Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13189
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Muistelin tällä viikolla, että tankkasin viimeksi joskus heinäkuun lopulla. Laskin sitten nopeasti tarkastettuani tankkauspäivän, että 99 päivää tulee täyteen kuun viimeinen päivä, ja silloin pitäisi polttokoneen hörähtää pakkokäytölle.

Aamulla sain ajettua auton tallista ulos sähköllä, mutta seuraavalla käynnistyksellä alkoi karsea meteli pellin alta ja ruutuun tuli maailmanlopun vikailmo :mrgreen:

Kuva

No kuten mittarista näkee, tankissa oli tilaa, joten ei kun Teboilille ja sieltä 16 litraa ysifemmaa tankkiin, hintaa 22,27 oiroa ja taas pysyi mäntämoottori hiljaa. Kilsan matkalla pumpun ääreen koje vei Watchdogin mukaan 2 desiä bensaa, eli kulutus turbosaappimaiset 20 litraa sadalla :mrgreen:

Muuten mentiin kuukausi tällaisilla lukemilla:

Lokakuu 2020:
matkaa 416 km
sähköä 118 kWh
- maksullista sähköä 109 kWh = 12 €
- ilmaista sähköä 9 kWh
bensaa 4 litraa = 5 €
kulutus yhteensä (28 kWh + 0,9 litraa)/100 km
toteutuneet energiakulut yht. 17 € -> 4,1 €/100 km

Alusta laskien (12,5 kk):
matkaa 8567 km
sähköä 2075 kWh
- maksullista sähköä 1771 kWh = 190 €
- ilmaista sähköä 305 kWh
bensaa 134 litraa = 190 €
kulutus yhteensä (24 kWh + 1,6 litraa)/100 km
toteutuneet energiakulut yht. 380 € -> 4,4 €/100 km

Edelleenkään en tankannut täyteen, joten nuo bensalukemat on vähän sinne päin. Varsinkin kun Watchdogin antama lukema tankissa olevalle polttoaineen määrälle ei nyt tunnu olevan ihan auringontarkka. 13,2 litraa näytti ennen tankkausta, siihen päälle 16 litraa bensaa, niin tankissa olikin mukamas 33 litraa ainetta.

Täyteen ei kuitenkaan viitsinyt tankata, kun tällä menolla en saa 15 litraa kulumaan helmikuuhun mennessä, jolloin tulee seuraavat 99 päivää täyteen ja alkaa pakkopoltto. Tankkaan täyteen siis vasta kun on pakko tai tiedän lähteväni pidemmälle reissulle eli että bensaa palaa kunnolla.

Talvirenkaita ajattelin nyt viikonloppuna vaihtaa, mutta kun ei ilmatieteenlaitoksen 15 vrk ennusteen käyrä painu alle nollaan missään kohtaa kuvaajaa, niin annan vielä olla. Mikäs siinä kitkoilla rullaillessa toisaalta, mutta kun ei etätöiden vuoksi ole myöskään oikein sellaisia aamuja että joutuu autolla lähtemään pakosta liikkeelle, eli pelivaraa löytyy. Ja etätyöt mahdollistaa myös sen, että jos aamulla onkin lumi maassa ja vaikkapa kymmeneltä pitää jonnekin lähteä, niin siinä lasten päiväkotiin viemisen ja liikkelle lähtemisen välissä ehtii vaikka kiskaista ne talvirenkaat alle.

Alkaa kyllä näkymään nyt toi etätyöskentely ja koronan muut vaikutukset ajomäärissä, kun katsoo muutamaa mennyttä kuukautta. Viimeisen kolmen kuukauden aikana autoon kertyi alle 1000 km ajoa. Ja ei ne ajot tästä loppuvuodelle yhtään sen isommilta näytä kuin mitä lokakuussa tuli. Voi hyvin tulla alle 500 km:n kuukausia tästä vielä putkeen montakin. Ei siinä mitään valittamista, ajamattomuus on pelkkää säästöä, mutta suhteellisestihan tällä laitoksella säästää sitä enemmän mitä ajaa, kunhan ajaa sähköllä.

Jotain uuttakin tuli löydettyä autosta, tai ei nyt löydettyä, mutta viimein tutustuttua ääniohjauksen käyttöön. Oon aina pitänyt kaikenlaista puheentunnistukseen perustuvaa vehkeiden ohjausta vähän dorkana. Meillä voi esim telkkua komentaa sanomalla kaukosäätimeen että lisää ääntä, vaihda kanavaa, parempaa ohjelmaa ruutuun ja niin pois päin. Kännykässä oon käyttänyt lähinnä satunnaisesti navigoinnissa puheohjausta, eli on ajossa kivampi painaa sitä mikin kuvaa ja sanoa "navigoi Kukkahattutädinkatu 27, Nummi-Pusula" kuin alkaa näpyttelemään osoitetta naviin.

No elikkäs, Mitsussa on ratissa sellainen puheohjausnappula, jota painamalla auto alkaa kuunnella. En ole oikein edes välittänyt tietää mitä kaikkea tuolla voi ohjata. Nyt tutustuin asiaan ja totesin että ihan näppärää on puheohjauksella kertoa, jos haluaa soittaa jollekulle. Eli kun luuri on auton bluetoothissa kiinni, painaa ruorista nappulaa ja sanoo "kool Hyppönen", niin Hyppönen saa puhelun. Harmi vaan että mulla on puhelimen luettelossa joku 350 nimeä ja Mitsu osaa hieman huonosti suomalaista ääntämystä. Koitin saada ääniapuria soittamaan vaimolle, niin se tarjosi mm. mutsia ja eksää, mutta ei sitä nyksää :mrgreen:

Sitten kun tutustuin paremmin käyttöliittymään, huomasin että poistamalla puhelimen luettelon linkkauksen autoon, voin tallettaa auton omaan osoitekirjaan vain halutut yhteystiedot puhelimesta, ja äänihaku hakee vain niitä. Tallensin sinne kymmenkunta yleisintä soittokumppania ja niille pääsee siinä kohtaa myös tallettamaan äänimerkinnän. Eli vaimolle äänimerkinnäksi vaikka "nyksä", niin sanomalla autolle "kool nyksä", lähtee puhelu oikeaan numeroon eikä eksälle :D

Mitsun monitoiminäytön käyttöliittymä tuolle puhelinluettelolle on niin surkea, että ei silleen haittaa yhtään, että ne 340 nimeä ja numeroa puuttuu sieltä. Jos haluan soittaa eksälle, niin voin näpytellä sen sieltä puhelimesta sitten. Mutsin toki talletin äänimerkinnän, niin voi huutaa äitiä apuun kun ahdistuu ratissa :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Hakke
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Ti Touko 27, 2008 18:56
Paikkakunta: lappeen Ranta

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja Hakke »

Ihan mahtavaa luettavaa, mukavasti on muutaman työpäivän luppohetket menneet kolmenkymmenen sivun läpilukemiseen :mrgreen:

Itselläni hyvin vastaava kulkine ykkösautona, vuotta uudempi ja karvanverran vähemmän ajettu. Tuli hankittua viime keväänä, Saksan tuonti, mutta lämmitysvastukset, penkinlämmittimet yms. onneksi löytyy. Tuohan on helppo koeajovaiheessa tsekata, jos monitoiminäytön asetusten takaa löytyy Remote Climate Control ja sieltä Heater, on auto varustettu tuolla lämmitysvastuksella. Ja tosiaan, ne putket siellä pohjassa kuskinpenkin alla on hyvä indikaattori myös.

Kadehdittavan hyvin on AZP jaksanut pitää kustannuksista kirjaa, ja toisaalta todella hyvin osuu ajoprofiili auton kanssa yksiin. Itsellä tulee päivässä se 50-60 km (joskin pystyn lataamaan duunissa tuossa puolessa välissä) josta noin 45 km (22,5 suuntaansa) on 100 km/h maantieajoa, ei kesäkauden ulkopuolella pelkkä akku riitä, vaan bensaa palaa käytännössä joka päivä jokunen desi. Keskimäärin tankillisella ajelee silti sen 1 500 km, eli keskikulutus mukavasti alle kolmessa litrassa satasella kuitenkin.

Tuo oli myös mielenkiintoinen tieto, että tuolla hallinta-appilla pystyy tuota esilämmitysaikaa pidentämään tuosta 10 minuutista. Omasta autosta wifi löytyy ja salasanakin on tiedossa, mutta ainakaan hakemalla ei puhelin tuota verkkoa löydä, pitänee selvitellä viimeistään seuraavassa huollossa.

Oliko AZP:lla muutes tietoa tuosta rengaspaineiden valvontajärjestelmästä, mihin mahtaa tuo mittaus perustua, vaihdoin eilen kanssa ekaa kertaa talvirenkaat tuohon alle (tuumaa pienemmät kuin kesänakit), ja rouva jo raportoi tien päältä, että auto pyytää rengaspaineiden valvontajärjestelmän huoltoa. Nopea googletus tosin paljasti, että autolle täytyy vain asetuksista käydä kertomassa, että renkaat on vaihdettu, ja ilmeisesti tuonne voi tallentaa kaksi rengassarjaa juuri talvi- ja kesärenkaita varten. Mutta tosiaan, ainakin talvirenkaissa on ihan normiventtiilit, eli johonkin pyörimisnopeuteen tuon valvonnan täytynee perustua?
1. Mitsu Outlander PHEV MY15, 2. 9-5 2.0t -03 Wagon
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja Haza »

Ei perustu abs se tpms vaan anturit pitää olla.
Ajotietokoneen kautta pääsee tosiaan vaihtamaan jos on kaksi sarjaa antureita autoon naitettu (ja kuittaamaan herjan jos on esim paineita säädelty ja siksi herjaa)

Ei se olisi ensimmäinen auto jossa on säästetty ja toisessa rengassarjassa puuttuu anturit..
Toisaalta siellä voi hyvin olla anturi takana vaikka päällepäin näyttää ihan tavalliselta kumiventtiililtä. Jos tietää mitä tekee niin venttiiliä vääntelemällä sen tuntee onko anturia.

Jos ne sinne laittaa niin elämää yksinkertaistaa jos saa tarvikeanturit ja kloonattua ne jotka on jo autoon naitettu. Jos se ei onnistu niin saattaa olla tarpeen käydä parittelemassa antureita merkkihuollossa koska yleismalliset laitteet ei usein osaa ohjelmoida kuin ensisijaisen sarjan.
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13189
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

^^ kiitos vaan palautteesta, kiva että joku jaksaa näin pitkän litanian lukea oikein alusta saakka, jos ei ole seurannut sitä viesti kerrallaan. Tuli mieleen ne kaverit jotka haki mun Saabin reilu vuosi sitten, olivat foorumin ketjun löytäneet ja alkaneet sitä lukemaan kun auton ostaminen oli mielessä, kunnes olivat huomanneet että ketjussa oli 58 sivua, ja into oli laantunut :mrgreen:

Asiaan tietenkin vaikuttaa myös se, että mun on tapana jaaritella rivitolkulla ihan tyhjänpäiväisiä :D

En tiedä montako sivua loppuunajetun Saabin projektitopicia jaksoivat lopulta lukea, mutta voin todeta että ostivat auton siitä huolimata että olivat ketjua lukeneet :mrgreen:

Haza taisi jo aika tyhjentävästi vastata tuohon kysymykseen rengaspaineseurannasta. Anturit siellä tosiaan pitäisi renkaissa olla ja mittariston tietokoneruudusta saa valittua asetuksista kumpi sarja kahdesta on alla. Mulla kun ei onneksi koko järjestelmää ole, niin en ole joutunut siihen sen enempää tutustumaan, kuin mitä ohjekirjasta olen mielenkiinnosta lukenut ja FB-ryhmästä muiden ongelmista kuullut.

Oletko koittanut resetoida wifin asetuksia autosta? Netistä löytyy siihen ohjeet: https://www.myoutlanderphev.com/forum/v ... php?t=3342

Ajattelin vain että jos wifiyksikkö on jotenkin jumissa, niin josko se tuolla tokenisi.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Hakke
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Ti Touko 27, 2008 18:56
Paikkakunta: lappeen Ranta

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja Hakke »

Mukava se on lukea hyvin kirjoitettua tekstiä, ja aina se työnteon voittaa :mrgreen:

Nojoo, tuo Hazan viesti tosiaan aika tyhjentävästi tilanteen avasi. Tuo oma auto kun tosiaan on Saksan tuonti, siinä ei ollut tuodessa kuin yhdet renkaat + vanteet, talvirengassarja on myyjäliikkeen hankkima. Voi hyvinkin olla että antureita ei ole ensinkään, tai jos on, ne on sitten parittamatta :facepalm_man: Täytyypä olla liikkeeseen yhteyksissä.

Pitääkin kokeilla tuota wifin nollausta, kiitokset vinkistä!
1. Mitsu Outlander PHEV MY15, 2. 9-5 2.0t -03 Wagon
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13189
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tänään meni viimein talvirenkaat alle. Parin yön päähän ennustettu lounaaseenkin lunta ja sinä aamupäivänä tiedän vielä lähteväni autolla liikenteeseen, joten turha enää viivytellä.

Aika tarkkaan 4200 km tuli kesärenkaille matkaa tällä kaudella ja pinnasta lähti reilu puoli milliä. Vielä menis noilla renkailla siis jopa 4-5 kesää ennen kuin pitää hankkia uutta. Eli tällä tahdilla tuskin tulen hankkimaan tähän autoon kesärenkaita. Nyt on kova toive päällä että eteläänkin saataisiin kunnon talvi, niin pääsisi hyödyntämään tuota nelivetoa ja oikeasti testaamaan onko noista Kumhon renkaista mihinkään. Todennäköisesti ei, mutta on ne ainakin hiljaiset.

Tällä viikolla tuli ekaa kertaa tilanne, jossa tietoisesti kaasupolkimella lähti polttokone käyntiin tehontarpeen vuoksi. Raskaampaa peräkärryä vetäessä noin on käynyt joskus ylämäissä, tosin silloin on kyllä ollut yleensä tiedossa että matkaan ei sähkö riitä muutenkaan. Nyt oli kuitenkin selvää että sähköllä olisin päässyt perille, mutta Saaristotiellä traktoria ohittaessa mutkan takaa ilmestyikin vastaantulija ja vaikkei siinä mikään hätä ollut, niin totesin että laitetaan nyt lappu lattiaan että päästään hyvissä ajoin omalle kaistalle.

Ja samana päivänä paluumatkalla piti ohittaa yksi en-tiedä-missä-aineissa ajeleva A-Mersu, jonka nopeus vaihteli välillä 40-70 km/h. Siinä kohtaa kaasujalan asentoon vaikutti oikeastaan poliisin kamera, joka oli juuri sellaisessa kohdassa, että jos en olisi ohitusta vähän enemmän kiirehtinyt, olisin palannut omalle kaistalle juuri kameran kohdalla, ja ohituksen jäljiltä jonkintasoista ylinopeutta. Nyt siis vedin oikein maanteiden sankariohituksen eli ensin talla pohjassa kunnon ylinopeutta, sitten omalle kaistalle, ja sitten jarrua, jotta kameran kohdalla oli taas sallitut ruudussa.

No noiden käynnistelyjen lisäksi ei polttokone olekaan pyörähtänyt tässä kuussa. Eikä ihme, kun kilsojakin on tullut keskimäärin alle 10 päivässä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13189
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Marraskuu 2020:
matkaa 407 km
sähköä 129 kWh
- maksullista sähköä 95 kWh = 10 €
- ilmaista sähköä 34 kWh
bensaa 0 litraa = 0 €
kulutus yhteensä (32 kWh + 0,0 litraa)/100 km
toteutuneet energiakulut yht. 10 € -> 2,5 €/100 km

Alusta laskien (13,5 kk):
matkaa 8974 km
sähköä 2206 kWh
- maksullista sähköä 1867 kWh = 200 €
- ilmaista sähköä 339 kWh
bensaa 134 litraa = 190 €
kulutus yhteensä (25 kWh + 1,5 litraa)/100 km
toteutuneet energiakulut yht. 390 € -> 4,3 €/100 km

Nollakulutus bensalle ei tarkoita, että kone ei olisi käynnistynyt marraskuussa, siitä enemmän tuossa edellisessä viestissä. Nyt vain kävi niin että muita käynnistyksiä ei tullut ja nuo ohitukset vei sen vajaa kaksi desiä bensaa, joka pyöristyy sitten nollaan ja kulutuslukemaksi 0,0 litraa/100km.

Sähkökulutus pomppasi kunnolla ylös marraskuussa lämmityslaitteen vuoksi. Mulle tyypillisessä pätkäajossa tulee kilsoihin nähden aika paljon kylmällä autolla liikkelle lähtemistä tai esilämmittämistä, jolloin sähkövastus puhkuu usein täysillä. Lisäksi loppukuusta ajelin oikeastaan kaikki ajot surutta lämmitylaite AUTO-asennossa ja 22 asteen lämpötilapyynnillä. Järkevämpää olis käyttää lämppäriä silloin kun sitä oikeasti kaipaa, esimerkiksi jollain kilsan-parin kauppareissulla se vastuksen huudattaminen on oikeastaan pelkkää energian haaskausta.

Tuo ulkolämpömittarin vastusmodi on siis osoittanut taas sopivuutensa, ilman sitä noilla lämmityslaitteen asetuksilla marraskuun kulutus olisi ollut melkein saman verran sähköä ja helposti päälle 10-20 litraa bensaa.

Jotenkin alkoi olla tylsä olo tän auton kanssa, niin päätin vähän harrastaa. Esilämmityksen saa tässä autossa päälle joko auton kosketusnäytöstä tai puhelimen appilla. Japanilaisilla kun on tuota videopeliosaamista reilusti, niin ilmeisesti siellä myös autoinsinööreillä on halu piilottaa vehkeisiin kaikenlaisia salaisia lisäominaisuuksia ja oikopolkuja videopelien tapaan. Niinpä Mitsun avaimellakin saa esilämmityksen tai -ilmastoinnin päälle yhdistämällä tietyn nastan avaimen piirikortista avaimen patterin miinusnapaan. Tälle funktiolle ei siis ole avaimessa nappia, mutta piirikortilla on kolmekin vapaata paikkaa mikrokytkimille, ja saatavilla on avainkuoria, joissa nämä nappulat myös löytyvät. Tavallisesti näitä lisänappuloita siis käytetään joissain toisissa malleissa tai vuosimalleissa ja markkina-alueilla mm. paniikkinappulana tai ajastetun latauksen ohituskytkimenä. TIetääkseni missään vuosimallissa Outlander PHEViä ei tuota esilämmitystä ole tehtaalta saanut avaimella napista päälle, vaikka Kurosawa-san on moisen ominaisuuden avaimen elektroniikkaan ja ohjelmistoon kyllä koodannut.

Viime talvena mulla oli yksinkertaisesti esilämmityksen ajastus aamulle, kun lähdin joka aamu päiväkodin kautta töihin samaan aikaan. Töissä on lämmin talli, joten esilämmitystä sieltä lähtiessä ei tarvittu. Satunnaisesti muina aikoina liikkeelle lähtiessä laitoin kännykästä lämmitystä päälle tarpeen mukaan. Nyt etätöiden takia vien lapset fillarilla ja jään yleensä kotiin tai lähden liikkeelle myöhemmin, eli autoilu on paljon epäsäännöllisempää. Tällöin ei vakioajastus ole oikein toimiva ratkaisu, ja olenkin käyttänyt kännykkäsovellusta ahkerammin. Mutta se on hidas, takkuilee ja käyttöliittymä on jostain 80-luvulta, joten jotain näppärämpää olisi kiva saada aikaiseksi.

Siispä netistä vähän opiskelua että mikä nasta pitää mihinkin yhdistää, avainkuoret autki ja hyppylangalla manuaalisesti testaamaan. Ja ihan löydettyjen ohjeiden mukaan tapahtui: kaksoisnapauttamalla langalla navat yhteen meni auton ovet lukkoon ja lämmitys alkoi hurisemaan.

Postikuluineen vajaalla yhdeksällä eurolla Aliexpressistä tiluuseen 2 kpl avaimenkuoria paniikkinappulalla, ja pitää vielä selvittää minkä kokoinen mikrokytkin olisi sopiva jotta nappula myös toimii. Onneksi tossa kävelymatkan päässä kotoa on komponenttikauppa, siellä vois käydä ihan palvelutiskillä avatun avaimen kanssa mittailemassa valikoimaa. Ei tarvi tilata 100 kpl pakettia sokkona postimyynnistä.

Näitä avainmodeja on yksi suomalainen harrastaja tehnyt 50 eurolla per avain, mutta näillä hinnoilla täytyy ensin kyllä kokeilla itte. Sitten kun olen kolvannut molempien avaimien piirikortit paskaksi, sopiikin hakea marmorilta 1000 eurolla kaksi uutta avainta ja lähettää ne modattavaksi sille, joka osaa :mrgreen:

Se voi myös olla että noi muutaman euron avainkuoret on sellaista paskaa, että ei pysy kamat kasassa tai mikään nappula ei toimi. Se vaan kun tilaa Kiinasta postimyyntikamaa, niin luottamus on aika matala siihen että se toisen myyjän 3x kalliimpi kuvassa saman näköinen vehje olisi oikeasti eri tuote. Saappiin tilasin aikanaan Ebaysta halvat avainkuoret, joista joku tietäjä ilmoitti että ei tollasilla kiinalaisilla tee mitään. No ne pysyi hyvin kasassa sen viisi vuotta, kun taas Original Saab -kuoret oli menneet seitsemässä vuodessa täysin kupalle, mikä oli siis syy kuorien uusimiseen ylipäätään.

Autosta ei muuta kommentoitavaa. Ihanan hiljainen se nyt on taas kun sai talvirenkaat alle.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13189
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kai se on todettava, että vääränmerkkisistä ei synny kauheasti kirjoiteltavaa, kun ei tähänkään ketjuun ole viime kuun vaihteen jälkeen tullut mitään. Pidetään nyt kuitenkin letkua hengissä vielä.

Joulukuu:
matkaa 500 km
sähköä 147 kWh
bensaa 1 litra
Rahaa näihin 16 €

Alusta (10/2019) laskien:
matkaa 9474 km
sähköä 2352 kWh
bensaa 132 litraa
Rahaa näihin 400 €
Kulutus ja kulut per 100 km: 1,4 litraa + 25 kWh eli 4,2 €

Koska kalenterivuosi on ihmisen mielessä jonkinlainen ajanjakso, niin lasketaas sekin vielä auki

vuosi 2020
matkaa 7373 km
sähköä 1832 kWh
bensaa 81 litraa
rahaa näihin 280 €
kulutus ja kulut per 100 km: 1,1 litraa + 25 kWh eli 3,8 €

Tarkkasilmäinen huomaa, että kumulatiiviset litramäärät ja eurot ei ihan täsmää viime kuun raporttiin, toisin sanoen käytetyt litrat näyttää vähentyneen mystisesti. Tämä johtuu siitä, että näin lomakaudella kun ei saa työkseen rullailla ekseliä mielikseen, niin otin kalun käteen ja pyöräytin sellaisen taulukon joka täsmäyttää Watchdogin näyttämät kulutuslukemat tankkauksiin.

Joulukuun bensat meni taas sellaisessa ajossa kun joku sotki omat suunnitelmat, eikä akku ehtinyt latautua ennen kuin piti lähteä ajamaan. Aamulla vein lapset päiväkotiin ja suunnitelmissa oli mennä päiväksi mökille metsähommiin. No aamulla jo poika valitti että peppureikä on kipeä, eikä suostunut jäämään päiväkotiin. Mystisesti peppureikä parani pian sen jälkeen kun oli palattu kotiin, joten kärräsin pojan tarhaan ja lähdin itse sen jälkeen mökille.

No en mä siellä ehtinyt kuin pari tuntia puuhata kun laitettiin viestiä päiväkodista, että pojalla peppureikä kipeä, pitää hakea kotiin. Piti sitten lähteä vajaalla akulla liikkeelle ja litrahan siinä paloi. Muuten mentiin sitten kuukausi sähköllä taas.

Niin ja se peppureikä oli taas täysin kunnossa heti kun päiväkodin portista ulos päästiin.

Reilu kuukausi aikaa polttaa muutama litra bensaa, että saa tankkiin helmikuun alussa taas sen 15 litraa tuoretta tankattua ja välttää pakkopolton. Nyt on vähän kylmempiä kelejä lupailtu niin voi hyvin mennäkin nuo litrat tammikuussa. Mitään pidempiä ajoja ei meinaan ole suunnitelmissa. Sinänsä ei haittaa yhtään että joskus se litra pari kulahtaakin tankista suunnitelmien muututtua, koska koko ajan tuntuu että mennään siinä rajoilla että tuleeko sitä bensaa poltettua se määrä mitä auto vaatii. Periaatteessahan auto vaatii vuodessa kulutettavaksi sellaisen 55 litraa bensaa ja vuonna 2020 meni siis 81 litraa.

Viime viestissä mainitut lisänapilliset avainkuoret saapuivat ennen joulua. Kävin sitä ennen jo hakemassa elektroniikkaliikkeestä kytkimet avainten piirilevyyn juotettavaksi. Mallina oli purettu avain, ja myyjä löysi muuten oikeankokoiset kytkimet, mutta hieman paksummat. Kun hinta oli kohtuullinen (50 senttiä per kytkin), niin totesin että kokeillaan. Sitten sitä harrastamista:

Kuva

Tuohon alareunaan SW6:n kohdalle pitää siis lisätä kytkin, mutta siten että kytkintä painaessa yhdistuu kyseisen nappulakohdan alemmat johtimet piirilevyn kohtaan TP6. Siispä ensin eristämään nuo ylemmät johtimet, johon löytyy aina joka paikkaan sopivaa teippiä:

Kuva

Totesin, että kun kytkimeen pitää liittää hyppylanka, jonka toinen pää menee TP6:een, niin on helpompi juottaa lanka ensin kytkimeen ja vasta sitten kytkin ja langan toinen pää piirikorttiin. Eikös kaikki tarkkuutta vaativat juotostyöt tehdä aina ruuvipenkissä?

Kuva

Siihen hellällä kolvilla hyppylanka kiinni ja sen jälkeen kytkimen alemmat nastat korttiin juottaen:

Kuva

Ja lopulta hyppylanka kiinni TP6:een. Ei se kaunis ole ja kytkinkin vähän vinossa, mutta elektroni kulkee:

Kuva

Hieman testaillen totesin että toimii, ja jätin tämän avaimen keittiöön jääkaapin päälle ilman päällikuorta. Siitä napauttamalla saa nyt auton esilämmittämään, koossa oleva avain toimii sitten käyttöavaimena matkalla mukana, ja siihen ei ole lisänappulaa vielä kolvattu.

Muutama päivä kolviharkan jälkeen saapui kiinasta avainkuoret...

Kuva

...ja sain todeta, että se kytkin on liian paksu: kun painaa avainkuoret asennuksessa kiinni, niin tuo nappula jää pysyvästi pohjaan :facepalm_man:

Eli uusiks meni. Ulkomaan foorumilta löysin tarkan mallin ja saksalaisen ostospaikan kytkimelle, joka mahtuu kuorien sisällä olemaan. Euron kytkimparille 15 oiroa postikuluja tuntui kuitenkin sen verran hölmöltä että kyselin suomen töpselikärsä-FB-ryhmästä onko jollain jäänyt ylimääräisiä kytkimiä, ja sieltähän sitten löytyi sopurahalla yksi kaveri joka lupasi lähettää mulle neljä kytkintä. Neljä siksi että kaksi on varalla jos onnistun tuhoamaan kytkimiä kolvilla. Jos en, niin voin pistää pari kytkintä jollekulle joka niitä kaipailee. Vielä ei ole posti saapunut, joten malttamaton odotus jatkuu vielä näin joulun jälkeenkin :mrgreen:

Mutta koska talvi on kylmä, pimeä ja tylsä, niin piti harrastaa vähän lisää. Sähköisen lisälämmittimen vesikierrossa on pieni suodatin, jolla on sellainen maine että se menee tukkoon, ja lämmittimen teho vähenee huomattavasti. Tässä viilenevillä keleillä olen ollut kokevinani, että puhallus on välillä hieman haaleaa, joten otin suodattimen letkusta irti ja olihan siellä vähän mujua, vaikkei tukossa ollutkaan:

Kuva

Putsasin mekaanisesti röhnät pois, pesin suodattimen lämpimällä vedellä ja lopuksi vielä bräkleenillä ruiskutellen. Pakka kasaan ja lämmitys tulille, kyllä sieltä ihan riittävän kuumaa puhalsi. En tiedä lisäsikö tuo mitenkään lämmitystehoa, mutta on se nyt ainakin putsattu.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7334
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Kun oot varmaan noita mitsujuttuja enempiki seurannu niin mites maahantuoja suhtautuu akku-takuu juttuihin jos auto on ulkomailta tuotu?
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13189
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

En ole kuullut ongelmista takuun noudattamisessa tuontiautostatuksen vuoksi. Näistähän varmaan 95 % on tuontiautoja, kun käytettynä tuotu vuosittain parikin tuhatta töpselikärsää. FB-keskusteluista olen ymmärtänyt ett takuuvaihdot on hyväksytetty Japanissa saakka, ja varmaam heidän näkövinkkelistään Hollanti, Saksa Ruotsi tai Suomi on yhtä ja samaa EU-markkinaa, joten ei kai siellä edes tule mieleen että maan vaihtumisesta voisi nillittää.

En noita EUn säädöksiä kovin tarkkaan tunne, mutta sellainen mielikuva mulla on että EU-maiden välillä siirtyneen auton kohdalla ei tehdastakuu edes voi raueta sen siirtymisen johdosta.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13189
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Yllättikö lumen tulo? Et ehkä ollut viime vuonna hököllä, kun säätä ennustettiin (uusinta lokakuulta):

phpBB [video]


Silleen kun viime talvi oli mitä oli niin se korpesi kyllä kun oli just hankkinut elämänsä ekan kelivetoauton ja marraskuu jatkui aina vaan kunnes kevät sen lopetti. Nyt ei silleen korpea kauheasti, kun pääsee viimein testaamaan auton etenemiskykyä Suomen olosuhteissa. Harmi vaan nämä etätyöt, eli ei ole tänään tarvetta lähteä mihinkään autolla :mrgreen: . Mutta huomenna on koiran eläinlääkäri, ja on siis PAKKO lähteä tarpomaan Mitsulla tuonne liikenteeseen. Ja luntahan on tulossa vielä yli vuorokauden ajan, eli huomenna hommassa on vielä enemmän haastetta kuin tänään :mrgreen:

Tosin aamulla kun vein tuoreessa 25 sentin suojalumihangessa lapsia päiväkotiin fillarilla ja peräkärryllä, niin totesin että ehkä sitä olis voinut lähteä autollakin, vaikka matka onkin vain 500 metriä. Ei vaan sielu jotenkin antanut periksi hypätä autoon. Mutta poljin takaisin kotiin kärryn kanssa, eli en jättänyt sitä sinne odottelemaan. Ajatuksena siis että ehkäpä kuitenkin iltapäivällä lähden autolla. Tai sitten pulkalla ja kävellen silleen pohjoisnavan retkikunta -meiningillä :D

Toki olihan tuossa jo muutama päivä lunta ja jäätä tienpinnat täynnänsä, eli on tässä päässyt testailemaan ainakin noiden Kumhon kitkojen pitotasoa. Ihmeen hyvin ne pitää lumisilla ja muuten sekalaisilla talvipinnoilla. Sellaista pääkallojäätä ei nyt ole ollutkaan, ja toisaalta on selvää että peilijäällä ei pidä mikään muu kuin nasta, ei edes testi voittaja kitka. Mutta eroja hyvien ja huonojen välillä syntyy varmasti siinä rajakeleillä eli helpon lumikelin ja pääkallokelin välimaastossa. Joka tapauksessa tähän mennessä nuo jo jonkin verran kuluneet (reilu 6 mm pintaa) halvat koreanmunkit on lähinnä yllättäneet positiivisesti.

Silleen kiva tollanen mukamaaturi, että vaikka en ole vielä yhtään lumitöitä tehnyt, niin tietää että ei ole kotonaan jumissa. Madalletulla teinisaabilla oli pakko tehdä lumityöt ennen kuin sen peruutti tallista ulos, kun maavaraa oli alle 10 cm.

Muutaman päivän päästä pitäis sitten olla vähintään 20 astetta pakkasta, niin pääsee ehkä testaamaan niitäkin talviominaisuuksia. Viime talvena ei tainnut tulla ajoa kuin enintään ehkä jossain 5-10 asteen pakkasessa.

Eilen sain viimein postissa kaukosäätimeen sopivia lisäkytkimiä, pitää laittaa kolvi kuumenemaan niin saa senkin projektin hoidettua loppuun.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8667
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja aero »

AZP kirjoitti:
Ti Tammi 12, 2021 11:13
Tosin aamulla kun vein tuoreessa 25 sentin suojalumihangessa lapsia päiväkotiin fillarilla ja peräkärryllä, niin totesin että ehkä sitä olis voinut lähteä autollakin, vaikka matka onkin vain 500 metriä. Ei vaan sielu jotenkin antanut periksi hypätä autoon.
Et siis ole vieläkään sisäistänyt, että juuri tuollaiset pikkumatkat, jotka ovat myrkkyä polttomoottorille ja sen päästöille, ovat oikeastaan niitä sähkövoimalinjan parhaita valttikortteja. Sen sijaan että palaisi kylmäkäynnistyksineen ja kylmärikastuksineen kauhee määrä nestettä, kuluu sähköä huomattavasti maltillisemmin ja tuprutus on vertaillen käytännössä olematonta.

Sähköllä ekoillessa ei siis ole enää mitään syytä kulkea autoa pidempiä matkoja lihasvoimalla :lol:. Sähkömoottorin hyötysuhdekin on todennäköisesti parempi kuin lihaksen.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13189
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kyllä mä sen olen ihan sisäistänyt, mutta mun sielu ei :mrgreen:

Se tarhaan fillarointi on joinain päivinä mun ainoa varsinainen liikuntasuorite ja mukana on vähän sellaista itsepäisyyttä, että mun fillarointiahan ei pikku lumisade pysäytä! Ja sellaisen käytännön mietinnön tein myös, että koska lumisade jatkuu, aamulla olisi pitänyt ajaa auto tarhakeikan jälkeen takaisin talliin. Siinä ajassa siihen olisi kuitenkin kertynyt jo 300 kiloa lunta, enkä halunnut sellaista kosteuskuormaa ihan pikkuvaivan säästön vuoksi talliin siirtää.

Eli asiaa on kyllä pohdittu vähän eri näkökulmista.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja McStadey »

aero kirjoitti:
Ti Tammi 12, 2021 12:27

Sähkömoottorin hyötysuhdekin on todennäköisesti parempi kuin lihaksen.
Nopealla googlauksella ihmisen hyötysuhde juostessa olisi jopa 40-50 % jonkun tutkimuksen mukaan. Varmaan vaihtelee vähän juoksutekniikan ja fyysisen kunnon mukaan.

Pyöräilystä löysin lähteettömiä arvioita 20-26 % hyötysuhteesta. Eli saa hyvällä omallatunnolla syödä tukevamman aamupalan tuollaisen urheilusuorituksen päätteeksi :mrgreen:
Viimeksi muokannut McStadey, Ti Tammi 12, 2021 13:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
aero
-
Viestit: 8667
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja aero »

AZP kirjoitti:
Ti Tammi 12, 2021 12:34
Se tarhaan fillarointi on joinain päivinä mun ainoa varsinainen liikuntasuorite ja mukana on vähän sellaista itsepäisyyttä, että mun fillarointiahan ei pikku lumisade pysäytä!
Se fillarointihan on sinänsä vaan kahta parempi liikuntasuoritus kunnon vastushangessa. Lumen kosteuskuorma on ihan hyvä pointti, toinen mokoma tulee helposti illalla.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Vastaa Viestiin