Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

V.J.S kirjoitti:
Ma Joulu 30, 2019 21:12
Kuinka vaikeeta voi olla tehdä käyrät eri autovaihtoehtojen (diesel, bensa, hybridi, sähkö, kaasu, biokaasu jne) käyttökuluista / CO2 päästöistä eri ajoprofiileilla?
Saabium196:n linkkaama laskuri on hyvä alku, mutta siihen ei voi syöttää sitä omaa ajosykliään siten että laskuri osaisi huomioida sen oikein. Ja muutenkin datapisteitä syötettäväksi on jo sen verran, että tavam autoilija luovuttaa ennen kuin näkee tuloksia tai sitten menee oletusarvoilla, jotka voi olla ihan muuta kuin mitä kunkin todellisuus on.

Ei se omien ajojen arviointi ja laskeminan vaikka ihan taskucasiolla kovin ylivoimainen tehtävä ole kellekään joka on peruskoulun matikan suorittanut. Mutta niin ei pitäisi olla vaikkapa lainatun rahan kokonaiskustannusten ymmärtämisenkään, ja silti sen tuntuu hallitsevan yllättävän harva.
Saabium196 kirjoitti:
Ma Joulu 30, 2019 21:54
Entäs nämä em. ilmastopaneelilinkin disclaimerit:
...
Tämäpä olikin mielenkiintoista tekstiä. Jos siis tuon laskurin oletuksiksi mainitut tekijät pitävät tosielämässä paikkaansa, eli että biotankkaukset lasketaan sekoitevelvoitteeseen ja ne sen ansiosta laskevat fossiilisiin sotkettavien biokomponenttien määrää, tulee etanoli- ja My-autoilijoille lievästi sanottuna kusetettu olo. Mitä enemmän tankkaat biopohjaisia, sitä vähemmällä määrällä biopohjaisia muut saavat ajella. Etanolitankkaajalle tämä nyt voi sinänsä olla yksi ja hailea, kun lähtökohtaisesti siinä säästää rahaa itsekin, mutta Myn tankkaaja maksaa preemion siitä että tankkaa bioainetta.
2.polvi kirjoitti:
Ma Joulu 30, 2019 22:04
Jokos täällä kerroin, kun yksi sukulaismies on todellinen automies. Tilasi jo keväällä täyssähköisen Kia Niron (vai oliko se Hyundai Kona). Tätä ympäristötekoaan kompensoidakseen hän osti samaan aikaan myös Jaguar S-Type R:n :lol:
Onhan mullakin kaiken ympäristövouhotukseni vastapainoksi noita vanhoja ritsoja, joista yksi on todellinen dinosaurus- ja setelisyöppö 25 l/100km kulutuksellaan. Jos se vie mun ilmasto- tai taloudellisuusjutuilta uskottavuuden niin vieköön. Ajan noilla kesäautoilla sen verran vähän, että jonkun toisen vuosittainen kahvinjuonti aiheuttaa vastaavat päästöt. Minä taas en juo kahvia :mrgreen: .
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Tai sitten hänen kuplassaan biodiesel ei ole tuttu tuote, joten synninpäästöä tai kirkkaampaa sädekehää sillä ei ole saavutettavissa.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

2.polvi kirjoitti:
Ma Joulu 30, 2019 19:08
Omassa edellisen sukupolven vale-Mitsussa on kanssa insinöörit loistaneet. Minkä helvetin takia auton pitää piippailla ärsyttävällä äänellä, kun siihen laittaa virrat päälle. "Hei, kun käänsit avainta virtalukossa kytkeäksesi autoon virrat, ymmärräthän varoa, että tekemäsi toiminto kytkee autoon virrat".

VMP
Jos se piippaa vain kun laitat virrat päälle, niin ole onnellinen. Tämä sukupolvi piippaa ihan joka asiasta. Yksi yleisimmistä aiheista kansainvälisesti Mitsufoorumeilla on että millä helvetillä ne stnan piippaukset saisi pois päältä.

Esimerkkejä:
adaptiivinen vakkari on päällä, saavutat autoa ja vakkari havainnoi auton: PIIP
ulkolämpötila laskee kolmeen asteeseen: PIIP (tiet voivat olla jäisiä)
käytät sähköistä takaluukkua: PIIP PIIP PIIP PIIP PIIP (Lidlin pihalla kaikki pyörittää päitään ihmetellen mistä se kuorma-auto peruuttaa)
Kun saapuu tiettyihin risteyksiin: PIIP (ruuhkavaroitus)
Kun nouset autosta sulkeaksesi autotallin oven ajettuasi auton ulos: PIIP (kessy-avaimet on taskussa ja auto päällä)
Kun teet edellä mainitun kiertäen auton takaa: PIIP (peruutustutka tai joku huutaa)
Kun laitat auton virrat päälle kuskin ovi auki tarkistaaksesi ajotietokoneesta jotain: PIIP PIIP PIIP PIIP (kuskin ovi auki ja ajotietokone ei toimi, kun ruudussa on varoitus)

yms jnpp. en edes tiedä mistä kaikki piippaukset tulee, kun mikään ruutu ei jaksa kertoa miksi juuri nyt piipataan.

Ajotieturin valikoista löytyy kohta, josta voi kytkeä piippaukset pois päältä. Se kytkee siis vain ajotieturin nappulan painamisesta syntyvän piippauksen pois, ei muita.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Astra alkaa jo kuulostaa hiljaiselta tuon rinnalla. Ja mäkin muistelen sitä aikaa, kun vitutti femmas piippailu pissapojan säiliöstä. Nyt sitäkään piippausta ei tule, kun anturia ei ole, kaikki muu sitten piippaileekin. Eli aina kaikki on huonosti. Tonnari ei piippaillu kuin töötistä painamalla. Kojelaudan valot riittivät, oi sitä hiljaisuutta :D
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Mullakin piippaa mukajäisestä kelistä. Rellukin piippasi. Mutta vain kerran. Virrat kytkiessä toi helvetinkone piippaa ainakin neljä kertaa. Se loppuu starttaukseen, mutta mitä jos pitää hehkuttaa? Pitääkö noita uusia hehkuttaa? Olen mä siellä sellaisen valon kerran tainnut nähdä.

Samat vajakit ovat suunnitelleet näemmä molemmat. Ajotietokoneesta sai poiskytkettyä mullakin sen piippauksen, joka johtuu ajotietokoneen valikoissa siirtymisestä. Noh. Toi sakki on ihan omaa luokkaansa. Taannoin yhdellä työkeikalla tuli käytyä Taiwanissa ja aika varovaisesti ***** Sheratonin pytyllä piti olla, ettei saa jotain äärimmäisen teknistä alapesua. Kollegat kertoivat kokeilleensa ja kuvailivat kokemustaan sanoilla jännä ja yllättävä.

Nyt kun olen auton vaihdon makuun päässyt, niin sun kuvausten mukaisella piipittelyasteella olisi mennyt jo kiesi vaihtoon.

Edit. ^Mua taas premium-Rellussa vitutti, että härveli ei osannut varoitella, kun pissapojan neste oli vähissä. Lisäksi nestettä piti lirutella tahdilla jäkälä ohtaan kasvaa eikä 5l kanisteri uponnut kerralla. Pari päivää sitten tuntui oikein hyvältä, kun sekä citikkaan että Aeroon meni 5l heittämällä.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

2.polvi kirjoitti:
Ma Joulu 30, 2019 19:08

Omassa edellisen sukupolven vale-Mitsussa on kanssa insinöörit loistaneet. Minkä helvetin takia auton pitää piippailla ärsyttävällä äänellä, kun siihen laittaa virrat päälle. "Hei, kun käänsit avainta virtalukossa kytkeäksesi autoon virrat, ymmärräthän varoa, että tekemäsi toiminto kytkee autoon virrat".
Pösö piippailee myös, kun avaimen vie virtalukon huudeille. Ilmeisesti ajonesto vainuaa avaimen sirun tai jotain.

Itse ajelen nykyisellä dieselillä vielä ainakin niin kauan kun pätkää on jäljellä eli pari vuotta. Silloin se alkaa ollakin 10v/150tkm rajapyykin saavuttanut. Rahallisesti ei tuolla ole väliä missä vaiheessa myy, kun arvonalenema ja pätkä tuntuvat juoksevan aika lailla samaa vauhtia. Seuraajaa onkin jo hankalampi keksiä, kun rouvasta tuntuu tulleen kovempi saabisti kuin mitä itse olen. :lol:

Avon kanssa pitänee tehdä jonkin sortin ilmastoteko ja hommata jostain toinen T5.5 purkki, johon laittaa pontikkasoftan. Kesäkäytössä, 2-3 tkm ajosuoritteella on aivan sama tankata ponua.

Pösön kanssa pitää keväällä katsoa mitä tekee. Loppuunajettu NG-kolkki vaparikoneella ja vetokoukulla houkuttelisi talviautoksi. Kaytännössä kuitenkin puhutaan muutaman tonnin investoinnista ja kyllähän rahalle olisi järkevämpääkin käyttöä.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Mä en varmaan enää muistakaan mistä kaikesta klonkswagen piipittää, mut on melkein oppinut elämään sen ääntelyn kanssa.
Takaluukun jos avaa kakesta tai autosta kuuluu roska-autoista tuttu piip piip piip piip. Jos auto sammuttaa itsensä, minkä se tekee aina jos moottori on lämmin ja sammutusta ei ole estänyt, kuuluu järkyttävä tuuttaus ja näyttö ilmoittaa että virrat on päällä kun kuskin oven avaa. Hetken päästä kuuluu pim, ja auto sammuttaa itsensä ja ilmoittaa valojen sammuvan puolen tunnin päästä. Takas autoon ja ovi kiinni, kuuluu pim ja näyttö kehoittaa käynnistämään moottorin manuaalisesti :facepalm_man: itsepä sen sammutit... Start stoppi on tuossa muutenkin yliherkkä. Jos auton parkkeeraa katokseen perä edellä, ehtii moottori sammua kahdesti: pysähtyessä ja pakille siirryttäessä sekä uudestaan kun menee avaamaan kaltereita. onneksi nappi on hyvin hollilla mistä tuon saa pysymään käynnissä.
Tuuttaus tulee myös silloin, kun yrittää siirtää autoa kuskin ovi auki. Näyttö käskee huutomerkki kera siirtämään vaihteenvalitsimen P-asentoon. Ekalla kerralla säikähdin, kun pelästyin että laatikossa on jotain vikaa :mrgreen:
Muita piippauksia ei oo häiritsevästi tai sit on vaan tottunut :roll: Perus pissapoika, bensa, turvavyö ja bonarina "väsymistunnistin".

Kaikkein ärsyttävin noista on tuo virrat päällä piippaus.
Ajat kotiin lasten kanssa ja pysäköit kadun varteen jotta ne on helppo kantaa sisään. Pysähdyttyäsi istut hetken hiljaisuudessa lasten nukkuessa ja unohdat että auto on vielä valmiustilassa. Avaat kuskin oven ja TUUT TUUT TUUT
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2844
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja Cona »

Nyt menee jo raakasti OT, mutta en ole kyllä kovin vakuuttunut Start/Stopin säästöstä/mielekkyydestä Suomessa talvella. Yleensä valoissa ollaan juuri sen aikaa, että ehtii sammuttaa pariksi sekunniksi ennen lähtöä. Erityisen typerä toiminto tuo on dieselpakussa talvella jossa hukkalämpöä ei juuri kerry ja kabiinissa on kylmä pitkän aikaa liikkeellelähdön jälkeen ellei ole muistanut hehkuttaa webastolla.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Lisää oftopicia: Länsiauto lupasi leffaliput valeberlingon koeajosta. Mitäpä sitä vapaapäivänä tekisi, joten otan yhden autokriitikon mukaan ja lähden iltapäivällä heittämään lenkin :mrgreen:
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Nuff said (vaemon bongaus)

Kuva
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Miksiköhän tämä topikki on alkanut houkutella sekalaisia viestejä liittyen (tosi- tai vale-) ranskalaisiin tila-autoihin?. :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

AZP kirjoitti:
Pe Tammi 03, 2020 23:45
Miksiköhän tämä topikki on alkanut houkutella sekalaisia viestejä liittyen (tosi- tai vale-) ranskalaisiin tila-autoihin?. :mrgreen:
Totuus voittaa aina.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja McStadey »

^^Isolle B:lle ei taida löytyä omaa topicia, se on kyllä vilahdellut ahkerasti siellä ja täällä ympäri foorumia :mrgreen:
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Pitäisköhän viimesimmän koeajajan aloittaa ketju? :D
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7334
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Lueskelin nyt itekki tuon ilmastopaneelin jutun ja taitaa vähäisetki MYy tankkaukset jäädä..

Laskurii en jaksanut täyttää loppuun :lol:

Näitä sähköautotopiikkeja on lueskellu läpi niin yllättäen omaan ajoprofiiliin sopeis ennemmin täyssähkö kuin hybridi, toki tilantarve ei enää ole mitenkään erityisen vaativaa.

Piippausten suhteen täytyy olla kyllä tyytyväine romanialaisten lähestymistapaan :mrgreen:
Tuli noita lueskellessa vanha työpaku mieleen joka varoitti liukkaudesta joka kerta kun lämpötila hieman vaihtui, nollakelissä mäkisellä tiellä noin parin kilsan välein.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Vastaa Viestiin