Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Saa olla melkoinen kuvio ja erityisesti laskutikku, että saat kannattavan laskelman yli 60ke omistusautosta :D

Ja siis sähköautoissa ei ole mitään vikaa, mutta nelari ja edes vähän vetokykyä (700/1300kg tjsp) pitäisi olla, joten silloin puhutaan useiden kymppitonnien kieseistä. Hyvän Phevin saanee parilla kympillä, jota voisi pitää jonkinlaisena kipurajana itselläni. Ja sitten on tietysti muuttujia, kuten yhden talouden malliin siirtyminen (merkittävä kulujen aleneminen ja pääoman vapautuminen) tai sitten veneen päivitys (merkittävä kulujen nousu ja pääoman sitominen) eli kaikki on mahdollista :lol:
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ei se kovin ihmeellistä kuviota vaadi. Jos ei ole työsuhteessa tahoon jolle työskentelee, vaan myy tälle yrittäjänä osakeyhtiön kautta palvelua, ei oikein voi olla työsuhdeautoakaan muutoin kuin oman firman omistamana. Ja sehän on sitten lopulta lähes sama asia kuin että sen omistaa itse.

Ja toisaalta kun ajaa niitä oman firman ajoja henkilökohtaisesti omistamallaan autolla, niin voi nostaa km-korvauksia firmastaan ilman veroseuraamuksia. Toisaalta auto on ostettu sitten jo verotetuilla omilla rahoilla. Siinä sitä laskutikkua sitten tarvitaankin että onko auton järkevää olla omissa vai firman nimissä. Asiaan vaikuttaa sekin että täyssähköillä autoedun verotusarvo on suhteellisen matala verrattuna hankintahintaan. Laskelmassa vaikuttaa myös ansiotuloverotuksen progressio, eli se kuinka paljon nostaa firmasta palkkaa ja paljonko on muita ansiotuloja. Jos voi pitää firmasta nostetun palkan pienenä, niin autoetukin tulee aika edullisella verolla. Siihen, miten paljon pitää maksaa firmasta palkkaa vaikuttaa taas oma menotaso, muut tulot, varallisuus ja yrityksen nettovarallisuus, joka vaikuttaa siihen paljonko firmasta voi nostaa itselleen palkan sijaan osinkoina.

Muuttujia on laskelmassa siis todella monta. Ja tämä nyt on kovin ennenaikaista pohdintaa muutenkin :D
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Aa no sitten sitä laskettavaa piisaa, joka sulta toki tuntuu sujuvan. Jotenkin olin oletuksessa, että olet ihan "normaalissa" työsuhteessa.

Pariltakin yrittäjäkaverilta kysellyt, että miten suhteutuu liisarit heidän kuvioissaan, mutta omilla kieseillään hekin edelleen ajelevat.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Palkkatöissä ollaan toistaiseksi, mutta kuviot tosiaan saattaa elää lähiaikoina suuntaan jos toiseenkin. Se on suomalainen verotus vaan sellaista että palkkatyöstä rankaistaan, yrittämisestä onneksi vähän vähemmän :twisted:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2836
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja Cona »

Yrittämisen ihanuus. No onhan siinä ainakin vapaus, kun ei työ- ja loma-ajat rajoita. :mrgreen:

On kait kuriositeettina niitäkin, jotka on vaihtanut sähkäristä takaisin polttikseen, toki Teslailu taitaa olla sellainen uskonto, että siitä pois siirtyminen on aina downgradea. :facepalm_man:

Onko toi E-tron nyt se eniten kolahtanut tähän mennessä?
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

No yrittäjyyttäkin on monenlaista, ja jossain määrin pääsee itsekin määrittämään miten miellyttävää se on. Olen itse yrittäjän lapsi ja lapsenlapsi, ja ollut viimeiset 12 vuotta töissä perheyrityksessä eli mun pomo on firman pääomistaja. Siinä on nähnyt aika monta tapaa olla yrittäjä. Ja onhan se luonnollista että 600 hengen teollisen perheyrityksen johtaminen on vähän erilaista kuin vaikka kivijalassa olevan kampaamon pitäminen tai mies-ja-läppäri -konsulttina toimiminen.

Emmä osaa sanoa onko e-tron nyt eniten vai vähiten kolahtanut. Enhän mä ole päässyt sellaista edes koeajamaan vielä. Tosin en mä ole koskaan yhtään automallia hylännyt tunnin koeajon perusteella, kaikki uudehkot autot on mulle riittävän hyviä ajaa. Ennemmin se on auton speksit, tilat, olemus, muotoilu ym. seikat jotka houkuttaa tietyssä automallissa, sekä value for money.

Tällä hetkellä yksi asia mikä vaikuttaa on saatavuus. Markkinoilla on nyt paljon kiinnostavia täyssähköjä, mutta en jotenkin itse jaksa asennoitua sellaiseen kauppaan jossa saan auton vuoden päästä. Audissa siis mielenkiintoa nostaa se että speksit kuten koko, vetomassa, neliveto yms. on kunnossa, muotoilukin on jees, ohjaamo vaikuttaa ensi-istumalta erittäin miellyttävältä ja ennen kaikkea autoja on kaupoissa vähän käytettyinä ja ominaisuuksiinsa nähden järkevällä hinnalla tarjolla. Ruotsista hakemalla tuollaisia näyttäisi saavan jonnekin 55 t€:n tuntumaan riippuen vähän päivän kurssista.

Mutta kyllä ainakin Ioniq 5 ja Enyaq, Toyotan/Subarun tuleva täyssähkö sekä Nissan Arya ja jokerina myös VW ID.Buzz nyt ainakin on ihan kiinnostavan oloisia laitteita. Ensimmäistä noista olen elokuussa koeajanut ja se herätti hienoisen omistamisen halun. Skoda on hyvännäköinen ja varmasti simply clever eli no-nonsense, mutta sellaista olen vasta vain ulkoa katsellut. Muut onkin vasta tulossa markkinoille. Ja jos Berlingosta saisi isommalla akulla ja nelivedolla varustetun mallin, niin siinä olis kyllä kova haastaja kaikille edellämainituille :mrgreen:

Kaveri laittoi viime vuoden puolella Mustang Mach-e:n ja olen sitä koittanut houkutella autoa mulle esittelemään, mutta ei ole ehtinyt vielä paikalle. Polestari oli ihan kiva, mutta ehkä siitä voisi laittaa farkun tuotantoon, ja kai niiltä joku rehellisemmin SUV oli tulossa jossain vaiheessa. Volvon XC40 sähkösenä vois olla ihan jees, mutta hinta on samaa luokkaa edellämainittujen kanssa vaikka auto on selkeästi pienempi. Kian EV6:n muotoilua sulattelen vielä nyt kun niitä on alkanut näkyä liikenteessä.

Noita uusia täyssähköjä yhdistää vain se, että heti ajoon -kappaleita ei juurikaan ole. Kaikki on tilattavissa jollain 10 kk toimitusajalla tai sitten esittelyauton kohdalla lukee että osta nyt, niin tämä irtoaa esittelykaytöstä joskus monen kuukauden päästä. Ja noi on nelareina ja varusteltuina kaikki samaa hintaluokkaa kuin parivuotiaat e-tronit käytettyinä, siksi heti kouraan saatava Audi on hyvinkin vaihtoehto uuden tilaamiselle ja piiitkälle odotusajalle.

En siis ole sulkenut oikein mitään pois ajatuksista, eikä sinänsä mitään päätöksiä tarvitsekaan tehdä koska akuuttia autovaihtotarvetta ei ole. Vaikka duunikuviot menisi uusiksi ja kilsat lisääntyisi, niin Mitsullakin niistä selviää. Mutta toki jos järki, tunne ja lompakko sanoo että auto vaihtoon niin paljonko siinä kohtaa enää on pidäkkeitä olla menemättä kaupoille?

Toistaiseksi tuollaista sanoo vain tunne, kun Mitsu lienee tosissaan se kokonaiskuluiltaan halvin automalli jolla mun nykyiset tarpeet täyttyy hyvinkin täydellisesti.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tässä aika hyvää analyysiä siitä miksi lataushybridillä ajaminen voi olla tiedostavalle kuskille välillä tuskaa:

https://tekniikanmaailma.fi/lataushybri ... a-korjata/

Idea on hyvä, kokonaisuuden toteutus usein kehno. Amperan toteutus on tosiaankin ollut ehkä kuljettajan näkökulmasta toimivin, sen jälkeen tulleet muiden merkkien esitykset on olleet sitten vaihtelevalla menestyksellä. Mitsussahan ei ole muuta vikaa kuin että polttokonetta halutaan väkisin käyttää sähkövastuksen rinnalla lämmittämistarkoiukseen, kun keli kylmenee alle 10 plusasteen. Tämänhän valuvirheen saa vastushuijauksella korjattua, jonka jälkeen Mitsu onkin tekniikaltaan aika hyvä laitos. Ja 2017 vuosimallista eteenpäin EV-nappula hoitaa ilmeisen hyvin tuon ongelman pois päiväjärjestyksestä ihan tehdasvarusteisestikin.

Tuo jutussa mainittu Kian ja Hyundain toteutus, jossa kaikki lämmityslaitteen lämpö tuotetaan polttomoottorilla on sitten jo lähes täyttä idiotismia, ainakin Suomen olosuhteissa.

Toisaalta jutussa kritisoidun plugarien korkean yhteistehon ymmärtää, koska plugari on usein mallinsa kallein versio. Se joka laittaa autoon rahaa 50-80 % enemmän kuin perusversioon, haluaa ehkä rahalleen muutakin vastinetta kuin että se kulkee joskus sähköllä. Ja vauhtihan on se joka kiinnostaa, ainakin siinä kohtaa kun autovalintaa ollaan tekemässä. Ajossa sitä nyt ei välttämättä tosielämässä huomaakaan kiihtyykö auto nollasta sataan kuudessa vai yhdeksässä sekunnissa. Varsinkin kun plugarilla saattaa ajotapa muuttua muutenkin ekoloogisemmaksi.

Markkinoinnissa on jouduttu kuitenkin käyttämään samaa ideaa kuin maailman ensimmäisellä kaupallisesti oikeasti menestyneellä sähköautolla eli Teslalla: ei tehdä sähköautosta ekosukkulaa, vaan suorituskykyinen luksusauto, niin asiakkaat on valmiita maksamaan sähköautosta sen mitä se maksaa.

Toisaalta Mitsuhan ei ole teholla ja vauhdilla koittanut Outlander PHEViä myydä, ja silti se on monena vuonna ollut Euroopan myydyin lataushybridi. Eli kun paketti on muuten kunnossa niin ei sitä korkeaa yhteistehoa välttämättä myyntimenestykseen tarvita. Itse en ole kaivannut yhtään lisää tehoa tähän autoon, mieluummin sähkörangea.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

^Toi juttu oli kyllä hyvä ja itse myös harmittelen, että plugarien tähdenlento jäänee lyhyeksi. Mutta Suomen (ja Ruotsin) markkinat ja erityisolosuhteet eivät tietysti autonvalmistajia paljoa voi ohjata.

Mikähän muuten Mitsulla ahdistaa, kun eivät halua myydä euroopassa uutta Outlanderia? Kun ajattelee ekan Phevin myyntimääriä ja kun se iso investointi on kerran uuden auton suunnitteluun ja valmistamiseen tehty, niin ei käy järkeen. Ootko tän AZP itselles saanut jostakin selvennettyä?
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Vähän samaa ihmetellyt. Mitsubishihän ilmoitti kesällä 2020 että lopettavat automallien kehittämisen Euroopan markkinoille, joka nopeasti uutisoitiin niin että Mitsun myynti Euroopassa loppuu. No loppuuhan se jossain vaiheessa jos uusia malleja ei kehitetä, mutta esimerkiksi tuon ilmoituksen jälkeen markkinoille tuli vielä Eclipde Cross PHEV, joka tietenkin oli ehditty jo suunnittelemaan Euroopan vaatimuksiin sopivaksi. Koska Outlander tuli maailmalla myyntiin pian tämän jälkeen, voisin kuvitella että senkin suunnittelussa on Eurooppa ollut vielä mukana, mutta mistäs sitä tietää mitä Japanissa ovat puuhanneet.

Tämän jälkeen Mitsukin on ottanut vähän sanojaan takaisin ja Rellu-Datsun-Mitsu -allianssin kautta jopa tuotantoa ollaan tuomassa takaisin Eurooppaan: https://www.autoexpress.co.uk/news/3528 ... nault-deal

Tosin tuossa jutussa mainitaan selvästi että Ranskassa kootut Mitsut on käytännössä valemitsuja, eli Relluja Mitsun logoilla, ja _oikeita_ Mitsuja ei Eurooppaan oltaisi jatkossa enää kehittämässä. Keisari kääntyy kyllä haudassaan kun ranskiksia myydään japanilaisilla logoilla :D

Joka tapauksessa Mitsu ei ole selvästi sanonut juuta eikä jaata siitä onko uusi Outlander nyt joskus tulossa Eurooppaan, tai onko sitä kehitetty Eurooppaan sopivaksi eli ei. Ja kyllähän se outoa on että kun plugarit myy Euroopassa kuin häkä ja Mitsulla ollut useampana vuonna kategorian myydyin malli, ei korvaavaa tuotetta tuotaisi markkinoille laisinkaan. Mun bisneslogiikkaan mahtuisi sellainen badge engineering, että jos Mitsu haluaa hiljalleen vetäytyä merkkinä Euroopasta, niin alkaisivat myymään Outlander Pheviä Nissanin tai Rellun logoilla. Mutta mä mistään mitään ymmärrä :|
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

AZP kirjoitti:
Pe Maalis 25, 2022 12:48

Tosin tuossa jutussa mainitaan selvästi että Ranskassa kootut Mitsut on käytännössä valemitsuja, eli Relluja Mitsun logoilla, ja _oikeita_ Mitsuja ei Eurooppaan oltaisi jatkossa enää kehittämässä. Keisari kääntyy kyllä haudassaan kun ranskiksia myydään japanilaisilla logoilla :D
Keisari Napoleon taisi vastaavan surun murtamana kääntyä jo n. 2007, kun kieroilevien vinosilmien kiesejä alettiin myymään Citikoina ja ja Pösöinä :D

Ei ole keisareillakaan helppo elämä.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja aero »

AZP kirjoitti:
Pe Maalis 25, 2022 10:09
Toisaalta jutussa kritisoidun plugarien korkean yhteistehon ymmärtää, koska plugari on usein mallinsa kallein versio. Se joka laittaa autoon rahaa 50-80 % enemmän kuin perusversioon, haluaa ehkä rahalleen muutakin vastinetta kuin että se kulkee joskus sähköllä.
Tää on muutenkin hämmentävä kritisoitava. Tehokas polttomoottori ei nykypäivänä kuitenkaan ole enää mikään kamala bensakrematorio, vaan kulkee ihan yhtä hyvin mukana kuin se onnettoman voiman pikkuvaparikin. Toisaalta sen sähköpuolen on syytä olla tarpeeksi äkäinen että polttomoottoria ei joka kiihdytykseen kaivata, jolloin yhteistehosta tulee tosi helposti iso, mutta paljoa säästöä ei saa sillä että yhteistehon jättäisi pieneksi. Aika moni hybridistelijä selkeästi tahtoo, että suurin osa ajoista nimenomaan päästään pelkällä sähköllä, eikä siinä motarin rampissa haluta lyödä kipinää tulille.

Niinhän siellä lukikin, että puolipatteri-ceemeli on tehokkaahkosta polttomoottoristaan huolimatta ihan käypä peli, koska sähköpuolikin on kunnossa. Eli ei tuo nurina tule "liiasta" tehosta, vaan pikemminkin niistä idioottimaisista toteutuksista.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Raportoidaanpa kerrankin autosta jotain muuta kuin että ei vikoja tai paljonko menny sähköä ja bensaa. Tänään nimittäin kerrankin pieni huoltopäivä. Vaihdoin vihdoin sammuneen rekkarinvalon polttimon. Se on ollu jo muutaman kuukauden pimeänä kun väliaikaisesti tallittomana totesin että laitan sen kuntoon kun on valoisaa ja sellainen keli että jaksaa räpeltää auton parissa ulkona. No tänään sitten aloin räpeltämään sitä pimeän tultua ja sateessa :facepalm_man:

Otin molemmat kilpivalaisimet irti ja totesin että leimoiltaan identtiset ja identtisesti tummuneet W5W-polttimot löytyi molemmista. Olivat mahdollisesti jopa tehtaan jäljiltä ja kun varastosta löytyi avaamaton Osramin kahden polttimon paketti, vaihdoin molemmat vaikka toinen vielä toimikin. Toi paketti on jäämistöä siitä kun 8v sitten tyhjennettiin faijan kämppää, ja ei ne silloinkaan ihan tuoreet tainneet olla koska faija on asunut Suomessa viimeksi vuonna 2005. Mutta ei noi kai kauheasti ajan mukana happane. Pääasia että olivat ilmaiset :mrgreen:

Tiskasin vielä ne valaisinmuovit ja sitten asennus takaisin. Japanialaiset tykkää näköjään säästää sähköjohdoissa kun näissäkin oli suurin hankaluus saada liitin kiinni valaisimeen ennen valaisimen kiinnitystä takaluukkuun. Aiemmin lyhyen kaapelin kanssa tuskaillut kun korvannut ulkolämpötilan anturin vastuksella ja sitä kantaa ei lyhyen johdon vuoksi puskurin sisältä kauheasti ulos saa.

Innostuin sitten tarkistamaan että kaikki valot toimii, kun en yhtään tiedä onko tuossa mitään valonbalvontaa ja ilmoittaako siis palaneista polttimoista yhtään mitään. Ei ongelmia, kaikki valot palaa.

Ja ilmoituksista tuli sitten mieleen, että päivällä huomasin pissapojan olevan eturauhasvaivainen, eli todennäköisesti nesteet vähissä. Viimeksi joskus syksyllä tankannut pissapoikaa, eli ihan loogista. Mitään pingpongia tai merkkivaloa tuolle nesteelle ei ole, sen sijaan säiliön korkista löytyy mittatikku. Kuivalta näytti, joten kaivoin syksyllä ostetun Lidlin nestekanisterin esiin. Se oli puolillaan laimentamatonta, joten täydensin kanisterin vedellä täyteen ja kumosin autoon. Melkein kaikki meni eli 5L pissapojan säiliön tilavuus on nyt todennettu.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Maaliskuu:
matkaa 373 km
sähköä 130 kWh
bensaa 0 litraa
Rahaa näihin 13 €

Alusta (10/2019) laskien:
matkaa 17 739 km
sähköä 4703 kWh
bensaa 258 litraa
Rahaa näihin 849 €
Kulutus ja kulut per 100 km: 1,5 litraa + 27 kWh eli 4,8 €

Bensankulutuksessa lukee nolla, mutta WD sanoo oikeasti 0,11 litraa. Kuukauden pilasi yksi liittyminen kehätielle ylämäkeen johtavalla rampilla ja lyhyellä kiihdytyskaistalla, jolloin piti vähän polkaista. Siinä se polttokone sitten turhaan rallatteli muutaman kilsan matkan eli käytti itsensä johonkin tiettyyn lämpötilaan ja sitten lopetti. Siinä ainoa käynnistys maaliskuussa. Mutta kai se oli hyvä vähän hakea öljynpainetta laakereille välillä ettei ihan käyttämättömyyttään kuivu :mrgreen:

Mökkeilykausi on viime vuosina alkanut huhtikuussa ja olen oikeastaan läpi talven käynyt mökillä melkein viikottain. Nyt ei ole tullut käytyä kuin kerran-pari kuussa, kun on viikonloppuina riittävästi puuhaa tallin rakentamisessa. Ja sama touhu jatkuu tässäkin kuussa, joten kauden alku varmaan siirtyy helposti toukokuulle, ellei jopa kesäkuulle. Katsotaan vähän kelien ja motivaation mukaan, tänään aamulla vajaa 10 astetta pakkasta, joten ei vielä olla ihan _kesä_mökkikeleissä. Joka tapauksessa noi kuukausien kilsamäärät sen kuin vaan pienenee, kun ei siellä mökilläkään tule käytyä. Tammi-maaliskuun saldo nyt 1270 kilometriä, kun kaksi aiempaa vuotta on menty tasolla 2000-2300 km näinä kuukausina. Vähiin käy, pitäiskö myydä koko romu pois arvoaan alentamasta? Toi tän vuoden kolmen ekan kuukauden lukemahan tarkottaisi enää reilun 5000 km:n vuosisuoritetta 8O
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Vapunaaton puuhasteluja:

Kuva

Eka autopuuhastelu uudessa tallissa, ja näytti siltä että renkaat sai tässäkin rakennuksessa vaihdettua ihan ok. Ai että oli mukava pestä talvipyörät lämpimällä vedellä ja sisätiloissa lattiakaivon päällä, eikä vanhan tallin tapaan kylmällä vedellä siinä oven kynnyksellä, kun vanhassa tallissa ei ollut viemäriä eikä lämmintä vettä laisinkaan.

Vaihto meni tänä vuonna poikkeuksellisen myöhään johtuen siitä että keskityin saamaan tallin sellaiseen kuntoon että kumit voisi vaihtaa siellä. Ja mikäs siinä, kun kitkoilla ajelee, nastojen ropinaa ja vieläpä sakon uhkaa en olisi ehkä jaksanut ihan vappuun saakka.

Talvikumeille tuli reilu 3000 km tällä kaudella ja pinnasta lähti mittauksen mukaan millin kymmenyksiä. Seuraavalle talvielle jäi vielä vajaat kuusi milliä joka kulmaan. Ja alle meni kesärenkaat noin kuuden milliln urasyvyyksillä.

Pissapojan täytin samalla, niin pääsi yhdestä kanisterinpohjallisesta samalla eroon. Tällä viikolla tuli muutenkin harrastettua hieman, eli maanantaina hoidin tämän vuoden ensimmäisen käsinpesun pihalla ja vaihdoin kaikki sulat. Takasulka oli jemmassa avaamattomassa paketissa jo parin vuoden takaa, tuulilasissa sulat olikin jo yli 2v vanhat eikä silleen mitenkään ihan härskissä kunnossa, mutta kun nekin löytyi takaluukusta vanhana varastona, niin laitoin vaihtaen. Nämä ylimääräiset sulat jäi silloin kun auton hankittuani taistelin heikon pimeänäkyvyyden kanssa syksyllä. Muistelisin että haukuin eka ostamani sulat huonoiksi ja ostin tilalle toiset, mutta lopulta syyllinen oli tuulilasiin pinttynyt ihmeellinen likapinta, jota koitin sitten hävittää Autoglymin lasikiillotusaineella. Ei voi muistaa tarkemmin, kai sekin sadattelu tästä ketjusta löytyy mutta en jaksa kaivaa tarinaa tarkemmin.

Joka tapauksessa sulkien vaihto, auton pesu, pissapojan täyttö ja renkaiden vaihto meni nyt kaikki nollan euron kuluilla, kun joka paikkaan löytyi vanhasta varastosta käyttökelpoista tavaraa :D

Sitten pakolliset tilastot:

Huhtikuu:
matkaa 678 km
sähköä 152 kWh
bensaa 10 litraa
Rahaa näihin 36 €

Alusta (10/2019) laskien:
matkaa 18 417 km
sähköä 4854 kWh
bensaa 271 litraa
Rahaa näihin 904 €
Kulutus ja kulut per 100 km: 1,5 litraa + 26 kWh eli 4,9 €

Tällä viikolla tuli käytyä Turusta Loimaalla, joten bensaa paloi väkisin ihan litroja. Koko tuo kuukauden kulutus syntyikin siitä reissusta, muuten ei polttokonetta vaivattu. Ennen reissua kävin tankkaamassa täyteen niin sain täsmättyä nuo kulutuslukemat tankkauksiin ja todellisiin euromääräisiin kuluihin. Bensan ja sähkön aiheuttamat kulut kisaa aika tasaväkisesti keskenään; bensaan on mennyt tuon 2,5 vuoden ja 18 Mm aikana 448 euroa ja sähköön 456 euroa.

Kuriositeettina tässä päivänä eräänä vastaan ajoi kotinurkilla valkoinen töpselikärsä, ja silmä osui jostain syystä rekisteritunnukseen. Meni muutama sekunti kun aloin miettiä että olipa jotenkin tuttu rekisteritunnus, ja sitten totesin että sehän heitti vain viimeiseltä numeroltaan yhdellä tämän mun auton rekisteritunnuksesta. Eli peräkkäisillä kilvillä mennään, mikä ei olisi mikään ihme Suomi-auton kanssa, kun laivalastillinen autoja saa kerralla tunnarit Trafin järjestelmästä ja siksi usein samanmerkkisillä autoilla on peräkkäisiä tunnuksia. Mun Saabitkin oli sellaisilla tunnuksilla, että kun haki samoilla kirjaimilla ja lähinumeroilla, niin Saappeja ne oli kaikki.

Mutta kun tämä mun auto on Ruotsista syksyllä 2019 käytettynä tuotu, niin erikoinen sattuma että samanlainen auto on saanut peräkkäisen tunnuksen. Hain Trafilta auton tiedot, ja se on tosiaan mennyt kilpiin Suomessa päivää ennen mun autoa, mutta on myös sattumalta käyttöönotettu alkuperäisessä kotimaassaan vain seitsemän päivää ennen mun autoa. Ja vieläpä niin että vaikka käyttöönottopäivä on lokakuun lopulla 2014, niin nämä molemmat autot on ihan VIN-koodinkin mukaan vuosimallia 2014, eikä 2015 kuten ehkäpä suurin osa tuohon aikaan syksystä kilvet saaneista yksilöistä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Taas yksi tapahtumaköyhä kuukausi takana. Ajotkin jäi vähiin kun oli niin kuiva toukokuu, että harrastepeleihin kertyi enemmän kilsoja kuin Mitsuun. Ja niissä bensaa paloi kyllä enemmän kuin mitä Mitsulla on mennyt melkein viimeisen vuoden aikana :D

Toukokuu:
matkaa 296 km
sähköä 71 kWh
bensaa 0 litraa
Rahaa näihin 7 €

Alusta (10/2019) laskien:
matkaa 18713 km
sähköä 4925 kWh
bensaa 271 litraa
Rahaa näihin 890 €

Polttomoottori ei käynnistynyt kertaakaan toukokuussa. Ajopäiviä kertyi pitkästä kuusta huolimatta näköjään vain 14, eli suurimman osan ajasta auto seisoi tallissa, näköjään parhaimmillaan seitsemän päivää putkeen liikkumatta. Ja mikäs siinä uudessa tallissa seisoessa, kun sinne on saatu kavereitakin :mrgreen:

Kuva

Taitaa olla eka kerta kun kaikki mun neljä katiskaa on saman katon alla. Nyt pitäisi löytää jostain motivaatio laittaa tuo isolohkokupla kuntoon. Onneksi Itäharjun ajoissa oli viime viikolla aika makea 1303S mukana:

Kuva

Kuva

Ensi talvena vois alkaa purkamaan omaa möhkökuplaa jos motivaatio riittää. Rakennusprojektit saa joka tapauksessa hetkeksi riittää meikäläiselle.

145 tkm kierähti Mitsun mittariin toukokuussa. Akun kapasiteettitakuuta jäljellä vielä puolisen vuotta tai 15 tkm, eli aika tulee täyteen ennen kuin kilsat.

Naapurissa olevassa autokaupassa olis taas yksi e-Tron myynnissä, mutta en ole löytänyt nyt motivaatiota mennä sitä katselemaan. Ehkä parempi kukkaron kannalta :D Ja miksi laittaa täyssähköauto kun lataushybridilläkin pääsee tuollaisia kuukausia kuin mitä kulunut kuukausi on?

Tuli viikonloppuna katsottua tällainen videopätkä autoteollisuuden historiaa käsittelevältä Big Car -Youtube-kanavalta:

Why did Mitsubishi Motors FAIL?

Ihan mielenkiintoista analyysiä. Itse olisin kaivannut hieman lisää puhetta siitä miten Outlander PHEV oli kuitenkin nykyisin hyvin suosittujen töpselihybridikatumaasturien uranuurtaja, ja Mitsubishi onnistui silti sössimään autobisneksensä Euroopassakin. Ja toki ihmetystä herättää se, mihin firma kadotti sen persoonallisuuden ja teknillisen osaamisensa, joka Mitsulla oli hallussa vielä 90-luvun puolivälissä. Siis ainakin omaan silmääni Lancerit ja Galantit oli 80- ja 90-luvulla segmenttinsä kiinnostavimpien japanilaisten joukossa, muotoilussa oli persoonaa, mallisto oli laaja, laatu oli käsittääkseni kunnossa ja merkin imagokin oli mm. rallimenestyksen johdosta ennemminkin urheilullinen kuin tylsä ja kansanomainen. Vielä kun miettii että Mitsu oli pitkään hittireseptiksi osoittautuineissa maasturieissa ja katumaastureissa edelläkävijän roolissa, niin ei voi kuin ihmetellä että merkki sai itsensä kuihdutettua nykyiseen jamaan, jossa edes töpselikärsän toista sukupolvea ei saada markkinoille lataushybridimaastureita janoaville Euroopan markkinoille.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin