Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ei tarvi, jos vaihtaa siitä isosta keskinäytöstä. Eli sieltä painaa fyysistä nappulaa "Info", valikosta "Trip", niin alakulmassa lukee "Manual" tai "Auto" joka vaihtaa näyttötilaa. Siitä mittariston näytöstä sitä ei kannata vaihtaa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja Haza »

Niin tietysti, onneksi ohjekirja kertoo vaan sen vaikean tavan..

Infotainment on kyllä niin paskaa näissä että en ihmettele vaikka olisi useat asiakkaat ostaneet esim rav4 sen takia..
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Haza, kuulostaa siltä et niitä kululaskelmia kaipaa joku muukin ku minä :mrgreen:

Miten pieni tankki tuos sitten on?
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tankki on 45 litraa. Jos ajelee kesänopeuksia motarilla niin tällainen lohkare vie helposti 9 litraa satasella, perussaabistin peruspienellä ylinopeudella "mittariin 135 km/h" tjsp kulutus nousee jo kymppiin. Saa sitä olla siis tankaamassa suhteellisen usein jos kilsoja tuollaisesta ajosta kertyy, mutta toisaalta on kyllä sitten ihan väärä auto käyttötarkoitukseen, jos tuollaista pitkää ajoa tulee paljon.

Mulla lähtenyt nyt lapasesta toi bensankulutus kesäloman alettua. Periaatteessa syynä sateiset kelit, koska viikonloppuna lähdin Mitsulla kaverin synttäreille 85 kilsan päähän, jonne olisin mennyt moottoripyörällä jos keli olisi ollut poutainen. Matkasta vielä yli puolet tuota 120 km/h motaria, joten sähköllä ei pötkitä edes 30 kilsaa. Sitten perille päästyäni auto ehti hetken olla latauksessa, kun yksi kaveri vetäisi vesurilla nuotion sytykkeitä tehdessä sormesta palan nahkaa irti. Hetki siinä ihmeteltiin että vaatiiko hoitsua ja todettiin että mennään nyt varmuuden vuoksi päivystyksessä kääntymään. Minä kai ainoana ajokunnossa, joten lähdin kuskiksi ja Mitsu taas tulille. Lähin päivystys löytyi sitten yli 30 km päästä, joten taas poltettiin muinaiseläimiä. Jos olisin ollut Hondalla liikkeellä, niin olisin varmaan päätynyt kuskiksi mutta ajopeli olisi ollut joltakulta muulta.

Tänään vielä reissu maalle hakemaan palaneen talon romuja pihasta, 700 kg metalliromua Veolian romukauppaan, mistä hyvästä 50 oiroa kouraan. Mahtiakulla tietenkin kärräsin, ja taas meni bensaa muutama litra, koska matkaa tuli yhteensä 50 km josta sähkö riitti kärryn ja kuorman ansiosta vain puoleen. Lopputulemana tilanne jossa tankista on kesäkuun alun jälkeen mennyt 2/3 eli tässä on hyvä sauma että pääsen ekaa kertaa näkemään tän auton opiskelijavalon :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

O-ou:
Kuva
Täähän on kuin vikavalo syttyis, kun töpselikärsän tankkivalo vilkahtaa :mrgreen:

Ekaa kertaa siis näin tuon ilmoituksen jo pari viikkoa sitten, jonka jälkeen ei bensaa olekaan käytetty. Tuolloin, kuten tänäänkin, perimmäinen syy ilmoitukseen oli se, että auto seisoi parkissa perä ylämäkeen, ja auto luulee silloin tankkia tyhjemmäksi kuin onkaan. Oli se silti melko tyhjä, Watchdogin mielestä jäljellä oli noin 6 litraa, ja kun tänään oli tiedossa bensa-ajelua niin kävin tankilla ja lisäsin 20 litraa tankkiin. Sinne olisi Watchdogin mukaan saanut tankattua vajaa 40 litraa, mutta jätin tarkoituksella varaa tankkiin, josko ei tule seuraavaan kolmeen kuukauteen paljoa bensa-ajoja niin voi vielä tankata ilman että kone menee pakkokäytölle.

Sellainen 1550 km on tullut matkaa edellisestä tankkauksesta ja bensaa mennyt se jotain vajaa 40 litraa. Jossain 2,5 litran paikkeilla ollut siis kesän keskikulutus ja sähköt päälle. Todellisuudessa toi kaikki bensankulutus on kertynyt noin 7-8 päivän ajoissa, edelleen ne normaalit päiväajelut menneet sähköllä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
900aero-84
"Hirsch"
Viestit: 938
Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja 900aero-84 »

Oottekos muuttaneet mitsuja täsy sähkölle?

Tai tarkoitan että polttomoottori ei käynnisty vaikka mitä tekisi, tietenkin napista saan omani taas "normaaliksi" jos akku loppuu...
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Onko tämä se facebookissa bongaamani metodi, jossa tankin anturin johdon käpälöinnillä huijataan auto luulemaan että tankki on tyhjä, jolloin poltin ei käynnisty?

Mulle on riittänyt toi talvinen ulkolämpöanturin huijaaminen, jotta lämmityslaite ei moottoria käynnistä. Sen lisäksi tarvii vain varoa kaasujalkaa, eli kun pitää tehonpyynnin alle 60kw, niin auto kulkee sähköllä kunnes akku on tyhjä.

Tuli tänään paluumatkalla mökille käytyä Lidlissä, jossa auto kiinni pikalaturiin. Vaimo hoiti esikoinen seuranaan ostokset ja minä istuin kuopuksen kanssa laturiparkissa. Lidlin laturissahan on kaksi parkkipaikkaa, mutta laturissa on 1xChademo, 1xCCS ja 1xType2 latausjohdot. Vieläpä niin että jos toisessa pikalatauksessa (CCS tai Chademo) on auto kiinni, niin toista ei voi käyttää.

No latausvuorot käytetään tietty saapumisjärjestyksessä, mutta lataushybridillä on aina vähän sellainen sori-fiilis, jos laturille olisi tuloillaan täyssähköauto. Ja siinä mun istuessa töpselikärsässä, kurvasi viereiseen latausruutuun Nissan Leaf. Olin siinä jo vähän silleen, että meenkö ulos ja tarjoan Chademoa Leafistille, mutta äijällä ei näköjään ollut kauhea kiire, kun jäi autoon säätämään omiaan. No 5 min kuluttua vaimo asteli ulos kaupasta ja vapautin laturin Leafille, että ei siinä lopulta sen kummempaa.

Ihan kivasti vartin kauppareissulla tuli 3,58 kwh ja tyhjään akkuun ja näyttöön 16 km rangea. Lataushybridissä on toki sellainen pointti roikkua Lidlin laturissa, että vaihtoehtokustannus on melko korkea. Eli siis 16 km ilmaista sähkörangea Mitsun tyhjään akkuun säästi mulle 25 km kokonaismatkalla paljon enemmän kuin 16 km ilmaista sähkörangea säästäisi Leaf-kuskille. Olettaen siis että Leafilla pääsisi seuraavaan latauspaikkaan ilman Lidlin lataustakin.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Minkäköhän merkkisen auton hankkisi seuraavaksi, että sais valmistuksen loppumaan tai valmistajan konkurssiin?

https://www.topgear.com/car-news/mitsub ... els-europe

Uutisten mukaan siis Mitsu olisi lopettamassa uusien mallien esittelyn Euroopassa, eli käytännössä vetäytymässä täkäläisiltä markkinoilta. Edellisellä kerralla kun vaihdoin automerkkiä ostin Saabin ja siitä pari vuotta niin valmistaja oli konkassa :mrgreen:

Tämähän on osa keväällä julkistettua Rellu-Nissan-Mitsu -allianssin strategiaa, jossa merkit jakavat maailmanmarkkinat keskittymällä tiettyyn maantieteelliseen alueeseen, jossa allianssin muut merkit eivät olisi edustettuina. Eurooppa olisi luonnollisesti Rellun kenttää, eli Mitsun poistumisen lisäksi on huhuiltu että Nissan vetäytyisi Euroopasta. Nissanin osalta päätökseen vaikuttaisi vielä se, että Euroopan volyymimallien valmistus on briteissä, jotka potkaisivat itsensä irti suurimmasta osasta Euroopan automarkkinaa, eli EU:sta. Mitsuhan on jo aikaa sitten lopettanut valmistuksen Euroopassa, joten rasitteena on olleet rahdit ja tullit, eikä Outlander PHEViä lukuunottamatta taida mikään muu malli olla mikään menestys Euroopassa.

Mutta saa nyt nähdä mitä tapahtuu. Merkkihän voi vetäytyä, mutta teknologia ja mallit silti jäädä markkinalle. Eli onko tälle syksylle lupailtu uuden sukupolven Outlander PHEVin esittely sittenkin Renaulta Kadjar PHEVin esittely? Vaikea uskoa että allianssi jättäisi näin hyvin myyneen mallin seuraavan sukupolven kokonaan pois Euroopasta, joka taitaa olla vieläpä PHEVin suurin markkina. Eri asia on sitten se, myisikö auto (tai muut allianssin mallit) Relluna Suomessa kovinkaan hyvin, Nissanhan on meillä noista allianssin kolmesta brändistä se parhaiten myyvä ja ehkä hyvämaineisin merkki?

Asiaan vaikuttanee sekin, että allianssihan ei ole mikään VAGin kaltainen yhtenäinen konserni*, vaan valmistajilla on vain tietynasteista ristiinomistusta. Se on nimen omaan yhteistyökuvio eikä nippu samalle omistajalle kokonaan kuuluvia automerkkejä.

*kuinka moni muuten tiesi että Volkswagen ei omista Audia kokonaan, vaan vain 99,64 %? VW ei muinoin saanut osakkeita lunastettua kaikilta vähemmistöomistajilta, vaan 0,36 % omistus jäi Volkkarilta saamatta. Tähän on ilmeisesti tulossa lopullinen ratkaisu muutaman päivän päästä Audi AG:n yhtiökokouksessa, jossa on tarkoitus hyväksyä VW:n viimeisin tarjous lopuista osakkeista.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

AZP kirjoitti:
Ti Heinä 28, 2020 16:41
Tämähän on osa keväällä julkistettua Rellu-Nissan-Mitsu -allianssin strategiaa, jossa merkit jakavat maailmanmarkkinat keskittymällä tiettyyn maantieteelliseen alueeseen, jossa allianssin muut merkit eivät olisi edustettuina.

...

Asiaan vaikuttanee sekin, että allianssihan ei ole mikään VAGin kaltainen yhtenäinen konserni*, vaan valmistajilla on vain tietynasteista ristiinomistusta. Se on nimen omaan yhteistyökuvio eikä nippu samalle omistajalle kokonaan kuuluvia automerkkejä.
Eikö toi ole suomeksi ihan vain kartelli? Tosin yleensä kartelleista ei huudella julkisesti...

Valmistumisen loppumisista puheenollen, meitähän on sitten kaksi. Ostin taannoin V40 Volvon ja pian sen jälkeen alkoihin Saabin siirtyminen Spykerin siiven suojaan. Sittemmin tilasin Astran GM:n autona ja tehdaslinjan rullatessa konserniksi vaihtuikin PSA ja nyt uusia Astroja ei edes saa tehdastilauksena vaan odotellaan PSA-Astraa. Jos yhdistettäis ankeuden voimamme, niin saataisko joku iso valmistaja kyykkyyn? :lol:
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kartelli se olisi, jos sillä olisi määräävä markkina-asema jollain markkinalla, jolloin kartelli pystyisi säätelemään alan hinnoittelua ja tuotteiden saatavuutta. Ei taida tuolla allianssilla vielä rahkeet riittää siihen, eikä tällä menolla tule ihan pian riittämään :D

Tuosta Mitsun Euroopan vetäytymisestä löytyy nyt infoa ihan sylttytehtaaltakin: https://www.mitsubishi-motors.com/conte ... 0727-1.pdf

Ehdotan JP_Vettelle, että jatketaan GM:n kiusaamista, kun on hyvin alkuun päästy. Unohtui mainita että mähän sain Oldsmobilen hankkien (1999) senkin valmistajan kompostiin (2004), eli meillä on GM:n hatusta yhteensä jo kolme sulkaa :mrgreen:

Tietty tätä allianssin tuhoamistakin voisi jatkaa, kumpi laittaa Nissanin ja kumpi Rellun? :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Mää voisin osallistua myös kuoppajaisiin, kun autohistoriassa on kahden loppupään og-satkun ja loppupään tonnarin (ja eka satku vielä hankittu Saabin konkurssin aikoihin; saisiko pelkästään näillä jo hattutempun?) Accord ja C5 - kummankin tuotanto Eurooppaan on lopetettu vähän hankinnan jälkeen, eikä korvaajia ole tiedossa (eikä Accordin osalta kai tulossakaan). :mrgreen:
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3521
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Hankkimalla Subarun, Suzukin tai Hondan, voi olla hyvä mahdollisuus saada uusi päänahka ainakin sen suhteen, että tuonti ja ponnistukset Eurooppaan lopetetaan. Kohta saadaan ostaa pelkkiä Volkkareita eri muodoissaan :twisted:

Mitä tulee Mitsuun, niin täytyy seurata, kuinka halvalla noita Space Star-automaatteja kohta saakaan tämän uutisen jälkeen. Viidellä tonnilla uudenkarhea, niin mikä ettei.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2836
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja Cona »

IC1970 kirjoitti:
Ke Heinä 29, 2020 18:54
Kohta saadaan ostaa pelkkiä Volkkareita eri muodoissaan :twisted:

Mitä tulee Mitsuun, niin täytyy seurata, kuinka halvalla noita Space Star-automaatteja kohta saakaan tämän uutisen jälkeen. Viidellä tonnilla uudenkarhea, niin mikä ettei.
Älä pelottele moisella. :evil: En ole VAGia vielä omistanut ja kuitenkin ollu jo tusina peliä tässä lyhyen autoiluhistorian aikana.

Mikäs toi Space Star oikein on? Jotain muuta kuin se korkea japsisukkula? :mrgreen:
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3521
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Pikkuauto, Suomen halvinta automaattia kun haet uusista, niin Space Starit rävähtävät ekana kehiin. Tehty kehittyvien maiden markkinoille ja ollut täällä marginaalissa kuten muutkin Mitsut tämän ketjun PHEViä lukuunottamatta ja kenties ASX oli jonkin sortin kohtuullinen menestys perusautona vähän aikaa.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Turinoidaas itse autosta taas välillä.

Heinäkuu 2020:
matkaa 1072 km
sähköä 166 kWh
- maksullista sähköä 152 kWh = 17 €
- ilmaista sähköä 14 kWh
bensaa 34 litraa (Watchdogin mukaan) = 47 €
kulutus yhteensä (15 kWh + 3,2 litraa)/100 km
toteutuneet energiakulut yht. 60 € -> 5,60 €/100 km

Alusta laskien eli 9,5 kk ajalta:
matkaa 7606 km
sähköä 1815 kWh
- maksullista sähköä 1539 kWh = 164 €
- ilmaista sähköä 276 kWh
bensaa 127 litraa = 177 €
kulutus yhteensä (24 kWh + 1,7 litraa)/100 km
toteutuneet energiakulut yht. 341 € -> 4,5 €/100 km

Kuten oli juttua aiemmin, niin pidempiä ajoja kertyi heinäkuussa lomailun myötä tavallista enemmän ja sitä myötä myös polttoaineen kulutus nousi ihan omiin sfääreihinsä. Se sitten kompensoitui erittäin alhaisena sähkönkulutuksena. Lomareissut nyt ei suuntautunut kuin 70-80 km päähän kotoa, joten ei mitään kovin pitkiä rupeamia.

Nyt kun on kesän saanut testailla ilmastointia, niin kyllä on hieman ikävä Saabin autokylmää. Tänään oli mukavan aurinkoinen päivä ja ulkolämpötila sellaisert 23-25 astetta. Saaristosta 70 km ajelua kotiin päin ja koko matkan ilmastointi päällä ja säädettynä 21 asteeseen. Ihan ok matkustusmukavuus, mutta ei Saabissa olisi 21 asteen pyynnillä tullut jo vilu, Mitsussa tuli lievä hiki, varsinkin loppumatkasta kun kuskin sivuikkuna oli aurinkoon päin. Tehoa tuossa laitteessa tuntuu riittävän ihan ok, mutta älyä vähemmän. En tiedä onko laitteessa Saabin tapaan aurinkoisuuden anturia, mutta tuntuisi että ei ole, vaan säätö tapahtuu puhtaasti ulko- ja sisäilman lämpötilojen mukaan.

LIsäksi sähköllä ajaessa risoo sellainen, että jos aurinkoisenakin kesäpäivänä ulkolämpötila on vaikka 19 astetta ja ilmastoinnin pyynti 22 astetta, niin laite saattaa lämmittää sisääntulevaa ilmaa hetken sähkövastuksella. Sen lisäksi ilmaa kyllä jäähdytetäänkin, mutta jotenkin logiikka tuntuu menevän niin että jos sisään otettava ilma on viileämpää kuin pyynti, niin vaikka sisällä olisi 30 astetta lämmintä, sitä ottoilmaa pitää lämmittää. Tämä risoo lähinnä sen vuoksi että kun sitä sähköä haluaisi käyttää vain ajamiseen, niin tietokoneen ruudusta näkee miten 4,5 kW tehoa pusketaan lämpövastukseen.

Ymmärrän että ilmaa lämmitetään ja jäähdytetään silloin kun sitä halutaan kuivata, eli sateella tai talvella jos on tuulilasin huurteenpoisto valittu päälle, mutta kuivana kesäpäivänä tuollaisella sisälämpötilalla siinä ei tunnu olevan mitään järkeä.

Mutta onhan tämä toki jälleen näitä ensimmäisen maailman murheita :mrgreen:

Sen olen todennut, että ilmastointi vie lopulta tosi vähän sähköä verrattuna lämmittämiseen. Ajotietokoneesta putoaa rangesta 10 km pois kun laittaa hiutaleen päälle, mutta tosiasiassa suomen kesäkeleillä se jäähdyttely vie rangesta vain pari kilsaa kun ajelee rauhallista maantieajoa.

Nyt ei ole pidempiä reissuja näköpiirissä, joten mielenkiinnolla katsotaan josko elokuusta voisi tulla vaikkapa täysin sähköinen kuukausi. Jos vaikka palaisi viikon päästä loman loppuessa tekemään töitä työpaikalle, niin pääsisi nauttimaan ilmaisesta sähköstäkin vähän enemmän taas. Heinäkuun ilmaiset tuli kaverin mökillä kertaalleen ladatessa (nojoo, tarjosin kaljan vastineeksi) ja Lidlin tolpalta pariin otteeseen.

edit: korjattu neljän euron virhe sähkökuluissa
Viimeksi muokannut AZP, Ke Syys 30, 2020 17:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin