Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

On muuten myös uudemmissa Subaruissa, Imprezoissa ainakin. Kaverilla oli MY2008 manuaalivaihteinen 2.0 Preeza, ja siinä oli "maastovaihdekeppi" keskikonsolissa :D
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1852
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Risto kirjoitti:
To Loka 22, 2020 19:27
Aikoinaan, kun Mitsubishit olivat vielä korkealaatuisia tuotteita mm. kullattuine sähköliittimineen, oli Galant 2,3 td:ssä manuaalivaihteiston yhteydessä momentinmuunnin.
Kyllä, kullatut liittimet on itselläkin mitsuista jäänyt mieleen , ja isännällä oli aikoinaan myös tuollainen TD Gallukin, siinähän oli manuaaliaskissa
P vaihdekin :)
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Rames
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: Ke Tammi 12, 2005 22:35
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja Rames »

Ensiksi, kiitoksia näistä kattavista kirjoituksista, on ollut ilo ja mielenkiinto lueskella tarinaa töpselikärsästä. Toivottavasti jatkat!

Pari kyssäriä. Olen myös pohtinut jonkin plugarin hankkimista. Hintahaarukka lienee jossain 15-17t€ hujakoilla. Onko outlanderi ryhmissä ollut keskustelu 200Mm ajettujen kunnoista? Entäpäs osaatko vastata tuon adaptiivisen vakkarin talvitoiminnasta?

Outlander olisi omaan käyttöön ehkä turhan iso, toisaalta tiloista ei koskaan haittaakaan ole, mutta tolla hintahaitarilla ja adaptiivisella vakkarilla, on vaihtoehdot vähissä.
95 farkku 2,2 diiseli
Ensiautoni: 900'86
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Paljoa keskustelua yli 200 Mm ajettujen tyyppivioista tai -ongelmista en ole kyllä nähnyt. Ne missä olen käynyt säännöllisesti juttuja tutkailemassa on Mitsuklubin foorumin sähkö- ja hybridiautojen osio (https://www.mitsubishiclubfinland.com/b ... iautot.74/) sekä Facebookin suomenkielinen ryhmä (https://www.facebook.com/groups/MitsuOutlanderPHEV). Tuohon FB-ryhmään pääsee kyllä jäseneksi vaikkei autoa olisikaan, eli jos FB ei aiheuta allergiaa ja harkitsee töpselikärsän ostamista, niin kannattaa liittyä ja lueskella sieltä kysymyksiä ja vastauksia mitä porukalla on tullut mieleen.

FB:stä löytyy myös kansainvälinen ryhmä (https://www.facebook.com/groups/outlanderphev), jossa tulee ajoittain käytyä. Aiheet siellä tuntuu pyörivän ihan samoissa jutuissa kuin suomenkin ryhmissä, mitä nyt talvijutut ei ole niin yleisiä. Yksi mikä tuntuu välillä haittaavan keskustelua on globaalit erot markkina-alueiden välillä ja mittayksiköissä, kun porukka ei kerro missä päin maailmaa ovat ja onko yksiköt maileja vai kilsoja, fahrenheitteja vai celsiuksia jnpp.

Mutta siis yli 200 Mm ajetuista en ole kuullut mitään erityisen pahaa, ennemminkin kuva on ollut sellainen että noillakin kilsoilla auto on voinut olla yllättävän positiivinen tuttavuus. Tietysti niitä yli 200 Mm ajettuja on vielä melko vähän, kun harva paljonajava hankkii tällaista autoa, ellei ajot kerry tosi tasaisesti päivittäisistä muutaman kymmenen kilsan matkasta. Se joka ajaa 200 km päivässä, sille diesel on kuitenkin vielä ollut houkuttelevampi kaikin puolin.

Ajoakun kapasiteetti nyt on sellainen selkeä juttu joka kilsojenkin mukaan kuluu, mutta toisaalta paljon riippuu siitä missä moodissa ne kilsat on kertyneet ja miten autoa on käytetty. Eli pelkistä kilsoista ei voi paljoa johtopäätöksiä vetää siitä onko akku missä kunnossa. Tietenkin kun vanhimmatkin näistä on seitsemänvuotiaita, niin 200+ tkm ajettuna suurin osa kilsoista on tuskin kertynyt sähköllä ajellessa. Vaikka olishan se teoriassa mahdollista jos joka päivä on akku ladattu kahteen kertaan ja joka ikinen päivä on ajettu sitten se akku kaksi kertaa ihan tyhjäksi eikä enempää, niin siitä kertyis ajoa seitsemässä vuodessa just sellanen 200 tkm. Mutta todennäköisempää on siis että 30 tkm vuodessa ajava ei pelkällä sähköllä ole ajaluja pystynyt suorittamaan.

Phev Watchdogin sivuston kirjautumista vaativalta puolelta näkee, että 955 Outlander PHEVin otannalla akun SOH:n trendikäyrä näyttää 200 tkm ajetuille keskimäärin n. 77,6 % SOH:ta (29,5 Ah). Mutta tuota sotkee hieman se, että mukana on autoja joihin on tehty sen akun valvontaykskön (BMU) resetti, jolloin joksikin aikaa SOH nousee ylemmäs kuin mitä se akussa oikeasti on. Toisaalta lukemaa kai sotkee sekin, että BMU:lla on taipumus joissain autoissa laskea SOH alakanttiin siihen suhteessa missä kunnossa akku oikeasti on. Ja vielä sekin, että noissa tilastoissa on mukana MY2019-2020 autoja, joiden akkukapasiteetti on 44 Ah eikä 38 Ah.

Mutta tilastoista viis, nämä on sen verran yksilöitä, että paras on päästä testaamaan auto siten että mukana on Android-puhelin tai tabletti, jossa tuo PHEV Watchdog -sovellus ja sen yhdistäminen autoon vaatii OBD-liittimeen oikeanlaisen bluetooth-lähettimen. Lista varmasti toimivista lähettimistä löytyy osoitteesta https://phevwatchdog.net/index.php ja sovelluksen saa siis ladattua ilmaiseksi Play-kaupasta. IOS-versiota ei ole ikävä kyllä olemassa. Itse en siis kauppoja tekisi autosta josta en ole päässyt dataa tuolla lukemaan, vuosi sitten tätä autoa ostaessani en tästä ollut vielä tietoinen, joten kaupat tehtiin vain koeajon perusteella, mutta hyvä sattui osumaan kohdalle.

Mitä data näyttää on sitten yksi asia ja todellinen range toinen. Sanoisin että yli 30 km pitää päästä pelkällä sähköllä kun lämmitys on pois päältä ja ajelut on rauhallista ja kevyttä taajamaa tai maakuntateitä, eli ei ruuhkaista keskustaa, mutta ei mitään 80 km/h maantiehuristeluakaan. Näissä on niin paljon muuttujia, että vaikea sanoa tuon tarkempia ohjeita.

Sellainen mikä pitää varmistaa ennen kauppoja on että autossa on sähköinen lämmitin ja wifi, ja siihen auton wifiin pitää tulla mukana sen salasana. Jos ei tule, niin sen saa marmorilla luettua autosta ja tämä maksaa jotain 50-100 oiron väliltä. Mutta itse vaatisin tämän myyjän piikkiin jos salasana on hukassa. Vaikkei wifiä ajattelisi tarvitsevansa, niin hyvä se on olla tallessa, lähinnä sitä käytetään lämmityksen ja jäähdytyksen etäohjaukseen kännykällä. Kaikissa Euroopan karvalakkimalleissa ei näitä ole, ja varsinkin sen sähköisen lämmittimen puuttuminen aiheuttaa polttomoottorin käymistä sitten aina kun tarvitaan vähänkään lämpöä kabiiniin, vaikka muuten ajo menisi sähköllä.

Adaptiivisen vakkarin toiminnasta en kovin paljoa osaa sanoa, koska olen käyttänyt sitä melko vähän, varsinkin talvella. Se mitä olen käyttänyt, niin en osaa sanoa toiminnasta että onko se parempaa tai huonompaa kuin muilla merkeillä, koska kokemukset muistakin autoista adaptiivisella on tosi vähäisiä. Mitä sitä olen käyttänyt, niin ihan ok toimiva se on, varsinkin moottoritiellä. Mutta kyllä esim. maantiellä kun edessä oleva laittaa vilkun päälle ja alkaa hidastaa, niin mielellään nappaa koko vehkeen pois päältä ja hoitaa tuon tilanteen ihan itse. Kerran sen koin kun auto tuntui vain hidastavan lisää vauhtia kun edessä oleva oli jo kääntynyt pois edestä, ja sitten kun se yhtäkkiä tajusi tien olevan vapaa, niin lähdettiin lusikka lattiassa eteenpäin. Ja siinä kiihdytyksessä saattaa tehontarve ylittää akun tehokapasiteetin eli polttomoottori hyrähtää sitten käyntiin.

Mutta jos kysymys koski sitä toimiiko adaptiivinen vakkari mm. lumisateessa, niin johtuen vähäisistä kokemuksista ja viime talven lumettomuudesta, niin en tiedä. Sen osaan sanoa, että adaptiivisuuden saa pois päältä jolloin vakkari toimii normivakkarin tavoin. Eli ei siten kuin esim ainakin B-Insigniassa (ehkä aassakin?), että jos tutka on lumen peitossa, niin vakkari on kokonaan pois käytöstä.

Rohkeasti vaan koeajamaan ja vaihtoehtoja katselemaan. Valikoimaa ainakin riittää markkinoilla, tosin taitavat edelleen mennä nopeasti jos ei heti tartu hyvään yksilöön minkä löytää. Tuossa hintahaarukassa ei tosiaan montaa eri plugarimallia ole tarjolla, ja Outlander on vaihtoehdoista varmaankin selvästi isoin. Sitten jos usein joutuu ajelemaan bensallakin, niin taloudellisuudessa Outlander ei kyllä pärjää millään esim Amperalle, Priukselle tai V60 Volvolle, jota tosin ikävästi rasittaa käyttövoimavero.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Toi on hienoa, että vakkari toimii ilman tutkaa. Klonkswagenissa ja kaverin kertoman perusteella XC60:ssa ei ole vakkaria ollenkaan räntäsateen muuratessa tutkan umpeen, mutta aika vähän noita tilanteita on tullut kohdalle :roll:
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5631
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja tturku »

ainakin meidän V60D6 saa näppärästi normivakkarin päälle jos anturit on lumen tai loskan peitossa. olisko ollut et kun auto herjaa ettei adaptiivista voida käyttää, pidät vakkarin nappia pari sekkaa pohjassa ratista ja normaali vakkari tulee peliin. Ihan kätevästi toimi ainakin viime tai toissa talvena. Joten luulen että kyllä se löytyy siitä XC60:sestäkin.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Noi on usein myös sellaisia, että jos ei ole ohjekirjaa lukenut, niin tuota ominaisuutta ei löydä. Mitsussa tuo normivakkari löytyy kohtuu intuitiivisesti ratin nappulasta, mutta joissain autoissa voi vaatia jotain tuollaista pitkää painallusta, joka ei heti ole käyttäjän mielessä kun räntäsateessa ajelee 130 km/h ohituskaistalla jonkun nutaajan hanurissa :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1741
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

tturku kirjoitti:
Ma Loka 26, 2020 10:20
ainakin meidän V60D6 saa näppärästi normivakkarin päälle jos anturit on lumen tai loskan peitossa. olisko ollut et kun auto herjaa ettei adaptiivista voida käyttää, pidät vakkarin nappia pari sekkaa pohjassa ratista ja normaali vakkari tulee peliin. Ihan kätevästi toimi ainakin viime tai toissa talvena. Joten luulen että kyllä se löytyy siitä XC60:sestäkin.
Tuo toimii tosiaan MY14 mallissa muttei MY13. Tutka kun menee tukkoon niin UI sanoo että paina pitkään vakkarinnappia aktivoidaksesi normaali vakkari. Mutta ko. toiminto ei kuitenkaan MY13 toimi. :roll:
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Pitäsköhän tässäkin harrastaa tarkempaa googlailua tuon vakkarin toiminnan suhteen. Etelä-Suomen motareilla ei tarvita edes sitä räntäsadetta kun se suolapaska kyllä muuraa sen tutkan umpeen 400 km mummola-matkalla (Turku-Lappeenranta) Toki sen voi sillä pakollisella pysähdyksellä pyyhkäistä sellaisella lasten pyllyn pyyhkimiseen tarkoitetulla kosteuspyyhkeellä :wink:

^taitaa olla 11 tai 12 se kaverin xc60.
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

^Keneltäköhän valmistajalta tulee ensimmäisenä ”silmänpesevät” tutkaimet?
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Huomioiden Saabin silmänpesureiden keskimääräisen toimintaiän vaikkapa Suomen ilmastossa, niin ehkä ei koskaan :mrgreen:

Käsittääkseni joissain autoissa on sensorissa lämmitin, jonka pitäisi pitää lumet ja jäät pois sensorin pinnalta häiritsemästä. Sitä en sitten tiedä miten hyvin niissä tehot riittää kun keli on kurjimmillaan ja muju sisältää kovettuneen veden lisäksi suolaa ja paskaa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Kyllä kai joillain (Volvolla?) on jo lämmitys noissa antureissa.

Nopealla googlailulla VAG-konserni on ilmeisesti päättänyt että olisi liian vaarallista antaa vakkaria käyttöön sellaisessa tilanteessa jossa tutkat muurautuu umpeen :mrgreen:

Nyt kun muistelen niin ei kyllä ohjekirjakaan mainitse mitään, eli jos klonkswagenissa on Adaptive Cruise Control, ei sitä CC:tä saa käyttöön ilman A:ta. Volvolla on sen verran pohjoismaisia käyttäjiä että ovat älynneet tuollaisen päivityksen tehdä. Veikkaan että Saksan päämarkkina-alueella ei pohjolan suolamömmöt paljon suunnittelijaa paina :roll:
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Siinä on kyllä pointti, että vaikka tutka olisi auki ja toimintakykyinen, niin onko se toiminnaltaan enää riittävän luotettava jos tutkan ja edessä olevan auton välissä lentää x kg taivaalta putoavaa tavaraa. Pelkkä tutkan auki pitäminen ei siis välttämättä riitä siihen että adaptiivinen osaa adaptoitua oikein.

Mutta CC:n jättäminen pois ilman aata on kyllä silkkaa vittuilua.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja Haza »

AZP kirjoitti:
Ke Loka 28, 2020 13:41
Käsittääkseni joissain autoissa on sensorissa lämmitin, jonka pitäisi pitää lumet ja jäät pois sensorin pinnalta häiritsemästä. Sitä en sitten tiedä miten hyvin niissä tehot riittää kun keli on kurjimmillaan ja muju sisältää kovettuneen veden lisäksi suolaa ja paskaa.
Pian 15v aikaa jo kun Audi A6 ACC oli se tutkan koppa lämmitetty.. Nehän luonnollisesti hajoilee sitten vanhemmiten ja jos se vastus on rikki niin ei toimi cruise edes perinteisenä
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
aero
-
Viestit: 8674
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja aero »

Meille jäärille cruisen totaalistoppi on kauhistus, mutta nuorempi polvi, joka on tottunut siihen a:han, voi ekan peräkolarin jälkeen olla eri mieltä. Itte toki nurisen totaalistopista, koska ohan se kauhee penseys - olenhan jäärä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Vastaa Viestiin