Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13167
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

^Deltan huollosta, palvelusta ja osaamisesta Mitsubishin laminaattina olen kyllä kuullut pääosin vain huonoa. Oma kokemus rajoittuu siihen kun ostin sieltä tiivisteet vetopyörästön öljyjen vaihtoon ja neljästä tiivisteestä kolme meni oikein mutta yksi ei. Noin muuten poliittisena kannanottona kiinnostaisi tietää onko Delta-Auto edelleen venäläisten omistuksessa. Omistus on käsittääkseni rekisteröity Britanniaan, mutta sehän ei tarkoita sitä etteikö varsinaiset ketjun päässä olevat omistajat olis venäläisiä. Mulla ei ole mitään venäläisiä yksityishenkilöitä vastaan, mutta ehkä vähän liian moni britanniassa viihtyvä Iivana on kuitenkin Putinin lähipiiriä, joten siinä yksi merkittävä syy valita Turun seudulla paikallinen perheyritys Mitsuhuolloksi Deltan sijaan.

Tuohon korkea vai epäkorkea auto -vääntöön ei voi kommentoida muuta kuin että nämä on lopulta makuasioita ja korkean maavaran voi kokea huonona valintana, tarpeellisena ominaisuutena tai vähemmän tarpeellisena, mutta mukavuusvarusteena. Itse pärjäilin madalletulla Saabillakin ihan ok, mutta kyllä se pohja laahasi maata välillä Turun talvessa. Eikä kyse ollut vain Kuntecin saamattomuudesta vaan ihan tuossa mun oman tontin ajotielläkin piti joskus vähän täyttää uria ettei keskeltä ottanut pohja kiinni maahan.

Ja siinä kohtaa se viimeistään harmittaa kun siellä puuterilumen alla onkin se kivi tai muu murkula jota ei lumelta huomaa ennen kuin se kolahtaa pohjaan. Mitsun kanssa olen nauttinut siitä että ei tarvitse niin varoa noita paikkoja ja voi aika reteesti ajella vaikka mökin pihaan etuoven eteen eikä jäädä kainosti parkkiksell ja roudata isot kantamukset sieltä. Ja jos vaikka duunimatkalla on minimaalinen prosentti matkasta sellaista että tarvitsee korkeaa maavaraa oikeasti (enkä nyt tarkoita korotettua suojatietä vaan todellisempaa tarvetta), niin se korkean maavaran puute kyllä saattaa tehdä siitä duunimatkasta ihan oikeasti vaikean vaikka prosentit näyttää pieneltä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Korkeudesta on niin paljon erilaisia hyötyjä kohtuullisen vähäisillä haitoilla, että ei se mikään makuasia ole :D

Parempi näkyvyys, helpompi autoon istuminen ja poistuminen sekä isommat peilit ovat myös plussia, joita ei aina tule ajatelleeksi. Tästä syystä itselle arkiajossa joku katumaasturi tullee olemaan jatkossa se valinta, avolla voi sitten fiilistellä

Rumiahan maasturit usein on ja harvoin ainakaan kauniita. Tietysti sitten oikeissa maastureissa, kuten Land Cruiser, G, Hummer, Wrangler jne, rumuus usein kääntyy vähintäänkin uskottavuudeksi, jos nyt ei kauniiksi sentään. Mutta yhtä kaikki, silmiä hiveleväksi kuitennii.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
aero
-
Viestit: 8652
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja aero »

AZP kirjoitti:
Ma Heinä 04, 2022 20:23
Tuohon korkea vai epäkorkea auto -vääntöön ei voi kommentoida muuta kuin että nämä on lopulta makuasioita ja korkean maavaran voi kokea huonona valintana, tarpeellisena ominaisuutena tai vähemmän tarpeellisena, mutta mukavuusvarusteena.
Jep. Ei tässä ole mitään yleistä oikeaa tai väärää valintaa vaan kukin valikoi oman mielensä ja tarpeensa mukaan.
AZP kirjoitti:
Ma Heinä 04, 2022 20:23
Eikä kyse ollut vain Kuntecin saamattomuudesta vaan ihan tuossa mun oman tontin ajotielläkin piti joskus vähän täyttää uria ettei keskeltä ottanut pohja kiinni maahan.
Eli voinee kiittää myös omaa saamattomuutta :D. Oletettavasti oman tontin ajotiestä huolehdit kuitenkin itse ;)
AZP kirjoitti:
Ma Heinä 04, 2022 20:23
Ja jos vaikka duunimatkalla on minimaalinen prosentti matkasta sellaista että tarvitsee korkeaa maavaraa oikeasti (enkä nyt tarkoita korotettua suojatietä vaan todellisempaa tarvetta), niin se korkean maavaran puute kyllä saattaa tehdä siitä duunimatkasta ihan oikeasti vaikean vaikka prosentit näyttää pieneltä.
Meinasin itekin käydä vielä lisäämässä, että suhteita pohtiessa pitää muistaa että vituke on vain vituke, mutta este on este, vaan olit tuon ehtinyt jo kommentoida. Kyllähän matkalla auton minimimaavara on korkeampi kuin matkan korkein ajouralle osuva este. Vaikka se este ei olisi montaa senttiä pitkä, aiheuttaa se silti varsin ikävän haasteen jos ei siitä pääse järkevästi yli tai ohi. Hetkellistä hidastamista aiheuttava vituke on sellainen, jossa kannattaa miettiä noita suhteita, että paljonko tähän oikeasti kannattaa uhrata.
2.polvi kirjoitti:
Ti Heinä 05, 2022 08:52
helpompi autoon istuminen ja poistuminen
Tää on muuten osaltaan hieno myytti. Useimmilla - etenkin selkähaasteisilla - vähintään jossain määrin totta, mutta jos taas tassu ei nouse, niin se voi yllättävän pian olla myös lisähaaste. Ei tästä kauaa ole kun eräs läheinen henkilö manasi ääneen Qashqaita, kun niin korkeaan autoon on vaikea nousta kyytiin, eikä se nyt kuitenkaan ole mikään oikea maasturi. Enkä kyllä muista kenenkään muunkaan kehuneen katumaasturiin noustavuutta kynnyksen suhteen, vaan pelkästään katon korkeuden ja kumartumisen osalta.

Kyytiin astumisen kannalta varmaan geneerisesti paras kompromissi olisi sellainen Berlingo-henkinen ratkaisu, jossa on korkea kori, ryhdikäs istuma-asento ja silti matala kynnys. Ei tartte ihmeesti tassun nousta eikä selän taipua, että pääsee kyytiin ja ulos.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13167
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

^Berlingo ruksii kyllä kaikki muutkin ruksit mihin tahansa todelliseen käytännön autotarpeeseen. Paitsi munanjatkeeseen, josta en tiedä voiko puhua käytännön tarpeista :mrgreen:

Ajotiestä huolehdin minä itte, eli omalla ajotiellä pohjan laahaaminen on tosiaan omaa saamattomuutta. Saamattomuutta joka toisaalta nousee merkittäväksi lähinnä siksi että meillä on sepeliajotie mäessä, eli kun vettä tulee kunnolla, kulkee sepelit kohti Kuntecin (nykyisin tosin urakoitsija alueella vaihtunut) vastuualuetta ja pois omaltani. Pari kertaa vuodessa keskimäärin saan lapioida kaupungin puolelta omansa pois ja takaisin mäkeen. Laiskan ratkaisu olisi asfaltoida mäki, mutta mä en suostu siihen koska kiinteistön suhteen olen hieman museomies, eli alkuperäoinen tyyli säilytetään. Varakkaampi laittaisi kiveä, mutta rahat loppuisi pian kesken kun aletaan luokkaa 300 neliötä noppakiveä asentamaan.

Tuo autoon nousemisen/laskeutumisen ja autosta laskeutumisen/nousemisen suhteen paljon riippuu väkisin myös henkilön pituudesta ja muista mittasuhteista. En pitäisi noita lausuttuja viisauksia myyttinä, mutta ei siihen oikein yleispätevää sääntöä ole. Kun vielä jokaisessa autossa on oma istumakorkeutensa eikä kärryjä siksi voi jakaa raakasti vain korkeisiin ja mataliin, niin kuski-auto-kombinaatioita on aika monta. Itselleni tuo töpselikärsän istuinkorkeus on aika jees, joskus pahimpina selkäkipujen aikana Saabista ylös nouseminen oli aika tuskaisaa. Lapsia vyötän myös mieluummin Mitsuun kuin Saabiin, koska jälkimmäisessä sitä tehtiin enemmän selkä kumarassa. Jollekin 150-senttiselle tilanne voisi olla ihan toisin päin, vastaavasti 200-senttiselle Mitsukin voisi tuntua matalalta. Itse olen siis aika tarkkaan tuosta välistä.

Sama koskee tavaroiden lastaamista perään. Vaikka Mitsussa nostokorkeus on suurempi, on itselleni tavaroiden tunkeminen kontin perälle ja järjesteleminen kontissa mukavampaa korkeammassa autossa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8652
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja aero »

Arvostan sorapinnan hoitoa, se on paljon hienompi kuin asfaltti. Itte varmaan miettisin jotain sirotepinnan kaltaista, jossa käytännössä sora on liimattuna bitumiin tms, eli näyttää ja tuntuu sorapinnalta mutta pyrkii pysymään paikoillaan.

Ja juu, siksi myytti nimenomaan osaltaan, että pitää kyllä monilla ihmisillä ihan paikkansa, mutta useahkosti havaittavissa kuulutettuna yleismaallisesti absoluuttisena totuutena, jota siis ei kuitenkaan ole.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Joo, eihän se toki kaikilla päde ja henkilökohtaisten mieltymysten lisäksi asiaan vaikuttaa erinomaisen paljon henkilön pituus ja leveys. Itselleni 185cm pitkänä tuo "tyypillinen" katumaasturikorkeus on varsin passeli. Mutta 30cm lyhyemmälle tai pidemmälle se tuskin sitä enää on.

Edit. Ja itselläni asiaan vaikuttaa myös se, että autoon menemisiä tulee suhteellisen tiheään tahtiin, kun 90 prosenttia ajomatkoista on joko 2.5km (Cittariin) tai 17km (vainon kämpille). Jos ajaisi kerralla satojen kilsojen siivuja, niin aika sama vaikka kiipeäisi autoon tikapuita pitkin tai dyykkaisi takasivuikkunasta sisään.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13167
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tänään viimein ajoin ihan oikeasti sen lupailemani 40 km yhdellä latauksella. Olen useamman kerran todennut että kyllä tuo pitäisi päästä mutta kun yleisin "pitkä matka" mulla on mökille n. 30 km, niin jää aina reissut vähän vajaiksi, eikä ole tultu verifioitua väitettä. Sitten taas kun lähdetään oikeasti kauemmas niin taloudellisuuden pilaa se että usein reissu alkaa tossa motarilla ja akku on sitten tyhjä jossain max 30 km kohdalla.

Tänään piti käväistä kotoa Paraisten keskustassa ja siitä takaisin kotiin Kaarinan Motonetin kautta. Motonetin pihaan saapuessa oli tripissä 39,5 km ja akussa vielä sähköä joten ajoin kertaalleen parkkipaikan ympäri että sain ruutuun 40,0 km :mrgreen:

Akussa oli vielä sähköä väjintään pariin lisäkierrokseenkin mutta ajattelin että soittavat valkotakkiset perään jos kiertelee kolmatta kertaa parkkista :mrgreen:

Suorituksen teki vielä haastavaksi se että lähes koko matkan satoi, joka tunnetusti lisää sähkönkulutusta. Lisäksi saaristotie on jatkuvaa isoa kuoppaa eli ala-ja ylämäkiä, tasaisella Pohjanmaalla pitkä sähköajo olis paljon helpompaa. Rajoitukset matkalla oli max 70 km/h ja niiden ja muun liikenteen mukaan ajeltiin eikä madeltu tien tukkona. 80 km/h rajoituksilla ajellen tuo 40 km ei kyllä yhdellä latauksella onnistuisi. Ja lisäksi mulla on kattotelineet autossa jatkuvasti kiinni, kyllä nekin vähän kulutusta lisää.

Watchdog-sovellus näyttää akun SOH:ksi nyt 78,7 % ja autolla on mittarissa n. 146 tkm. Jos tuo SOH pitää paikkaansa niin tämänpäiväisiä ajoja olisi uutena ajellut hyvin yli 50 km, mikä vastaa autolle aikanaan luvattua sähkörangea. Vaikka joissain koeajoissa tuo on mainittu mahdottomaksi saavuttaa, niin uskaltaisinpa väittää että se voi olla kuskistakin kiinni :D

Motonetissä laitoin auton pikalaturiin kiinni. Ovat näköjään nostaneet sähkön hinnan tuplaksi 20 senttiim entisestä 10 sentistä per kWh. Ihan ymmärrettävää tässä markkinatilanteessa eikä edelleenkään kohtuutonta. Latasin reilulla eurolla kauppareissun aikana ja huristelin kymmenisen kilsaa kotiin sähköllä. Jos olisin jättänyt lataamatta niin olisi varmaan mennyt kolmen euron bensat tuolla matkalla.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
morotu
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: To Elo 30, 2012 17:46
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja morotu »

Paljonko näytti sähkönkulutus tuolla noin 40km matkalla?

Itselle tuli tänään Deltalta tieto että uusi akku on tilattu, arvioitu saapuminen syksyllä ja syytä varautua siihen että auto on kolme päivää pajalla.

Nyt on tehty toinen 250km reissu ja pari 150km edestakaista matkaa. Näyttää keskikulutus olevan itsellä noin 6.5l/100km kesäkelillä jota pidän ihan kohtuullisena.
Kuulemma näillä lataushybrideillä ajotapa muuttuu. Ei ole kyllä itsellä toteutunut. Auto kuluttaa sen minkä kuluttaa. Ensimmäiset pari viikkoa kiinnosti tarkemmin seurata sähkönkulutusta ja leikkiä nappuloilla. Nykyään napauttaa korkeintaan tuon EV napin pohjaan ettei kiihdytyksissä turhaan käynnistele konetta ja joskus sähköjarrun läpysköitä.
#5986
Mitsubishi Outlander PHEV -17
Volvo Amazon -66
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13167
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Watchdog sanoo että menomatkalla (23 km) sähköä meni 3,9 ja paluumatkalla (17 km) 2,9 kWh. Yhteensä siis 6,8 kWh ja 40 km matkalla se tekee 17 kWh/100 km. Mutta WD kertoo akusta otetun sähkön, ei töpselistä otettua eli lataushäviöt puuttuu tuosta tiedosta. Käytännössä kun akun lataa täyteen niin sähköä taitaa mennä vajaa 8 kWh eli ostettua sähköä meni vajaa 20 kWh/100 km tahdilla.

Auton ajotietokoneestahan ei ainakaan tässä My2014:ssa saa ulos mitään järkeviä sähkönkulutuslukemia. Ainoa lukema mitä se näyttää on viimeisen kilometrin keskimääräinen sähkönkulutus, eli esim. Paraisten keskustaan alamäkeä lasketellessä luku on ollut parhaimmillaan lähes nolla ja toiseen suuntaan ajaessa sitten jotain ihan muuta.

Ajotapa on itsellä ollut aina aika ennakoiva, mutta se on lisääntynyt plugarin myötä. En niinkään välitä sähkönkulutuksen suuruudesta mutta ei kiinnosta polttokonetta käynnistellä ellei ole pakko. Mökkimatkalla ei kesällä vaadita mitään ihmeellistä säästömoodia kaasujalalle mutta syksystä kevääseen tai peräkärryn kanssa ajellessa ollaan rangen rajoilla. Aika usein mökille mennessä tai sieltä tullessa näyttää range nollaa ja aina välillä polttomoottori käynnistyy luokkaa kilometria ennen matkan päätepistettä.

Vakionopeudensäädintä olen ennen käyttänyt kaupungissakin aika ahkerasti mutta Mitsun kanssa sitä tulee käytettyä tosi vähän. Suurin syy on se että vakkari ei osaa ennakoida yhtään mitään eikä tämä adaptiivinen vakkari esim. älyä rullata alamäkiä vaan pyrkii hidastamaan vauhtia ettei mentäisi yli sen asetetun nopeuden.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13167
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Hinnanmuutoksen lisäksi näköjään kanta-asiakkaiden ilmainen tunti hitaampaa latausta on poistunut Motonetin eduista:

https://www.is.fi/autot/art-2000008928602.html

Seurauksena ei ole mitään järkeä laittaa autoa hitaampaan lataukseen Motonetissä jos vain pikalaturi on vapaana. Niissä kun on sama hinta kilowattitunnille.

Hinta on edelleen kuitenkin ihan kilpailukykyinen ja propsit erityisesti pikalatauksen hinnasta ja siitä että siinä ei ole minuuttiveloitusta. Pikalatureita ei vain kaikissa Motoneteissä ole, esim Turun Motonetissä on vain AC-lataustolpat.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
morotu
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: To Elo 30, 2012 17:46
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja morotu »

AZP kirjoitti:
To Heinä 07, 2022 22:36
Watchdog sanoo että menomatkalla (23 km) sähköä meni 3,9 ja paluumatkalla (17 km) 2,9 kWh. Yhteensä siis 6,8 kWh ja 40 km matkalla se tekee 17 kWh/100 km. Mutta WD kertoo akusta otetun sähkön, ei töpselistä otettua eli lataushäviöt puuttuu tuosta tiedosta. Käytännössä kun akun lataa täyteen niin sähköä taitaa mennä vajaa 8 kWh eli ostettua sähköä meni vajaa 20 kWh/100 km tahdilla.

Auton ajotietokoneestahan ei ainakaan tässä My2014:ssa saa ulos mitään järkeviä sähkönkulutuslukemia. Ainoa lukema mitä se näyttää on viimeisen kilometrin keskimääräinen sähkönkulutus, eli esim. Paraisten keskustaan alamäkeä lasketellessä luku on ollut parhaimmillaan lähes nolla ja toiseen suuntaan ajaessa sitten jotain ihan muuta.
Onkohan tässä 17 vuoden mallissa erilainen äly. En oo ohjekirjaa lärännyt mutta tuntuu että olisi koko matkan sähkönkäyttö mitä ilmoittaa. Ainakin lukema on aina aluksi iso ja heittelee enemmän, mutta kun kilometrejä kertyy niin tasoittuu. Ajon päätteeksi on ollut jotain 15-20 kwh/100km ajotietokoneessa. Ja jos mennään pääasiassa polttomoottorilla niin sähkönkäyttö laskee vielä pienemmäksi kun käyttää sähköä pääasiassa silloin kun se on autolle edullisinta.
#5986
Mitsubishi Outlander PHEV -17
Volvo Amazon -66
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13167
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Onko sulla ton näkönen tietoviihe:

Kuva

Mulla on tän näkönen:

Kuva

En oo tota uudempaa koskaan räplännyt, mutta ihan tossa Nettiautosta rosvotussa kuvassakin näkymä on ihan erilainen kuin mulla, eli erot ei rajoitu nappuloihin. Jotain kehitystä siis tapahtunut ja luulis että toi typerä sähkönkulutusmittauskin olis paranneltu uudempaan.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
morotu
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: To Elo 30, 2012 17:46
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja morotu »

On vielä tuon alemman kuvan kaltainen, yläkulmassa teksti w-17
#5986
Mitsubishi Outlander PHEV -17
Volvo Amazon -66
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13167
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Mulla lukee W-12. Jotain päivitystä siis lienee tapahtunut ja kovasti epäilisin että toi numero vois tarkoittaa vuotta jolloin kyseinen versio on tullut käyttöön.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13167
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Hupsista, tankkasin tällä viikolla Mitsun tankin täyteen kahdesti. Poltin siis viidessä päivässä tankillisen bensaa 8O

Tämän tekee poikkeukselliseksi se, että tätä viikkoa ennen olin 2v ja 9 kk omistusaikana tankannut Mitsun täyteen vasta kahdeksan kertaa. Nyt tuli kuitenkin tehtyä sellainen eteläisen Suomen kiertomatka, että kahden akullisen lisäksi energiaa meni vajaa tankillinen. Reitti oli suunnilleen Turku-Riihimäki-Porvoo-Helsinki-Turku, eli kovin kaukana ei taas käyty, mutta kahden kiukkuavan kakaran kanssa ei kauhean pitkiä päiväetappeja jaksaisikaan. Pisin päiväsuorite tuolla reissulla tuli kotimatkalla Helsingistä, 172 km. Siitä taas referenssiä omiin tarpeisiin jos täyssähköautoa pohtii, käytännössä joka yö olisi ollut mahtollista täyssähköä ladata, tämän hybridin kanssa tyydyin kuitenkin vain yhteen välilataukseen Porvoon yöpymispaikassa, kun sähköä oli ilmaiseksi tarjolla.

Tuolla töpselvolvon ketjussa kun intouduttiin keskustelemaan kulutuksista ja kuluista käytännön pidemmissä ajoissa, niin laitetaan muutama esimerkkimatka astetta möhkömmästä ja dieselin sijasta bensakoneella höystetystä hybridistä.

Tuon viiden päivän ajosuoritus oli yhteensä 569 km ja bensaa paloi pistoolilla mitattuna 39 litraa. Kulutus siis 6,85 litraa sadalla ja siihen päälle kaksi akullista eli noin 15 kWh sähköä. Reissusta sai myös hyvin vertailua siihen miten reittivalinta eli käytännössä keskinopeus vaikuttaa kulutukseen, ja käyrähän on aika jyrkästi nouseva nopeuden mukaan.

Eka reissupäivä oli 164 km ja lähdettiin siis täydellä akulla. Kymppitietä ja siitä kantatietä 54 Riihimäelle, Forssassa pysähdys. Rajoitukset ja siten marssivauhti pääosin 80-100 km/h. Päivän keskikulutus 5,4 litraa sadalle ja keskinopeus 73 km/h. Tuosta jos laskee pois sen akullisen joka loppui aika tarkkaan 30 km:n kohdalla, niin akun tyhjennyttyä keskikulutus oli 6,6 litraa sadalle. Lukeman verifioi Watchdog-sovelluksen antama 6,5 litran keskikulutus osuudelle Forssasta Riihimäelle, jolloin siis akku oli jo tyhjä.

Toisena päivänä ajettiin vain lyhyt siirtymä Riihimäeltä Tervakosken Puuhamaahan ja takaisin, yhteensä 43 km ja keskikulutus 7,7 litraa sadalle keskinopeudella 50 km/h. Tässä kulutusta nosti kaksi "kylmä"käynnistystä, eli kesäkelillähän tässä mennään mutta olen huomannut sen että kyllä se kone vaan vie lämmetessään reimasti bensaa suhteessa siihen mitä se vie sitten koneen lämmettyä. Lisäksi tuohon matkalle osui motaria 120 km/h vauhdilla, vaikka keskinopeus alhaiseksi jäikin.

Kolmas päivä ensin hieman ajelua RIihimäen seudulla ja sitten pienempiä maanteitä Porvooseen rauhallisella matkavauhdilla. Tyhjällä akulla matkaan, yhteensä 127 km keskinopeudella 55 km/h ja kulutus 6,6 litraa sadalle eli samat kuin ekan päivän kulutus akun tyhjennyttyä.

Neljäs päivä aloitettiin täydellä akulla, Porvoosta Helsingin ydinkeskustaan vanhaa tietä rauhallisesti körötellen ja maisemista nauttien. 60 km keskinopeudella 43 km/h ja keskikulutus 3,4 litraa sadalle. Akku riitti taas sen noin 30 km alussa, eli akun tyhjennyttyä kulutus oli 6,7 litraa sadalle.

Tähän mennessä 394 km:n reissun keskikulutus oli ollut 5,7 litraa sadalle ja jo jätetään pois laskuista yhteensä 60 km ladatulla sähköllä ajettua matkaa, oli bensa-ajelujen keskikulutus 6,7 litraa sadalle. Keskikulutus siis laski litran sen ansiosta että melkein 400 km:n matkalla käytettiin kaksi akullista sähköä. ihan kohtalainen säästö siis syntyy sähköstä vaikka ei joka 30 km:n välein oltukaan latauksessa.

Sitten Helsingistä kotiin, lähdössä tyhjä akku ja matka pääosin moottoritietä 100-120 km/h nopeuksilla. Salossa pysähdyttiin ABC:lle ja onnistuin ajatuksissani lähtemään apsin pihasta Salon enkä Turun suuntaan enkä jaksanut ryhtyä siinä u-käännöstä puuhaamaan, joten ajeltiin sitten vanhaa ykköstietä Salosta Paimioon asti, mistä tuli vähän alennusta keskinopeuteen. Päivän suorite 172 km keskinopeudella 88 km/h ja keskikulutus 8,8 litraa sadalle. Helsingistä Saloon kulutus oli 9,0 litraa sadalle ja Salosta Turkuun, josta siis noin puolet oli (pääosin 100 km/h rajoituksella olevaa) maantietä eikä motaria, keskikulutus oli 8,4 litraa sadalle.

Koko reissun keskikulutus lopulta 6,9 litraa sadalle. Ei ihan paska suoritus tällaiselta nelivetoiselta möhköfantilta. Huomattavaa on kuitenkin tuo kulutuksen raju nousu nopeuden mukaan. Siis vertailuna eka ja viimeinen reissupäivä vielä:

eka: 164 km, keskinopeus 73 km/h, keskikulutus 5,4 litraa (6,6 litraa ilman ladattua sähköä)
vika: 172 km, keskinopeus 88 km/h, keskikulutus 8,8 litraa (ilman ladattua sähköä)

Molemmissa päivissä oli kovaa ajamisen lisäksi pieni määrä kaupunkiköröttelyä, eli isossa kuvassa aika vertailukelpoisia lukemia. Keskinopeuden noustua 15 km/h eli n. 20 % nousi pelkän bensa-ajon keskikulutus noin kolmanneksella. Ja vastaavasti yhdellä latauksella oli 164 km:nkin matkalla 20 % bensankulutusta laskeva vaikutus. Näillä bensanhinnoilla alkaa olla jo vähän väliä onko keskikulutus 5,4 vai 8,8 litraa. Tosin tuolla 400 km:n reissulla tuollainen noin 3,5 litran keskikulutuksen vaikutus olisi oilut noin 30 euroa, joka on aika marginaalista siihen nähden että matkan aikana kahteen hotelliyöhön (Riihimäellä yövyttiin kavereilla) kului 400 euroa. Ravintoloihin meni suunnilleen toinen 400 euroa ja muuhun hauskanpitoon ja ostoksiin varmaan 200-300 oiroa vielä päälle. Pelkkä parkkeeraus Helsingissä oli vajaa 40 euroa. Yli touhutonni siis meni helposti. Bensaan kului nyt yhteensä 90 euroa ja sähköön noin euro, eli ajelujen energiakustannukset oli alle 10 % lomabudjetista. Eli kyllä kaikki on lopulta suhteellista ja bensan hinta ei ainakaan meidän lomamatkasuunnitelmia tärvellyt.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin