Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Kyllä kai se Linko ylämäkeen jaksaa, kun sama moottori on myös Jumpyssä/Expertissä/Proacessakin (ja ehkä Opelissa?). :D Noista löytyy suurempiakkuinenkin versio (muistaakseni 75 kWh) jota ei tähän mennessä ole ollut tarjolla mihinkään muuhun sähköversioon, mutta ans kattoo.

Ittelle oli suuri pettymys, että uusi C5(X :facepalm_man: ) ei ole edes saatavilla sähköversiona, kun muistaakseni huhut kertoivat alunperin päinvastaista. Eipä tartte himoita.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kesäkuu:
matkaa 223 km
sähköä 60 kWh
bensaa 0,8 litraa
Rahaa näihin 8 €

Alusta (10/2019) laskien:
matkaa 12 679 km
sähköä 3288 kWh
bensaa 167 litraa
Rahaa näihin 547 €
Kulutus ja kulut per 100 km: 1,3 litraa + 26 kWh eli 4,3 €

Ennätyskuukausi kyllä noiden kilsojen vähyyden osalta. Auto liikkui kuun aikana vain 11 päivänä ja niistäkin neljänä ajoa tuli max 6 km. Siihen mahtui esimerkiksi äänestyspäivä kun satoi kaatamalla ja ajoin tuohon parin kilsan päähän fillarin sijasta autolla, toinen kerta oli kun menin muksun kanssa koronatestiin kilsan päähän ja totesin että ehkä helpompi mennä drive-in -testiin autolla kuin fillarilla ja pyöräkärryllä. 80 % kuun ajoista tuli ihan pelkästä mökillä käymisestä. Osasyynä myös nätti kesäkuu, ali Oldsilla on käyty hoitamassa asiat aika monena päivänä ja työpaikalla kun olen käynyt, niin olen ollut liikkeellä fillarilla tai Hondalla, kun senkin koneremontti tuli reilu viikko sitten valmiiksi.

Kesäkuun osalta Mitsun kulut näyttää luokkaa siltä, että omistaminen maksoi ehkä 30 kertaa sen mitä auton käyttäminen. Siis vakuutus, verot ja arvonalenema (~300 €) versus käytetty energia ja renkaiden kuluminen (~10 €). Huollotkin mulla tehdään kalenterin eikä kilsojen mukaan, kun ajoa tulee sen verran vähän. Ja näillä kilsoilla oikeastaan renkaatkin kovettuu vaihtokuntoon kalenterin mukaan ennen kuin kuluvat kilsoista.

Tän ekan vuosipuoliskon saldo oli noin 3200 km, eli ollaan pudottu mulle tyypillisestä 8 tkm/v suoritteesta tuonne kuuden tkm:n luokkaan. Alkais taksilla suhailu jo tuntua mielekkäältä, kunnes laskee mitä maksaa ajella tilataksilla mökille ja takaisin ja vielä usein peräkärry perässä :D

Ei muuten mitään, mutta koko töpseliautoilun rahansäästöidea vesittyy, jos auto vain seisoo pihassa valuttamassa jälleenmyyntiarvoaan sadevesiviemäriin. Ei silti viittis alkaa sen takia ajamaan ympyrää että numeroiden suhde näyttäisi miellyttävämmältä.

Heinäkuulle odotettavissa ihan eri lukemia, kun ehkäpä tänä kesänä uskaltaa poistua omasta maakunnastakin toisin kuin viime kesänä. Mutta saas nyt nähdä kun koronakäyrät taas keulii :(
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
repa
"Aero"
Viestit: 390
Liittynyt: La Loka 11, 2003 19:29
Paikkakunta: Salo

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja repa »

Kaverilla on tuollainen hybridi outlander käytössä tuolla keskisessä Saksassa, auto ei käynnisty latauksen jälkeen, ja pitää viedä korjaamolle. On tehnyt sitä muutaman kerran. Mitsu ilmoittaa ettei saa käyttää muita latauspisteitä kuin heidän ilmoittamansa, niin on tehty ja siitä huolimatta valmistaja pyrkii sälyttämään vastuun käyttäjälle. Tämä on kuitenkin tunnustettu ongelma mitsussa, korjaamon mukaan. Auto on alle vuoden vanha ja kuski on täysin kypsä autoonsa.
#2260
96V4 MR
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tää oli varmaan Chademo-pikalatauksessa? Suomessakin on mennyt joitain autoja vikatilaan Lidlin ja K-latauksen latureissa. Autoista ei ole hajonnut mitään, vaan vikatilan nollaamalla matka jatkuu. Nollaamiseen on tarvittu joko paikan päälle läppäri jolla pääsee auton systeemiin kiinni, tai hinuri joka on vienyt auton marmorille nollattavaksi. Mikään 12v akun irrottelu tai geneerinen OBD:n kautta tehtävä vikakoodinollaus ei ilmeisesti auta.

Jostain luin että vika on latureissa eikä autossa, mutta tiedä häntä. Joku kommunikaatio- ja turvajärjestelmäyhteensopimattomuus noissa tuota aiheuttaa. PK-seudulla ainakin kahden Lidlin latureista on varoiteltu että useampi Mitsu on saatu vikatilaan. Mutta autokin voi siis olla liian herkkä menemään vikatilaan. Facebookista luin että joihinkin uudemman pään autoihin on vaihdettu joku akun päällä oleva kontaktori, minkä olisi pitänyt auttaa tähän ongelmaan.

Itselläni ei ole Turun seudun Lidlien pikalatureilla ongelmia ilmennyt, toki niiden käyttö on ollut hyvin vähäistä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Huolto varattu Turun Auto-Centeriin elokuun viimeiselle päivälle. Edelliset kaksi huoltoakin tehty 31.8. joten jatketaan tällä samalla linjalla, niin ei kukaan pääse väittämään että mun omistuksessa olisi huoltovälit venyneet :mrgreen:

Kilsoja oli edellisessä huollossa ollut näköjään 134214. Nyt on mittarissa 139478 km, mutta tuohon ehtii kertyä vielä ehkä vajaa tonni ennen huoltoon menoa. Kilsoista ei siis tuo venyminen ainakaan jää kiinni.

305 euroa lupasi hinnaksi, mikä on kai ihan kohtuullisesti. Viime vuonna meni muistaakseni 210 euroa, mutta tänä vuonna vuorossa on joka toinen vuosi tehtävä isompi huolto, joka sisältää jarrunesteen ja raikkarin vaihdot. Siihen nähden satkun lisähinta on ihan ok. Kalliiltahan nää tuntuu kun aikaisemmat autot olen aina itse huoltanut, mutta se kolmen timantin leima on kiva saada. En nyt tällä kertaa kysellyt Autojerrystä muita tarjouksia, viimeksi sieltä olisi saanut pajaukoilta muutaman kympin halvemmalla.

Heinäkuu mennyt mukavasti pelkällä sähköllä, ajoa kertynyt 380 km. Suunnitelmissa tälle ja ensi viikolle bensaa vaativia reissuja, joten ehkäpä käyn tankkaamassa täyteen ennen niitä, niin saa uutta verta tankkiin ja tankkauslaskurin taas nollattua. Edellisen kerran siis tankattu toukokuun alkupuolella, eli noin kuukauden päästä viimeistään pitäisi käydä joka tapauksessa liruttamassa bensaa tankkiin välttääkseen pakkopolton.

Unohtui muuten ottaa ilmastointihuolto tuohon samaan käyntiin. Pitänee kysellä josko siellä olis kokonaisedullinen tarjous. Ei tossa kylmästöinnissä mitään vikaa ole, mutta ennakoivasti hyvä ottaa jos saa järkevällä hinnalla.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tankkiin holahti reilu 22 litraa bensaa tänään. Nyt on tankki täynnä ekaa kertaa sitten tammikuun lopun. Kilsoja siitä kertynyt reilu 3100 ja tankkiin meni tämän päivän tankkauksen lisäksi toukokuussa 15 litraa. Keskikulutus siis vajaa 1,2 litraa sadalle, kun ajotietokone näytti kulutukseksi 1,1 litraa. Tosin pyssy napsahti jo reilun 21 litran kohdalla, eli aika hilkulla josko se todellinenkin pyöristyis 1,1 litraan.

Naapuri soitti eilen kesken puistopiknikin että muistanko missä Töpselikärsässä on rengasavain. Oli omallaan matkalla kotiin landelta ja oli alkanut pyörä kolisemaan. Pikadiagnoosi oli ollut että pyöränmutterit on löystyneet tai pyörän napa tai laakeri on paskana ja siksi pyörä heiluu kilisten.

Siinä kesken puistokännäilyn en osannut sopertaa muuta kuin että kai ne siellä takaluukun välipohjan alla on, en oikein tarkemmin muista. Sieltä oli kuulemma saksitunkki löytynyt, mutta ilman kampea eikä rengasavaintakaan näkynyt missään.

Olivat jonkun maatilan pihaan pysähtyneet asiaa ihmettelemään ja sieltä löytyi sitten avain ja homma tuli sillä kuntoon, eli mutterithan ne oli löysät. Renkaat vaihdettu keväällä jossain pajalla. En sitten tiedä oliko muistettu omistajan toimesta jälkikiristää, ehkäpä ei. Joka tapauksessa kun aina valitetaan että pajan pojat vetää pultit apinamomenttiin, niin ehkä se johtuu siitä että muutama asiakkailta irronnut pyörä on huonompaa mainosta kuin ylimomenttiin vedetyt pultit? Vaikka siis irtoaminen olisi asiakkaan jälkikiristämättömyyden syytä.

Tänään aamuhuuruissa piti sitten tutkia omasta autosta että mitä sieltä takapaksin levyn alta löytyy. Kompura, varoituskolmio ja saksitunkki, mutta ei kampea eikä rengasavainta. Keksin sitten kurkata sivussa olevaan salalokeroon ja sieltähän ne paljastui:

Kuva

Ei toi nyt mikään kauhea salajemma ole, mut vähän hämäävä paikka kun kaikki muut palikat on siellä pohjalevyn alla. Ja siellä olis tilaa noille kahdelle kalullekin ihan hyvin.

Tossa kannessa näyttäis olevan kahden kalun kiinnikkeet tyhjinä, mut tarkistutin naapurilla että samat vehkeet siellä heilläkin on ja kaksi tyhjää kiinnikettä, että eiköhän siellä kaikki tehtaalta mukana lähteneet ole tallessa.

Mutta tulipa laitettua muistiin noiden sijainti ja tsekkasinpa varuiksi pyränmutterien kireydenkin ennen kuin lähdettiin ajelemaan saaristoon. Ja perille päästiin kaikki neljä pyörää mukana :D
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Auton mittariin kierähti eilen 140 000 km täyteen matkalla Tervakosken Puuhamaasta kotiin. Samalla reissulla tuli sitten poltettua bensaa oikein iloisesti, niin eipähän pääse tankkiin vanhenemaan :mrgreen:

Heinäkuun lomakausi näkyi taas kilsamäärissä sekä bensamäärissä. Tuollainen 400 km kolmen päivän lomareissu heilauttaa noita lukuja aika tehokkaasti, vaikka toki matkan aikana pääsi kerran välilataamaankin. Tosin pitkän ajan seurannassa aiheutti vain hienoista värinää kokonaislukuihin.

Heinäkuu:
matkaa 979 km
sähköä 132 kWh
bensaa 29 litraa
Rahaa näihin 64 €

Alusta (10/2019) laskien:
matkaa 13 658 km
sähköä 3420 kWh
bensaa 196 litraa
Rahaa näihin 611 €
Kulutus ja kulut per 100 km: 1,4 litraa + 25 kWh eli 4,5 €

Karmea kolmen litran keskikulutus kuukaudelle, mutta historian paljastaa että viime vuoden heinäkuussa meni vielä enemmän (3,2). Muuten ei sitten yli kolmen litran kk-keskikulutuksella ollakaan menty.

En muista olenko paljonkin haukkunut Mitsun automaatti-ilmastointia ennen, mutta tuli tuolla reissulla todettua, että automaattisuus on aika suhteellista tuon vehkeen kanssa. Ainakin kun vertaa Saabiin. Jos ulkona on 18 astetta lämmintä mutta aurinko paistaa tehokkaasti, lämpötilan pyynti sisälle on 21 niin sisällä on kuuma. Tää ei siis osaa oikein huomioida auringonpaisteen merkitystä sisälämpöön ja lisätä jäähytehoa kun paistaa kunnolla. Tuossa kohtaa riittää yleensä että lisää propelin nopeutta manuaalisesti, kun näytön mukaan automaattiasennolla ilmanvaihto pysyy alimmalla teholla. Sisään tuleva ilma on siis ihan kylmää, mutta sitä tuodaan liian vähän. Paremmin tuo toimi sitten kunnon helteillä. Kun ulkona on 28 astetta, niin tyhmempikin autokylmästöinti ymmärtää että nyt tarvitsee puhallella riittävällä teholla.

Akun kapasiteetin vajuamista tulee tietenkin aika-ajoin seurailtua. Uutenahan akku on 38 Ah, ja siitä lasketaan sitten prosentteina State-of-Health. Watchdog-sovelluksella pääsee tuohon tietoon käsiksi ja viimeksi on SOH päivittynyt kesäkuun 20. päivä ja uusin lukema on 31 Ah eli 81,6 %. Mielenkiintoista on se, että kun loppuvuodesta 2019 pääsin lukemaan SOH:n ekaa keraa n. 128 tkm kohdalla (eli 12 tkm sitten), oli lukema 33,2/87,4 %. Tuosta kun laskee mitä pudotus on ollut auton aikaisemmilla omistajilla n. 5,5 vuoden/128 tkm aikana vs. mitä se on mulla ollut nyt reilun 1,5 vuoden/12 tkm mittausjakson aikana, niin kilsoihin suhteutettuna pudotus on jyrkentynyt huomattavasti, ja ajan suhteenkin pudotus on selvästi nopeampaa kuin ennen.

Jokin siis mun käytössä kuluttaa akkua enemmän kuin aikaisemmilla omistajilla, ja looginen päätelmä lienee että se on sähköajon suuri osuus ajetuista kilsoista. Jotenkin näyttäisi myös siltä, että alenema etenee enemmän kalenterin kuin kilsojen mukaan.

Tämä Battery Management Unitin antama SOH-lukema ei ole kuitenkaan absoluuttinen totuus vaan elektroniikan laskema arvio, ja Mitsuyhteisössä on paljon näkemyksiä siitä onko akku oikeasti niin kehnossa kunnossa kuin mitä BMU raportoi. Enkä itsekään ole kyllä huomannut sähkörangessa oikein mitään vajoamista omistusaikanani, vaikka akun kapasiteetissa olisi tuon mukaan tapahtunut melkein 10 % vajoaminen. Toisaalta ajotapa on voinut koko ajan kehittyä taloudellisemmaksi, ja tämä saattaa kompensoida kapasiteettimuutosta. Joka tapauksessa tuntuu esimerkiksi että tuolla vakiomökkimatkalla sähköä on nykyisin pihaan päästesä jäljellä jopa enemmän kuin mitä oli viime kesänä samoilla matkoilla.

Akun kapasiteettitakuu, jonka raja on 70 % SOH, on 8v/160 tkm. Autolle tulee nyt syksyllä 7v täyteen käyttöönotosta ja matkaa takuun päättymiseen on 20 tkm. Eli tällä vajuamistahdilla on turha haaveilla uudesta akkupaketista tehtaan piikkiin. Toisaalta akun kuntohan on ihan hyvä edelleen, eli en osaa uutta akkua kaivatakaan.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
KVikstedt
"Tuplakaasari"
Viestit: 96
Liittynyt: To Syys 30, 2004 19:49
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja KVikstedt »

Kiitokset hienosta ja seikkaperäisestä kertomuksestasi. Kommentti SI-yksiköiden käytöstä; tuhat (t) x tuhat (k) = miljoona (M) -> tkm=Mm.
T: Kaitsu (ingenjööri vm. 1982)
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Paljos puuhamaan reissun kulutus oli, katoit kumminki :mrgreen:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Watchdog sanoo 24,1 litraa ja 402 km elikkäs aikast tasan kuus litraa sadalle. Päälle reilu pari akullista sähköä, eli vajaa 20 kWh.

Melkein koko reissu siis maantie- ja motariajoa 80-120 km/h. Turku-Lempäälä 5,2 litraa sadalle +akullinen, Lempäälä-Piuhamaa motarihurjastelu 6,3 litraa/100 km +akullinen. Ja mittarin nollauduttua puuhailun aikana oli kotimatkan kulutuslukema ruudussa 7,2 ja samaan tulokseen pyöristyy Watchdoginkin lukema. Tälle matkalle startattiin siis akku tyhjänä, eli ladattu sähkö ei osallistunut matkantekoon.

Näistä siis keskikulutukseksi koko reissulle tuo kutonen. Ihan totutun mukaisia kulutuslukemia töpselikärsälle. Pienellähän tuo kokoisekseen kulkee pidempääkin matkaa, mutta ei silleen ole mikään varsinainen säästöihme.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

AZP kirjoitti:
To Heinä 22, 2021 17:05

Naapuri soitti eilen kesken puistopiknikin että muistanko missä Töpselikärsässä on rengasavain. Oli omallaan matkalla kotiin landelta ja oli alkanut pyörä kolisemaan. Pikadiagnoosi oli ollut että pyöränmutterit on löystyneet tai pyörän napa tai laakeri on paskana ja siksi pyörä heiluu kilisten.

Siinä kesken puistokännäilyn en osannut sopertaa muuta kuin että kai ne siellä takaluukun välipohjan alla on, en oikein tarkemmin muista. Sieltä oli kuulemma saksitunkki löytynyt, mutta ilman kampea eikä rengasavaintakaan näkynyt missään.

Olivat jonkun maatilan pihaan pysähtyneet asiaa ihmettelemään ja sieltä löytyi sitten avain ja homma tuli sillä kuntoon, eli mutterithan ne oli löysät. Renkaat vaihdettu keväällä jossain pajalla. En sitten tiedä oliko muistettu omistajan toimesta jälkikiristää, ehkäpä ei. Joka tapauksessa kun aina valitetaan että pajan pojat vetää pultit apinamomenttiin, niin ehkä se johtuu siitä että muutama asiakkailta irronnut pyörä on huonompaa mainosta kuin ylimomenttiin vedetyt pultit? Vaikka siis irtoaminen olisi asiakkaan jälkikiristämättömyyden syytä.
Naapuri infosi minua muuten että oli käynyt ilmi että hänen autonsa kesäpyörät oli kiinnitetty väärillä muttereilla. Mitsun orggisvanteissa on laippamutterit ja tarviketalvivanteissa sitten jotain muuta, esim mulla on ne yleisimmät kartiomutterit. Ei ollu naapurilla tullut moinen asia mieleenkään kun oli pajalle toimeksiannon renkaanvaihdosta keväällä antanut, kun kyseessä oli auton eka renkaanvaihto hänen omistuksessaan. Ja pajan pojat oli vain tehneet työtä käskettyä, eli vaihtaneet renkaat yhtään katsomatta minkämuotoiset reijät niissä vanteissa on :facepalm_man:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
automies
Matalapaineturbo
Viestit: 185
Liittynyt: Su Syys 27, 2015 18:04
Paikkakunta: Tuusula

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja automies »

Tyypillistä rengasalan ammattilaisten toimintaa. :evil:
Nyt: Saab 9-3 Cab MY08
Ex: 9-5 Aero Wagon MY08, 9-3 TiD Wagon MY08, 9-5 SE Wagon MY99, 9000 CS MY96, 9000 CC MY87
900aero-84
"Hirsch"
Viestit: 938
Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja 900aero-84 »

Sää saat SOHhin nousemaan ku ajat lataamatta tankin tai kaks ihan bensalla. Mulla nyt 24%/86% eli akun käyttö ikkuna melnein kuin uudessa joka on 30%/95%

Eli toisin sanoen arvuutukseesi ajotyylistä on oikea vastaus akun "huonomiseen"

Itse pää asiassa ajan pelkällä sähköllä mutta nyt sen melkeen kaksi tankkia bensalla niin akkuhan korjaantui kuin itsestään jos näin haluaa asian ajatella.
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

^mitä nuo kauttaviivaa ennen olevat prosentit meinaa? Ja oletko saanut Watchdogin SOHiin ihan merkittävän korotuksen ajamalla bensalla?

Siitähän on netin syövereissä jos minkämoisia tarinoita miten SOHin saa nousemaan kun ajelee tai käyttää autoa tietyllä tavalla. Yksi FB-ryhmässä esillä ollut metodi on ajaa maantieajoa Charge-mode päällä, eli polttokone käy koko ajan ja luppoajan se käyttää akun lataamiseen. Kun on saanut 5-10 km rangea tällä metodilla, vaihtaa Chargen pois, jolloin mennään sitten se 5-10 km sähköllä. Ja sitten taas Charge päälle ja toistoa kunnes ollaan perillä.

Itse olen tuota tehnyt kun ajan pidempää maantietä, mutta kun sitä pitkää maantietä (>100 km) on tullut ajettua 1-2 kertaa vuodessa, niin ei tuosta paljoa ole itsellä raportoitavaa.

Toinen metodi on se tässäkin ketjussa esillä ollut tapa käyttää akku ajon jälkeen totaalityhjäksi (todellisuudessa sinne jätetään aina 20 % varausta) käyttämällä parkkilämmitystä, ja sen jälkeen hidas lataus täyteen. Ajon ja purun sekä purun ja latauksen välillä pitäisi vielä ottaa 2h odottelua. Tätäkin olen tehnyt, eikä SOH ole noussut.

Oma teoriani on että noi kikat toimii ok, kun autossa on BMU laskenut akun laskettua kapasiteettia todellista nopeammin, mutta ei muuten. Mulla kun on SOH aika hyvällä tasolla auton ikään ja kilsoihin nähden, niin ehkä mulla ei ole tuollaista laskuvirhettä järjestelmässä, joten ei ole mitään mitä korjata?

Netistä löytyy myös paljon kommentteja siitä miten "autoni on Hollannin tuonti, ollut liisuriautona ja varmaankaan ei ole juurikaan latailtu ja siksi akku kehnossa kunnossa". Itselläni on vähän sellainen mielikuva että tuon toteajilla on tiedossa se että auto on Hollannista, ehkä sekin että auto on ollut leasingsopimuksella ja mahdollisesti todellinen tieto siitä että akku on huonossa kunnossa. Muu on arvailua. Ensinnäkin leasingsopimus ei korreloi mitenkään sen kanssa kannattaako autoa ladata tai onko käyttäjällä mahdollisuus ladata ja toiseksi en tiedä miksi hybriditilassa ajalminen ja lataamattomuus kuluttaisi akkua sen nopeammin kuin mitä ahkera lataaminen.

Mielenkiintoista tietty olisi jos pelkällä bensalla ajelulla saisi SOHiin buustia ylöspäin. En kuitenkaan ajatellut sen takia kärsiä pörinästä paria tankillista, kun nykyinenkin range toimii aika jees eikä tosiaan tunnu pudonneen.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1740
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Saako Mitsusta ulos lukemaa paljonko polttomoottorilla on ajettu kokonaiskilometrilukemasta?
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Vastaa Viestiin