Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

AZP kirjoitti:
La Helmi 19, 2022 14:22
Luonteeseeni ei kuulu törsätä ja tänään on lauantai niin ikävä kyllä pörssi on kiinni :mrgreen:

Ja maailmahan tarvitsee johtajia, varsinkin talousjohtajia :mrgreen:
Tarvii se aluejohtajiakin, jonkunhan se pitää törsätä teidän hilloamat massit :lol:
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13167
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Helmikuu:
matkaa 459 km
sähköä 201 kWh
bensaa 2 litraa
Rahaa näihin 23 €

Alusta (10/2019) laskien:
matkaa 17 366 km
sähköä 4572 kWh
bensaa 258 litraa
Rahaa näihin 835 €
Kulutus ja kulut per 100 km: 1,5 litraa + 26 kWh eli 4,8 €

Tässä poliittisessa tilanteessa kivaa on se, ettei tarvi miettiä tankkaako Teboililla tai yleensäkään millään bensiksellä, kun joka pumpusta Suomessa tulee kuitenkin pääosin itärajan takaa rahdattua tavaraa, jos fossiilisia ostaa. Töpselistä tulevasta sähköstäkin osa on toki venäläisen atomia halkaisemalla tuottamaa elektronien liikettä, mutta huomattavasti pienemmällä osuudella kokonaisuudesta. Sitä paitsi mullahan on sopimus ruottalaisen sähköyhtiön kanssa, joten mun sähkö tuoksuu pullalle ja neilikoille :mrgreen:

Autosta ei mitään raportoitavaa. Muuten kuin että on kyllä mukavaa kunon maavaraa ja neliveto, niin voi kaupungissakin ajaa näillä auraustasoilla ja keleillä :D

Ja taitaa noi meidän tien varteen parkkeeraavatkin luottaa Mitsun vetoon, meinaan:
AZP kirjoitti:
La Helmi 19, 2022 13:36
Siinä autetun bemarin sijoilla on nyt muutaman päivän maannut Focus. Katsotaan onko siinä seuraava nyppäistävä :mrgreen:
Tuon kirjoitin 19.2. ja siinä se seisoo edelleenkin, tänä aamuna alkoi olla jo aika hyvin renkaat jään sisällä:

Kuva

Kun ei ole kunnon matalaproviilirenkaat, niin ei ole vielä vannetta myöten jäässä :D

Kelit tukee hyvin autojen uppoamista jäähän, kun päivällä +3 ja aurinko paistaa sulattaen rinnetonteilta jäät, joiden vedet laskeutuu just tuohon tienpenkalle muodostaen kunnon lammikon, joka jäätyy yöllä sitten. Ja siihen päälle aeron mainitsema efekti, kun aurinko lämmittää renkaan lisäten sen uppoamista vanhaankin jäähän.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13167
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Köröttelin Mitsulla tänään asioilla ja kun oli luppoaikaa niin ajattelin mennä katsomaan ja koeajamaan matkan varrella olevaan Jii Rintajouppiin tällasta:

Kuva

https://www.nettiauto.com/12653699

Sinänsä itselle outo valinta, että en ole oikein koskaan välittänyt Audeista, poislukien ehkä Ur-Quattro tai sitä vanhemmat klassikot, jotka nyt yleensäkin koskettaa merkkiin ja malliin katsomatta.

Mutta siis 2000-luvun Audit on olleet mun silmään muotoilultaan liian tylsiä ja mallit keskenään samannäköisiä. Lisäksi merkkiä on mun mielikuvissa vaivannut ylikokoon poratun volkkarin leima, eli aina ajatellut että miksi maksaisin Audin hinnan A4:stä kun samalla rahalla saa isomman ja paremmin varustellun Passatin. Eikä noi vaggineiden moottori- ja vaihteisto-ongelmat nyt ole tehneet kovin houkuttelevia Passateista sen enempää kuin Volkkareistakaan.

Ja vielä se että joskus 10v sitten tuntui että Audi oli sellainen porvariskoda, että jokaisen PK-yrityksen toimarilla oli farkku-A6 ja jokaisella myyntipäälliköllä ja lääke-edustajalla A4. Minä se ajoin Saabilla ja olin tosi yksilöllinen :mrgreen:

Eikä toi nyt silleen tuulesta temmattu ajatus ollut, että jos mietin mun pomoja työpaikoilla vuosina 2006-2010 niin niillä kyllä tosiaan oli ne A6 farkut ja lisäksi Audit löytyi muutamalta muultakin työkaverilta. Yhden A6:n matkassa tuli reissattua jonkunkin verran ympäri Lounais-Suomea edelisessä työpaikassa ja toisen kanssa kierreltiin Viroa työasioissa vuonna 2010. Kyydissä on siis tullut oltua, mutta en muista että olisin ajanut Audia muutoin kuin joskus vajaa 20v sitten kaverin mutsin A3:sta Helsingistä Turkuun, kun kaveri oli sen verran kovassa kankkusessa että laittoi mut kuskiksi :D

Jotenkin siis ei ole koskaan tullut edes puolivakavasti katsottua Audeja, ne vaan ei ole herättäneet ihmeempiä tunteita ja hinta-ominaisuus-suhdekaan ei ole houkutellut niiden pariin. Mutta nyt jostain silmään osui tuo e-tron. Itseni lisäksi muille Audien nimipolitiikasta sekaisin oleville infona että tämä siis on nimeltään vain e-tron, kun taas monesta muusta Audin mallista (ainakin A3, Q2, Q4, Q5) on olemassa myös e-tron -lisänimen omaava versio (joista loogisesti osa on täyssähköjä ja osa töpselihybridejä), ja lisäksi on e-tron GT, jolla ei tietenkään ole mitään tekemistä tämän e-tronin kanssa, vaan kyse on Porsche Taycanin sukuisesta matalasta autosta.

E-tronissa huomiota Nettiautossa kiinnitti siis se, että noita pienempiakkuisia e-tron 50 quattroja saa vuoden-pari käytettynä melkein samaan hintaan kuin mitä maksaa nelivetoinen ja varusteltu Enyaq, ID.4, Ioniq 5, EV6, Mustang Mach-e ym. vastaavat ei-preemiummerkkien mallit uutena. Ja kun tässä on puolivakavasti alkanut harkita uuden tuollaisen sähköauton hankintaa, niin miksei oikaisi vuoden jonon ohi ja ottaisi käytettyä jonka saa heti. Lisäksi tuossa Audissa on ehkä vähän persoonaa muotoillussa, vaikka onhan tuo edelleen samasta saippualaatikkomuotista kuin Audin kaikki mukamaasturit on olleet viimeiset 15 vuotta. Joka tapauksessa tutustumisen arvoinen asia, kun noita Rintajoupilla näytti kaksi kappaletta tarjolla olevan.

Niinpä lähistöllä liikkuessani ja kun oli tunti liika-aikaa, astuin autokauppaan Audi mielessä ja hetken päästä kurvailin koeajolle tällä:

Kuva

https://www.nettiauto.com/12594237

Ei mennyt automyyjällä ihan putkeen, eikä kyllä mullakaan. Meinaan kaupassa tosiaan oli kaksi e-tronia, joista toiseen joku häiskä sovitteli turvaistuinta pihalla kun ajoin parkkikselle. Menin sisään, silmäilin ympärilleni, tutkailin yhtä Audia luullen sitä ensin etsimäkseni e-troniksi kunnes huomasin että se olikin Q4 e-tron. Miten niin Audit on kaikki samannäköisiä? :mrgreen:

Marssin sitten myyjän pakeille, kun heitä ei näyttänyt muuten kiinnostavan kaupassa 65 tonnin Audin ovia paiskova tyyppi.

Kerroin etsiväni kahta e-tronia ja että mahtoiko toinen olla jo myyty, kun se pihasta just lähti, mutta kuulemma meni koeajolle. Lähdettiin sitten etsimään sitä toista, kierrettiin koko piha ja melkein koko halli, mutta todettiin lopuksi että yksi 65 tonnin Audi on hukassa. Kukaan muu myyjäkään ei tiennyt auton sijaintia (kaikki kyllä sanoivat että heillä sellainen pitäisi olla), eikä avaimia ei löytynyt kaapista. Mainitsin että Polestar voisi myös olla kiinnostava ja heillä on kai sellainenkin, niin myyjä haki sitten sen avaimet ja tehtiin koeajolaput. Siinä kun saatiin laput valmiiksi niin myyjä huomasi että tuolla hallin nurkassahan se e-troni näköjään pölyttyykin. Totesin että meen nyt tän vale-Volvon kanssa ajelulle ja tutustutaan Audiin myöhemmin.

Polestar siis sinänsä ihan kiinnosti myöskin, mutta Audia mä sinne menin katsomaan. Kävin parinkymmenen kilsan lenkin ja totesin että Volestar on just niin hyvä kuin hintaluokka, malli-ikä ja sukuviat voi antaa odottaa: erittäin hyvä. Korkeampaan autoon tottuneelle tuntui että siellä istui kuin poterossa ja ikkunat on kuin ampumaluukkuja, mutta se voi toisaalta olla ihan kivaa vaihtelua. Maavaraahan tuossa on reilusti ja nelivetona ihan ok ominaisuudet Turunkin talveen. Stereoista en saanut ääntä kuulumaan, mutta se lienee omaa osaamattomuutta. Eihän noita nykyautojen telkkareita osaa käyttää ellei ole opiskelut lyhyttä oppimäärää niiden käyttöliittymästä. Volanappulan siis kyllä löysin ja ruudussa palkki liikkui sen mukaan, mutta ämyrit pysyi hiljaa.

Paikalta lähtiessaä Polle oli vähän kuin Mitsu, eli alkuun ei niskat nitkahda, vaan lehmä nousee makuulta. Kaasussa itse asiassa pieni viive ennen kuin auto edes liikahtaa, se tuntui oudolta. Mutta kehätien rampille kärry lähti just niinkuin sähköauton pitääkin, eli kuin Nato-ohjus. Erityisen imponeeraavaa oli kiihdytys 90 km/h nopeudesta tallaa painaessa. Siinä on turha yrittää millään V8-jenkillä tai turbosaabilla pysyä perässä, kun pelkän kick-downin tai manuaalin sekoittamisen viemässä ajassa Polestar on imaissut jo puolet varttimailista eroa.

Ei tuo silti jostain syystä omistamisen himoa päässyt sytyttämään kovin voimakkaasti. Ehkä se on tuo skandinaavinen hieman tylsän oloinen sisusta.

Auton palautettuani mulla ei ollut enää aikaa lähteä ajelemaan Audia, mutta kävin sen kurkkaamassa. Ja kyllä siinä ohjaamossa oli jotenkin heti arvokkaampi fiilis, johtuen ehkä kaikesta nonsensestä mitä siihen kojelautaan ja muuhun kuskin ympäristöön on ympätty. Kajareistakin tuli ääntä heti kun painoi auton käyntiin, eli jonkinlainen tervetulofanfaari sen lisäksi että näytöt heräsi henkiin (fanfaari varmasti alkaa ärsyttää alle viikon omistamisen jälkeen :mrgreen: )

Tää oli heti paljon hienomman näköinen näkymä kuin ruotsalaisessa:

Kuva

Pollen mittaristoa nyt ei tullut kuvattua, mutta siinä kartta näytti samalta kuin ties missä non-premiumissa, eli viivoja tummalla pohjalla. Mutta toki liikenteessä selkeys on a-ok ja tuo Audin toteutus on taas sitä tingeltangelia, jolla myydään autoja showroomissa, mutta saattaa käytössä lähinnä ärsyttää.

Audissa kyllä oli sellaista perinteisen auton tuntua, eli nappulat ja kojelauta siellä missä ne on tottunut näkemään. Polestarissa selvästi ajateltu vähän laatikon ulkopuolelta ja peesattu mm. Teslaa. Vähän sama kuin jos vertaa ei-premiumeista Ioniq femmaa ja Enyaqia, niin Skoda on sellanen että tietää olevansa autossa, mutta Huyndaissa voi erehtyä paikasta ja luulla päätyneensä avaruusalukseen. Makuasioita, ja vasta pidemmässä käytössä vasta sitten tietää kumpi on parempi jos kumpikaan.

Sinänsä tää nyt oli tällaista unelmointia, en ole koskaan ennen noin kalliita autoja käynyt koeajamassa, vaikkakin viime elokuun Ioniq 5 nousee jo lähelle, vaikka olikin vain takaveto. Mutta hiljalleen ihan mielenkiinnosta voi näitä vaihtoehtoja käydä tsekkaamassa ja punnitsemassa, että tietää vähän mitä on tarjolla ja mistä tykkää ja mistä ei. Ioniqista jäi viimeksi ihan jopa omistamisen himo, Polestarista ei oikein. En osaa eritellä syytä. Audi jäi nyt vielä oikeasti kokeilematta, mutta katotaan josko joku päivä olis taas aikaa ja autokaupassa myyjä joka löytää myytävän tuotteen kaupastaan.

Mitsusta en vaihtotarjousta ottanut, kun kerroin rehellisesti että tässä ollaan vasta koeajolla. Vakavampaan kauppakeskusteluun ei varmaan päädytäkään ennen kuin autotalli on saatu valmiiksi ja muutama muu projekti elämässä saatu päätökseen. Ellei iske joku vastustamaton kuume päälle, tosin tällä hetkellä kaikenlaista kuumeilua rajoittaa kivasti yksi itärajan takainen urpo toilailuineen.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Heräsipä tästä taas vaihteeksi ittellekki kiinnostus mennä sähköautoja koeajamaan. Yritän tukahduttaa sen taas kuoliaaksi, kun asia ei ole ajankohtainen tod.näk. ainakaan pariin vuoteen ja pelkään että mm. dieselin nakutuksen kuunteleminen, 120€ tankkaukset ja olematon ohituskiihtyvyys tuntuisivat sitten vieläkin ärsyttävämmiltä.

”Onneksi” talouden epävarmuudet, sähköautojen saatavuus ja Putlerin mielenterveys ovat nyt sillä tasolla kuin ovat, niin on sentään muitakin syitä köyhyyden, arvonaleneman minimoimisen ja velattomuuden ohella olla vaihtamatta autoa. :D

Sitikassa tulee varmaankin kesällä 360 tkm mittariin, jolloin on ohjelmassa jakohihnan vaihto. Siinäkin syytä pysyä iloisessa dieselautoilussa…
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13167
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Järjen kun ottaa peukalon ja etusormen väliin, niin eihän mullakaan ole yhtäkään hyvää syytä vaihtaa Mitsua 60 k€:n (tai halvempaankaan) sähkökärryyn. Tuosta mun viimeistä edellisestä viestistä kun katsoo tämän:
AZP kirjoitti:
Ke Maalis 02, 2022 16:45
Alusta (10/2019) laskien:
sähköä 4572 kWh
bensaa 258 litraa
Rahaa näihin 835 €
Niin tuossa on ihan selvästi euroina mun maksimisäästöpotentiaali mitä voisin saavuttaa vaihdolla. Siis vajaan 2,5 vuoden aikana bensaa olis säästynyt 258 litraa, eli nykyhinnoilla sellainen rapiat 500 euroa, joka vuosille jaettuna on siis 200 euroa vuodessa. Sähkökustannuksista osa olisi myös voinut säästyä, koska saisin ladattua täyssähkön useimmiten töissä ilmaiseksi täyteen siten että kotona ei omaan laskuun juurikaan tarvitsisi latailla. Mutta yli tuon 835 euron ei säästö mitenkään voisi olla ollut, koska täyssähköllä en olisi säästänyt missään muussa, sitä vastoin käyttövoimavero olisi joitain kymppejä ellei saturaisen enemmän kuin Mizussa. Ja sitten kun laskelmiin otetaan arvonalenema kalliimmasta täyssähköstä, niin satasten säästöllä ei enää olekaan mitään väliä ja koko homma menee kaivoon.

Lisäksi Mitsu täyttää kaikki perheen tarpeet tällä hetkellä, eli mitään oikeaa vaihtotarvetta ei tule tilantarpeesta, vetokyvystä tai muista auton ominaisuuksista.

Eli odotetaan sitä vastustamatonta tunnereaktiota joka ajaa vaihtamaan autoa, koska järki ei sitä oikeasti tee. Ellei sitten Mitsusta totaaliporsi jotain, mikä vie luottamuksen koko ruoskaan. Toistaiseksihan viat on rajoittuneet sammuneeseen rekisterikilven polttimoon ja yhteen pimeään takalasinlämmittimen lankaan.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2836
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja Cona »

Milloin tulee se hetki, kun joku sanoo, että f*ck the Excel, haluan sähkiksen koska näytän siinä hyvältä (*kaksoismerkitys)? :mrgreen:

Ja jatkona, miksi me emme voi vain sanoa; kaipaan/tarvitsen kiihtyvyyttä, joka nostaa joka kerta hymyn huulille, nahkasisustan, joka tuoksuu ja tuntuu aidolle jne? :D

Ja tohon Polleen, en kyllä muista sellaista Volvoa, jossa olisi tullut semmoinen eksklusiivinen fiilis, kaikki ne on jotenkin tunteettoman nihkeitä, vaikka olis kungliga ocean ride sunmummo Edition...
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13167
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

^sitten kun mulla on 65 t€ laittaa fiilistelyyn :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Ohan noi mitsun käyttökulut aivan naurettavan olemattomat, varsinkin jos ja kun osuu muutenkin tarpeeseen hyvin.

Pomolla on Q5 etroni tjsp niin siinä on yllättävän kalliit huollotki, käytti samaan aikaan ku mä astran niin oli ainaki satasen kalliimpi vaikka tais olla vaan tarkistuksii..

Mut ohan se komee :lol:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja JKen »

43 sivua, onko tässä halvimmassa Japanin laitteessa jotain tyyppivikoja? Tarjontaa on hyvin tällä hetkellä.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13167
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

No näissä 43 sivussa ei paljoa tyyppivioista ole valitettu, kun autossa ei ole ilmennyt muuta vikaa kuin palanut rekisterivalon polttimo ja yksi pimeä takalasinlämmittimen lanka :mrgreen:

Mutta tyyppiviaton se ei ole töpselikärsäkään, netin auvoisilta foorumeilta poimittuja ongelmia joihin on enemmän kuin yksi käyttäjä omien havaintojeni mukaan törmännyt:

- kuskin penkin kiinnitykset kuluu jotenkin väljiksi niin että penkkiin ilmestyy klappia
- takamoottorissa tai sen ripustuksessa joku pusla menee väljäksi, niin kone alkaa liikkellelähdöissä heilumaan ja kolisemaan
- takajarrusatulat jumittaa, tähän on ihan tehtaan kampanja, jossa vaihdettu ilmeisesti kaikkiin autoihin paremmat satulat
- joissain uudemmissa vuosimalleissa ollut etujarrujen kolinaa, jota on korjattu vaihtamalla jarrupaloja
- etuiskareiden suojakumit kuluu haitariosastaan puhki. Tämä löytyy munkin autosta, mutta en ole antanut haitata. Vaihtotyö olisi niin iso että samalla vaihtaisi sitten uudet tolpat eteen muutenkin, joten voi vaikka antaa vanhojen iskarien hajota ennen kuin ryhtyy hommiin. Toki en ole kuullut yhdestäkään etuiskarivikaisesta Mitsusta, vaikka kaikissa tuntuu ne kumit olevan puhki.
- sähkölämmittimessä vastus tai useammat vastukset pimenevät
- lämmitysveden kierrossa oleva sihti tukkeutuu ja lämmitysteho pienenee. Tukkeuman epäillään johtuvan moottoriin lohkon valun yhteydessä jääneestä hiekasta. Omastani sihdin irrotin ja putsasin, siellä oli pohjalla hieman hiekanomaista mujua, mutta lämmitysteho ei ollut vielä huomattavasti alentunut.
- ongelmia ullut kai myös lämmityskierron nelitieventtiilissä, joka säätää sitä lämmitetäänkö ohjaamoa moottorin jäähdytyskierrolla vai sähkölämmittimellä. Tämä on ihan mekaaninen termostaattivehje, ei sisällä elektroniikkaa.
- ilmeisesti lämmityskierron sähköpumpussakin on joillain ollut ongelmia, mutta nämä lämmitysongelmat menee usein vähän ristiin ja epäillään sitä ja tätä ja ei oikein saa nettijuttuja lukemalla selvää missä vika sitten lopulta oli
- parista moottorivauriosta olen kuullut jakoketjun hypättyä
- 160 tkm/8v akkutakuun nojalla on mennyt useampia ajoakkuja vaihtoon. Akku on siis ollut ehjä, mutta mittauksessa todettu kapasiteetin laskeneen alle takuurajan, joka on 70 % alkuperäisestä kapasiteetista. Nämä tuntuu olevan vahvasti yksilöitä, omassani on 144 tkm ajettuna ja 7,5v ensirekisteröinnistä (mutta 8v auton valmistumisesta) jäljellä 80,3 % alkuperäisestä kapasiteetista.

Ajoakusta vielä mainittava sen verran että muistan kuulleeni vain yhdestä akun toimimattomuudesta, ja siinäkin taisi olla niin että oli otettu mökkitiellä pohjakosketus, eli vika saattoi johtua siitä. Muuten akkuongelmat on rajoittuneet noihin kapasiteetin putoamisiin.

Yleisin tielle jättävä ja ihmisiä raivostuttava vika on 12V akun hyytyminen, jolloin autoa ei saa herätettyä eikä ajoakun latauskaan ala kun 12V järjestelmä on pois päältä. Sitä 12V akkua ei tarvita muuhun kuin auton herättämiseen ja latauksessa releiden kytkeytymiseen, koska aina kun auto on hereillä niin sähkö otetaan ajoakusta myös 12V järjestelmään. Ja polttomoottori käynnistetään myös ajoakun sähköillä generaattorin voimin. Koska 12V akku on niin pienellä rasituksella, sen hyytymisen huomaa sitten vasta kun auto ei enää herää tai latauksen releet vedä. Tämä on kuitenkin kaikkien hybridien yleinen ongelma, ja eipä ne 12V akun ongelmat ihan tuntemattomia liene kellekään autoilijalle tekniikkaan katsomatta. Ei siis voi sinänsä syyttää tyyppiviaksi, vaan on autoilun tyyppiongelma, ja hybridiautoilun erityisesti.

Omien kokemusteni nojalla ja myös nettikirjoittelun perusteella sanoisin että aika vähävikaisia nämä on olleet.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Hakke
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Ti Touko 27, 2008 18:56
Paikkakunta: lappeen Ranta

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja Hakke »

Mielenkiintoista oli lukea talviajokokemuksista lämpimässä tallissa säilyttäen ja ilman :mrgreen: Yllättävän ison eron tekee tosiaan bensankulutuksessa tuo, että saa etenkin kovemmilla pakkasilla lähteä lämpimästä tallista, lämpimällä akulla. Itsellä on mitsu ulkoruokinnassa kesät, talvet, silti olen ihan suhteellisen tyytyväinen ollut kulutuspuoleen. Toki omaan tulee kilometrejä myös vähän eri tahtiin, luokkaa 22tkm / vuosi.

Kyllähän nuo peilit tosiaan kovemmilla pakkasilla vähän häijyä ääntä taittuessaan pitävät, itsellä ei tosin koskaan ole vielä jääneet jumiin. Toki jos tuo häiritsee tai arveluttaa, asetuksista saa säädettyä peilien taittumiset myös pois päältä.

Onko teikäläisen käyttämässä huoltokorjaamossa tullut tuo akun kapasiteettilukema määräaikaishuollon yhteydessä, vai oletko seuraillut sitä pelkästään WD:sta?
1. Mitsu Outlander PHEV MY15, 2. 9-5 2.0t -03 Wagon
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Rattivaihde kirjoitti:
Pe Maalis 04, 2022 18:39
Heräsipä tästä taas vaihteeksi ittellekki kiinnostus mennä sähköautoja koeajamaan. Yritän tukahduttaa sen taas kuoliaaksi, kun asia ei ole ajankohtainen tod.näk. ainakaan pariin vuoteen ja pelkään että mm. dieselin nakutuksen kuunteleminen, 120€ tankkaukset ja olematon ohituskiihtyvyys tuntuisivat sitten vieläkin ärsyttävämmiltä.
Orastavaa Ampera kuumetta havaittu. Exceliä tehty, facen Volt / Ampera ryhmää luettu. Teorian tasolla auto maksaisi itsensä säästyneinä polttoainekuluina takaisin. Kuitenkin ajatus osamaksusta ja etenkin rautajousisesta hirvittää. Kunnossa oleva (kop, kop :lol:) hydealusta on vaan niiiin mukava.

Aika näyttää, tuleeko joku partakone tuohon pihaan joskus. Toistaiseksi on hyvä kieltäytyä, kun tänä vuonna taitaa olla vielä kaksi Lapin reissua edessä. Niissä tuo HVO:lla pyörivä maamoottori yhdessä mehuisan alustan kanssa puoltaa vielä paikkansa.

Toivottavasti en joudu perumaan puheitani ennenaikaisesti :mrgreen:.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13167
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Hakke kirjoitti:
Ma Maalis 21, 2022 15:08
Yllättävän ison eron tekee tosiaan bensankulutuksessa tuo, että saa etenkin kovemmilla pakkasilla lähteä lämpimästä tallista, lämpimällä akulla.
...
Onko teikäläisen käyttämässä huoltokorjaamossa tullut tuo akun kapasiteettilukema määräaikaishuollon yhteydessä, vai oletko seuraillut sitä pelkästään WD:sta?
Se mun purettu talli ei edes ollut lämmin. Tai siis se oli tiilirakenteinen luola josa "eristeenä" seinissä kahden tiilikerroksen välissä ilmarako ja katolla joku 15 cm purua betoniholvauksen päällä. Ei siellä sisällä Turun talvissa juurikaan pakkasta ollut, joskus kun osui pidempi pakkasjakso -10 astetta tai enemmän, laski tallissa lämpötila ehkä -3 asteeseen. Muuten oltiin sellaisissa ruosteystävällisissä 0-5 asteen lämpötiloissa talven läpi. Mutta tuokin lämpötila auttaa kyllä patteriautolla tosi paljon, kun akku ei mennyt koskaan tallisäilytyksessä kunnolla pakkaselle eikä siis lähellekään sitä -10 asteen rajaa, jolloin pakkokäynnistää polttomootorin eikä salli ajaa akulla ennen kuin se lämpeää.

Uudessa tallissa tulee varmaan pidettyä sellaista 15 astetta ilmalämpöpumpulla, eli voi puhua jo oikeasti lämpimästä ja kuivasta tallista.

Ne kaksi huoltoa mitä olen nyt teettänyt on tehty Turun Auto-Centerin marmorilla. Ei ole ajoakkua mitattu, sen sijaan viime huoltokerralla mittasivat pyytämättä ja yllätyksenä 12 voltin akun, ja tästä liitettiin huollon paperinivaskaan erillinen kuitti. Facebookin mitsuryhmässä tämä on hämännyt joitain luulemaan että ovat saaneet ajoakun testiraportin. Mutta siis pelkästään Watchdog-sovelluksella olen itse akun kuntoa seurannut.
9000 automaatilla kirjoitti:
Ma Maalis 21, 2022 19:21
Orastavaa Ampera kuumetta havaittu.
Ämperi pihaan vaan jos yhtään kiinnostaa ja auton ominaisuudet riittää. Sillähän pääsee helposti lappiinkin saakka ja hieman pidemmätkin reissut sujuu sulavasti pelkällä sähköllä jos akku on kunnossa.

Toki ymmärrän myös tuskan siitä että juuri niitä itselle tuttuja ominaisuuksia ei välttämättä uusiin voimalähteisiin ole yhdistettävissä, tosin ei taida hydejousitusta saada uutena enää mihinkään autoon, sitikkaankaan, oli moottori sitten minkälainen tahansa.

En tiedä muista mutta jotain sitä itselle syntyy aina sellaisia itsenikin yllättäviä mieltymyksiä autoihin, joita ei ole ennen vilkaissutkaan. Muistan vielä hyvin sen kesäisen yön 2017, kun unettomana makasin mökin sohvalla aamiyöllä ja näin valon. Vielä olen kyennyt vastustamaan kutsumustani eli en ole laittanut Berlingoa pihaan :mrgreen:

Toki syynä on myös se, että tarjolla oli tuolloin vain dieseleitä automaattina, ja nykyisen mallin tultua markkinoille auton perusideasta hävisi nousseen hinnoittelun vuoksi merkittävä osa savuna ilmaan. Ja nythän Linkoa saa uutena vain täyssähkönä, mikä periaatteessa olisi kaikkien unelmien täyttymys, mutta siinä ankarahko hinnoittelu Berlingon perusideaan nähden sekä pieni akun kapasiteetti vähentää houkuttelevuutta huomattavasti.

Uudempi esimerkki on sitten tämä jokin aika sitten raportoimani Audin e-Tron, jonka kanssa olen yllättänyt itseni taas perinpohjin. Ei mulla silleen ole Audia vastaan ollut koskaan mitään, mutta en todellakaan ole vilkaissutkaan Audeja enkä varsinkaan isoja Audin katumaastureita, mutta nyt silmä bongaa jokaisen vastaantulevat e-Tronin ja Nettiautossakin niitä tulee selailtua muutaman päivän välein.

Raision J. Rinta-Joupin e-troni näyttää olevan edelleen kaupan. Ei ole ehkä myyjä vieläkään löytänyt sitä potentiaalisille ostajille koeajettavaksi kun ovat tulleet sitä kyselemään :mrgreen: . EIkä ole myyjä mullekaan soitellut perään vaikka selkeästi ilmaisin mielenkiintoni kyseistä yksilöä kohtaan ja yhteystiedot jäi kyllä heille kun koeajolaput Polestarista tehtiin. Ehkä mun naama ei sitten näyttänyt riittävän maksukykyiseltä :mrgreen:

Noi kyllä tuntuu muuten liikkuvan aika liukkaasti. Tuohon ihan meidän viereen tuli yhteen vaihtoautohalliin edellisviikolla e-troni, ja pohdin silloin että jos olis mennyt viikko sitten vapaapäivänä kattelemaan. Mutta sepä ei viihtynyt Nettiautossa paria päivää pidempään, eli en ehtinyt häntä tavata.

Saas kattoa muuten josko ekaa kertaa pitkään pitkään aikaan tulisi sellainen tilanne että elämäntilanne laittaa ihan järkisyistä vaihtamaan autoa. Potentiaalinen työkuvion muuttuminen meinaan johtaisi siihen että tulisi säännöllisesti ajeltua vähän kauemmaskin kuin nykyiselle konttorille alle viiden kilsan päähän. Ja matka olis sellanen että excelit kääntyisi aika pian siihen suuntaan, että täyssähkö olis laitettava pihaan, tai ainakin sen kanssa pääsisi jo lähelle Mitsun naurettavan edullisia käyttökuluja. Vielä on aikaista sanoa mitään, mutta kyllähän automiehellä on ekana mielessä autonvalinta kun ruvetaan työkuvioita rukkaamaan :mrgreen:

Töpselikärsälle itselleen ei kuulu mitään sen ihmeellisempää. Tänään piti käydä lorottamassa 15 litraa fossiilimehua tankkiin, kun tuli 99 päivää täyteen edellisestä tankkaamisesta. Silloinkin laitoin 15 litraa tankkiin ja aika tarkkaan tuo määrä oli ehtinyt tässä palaa. Watchdog sanoo että tämän vuoden aikana on kertynyt kilsoja 1177 kappaletta ja bensaa palanut 9,7 litraa, eli kulutus olisi 0,8 litraa sadalle. Mökkiä kauempana en kyllä taida olla käynyt uuden vuoden jälkeen, että ei se mikään ihme ole.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

^
No eikös se kannattaisi rukata sitä työkuvioita sen verran, että tulisi sähköliisari kytkykauppana :wink:

Olen sun Outlander-tarinat lukenut pariinkin kertaan ja kyllä ajoittain tulee selailtua nettiautoa sillä silmällä. Phevi voisi kyllä olla realismia, koska mitään useiden kymppitonnien sähköautoa ei kyllä pihaan tule, aivan niin paljon sähköautot eivät napostele ja autot yleensäkään. Tavallaanhan hommasin tuon avon osin siksi, että säästän sillä rahaa. Oletan sen tuovan riittävää fiilistä ja samalla erityisesti toivon sen laskevan kroonista autokuumetta noiden omassa mittakaavassani järjettömien haaveiden osalta.

Ellei sitten ensimmäisen kappaleen tarina toteutuisi omalla kohdalla.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13167
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

2.polvi kirjoitti:
Ma Maalis 21, 2022 20:37
^
No eikös se kannattaisi rukata sitä työkuvioita sen verran, että tulisi sähköliisari kytkykauppana :wink:
Ehkä kannattaa, ehkä ei. Kuvio voi olla sellanenkin jossa kannattaa nimen omaan ajella omalla (tai itse liisaamalla) sähköautolla.

Laskutikku otetaan kouraan jos asiat etenee ja saan tarkemmat speksit joiden pohjalta tehdä analyysiä.

Eläkä huolehdi, jos sähköautot ei napostele vielä kauheasti. Laitat phevin, niin hetken kuluttua muut kuin sähköautot ei enää napostele tipan mittaa :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin