Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5169
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja Risto »

AZP kirjoitti:
Pe Marras 01, 2019 17:29
Kaveri sanoi että aikaraja oli ennen kolme päivää, mutta Traficom on muuttanut käytäntöä jokin aika sitten viiteen päivään.
Kysyikö Päälykäiseltä? :lol: :lol: :lol:
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

En kysynyt nimeä, mutta kyllä se kaveri hämmentävän yhdennäköiseltä Päälykäisen kanssa vaikutti :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Taitaa nois käytetyis sit yllättävän usein olla hämärää. Mun Inkkuki oli myytäes edelleen edellisen haltijan rahotusyhtiön nimis, ja välis se oli kulkenu jonku jobbarihuutokaupan kautta itse jobbarille ja mä sen sit ostin siltä jobbarilta. Pitäiski melkein kattoa historiatiedot, et oliko se paperilla koskaan niitten liikkeiden nimis vai menikö vähä mannetyylillä :roll: Tosin luulisin ainaki yhden jobbarin olevan listas, kun jokuhan sen loppuvelan on maksanu edelliselle velkojalle.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2844
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja Cona »

"Tälle autolle ei ole tehty omistajanvaihdosta".

"Älähän sie huoli, täs on pino väliluovareit..." :facepalm_man:
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Sanottakoon tässä kohtaa, että en omiin nimiin olisi ostanut, mutta kun otin kuitenki pätkän käteisen jatkoksi, niin olin vähän huolettomampi, sillä jos osakeyhtiö sen myy rahotusyhtiölle, niin pakko sen on jollain tapaa kestää päivänvalo :D Plus tietty näin sen omin silmin, että se livahti nopeasti myyntirivin läpi. Aamulla koeajaessa konetila oli vielä pesemättä ja kun kävin välissä pari muuta autoa katsomassa, niin hallille palatessa konetilaa pestiin parhaillaan. Eli se saatto hyvinki olla paris päiväs myyty jokasen jobbarin käsien kautta.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1638
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja mike »

Lerssinen kirjoitti:
Ma Loka 21, 2019 11:38
Säästämisen ymmärrän johonkinsaakka mutta jos pitää ruveta pihtaamaan lämmityslaitteessa suomessa syksyllä niin aletaan olla sairauden rajoilla :mrgreen:
Sähköllä ajaminen on muuten sen verran koukuttavaa, että jopa viluinen vaimoni kertoi jokunen aika sitten laittaneensa loppumatkasta lämmityksen pois päältä että pääsisi pelkällä sähköllä kotiin. Niin vain pääsi ja range oli näyttänyt 1 km talliin ajettaessa. :roll:
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Näin on. Siitä on tullut jonkinlainen tavoite, että polttomoottori ei käynnistyisi, ja töpselikärsä haluaa selvästi käynnistellä polttomoottoria, jos ottaa ajossa reilummin lämpöä ohjaamoon.

Noita mun arkiajoja, 10 min sinne ja 10 min tänne, ajelee ulkovaatteet päällä ihan palelematta ilman lämppäriä, kun auto on lähtiessä lämmin esilämmityksen ja/tai tallin jäljiltä ja keli nollan pinnassa tai plussalla.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

AZP kirjoitti:
Pe Marras 01, 2019 17:29
Ehkäpä soitan maanantaina mielenkiinnosta verottajalle ja kysyn että minkälaisella byrokratialla tässä tilanteessa voin autolla ajella.
Tämäpä menikin hyvin. Verohallinnon autoveron palvelunumero on suljettuna tällä viikolla maanantaista keskiviikkoon tietojärjestelmäuudistuksen vuoksi. Ei kai sitten muuta kuin kovaa ajoa siirtolapuilla :D
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja McStadey »

^
:mrgreen:
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tämä onkin isompi hanke, piti työn puolesta soittaa valmisteverotuksen palvelunumeroon, siellä sama setä kertoi samat jutut, keskiviikkoon saakka ei puhelimeen vastata. Turha varmaan odotella että tää autoveroasia siellä etenisi myöskään mihinkään näinä päivinä :roll:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Eilen ja tänään on tullut käytettyä ajossa lämmityslaitetta ns. normaalisti, eilen töistä lähtiessä oikeastaan testimielessä, tänään aamulla ihan jo sen takia, että mittari näytti aamulla -8 astetta. Tuli aamulla ajettua sitten yhteensä 45 km lenkki. Polttomoottori halusi selvästi käyttää itsensä kunnolla lämpimäksi heti alkuun, kun kerran lämpöä haluttiin kabiiniin, joten se kävi alkumatkasta käytännössä melkein koko ajan. Kone nosti lämmöt tuonne 70-80 asteeseen ja ekan 5 kilsan matkalla bensan keskikulutusmittari näytti aika järkyttäviä lukemia matkalle.

Reilun 10 km kaupunkipyörittelyn jälkeen suuntasin isolle tielle, nopeuksilla 80-120 ajeltiin sellainen 32 km. Lopulta perille tullessa akku oli tyhjä ja keskikulutus matkalle näytti 5,3 litraa sataselle. Jos pitää paikkaansa, niin ei se ihan huono tuollaiselle lenkille ole, kun se tarkoittaa sitä että käytännössä kaksi tuollaista vajaan 50 km kylmäkäynnistyksellistä pätkää, eli yhteensä noin 100 km pääsisi kahdella täydellä akullisella ja 5,3 litralla ysivitosta. Se kaksi akullista maksaa kaksi euroa, eli kymmenellä oirolla pääsisi sen 100 km, joka ei ihan heti onnistuisi bensakoneisella vastaavankokoisella autolla. Vaatisi nääs luokkaa 6,6 litran keskikulutusta, jotta olisi edes tasoissa.

Sellainen asia on tullut tässä mieleen, että en ole huomannut autossa mitään viitteitä rengaspaineiden seurannasta. Käyttöohjekirjan mukaan mittariston infonäytön valikosta pitäisi löytyä sen tiedot, vaan ei löydy. EU:ssa tämä järjestelmä tuli pakolliseksi 1.11.2014 alkaen, ja tämä auto on käyttöönotettu 27.10.2014, eli sen puolesta voisi olla mahdollista, että tässä ei moista ole uutenakaan ollut. Tai sitten se saattaa olla disabloitu myöhemmin omistajan toiveesta. Ei sinänsä, en sitä oikeastaan kaipaile, siitä saattaisi olla enemmän murhetta ja kustannuksia kuin hyötyä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Aamuksi oli varattuna aika Sakan yläkerrassa toimivalle autokorjaamolle rikkinäisen sumuvalon vaihtoon. Autossa oli siis ostettaessa vasemmassa sumu/päiväajovalossa linssi rikki ja päiväajovalo pimeänä, sumuvalo sen sijaan toimi. Saka tilasi valaisimen, toimitti korjaamolle ja mun tehtäväksi jäi sopia vaihtoaika ja olla oikeana aikaan paikalla.

Itse valaisimen vaihto on aika yksinkertainen homma, ei vaadi auton nostamista tai puskurin sisään menemistä. Olin harkinnut että voishan tuon vaihtaa itse, vaiva voisi olla pienempi kuin korjaamolle ajeleminen. Mutta hyvä että menin korjaamolle, koska ei mennyt taas kuin FST:llä.

Valaisinta oli aiemminkin kopeloitu, koska molempien lamppujen liittimien kannoista oli klipsit rikki. Olin olettanut, että päiväajovalo toimii ledeillä, ja uuden valaisimen mukana tulee uusi valonlähde, mutta se päiväajovalo onkin ihan hehkulamppu, eikä uudessa valaisimessa ollut uutta polttimoa. Koska polttimo oli silminnähden jotain harvinaista mallia, ei sellaista löytynyt korjaamon hyllystä. Siitä sitten korjaaja lähti naapurin Fiksukselle hakemaan uutta polttimoa, joka maksoi 20 :!: euroa.

Uusi polttimo sisään, ja valo ei toimi edelleenkään. Pienen tutkimisen jälkeen vikakin löytyi, eli johto poikki eli irronnut siitä lampunkannasta. Siitä puhelimitse tilaukseen uusi polttimon kanta Mitsubishiltä, ja tämä tarkoittikin sitten koko puskurin sisäisen johtosarjan uusimista. Osan hinta 90 oiroa ja toimitusaika 8 päivää.

Eli uusi käynti ja hieman isommalla työmäärällä, koska vaatinee puskurin purkamista, että johtosarjan saa uusittua. Ei taas olisi heti uskonut, että pimenneen päiväajovalon korjaaminen voi mennä näin monimutkaiseksi.

Siinä kun sumari oli irti ja johdot ulkona puskurista varmistui myös se mitä olin epäillyt, eli etupuskuria on jossain vaiheessa maalattu. Vieno sävyero näkyy puskurin ja lokasuojan saumassa, mutta sellaisia sävyeroja on tietyissä väreissä jo tehtaalta tai viimeistään muutaman vuoden UV-sätelylle altistuminen voi aiheuttaa moista. Sumarin johdoissa oli kuitenkin selvä maalipöly pinnassa, eli kyllä tämä puskurin kulma tai koko puskuri on ruistkutettavana ollut. Huomasin tuon sävyeron jo autoa koeajaessa, ja tutkim melko tarkkaan konepellin alta keulan rakenteita, enkä huomannut merkkejä vaurioista tai korjauksista. Oletettavasti tuo kulma on vain kolhaistu jonnekin, ja puskuri on korjattu maalaamalla. Ja jos kolari olisi ollut kovempi, niin olisi varmasti maalattu myös lokasuoja, jolloin sävyero olisi jossain muualla kuin puskurin ja lokarin saumassa.

Nyt olisi toiveissa saada kilvet ehkä jo huomenna. Joskus on hyvä olla epäluuloinen aktiivinen kansalainen, eli jättää luottamatta käytetyn auton kauppiaaseen ihan 100 %:sti ja kysellä asioita myös sylttytehtaalta. Siispä soitin sinne verottajalle. En taaskaan tiedä kuka on mokannut, verottaja vai Saka, mutta verottajalla oli tästä autosta tiedossa vain 19.10. tehty veroilmoitus, joka on virheellisyyden vuoksi peruttu. Ei siis haettu korjausta, vaan peruttu kokonaan. Tämän vuoksi verottajall ei ole tällä hetkellä prosessissa mitään tähän autoon liittyvää, vaan käytännössä odottavat uutta veroilmoitusta.

Soitin Sakalle, mainitsin että sumarinkorjauksesta tulee vielä lisäkuluja (ei aiheuttanut kitinää myyjässä), ja että verottaja odottelee postia, eikä toisinpäin. Myyjä sanoi että verottajalta oli tämän heidän tekemänsä peruutuksen yhteydessä luvattu ohjeita siitä miten jatketaan, mutta mitään ei ole kuulunut. Sovittiin siinä sitten tämän verottajalta saamani tiedon mukaisesti että Saka tekee uuden autoveroilmoituksen vielä tänään, päätöskin saattaa tulla tänään ja sen jälkeen voi hakea kilvet. Juridisesti tilanne on se, että autoa ei tänään enää saisi siirtolapuilla ajella, koska niiden ajo-oikeus päättyy jos autoveroilmoitusta ei ole tehty viiden vuorokauden sisällä käyttöönottoilmoituksen tekemisestä. Ilmoituksen tein perjantaina, joten autoveroilmoitus olisi pitänyt tehdä eilen keskiviikkona. Mennään nyt riskillä hakemaan lapset vielä tänään päiväkodista, kun ei oikein vaihtoehtojakaan ole.

Tänään on ollut Turun seudulla ensimmäinen oikea talvikeli. Viime päivien pakkaset jäädyttivät tiet kunnolla miinukselle, joten yöllä tullut sentti-pari lunta on pysynyt ajoradoilla. Selkeää liukkautta havaittavissa, joten vähän testailin miten noilla Kumhon kitkoilla pärjää. Ihan ok pito tuntuu olevan, lähdöissähän nyt nelivedolla pärjää aina, mutta ei tuo tunnu kurveissakaan lapasesta lähtevän ja jarruissa on tehoa tallautuneella lumellakin. Toki se oikea jääkeli on vielä kokeilematta, joten tuntuman haku jatkuu. Tämän päivän kokemusten perusteella ei kuitenkaan näy tarvetta lähteä rengaskaupoille nastoja katselemaan.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Nyt on autossa kilvet. Kun vähän lykki asioita itse eteenpäin, niin eihän siinä lopulta mennyt kuin kaksi tuntia sen jälkeen kun Sakalle soitin ja kerroin että laittakaa vain veroilmoitusta menemään. Tämän olisi voinut hoitaa jo viime viikolla, jos vain olisi tiennyt mistä kiikastaa.

Tänään tuli kuutisenkymmentä kilsaa ajoa 100 % sähköllä, päivän aikana yksi välilataus. Keli kuitenkin pikkupakkasella ja lumet maassa. Lämppäriä ei tullut tarve käyttää ajossa, kun sekä aamulla että iltapäivällä esilämmitti autoa parikymmentä minuuttia ennen lähtöä. Otin vielä lämpömittarin ohjaamoon katsoakseni että miten kylmässä sitä jaksaa ajella.Lämpötila ohjaamossa laski ajossa hiljalleen 12-13 asteen tienoille, kun oli tunnin ajan ollut liikenteessä, ja stopit olleet sellaisia 5-10 min pituisia. Hyvin tarkenee.

Tänään meni myös 500 km ajoa rikki, bensaa mennyt sinä aikana ajotietokoneen mukaan 7 litraa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Barney74
"Turbo"
Viestit: 258
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja Barney74 »

Erittäin mielenkiintoista kuulla faktaa ja käytännönkokemusta ko. pelistä. Oli viime syksynä todella pitkään itselläkin mietintämyssyssä tuo auto. Päädyin kuitenkin viinapolttimeen mallia Volvo V70 T4F.

Ajotuntumasta jo tuossa jossain kerroitkin, mutta itseäni kiinnostaisi tietää, että millainen on äänimaailma moottoritie/maantieajossa?
AZP kirjoitti:
Ti Loka 22, 2019 09:17

Toi huomio siitä polttomoottorin käyttämättömyydestä on kyllä ihan validi. Uskoisin kuitenkin että mulla tulee kerran-pari kuussa vähintään sellainen ajopäivä, että kone käy kunnolla itsensä lämpimäksi. Huoltoväli on 20 tkm tai vuoden välein, eli mun ajolla sitten vuoden välein. Hauskaa on, että huolto-ohjelmassa on muutaman huollon välein ohjelmassa venttiilivälysten tarkastus :D
Tämä venttiilivälysten tarkastus ainakin tuli itselleni täytenä yllätyksenä myös Volvon kanssa. Muistaakseni 120tkm välein tuo pitäisi tehdä/teettää. Kyselin sitten sille hintaa ja oli lentää pyrstölleni, onneksi siis istuin. Pelkkä tarkastus olisi ollut 440€ ja sekin huollon yhteydessä. Jos sen erikseen teettäisi niin olisiko hinta eri, en tiedä.

Tämän päälle sitten mahdollinen säätö, työn osuus siinä 750€ ja tuohon päälle sitten säätökupit 30€/kpl, joita maksimissaan siis 16 kappaletta.

Kysyin, että kuinka tarpeellinen tuollainen tarkastus/säätö on ja huollosta vastattiin, että jos ei moottorista kuulu mitään sivuääniä ja käy nätisti niin voi tuon siirtää myös eteenpäin. Heillä ei ole kuulemma yhtään vastaavaa huoltoa säätöä tehty. No, minä jätin ja jos rupee jotain kuulumaan niin ihmetellään sitten. Oli niin suolainen hinta, että huh, huh...

Toivottavasti Mitsulla on järkevämpi hinnoittelu... :)
Saab 9-5 Vector 2,0T -03
Volvo V70 T4F -12
Ex: Saab 9000CS 2,0t -97
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Onnea vaan volvoilijoille huoltohinnasta. Mitsun välystarkistuksen hintaa en ole udellut. Se on näköjään 100 tkm välein suoritrttava toimenpide, ja kun huoltokirjassa on 104 tkm:iin asti auton uutena myyneen marmorin huoltoleimat, niin kai se on luotettava, että tarkastus on tehty asianmukaisesti. On se sitten tehty korvakuulolta tai rakotulkilla. En usko että mun omistuksessa tälle autolle ehtii tulla 200 tkm täyteen, joten enpä taida murehtia tuosta asiasta enempää.

Tuli samalla tsekattua mitä seuraavassa huollossa pitäisi ohjelman mukaan tehdä. Viimeisin huolto ollut siis 31.8.2019 ja mittarissa 122 tkm. Nyt lukemana 127 tkm ja uskoisin että elokuussa ollaan suunnilleen lukemassa 135 tkm. Ohjelmassa olisi 140 tkm:n huolto, joka on näköjään jonkinlainen välihuolto. Raitisilmasuodatin, moottoriöljy ja öljynsuodatin, joiden lisäksi muutamia tarkastuskohteita.

Tämä oletuksella, että viimeisimmässä huollossa on oikeasti tehty kaikki mitä 120 tkm kohdalla pitäisi, eli edellä mainittujen lisäksi vaihdettu ilmansuodatin ja jarruneste. Ne on onneksi aika helppo hoitaa itsekin, jos tulee sellainen olo, että Alpa El och Fordonsservice Uppsalassa on vain vaihtanut öljyt ja suodattimen ja leimannut vihon. Etujarrupalat pitää uusia piakkoin, siinä samassahan pumppaisi uudet nesteet järjestelmään.

Vetopyörästöjen öljyt on näköjään ikuiset, paitsi vaativissa olosuhteissa, jolloin pitäisi vaihtaa 40 tkm välein. Ehkä ei tekisi pahaa vaihtaa ne seuraavassa huollossa, kun jotenkin oma kokemus sanoo, että mikään ei ole ikuista ja vetopyörästöremontit on kalliita.

Äänimaisemasta kun kysyttiin, niin täytyy kehua Töpselikärsää hiljaisuudesta. Kitkakumeilla kun hiippailee niin kaupungissahan merkittävin melunlähde on viereisellä kaistalla pörisevät ilmastonpilaajat :mrgreen:

Maantielläkin meno on kyllä mukavan hiljaista, kun kuljetaan sähköllä. Eikä tuo bensakone kovin suurta hurinaa pidä kun se käy maantienopeuksissa, eli kun veto on suoraan eturenkaille ja kierrokset kurissa. Kun maantielle kiihdyttää ja auto käynnistää polttokoneen generoidakseen lisäsähköä etenemiseen, nousee kierrokset aika korkeiksi ja ääni sitä myöden aika karkeaksi. Mutta se on väliaikaista ja ei ehkä eroa juurikaan normaalista polttomoottoriautosta samassa tilanteessa. Kierrokset ei vain seuraa nopeuden muutosta, koska kone pyörittää vain generaattoria, ja ilmeisesti tämän vuoksi jotkut ovat erehtyneet luulemaan, että hybridimallissakin on CVT-vaihteisto bensamallin tapaan. Ei ole, PHEVissä ei ole vaihteistoa laisinkaan, käytössä on vain yksi vältys moottorilta pyörille, kun veto on kytkettynä. Siksi sen voi kytkeä vasta 65 km/h vauhdista ylöspäin.

Pitää silti mainita, että kokemukset vastaavista muista autoista sisämelun suhteen on kapoiset. Vertailuni perustuu siis pääosin roksuttavaan dieselsaabiin, lähes suorilla putkilla varustettuun isolohkojenkkiin ja yli 50-vuotiaaseen kansanautoon. Joku uudehko premiumvaunu bensakoneella voi olla hiljaisempi kuin Töpselikärsä. Omaan korvaan tämä on kuitenkin maagisen hiljainen ainakin tällä rengastuksella.

Tällä viikolla tuli kuukausi täyteen töpseliautoilua. Nyt on mittarissa noin 1050 km, sähköä mennyt n. 320 kwh sisältäen esilämmitykset ja bensaa ajotietokoneen mielestä 13 litraa. Nyt neljään päivään ei ole polttomoottori käynnistynyt, eli olen tässä hiljalleen oppinut käyttämään kaasupoljinta ja lämppäriä niin että mennään vain sähköllä. Lämpötilat tosin olleet tällä viikolla melko korkeat, hiljalleen kun siirrytään pakkaskeleihin, niin alkaa bensaa ehkä mennä enemmän, aika näyttää.

Viikon päästä on edessä eka pidempi reissu, mennään viikonlopuksi Järvenpäähän. Ajattelin käydä tankilla ennen reissua ja sen jälkeen, niin saa vähän dataa siitä miten hyvin tuo ajotietokone tietää kulutuksen ja mitä tällainen tankki vie motari/maantieajossa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin