Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ainakin meidän etelään viettävältä tontilta oli lumet hävinneet lounasaikaan mennessä. Nyt iltapäivällä pystyi ihan turvallisin mielin koukkaamaan koronatestiin kesärenkailla. Eikä yöllä tai aamulla näköjään lämpötila laskenut kuin -1 asteeseen pariksi tunniksi siinä juuri ennen auringon nousua, joten en usko että kukaan sai pakkasvaurioita aikaiseksi pissapoikaan tai muuallekaan.

Asiasta ihan kukkaruukkuun: viime päivinä huomannut että Polestar mainostaa nyt kovasti kakkostaan. Siis autoa jonka pitäisi saapua Suomen markkinoille vasta syksyllä ja hinta on luokkaa alkaen 60 k€. Enpä muista nähneeni noin paljon sähköauton mainoksia ikinä. Mutta kyllä ne toimii, koska itsekin harhauduin monen päivän aivopesun jäljiltä tänään Polestarin sivuille tutkailemaan auton ominaisuuksia. Kai tuonkin voi pistää potentiaalisten seuraavien autojen listaan, koska näyttäisi kykenevän vetämään kärriä ja tilatkin saattaisivat riittää.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja aero »

AZP kirjoitti:
Ti Huhti 06, 2021 08:01
Ehkä on parempi että mä jätän sään ennustamisen muille :D
Hyvä nyrkkisääntö: myöhäinen pääsiäinen tarkoittaa myöhäistä kevään tuloa ja potentiaalista jälkipyryä. Ei se vanhan tieliikennelain nastarengaskauden päätös ihan tuulesta temmattu ollut, vaikka äkkiseltään tuntuukin siltä ettei pääsiäinen uskonnollisena juhlana talvirenkaisiin liity.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Polestar 2 on kieltämättä aika hyvän näköinen. Muutaman yksityiskohdan jos muuttaisi, niin sitähän voisi kutsua Saabiksi.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Pitäis livenä nähdä, että osais vielä arvioida Polestarin ulkonäköä. Kuvissa näyttää vähän korkealta ollakseen henkilöauto. Siis ei mukamaasturi. Tosin kai se vähän yrittää olla mukamaasturikin, kun pyöränkotelotkin on ympyröity mustilla muovikaarilla. Mutta korimalli kun on tuollainen fastback, niin jää vähän sellainen olo ettei auto itsekään tiedä onko lintu vai kala. Tulee vähän mieleen Volvo S60 Cross Country, jonka aikanaan nähdessäni jäin aika sanattomaksi. Ei miellyttänyt mun silmää yhtään. Mutta se kertonee auton faktisen kauneuden sijaan enemmän mun omasta ahdasmielisyydestäni :D
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Huhtikuu:
matkaa 413 km
sähköä 122 kWh
bensaa 0,4 litraa
Rahaa näihin 13 €

Alusta (10/2019) laskien:
matkaa 11972 km
sähköä 3121 kWh
bensaa 157 litraa
Rahaa näihin 514 €
Kulutus ja kulut per 100 km: 1,3 litraa + 26 kWh eli 4,3 €

Oldsmobile sai leiman pari viikkoa sitten, joten Mitsun osalta ajot voi hieman vähetä tässä. Samalla alkaa siis armoton bensanpolttaminen, kun pelkkä Oldsin starttaaminen vie saman verran kuin mitä Mitsu vei huhtikuussa. Kuvaavaa eri autojen kulurakenteessa on se, että Oldsmobileen on nyt tänä keväänä tankattu (ei sentään ihan vielä poltettu) jo enemmän bensaa kuin mitä Mitsu vei viime vuonna yhteensä, ja Traficomin vappuposti toi mukanaan ajoneuvoverolaskun, joka on yli 3x sen mitä Mitsun vuosittaiset verot (383 € vs 119 €).

Etätöiden jatkuessa ajelut jää muutenkin edelleen vähiin. Huhtikuun lokia kun katsoo Watchdog-sovelluksesta, niin se paljastaa että huhtikuun jälkimmäisen puoliskon aikana auto liikkuin kuutena päivänä, eli harvemmin kuin joka toinen päivä.

Huhtikuussa tuli myös puolitoista vuotta täyteen auton kanssa. Kustannuksia ei ole viime kuukausina kertynyt muita kuin noita pakollisia päivittäin ketyviä vakuutuksia ja veroja ja energian lisäksi sitten tietenkin arvonalenemaa. Nopealla vilkaisulla Nettiauton hintatasoon ja 1,5 vuoden kokonaiskuluihin näytetään olevan aika hyvin perinteisessä 5 k€/vuosi kokonaiskuluissa. Aika näyttää mihin tuo sitten lopulta asettuu.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Plugarin käyttövoimakulut: 13€.
V8:n hörähtäminen käyntiin: priceless!
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

^tuokin on kyllä ihan oikein :D

Vaikka täytyy myöntää, että V8:n höpinälle on kai alkanut siedättymään, kun ei se enää sellaisia kunnon kiksejä tunnu tarjoavan. Voi johtua ihan siitäkin että yli 30 vuotta on ollut yhtäjaksoisesti perheessä V8, ensin siis tuli istuttua muksuna sellaisen kyydissä, sitten siirryttyä faijan autojen ratin taakse ja onhan tuo oma Oldsikin ollut mulla jo pian 22 vuotta. Toinen teoria on se, että olen sähköautoinnossani mennyt pilaamaan itseni ja vain viiveetön ja äänetön veto saa aikaiseksi endorfiiniryöpyn, ja pärinät, värinät ja murinat toimii lähinnä estona sille.

Tai sitten olen vain kasvanut aikuiseksi :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2836
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja Cona »

Miksi hemmetissä ihmisen pitäisi jotenkin mukamas kasvaa aikuiseksi?! :twisted:

On eri asia todeta kylmän asiallisesti, että samat asiat ei enää tuo kiksejä kuin aiemmin. Kuin esim. huijata itseään ja peilin edessä sanoa, että "Jarmo, tämä on sinulle vaan hyväksi" tms. :lol:

Omassa lähipiirissä on harrastukset vaihtuneet yhdellä munamankeleihin, toisella pienoismalleihin, kolmannella RC-autoihin. Ja minä olen se, joka roikkuu vielä näissä perinteisissä ruuvailukohteissa. :roll:

Ja jotta ei mee ihan OT niin bongasinpa tällaisen.. :D

https://www.vaurioajoneuvo.fi/tuote/mit ... 3-rtz-991/
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

^ ei pidä kasvaa aikuiseksi, joillekin se tapahtuu silti :mrgreen:

Kuulostaa kovin siltä että sä olet teidän porukassa ainoa joka on aikuiseksi kasvanut. Noi muiden harrastukset kuvaa aika hyvin mun lapsuuden mielenkiinnonkohteita ja harrastuksia, näitä oikeita autojahan pääsi ropaamaan vasta täysi-ikäisyyden kynnyksellä :D
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Minulla kait ropailu menee tasan auton ja 8-bittisten kotimikrojen kanssa. Alkaa tuo retromikroilukin mennä kalliinpuoleiseksi. Vuosituhannen vaihteessa jokin Kuusnelonen saattoi irrota käsipäiväällä. Nykyään saa pulittaa satasen pintaan, harvinaisemmista merkeistä puhumattakaan.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tammikuulta tästä ketjusta:
aero kirjoitti:
Ti Tammi 12, 2021 12:27
AZP kirjoitti:
Ti Tammi 12, 2021 11:13
Tosin aamulla kun vein tuoreessa 25 sentin suojalumihangessa lapsia päiväkotiin fillarilla ja peräkärryllä, niin totesin että ehkä sitä olis voinut lähteä autollakin, vaikka matka onkin vain 500 metriä. Ei vaan sielu jotenkin antanut periksi hypätä autoon.
Et siis ole vieläkään sisäistänyt, että juuri tuollaiset pikkumatkat, jotka ovat myrkkyä polttomoottorille ja sen päästöille, ovat oikeastaan niitä sähkövoimalinjan parhaita valttikortteja. Sen sijaan että palaisi kylmäkäynnistyksineen ja kylmärikastuksineen kauhee määrä nestettä, kuluu sähköä huomattavasti maltillisemmin ja tuprutus on vertaillen käytännössä olematonta.

Sähköllä ekoillessa ei siis ole enää mitään syytä kulkea autoa pidempiä matkoja lihasvoimalla :lol:. Sähkömoottorin hyötysuhdekin on todennäköisesti parempi kuin lihaksen.
AZP kirjoitti:
Ti Tammi 12, 2021 12:34
Kyllä mä sen olen ihan sisäistänyt, mutta mun sielu ei :mrgreen:

Se tarhaan fillarointi on joinain päivinä mun ainoa varsinainen liikuntasuorite ja mukana on vähän sellaista itsepäisyyttä, että mun fillarointiahan ei pikku lumisade pysäytä! Ja sellaisen käytännön mietinnön tein myös, että koska lumisade jatkuu, aamulla olisi pitänyt ajaa auto tarhakeikan jälkeen takaisin talliin. Siinä ajassa siihen olisi kuitenkin kertynyt jo 300 kiloa lunta, enkä halunnut sellaista kosteuskuormaa ihan pikkuvaivan säästön vuoksi talliin siirtää.

Eli asiaa on kyllä pohdittu vähän eri näkökulmista.
Tänään sitten lapsia aamulla pukiessa alkoi ränneissä soida sellainen sinfonia, että muistin nuo aeron sanat tammikuulta. Sielu antoi periksi ja pakkasin lapset autoon ja nokka kohti päiväkotia.

Päiväkodilta kotiinpäin lähtiessä auto alkoi pitää hirveää meteliä. Hetken pelästyin jo että nyt se porsi tähän ja käsi hamusi jo hinausauton numeroa kännykästä. Paniikin liennyttyä totesin että ei siinä sen suurempaa vikaa ollutkaan kuin että polttomoottori lähti käyntiin heti kun painoi auton päälle :D

Toivuttuani järkytyksestä muistin että niinhän mä olinkin laskenut että tänään maanantaina tulee 99 päivää tammikuun viimeisestä päivästä, jolloin on viimeksi tankattu. Viime viikolla mietin että voisi viikonloppuna käydä tankkaamassa niin ollaan selvillä vesillä, mutta ei tullut mentyä pumpulle ja asia unohtui.

Nyt on muutamaan kertaan tullut todettua, että 99. päivänä edellisen tankkauksen jälkeen saa kerran auton laittaa päälle ja ajella ilman että pakkopoltto käynnistyy. Päivän toisella käynnistyskerralla isketään sitten ilman mitään ennakkovaroitusta kone tulille. Nilkutin korvatulppia kaivaten 1.0 kilometriä Teboilille ja täytin 15 litraa ysifemmaa tankkiin. Sinne olisi mahtunut Watchdogin mukaan reilu 25 litraa, mutta ei nyt ahnehdita. Tuo reilu 25 litraa tuli poltettua siis 99 päivän ja noin 2100 km aikana. Ajotietokone näyttää tuolle ajalle 1,2 litran keskikulutusta, ja tuo lukema on ollut yleensä tosi tarkka.

Kilsan matkalla päiväkodilta Teboilille auto poltti Watchdogin mukaan kaksi desiä bensaa, eli kulutus hulppeat 20 litraa sadalle. Eli vi¤%iks män sitten tuo ajatus siitä että sähköllähän tuo lyhyt matka kulkee ilman sen suurempaa rasitusta autolle :twisted:

Onneksi akku ei ollut tyhjä kun aamulla lähdin liikkeelle, eli bensanpoltosta sai sentään latauksen kautta sähköä vastineeksi :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Olin jo unohtanut miten dorkasti tuo Mitsun lämmityslaite käyttää polttista viileämmillä keleillä ilman ulkolämpötila-anturin vastushuijausta. Tänään tästä tuli muistutus. Puolitoista viikkoa sitten vaihdoin vastuksen tilalle takaisin alkuperäisen anturin, kun ajattelin että alkaa kesälämpötilat ja on mukava nähdä oikea ulkolämpötila ruudusta. Lisäksi aurinkoisina päivinä ilmastointia tarvittaessa lämmityslaite tekee mielenvikaisia toimenpiteitä jos se luulee ulkolämpötilan olevan 10 astetta kun se oikeasti on vaikkapa 20 astetta.

Tänään sitten sattui kuitenkin tuollainen lokakuun keli, eli vettä vihmoi ja mittaristo näytti ulkolämpötilaksi +8 astetta. Kun oltiin anoppilassa käymässä niin meidän kolmevuotias kakkasi housuihinsa, joten kotiin lähdettiin sitten ilman housuja. Näin ollen tuolle 6 km matkalle laitoin lämmityksen päälle, ja konehan heräsi heti käyntiin kun pyysi vähänkään lämpöä.

Siitä sitten ajelemaan kotia kohti ja vaikka akku oli puolillaan, niin moottori kävi ekat 2-3 km käyttäen moottorin 65-asteiseksi. Tässä kohtaa kuitenkin sähkövastuskin oli lämmittänyt oman kiertonsa veden niin lämpimäksi, että sisään pukkasi lämmintä ihan riittämiin. Loppumatka mentiin sitten sähköllä. Voi olla että lämmitysnopeuteen tuolla koneen käyttämisellä oli hieman vaikutusta, mutta ei muuhun.

Lopputulos: matkan kulutus oli 5,0 litraa sadalle kilsalle + sähköt. Ja siis jos vastushuijaus olisi ollut paikoillaan olisi lämmintä riittänyt, mutta bensaa mennyt 0,0 litraa.

Mun ajothan muodostuu enimmäkseen just tollasista 4-6 km pyrähdyksistä. En muista oliko se täällä vai Mitsufoorumilla vai Facebookin Mitsuryhmässä, mutta jossain näistä kyseltiin multa että mitä järkeä tollasessa vastushuijauksessa on. Tässä aika konkreettinen esimerkki siitä mikä järki siinä on mun käytössä. Talviaikaan lämpöä pyytäessä toi moottori kävisi koko ajam ilman konkreettista tarvetta sille, ja noiden talvikuukausien toteutuneiden 0-1 litran keskikulutuslukemien sijasta numerot olisi 5-6 litraa ja koneen kylmäkäynnistyksiä tulisi pahimmillaan useita päivässä.

Muuten tuo yksi lyhyt bensapätkä ei tän kuun konkurssissa kauheasti tunnu. Kilsoja kertynyt n. 400 ja bensaa mennyt melkein 10 litraa. Taustalla yksi pidempi saaristoreissu jossa tuli taitettua n. 150 km matkaa ilman latausmahdollisuutta välissä. Mutta toki se on hyvä taas välillä käyttää polttokonetta pidempään kunnolla lämpimänä, edellinen vastaava pidempi reissu kun oli tammikuussa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Toukokuu:
matkaa 484 km
sähköä 107 kWh
bensaa 9 litraa
Rahaa näihin 26 €

Alusta (10/2019) laskien:
matkaa 12 456 km
sähköä 3228 kWh
bensaa 166 litraa
Rahaa näihin 539 €
Kulutus ja kulut per 100 km: 1,3 litraa + 26 kWh eli 4,3 €

Karrmea kuukausi kun bensaa meni melkein kaksi litraa satasella :D

Toi yhteenvedon viimeinen rivi ei näytä paljoa värähtävän vaikka kuukausi olisi minkälainen, eli kai tässä voi lyödä sen lukkoon että mun käytöllä tää auto vie sen 1,3 litraa + 26 kWh sadalle ja kilometrin energiakustannus on 4,3 senttiä. Toi bensakunlutus on muuten aika tarkkaan 1/10 siitä mitä OG-kolkki vei mun ajossa bensaa, etanoliahan se hörppi sitten sen 35-40 % enemmän.

Autosta ei oikeen ole mitään sen ihmeellisempää kerrottavaa taaskaan. Mittarissa nyt karvan alle 139 tkm ja akun kapasiteetiksi Watchdog-sovellus tietää kertoa 81,8 % alkuperäisestä 38 Ah:sta. Kun auto on seitsemän vuotta vanha ja ajettu tuon 140 tkm niin voinee sanoa että globaalissa näkökulmassa auto on keski-ikäinen, eli voi olettaa edessä olevan vielä toiset 7v ja 140 tkm. Lisäksi kilsalukema alkaa olla aika lähellä tämänkokoisen auton keskimääräistä vuosittaista ajosuoritetta. Siihen nähden tuo akun terveysprosentti on aika jees.

Suomalaisessa mittakaavassahan auto on taivaltanut vasta 1/3 elinkaarestaan.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

”Jostain syystä” tiesin heti, mihin tää internetlöytö pitää linkata:

https://www.carwow.co.uk/citroen/berlin ... lease-date

Aika kuuma paketti kyl jos hinta pysyis Suomessa noin 35ke tasolla. Saas nähä!
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Berlingopakettihan on kuuma hinnasta piittaamatta :mrgreen:

Silleen mielenkiintoinen tuleva uutuus tuo ë-linko, että linkomaiseen tapaan ollaan no-nonsense-linjalla, mistä kertoo tuon linkin takana olevassa jutussa se, että hinnat alkaen -malli myydään pellivanteilla :D

Lisäksi tehoa on järkevästi, eikä tällä haeta siis mitään urheiluauton kiihtyvyyksiä, vaan turvallist ja tuttua Berlingoa mutta sähköllä kulkevana. Tosin itseä mietityttää miten tuollainen kaapin kokoinen vehje täyteen lastattuna ja varmaan reiluhkolla omapainolla, varsinkin pitkänä versiona, jaksaa kiivetä 136 hevosella motarilla enää ylämäkeä? Mutta kai se jaksaa, pitää taas muistaa että polttomoottorilla ajaessa on tottunut siihen että aina ajellaan jollain ihan muulla kierrosalueella kuin siellä missä se huipputeho on, kun taas sähköautossa voimalinja ollaan voitu optimoida paremmin käytännön elämään. Ja lisäksi on niin että tuo sähköversiohan tulee olemaan Berlingo-malliston tehokkain versio :D

Mielenkiintoista on myös nähdä tuleeko tuohon koskaan isompaa akkua tarjolle kuin 50 kWh. Tuo viiskymppiä on Berlingon kokoiseen autoon silleen vähän nafti, että vaikka se omassa käytössäni varmasti riittäisi melko hyvin, niin suuri osa suomalaisista vierastanee ajatusta siitä että talvella laitteelal pääsee ilman välilatausta varmaan luokkaa 150 km. Ja on itselläkin se ajatus, että Turusta Helsinkiin tai Tampereelle pitää päästä ilman välilatausta yhteen suuntaan.

Tää vaatimus voi olla vähän eri jossain Leafin tai Min/Citigon/Upin kokoluokassa, kun auto on todennäköisemmin kahden auton talouden toinen auto. Yhden auton taloudessa asia on hieman eri.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin