auton alle ja huoltaa vähän.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ja jottei rahan törsäys jäisi liika vaatimattomaksi, niin laitoin tiluuseen vielä Travallin koirakalterin:

https://www.travall.fr/en/mitsubishi/ou ... rd-tdg1421

Postikuluineen 188,60 oiroa. Tähän asti menty ilman kalteria tavaratilan ja matkustamon väliä, ja tästä on ollut vähän huono omatunto. Kesäisin kuitenkin mökkimatkoilla käytännössä tavaraa takana melkein kattoon asti, ja se ei ole ihan turvallista matkailua varsinkin kun lapset istuu takapenkillä ja nuorempi vielä naama taaksepäin.

Mitsussa ei ole farkkusaabin tapaisia tehdastekoisia kiinnikkeitä verkolle tai kalterille, joten saa nähdä miten hyvin tuo kiinnittyy. Olisin mieluummin ostanut saabimaisen helposti rullattavan tekstiiliverkon kuin metallikalteria, mutta ei niitä oikein ole tarjolla, ja sellainen vaatisi varmaan just sellaiset tukevat tehdaskiinnikkeet. Travallin kalteri on ainoa jota olen netissä löytänyt kehuttavan, joten sen puolesta valinta oli sitten selvä.

Tämän myötä auton varustelu olisi valmis, eli mielessä ei ole enää mitään mitä autoon haluaisi tai tarvitsisi hankkia. 18” talvivanteita nykyisten 16” pyörien tilalle on tullut katseltua aina välillä, mutta en oikein ole saanut itselleni perusteltua niiden hankintaa, varsinkin kun 18” tlaasukas alvirengassatsi kustantaisi 200-300 oiroa enemmän kuin 16” vastaava satsi. Nyt talveksi menee joka tapauksessa vielä alle nykyiset renkaat ja kun niiden uusimisaika on, niin tehdään lopullisia ratkaisuja. Tämä voi olla edessä tulevan talven aikana tai vasta vuoden päästä, tai jopa vasta talvella 21-22. Riippuu vähän miten Kumhot suoriutuu talvesta, jos kunnollinen talvi tällä kertaa saadaan, sekä siitä miten Kumhot kuluu.

1,5 kk päästä tulee eka täysi vuosi täyteen töpselikärsäilyä. Viiden tonnin haamuraja tulee kokonaiskustannuksissa ylitettyä lievästi, osin johtuen näistä viimeisimmistä hankinnoista. Jos auto jatkaa seuraavankin vuoden porsimatonta linjaa ja energiakulut ja ajomäärä pysyy suunnilleen nykyisenlaisina, niin toisena vuonna olis saumaa päästä alle viiteen tonniin. Edellyttää tietenkin myös sitä etten täräytä autoa minnekään ja että en innostu 18” talvipyöristä :mrgreen:

Tietenkin todelliseen kulusatsiin vaikuttaa todellinen arvonalenema, jota ei pysty tarkkaan testaamaan muuten kuin myymällä auton. Sen osuus kuluista on kuitenkin yli puolet, joten laskelma sisältää aika ison epävarmuuden. Olen nyt pitäytynyt laskelmissa 15 % vuosittaisessa arvonalenemassa, mikä ekalle vuodelle meinaisi noin 3400 euroa ja vastaavasti toiselle vuodelle noin 2900 euroa. Mitä Nettiauton hintoja selaillut, niin ei tuo paljoa heitä tuo ekan vuoden arvio, toinen vuosi jää tietenkin nähtäväksi.

Joka tapauksessa hirveitä lukuja henkilölle, joka on tottunut ajamaan alle 10 k€ autoilla, mutta kyllä nuo alhaiset verot, korjauskustannukset ja energiakulut sitä mukavasti kompensoi, ja näyttäisi tosiaan siltä että kokonaiskuluissa päästään aika samoihin kuin alle 7 k€:lla hankitulla loppuunajetulla dieselsaabilla.

Nettiautosta puheen ollen: käytettyjen töpselikärsien maahantuonnin ja tarjonnan kasvu näyttää taittuneen. Johtuisikohan koronasta, joka on saattanut hankaloittaa käytettyjen hakemista ulkomailta, mutta Nettiautossa on tänään myynnissä 208 kpl hybridioutlandereja. Vuosi sitten lukema oli muistaakseni jossain yli 250 kappaleen ja korkeimmillaan joskus syksyllä tai talvella oltiin yli 300 kappaleen. Sitä en tiedä mitä kysynnälle on tapahtunut, eli onko sekin hiipunut vai vaan kiihtynyt entisestään kuten käytettyjen kysyntä näin koronavuonna yleensä. Kilpailua näiden hintaluokassa on edelleennaika rajatusti, jos haussa on verkkovirralla kulkeva vetokokykyinen ja/tai nelivetoinen tilava auto.

Itsekin mietin että jos töpselikärsä nyt menisi lunnaiksi, palaisi tai muuten teleporttaisi jonnekin kadotukseen, niin ei auttaisi muuta kuin hakea samanlainen tilalle. Passat GTE farkku täyttäisi tila- ja vetokykytarpeen, Volvon V60 mk1 töpselillä olisi nelivetoinen ja vetokokyinen mutta tavaratila ei mulle oikein riitä niin kauan kuin tuossa 11-vuotiaassa syöpädiagnosoidussa koirassa henki pihisee, eikä dieselverokaan oikein innosta. Siinä ne vaihtoehdot suunnilleen on. En mä silleen nelivetoa tarvii, että Passatia voisin harkita Mitsun tilalle, mutta en tiedä miksi maksaisin vajaavetoisesta TSI-murheisesta Passatista saman hinnan kuin samanikäisestä ja yhtä paljon ajetusta töpselikärsästä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Öljyt tuli eilen:

Kuva

Japaniassa perinteet on arvossaan, kun öljykin myydään vielä.peltitonkassa. Toi purkki lienee oikeasti Aasiasta, koska tota etupuolta lukuunottamatta pellipurkissa ei lue kuin aasiankirjaimia:

Kuva

Verkko tuli tänään:

Kuva

Ihan tukevan oloinen ja kiinnitys varmaan niin tukeva kuin voi auton rajoitteet huomioiden olla. Ylhäältä toi sais olla jostain kiinni niinkuin farkkukolkin verkko, mutta kun ei nikkei-san ole kattoon mitään kiinnikkeitä tehnyt niin ei voi mitään.

Toi sais mun puolesta tulla hieman edemmäs, että olis romuille enemmän tilaa. Se on kuitenkin tehty niin että penkin kallistussäätö taimmassa asennossa verkko tulee melkein kiinni selkänojaan. Meillä säätö on kuitenkin hieman pystymmässä ja tollanen 5 cm rako sinne jää:

Kuva

Parannusideana siis sellainen että sais verkkoakin säätää edemmäs jos haluaa. Mutta tällä mennään nyt. Käytännössä tää varmaan lisäsi käytettävää tavaratilaa, koska nyt voi surutta sulloa kasseja kattoa ja ritilää vasten ilman pelkoa että ne on lapsen naamassa jo ennen kuin lähtee liikkeelle :mrgreen:

Nyt pitäis hoitaa vielä rataslaatikoiden proppujen tiivisteet jostain että pääsee auton alle rasvaa valuttamaan. Voi olla että haen marmorihintaiset tiivisteet marmorilta kun ei ole mitään tietoa minkä kokoisia ja mitä materiaalia ne on. Muuten sellaiset sais varmaan haettua mistä vaan pulttikaupasta tai hydrauliikkaliikkeestä polkuhintaan. Tietty jomman kumman rattaiston täyttöproppua kai uskaltais raottaa ja katsoa mitat, mutta en mä niin pihi taida olla että alkaisin sen takia auton alle ryömimään.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

7 oiroa Deltan marmorille neljästä alumiinirinkulasta öljyproppujen tiivisteiksi. Jos nyt viikonloppuna jaksais könyä sen verran töpselikärsän alla, että sais ne litkut vaihdettua.

Kysyin samalla referenssiksi mitä heillä olisi 140 tkm huolto maksanut. Vastaus oli "alle kakssataa" ja vähän lisää jutellessa sanoi että "se on vähän kiinni siitä miten paljon osaa tingata, ehkä sataseittemänkymppiä?". Kyllä nyt nuukaa miestä korpeaa, kun maksoin Auto-Centerille 210 € huollosta viime viikolla :mrgreen:

No tulipahan tuettua paikallista perheyritystä ennemmin kuin kansainvälisissä veroparatiiseissa hyörivää entistä neukkulaitosta :D . Mut jos päädyn ensi vuonnakin huollattamaan auton ulkopuolisella, niin täytyy varmaan tehdä tiukka kilpailutus noiden kahden Turun alueen marmorin välillä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Volkkarilla on helppoa kun suoraan niiden omilla nettisivuilla voi kilpailuttaa kolme paikallista huoltoa. Yllättäen valitsin halvimman :roll: se oli myös se joka on lähimpänä duunia eli helpoin.
Ehkä soittamalla sais tingittyä vielä vähän, ehkä ei. Positiivisena yllärinä pistivät asiakkaan mobiilit koneeseen ilman lisämaksua (eli normaali vaihtoveloitus ilman öljyn hintaa).

Edelliseen vielä kommenttina että kyllä tollasessa peltitonkassa on ihan eri tavalla fiilistä kuin geneerisessä muovipurkissa. Tulee ihan tekemisen meininki jo pelkästä purkista :mrgreen:
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Takaraivossa on röhnää ja litkut on vaihdettu molempiin päihin. Meni siinä kai yhteensä pari tuntia puuhaillessa, paljon nopeammin olis mennyt jos auto olisi ennestään tutumpi, mutta kun tää oli eka kerta kun oikeasti makasin tän koslan alla, niin hetki meni paikkoja ihmetellessä ja tutkiessa, irrotellessa ekaa kertaa moottorin pohjamuovia sekä miettiessä että missä hlvtssä ne perien täyttöproput on. Tyhjennysproput nyt oli kohtalaisen selkeesti esillä laatikoidan alapäässä. Tämän lisäksi ennen kuin alkoi mitään vääntää auki, piti varmistaa että mulla on sellaiset vehkeet että saan öljyt myös laatikkoon sisään. Elikkäs kun täyttöreikä on kohtalaisen ylhäällä, niin saako nesteet sisään painovoimaisesti esim letkulla vai tarviiko jonkin sortin pumppua.

Edessä kohtalaisen suoraviivaista, ja molempiin proppuihin pääsi käsiksi melko helposti. Eteen piti ohjeen mukaan mennä noin 3,1 litraa, mutta en mä saanut sieltä ulos enkä sinne sisään kuin noin 2,6 litraa. Voi johtua siitä, että kun kotitallissa ilman nosturia tekee, ja on laiska luonteeltaan, niin autohan ei ollut vatupassissa kun öljyjä ulos ja sisään valutin. Takaa tuli ja sinne meni ohjeen mukaisesti karvan vajaa litra.

Tässä näitä määriä ihmetellessä totesin sitten että ostin viisi litraa nestettä, koska ohjekirjan mukaan etuperän tilavuus on 3,46 ja takaperän 0,85 litraa. Sitten netistä Mitsun WISin ohjeita katsoessa löytyikin etuperän vaihtomääräksi noin 3,1 litraa ja 3,46 litraa pätee jos laatikko on ollut auki eli kuivana. Nyt kun eteen meni vielä puoli litraa vähemmän kuin piti, niin mulle jäi käteen avaamaton litran puteli ja reilu puoli litraa tuosta pellitonkasta. Taas köyhää harmittaa :mrgreen:

Takana öljyn vaihto ei ollut ihan yhtä suoraviivaista kuin edessä. Ensinnäkin en meinannut löytää täyttöproppua millään. WISin ohjeita tavattuani se viimein löytyi, pultti vaan oli sellaisessa paikassa ja sen näköinen, että se on pultti eikä tulppa. Sitten ihmettelin että ohjeissa sanotaan ennen täyttöpropun avaamista, että "Remove the weight from the rear suspension crossmember". Siis mikä paino? Vai että pitää varmistaa, että auton paino ei lepää tuon poikittaispalkin päällä? No auton alle tutkimaan ja siellähän on tollanen mötikkä tiellä, jos haluaa täyttöproppua avata:

Kuva

Noi kaks kiinnityspulttia irti, niin pain kilahti lattialle ja pääsi proppuun käsiksi. Toi kuva on otettu jo vaihdon jälkeen, siksi siinä näkyy jälkiä valuneesta öljystä.

Toisella puolella perää on samanlainen mötikkä hieman eri paikassa. En keksi niille mitään funktiota, mutta ne on selkeästi jotkut painot, kuten tekstikin ilmaisi. Tuo palkki on siis ihan runkopalkki, ei mikään liikkuva osa, jota pitäisi tasapainottaa, mutta kai ne painot siellä jotain resonointia tai muuta estämässä ovat. Tai sitten japanininsinööri on ajatellut, että tällanen patteriauto ei paina vielä tarpeeksi ilman lisäpainoja :mrgreen:

Edessä pystyi valuttamaan uudet nesteet pyöränkotelossa suppiloon, josta letku etuperän täyttöreikään. Takana ei siihen oikein tilaa ollut, joten otin käyttöön vanhan kunnon perämoottorin peräöljypumpun mallia Biltema:

Kuva

Onneks tuota ei joutunut edessä käyttämään sen vajaan kolmen litran kanssa, vajaan litran pumppaaminen auton alla maaten riitti ihan hyvin. Ja onneksi tämä oli notkeaa ATF:ää eikä mitään 80W90 viskositeettihirmua.

Oli noi vanhat nesteet jo aika mustaa:

Kuva

En muista koskaan nähneeni ATF:ää tai yleensäkään mitään voimansiirtoöljyä tuon värisenä. Väristä ei tietenkään voi tyhjentävää analyysiä litkun toimivuudesta tehdä, mutta sanotaan nyt että oli kai aika vaihtaa.

Deltalle ei kyllä nyt herunut pisteitä tuosta tiivisteiden myynnistä, nimittäin myivät mulle sitten kolme tyhjennys- ja yhden täyttöpropun tiivisteen. Ulkohalkaisija on kaikissa sama, mutta sisähalkaisija tyhjennyspropuissa isompi. Laitoin takaperän täyttöproppuun nyt vanhan tiivisteen. Mutta kyllä taas saa todeta että merkkihuollonkin kanssa sais kyllä itse kaiken tehdä ja selvittää.

Sellaiseen osui vielä huomio, että moottorissa on näköjään öljypohja ihan vanhaa kunnon maalattua teräspeltiä:

Kuva

Ja tuli samalla tsekattua ja todettua, että Auto-Centerissä ovat asentaneet Original Genuine Mitsubishi Motors -öljynsuodattimen eikä mitään tarvikekuraa. Vaikka paljon sillä on väliä, kun tällä tahdilla polttomoottori käy ennen seuraavaa huoltoa taas vain muutaman tunnin :mrgreen:
Viimeksi muokannut AZP, Su Syys 13, 2020 22:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin