Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Selaimen toiseen ikkunaan sitten pörssisähkö näkymä ja Exceliin taulukko laskelmia varten. Sitten kynä ja paperia, joilla hahmotellaan se automaatio, että kiulua ladataan vasta, kun pörssisähkö on halvempaa kuin keskiverto määräaikaisen sopparin sähkö.

Odotusajat voi kulkea julkisilla, fillarilla tai istua kotona :mrgreen:.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13189
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Mä oon onneksi välttänyt ton pörssihinnan toistaseksi. Ja kun kattoo että eilen meni kotona vajaa 200 kWh ja mökillä päälle noin 40 kwh, ja samalla sai lukea miten pörssisähkö oli eilen jotain luokkaa euron per kwh, ni johan loppuis excelin soluista leveys kun koittais pitää sähkökuluista kirjaa :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Juurikin näin! Se on tuo pörssisähkö vähän sama kuin osakkeiden omistaminen. Kerran tehdään päätös ja riittävän harvalla välillä seurataan tilannetta. Jatkuva seuraaminen aiheuttaa ylenpalttista pahoinvointia eikä sovi kaikille.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13189
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Pörssisähköstä kuulee joskus väitettävän että se on pitkässä juoksussa halvin. Mutta se riippuu vähän kulutusprofiilistakin. Mä kun olen tällanen autistiseksikin umarreltu laskentaharrastaja, niin tein tuossa jokin aika sitten analyysia siitä miten hyvin on onnistuttu sähkösopimusten ajoittamisessa viime vuosina. Lopputulos oli että ainoastaan vuonna 2020 olis tullut meillä kotona edullisemmaksi mennä tuntikohtaisella pörssisähköllä kuin toteutuneella määräaikaisella kiinteällä hinnalla. 2020 oli poikkeus koronan takia, sähkön hintahan romahti keväällä 2020. Olin lyönyt sähkön hinnan lukkoon syksyllä 2019 hinnalla 4,99 snt/kwh, niin kalliiltahan se silloin tuntui, mutta ei varsinaisesti enää :mrgreen:

Tuo sopimus loppui nyt syksyllä, ja kuten taisin aiemmin todeta, siirsin kesällä 2021 tehdyn sopparin hinnalla 4,93 snt/kWh kotiosoitteeseen. Mökille pitäis nyt vuodenvaihteessa laittaa uusi sopimus, joten täytyy lähipäivinä tehdä päätöksiä. Siellä kuluts on vuositasolla niin pientä, että sentin lisähinta tuo vuositasolla muutaman kympin lisäkulun, eli sinänsä aika se ja sama, kunhan ei tuntipörssisopimukseen lankea. Siellä kun kulutus piikkaa aina kovilla pakkasilla ylläpitolämmön vuoksi, halpoina tunteina kulutus on olematonta.

Aikanaan meillä oli kotona sellainen sähkösopimus jossa kuukauden hinta oli toteutunut tuntihintojen keskiarvo + 0,40 snt. Se oli siihen aikaan hyvä sopimus, kun pörssisähkö oli järkevissä hinnoissa ja sopimus tasasi isot tuntiheilahtelut pois. Erityisen hyvä se oli sähkölämmityksen kannalta, koska kulutus on väkisin suurta silloin kun hinta on huipussaan, mutta tolla sopparilla sai piikkituntienkin käytön keskiarvohinnalla, johon vaikutti samalla painoarvolla kaikki leutojen viikonloppuöiden halvat tunnit.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7334
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja tetammi »

AZP kirjoitti:
Ke Joulu 08, 2021 17:07
Ihanan halpaa ja ekologista tää töpselihybristely näin kunnon pakkasilla. No, nettiauto auki ja täyssähköjä kattelemaan :mrgreen:
No mitä sieltä löytyy sun ehdoilla?
Koukku rajaa jo aika paljon..

Tollane samanlainen phevi yks aamu ajeli edellä kun pakkasta oli reilu 20C niin kyllä se sammu liikennevaloihin ja yhden välin näemmä sähköllä pääsi.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13189
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

^oli varmaan tallista lähteny eli riittävän lämpimällä akulla. Kyllä määkin kahtena edellisenä talvena ajoin kelin kuin kelin sähköllä, kun auto sai sisällä levätä.

Toi täyssähkövalikoima mun speksillä laajentunu aika kivasti tän vuoden aikana ja lisää puskee koko ajan markkinoille. Speksissä vaan toi hinta pompsahtaa ihan eri sfääreihin, kun pitää katsoa käytännössä uusia tai melkein uusia autoja, tai uuden auton hintaista saksanpremiumia tai Teslaa (X). Mut saatavilla nyt siis Mussea, Enyaqqia, Ioniqqia, EV6:sta, ID-nelosta, XC40:stä ja Polestaria jne. Tulossa myyntiin Toyotan XBCY6 (vai mikä C3PO se nyt onkaan :mrgreen: ), Solterra, Arya, ö-Berlingo siskoineen ja kai niitä kaikilta muiltakin valmistajilta puskee lähiaikoina markkinoille kiihtyvällä tahdilla.

Jos johonkin Peson 2008:n tai Mokan sähköversioon sais min. 650 kg jarruttoman kärryn kiinni, ni sellanen olis oiva peli, mutta kun ei. Muuten noilla yllä listatuilla saa mun mielestäni kaikilla vetää risut kaatopaikalle ja laudelaudat mökille, eli sen puolesta kaikki a-ok.

Jos ei rahasta olis kiinni niin varmaan olis jo joku yllä mainituista tilauksessa. Mutta kun ei noilla töpselikärsän bensakuluista sähköautolla säästyvillä rahoilla makseta 35-45 t€ välirahaa (täsmällisemmin sanottuna arvonalenemien eroa) nykyisen ja uuden kulkineen välillä, niin annetaan nyt vielä olla.

Kuumettahan oon nostellu käymällä sen Ioniq femman koeajamassa ja siihen kyl vähän ihastuin. Jos olis ostohousut jalassa ni ainakin Enyaq ja ö-Berlingo pitäis käydä koeajamassa ennen päätöstä jotta tietää onko ne yhtä ihastuttavia. Berlingon osalta sanottava että se tilantarve on kyllä nyt koiran lopetuksen jälkeen vähentynyt niin että tosiaan joku Mokkakin olis ehkä tilojen puolesta vaihtoehto, ja Berlingossa mietityttää kyllä se vaatimaton 50 kWh:n akkukoko, kun huomioidaan että kyseessä perheen ainoa käyttöauto. Sekä nelivedon puute nyt kun sellaiseen on tottunut. Kympikaan ei nyt mikään ehdoton deal-breikkeri kuitenkaan.

Isossa osassa yllä mainitun listan kiesejä muuten muotoilu on sellainen asia joka hieman vierastuttaa. Tää uus coupekatumaasturien trendi ei oikeen mua sytytä, ja noista suuri osa on vähän siihen suuntaan kallistuvia. Teslan Y vois olla autona kiinnostava, mutta en yhtään tykkää sen muotoilusta, joka näyttää siltä kuin olisi kuvasuhdeasetus pielessä Model 3:n mainosvideossa. Polestar kakonen on muuten hienon näköinen mutta siinäkin mittasuhteet on sellaiset ettei auto tunnu tietävän onko se sedani, viistoperä vai katumaasturi.

Mut nää on tällasia tiedostamatta opittuja henkisiä rajanvetoja eri autoluokkien kesken, ei sais kategorisoida autoja sen enempää kuin ihmisiäkään. Ja toki ei sais olla muutenkaan näin pinnallinen :D
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Olen muuten tismalleen samaa mieltä Teslan muotoilusta lisättynä sillä, että Model S:stä, joka on ihan hieno, vaikka toki jo vanhahtava, on ensin tehty ruma Model 3 kuvasuhdetta muuttamalla ja sen jälkeen Model Y vielä enemmän päin hittoja.

Model X taas on sen verran isompi, että ei ole aivan niin ruma kuin 3 ja Y.

Vähän samankaltaisia mittasuhdeongelmia oli Mersun taannoisilla C-sarjan Coupeilla, tämä 2010-luvun puolivälin huitteilla tulluthan taasen on hyvin kaunis ja pan...haluttava.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7334
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja tetammi »

AZP kirjoitti:
Pe Joulu 10, 2021 09:27
Jos johonkin Peson 2008:n tai Mokan sähköversioon sais min. 650 kg jarruttoman kärryn kiinni, ni sellanen olis oiva peli, mutta kun ei. Muuten noilla yllä listatuilla saa mun mielestäni kaikilla vetää risut kaatopaikalle ja laudelaudat mökille, eli sen puolesta kaikki a-ok.
Tätä samaa miettisin.
Aika paljon hinnat pomppaa kun haluu koukun jolla vetääkin jotain.

Itselläki suurin osa reissuista on joko rautakauppaan tai kierrätyspisteeseen jolloin ei ole ees välii vaikka range heittäis kummosen kärrynpyörän.
Sekä tietty ne äkilliset koukun tarpeet ku joutuu lähtee pelastaa mopoo tai fillarii maailmalta. :roll:

Ja juu. Koukun fillaritelineelle saa myös osaan noihin pienempiinki mutta se maksaa silti saman kuin oikeekin koukku :facepalm_man:

Ennenkuin asensin avoon koukun niin yleensä noiden äkkikeikkojen aikana naapuriki oli jossain reissus.
Ja kattotelinettä on turha ehdottaa. Emännys on vielä päätä lyhyempi ja omaa niin hyvät hermot että halvempi ostaa muksul uus fillari kuin maalauttaa kattoo yms :lol:
Toki se uusiki fillari pitää kuljettaa jollain :roll:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Kattoteline on hyvä. Koska ite oon 166 cm lyhyt, niin mulla on takapoksissa tällaset.

Rouva on vielä yli 10 cm lyhyempi, ja saa juuri ja juuri lastenpyörän katolle. Ei sinne toki mopoa nosteta ja kevyt peräkoukkuteline vie vähemmän tilaa kuin tuo jakkara... jos fillaria kuskaa ~10km silloin tällöin JA se koukku on, niin ei niitä katolle kannata nostaa :roll:
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13189
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Joulukuu:
matkaa 542 km
sähköä 215 kWh
bensaa 9 litraa
Rahaa näihin 36 €

Alusta (10/2019) laskien:
matkaa 16 469 km
sähköä 4188 kWh
bensaa 248 litraa
Rahaa näihin 783 €
Kulutus ja kulut per 100 km: 1,5 litraa + 25 kWh eli 4,8 €

Vuosi 2021
matkaa 6995 km
sähköä 1836 kWh
bensaa 117 litraa
Rahaa näihin 382 €
Kulutus ja kulut per 100 km: 1,7 litraa + 26 kWh eli 5,5 €

Joulukuussa huomio kiinnittyy korkeaan sähkönkulutukseen, keskimääräinen kulutus oli lähes 40 kWh/100 km 8O . Ja tämän päälle paloi vielä bensaakin yli puolitoista litraa sadalle.

Yleisesti kylmän kuukauden lisäksi tuo sähkönkulutuksen reipas nousu johtuu kyllä taas siitä tallin puutteesta. Esilämmitän autoa aika ronskisti usein aika lyhkäisiäkin matkoja varten, ja viime kuussa oli sellaistakin sähkönkäyttöä mukana, että kun yön jälkeen akku oli jossain -14 asteessa ja tiesin että sähköajo ei onnistu alle -10 asteisella akulla, niin hyvissä ajoin ennen lähtöä laitoin auton esilämmittämään ilman latausta, ja sen jälkeen lataamaan, jotta akku lämpenisi ajoon sopivaksi.

Melkein kaikki joulukuun bensanpoltto johtui kylmästä akusta, eli olisi päästy sähköllä jos auto olisi siihen suostunut. Eli jos käytössä olisi autotalli, ei tätä kulutusta olisi tapahtunut.

Jos vertaa mennyttä vuotta vuoteen 2020, tuli kilsoja vuonna 2021 muutama sata vähemmän ja bensaa paloi melkein puolet enemmän (81 vs 117 litraa). Bensankulutuksen noususta suurin osa menee sen piikkiin että 2020 tuli koronan takia käytyä vähemmän kauempana. 2021 voisi sanoa että pitkien (80-200 km:n päähän, ei sen kauemmas) reissujen määrä oli aika normitasolla (3-5 reissua), eli vuosi vastasi sen puolesta aikaa ennen koronaa. Sen sijaan kokonaiskilsat jäi edelleen vähemmiksi johtuen siitä että tein pääosin työt kotona, eikä tullut nitkuteltua sitä päivittäistä muutaman kilsan työmatkaa autolla vielä koronaa edeltävään tapaan. Työmatkojen puutteesta tuli varmaan luokkaa 1500 km:n vajaus ajomäärään, ja tämä olisi ollut kaikki sähköllä ja vieläpä ilmaisella sähköllä, koska saisin töissä ladattua auton.

Vikoja ei autoon edelleenkään ole ilmaantunut, kyllä tästä voi jo alkaa julistaa, että viattomin auto mitä mulla on koskaan ollut. Toki tää on myös uudempi ja tuplasti kalliimpi kuin mikään aikaisempi auto minkä olen omistanut muutamaa viikkoa pidempään, eli vertailu ei ole ihan reilu. Töpselikärsähän on nyt sen ikäinen kuin mitä mun Saabit oli silloin kun ne ostin, eli reilu seitsemänvuotias.

Sen verran miedosti rakastunut olen edelleen tähän kiesiin, että silmät vilkuilee koko ajan jo seuraavaa autoa. 2021 menee historiaan sinänsä kiinnostavana autovuotena, että noita omaan käyttöön sopivia sähköautoja tuli markkinoille kerralla kourallinen, ja tahtihan jatkuu tänä vuonna ihan hyvänä edelleen. Tämä ei tietenkään yhtään helpota omassa autokuumeessani, mutta toisaalta onneksi ostohimoja jarruttaa se, että tietää lähitulevaisuudessa ehkä markkinoille saapuvan jotain vielä kiinnostavampaa kuin mitä siellä jo on :D

Kuumetta ei myöskään helpota se että sähköautoja alkaa ilmestyä myös lähipiiriin. Siskon perhe laittoi syksyllä vuoden ikäisen Penarin i3:n ja yksi kaveri haki muutama viikko sitten esittelykäytössä olleen Mustang Mach-e:n. Työkaveri pisti keväällä Taycanin, mutta se on sinänsä utopistisissa sfääreissä ja konseptina itselleni muutenkin mielenkiinnoton, että se ei vielä kuumemittaria kauheasti hetkauttanut. Mutta syksystä alkaen on täällä foorumillakin porukalla alkanut olla kiihtyvään tahtiin tilauksia siässä uusista sähköautoista, niin alkaahan tässä tulla sellainen olo että tällainen sekasikiöhybridillä ajelija on aivan ajastaan jäljessä :mrgreen:

Rahalaskelmat näyttää edelleen, että ei mitään mieltä vaihtaa. Omaan käyttöön sopiva sähköpeli olisi luokkaa 50 t€:n sijoitus, kun käytettynä sellaisia ei ole tarjolla. Poislukien esittelyautot, jotka myydään kuitenkin uuden hinnalla; tai ylikin nyt kun oikeasti uusien toimitusajat on kaikkialla vuoden luokkaa. Mä ajelen tällä mitsulla nyt siellä vanhalla tutulla viiden tonnin vuosikulujen tasolla, joten 50 t€:n uudella autolla ei voi päästä lähellekään tuota kustannuskuormaa, vaikka saisi kaiken sähkön varastettua. Eri asia jos sieltä pienempien sähköautojen luokasta löytyisi itselle sopiva (lue: vetokykyinen) vaihtoehto, niissä kun hinnat alkaa parhaimmillaan jo kakosella.

Toisaalta olen alkanut miettiä että ei se elämä ny tonnista tai parista per vuosi ole kiinni, ja että elämä on liian lyhyt odotellakseen täydellistä sähköautoa :mrgreen:

Nyt on kuitenkin toi uuden autotallin rakentaminen viemässä kaikki rahat ja huomion, joten en mä mihinkään koeajorumbaan ehtisikään.

Mutta katsotaan nyt, uusi vuosi ja uudet kujeet, jossain vaiheessa tätä vuotta voi vaikka jotain liikkeitä tapahtuakin autorintamalla. Tai olla tapahtumatta. Tää alkaa kuulostaa jo Porvoon Automyynniltä, mutta silleen päinvastaisesti että vaikka sanon että jotain voi tapahtua, niin mun autonvaihtorintamalla ei kuitenkaan tapahtu mitään, kun taas Porvoossa sanotaan aika-ajoin että nyt ei tapahtune mitään, niin silloin tietää että puolet pihan autokannasta on viimeistään seuraavalla viikolla vaihdettu :mrgreen:
Viimeksi muokannut AZP, Ke Helmi 02, 2022 11:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3539
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Muuten mielenkiintoinen ja asiallinen teksti jälleen, mutta lopussa oli kyllä todella törkeää liioittelua :?
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

^^

Sulla(kin) taitaa tosiaan seuraava kiesi olla myös täyssähköinen, mutta onpahan räyheän näköinen peli se uusi Outlander

^

Luulenpa ettei ole, AZP:lla on ekselöitynä saletisti sun oma vitja :lol:

Tässä kun olen nyt perehtynyt ankarasti leasing-autoilun lainalaisuuksiin, niin en valita, mutta ihmettelenpä kyllä, että miten mediassa tai poliittisessa keskustelussa ei ole tässä sähköistyskiimassa noussut yhtään esille se, että käytännössä vaurasta keskiluokkaa kyllä subventoidaan käsittämättömällä tavalla.

Karkeasti 800e leasing-maksulla saa 42ke polttomoottiriauton, 52ke plugarin ja 62ke täyssähkön. Tähän kun miettii täyssähköautolle annetun (alle 50ke maksavaan) 2ke hankintatuen, niin jestas mikä epäsuhta.

Omalla työpaikalla on jonkin verran työsuhdeautoja, en tiedä millä kriteereillä ja kenelle ne ovat tarjolla, mutta alanpa selvittämään.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13189
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

IC1970 kirjoitti:
La Tammi 01, 2022 21:26
^Muuten mielenkiintoinen ja asiallinen teksti jälleen, mutta lopussa oli kyllä todella törkeää liioittelua :?
Nojoo, myönnetään että liioittelin sen kanssa miten vähän mun autonvaihtokuvioissa tapahtuu. Parin päivän päästä tulee näköjään 12 vuotta täyteen foorumille rekisteröitymisestä ja olenhan mä sinä aikana vaihtanut autoa kahdesti :mrgreen:

^Onhan tuosta kitinää ollut, että vain maksukykyisimmät uusien autojen ostajat hyötyy sähköautojen veron poistosta. Hankintatukeen sentään on laitettu 50 t€:n raja jota kateusrajaksikin on kutsuttu. Sen heikko puoli on siinä että tällä hetkellä suurin osa suomalaisen lapsiperheen ykkösautoksi kelpaavista sähköautoista maksaa alkaen sen luokkaa 50 t€. Siis jos kyseessä on meikäläisen tapaan yhden (käyttö)auton talous parilla mukulalla, niin se toiveauto on auto jossa on vähintään keskikokoisen farkun tilat, autolla soisi pääsevän talvikelissäkin vähintään reilu 200 km ja se vetokoukkumahdollisuus on aika monen listalla.

Toi vauraan keskiluokan subventoiminen on muuten autoveron alentamisen tai poiston paradoksi. Enkä tarkoita nyt vain sähköautojen veron poistoa, vaan keskustelua autoverosta yleensä. Autoveron rakenne kun on nykyisin sellainen että käytännössä sitä maksaa vain se vauras keskiluokka ja siitä ylöspäin olevat tuloluokat. Halvoissa ja pienissä autoissa veron määrä on mitätön, eikä niitäkään autoja oikeasti köyhät osta. Kaikenlaimem autoveron alentaminen tai poisto sataa siis suoraan vauraan keskiluokan laariin, tosin valuu se sitten käytettyjem hintojen kautta halvempiinkin rakkineisiin. Tosin jos nyt autovero poistettaisiin kokonaan niin ne tonnin katiskat joilla oikeasti köyhä kansa ajaa, olisi edelleen tonnin katiskoja.

Mutta jotta totuus ei unohtuisi niin yleensä kun autoveroon on tehty roima alennus niin autoilun verotulot valtiolle ovat pysyneet paikallaan tai nousseet. Kauppa käy paremmin, niin alv- ja yhteisöverojem määrä nousee ja ostajat myös subventoi autoveron alenemaa ostamalla enemmän varusteita ja kalliimpia autoja, jolloin liikkuva rahamäärä ei ohene yhtä paljon kuin autoveron alennus antaisi olettaa.

Mutta noiden sähköautojen tukimekanismien tarkoitushan ei ole olla sosiaaliapua, vaan ohjata autokantaa vähäpäästöisempään suuntaan. Siinä ne toimii ihan ok. Jos autokantaa pitää muutta, se tapahtuu väkisin tukemalla/rankaisemalla niitä jotka ostaa uusia autoja, eli sitä vaurasta keskiluokkaa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

2.polvi kirjoitti:
La Tammi 01, 2022 23:01
Karkeasti 800e leasing-maksulla saa 42ke polttomoottiriauton, 52ke plugarin ja 62ke täyssähkön. Tähän kun miettii täyssähköautolle annetun (alle 50ke maksavaan) 2ke hankintatuen, niin jestas mikä epäsuhta.
800e leasingmaksulla vai 800e verotusarvolla? Nämä ovat eri asioita. Autoedut myös vaihtelevat firmasta toiseen, paras versiohan on se, että verotusarvo tulee normaalin palkan päälle ilman vähennyksiä. Joskus taas se varsinainen leasingvuokrakin vähennetään palkasta, jolloin edun hyötyä täytyy miettiä vähän tarkemmin. Ja kilometrit vaikuttavat leasing-vuokraan paljon..
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
pamppu
"Viggen"
Viestit: 559
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 16:45
Paikkakunta: Espoo

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja pamppu »

AZP kirjoitti:
La Tammi 01, 2022 23:54
Hankintatukeen sentään on laitettu 50 t€:n raja jota kateusrajaksikin on kutsuttu. Sen heikko puoli on siinä että tällä hetkellä suurin osa suomalaisen lapsiperheen ykkösautoksi kelpaavista sähköautoista maksaa alkaen sen luokkaa 50 t€. Siis jos kyseessä on meikäläisen tapaan yhden (käyttö)auton talous parilla mukulalla, niin se toiveauto on auto jossa on vähintään keskikokoisen farkun tilat, autolla soisi pääsevän talvikelissäkin vähintään reilu 200 km ja se vetokoukkumahdollisuus on aika monen listalla.
Tokihan hankintatuen määrää auton lopullinen kauppasopimuksessa yksilöity hinta eikä ovh eli ihan orjallisesti ei kannata hinnastoa tutkia jos joku tietty malli kiikarissa.

Täällä lapsiperheen käyttiksenä toiminut farkkudiesel sai henkilökohtaisen tuomion, päätin hypätä plugarivaiheen yli ja laitoin Enyaqin 4x4 tilaukseen. Pitkälti ylläolevat speksit oli hakusessa ja vetomassaakin löytyy 1200 / 750. Välipäivien huudatuksessa paras tarjous oli 4800e alennus, mutta voittajaksi selviytyi astetta matalampi tarjous nollakorolla. Lopputuloksena saatiin autokaupan alen lisäksi valtion 2000e tuki vaikka ovh 2600e yli rajan + varustelistaltakin ruksittiin tärkeimmät.
ex - 9-3 Aero Coupe 2.3 -01
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
Vastaa Viestiin