Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
juntti
"Ruisku"
Viestit: 139
Liittynyt: To Helmi 16, 2017 16:27

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja juntti »

Eikö päästömittausta tehty ollenkaan vai olitko ottanut ne muualla, vai mikä noiden hybridien kanssa on politikka päästömittausten suhteen? Saako polttomottorin pakotettua käyntiin ja kaasuteltua tyhjäkäynnillä ilman että se yrittä ladata samalla akkuja tms.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Käsittääkseni kaikkia bensahybridejä (lataus-, täys-, kevyt-, vale- ym. hybridit) koskee samat päästömittaussäännöt kuin bensa-autojakin. Ja alle 10v bensa-autoille ei tehdä katsastuksessa mittausta pakoputkesta, vaan pelkästään OBD-tarkistus. Sellaisen teetin Motomaatissa 9 eurolla ennen katsastusta, ja sieltä saatu lappu siis kelpaa katastuksessa.

Kun töpselikärsälle tulee 10v täyteen niin varmaankin tökätään tikku pakoputkeen. Koneen saa käyntiin painamalla Chargea, mutta tällöin se alkaa tosiaan lataamaan eli antaa koneelle kuormaa. Kierroksia ei kyllä taida saada nostettua painamalla kaasua auton ollessa paikallaan. Eli en tiedä miten päästömittaus putkesta saadaan suoritettua oikein.
Kiertomäntä kirjoitti:
Pe Syys 24, 2021 15:08
Näin kattavia koeajoselostuksia on aina mielenkiintoista lukea silloin kun niitä löytää autolehtien ulkopuolelta.
Kiitos palautteesta! En silti tuosta kattavuudesta tiedä. Jos vertaa vaikka TM:n koeajoihin, niin jätin kirjoittamatta noin puoli sivua tekstiä ajovaloista :D . Enkä niistä nyt olisi paljoa voinut kirjoittaakaan, kun ajelin vain valoisalla. Taustana tietenkin sekin että mun käytössä on harvoin väliä millaiset tuikut keulalla tuikkii, kun hyvin harvoin tulee ajeltua valaisemattomilma teillä.

Koeajamisesta vielä sen verran, että kyllä 50 tonnin investointipäätöstä varten pitäisi varmaan nykyauto saada viikoksi koeajoon. Itse autolla ajamisen ja tilat testaa puolessa tunnissa, mutta auton muu käyttö (lue: tietoviihdejärjestelmä) vaatisi viikon perehdytyksen ja 500 sivuisen ohjekirjan läpi opettelemisen.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

AZP kirjoitti:
Pe Syys 24, 2021 15:07
Enpä ole käynyt, jokos niitä on kauppiailla tyrkyllä?
Ainakin hintatietoja on tarjolla: https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/tay ... 380-euroa/
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Jep, henkilömallien hinnat julkaistiin viime kuussa, pakujen varmaan samaan aikaan. Mielenkiintoista muuten että e-Partnerin (paku) mainostettu autoveroton hinta on vain pari tonnia halvempi kuin e-Rifterin (tila-auto) elokuussa julkistettu autoverollinen hinta. Kun Rifteristäkin lähtee vielä vero pois, niin hinta taitaa asettua aika lähelle pakun hintaa. Vaikka tila-autossa on kuitenkin aika paljon enemmän tavaraa kuin pakussa.

Käsittääkseni autot saapuu Suomeen vasta loppuvuonna, mutta saattaa niitä jo olla maassa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Syyskuu:
matkaa 584 km
sähköä 160 kWh
bensaa 1,4 litraa
Rahaa näihin 18 €

Alusta (10/2019) laskien:
matkaa 14 675 km
sähköä 3676 kWh
bensaa 202 litraa
Rahaa näihin 647 €
Kulutus ja kulut per 100 km: 1,4 litraa + 25 kWh eli 4,4 €

Muuten sähköisen kuukauden pilasi yksi peräkärrykeikka maalle. Kilsojakin kertyi taas lähes normaaliin tahtiin ja voikin sanoa että syyskuu 2021 edusti jonkinasteista paluuta arkeen 1,5 vuoden koronakurjuuden jälkeen. Ei silleen että olisin edelleenkään kauheasti käynyt työpaikalla, mutta sellaista pikkuajoa oli harva se päivä. Työpaikalla käymiseen ei nyt houkuta edes ilmainen lataussähkö, kun autotallin purettuani jouduin luovuttamaan toimiston autohallipaikan Oldsin talvisäilytykseen. Eli mulla ei ole edes parkkipaikkaa käytettävissä duunissa tällä hetkellä, jolloin kai parempi tehdä duunit kotona :D

Pari duunimatkaakin tuli kuun aikana tehtyä, ekat sitten maaliskuun alun 2020. Eka reissu suuntautui alkukuusta Hankoon ja kelien helliessä se tapahtui Hondalla ratsastaen. Jälkimmäiseltä palasin tänään, suuntana niinkin eksoottinen paikka kuin Espoo, ja se hoitui rutiinilla junalla. Juna on kyllä voittamaton matkustusmuoto, mutta kieltämättä vajaa 2h maski naamalla ei ollut mitenkään nautinto. Mutta kai siitäkin pakosta pian luovutaan kun yleistä maskisuositustakin kai nyt vähän höllennettiin.

Vakuutuksen vaihdoin hetken mielijohteesta viime viikolla Turvasta Poppiin, kun Popilla oli kampanjassa 3kk kaskoa ilmaiseksi. Kokonaishinnasta lähti pois noin 120 euroa vuodessa, eli vuosimaksu on nyt reilu 580 euroa. Samassa toki lähti vakuutuksesta pois sijaisauto-, rengas- ja lunastusturva. En kuitenkaan pidä niitä kovin tärkeinä, koska marmorilla huoltamisen jäljiltä autossa on voimassa Mitsubishin maksuton tiepalvelu, eli hinaus- ja sijaisautopalvelu, jotka toimii myös rengasrikkotilanteessa. Eli noista maksaminen vakuutuksessa olisi vähän kuin tårta på tårta.

Ei vikoja, ei ongelmia, eikä mitään muutakaan huomionarvoista jo mainitun puhtaan katsastusraportin lisäksi. Vajaan kolmen viikon päästä tuleekin kaksi vuotta töpselikärsäilyä täyteen, sitten on hyvä vetää vähän kokonaiskuluja yhteen.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Se ois vuosipäivä, yhtä juhlaa siis!

Tasan kaksi vuotta sitten siis lunastin tämän kiesin itselleni ajatuksissa että kilsat voi olla halpoja, toivottavasti korjauskulut pysyy aisoissa ja omistaminen arvonaleneman kautta on turkasen kallista. Itse käyttökokemukset, tykkäämiset ja ei-tykkäämiset on tässä ketjussa melko tarkkaan raportoitu, joten keskitytääs nyt sitten tuohon kulupuoleen.

Viimeisen 12 kk aikana on kertynyt kilsoja 6532 kpl. Se on vajaa 2000 km vähemmän kuin ensimmäisen omistusvuoden aikana, ja johtuu pitkälti etätöihin siirtymisestä ja turhien pikkuajojen karsiutumisesta. Onhan tuo luku omaan silmäänkin aika alhainen, kun miettii että kyseessä on perheen ainoa käyttökulkine, eikä noihin harrastepeleihinkään viime kesänä ihan hirveästi kilsoja kertynyt.

Viimeinen 12 kk:
matkaa 6532 km
sähköä 1730 kWh (26,5 per 100 km, 169 €)
bensaa 72 litraa (1,1 per 100 km, 117 €)
Rahaa siis yhteensä 286 € (4,4 €/100 km)

Alusta laskien (24 kk):
matkaa 14968 km
sähköä 3764 kWh
bensaa 202 litraa
Rahaa näihin 656 €
Kulutus ja kulut per 100 km: 1,4 litraa + 25 kWh eli 4,4 €

Katotaas myös muita autoon liittyviä kuluja viimeisen vuoden ajalta:
Energiat siis yllä lasketun mukaisesti: 286 €
Verot: 119 € (huomioitu viime vuoden korkeampi vero, mutta auto sai kilvet vasta marraskuussa, joten veroja ei ole maksettu koko vuodesta
Vakuutus: 640 €
Käyttökulut: 26 € (katsastus + obd-lappu)
Huoltokulut: 384 € (määräaikaishuolto ja ilmastointihuolto)
Korjauskulut, fiksit ja niksit: 0 € (mitään ei ole hajonnut eikä tarvinnut edes fiksailla)
Varustelut: 15 € (uusia avainkuoria ja kytkimiä, joilla sain avaimiin etäohjauksen lämmitykselle)
PIssapoikakannun taisin talvella ostaa Lidlistä luokkaa vitosella, autopesussa on käyty taas ehkä sen viitisen kertaa, eli laitetaan näistä satanen päälle, vaikkei niitä ylhäällä olekaan. Pesu- ja siivousaineita ja vahoja en ole koskaan näihin mukaan laskenut, ehkä sellaisiin on kymppi tai pari mennyt, mutta nekin on enemmän noiden harrasteiden takia ostettuja litkuja.
Yhteensä näistä: 1570 oiroa vuodessa

Arvonalenema on sitten se epävarmin osuus. Vuosi sitten olin arvioinut 15 % oletusalenemalla että auton arvo olisi ollut 19 200 euroa. Jos tästä laskee taas 15 % pois, niin alenema olisi 2700 euroa eli auton arvo olisi nyt seitsemänvuotiaana ja 141 tkm ajettuna 16 500 €.

Verifioidaan tulos: 2014-> käyttöönotetut alle 155 tkm ajetut pehvamitsut lähtee Nettiautossa 17-18 t€:n pyynneistä ylöspäin, eli ei toi ainakaan paisuteltu arvio ole. Varsinkin kun huomioidaan, että omassa yksilössäni on melko kattava varustetaso ja mitä nyt näitä kävin aikanaan koeajamassa, niin oli tämä siistein yksilö, eikä se siitä kauheasti pahemmaksi ole mennyt. Maksoin tästä pari tonnia enemmän kuin mitä pyydettiin jostain kuppasemmasta vastaavasta mitä kävin koeajamassa. Oliko se sitten auton ansiota vai omaa tyhmyyttä, en tiiä. Joka tapauksessa vaihdossa antaessa nettohyvitys ei välttämättä yllä ihan tuohon arvioon, mutta toisaalta itse myymällä voi saada vähän enemmänkin. Pitäis kai seuraavaa sähkökippoa koeajaessa pyytää vaihtotarjous niin sais vähän kättä pidempää siihen miten autokaupat tällasista nyt hyvittää.

Näin ollen viimeisen vuoden kulut olisi noin 4300 euroa ja kahden vuoden kulut noin 9700 euroa. Edelleen tukee teoriaa siitä, että viisi tonnia mulla menee autoiluun, on alla sitten loppunajettu Saab tai vähemmän rullattu töpselimitsu.

Paljoa tuota mennyttä vuotta edullisemmaksi ei kyllä autoilu tästä mene. Tosin seuraavaan 12 kuukauteen ei osu edes tuota katsastusta, mitään varustelutarpeita ei nyt ole mielessä ja seuraava huoltokin on pikkuhuolto eikä ilmastointia tarvi nyt heti olla räpläämässä. Satanen tuosta voi siis lähteä kulupotista pois mikäli auto jatkaa tällä luotettavuustasolla, eli mitään ei porsi. Satanen uppoaa kuitenkin siihen vaihteluun mitä tulee ajomäärän muutoksesta ja/tai siitä jos tulee muutama pidempi reissu jotka menee bensalla. Rengaskuluja tuossa ei nyt ole, kun molemmat kerrat on vielä käyttökelpoiset ainakin seuraavat 12kk, mutta katsotaan jos lunastan naapurilta ylijäämäksi jäävät GoodYearin käytetyt kitkat tulevaksi talveksi. Muuten ei nyt ole vielä tarvetta uusia renkaita ellei ne hajoa.

Tietenkin arvonaleneman voi olettaa alkaneelle 12kk kaudelle euromääräisesti taas pienenevän, kun lähtöarvo on alhaisempi. Ja onhan käytetyissä autoissa yleensä nyt havaittavissa selvä hintojen keulimista, kun uusia saa odottaa pahimmillaan vuodesta puoleentoista ja uudehko käytetty on siksi kiva että sen saa heti. Verrokkina naapurin viime talvena ostama lähes identtinen 2013 käyttöönotettu 185 tkm ajettu Mitsu, josta maksoivat autoliikkeelle jotain reilu 15 t€. Jos nyt katsoo alle 200 tkm ajettuja, niin tuolta 16500 euron paikkeilta lähtee pyynnit, eli naapurin autosta ei taida olla lähtenyt arvoa käytännössä laisinkaan.

Auto pääsee muuten nyt todellisempaan talvitestiin kuin aikaisempina talvina, koska talli on purettu ja auto ei pääse katon alle kuin varmaan vasta joskus kevättalvella. Tänään oli eka kunnon pakkasaamu Turussa ja kosteus oli tiivistynyt paksuksi huurteeksi auton pinnalle. Avaimesta esilämmitys päälle vartti ennen töihin lähtöä, niin ikkunat oli lähtiessä auki ja sisällä ihan ok lämpötila ajella ilman hanskoja. Mutta nyt ekaa kertaa kävi niin että toinen peileistä ei auton lukitusta avatessa kääntynytkään oikeaan asentoon, eli hieman oli jäätä jossain mekanismissa välissä. Kädellä vähän avittaen ja ovet uudelleen lukkoon-auki napsauttaen saatiin peili ulos.

Nää on näitä talviominaisuuksia, joita tallin kanssa ei oikein ole tullut testattua, kun auto ei talviaikaan juurikaan ole yöpynyt taivasalla.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Juho80
"Hirsch"
Viestit: 751
Liittynyt: La Touko 24, 2003 11:39

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja Juho80 »

Mielenkiinnosta pidin kirjaa parilta vuodelta vm.2005 9-5:sta joka tuli ostettua ja kunnostettua käyttöön.
Kaikki tyypilliset remontit tuli tehtyä, kahdet uudet renkaat ostettua ym, jota ei joka vuosi tarvitse tehdä.
Ensimmäisen vuoden kulut ml. auton ostohinta (500€) 3490€ ja toisen 2155€ 8tkm/v ajomäärälle.
Arvonalenemaa tuohon en laskenut, kai tuosta leimattuna aina tonnin saa..
Kolmas vuosi jäi nyt kyllä kesken, kun olisi hitsailtavaa :D
Halvassa autossa on halvat vakuutukset ja se arvo ei tosiaan paljon pakkaselle mene, niin on kyllä edullista vapaa-ajan ajelua.
Työajot firman autolla.
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

^Pienellä mennyt, varsinkin tuo jälkimmäinen vuosi. Siinä ei kai ole paljoa mennyt osiin ja korjailuihin, meinaan paljoa vaille 2k€ ei jää jos laskee mitä tuollainen vehje vie bensaa, veroja ja vakuutuksia?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Juho80
"Hirsch"
Viestit: 751
Liittynyt: La Touko 24, 2003 11:39

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja Juho80 »

Jakautuu suunnilleen noin: Liikennevakuutus 200, vero 300, pakoputki 200, talvirenkaat 350 ja huoltoa ~50€ +noin 1000€ Bensaan/Viinaan ja loput tuuninkia.
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Onnea Mitsubishi: https://tekniikanmaailma.fi/mitsubishi- ... shybridia/

Nyt vaan sitä uutta mallia Euroopan markkinoille, niin menestystarina jatkuu.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Lisää tiiseriä kaikille, jotka himoitsevat uutta töpselikärsää:

https://tekniikanmaailma.fi/tuleva-mits ... urooppaan/

Teknisestihän tuo voimalinja on kuin Eurooppaan räätälöity, joten kyllä se ihme olisi jos nykyisen mallin suosion jälkeen jättäisivät tuomatta tänne. Ihmeen hiljaista vaan on tuon Mitsun Euroopan myynnin jatkon kannalta ollut.

Eilen lorahti Mitsun tankkiin 17 litraa bensaa, koska tänään auto olisi laittanut polttomoottorin tulille, koska edellisestä tankkauksesta oli 99 päivää. Reilu 2000 km on tullut siitä asti ajettua ja vajaa 40 litraa mennyt sillä matkalla bensaa. En siis tankannut nyt täyteen, koska en voi varmaksi tietää tuleeko seuraavan 99 päivän aikana kulumaan vähintään 15 litraa menovettä. Meinaan elo-, syys- ja lokakuun aikan on nyt kulunut yhteensä bensaa alle kuusi litraa, eli jos sama meno jatkuisi seuraavat kolme kuukautta, en saisi helmikuun alussa tankkiin mahtumaan vaadittavaa 15 litraa.

Todennäköistä kuitenkin on että marraskuussa tulee heitettyä yksi pääkaupunkiseudun keikka, jota ennen varmaan tulee käytyä täyttämässä tankki.

Lokakuu mennyt tähän asti 0,0 litran bensankulutuksella. Alkukuusta kone käynnistyi hetkeksi kerran, kun range alkoi loppua juuri ennen kotiinpääsyä. Sähkömittari näytti vielä kilsaa, mutta viileällä tuo kone käynnistyy selvästi hieman etupeltoon lämmittääkseen itseään ennen kuin siitä otetaan voimaa ulos. No se jäi siihen muutaman kymmenen sekunnin lämmittelykäyntiin sitten, kun pysähdyin liikennevaloihin, kone sammui ja siitä sähköllä lirutinkin sitten kotipihaan eikä auto nähnyt tarpeelliseksi enää kierrättää mäntiä koloissaa.

Lievästi ärsyttävää, mutta toisaalta kai hyvä että kerran kuussa polttomoottorinkin liikkuvat vaihtavat asentoa.

Meidän koira vietiin eilen viimeiselle eläinlääkärireissulle. 12-vuotias australianterrieri meni 1,5 vuotta kestäneiden hyvin tehonneiden syöpähoitojen jälkeen viimeisen viikon-parin aikana heikkoon kuntoon ja nyt oli aika päästää Lyyli lepoon. Tämä liittyy autoiluun sen verran, että pidempään höpinöitäni seuranneet tietävät että mikään takakontti ei ole minun makuuni liian suuri, ja koiralla ja hänen kuljettamistarpeillaan on ollut tässä aika iso merkitys. Nyt ei ole enää koiraa, niin pienempikin kontti riittäisi, ja periaatteessa voisi hankkia vaikka porrasperäisen auton. Korimalli, jollaista ei mulla ole käyttöautona ollut yli kymmeneen vuoteen.

Tosiasia on kuitenkin se, että seuraava auto tulee olemaan täyssähköauto, ja niitä ei lopulta kauhean paljon sedaneina ole tarjolla. Ja kun kärrynvetotarve ei ole poistunut mihinkään, niin oikeastaan ne vähäisetkin putoaa pois listalta vetokoukkuvaatimuksen myötä. Samoin putoaa pienemmät luukkuperäiset, jotka voisi olla nyt koirattomana meidän perheen kuljetuksiin ihan ok. Eli kyllä se seuraava auto löytyy todennäköisimmin tästä joukosta tai samaan segmenttiin tulossa olevista ajopeleistä:

https://tekniikanmaailma.fi/lehti/19b-2 ... e355f42b-4

Unohtamatta tietenkään ikuista haastajaa, eli ë-Berlingoa :mrgreen:

Sähköautokuume on myös syynä siihen että vaikka tuo uusi Outlander PHEV tulisi Eurooppaan, sellaista tuskin ilmestyy meidän pihaan, vaikka auton ulkonäöstä ja konseptista kyllä pidänkin. Tässä noiden uusien töpselihybridien markkinoille tullessa panee kyllä miettimään, että kun tuollaisen automallin myyntiaika on kuitenkin luokkaa 8 vuotta, niin löytyykö uusille lataushybrideille ostajia vielä joskus vuosina 2027-2029? Jos lataustehojen, latausverkoston, sähköautojen ominaisuuksien ja hintojen sekä polttoaineiden hintojen kehitys jatkuu nykyistä tahtia, niin katsooko kukaan sähköistä voimalinjaa itselleen kelpuuttava töpselihybridiä enää varteenotettavana vaihtoehtona, jos on ostamassa uutta autoa? Jos töpselihybridi on verojen ja tuplatekniikan vuoksi kalliimpi kuin vastaava täyssähköauto, hybridin käyttö on kalliimpaa bensan maksaessa 3€/L, sähköautossa riittää range ja rangea saa lisää tiuhasta latausverkostosta luokkaa 300 km/15 min, niin löytääkö lataushybridit enää paljoakaan ostajia?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Vaikuttaa muuten tuo uusi Outlander todella asialliselta. Jos vetokykyä edelleen olisi vähintään 1500kg, niin voisi olla vahvoilla kyllä omissakin pohdinnoissa.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

^eiköhän tuolla vedä vähintään sen mitä tällä vanhallakin mallilla, eli sen puolitoista tonnia. Oishan tuo ihan kiva käydä koeajamassa että sais vähän kuvaa siitä miten on malli kehittynyt sukupolvenvaihdoksessa.

Lokakuu:
matkaa 463 km
sähköä 144 kWh
bensaa 0,0 litraa
Rahaa näihin 15 €

Alusta (10/2019) laskien:
matkaa 15 138 km
sähköä 3820 kWh
bensaa 202 litraa
Rahaa näihin 662 €
Kulutus ja kulut per 100 km: 1,3 litraa + 25 kWh eli 4,4 €

Kuten yllä mainittua, lokakuussa pääsi tapahtumaan yksi polttokoneen lämmityskäyttö, joka ei kuitenkaan Watchdogin mukaan käyttänyt desiäkään bensaa 45 sekunnin käynnin aikana. Pyhällä hengellähän tuo ei pyöri, mutta ilmeisesti jäi käyttö alle puolen desin, kun sovellus kerran näyttää kuukaudella 0,0 litran kulutusta.

Keliennuste näyttää siltä että ei ole kiire vaihtaa talvikumeja alle. Katsotaan rauhassa tilanteen mukaan. Oma talli kun on purettu ja talvikumit on säilössä työpaikan häkkivarastossa, niin saattaa renkaidenvaihtokin tapahtua työpaikan parkkihallissa sitten kun sen hetki on.

Autossa ei edelleenkään ole ilmennyt vikoja.

Edellisessä viestissä pohdein tuota meidän perheen seuraavan kulkineen tilatarpeita. Katselin sitten kaiholla noita pienempiä täyssähköjä ja sitä minkälaisia ominaisuuksia saa mihin hintaan. Samaa tutkailin tänään kun istuin lankomiehen juuri hankkiman Penari i3:n kyydissä. On muuten etupenkiltän katsottuna melko tilavan oloinen auto, ja kuulemma takapenkkikin miniovista huolimatta on sellainen että siellä matkustaa kaksi aikuista ihan hyvin. Auton ulkomuoto hieman hämää luulemaan että auto on luokkaa 2+2-paikkainen coupe, mutta siellä on ihan oikeat penkit takana. Tavaratila sen sijaan on kyllä tosi mini.

No mutta katsoin mm. Pösön e-2008:n mittoja TM:n jutuista ja totesin että meidän käytössä nyt koiranjälkeisenä aikana tuollainen menisi ihan jees. Ja edelleen diggaan ennemmin kompakteista kuin isoista autoista, niin mieli voisi halajaa tuollaista. Tai sähkö-Kona , Maxda MX-30, Mokka, Leaf ja moni muu olisi samaa luokkaa. Mutta kun niillä ei tosiaan yhdelläkään voi vetää koukulla mitään, niin ei ne oikein meille sovellu.

Olis kuitenkin kiva jos soveltuisi, koska kun katsoo hintatasoa, niin noita pienemmän luoka täyssähköjä saa alkaen luokkaa 30k€. Sitten kun mennään tuo 1,5 kokoluokkaa isommaksi eli Enyaq/ioniq 5/ID.4 -kokoluokkaan, niin hintataso lähtee n. 50 k€:sta. Siinä on meinaan vähän enemmän ekstraa isommasta autosta kuin mihin on uusien polttomoottoriautojen hinnoissa tottunut. Toki sillä saa sitten huomattavasti isomman akun ja paljon enemmän tehoa, mutta jos niille eikä oikein auton lisäkoollekaan ole tarvetta, niin 15 k€:n maksaminen siitä että saa vetää kärryä, kuulostaa aika isolta lisähinnalta.

Markkinaa varmaan olisi vetokykyiselle sähköautolle pienempienkin autojen luokassa, mutta saas nähdä syntyyko tarjontaa ja jos niin koska. Eikä siis tarvita mitään 2 tonnin juhtaa, vaan sekin riittäisi että saa viedä perus jarruttomalla risut kaatopaikalle ja hakea paneelia rautakaupasta. Toki tähänKIN vastaus olis vanha kunnon (ë-)Berlingo, meinaan sillähän saa vetää, ja hinta alkaa alle 40 k€:sta :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Talvirenkaat meni tänään alle mittarilukemalla 141780 km. Nyt tuli alle uudet mutta käytetyt renkaat, meinaan lunastin naapurilta 50 oirolla heidän töpselikärsämöstään nastoihin vaihtamisesta ylimääräisiksi jääneet Goodyearin kitkat. Maksoin lankomiehelle 30 oiroa vanteillepyöräytyksestä ja tasapainotuksesta aiemmin tällä viikolla ja tänään sain sitten itse pyörät vaihdettua autoon.

Syy renkaiden vaihtumiseen Kumhon kitkoista GYn kitkoihin oli se että nuo Kumhot jotka tuli auton mukana oli alikokoiset 215/65R16 ja nyt meni alle oikean kokoiset 215/70R16. Noilla Kumhoilla mittarivirhe oli jo luokattoman suuri ja auto näytti alikokoisilla renkailla virtahepoiselta. Lisäksi luotan GYn talvirengasosaamiseen enemmän kuin Kumhon, vaikka kyllä noissa pito kivasti viime talven lumilla riitti (edellistalvena ei sitten lunta pahemmin näkynytkään).

Molemmissa seteissä pintaa kuutisen milliä ja paistoleima kesältä 2017, eli sinänsä jäljellä oleva käyttöikä sarjoilla aika sama. Ja kumpikin sarja varmaan riittäisi sen ajan mitä autoa tulen vielä pitämään, ellei elämäntilanteessa tapahdu isoa muutosta joka lisää kilsasuoritusta reilusti.

Laitoin Kumhot myyntiin. Jos niistä sais vaikka saman kuin mitä naapurille maksoin, niin kustannus jää aika olemattomaksi tästä päivityksestä. Vaihtoehtohan olisi ollut jatkaa vain noilla Kumhoilla tai laittaa kokonaam uudet renkaat, mutta se olis ollut sitten 500 oiron investointi. Toki sillä olisi saanut sitten uuden pidon alle, nythän mennään renkailla jotka on jo yli elinkaarensa puolivälin ja paras pito varmasti jo kadonnut.

Vielä on kuitenkin tosiaan matkaa siihen että renkaat on loppuun ajetut. Kumhoilla kahden talven ajosuorite oli vajaa 8 tkm ja pintaa katosi millin verran sinä aikana. Suunnilleen saman verran näyttää nyt kahden kesäkauden aikana kadonnut Toyon kesäkumeista reilun 8 tkm matkalla. Niissäkin jäljellä reilu 6 mm pintaa eli tällä vauhdilla molemmilla rengasseteillä ajanee vielä pari-kolme vuotta jonka tämä auto mulla todennäköisemmin vielä viipyy.

Bensan hinnan ylittäessä 2 oiron litrahinnan muuttuu sähköllä ajaminen vain halvemmaksi, kun kotona sähkön hinta nitkahti alkukuusta hieman alaspäin. Kokonaishinta siirtoineen ja veroineen painui nyt alle 10 sentin. Voi kuulostaa oudolta sille joka tietää että sähkön hinta on keulinut kesästä alkaen oikein kunnolla. Jutun juju on siinä että tein kesällä edullisen 2v sopimuksen mökille ja nyt kun tuli aika uusia sopimus kotiin, niin siirsin tuon sopparin kotiosoitteeseen. Tammikuun alkuun mennessä pitää tehdä uusi soppari mökille, katsotaan nyt mihin hinnat kehittyy siihen mennessä. Siellä menee sähköä kuitenkin vain luokkaa 3000-4000 kWh per vuosi, joten hinnannousun todellisen vaikutukset jää rahassa aika pieniksi.

Samoin toki euroissa jää olemattomaksi tuon kotisähkön hinnan pudotuksen vaikutus autoilun kokonaiskuluihin, mutta säästö se on pienkin säästö, sano :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Joo toi sähkömarkkina meni aika jännäks. Mulla loppuu 24 kk soppari tammikuus ja nyt ei saa halpaa määräaikasta mistään. Tein sitte sopparin pörssisähköstä kilpailijalle, jotta pysyy optio auki tarttua ekaan halpaan määräaikaseen kun tää jännä aika on ohi, ja sittehän siinä kävi vähä niinku kännykkäliittymäs, et vanha myyjä, eli Helen, pisti myyntitykkinsä asialle ja tuli 6,87 snt/kWh ilman kuukausimaksua 12 kk määräajalla. Ihan hyvä kompromissi, kun ainakaa pari viikkoa sitte ei kilpailuttajan kautta saanu mistään tohon hintaan enkä todellakaan halua täs nousukuplas myöskään sitoutua kahdeks vuodeks :roll:
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Vastaa Viestiin