Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3099
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja viggen »

:?: Yli 200kpl.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
900Caasutin
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Pe Elo 25, 2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja 900Caasutin »

No niinpä onkin! Puhelimen selaimella näkyi vain 1, mutta tällä win10+chrome -yhdistelmällä näkyy paljon! Sorry!
#3142
9-3 SC TTid A -08 ja Nissan Leaf 40 kWh 2020
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13198
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

tturku kirjoitti:
Ma Loka 21, 2019 12:24
pörssisähkö
Meillä alkaa loppukuusta 2v määräaikainen kiinteällä hinnalla. Pörssisähkö sopis kyllä sähköautoilijalle, kun voi hyödyntää halvan yöajan lataukseen.
900Caasutin kirjoitti:
Ma Loka 21, 2019 13:28
Lindqvistin metodi
Enpä ollut kuullut. Katsoin videon alun, ja pitää tutustua tarkemmin. Onkohan tässä kyseessä sama juttu kuin mistä IC1970 mainitsi, eli bitit ojoon ja lisää rangea?
2.polvi kirjoitti:
Ma Loka 21, 2019 17:34
Minkäslainen tuollainen on ajaa vaikka nyt verrattuna Saappiin? Tunnokas/tunnoton ohjaus, alusta, ketteryys, namiskuukkeleiden laatuvaikutelma jne..
Aika erilainen ajotuntuma verrattuna teinimadallettuun sepelimyllyllä kulkevaan Saabiin. Eli alusta pehmeä ja mukava ja äänimaailma todella hiljainen. En mä noista ohjaustunnoista ole koskaan osannut selkoa tehdä, mutta ei ajossa mikään ärsytä, joten ksi se on hyvä. Mahti-Akun sain tänään kahteen otteeseen vekslattua kotipihalla ympäri Mitsulla, joten ketteryys on samalla tasolla Saabin kanssa. Parkkikamera tietty auttaa myös, tosin ei nyt kärryn kanssa muuten kuin koukulle peruuttaessa (kamera on muuten voittamaton juttu kun kärry on täynnä eikä sitä jaksa senttiäkään liikuttaa tai uskalla jarrua avata ennen kuin on kuulassa kiinni).

Parkkihallissa ei vielä ole tullut käytyä. Onhan tossa muutama sentti enemmän pituutta ja leveyttä ja lisäksi peilit on tosi isot ja leventää autoa lisää. Ei silti kauhean tankkimainen fiilis.

Nappulat on ihan jees, nyt täytyy muistaa että vertaan pääasiassa vuonna 2007 esiteltyyn Saabin kojelautaan. Ei tässä nyt mikään huippupremium-fiilis tule kun kojelautaa käyttää, mutta eihän tämä premiumia yritäkään olla. Ei ole Claudia Schifferiä mainoksissa eikä muoviin valettuja tekotikkauksia feikkaamassa nahkakojelautaa. Kosketusnäyttö ei ole yhtä nopea reagoimaan kuin puhelimet tai padit, mutta ei siinä nyt sekunnin viivettäkään ole. Sellaista perus-no-nonsenseä periaatteessa laatuvaikutelmaltaan, tosin niiden nappuloiden takana on sitten paljon piippailevaa nonsenseä.
JP_Vette kirjoitti:
Ma Loka 21, 2019 18:42
Lämpiääkö täs ohjaamo sähköllä, Webastolla vai moottorin jäähdytysvedellä?
En ihan tarkkaan kaikista vaihtoehdoista ja niiden komboista tiedä, mutta ei ainakaan webastolla, kun sellaista ei ole. Toisaalta lämpöä saa ilman polttomoottorin käynnistämistäkin, eli joko siellä on vastukset tai ilmastointi osaa lämmitystoiminnon. Veikkaisin vastuksia. Voiko lisäksi polttokoneen jäähdytysvedellä lämmittää kabiinia? En tiedä.

Kyllä toi hinta-asia on tosiaan niin että jos tällainen pätkäajoa harrastava kaupunkilainen hakee jokapäiväiseen liikkumiseen tilavaa taloudellista autoa, ja nelivedostakaan ei koe haittaa olevan, niin paha on hinta/ominaisuus-suhteessa tällä hetkellä laittaa paremmaksi. Niinkuin tturku mainitsi, Volvon V60 hybridiä saa suunnilleen samanikäisena samaan hintaan. Siinä saa taloudellisempaa ajoa pidemmällä pätkällä dieselkoneen ansiosta, varmaan enemmän preemium-meininkiä, enemmän käytettävää tehoa, mutta ahtaammat tilat. Eli sopii hyvin hieman erilaiseen tarkoitukseen ja tarpeeseen, mutta siinäkin omassa sarjassaan aika voittamaton malli, jos yhtään kiinnostaa ympäristö- ja raha-asiat.

Tuli joskus aiemminkin jo kirjoiteltua huomiostani, että nämä Mitsut on valloittaneet Suomen markkinat nyt parin vuoden aikana. Joskus kolmisen vuotta sitten keksin koko automallin, ja sen että se voisi sopia omaan käyttööni. Silloin Nettiautosta löytyi tasaisesti sellainen noin 25 kappaletta valikoimaa. Nyt valikoima pyörii siellä 200-250 kappaleen välillä ja kesään mennessä maahan oli tuotu lähes 1000 Outlander PHEViä käytettynä. Saka tuottaa näitä itse Hollannista ja Ruotsista ja myyjien viesti on ollut, että kaikki menee mitä ehditään tuomaan, ja nopeasti. Oma ohut kokemukseni tukee tätä, eli esimerkiksi musta yksilö, jonka koeajosta kerroin loppuunajetun projektiketjussa, oli tullut myyntiin lauantaina, kävin ajamassa sitä tiistaiaamuna ja tiistai-iltapäivänä se meni kaupaksi.

Ei onnistunut tänään ajelu pelkällä sähköllä. Tyhjän Mahti-Akun kanssa topselikärsä liikkui vielä mielellään sähköllä koko matkan, mutta kun latasin sen täyteen märkää haravointijätettä ja risuja, käynnistyi poltinmoottori heti kun pääsin kotiportista tielle. Sen verran siis massaa perässä, että jostain syystä auto haluaa tuottaa sähköä generaattorilla. Ehdin ajella puolisen kilsaa 20-30 km/h asiaa ihmetellen, kunnes hoksasin painaa Eco Mode -nappulaa. Sillä mentiinkin sitten taas sähköllä koko matka kaatopaikalle asti.

Paluumatkalla tyhjän kärryn kanssa Eco Mode jaksoi vetää pelkällä sähköllä jopa kehätien ylämäen Topinojan ja Ravattulan välillä nopeuden ollessa 80 km/h. Omat havainnot on sellaiset, että normaalitilassa ilman kärryä tai muuta kuormaakin polttomoottori haluaa käynnistya aika hanakasti kun vauhti nousee tuonne kahdeksaankymppiin. Kehätieltä kymppitielle kiihdyttäessäni menin painamaan kaasua vähän liian ärhäkkäästi, niin taas käynnistyi polttokone muutamaksi sekunniksi, mutta onneksi rauhottui sitten.

Joku desi tai pari siis paloi bensaa varmaan tänään, lopputulemana kuitenkin 54,5 kilometriä joista voi sanoa sähköllä ajetun noin 54 kilsaa.

Yksi vikakin autosta tuli paikallistettua. Latausportissa on jonkin sortin jousi, jonka tarkoitus on kai pitää luukku kiinni kunnolla ja toisaalta auki kun se on avattu. Nyt portti heiluu ihan vapaasti, ja saranassa roikkuu jokin musta peltilätkä, joka siis näyttää tällaiselta jouselta. Se lienee toisesta päästään irronnut, mutta en vielä keksinyt miten sen siinä kuuluisi olla. Seurauksena kun keskuslukitus on auki, latausluukku on hieman raollaan, ja käytänössä nopeassa kurvissa vasemmalle saattaisi luukku aueta. Pitää kysellä Sakalta asiasta kun käyn hakemassa kilvet ja muut hilppeet. Mulle riittänee että näen toisesta autosta miten tuon pellin kuuluu olla jotta se toimii oikein, ja sitten asennan sen mallin mukaan. Ei tästä nyt mitään korjaamoreissua kannata tehdä.

Handsfree tuli testattua tänään kun lapsia hakiessa Sakan myyjä soitti ja kertoi että uusi sumari on saapunut. Sanoi että kilvet pitäisi olla noudettavissa huomenna, mutta täyttä varmuutta ei ole, koska verottajalla on joku tietojärjestelmäbugi ja kaikki hommat lagaa. Jostain syystä puhelussa tuntui kaikki ääni tulevan oikealta. Tuntui, että puhelun äänet tulee vain ovien etukulmissa olevista diskanttikaiuttimista, joten pitää tutkia toimiiko se kuskin oven diskantti laisinkaan, kun ei sieltä tuntunut puhetta kuuluvan.

Yhden jo aiemmin bongatun vian korjasin tänään. Liimasin kangaslipareen takaisin kiinni takakontin etummaiseen lattiapahviin. Siis siihen, josta puuttui yksi neljästä verhoilukiinnikkeestä. Se kangaslipare asettuu siis takakontin puolella takaselkänojan ja kontin pohjapahvin väliin siten, että sinne penkin ja kontin väliin ei pitäisi päästä putoamaan pikkutavaroita. Penkkiin se kiinnittyy tarranauhalla, pahviin liimalla, ja liimaus oli pettänyt. Asiaa eilen tutkiessani löysin sieltä penkin ja kontin välistä sitten yhden haarukan ja yhden Bahcon jakoavaimen :D
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
900Caasutin
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Pe Elo 25, 2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja 900Caasutin »

AZP kirjoitti:
Ma Loka 21, 2019 20:18
tturku kirjoitti:
Ma Loka 21, 2019 12:24
pörssisähkö
Meillä alkaa loppukuusta 2v määräaikainen kiinteällä hinnalla. Pörssisähkö sopis kyllä sähköautoilijalle, kun voi hyödyntää halvan yöajan lataukseen.
900Caasutin kirjoitti:
Ma Loka 21, 2019 13:28
Lindqvistin metodi
Enpä ollut kuullut. Katsoin videon alun, ja pitää tutustua tarkemmin. Onkohan tässä kyseessä sama juttu kuin mistä IC1970 mainitsi, eli bitit ojoon ja lisää rangea?
Taitaa olla kyse juuri siitä. Tosin, mainitsemallasi noin 50 km rangella ei varmaankaan ole syytä tehdä ko. resettiä, koska sen verran hyvältä kuulostaa.
#3142
9-3 SC TTid A -08 ja Nissan Leaf 40 kWh 2020
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13198
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tämän päivän ajelut siis sisälsivät yhden välilatauksen, melkein tyhjästä täyteen. Aamun ajot siis 29 km ja illan ajot latauksen jälkeen reilu 25 km, josta puolet kärry perässä. Ilman kärryä range tuntuisi olevan siellä 30-35 km paikkeilla, joka ymmärtääkseni on ihan hyvää luokkaa, kun puhutaan tosielämän ajotilanteista ja viisivuotiaasta autosta.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7342
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja tetammi »

JP_Vette kirjoitti:
Ma Loka 21, 2019 18:42

Tuota en oo aikasemmin ite ajatellut, mutta olet kyl oikeassa. Ei tuohon hintaan muutakaan tota vastaavaa autoa saa. Ehkä joku Dacia tai Suzuki nippa nappa, mut neki taitaa olla pienemmät.
Dusteri on tosiaan pienempi, maksimissaan kolkin luokkaa. Kontti saattaa olla jopa pienempi.
Otsikon mitsun hinnal saa kyl ihan uuden nelivedon bensaturbolla, tosin automaattia ei saa rahallakaan.

Tosin viis vuotta vanhan saa sitten jo puoleen hintaan kohtuu ajettunakin.

Mitäs ohjekirja sanoo polttomoottorin käyttämisestä?
Tuollee jos oikein innostuu pihistelee eikä pidempää matkaa tuu niin kone ei oikein koskaan käy lämpimäksi et kondenssivettä kertyy ja yläkerta kuivuu...
Öljynvaihto varmaan silti kerran vuoteen?
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7342
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Sen verran kumminki laite kiinnostaa et vähä piti kuuklettaa. Tässä ilmeisesti veto aina sähköllä?
Bensamosa toimii sit generaattorina?

Mielenkiintoista ois tietää mihin kulutus pomppaa esim. sun mökkireissul josset lataa siellä.
Vastais meinaa omaa työmatkaa. :D

Ihan pienellähä ei tuon kokoine auto tietenkään mene..
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja Haza »

Muistaakseni vajaata 8 näytti ajotietokone kun pehvillä ajettiin n 110km maantietä ja päälle n 15 kaupungissa. Lähtiessä akussa sähköä ehkä 15km verran. Maantiellä paineltiin menemään reippaasti ja yli puolet matkasta oli 100 rajoitus.
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13198
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Veto on aina sähköllä jonnekin maantienopeuksiin saakka, sen jälkeen kone voidaan kytkeä suoraan voimansiirtoon. Alemmissa nopeuksissa siis auto toimii sarjahybridinä ja maantievauhdeissa sitten rinnan tai pelkästään polttomoottorin vedolla. Voimalinjassa on siis kiinteä välitys, joka vastannee jotain normiauton vitosta, eikä polttomoottoria voi kytkeä sen vuoksi pyörittämään pyöriä kuin vasta vauhdin noustua riittäväksi. Kehätiellä kun ajelin akku tyhjänä viikonloppuna, niin infonäytöstä näki koska veto kytkeytyi pyöriin. Siihen ruutuun saa sellaisen hienon (lievästi nykivän :mrgreen: ) animaation, joka yrittää näyttää mistä minne "energy flow" juuri sillä hetkellä kulkee. Siinäpä sitä nonsenseä.

Kaipa tämä menee bensakoneella ajellessa suunnilleen samoilla kuin vastaava bensa-Outlanderi menisi, ainakin maantiellä jossa auton massa ei niinkään vaikuta, ja veto voi olla suoraan koneelta pyörille, eli ei synny sähkömuuntamisen häviöitä. Vastaavanikäiselle bensa-ulkkarille lupaillaan 5,9 litran kulutusta (hohoho) maantiellä, eli ehkä pääsee alle kympillä, kun rauhassa ajaa :mrgreen:

Mökkimatka on tosiaan 30 km, ja sen voisi yhteen suuntaan päästä sähköllä, mutta paluu bensalla, ellei lataa mökillä. Tällä viikolla olisi tarkoitus itse asiassa mennä mökille käymään, mutta se voi olla että menen Saabilla, koska katolle olisi tulossa pitkät tikkaat. Mitsuun ei ole kattotelineitä, joten sen puolesta Saappi olisi helpomi valinta, kuin plissata tikkaita tikkaita lyhkäsempään peräkärryyn.

Viikonloppuna olis edessä Tampereen reissu kavereiden kanssa, ollut puhetta että mennään autolla, mutta katsotaan nyt kenen autolla mennään. Kaverin Kia Soul diesel olisi varmaan se taloudellisin kulkupeli, mutta töpselikärsään mahtuisi mukavammin.

Toi huomio siitä polttomoottorin käyttämättömyydestä on kyllä ihan validi. Uskoisin kuitenkin että mulla tulee kerran-pari kuussa vähintään sellainen ajopäivä, että kone käy kunnolla itsensä lämpimäksi. Huoltoväli on 20 tkm tai vuoden välein, eli mun ajolla sitten vuoden välein. Hauskaa on, että huolto-ohjelmassa on muutaman huollon välein ohjelmassa venttiilivälysten tarkastus :D

Selkisi tänään pienen tutkimisen jälkeen, että handsfreen kuuluminen vain hanttimiehn puolelta ei ole vika vaan ominaisuus: https://www.myoutlanderphev.com/forum/v ... f=9&t=1209

Siellä veikkailivat että johtuu Japanian vasemmanpuolesesta liikenteestä, kunnes joku britti kertoi että heillä päin äänet kuuluu vastaavasti vain vasemmalta. Ehkäpä siis tällä pyritään välttämään äänen kiertäminen. Vähän vain outo fiilis kun puhelun toinen osapuoli tuntuu puhuvan jostain matkustajan jalkatilasta.

Tänään tuli ajettua auto ekaa kertaa duunin parkkihalliin. Paikka on nurkassa, ja tila jossa käännän auton peruuttaakseni sen paikalle on hieman ahdas riippuen siitä miten paljon naapuriautoja on paikalla. Yllätyin positiivisesti, kun Mitsu tuntui taittuvan tässä vekslauksessa huomattavasti Saabia notkeammin. Kaivoin sitten tiedot kääntöympyrästä esille: Mitsu 10,6 metriä (en tiedä onko mitattu puskurista vai etupyörästä) vs. Saab TM:n mittaamana (1/2009) pyörästä 11,65 ja puskurista 12,10 m. Eli on Mitsu mitattu miten tahansa, niin kääntyy se huomattavasti pienemmässä tilassa kuin Saab.

Noista verrokkiautoista tässä hintatasossa vielä: kun laittaa hakuun Nettiautoon 2014-> alle 145 tkm ajetut nelivedot, niin lista alkaa usealla Dusterilla ja pikkusuzukilla (Swift ja SX4). Yksi Seat Altea XL löytyy 13,5 k€:lla, se lienee sisätiloiltaan ihan vertailukelpoinen Mitsun kanssa. Leon ST:tä löytyy samaan hintaluokkaan, mutta se taitaa olla selvästi luokkaa pienempi auto. Kun jättää nuo selvästi pienemmät autot huomioimatta, niin Altean jälkeen seuraava iso nelivetoauto on Insignia liftback 15 t€:lla ja samassa hintaluokassa löytyy halvin nelivetopassatti ja Octavia (jos sen huolii kokoverrokiksi). Oikeasti valikoimaa esim. Octaviasta alkaa olla vasta 16-17 t€:n hinnalla ja Passatista 19 t€:n paikkeilta, eli jos sorttaa hausta pois sen halvimman (ja siksi epäilyttävän) yksilön.

Eka ei-Duster-katumaasturi listalla on Hyundai ix35 15 t€:lla, toiseksi kallein ix35 onkin sitten 19 t€:n pyynnöllä ja onhan tuokin luokkaa pienempi auto. Outlander PHEVit alkaa vajaasta 19 t€:sta kolmella yksilöllä ja alle 20 t€:n pyynnillä löytyy kymmenkunta autoa myynnissä.

Isohkojen katumaasturien vertailussa lähtöhintatasoja noilla hakukriteereillä:
Renault Kadjar 16-18 t€
Nissan X-Trail 19 t€
Ford Kuga 19-20 t€
Subaru Forester 20-22 t€
Toyota RAV4 21-22 t€
Honda CR-V 21-22 t€
Mazda CX-5 22-23 t€
VW Tiguan 22-23 t€
Subaru Outback 23-24 t€
Kia Sorento 24-25 t€
Volvo XC60 27-28 t€

Tällä nopealla otoksella voi todeta, että Outlanderin hybridivoimalinja ei maksa tänäpäivänä mitään ekstraa verrattuna kilpaileviin nelivetomukamaastureihin (poislukien Rellu :mrgreen: ), ja isoja farkkujakaan ei löydy kovin montaa merkittävästi halvemmalla. Outlanderit on myös kaikki kohtalaisen hyvin varusteltuja, toisin kuin ehkä nuo halvimmat yksilöt yllä listatuista automalleista.

Tietenkin vajaavetoisenahan saa reilulla 20 tonnilla ison auton vaikka uutena, eli tinkimällä kahden pyörän vetokyvystä pääsee kyllä ihan eri hintasfääreihin.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13198
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Aina kun ostan edellistä selkeästi uudemman auton, niin totean että tää on nyt sellanen jota ei tarvitse harrastaa ja voin käyttää aikani ja energiani noihin harrastepeleihin. Eipä mennyt tämänkään kanssa kuin pari-kolme päivää, kun irrottelin jo osia autosta fiksausta varten :lol:

Eilen siis se takaluukun pohjalevy ja siitä irroneen kangaslipareen liimaus, levy meni tänään paikalleen liiman kuivuttua. Ja äsken piti ihan pultteja jo irrottaa, että pääsi harrastamaan:

Kuva

Kuva

Eli tuo musta osa luukun saranassa oli irronnut toisesta päästään, ja jotta sen sai paikalleen, oli järkevinta irrottaa latausluukku autosta. Jousessa näkyvä kohta josta maali on hinkkautunut pois kertoo siitä, että se jousi on jo jonkin aikaa ollut irti, nimittäin tuo jälki on tullut siitä, että löysänä jousi osuu aina luukkua avatessa ja sulkiessa pikaltausliittimen suojakanteen.

Jousi menee paikalleen ihan käsin painaen, joten homma itsessään kesti noin minuutin, kun oli hoksannut miten se hahloihinsa asettuu. Sitten luukku takaisin autoon kiinni ja koitin millintarkasti katsoa sovitteet reunoilta niin että luukku seisoo suorassa.

Tänään tuli reilu 30 km ajoa ja kotiin tullessa rangea ruudussa 9 km. Sähköllä mentiin muuten, mutta yhdessä tiukassa liittymistilanteessa painoin kaasua vähän enemmän ja kojeisto meni power-moodiin käynnistäen generaattorin. Kone kävi ehkä puolisen minuuttia, mutta päivähän oli sillä pilalla :mrgreen:

Alkaa näin muutaman päivän kokemuksella näyttää oikeasti siltä, että mulla sujuu nämä arkipyörittelyt 100 % sähköllä, kunhan vain käyttää kaasupoljinta maltilla.

Kun mä kuitenkin tätä autoa varmaan pidän taas vuosikausia, niin mielessä on käynyt joku maalipinnan keraaminen tai vastaava pinnoite sekä alustan ruostesuojaus. Isot massithan niihin menisi, mutta suojaus pidentäisi auton käyttöikää ja pinnoitus helpottaisi pesua. Onko porukalla noista pinnotteista minkälaisia kokemuksia?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5633
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja tturku »

No nytkun kysyit niin on. Tallissa odottaa kolmatta vuotta jotkut motonetista ostetut aineet auton pintaan laittoa :facepalm_man: :lol:.
3 vuotta sitten laitatin jotkut mömmöt jotka oli kovavahaa kalliimmat femmaan ja kyllä ne ainakin reilusti yli vuoden kesti autossa ja jeesasivat puhtaanapidossa.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5169
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja Risto »

Risto kirjoitti:
Pe Loka 20, 2017 21:37
Työkiireiden takia en ole ehtinyt ylläpitää kahden viikon vahausväliä Femmaan, joten ostin siihen Koch Chemie 1K NANO -pinnoituksen.
Pari vuotta on melko tarkkaan kulunut tuosta pinnoittamisesta ja vielä olen tyytyväinen. Pinta on kuin hanhen selkä ja hylkii likaa ja vesi pisaroituu kuin vasta vahatussa. Kolkkiin laitatin vuosi sitten jonkin kotimaisen kaksivaihepinnoitteen kolmen vuoden takuulla, mutta alussakaan se ei ole ollut yhtä liukas kuin tuo Femmassa oleva. Tuossa kuva kevättalvelta painepesurihuuhtelun (ilman pesuaineita) jäljiltä.
Kuva
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13198
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tämä on nyt viikon vanha tuttavuus, ja kilsoja tullut koeajot mukaan lukien noin 350. Siitä kun tankkasin, latasin täyteen ja nollasin kaikki mittarit, on nyt 240 kilsaa, jotka on siis kertyneet maantaista tähän päivään eli perjantaihin saakka. Perusarkiviikko siis, paitsi että lomailun vuoksi ajoa tullut hieman erilailla kuin normaalisti. Ajosta noin 70 km on ollut Mahti-Aku koukutettuna perään, millä on väkisin vaikutusta energiankulutukseen.

Tuolle 240 kilsalle ajotietokone näyttää bensankulutusta 1,1 litraa/100 km ja sähköä on mittarin mukaan mennyt 66 kWh. Jos tuo ajotietokone on mitenkään kartalla tehtävästään, niin bensaa siis mennyt noin 2,5 litraa, joka tekee alle neljä euroa, ja sähköön on mennyt siihen päälle noin 6,5 euroa. Tuo ajelu on ollut sellaista kaupunkinitkuttelua, että Saappi olisi vienyt varmasti yli 10 litraa sadalle, ja sitten noin 60 km maantieajoa iso kärry perässä. Varmaan olisi mennyt kolminekertaisesti rahaa dieseliin Saabin kanssa verrattuna Mitsun kuluihin.

Tänään oli toistaiseksi eka päivä, kun onnistuin ajamaan ilman polttomoottorin käynnistymistä, melko tarkkaan 30 km kaupunkipyörittelyä. Käytin ihan lämmitintäkin eli vieno puhallus tuulilasille ja autokylmästöinti säädettynä 20 asteeseen. Ei huurru lasit eikä ole kylmä, ja vaikutus rangeenkin on näillä ulkolämpötiloilla (+10) aika pieni. Pakkaskeleillä sitten nähdään mitä vakavampi lämmittäminen vaikuttaa rangeen.

Eilen oli taasen eka päivä, kun oli selvää, että pelkällä sähköllä ei pärjätä. Kävin kärryn kanssa mökillä, ja pääsin noin neljän kilsan päähän mökistä eli noin 26 km sähköllä, kun kone hyrähti käyntiin. Mökillä latailin muutaman tunnin, akku ei ihan ehtinyt täyttyä, kun sain purkuhommat valmiiksi ja piti lähteä tyhjentämään kuormaa:

Kuva

Tuo näyttää kevyeltä, kun on villaa kattoon asti, mutta siellä on alla melkein laitojen yläreunaan asti lastulevyä pakattuna tiiviisti. Pientä mökkiremonttia. On muuten vittumaista tavaraa tuo vuorivilla purkaa, kun 48 vuotta on hiiret pesineet, paskoneet ja kusseet eristeet täyteen. Ja muutenkin pölyää.

Tuosta olis muuten ollut vaikea lähteä Saabilla liikkelle, sen verran jätin mäkeen tuon yhdistelmän ja painoa kärryssä tyhjänäkin jo jotain 400 kg ja siihen levyt ja villat päälle. Mitsulla vaati vain vähän päättäväisemmän kaasunpolkaisun, niin irtosi ilman mitään pito-ongelmia.

Mökiltä jäteaseman kautta kotiin ja tuossa Kaarinan Krossissa jossain 25 kilsan kohdalla oli taas moottorin aika käynnistyä. Siitä piti vielä kotikautta kärryn pudottaen lähteä hakemaan lapsia päiväkodista, mistä tuli 10 km kaupunkinitkuttelua, ja vaikka sähkörange näytti nollaa koko ajan, niin yllättävän paljon tuosta matkasta mentiin ilman poltinkonetta. Tuo 1,1 litraa sadalle näyttäisi paljon pienemmältä ilman eilistä mökkikeikkaa siis.

Löysin tänään autosta etäkäyttöominaisuuden, mikä oli ihan kiva yllätys. Olin siis tietoinen että joissain Outlandereissa on mahdollisuus kytkeytyä älypuhelimella wifin kautta auton järjestelmään ja mm. käynnistää täten etänä auton ilmastointi tai lämmitys parkissa. Missään ei tästä ominaisuudesta ollut kuitenkaan juttua, eikä ohjekirjoissakaan tuntunut mitään tästä olevan. Tosin en ole sekä auton että infojärjestelmän kirjoja kokonaan läpi kahlannut, niissä kun on yhteensä 625 sivua luettavaa.

Auton huoltokirjassa oli toukokuulta 2018 kuitenkin merkintä "EV Remote Update" ja mukana oli myös lappu jossa oli SSID ja salasana. Ei muuta kuin Google auki ja tutkimaan mitä tämä voi tarkoittaa. Sieltä löytyi ohjevideo siitä miten älypuhelimeen ladatun sovelluksen saa naitettua wifillä autoon, ja sitten vaan leikkimään säädöillä. En saanut paritusta tehtyä Galaxy S10+:lla, mutta pienellä haulla alkoi näyttää siltä, että uusimpien Androidien kanssa paritus ei välttämättä toimi. Siispä kaivoin vaimon vanhan Galaxy A3:n esiin ja sain sen paritettua. Sen jälkeen onnistuin parittamaan myös iPadin.

Mikään käyttäjäkokemuksen riemuvoitto tuo sovellus ei ole. SIllä pystyy kuitenkin ajastamaan ja kaukokäynnistämään auton lämmityksen tai ilmastoinnin, sekä ajastamaan auton latauksen. Parasta tässä on se, että vitsiksi haukkumani 10 minuutin sisätilojen esilämmitys saadaan sovelluksella pidennettyä puoleen tuntiin. Siis tätä mahdollisuutta ei ole auton infojärjestelmässä, mutta mobiilisovelluksessa on. Tuli tämäkin testattua, ja kyllä siellä 20 minuutin jälkeen oli jo kohtalaisen kuuma sisällä. Hassuinta on se, että lämmitys katkeaa välittömästi kun avaa auton oven. Lasten kanssa aamulla tuhratessa siinä menee joskus melko pitkäänkin ennen kuin pääsee liikkeelle, ja sinä aikana pakkasilla ehtii kyllä lämmöt autosta häviämään tehokkaasti. Silti, parempi tämäkin kuin ei mitään.

Lisäksi sovelluksella voi sytyttää ja sammuttaa auton valot (vähän kuin NG-kolkin kaken viivanappulasta) sekä säätää auton asetuksista kaikkea sitä mitä infojärjestelmälläkin, eli kaikenlaisia sekalaisia asetuksia automaattisesta peilien käännöstä ajovalojen hämäräkytkimen herkkyyteen. Latauksessa ollessaan auto kertoo kauanko vielä kestää ja miten täysi patteri on. Silleen melko turhaa, mutta tosi nykyaikaista. Paitsi että sovelluksen käyttäjäkokemus on jostain vuodelta 2012 ja lisäksi se vaatii laitteen wifin kytkemisen auton wifiin, jolloin laite putoaa pois netistä, koska se yrittää Mitsun wifin kautta päästä interwebsiin. Nyt kun mulla on tuo muuten turha vaimon vanha kännykkä auton kauko-ohjaimena, niin sillä ei niin ole väliä, sen ei tarvitse netissä ollakaan.

Se latausluukun jousi pysyi sijoillaan päivän. Pitää tutkia mihin suuntaa sitä pitää taivuttaa että pysyisi jatkossa paikallaan.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Uu, melko modernia! Ainakin sukupolvea vanhempi s9+ osaa käyttää mobiilidataa jos wifi ei pelitä, mutta se ei paljoa lämmitä jos itse sovellus ei toimi ollenkaan :roll:

Volkkariinkin saa yhteyden wifillä, mutta ainakaan tässä omassa sillä apilla ei tee yhtään mitään :facepalm_man:
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

AZP kirjoitti:
Ti Loka 22, 2019 18:22
Sähköllä mentiin muuten, mutta yhdessä tiukassa liittymistilanteessa painoin kaasua vähän enemmän ja kojeisto meni power-moodiin käynnistäen generaattorin. Kone kävi ehkä puolisen minuuttia, mutta päivähän oli sillä pilalla :mrgreen:
Ymmärsinkö nyt oikein, eli jos on vaikka -30 ulkolämpötila ja rampilla polkasee lapun lattiaan, niin kone rääkästään viikon seisomisen jälkeen maksimiteholle ja kun ollaan liikenteen seassa 30 sekuntia myöhemmin, niin siihen se jo sammuu? 8O Vai onko tuossa jokin pakkasmoodi sitte kuitenki, tai että edes käy aina bensakoneen kanssa kun on oikeasti kylmä?
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Vastaa Viestiin