Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
ranettaja
"Ruisku"
Viestit: 119
Liittynyt: Pe Helmi 14, 2020 20:00

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja ranettaja »

AZP kirjoitti:
Ti Touko 31, 2022 21:22
Ihan mielenkiintoista analyysiä. Itse olisin kaivannut hieman lisää puhetta siitä miten Outlander PHEV oli kuitenkin nykyisin hyvin suosittujen töpselihybridikatumaasturien uranuurtaja, ja Mitsubishi onnistui silti sössimään autobisneksensä Euroopassakin. Ja toki ihmetystä herättää se, mihin firma kadotti sen persoonallisuuden ja teknillisen osaamisensa, joka Mitsulla oli hallussa vielä 90-luvun puolivälissä. Siis ainakin omaan silmääni Lancerit ja Galantit oli 80- ja 90-luvulla segmenttinsä kiinnostavimpien japanilaisten joukossa, muotoilussa oli persoonaa, mallisto oli laaja, laatu oli käsittääkseni kunnossa ja merkin imagokin oli mm. rallimenestyksen johdosta ennemminkin urheilullinen kuin tylsä ja kansanomainen. Vielä kun miettii että Mitsu oli pitkään hittireseptiksi osoittautuineissa maasturieissa ja katumaastureissa edelläkävijän roolissa, niin ei voi kuin ihmetellä että merkki sai itsensä kuihdutettua nykyiseen jamaan, jossa edes töpselikärsän toista sukupolvea ei saada markkinoille lataushybridimaastureita janoaville Euroopan markkinoille.
Saabistienhan eritoten pitäisi tietää, että on kaksi eri pallopeliä valmistaa todella hyviä autoja, ja saada niitä kaupaksi sellaiseen tahtiin että viivan alle jää voittoa.
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2844
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja Cona »

Onhan noita vastaavia tarinoita. Prius ei aikanaan ollut mikään hitti, mutta nyt niillä on kysyntää. GM taasen tuhosi lähes kaikki myydyt EV sähköautot ja yrittää nyt jälkijunassa päästä mukaan kilpailuun. Jengi näkee Amperat ja Voltit edelleen varteenotettavina vaihtoehtoina vaikka niillä on ikää jo 10 vuotta jne. :wink:
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6437
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja Eski »

Enpä kuitenkaan jaksa uskoa, että GM olisi tehnyt Teslat tuolla patteri EV:llä aikanaan ->
Kuva
aero
-
Viestit: 8669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja aero »

Emmä ny tiiä. Onhan se jo tuossaan nätimpi kuin Model3 tai ModelY ja olisi ollut kuitenkin kehityspolku aluillansa siinä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13190
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

ranettaja kirjoitti:
Ti Kesä 07, 2022 15:33
Saabistienhan eritoten pitäisi tietää, että on kaksi eri pallopeliä valmistaa todella hyviä autoja, ja saada niitä kaupaksi sellaiseen tahtiin että viivan alle jää voittoa.
Erittäin hyvin muistutettu siellä! En tiedä Mitsubishi Motorsin finanssien tilannetta menneiltä vuosilta, oma ajatukseni oli enemmän sellainen että autot menetti 90-luvulla hiljalleen persoonallisuutensa ja merkki vaipui ikään kuin massatuotteeksi ilman että sillä oli kuitenkaan massatehtaiden volyymejä. Mitsu ikään kuin hukkasi persoonallisuutensa, ja syy saattaisi olla toki se että kannattavuus ei ole ollut erityisen hyvä, ja johto on todennut että matkitaan nyt Tioyotaa ja Nissania ja ruvetaan tekemään tylsempiä malleja ja toivotaan myyntimäärien kasvavan. Seurauksena sitten sellaiset laitokset kuin Carisma, jonka nimi on sarkastinen siihen nähden että mallistahan on karisma kaukana.
Eski kirjoitti:
Ti Kesä 07, 2022 20:20
Enpä kuitenkaan jaksa uskoa, että GM olisi tehnyt Teslat tuolla patteri EV:llä aikanaan ->
aero kirjoitti:
Ti Kesä 07, 2022 21:47
Emmä ny tiiä. Onhan se jo tuossaan nätimpi kuin Model3 tai ModelY ja olisi ollut kuitenkin kehityspolku aluillansa siinä.
Ei tehnyt GM Tesloja, joten asiaa ei tarvitse edes arvailla. Historiankirjat sen kertovat.

Kysehän ei ollut edes siitä onko tuo puikula houkuttelevan näköinen, vaan kokonaan väärästä konseptista. Tesla on kallis, nopea, tehokas, luksus, persoonallinen, käytännöllinen (takapenkki ja kunnon tavaratilat, tämä ei koske Tesla Roadsteria tietenkään) ja sillä pääsee latauksella kauas = Tesla on haluttava. GM EV1 oli näistä kallis ja persoonallinen. Kun nuo muut Teslaan sopivat adjektiivit jättää listasta pois niin summa ei ole enää "haluttava", vaan "eriskummallinen" tai monen silmässä jopa "nolo".

Jos Tesla ei olisi muiden valmistajien ekopuikulayrittämisten jälkeen rikkonut tuota konseptihäkkiä tuomalla markkinoille aivan eri tavalla ajatellun sähköauton, voisimme olla vieläkin siinä tilanteessa että uudet sähköautot olisivat lähinnä eriskummallisia ja noloja.

Ajoituskin on tärkeää. Teknologian pitää olla siinä kehitysvaiheessa tai vietävissä järkevin panostuksin siihen kehitysvaiheeseen, että automalli on realistisesti valmistettavissa ja sellaiseen hintaan että valmistus on kannattavaa. Tesla oli liikkeellä varmaankin juuri oikeaan aikaan, Musk olisi ehkä 10-20 vuotta aikaisemmin (eli silloin kun EV1 tehtiin) tuhlannut kaikki rahansa yrittämiseen ja lopulta olisi jouduttu toteamaan että rahat meni kaivoon.

Toisaalta jäljessä tulevat ei ole automaattisesti häviäjiä. Isot vanhat autonvalmistajat on saaneet nyt markkinoille oikeinkin loistavia täyssähköautoja, jotka monin paikoin kilpailevat Teslaan vastaan tasaväkisesti. Usein kannattaa hetki seurata mitä virheitä uusi tulokas tekee ja iskeä markkinoille sitten kun on riittävästi kovaa evidenssiä siitä mitä ostajat haluavat, ja kun teknologia on muutenkin jo kypsempää ja siten kehityskustannukset vaatimattomammat. Toisin kuin jokin aika sitten luultiin, Tesla ei siis ole onnistunut tappamaan kaikkia vanhoja valmistajia, mutta koko markkinakehitys kyllä tullee sen tekemään joillekin jälkijunassa kulkeville.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6437
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, kyllä tuo ev on niin nolo puikula, että vaikka se olisi ollut miten huikea tahansa, niin Teslat olisi silti jäänyt tekemättä :twisted:

Tuosta mitsun epäonnistumisesta tuli mieleen, että merkin huonoa myyntiä hämmästeltiin aikanaan, kun Tommi Mäkinen voitti vuodesta toiseen rallin maailmanmestaruuden mitsulla ja silti se ei kelvannut täällä Mäkisen kotimaassa juuri kenellekään...

Eski
aero
-
Viestit: 8669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja aero »

AZP kirjoitti:
Ke Kesä 08, 2022 13:20
Kysehän ei ollut edes siitä onko tuo puikula houkuttelevan näköinen, vaan kokonaan väärästä konseptista. Tesla on kallis, nopea, tehokas, luksus, persoonallinen, käytännöllinen (takapenkki ja kunnon tavaratilat, tämä ei koske Tesla Roadsteria tietenkään) ja sillä pääsee latauksella kauas = Tesla on haluttava. GM EV1 oli näistä kallis ja persoonallinen. Kun nuo muut Teslaan sopivat adjektiivit jättää listasta pois niin summa ei ole enää "haluttava", vaan "eriskummallinen" tai monen silmässä jopa "nolo".
Teslan ensimmäinen viritelmä oli sähköistetty Lotus. Kallis, nopea (no, mutkassa hitaampi kuin lähtökohtansa mutta sentään kiihtyvä) ja persoonallinen kyllä, käytännöllinen tai luksus ei.

Mutta sillä tutkittiin teknologiaa, kun se pukattiin suunnitteluun 2006 ja markkinoille 2008, vähän lähempänä EV1:tä (joka ammuttiin alas 2002, vaikka projekti alkoikin jo 1990) kuin ModelS, joka osuu kuvailuusi paremmin. Tuossa välissä litiumioni -akkuteknologia otti omat harppauksensa ja mahdollisti merkittävän parannuksen sähköauton paino/suorituskyky -suhteeseen. Musk visionäärinä iski siihen kiinni, mikä oli oiva veto.

Toisaalta, se S julkaistiin 2012. GM puolestaan julkaisi Spark EV:n 2013 (https://en.wikipedia.org/wiki/Chevrolet_Spark#Spark_EV), eli on ollut jo kutakuinkin samaan aikaan sähköautomarkkinoilla mukana, annettuaan Teslan ensin kehittää elämää litiumakkujen kanssa. Mutta ei kopannut visiota kalliista ja raskaasta autosta.
AZP kirjoitti:
Ke Kesä 08, 2022 13:20
Jos Tesla ei olisi muiden valmistajien ekopuikulayrittämisten jälkeen rikkonut tuota konseptihäkkiä tuomalla markkinoille aivan eri tavalla ajatellun sähköauton, voisimme olla vieläkin siinä tilanteessa että uudet sähköautot olisivat lähinnä eriskummallisia ja noloja.
Tässä nousee se visionäärisyys merkittävälle sijalle. Tarjotaan jotain uutta ja ensimmäisenä tosiaan kehittäen sähkövoimalinjaa olemassaolevaan automalliin, jotta ei tartte taikoa koko tuotetta veistää nollasta.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
morotu
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: To Elo 30, 2012 17:46
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja morotu »

Johan oli pitkä ketju :D
On se kumma että pitää Saabbifoorumille tulla lueskelemaan asiaa Mitsusta.

No nyt on oma töpseliperä pihassa pyörinyt kuukauden verran ja sopii kyllä omiin ajoihin melkolailla yhtä hyvin kuin ketjun aloittaneellakin. Autossa oli ostohetkellä noin 100km matkaan bensaa ja nyt tuo luku taitaa olla noin 90km verran. Katsotaan koska on ekan kerran asiaa tankille. Saabbi meni vaihdossa vaikkei siitä montaa tonnia kukaan suostunut maksamaan. Nyt jo vähän ikävä kyllä vaivaa...

Hyvältähän tuo laite on muuten vaikuttanut, 145tkm rullattu vuoden 2017 suomi-auto. Vähän mitäänsanomaton kyllä, mutta ihan OK. Ei ole paljon ohjekirjaa tarvinnut, kaikki löytyy suht helposti vaikka japseista ei ollut aikaisemmin mitään kokemusta. Akku on tosin huono ja menee vielä tarkempaan syyniin kun akkutakuuta reilusti jäljellä. Deltan pikatesti näytti noin 60% akun kunnoksi. Tuokin on siis riittänyt näillä keleillä omiin ajoihin.
Hyvää tietoa oli ketjussa reilusti, kiitos siitä! Pitääkin jossain vaiheessa vaihdella voimansiirron mömmöt.
Ja Navin kartat on yhtä vanhat kuin auto, joten sekin tarvisi uuden kortin sisäänsä.

Kuva
Viimeksi muokannut morotu, Ke Kesä 15, 2022 22:32. Yhteensä muokattu 7 kertaa.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7334
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja tetammi »

tuosta linkistä poista ? jälkeiset merkit ja korvaa ne raw=1 niin kuva toimii

Tyyliin näin mut tää linkki on jotenki huono
https://www.dropbox.com/s/qqlynkl2ztzp4 ... .png?raw=1

Kyllä tuollane ois saattanut sopii omaanki ajoprofiiliin varsin hyvin mut toisin kävi :mrgreen:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
morotu
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: To Elo 30, 2012 17:46
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja morotu »

tetammi kirjoitti:
Ke Kesä 15, 2022 22:11
tuosta linkistä poista ? jälkeiset merkit ja korvaa ne raw=1 niin kuva toimii

Tyyliin näin mut tää linkki on jotenki huono
https://www.dropbox.com/s/qqlynkl2ztzp4 ... .png?raw=1

Kyllä tuollane ois saattanut sopii omaanki ajoprofiiliin varsin hyvin mut toisin kävi :mrgreen:
Kiitos!
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13190
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

morotu kirjoitti:
Ke Kesä 15, 2022 21:08
Johan oli pitkä ketju :D
On se kumma että pitää Saabbifoorumille tulla lueskelemaan asiaa Mitsusta.
Kiva jos jaksoit lukea kaikesta sekopäisestä jaarittelusta huolimatta :D

Vielä ollaan sivumäärässä (45) perässä sitä mihin päädyttiin loppuunajetulla Saabilla (59), tosin sivuun 45 pääseminen vaati Saabilla yli neljä vuotta, kun Mitsulla on menty vasta alle kolme.

Komea Mitsu, ei muuta kuin kovaa ajoa ja vielä kovempaa kulutuksen seurantaa :mrgreen: . Niin ja akku sitten vaan mahdollisimman pian uusiksi takuuseen jos lukemat tuolta näyttää :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja McStadey »

morotu kirjoitti:
Ke Kesä 15, 2022 21:08
Johan oli pitkä ketju :D
On se kumma että pitää Saabbifoorumille tulla lueskelemaan asiaa Mitsusta.

No nyt on oma töpseliperä pihassa pyörinyt kuukauden verran ja sopii kyllä omiin ajoihin melkolailla yhtä hyvin kuin ketjun aloittaneellakin. Autossa oli ostohetkellä noin 100km matkaan bensaa ja nyt tuo luku taitaa olla noin 90km verran. Katsotaan koska on ekan kerran asiaa tankille. Saabbi meni vaihdossa vaikkei siitä montaa tonnia kukaan suostunut maksamaan. Nyt jo vähän ikävä kyllä vaivaa...
Tämä on varmasti Suomen paras foorumi mihin tahansa aihealueeseen liittyen :mrgreen:
Eikös se ollut tutkittua tietoa että :saab: istit on keskimääräistä fiksumpia :mrgreen:
aero kirjoitti:
Ke Kesä 08, 2022 14:55


Mutta sillä tutkittiin teknologiaa, kun se pukattiin suunnitteluun 2006 ja markkinoille 2008, vähän lähempänä EV1:tä (joka ammuttiin alas 2002, vaikka projekti alkoikin jo 1990) kuin ModelS, joka osuu kuvailuusi paremmin. Tuossa välissä litiumioni -akkuteknologia otti omat harppauksensa ja mahdollisti merkittävän parannuksen sähköauton paino/suorituskyky -suhteeseen. Musk visionäärinä iski siihen kiinni, mikä oli oiva veto.
Teslalla lähdettiin käyttämään standardimallista 18650 akkua sähköauton akuston rakennuspalikkana. Valitsemalla yleisimmän teollisesti tuotetun akkukennon saatiin akkujen hinta puristettua kilpailijoita alemmas. Periaatteessa Teslan akkuja voisi suoraan käyttää otsalampuissa, läppäreissä ja akkuporakoneissa. Toisin päin ei ehkä pidemmän päälle toimisi, rasitus lienee sähköautossa vähän erilaista kuin otsalampussa :roll:

Kuva

Ja tuossa S:n akusto
Kuva
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13190
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tänään varattu huolto Turun Auto-Centeriin elokuun viimeiselle päivälle klo 12, kuten parina edellisenäkin vuonna. Pidetään siitä huoltokirjasta pedanttia huolta :mrgreen:

220 oiroa huusivat hinnaksi pienelle huollolle, siinä on kympin korotus kahden vuoden takaiseen.

Pitää lähempänä huoltopäivää katsoa minkän sähkösurisijan ottaa tällä kertaa koeajoon. Auto-Centeristä voisi löytyä EV6, joka olisi ihan kiinnostava tuttavuus.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Ihailtavaa täsmällisyyttä :)
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13190
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

^kiitoksia!

Mä sen sijaan kävin ihailemassa tänään viimein tällaista:

Kuva

Kuva

https://www.nettiauto.com/12918085

Oli sopiva väli aikatauluissa ja vieläpä tarve käväistä pikavisiitillä Naantalissa, niin ajattelin että mikäs etten kävisi sille pyrähdykselle hakemassa jotain poikkeavaa koeajoon. Oikein miellyttävä tuttavuus noin automallina, ei tuosta oikein ulkoapäin katsellessa ymmärrä että auto on lähes viisi metriä pitkä, siis melkein 30 cm pidempi kuin Mitsu. Ajossakaan sitä ei huomaa, saatikka reilusti yli kahden tonnin omapainoa. Mutta sisällä kyllä huomaa että tilaa on todella kivasti kaikkialla. Kuskin penkki taakse niin jalkatilaa oli takanakin vielä aikuiselle mukavasti. Kontin pohja 108 cm pitkä ja 104 cm leveä, eli kumpaankin suuntaan vähän enemmän kuin mitä isoissa maastureissa tai farkuissa yleensä.

Auto tullut Ruotsista Kamusen toimesta, ja jo jotain pitää ihmetellä niin ekan omistajan mieltymyksiä. Tuohan on Suomen halvimpia e-troneja ja syykin on selvä: autoon on ruksittu tuollaiset varmaan pari tonnia (tai kymppitonnia jos kruunuista puhutaan) 21" lisävarustepyörät komealla rengaskoolla:

Kuva

...ja sen jälkeen onkin ilmeisesti loppunut kynästä muste ja muut ruksit on jääneet tekemättä. Hieman hämmästyin kun koeajolla totesin että vakkari on mallia perus ja pakille laittaessa ei mihinkään ohjaamon kolmesta näytöstä ilmestynyt perskuvaa. Siis tuollainen pyöreästi miljoonan kruunun hintaluokkaan menevä auto, josta uupuu varusteet jotka löytyy mun 8v Nipsubishistäkin :roll:

Mä ole silleen dingeldangelin perään, eli olisin ehkä itse jättänyt perus 19" vanteet ja katsonut insinöörinä sieltä ruksilistalta ne jutut joilla on auton käytön kannalta merkitystä. En tosin tiedä kaipaisinko itsekään adaptiivista vakkaria, kun ajoista 99 % tulee kaupunkioloissa. Mitsussa tulee tosi harvoin vakkaria käytettyä, tosin suurin syy siihen on se että maantielläkin mäkisessä tai ruuhkaisessa ajossa on tottunut lataushybridillä ennakoimaan mahdollisimman paljon jotta maksimoi sähkörangen, ja tuollainen adaptiivinen vakkari nyt ei ole ainakaan Mitsussa mikään tekoäöy joka osaisi ennakoida mitään. Ylämäissä painetaan tallaa niin että polttomoottori käynnistyy, alamäissä jarrutellaan ettei vaan vauhti nouse yli määritellyn ja edessä olevia välillä hiostetaan puskurissa ja välillä ei tunnuta edes huomaavan että edessä ei enää olekaan ketään.

Mutta ajolleenhan tuo Audi oli oikein loistava. En ole mikään kermapeppu ajelija joka valittaa löysästä ohjaustuntumasta tietyllä tienpinnalla ja ratin kääntökulmalla, mutta tuon Audin kanssa oli kyllä koko ajan sellainen olo että tietää tarkkaan miten auto kulkee. Kaasunvasteessa oli outo Mitsumainen viivähdys paikalta lähtiessä, eli tämäkin lähtee kuin lehmä makuulta. Mutta kun vauhdissa ollaan niin sähköautomainen vääntö löytyy kyllä heti ja vähän jyrkempään ylämäkeen oli hauska kiihdytellä kun tuntuu että voimaa piisaa ja piisaa vaan.

E-tronia on moitittu kulutuksesta ja hieman kulmakarvat nousi kun valikoista löytyi auton koko historian keskikulutuslukema:

Kuva

Mun oma ajolenkki meni sen sijaan näin:

Kuva

No tuossa pitkän ajan kulutuksessa on tietenkin mukana pari talvea ja mistä mä tiedän miten reikä päässä tuota on poljettu. Mutta jos nyt vertaa IC1970:n raportoimia Konan kulutuslukemia tähän, niin Audilla olisi hieman tuosta pihistettävää. Toki Audi on paljon isompi auto, mutta jos hakee verrokkia polttomoottoripuolelta, niin harva isokaan auto vie oikeasti yli tuplaa siihen nähden mitä polttomoottori-Kona vie.

Ei sähkönkulutuksella autoilun kuluissa nyt juurikaan ole väliä. 10 kWh pudotus per 100 km tarkoittaa nykyisillä kotitaloussähkön hinnoilla luokkaa 2 euron pudotusta energiakuluissa per 100 km, eli vastaa alle litran kulutuseroa polttomoottoriautolla. Mutta rangeen se vaikuttaa ja kun kyseessä on pieniakkuinen e-tron 50, niin väkisin alkaa miettimään miten pitkälle sitä sitten talvikeleissä pääsee. TM:n talvisähköautovertailussa 2020 (jonka e-Tron muuten voitti) isoakkuinen e-tron 55 kulki 9 asteen pakkasessa 304 km, mikä oli testin toiseksi eniten, mutta testin mittausten mukaan akkuun meni 89 kWh, kun viiskymppisessä e-tronissa akkukapasiteetti on nettona 65 kWh. No kyllä se 200 km mulle riittäisi, mutta periaatteena akun koon kasvattamisen sijaan voisi hyvä olla panostaa taloudellisuuteen. Mutta jos auto on virtahevon muotoinen niin kai sitä on turha peräänkuuluttaa tällaisia asioita :mrgreen:

Kaksi kertaa sain muuten maantiellä Audin ruutuun ilmoituksen että laitas kädet rattiin ja keskity ajamiseen. Ja tämä tapahtui tilanteissa jossa mulla oli kaksi kättä ratissa ja silmät tiiviisti tiessä. Tiedä sitten mitä sensoreita menin olemuksellani ärsyttämään.

Käytettävyydestä täytyy todeta että Audi on osannut tehdä infotainmentin fiksummin kuin esim Hyindai Ioniq femmassa tai Polestar kakosessaan. Siinä koeajon aikana osasin nimittäin säätää radiokanavaa, ääntä, ilmastointia ja hakea valikoista noita kulutustietoja ym. hauskaa. Hynkyssä ja Pollessa en osannut, Polestarissa en tainnut saada koko radiota päälle kovasta yrityksestä huolimatta. Toinen vaihtoehto toki on että karvalakkiaudissa on niin karvalakki-infotainmentti, että apinakin osaa sitä käyttää :mrgreen:

En nyt tehnyt kauppoja, kun en sellaisia ollut menossakaan tekemään. Mutta tulipahan testattua ja nyt tiedän että noin perusautona e-tron olisi mulle edelleen ihan varteenotettava vaihtoehto.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin