Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Se hyvä puoli esim Kelan päätöksestä valittamisessa on, että korotonta maksuaikaa pukkaa. Nimim. 2 vuotta valituksilla lisäaikaa ja lopuksi puoli vuotta maksuaikaa 650€ takaisinperinnälle. Kelan virheen vuoksi maksoivat liikaa ja perivät sitten takaisin :roll:
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13196
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Joo ei toimi verottajan kanssa ihan noin. Oikaisulautakunnan päätöksen jälkeen maksettava parissa viikossa jälkiverot korkoineen, joka on luokkaa 7 %. Sitten voit valittaa hallinto-oikeuteen, niin ne väärin maksetut verot ja korot on siellä verottajalla, kunnes saat HaO:sta itsellesi suotuisan päätöksen. Sitten lasketaan uusiksi ja saatavalle palautukselle korko ei tietenkään ole 7 %, vaan luokkaa 0,5 %. Siis tämä jos voitat HaO:ssa verohallinnon.

Jos et voita, niin sitten korkeimpaan hallinto-oikeuteen odottamaan päätöksiä, jos KHO antaa valitusluvan. Jos häviät sielläkin tai et saa valituslupaa, niin tässä välissä juosseet verovuodet verotetaan sitten lainvoiman saaneen päätöksen mukaisesti uusiksi, eli kun omassa tapauksessani HaO:ssa käsitellään nyt verovuotta 2015, niin oikeudessa häviämisen jälkeen verohallinto laittaa samanlaisen laskun tulemaan verovuosilta 2016-2018, ja näissäkin laskuissa korko on sitten se 7 %. Ja kyse ei ole parin sadan euron asiasta.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja McStadey »

:cry:

Aika hanurista näinä aikoina, kun tuo 7 % on hieman yli markkinakoron, inflaation tai elinkustannusindeksin :facepalm_man: Visakortti taitaa olla samaa luokkaa :roll:
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5169
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja Risto »

Täytyy ihmetellä tuota Sakan toimintaa. Ammattimaisesti käytettyjä autoja tuovat vakavaraiset yritykset hakeutuvat Tullin luottoasiakkaiksi (nykytermi lienee autoverotuksen rekisteröity asiamies), jolloin kilvet saa heti ja päätökset tehdään ja verot maksetaan sitten ajallaan. Näin asiakkaat eivät joudu juoksemaan autoliikkeessä hakemassa kilpiä ja allekirjoittamassa uudelleen sopimuksia, sillä rahoitussopimuksissa pitää olla auton rekisteritunnus.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13196
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

En tiedä tarkemmin mistä tässä viivästyksessä on kyse. Myyjän mukaan siis jossain valtion autoverotukseen liittyvässä tietojärjestelmässä oli noin viikko sitten jokin häiriö, josta tämä johtuu. Auto tuli Raision Sakalle perjantaina, kaupat tehtiin lauantaina ja silloin viesti oli se, että kilvet pitäisi olla todnäk kiinniruuvattavana maanantaina, mutta verottajasta tai tullista johtuen ei sitten ollutkaan. Ja sitten loppuviikosta sanoivat että joutuivat lähettämään verottajalle postitse jonkin oikaisuvastimuksen, mutta en tiedä tarkemmin mitä se koskee.

En siis tiedä tarkemmin kuka on häröillyt ja mitä, mutta tällaiset selitykset olen saanut.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5169
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja Risto »

Millä kilvillä muuten ajat? Ovatko autoliikkeen esittelytarrakilvet vielä käytössä?
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13196
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tarrat on autossa joo, ja myyjän mukaan niillä saa edelleen ajaa. Ajoluvassa kylläkin lukee juurikin että esittelykäyttöön, ja ei tämä enää ihan sitä ole.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5169
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja Risto »

Niillä ei saa enää ajaa ja esittelykäyttöäkin samalle asiakkaalle olisi saanut olla vain kolme vuorokautta. Jos viikko sitten on ollut jokin häiriö, se lienee jo korjattu ja oikaisuahan haetaan päätöksestä eli sellainen on jo tullut ja veron maksamalla saa kilvet. Oikaisua päätökseen voi hakea, vaikka vero on jo maksettu. Mene hakemaan kilvissä oleva sijaisauto.
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Mielenkiintoista säätöä 8O

Meinasin ehdottaa että ajelet vaan rauhassa ilman kilpiä niin kuin Steve Jobs aikoinaan :mrgreen:
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13196
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

^^vähän tuollainen asia kävikin mielessä, että saakohan tällaisella lapulla nyt enää ajaa, kun auto ei ole puoleentoista viikkoon ollut enää autoliikkeen omistuksessa, eikä esittelykäytössä. Sitä en tiedä onko viranomaisilla mitään merkintää omistajanvaihdoksesta vielä, mutta lähinnä kyse on siitä mitä tapahtuu jos poliisi pysäyttää tai jos joudun kolariin. Vakuutuksen otin Sakan kautta, kun oli edullinen tarjous täyskaskosta, joten se _saattaa_ olla ok, mutta ei mulla siitä vakuutuksestakaan mitään lappua ole. Jos sen osalta prosessi menee niin että auto on Sakan vakuutuksissa kunnes rekisteröinti on suoritettu loppuun, niin sittenhän tuo mun ottama vakuutus ei vielä ole voimassa. Ja siinä kohtaa kolaritilanteessa Sakan vakuutusyhtiöllä voi olla sanansa sanottavana siinä että kolari on tapahtunut ei-esittelykäytössä.

Sijaisautoa en nyt kuitenkaan onneksi tarvitse, kun Saappi on vielä tallissa. Lisäksi tässä ennen torstaita tulee ajoa 4 km, kun ajan tästä vielä töistä kotiin, jonka jälkeen suuntaan taksilla lentokentälle ja reissuun. Toivottavasti tämä sotku olisi torstaina sitten jo kunnossa ja kilvet noudettavissa. Jos ei, niin pitää vielä tivata tarkemmin että mites näillä puuhalapuilla ajelu, onko vieläkin mukamas ok?
Risto kirjoitti:
Ma Loka 28, 2019 08:17
oikaisuahan haetaan päätöksestä eli sellainen on jo tullut ja veron maksamalla saa kilvet. Oikaisua päätökseen voi hakea, vaikka vero on jo maksettu.
En ole lainkaan varma, että myyjän puhuma oikaisuhakemus on siis oikaisuhakemus autoveropäätöksestä vai onko kyse jostain ihan muusta. En usko että myyjä itsekään on ihan kartalla koko ongelmasta ja prosessista, koska eihän hän noita rekisterointejä, verotuksia ja oikaisuja siellä tee, vaan joku muu. Eli näistä mun kirjoituksista ei nyt voi vetää suoria varmoja johtopäätöksiä siitä, mistä mättää, koska olen itsekin aika hataran tiedon varassa.
McStadey kirjoitti:
Ma Loka 28, 2019 09:02
Meinasin ehdottaa että ajelet vaan rauhassa ilman kilpiä niin kuin Steve Jobs aikoinaan :mrgreen:
Niinhän mä ilmeisesti olen käytännössä tässä jo yli viikon tehnyt, kun on vain vanhentuneet paperilaput ikkunoissa :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13196
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Soitin eilen matkoilta palattuani Sakalle, että mikä kilpien tilanne on. Kuulemma ei ole kuulunut verottajan suunnalta vielä mitään. Kyselin samalla tarkempia tietoja siitä mikä tässä se päällimmäinen ongelma on, niin tarina oli jotakuinkin seuraavanlainen: verotuspäätös on saatu, mutta siinä auto olikin rekisteröity Sakan eikä asiakkaan nimiin. Tämä kuulemma johtui verottajan järjestelmässä olleesta järjestyshäiriöstä, jonka johdosta kuulemma saman päivän tapahtumista seitsemän autoa oli mennyt samalla tavalla väärin verottajan päässä. Tähän piti vaatia verottajalta korjausta, ja vaatimus tuli esittää kirjallisesti ja toimittaa postitse. Tämä posti on siis lähtenyt viikko sitten ja sitten vain odotellaan.

Kun en tarkemmin kysynyt, niin en tiedä olisiko se ongelma Sakalle hyväksyä, että auto rekisteröidään heidän nimiinsä ja sitten myyvät sen kilvitettynä minulle. Nythän siis prosessi on tarkoitus mennä niin että Saka asiamiehenä rekisteröi auton suoraan minun nimiini, ja tässä prosessissa on se ongelma.

Mainitsin sitten noista tarralapuista, että kun ajoluvassa lukee että autoliikkeen esittelykäyttöön, niin voiko ne enää olla voimassa ja saanko varmasti ajaa, kun ei mulla ole heiltä mitään voimassaolevaa koeajolappuakaan näyttää poliisille. Myyjä tarkisti asian heidän myyntipäälliköltään ja soitti takaisin. Ei sanonut suoraan mitään siitä saako nyt ajaa vaiko eikö mutta sanoi että voisin tulla heidän kautta käymään tänään, niin kirjoittavat viiden vuorokauden koeajolapun tänään. Jos sitten viiden vuorokauden sisällä ei ole kilvet kiinniruuvattavissa, niin laitetaan siirtolaput mun nimiin Sakan kustannuksella, ja sitten saa ainakin ajaa.

Vielä kysyin vakuutuksesta ja myyjä vakuutteli, että se on ollut mun nimissä ja voimassa ostopäivästä alkaen. Tarkistin vielä asian Lähitapiolasta, ja sieltä puhelinpalvelusta ilmoittivat, että vakuutus on a-ok, ei kuin kovaa ajoa. Laskua tai vakuutuskirjaa ei ole mulle tullut, eikä vakuutus näy LT:n verkkopalvelussa kuulemma siksi, että rekisteröinti on kesken.

Nyt en sitten tiedä miten tuo viiden vuorokauden ajolupa suhtautuu Riston mainitsemaan kolmen vuorokauden maksimiaikaan, mutta onpahan ainakin joku lappu näyttää viranomaiselle, jos pysäyttävät. Tärkeintä on kuitenkin se, että vakuutus on kunnossa.

Kuukausi vaihtui, niin luin kotona sähkömittarit, mukaanlukien Mitsuun menneen sähkön määrän. Mitsun mittarien nollaamisen ja täyteen tankkaamisen jälkeen sähköä on mennyt 95 kwh ja bensaa ajotietokoneen perusteella kolme litraa. Ajoa kertynyt vajaa 320 km noilla energioilla. Aika paljon sähköä tämä tuntuu vievän, tosin tuon mittauksen läpi on otettu myös kaikki auton esilämmittäminen yms, ja onhan tämä iso ja painava auto. Tällä viikolla ei ole polttomoottori muuten käynnistynyt kertaakaan vaikka ollaan jo perjantaissa. Tosin kaksi päivää auto seisoi paikallaan kun olin matkoilla.

Saappi lähti eilen seuraavan saabistin matkaan, joten nyt on perheessä taas enää yksi käyttöauto, ja Mitsulle avautui paikka autotallissa.

Jos tästä autosta jotain valittamista pitää keksiä, niin muutama ärsyttävä pikkuseikka:
- Sähköinen takaluukku on tosi hidas, eli sen kanssa kannattaa ennakoida kun on tulossa autolle tavaroineen. Kaukkarista luukku aukeamaan ennen kuin lähtee autolle päin, muuten siinä saa seistä ärsyttävän kauan odottelemassa vieressä että luukku aukeaa.
- Keskuslukitus ei suostu lukitsemaan ovia jos takaluukku ei ole vielä kokonaan sulkeutunut. Ja koska luukku on hidas, niin sitä sitten siinä odotellaan ennen kuin kannattaa painaa keskuslukituksen nappia, on se nappi sitten ovessa oleva keyless-nappula tai kaukkarin nappula. Jälleen kannattaa ennakoida sen takaluukun sulkemisen kanssa.
- En ole keksinut saako inforuudusta aloitusnäytöksi mitään muuta kuin navin kartan. Itse en kotikaupungissa sitä tarvitse, ennemmin katselen mieluiten energiankäytön tietoja, jotka on muutaman painalluksen takana. Nyt pitää ne painalluksen tehdä aina kun auton käynnistää uusiksi.
- Kun auto käynnistyy, infonäyttö herää, latailee hetken, esittää varoitustekstin, jota ei saa heti pois ruudulta ja vasta sitten valikot ja nappulat on käytettävissä. Edellä mainitut painallukset siis pitää tehdä vasta jonkin aikaa auton käynnistämisen jälkeen, käytännössä sitten kun jo yleensä ollaan liikkeellä.
- Mittariston ajotietokonenäytön käyttöliittymä on yhdellä napilla. Sitä ei siis voi selata kahteen suuntaan, vaan yhdellä napilla näytössä kiertää luokkaa kahdeksan eri tietoa.
- Varoitustekstit tulee mittariston ajotietokoneen näyttöön, ja niitä ei tunnu saavan välittömästi millään pois ruudulta. Varoitukseksi riittää se, että joku ovista on auki. Jos siis istun autoon ovi auki ja haluan selata nopeasti ajotietokoneelta jonkun tiedon, niin se väkisin toitottaa siinä ruudussa varoitusta avonaisesta ovesta, enkä pääse hakemaan nopeasti haluamaani tietoa. Varoitus tulee myös kun ulkolämpötila laskee kolmeen asteeseen ("possibly icy roads") tai jos pakki on päällä ja takana puolentoista metrin päässä jotain (peruutustutka) yms.
- Regeneroiva jarrutus on pienimmällä tasolla aina kun auton käynnistää, ja samoin se resetoituu aina pienimmälle tasolle, kun vakkari on aktiivisena. Eli startin jälkeen infonäytön lisäksi pitää aina naputella ratin lätkiä muutama kerta, että regeneroiva jarrutus asettuu maksimiin.

Näiden kanssa pärjää, mutta sanoisin että mitä enemmän älyä autoon tulee, sitä muokattavampi sen pitäisi myös olla, jotta käyttäjä voi valita tällaisista jokapäiväisistä asioista mieluisimman toimintatavan. Voihan myös olla, että autossa on älyä enemmän kuin nykyisessä käyttäjässä, enkä vain ole vielä hoksannut, mistä nuo infonäyttöjen typeryydet saisi säädettyä kuntoon :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5169
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja Risto »

AZP kirjoitti:
Pe Marras 01, 2019 09:45
Mainitsin sitten noista tarralapuista, että kun ajoluvassa lukee että autoliikkeen esittelykäyttöön, niin voiko ne enää olla voimassa ja saanko varmasti ajaa, kun ei mulla ole heiltä mitään voimassaolevaa koeajolappuakaan näyttää poliisille. Myyjä tarkisti asian heidän myyntipäälliköltään ja soitti takaisin. Ei sanonut suoraan mitään siitä saako nyt ajaa vaiko eikö mutta sanoi että voisin tulla heidän kautta käymään tänään, niin kirjoittavat viiden vuorokauden koeajolapun tänään. Jos sitten viiden vuorokauden sisällä ei ole kilvet kiinniruuvattavissa, niin laitetaan siirtolaput mun nimiin Sakan kustannuksella, ja sitten saa ainakin ajaa.
Tämähän ei ole mielipidekysymys vaan lailla säädetty:
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1994/19941482#L6P35b kirjoitti:Suomessa myytäväksi tarkoitettua ajoneuvoa voidaan käyttää väliaikaisesti veroa suorittamatta enintään yhdeksän kuukauden ajan ajoneuvojen maahantuontia, valmistusta tai myyntiä harjoittavan yrityksen liiketoiminnassa lyhytaikaiseen, asiakasta kohden enintään kolmen vuorokauden pituiseen myyntitarkoituksessa tapahtuvaan koeajoon tai esittelyyn, jos ajoneuvosta on annettu ennen Suomessa tapahtuvan käytön aloittamista Verohallinnolle ilmoitus siten kuin Verohallinto määrää.
Hae sijaisauto, niin ei tule ongelmia. Ilmankos myyjän nettisivuilla on asiakaskommentteina toivomukset paremmasta asiakaspalvelusta ja paremmasta autokaupasta. :roll:
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13196
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Meinaatko että tuota lappujen min nimiin laittamista ei voi tehdä sitäkään?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5169
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja Risto »

Jos auto on jo viranomaisten tiedoissa jonkun muun nimissä verotettu, on hankala ajatella tuota lain mukaiseksi toimeksi. Eipä tosin tunnu kerrotun perusteella myyjää muutenkaan laillisuus kiinnostavan. Kuka maksaa mahdolliset sakot? Ovatko kaikki sinun ja perheesi ajomatkat sellaisia, että olet valmis jättämään auton ratsiapaikalle ja jatkamaan matkaa muilla keinoin? Myyjällekin on helpompi antaa asiakkaalle varmasti laillinen sijaisauto kuin ottaa turhia riskejä.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13196
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

En mä silleen pelkää kauheasti sakkoja tai auton jäämistä ratsiapaikalle. Sellaista ajoa, että moisesta olisi karmeat seuraukset, ei ole tässä lähiaikoina ohjelmassa. Ajot on käytännössä kodin, päiväkodin, työpaikan ja ruokakaupan väliä. Pahimmassa tapauksessa myöhästyn hakemasta esikoista päiväkodista ennen kello 16, ja päiväkodin täti on vihainen :mrgreen:

Ehkä mä oon asian suhteen liian lunki. Jos tulis sakot niin suhtautuisin siihenkin asiaan kuriositeettina, eli mitä Saka sanoisi asiaan, ja sitten ryhdytään tarvittaessa painimaan. Kuten aiemmin mainitsin, olen jo verottajan kanssa hallinto-oikeudessa yhdestä veroasiasta ja melkein meni oikaisulautakuntaan viime vuoden tuloverotus, mutta ehdin vaatia oikaisua verottajan virheeseen ennen verotuksen päättymistä, joten ei tarvinnut. Niinhän ne sanoo, että se ole liikemies eikä mikään, jos ei ole koko ajan joku keisi päällä verottajan kanssa jokaisessa oikeusasteessa :mrgreen:

No kävin iltapäivällä siellä Sakalla, ja luin tuosta Riston laittamasta linkistä lakia koeajoluvan maksimipituudesta. Myyjä ei osannut sanoa tähän mitään, joten kysyi viereiseltä kaverilta (saattoi olla joku Raision kioskin kekkonen, kun istui omassa huoneessaan, eikä karsinassa hallin nurkassa kuten myyjät). Kaveri sanoi että aikaraja oli ennen kolme päivää, mutta Traficom on muuttanut käytäntöä jokin aika sitten viiteen päivään. En nyt ruvennut haastamaan, että miten valtion virasto voi ohjeistuksellaan poiketa eduskunnan säätämästä laista, koska kaveri jatkoi siihen että varmaan helpoin hakea naapurin konttorilta 3kk ajolupa mun nimiin.

Näin tehtiin. Täytin kännykällä verottajan sivuilla ilmoituksen auton käyttöönotosta, ja lähetin saamani vahvistuksen pdf:nä katsastuskonttorin sähköpstiosoitteeseem, minkä jälkeen konttorin täti antoi uudet tarrat ja ajoluvan vapaaseen käyttöön kolmeksi kuukaudeksi.

Paitsi että. Ajolupa raukeaa, jos autoveroilmoitusta ei tehdä viimeistään viiden päivän päästä käyttöönottoilmoituksesta. No se veroilmoitushan on tehty jo 1,5 viikkoa sitten, joten no problem.

Mutta sitten. Ajolupa raukeaa autoveron eräpäivänä. Ja autoveron eräpäivä on todnäk 5.11. koska kaupat tehtiin lauantaina 19.10., jolloin veropäätös on tehty aikaisintaan (mutta todennäköisesti) maanantaina 21.10. Autoveron eräpäivä on verohallinnon sivujen mukaan 15 vuorokautta päätöksestä, joka olisi siis 5.11. Sakan myyjän mukaan verot on jopa maksettu. Se mainittu 7 virheellisillä tiedoilla verotettua autoa oli myyjän mukaan pelkästään Sakan kyseisenä päivänä virheellisesti verotettujen autojen määrä, ja henkilö joka vastaa maksuista oli ehtinyt maksaa näistä muutaman auton verot ennen kuin virhe huomattiin. Kuulemma autoni on yksi näistä, eli rahat on jo verottajalla, vain ajoneuvon omistajatiedot on väärin.

Tällä päättelyllä olen siinä uskossa, että tiistaihin saakka voin ajella rauhassa autolla, sen jälkeen ollaan ehkä taas heikoilla jäillä. Ehkäpä soitan maanantaina mielenkiinnosta verottajalle ja kysyn että minkälaisella byrokratialla tässä tilanteessa voin autolla ajella.

Tänään tuli muuten 32 km ajeluja täysin ilman polttomoottoria, ja kotiin päästessä rangea jäljellä 9 km. Tähän mennessä toi range ei ole loppua kohdinkaan pahasti valehdellut, joten olen taipuvainen uskomaan, että tällä pääsee käytännössä yli 40 km sähköllä, kun ajelee kaupungissa ja tolkulla. Auto oli vielä 20 min esilämmityksessä aamulla, toki piuha kiinni, mutta laturi ei pysty syöttämään virtaa samaan tahtiin kuin lämmitys syö, eli liikkeelle lähdettiin hieman vajaalla akulla.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin