Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
aero
-
Viestit: 8674
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja aero »

AZP kirjoitti:
Su Syys 13, 2020 17:22
No auton alle tutkimaan ja siellähän on tollanen mötikkä tiellä, jos haluaa tyhjennysproppua avata:
Ei ihme jos tulee hiki vaihtaessa, autohan pitää kellistää katolleen että ylemmästä ropusta tyhjennettyä saa :D
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13197
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tuli ehkä iltakaljaa hörppiessä vähän vapaamielisesti käytettyä sanoja tyhjennys ja täyttö ristiin :mrgreen:

Korjaanpa tämän alkuperäiseen tekstiin, ettei kukaan vain koita tehdä sanatarkan ohjeen mukaan perässä :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13197
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Porvoon automyynti sen jo totesi: kelit oli tänään kunnossa.

Joten Porvoolaista esikuvaa matkiakseni tartuin painepesuriin ja pesin töpselikärsän, kolme polkupyörää ja yhdet lastenvaunut. Aloitin Mitsusta, joka sai kuivua rauhassa muiden puuhailujen aikana, jonka jälkeen pääsin kiillotuspuuhiin. Talliin kun on kertynyt putelia kaikenlaista, niin päätin että nyt hipastaankin töpselikärsän pinnat kuntoon, eli kunnon karate kid -hieronta Autoglymin Paint Renovatorilla, ja perään vahaksi Super Resin Polish.

En taida kyllä taas hetkeen vahata yhtään autoa, on tollasen virtahevon hierominen vieläpä kahteen kertaan ja hioma-aineella käsin sellainen homma. Mutta nyt on pinta syysvalmis, joten antaa rännän sataa. Laitetaan nyt kuvatkin vielä kiillotetusta klöntistä, ettei unohtu minkänäköinen vehje on tän ketjun stara:

Kuva

Kuva

Samalla tuli tutkailtua koko auton maalipinta tarkasti läpi. Konepellissä kiveniskemää, joista jo muutamassa vähän ruosteenalkua. Etupuskuri muuten hyvä mutta kun se on jonkin pikkumällin takia maalattu ainakin toisesta päästään, niin lokarin saumassa erottuu hienoinen sävyero. Kyljet ja katto pääosin nätit, yhdessä ovessa muutaman painauman rivi, on varmaan ollut edellisellä omistajalla jossain vakioparkissa vakiokaverin vieressä, ja kaveri ei paljoa välitä mihin ovensa avaa. Takapuskuri on mun kriteeristöllä aika tympeän näköinen, siihen on varmaan meidän koiralla osuutensa, pari kertaa olen yhyttänyt sen haluamasta takakonttiin eli kynnet kiinni puskimessa. Rukkaset pitäis hänestä tehdä, stna.

Helmat näistä tuntuu menevän ikävän näköisiksi aika nopeaan ihan normikäytöllä. Tältä näyttää helma kuskin oven alta:

Kuva

Muiden ovien kohdalla ei maali ole puhki mutta lakassa näkyy hyvin että ovea on käytetty.

Viime syksynä näitä katsellessani yksi automyyjä sanoi, että eräs asiakas jolle Outlanderia etsittiin halusi aina ekana tietää helmojen maalipinnan kunnon. Ja suurimmassa osassa luokkaa 80+ tkm ajettuja ne on jonkinnäköisellä ruvella. Jotenkin helman leveys ja auton korkeus yms. seikat tekee sen että tuohon jalka osuu. Ja meillä tietenkin se, että 2- ja 5-vuotiaat haluaa aina itse kiivetä autoon, oli sitten kuraa kengänpohjat täynnä eli ei.

Jos mä nyt tätä pitäisin kuin harrastetta, niin maalaukseen menisi varmaan helmat, konepelti ja takapuskuri. Ja samaan syssyyn sitten etunenkin, jotta sais sen sävyeron pois. Varmaan tutulla maalarilla sellainen 800 oiron keikka. En ole nyt ajatellut viedä, tosin mieli voi muuttua jos ne konepellin ruosteet alkaa kiveniskemistä leviämään jonnekin. Mutta tässä elämäntilanteessa (lue: yllä mainitut lapset ja eläimet) vähentää stressiä kummasti, kun pihassa ei ole uusi eikä vastamaalattu auto.

Muuten mitään ihmeellistä, itse olen parin viime viikon aikana ajanut autolla kolme kertaa ja vaimo kerran. Pääasiassa siis seissyt pihaa kaunistamassa ja liikkuminen on hoidettu Kuplalla ja fillarilla. Jos viime kuussa ketynyt 288 km oli vähän, niin tässä kuussa on saumaa laittaa uudet pohjat. Niin, ja polttokone ei ole tässäkään kuussa pyörähtänyt, eli viimeksi on bensaa poltettu heinäkuun lopulla :D
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1060
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Olisko ideaa vetassa joku läpinäkyvä suojateippi helmaan? Muoviahan nuo ettei sen puoleen mutta menispähän kauemman aikaa ennen lopullista pilaantumista.
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13197
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Se olis ihan hyvä idea joo. Mut en tiedä viitsiikö naarmuiseen muoviin sitä teippiä laittaa vai pitäiskö käydä maalarilla ekana? Toki metritavarana rullalta teippi ei paljoa maksa, eli ihan sama jos se nyt teippaa ja myöhemmin haluaa maalarille viettää, niin repii teipit veke ja teippaa uusiksi maalauksen jälkeen.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Ajelitkos sattumalta pe iltapäivänä 54:lla? Ainakin hyvin samantapaisella rekkarilla varustettu Mitsu tuli vastaan...ajeltiin sukulaismiesten kanssa traileri perässä Savonlinnaa kohti...
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13197
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

En ollut minä. Auto liikkunut viimeksi torstaina, joten ei kai ollut kukaan muukaan meidän autolla liikkeellä :D

Ja jos kilvellä meinasit tuota JJJ:tä, niin se on fotosopattu :mrgreen:

Näitä taivaansinisiä Mitsuja on jonkunkin verran liikenteessä. Tuossa reilun sadan metrin päässä talon pihassa lähin. Huomasin vaan auton vaihduttua että useampi tyyppi meidän alueella on alkanut moikkailemaan kun olen Mitsulla liikkeellä, ihan sellaisetkin joiden naama ei itselle laisinkaan tuttu. Taitaa mennä autot monella sekaisin :D
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Okei. No se oli sit jonkun muun Mitsu...
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13197
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kävinkin huvikseen tsekkaamassa löytyykö autoa, jossa kilpi JJJ-666. Ja löytyihän se, sattumoisin vieläpä:
Biltema.fi kirjoitti:SAAB 9-3 (YS3D) 2.0 Turbo 2001 150hv
Onko klubilaisia? :D
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13197
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Syyskuu 2020:
matkaa 257 km
sähköä 62 kWh
- maksullista sähköä 42 kWh = 4,65 €
- ilmaista sähköä 20 kWh
bensaa 0,0 litraa = 0,00 €
kulutus yhteensä (24 kWh + 0,0 litraa)/100 km
toteutuneet energiakulut yht. 4,65 € -> 1,8 €/100 km

Alusta laskien (11,5 kk):
matkaa 8151 km
sähköä 1957 kWh
- maksullista sähköä 1662 kWh = 178 €
- ilmaista sähköä 296 kWh
bensaa 127 litraa = 177 €
kulutus yhteensä (24 kWh + 1,6 litraa)/100 km
toteutuneet energiakulut yht. 355 € -> 4,4 €/100 km

Toinen kuukausi putkeen siis ilman polttomoottoria. Kilsoja tuli vähän, katsoin Watchdogista että auto liikkunut kymmenenä päivänä kuun aikana, eli keskimääräinen päivämatka kuitenkin yli 25 km. Useammin on siis tullut hypättyä Kuplan rattiin, johon onkin kertynyt tässä kuussa yli 400 km, ja on Hondaankin vähän kertynyt kilsoja tässä kuussa. Kuukauden kokonaiskilsat siis ihan sillä normaalilla 600-700 tasolla mitä mulla yleensä, mutta jakautuu ajoneuvojen kesken nyt vain näin.

Sinänsä merkkipaalu, että nyt tais mennä ekaa kertaa kertyneet sähkökulut yli bensakulujen. Tossa on tosin vähän laskennallista erroria, oikeasti olen tankannut autoon ostopäivän täyteen tankkaamisen jälkeen 145 euron edestä bensaa, mutta jyvitän tietenkin tankin vajauksen tuohon kokonaiskuluun. Tankkiin pitäisi mahtua tällä hetkellä noin 27 litraa menovettä, joten jos nyt tankin täyttäisi, niin päivän pumppuhintoja katsellen bensakustannus heilahtaisi kyllä varmaan 180 oiroon, eli vielä yli sähkökulujen. Mut ei tämä euron- tai litrantarkkaa tiedettä ole, vaikka joskus voi lukijasta siltä tuntuakin :mrgreen:

Vuosi töpselikärsäilyä tulee täyteen reilun parin viikon päästä. Ei mene millään 9000 km rikki sitä ennen, hyvä jos 8500, mulle ihan normaaleja vuosisuorituksia. Pientä kattoremonttia edessä mökillä, joten hyvinkin mahdollisesti peräkärryn johdosta nähdään polttomoottorikin käynnissä lokakuussa.

Autosta ei oikein muuta raportoitavaa, viaton peli.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Kyllähän nämä lukemat ovat ihan sellaisia, että jonkinlainen patteriauto, Outlander PHEV etunenässä, toimisi erinomaisesti omaan käyttöön. 1500kg vetokyky on vaan vähän nafti rouvan kaakkihommiin. Tosin, kuka niitä punnitsee.

Täytyy alkaa patistelemaan taloyhtiötä latauspisteasioissa, sitten alkaisi olemaan mielekästä vale-patongin vaihto PHEViin, taloudellisessakin mielessä.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13197
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Paljonko ne kaakit painaa kopperoineen? Kaveri harrastaa raviurheilua ja se vetelee orhejaan farkkupassatilla. Ihan siis etuvetoisella peruspassatilla, ei mikään mukamaasturi. Alkuun ihmettelin että eikö noissa hommissa tarvitse landkruiserin tai vähintään pajeron, mutta kuulemma kulkee volkkarinkin perässä konit.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Kahden kaakin traikku n. 800kg ja pari pienempää heppaa tai ponia kyytiin, niin 1500kg menee rikki. Toki, harvemmin sillä on kahta kaakkia kyydissä ja nyt se touho on hurahtanut tanssiharrastuksen pariin, ettei se kaakkeja mihkään vetele, kun ei kisaakaan.

Mutta se sähkönlataus pitäisi saada toisessa osoitteessa kuntoon, niin voisi harkita helvetillisen persneton ottamista C-Crosserilla. Tai mistä sitä tietää, tässä on autohommien osalta ollut rauha maassa jo päivätolkulla :roll: :lol:

Edit. Mutta tämä sun ja monien muiden ketjut täällä patteriautoista ja toki esim. Porvoon automyynnin konsultaatiot Honda CR-V:stä ovat kyllä kultaakin arvokkaampia, massiivisen Saab-tietopankin lisäksi. Muiden merkkien foorumit on aika kuraa pääosin, myös ulkomaiset.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
aero
-
Viestit: 8674
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja aero »

Johan ny kasaritonnarillakin sai 35v sitten kiskoo sen 1600kg, eli eihän tommonen puoltoistatonnia oo mikään ihmeellinen vetomassa passattikokoluokan henkilöautoissa. Mut siitä landcruiserista voi olla muitakin etuja - tallithan on usein maalla, mutta heppaharrastaja voi asua vaikka hesan keskustassa ja sieltä poispääsyyn meinaa lumitalvina tarvita maasturia.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13197
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

En mä sitä laillisuutta niin ihmetellykään, enemmän ehkä mukavuutta ja ajettavuutta yleensä. Kun on etuvetofarkun kontti täynnä Mira-Texin ajohaalareita yms. varusteita ja pari pollea kopissa perässä, niin yhdistelmäpaino voi heilahtaa lähemmäs neljään tonniin. Tonneista kuitenkin vain noin yksi on vetävillä pyörillä, joten kauhean mielellään en pysähtyisi talviliukkailla loivaankaan ylämäkeen liikennevaloihin :D

Samoin yleinen ajovakaus kovemmilla vauhdeilla ja tuulisella säällä voi olla aika mielenkiintoinen. Mulla ei tosin ole omakohtaista kokemusta paljoa, kerran vetelin noin 1500 kg painoista mahtiakua Saabilla, massan tiedän melko tarkkaan, koska kuorma purettiin romukauppaan ja sain jostain 1100-1200 kilosta rahaa kouraan. Kulkihan se siellä Saabin perässä, mutta ei siitä sellainen olo jäänyt, että tällaista haluaisi satoja kilsoja ajaa harrastuksekseen.

Mitsulla oon vetänyt yhden reilun tonnin kokonaismassaltaan olevan mahtiakullisen rakennustarvikkeita kerran, ja meno oli kyllä huomattavasti kivampaa. Asiassa auttanee Mitsun 200-300 kg suurempi omamassa, ja ehkä nelivedolla, sähköisellä voimalinjalla ja henkimaailman seikoilla oli myös vaikutusta koettuihin ajo-ominaisuuksiin.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin