^menis menis, ja saattaa jopa tulla menemäänkin. Nimittäin, tää kaveri:
AZP kirjoitti: ↑Ti Loka 11, 2022 15:56
Kaveri joka tilasi vastaavan mutta Premium-varusteilla päivää mun jälkeen oli kysellyt asiasta ja saanut vastauksen, että tutkivat tilannetta ja palaavat asiaan. Tiedä nyt sitten mitä tuo tarkoittaa. Vähän kaverin kanssa spekuloitiin että kun Autoverkkis on maahantuojan Bassadonen omistama jälleenmyyjä, niin voisivatko koittaa puljata omille asiakkaillensa parhaat toimitusehdot ja maakuntien pikkujälleenmyyjät asiakkaineen saa kylmempää kättä?
...oli saanut tänään viestin että hänen autonsa toimitus siirtyy arviolta kesä-heinäkuulle 2024. Jos mulle tulee samansisältöinen viesti, niin se meinaisi sitten 13-14 kuukauden viivästystä alkuperäiseen noin 10 kuukauden toimitusaikaan. Tilattiin tosiaan autot peräkkäisinä päivinä, samalla värillä ja vomalinjalla, mutta kaveri laittoi tuon paremman varustetason, ei muita eroja tilauksissa.
Kaveri sitten jo pohti että pitäiskö tähän väliajalle laittaa joku muu auto. Ajaa (tai siis vaimo ajaa, koska kaveri itse luovutti ajokorttinsa terveyssyistä jokin aika sitten pois) nyt nelivetoisella Mustang Mach-e:llä ja tosiaan firmallaan on tilauksessa se Enyaq myyntitarkoituksessa, joten ehdotin puolitosissaan että ottaa sen Skodan itselleen ajoon ja myy sen Mussen mulle
Ihmettelisin siis suuresti jos en saisi vastaavansisältöistä viestiä jossain vaiheessa. Tai jos en saa, niin kiinnostaisi tietää että mihin se perustuu että kaverille lyödään yli vuosi lisää toimitusaikaa ja mulle ei. Kun syyn ei pitäisi olla varusteissa, koska moni RWD perusmallin tilannut on vastaavan viestin saanut jo yli viikko sitten.
Palataas tän ketjun sankariin eli Mitsuun. Huomenna on kolmivuotispäivä, joten kun tän päivän ajot on nyt ajeltu niin keräsin datat yhteen:
Viimeinen 12 kk:
matkaa 6933 km
sähköä 1639 kWh (23,6 per 100 km, 161 €)
bensaa 169 litraa (2,4 per 100 km, 363 €)
Rahaa siis yhteensä 523 € (7,5 €/100 km)
Alusta laskien (36 kk):
matkaa 21901 km
sähköä 5403 kWh
bensaa 371 litraa
Rahaa näihin 1177 €
Kulutus ja kulut per 100 km: 1,7 litraa + 25 kWh eli 5,4 €
Bensan kulutus noussut aika törkeänä viimeisen 12 kk aikana, ja siitä voinee syyttää koronan poistumista maailman pahimman vitsauksen paikalta, sen kyseisen paikanhan on ottanut eräs pieni pyöreäpäinen mies rajan takaa. Pieni pyöreäpäinen mies on siis saanut aikaan sen, että tänä vuonna on päästy juhlimaan jo vähän enemmän kuin parina aikaisempana vuonna, mikä on lisännyt sitten jonkin verran pidempiä reissuja jotka nostaa ikävästi bensankulutusta tällaisen auton kanssa.
Vastaavasti kokonaiskilsat on kyllä jääneet edelleen todella pieniksi johtuen sitten taas isosti siitä että olen jatkanut etätöissä pöpökammon vähenemisestä huolimatta, mutta tosiaan siihenon ensi kuun alusta tulossa merkittävä muutos.
Mites sitten muut autoilun kulut? Lista on melko lyhyt, koska ajelu on ollut aika ongelmatonta:
Energiat siis yllä lasketun mukaisesti: 523 €
Verot: 119 €
Vakuutus: 577 €
Rengaskulut: 30 € (myin ja ostin käytetyt kitkarenkaat viime syksynä, molemmat kaupat oli 50 €, mutta asennustyöstä maksoin 30 €)
Huoltokulut: 275 € (määräaikaishuolto + ilmansuodattimen vaihto)
Korjauskulut, fiksit ja niksit: 0 € (mitään ei ole hajonnut eikä tarvinnut edes fiksailla)
Varustelut: 0 €
Konepesut ja pissapojat: 68 €
Yhteensä näistä: 1592 €
Ihan mielenkiinnosta piti katsoa paljonko näitä kuluja raportoin ekana ja tokana vuonna. Näköjään 1988 ja 1570 euroa vastaavasti. Ekan vuoden kuluissa oli toki auton hankinnan jälkeen tapahtunutta varustelua ja fiksailua sellainen kolme ja puolisataa, eli ilman niitä oltaisiin yllättävän tarkasti tässä 1600 euron luokassa.
Näistä voi siis laskea että kolmen vuoden aikana autoilun kulut ilman arvonalenemaa on olleet yhteensä 5150 euroa.
Arvonalenema onkin sitten mielenkiintoinen laskuharjoitus. Viime vuonna runoilin näin:
Vuosi sitten olin arvioinut 15 % oletusalenemalla että auton arvo olisi ollut 19 200 euroa. Jos tästä laskee taas 15 % pois, niin alenema olisi 2700 euroa eli auton arvo olisi nyt seitsemänvuotiaana ja 141 tkm ajettuna 16 500 €.
Verifioidaan tulos: 2014-> käyttöönotetut alle 155 tkm ajetut pehvamitsut lähtee Nettiautossa 17-18 t€:n pyynneistä ylöspäin, eli ei toi ainakaan paisuteltu arvio ole.
Jos auto oli vuosi sitten 16,5 t€:n auto ja sama kaava 15 % arvonalenemasta jatkuisi, olisi tää nyt 14 t€:n auto ja vuoden aikana arvoa olis hävinnyt 2500 euroa. Mutta kun mennään Nettiautoon verifioimaan arviota, huomataan että alle 165 tkm ajetuista (mun autolla mittarissa 148 tkm) 2014-> töpselikärsistä pyynnit lähtee tällä hetkellä karvan vajaa 19 000 eurosta. Ja mulla on heinäkuulta autokaupan tarjous, jossa hyvitys oli 17 300 euroa. Eli kyllä mä uskallan väittää tätä vähintään 17 t€:n kärryksi, jos tuolla hinnalla laittais pestynä ja siivottuna Nettiautoon, niin sais varmaan vastailla kyselyihin että mikä autossa on vikana kun se on alihintainen.
Tuo 17 000 euron arvo muuten tarkoittaisi vain noin 9 % vuosittaista arvonalenemaa kolmen vuoden aikana, aikamoista.
Tästä päästään laskelmissa siihen että arvonalenema viimeisen vuodena ajalta olisi -500 euroa, ja tuossa se miinus tarkoittaa siis sitä että arvo on noussut 500 euroa. Eli autoilun kulut kokonaisuutena olisi olleet vain reilu tonni
Näin tarkkaa automatematiikka kuitenkaan harvoin on, joten unohdetaan tuo pelkän viimeisen 12 kk:n kululaskelma ja katsotaan kuluja koko pitoajalta jaettuna käyttävuosille. Eli arvonalenema olisi 5600 euroa ja kaikki muut kulut siis 5150 euroa, yhteensä siis 10 750 euroa. Se tekee kolmelle vuodelle jaettuna 3583 euroa per vuosi.
Nyt täytyy alkaa myöntää että mun hypoteesi vähintään 5000 euron vuosikuluista autolla kuin autolla alkaa viimein murtua. Mutta ihan hyvä niin