Saabium196:n linkkaama laskuri on hyvä alku, mutta siihen ei voi syöttää sitä omaa ajosykliään siten että laskuri osaisi huomioida sen oikein. Ja muutenkin datapisteitä syötettäväksi on jo sen verran, että tavam autoilija luovuttaa ennen kuin näkee tuloksia tai sitten menee oletusarvoilla, jotka voi olla ihan muuta kuin mitä kunkin todellisuus on.
Ei se omien ajojen arviointi ja laskeminan vaikka ihan taskucasiolla kovin ylivoimainen tehtävä ole kellekään joka on peruskoulun matikan suorittanut. Mutta niin ei pitäisi olla vaikkapa lainatun rahan kokonaiskustannusten ymmärtämisenkään, ja silti sen tuntuu hallitsevan yllättävän harva.
Tämäpä olikin mielenkiintoista tekstiä. Jos siis tuon laskurin oletuksiksi mainitut tekijät pitävät tosielämässä paikkaansa, eli että biotankkaukset lasketaan sekoitevelvoitteeseen ja ne sen ansiosta laskevat fossiilisiin sotkettavien biokomponenttien määrää, tulee etanoli- ja My-autoilijoille lievästi sanottuna kusetettu olo. Mitä enemmän tankkaat biopohjaisia, sitä vähemmällä määrällä biopohjaisia muut saavat ajella. Etanolitankkaajalle tämä nyt voi sinänsä olla yksi ja hailea, kun lähtökohtaisesti siinä säästää rahaa itsekin, mutta Myn tankkaaja maksaa preemion siitä että tankkaa bioainetta.Saabium196 kirjoitti: ↑Ma Joulu 30, 2019 21:54Entäs nämä em. ilmastopaneelilinkin disclaimerit:
...
Onhan mullakin kaiken ympäristövouhotukseni vastapainoksi noita vanhoja ritsoja, joista yksi on todellinen dinosaurus- ja setelisyöppö 25 l/100km kulutuksellaan. Jos se vie mun ilmasto- tai taloudellisuusjutuilta uskottavuuden niin vieköön. Ajan noilla kesäautoilla sen verran vähän, että jonkun toisen vuosittainen kahvinjuonti aiheuttaa vastaavat päästöt. Minä taas en juo kahvia .