Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

...ja öisin AZP vuokraat niitä niille talon asukkaille, joilla ei pinkka riittänyt omaan autopaikkaan ja jotka käyvät autolla töissä toisaalla.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13196
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Uusi OBD-pulikka tuli tänään Kiinasta. Vanha ei siis suostunut kommunikoimaan PHEV Watchdog -sovelluksen kanssa. Watchdogilla pääsee sisään aika tarkkoihin lukemiin mm. auton sähkönkäytöstä, lataus- ja sähkönkulutushistoriasta sekä akun kunnosta. Lähinnä mua kiinnosti Battery SOH (state-of-health) eli se paljonko akussa on kapasiteettia jäljellä verrattuna uuden akun kapasiteettiin.

Omat arviot saivat vahvistuksen, eli akku on melko hyvässä kunnossa: SOH on 87,4 %. Ihan hyvin yli viisivuotiaalle ja karvan vaille 128 tkm ajetulle yksilölle.

Lataaminenhan tuota akkua kurittaa, joten olen pohtinut mielessäni olisiko tämä auto niitä legendaarisia lataushybridejä, joita ei ole koskaan ladattu. No ei ole, jos on Watchdogiin uskomista, nimittäin sen mukaan akkuun on sen historian aikana ladattu 20588 Ah AC-latauksella (Type1-töpseli) ja 1396 Ah pikalatauksessa (CHAdeMO). Laskin aluksi että onpa autoa ladattu paljon, kunnes hoksasin että lukemat on tosiaan ampeeritunteja eikä kilowattitunteja. Akun nimellisjännite on tietääkseni 336 volttia, joten tavan latausta on harrastettu noin 6900 kWh:n ja pikalatausta noin 470 kWh. Hitaasta latauksesta noin 400 kWh on mun lataamaa, eli auton tullessa mulle lukema olisi ollut noin 6500 kWh. Pikalatausta en ole kokeillut. En ole kyllä varman minkä jännitteen mukaan nuo Ah:t pitäisi muuttaa kWh:ksi, kun Watchdogin mukaan akun jännite tietoja lukiessa oli 318 volttia. Mutta noilla paikkein ollaan kuitenkin.

Kun muistaa että tyhjästä täyteen ladatessa akkuun menee 8-9 kWh, niin taskulaskin kertoo, että autoa on ladattu keskimäärin vähän harvemmin kuin joka toinen päivä tyhjästä täyteen (tai keskimäärin joka päivä vajaa puoli akullista jnpp). Pikalatauksella akku on täytetty keskimäärin reilu 50 kertaa tyhjästä täyteen. Mutta sitähän ei voi tietää oikeasti miten tyhjästä ja miten täyteen autoa on ladattu, eli nämä on laskennallisia arvoja. Joka tapauksessa näyttää siltä, että tämä auto ei missään nimessä ole ollut lataamatta ennenkään.

Noista kaikista muista luvuista en ymmärrä paljoakaan, mutta esimerkiksi kennojen jännitteissä on eroa max 0,004 volttia. Kuulostaa pieneltä ja hyvä niin.
Viimeksi muokannut AZP, La Joulu 14, 2019 11:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja McStadey »

No onhan tuota latailtu! Hauskaa tuollainen data mitä pääsee ihmettelemään. Akun kunto on kyllä tuon perusteella pysynyt hyvällä tasolla, ehkä se akkukin tykkää että sitä käytetään :mrgreen:
Viimeksi muokannut McStadey, To Joulu 12, 2019 21:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

87,4% ei ihan huono SOH 5v ja 128tkm vanhalle jossa ei ole juuri lämpötilanhallintaan panostettu ja joka ladataan useimmiten aivan täyteen.
Tavallinen lataaminen ei kuluta niinkään (eikä pikalataaminenkaan jos lämpötila pysyy hallinnassa) vaan korkeassa lataustilassa oleskelu yhdistettynä lämpöön. Aivan tyhjäksi ajaminen on sekin pahasta mutta se on harvinaista koska sitä varakapasiteettia on aina jätetty niin että akku kytkeytyy irti ennen täydellistä tyhjenemistä.
Teslat yleensä lataillaan 80-90% täyteen päivittäisessä käytössä, 100% asti vain ennen pidempää road trippiä ja silloinkin vain jos seuraavalle pikalaturille on sen verran pitkä matka että tuon lisämarginaalin tarvitsee.
Itse en ole vielä tuota marginaalia tarvinnut koskaan, eli 100% asti olen ladannut vain kerran niin että näki mikä on SOH. Näytti olevan noin 96% 100tkm/4v ikäisenä. En tiedä onko oma akku alkuperäinen, mutta oletettavasti on. Pitäisi kaivella jossain välissä tuo data omastakin esille.
Joidenkin huhujen mukaan raja 8v akkutakuusta uuden saamiselle olisi noin 80% SOH eli lähes kaikki takuuseen vaihdetut akut on syystä tai toisesta kertalaakista kuolleita, ts. elektroniikkavika tai eristevika jossain.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13196
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ehkäpä pohjoismainen ilmasto tekee lopulta akulle hyvää pidemmällä aikavälillä. Tällainen eteläsuomalainen talvi ei kauheasti pakkasmyrkkyä akulle tarjoa, varsinkin jos auto majailee yleensä tallissa. Vastaavasti muut vuodenajat on akulle ystävällisesti leutoja, joten liika kuumuus ei pääse tuhoamaan akkuja.
jcarlson kirjoitti:
To Joulu 12, 2019 20:25
Teslat yleensä lataillaan 80-90% täyteen päivittäisessä käytössä, 100% asti vain ennen pidempää road trippiä ja silloinkin vain jos seuraavalle pikalaturille on sen verran pitkä matka että tuon lisämarginaalin tarvitsee.
Tarkoittaako tuo akun todellisesta kapasiteetista laskettuna vsi siitä kapasiteetista mikä annetaan käyttöön? Mitsufoorumilta ja muualta netistä olen saanut sellaisen kuvan että Outlanderin akusta annetaan käyttöön suunnilleen väli 30-90 %. Alemmas voi päästä jos ajaa isolla kuormalla, esim pitkään autobahnilla tai kärry perässä vuoristossa, jolloin akkumittarin näyttäessä tyhjää sieltä löytyy lisävoimaksi polttomoottorin päälle vielä virtaa takasähkömoottorille, kun tehontarve ylittää polttokoneen kyvyt. Mutta yli tuon 90 %:n ei akkua ymrtääkseni ladata, jotta rajoitetaan akun happanemista.

Mutta nämä luettu netistä sekalaisista lähteistä, joten tiedä pitääkö nuo luvut paikkaansa. Aina tietenkin parempi jos latauksen stoppaisi vaikka jo 80 %:ssa, mutta hybridissä ei voi kauheasti optimoida kun range on niin pieni verrattuna täyssähköön. Täyssähköllähän mä voisin pitää akkua melkein aina vaikka välillä 40-60 %.

Watchdogin lukujen luotettavuudesta sen verran, että se näyttää akun iäksi 1817 päivää. Tämä on hieman kummallinen lukema, sillä auto on ensirekisteröity 1872 päivää sitten ja maahantuontikatsastettu Ruotsissa 2091 päivää sitten. Jos tuo Watchdogin lukema pitää paikkaansa, tarkoittaa se että autoon on alle 2 kk ensirekisteröinnin jälkeen vaihdettu akku. Ei se tietenkään mahdotonta ole.

Toinen huomio tuon SOH:n luotettavuudesta: Mitsufoorumin SOH-keskusteluketjussa on yksi käyttäjä raportoinut marraskuussa 2019 reilut 8 tkm ajetulle MY2018 Outlanderille SOH:ksi 90,1 %. Toisaalta toinen käyttäjä raportoi MY2019 Outlanderille myös noin 8 tkm ajettuna SOH:ksi 103,9 %. Watchdog hakee tuon lukeman jostain auton tiedoista, eli se ei perustu Watchdogin laskelmiin, koska muutenhan ei sovellus olisi voinut minun autostani SOHia heti ilmoittaa, kun ekan kerran yhteyden autoon sain. Eli tiedä sitten miten tarkkaan tuo prosenttilukema nyt oikeasti mitään kertoo. Tai miten suurta vaihtelua autoyksilöiden välillä on jo tehtaalta.

Itse olen tähän asti luottanut siihen perstuntumaan jonka olen saanut ajettuani autolla vajaa 40 km latauksella, ruudussa rangea vielä 3 km ja kun olen lukenut aikalaisia koeajoja, niin kommentit on olleet sellaisia, että säästäväinen kuski voi päästä yli 40 km, mutta NEDC-normin mukaisesta 52 km:n rangesta on turha unelmoida. Tuntuma ahterissa on siis sanonut että akussa ei kovin paljoa ole droppia kapasiteetissa, ja ei tässä kai voi muuta kuin luottaa omaan perseeseensä :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Mistäs löytyisi joku Mitsun VIS tai muu dokumentti josta sais lisäselkoa tuohon :roll:

Noi sun tosielämän kokeilut ja tuo luku kyllä tukee sellasta perstuntumaa että akku on aika hyvässä hapessa vielä. Ja se perstuntumahan on loppujen lopuksi se tärkein mittari :mrgreen:
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13196
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Watchdog väitti eilen illalla, että akussa oli kapasiteettia kolmisenkymmentä prosenttia, kun auton range meni nollaan. Se tukee tuota nettihuhua siitä että sen verran kapasiteettia sinne aina jätetään.

Laitoin auton laturiin yöksi kotona ja nyt näytti täydellä akulla 97,3 %. Siitä siis taasen tulee sellainen kuva että ei sitä latausta lopeteta 90 %:iin. Mutta tosiaan tiedä sitä nyt sitten noiden luotettavuudesta, ja miten tuo akun 12,6 %:n heikentyminen huomioidaan noissa luvuissa?

Muutaman koeajon jälkeen päässyt vähän syvemmälle tuohon Watchdogin elämään. Pitää varmaan netistä vielä opiskella lisää kaikista datoista ja ominaisuuksista, että mitä tarkoittavat. Se nyt selvisi että autohan ajelee nelipyörävedolla käytännössä koko ajan kun mennään sähköllä, sovelluksesta kun näkyy miten paljon voimaa etu- ja takamoottoreista hetkellisesti otetaan. Lisäksi näkee matkan keskimääräisen etu/taka -suhteen. Näyttää olevan lievästi takapainotteinen neliveto ainakin taajamapyörityksissä. Lähdöissä taitaa antaa enemmän voimaa taakse, mikä on ihan loogista.

PHEV Boxikin saapui eilen Puolasta. Pitää koittaa ehtiä viikonlopun aikana asentamaan se, niin pääsee ehkä nauttimaan puhtaasta sähköajosta ilman pelkoa siitä että polttokone iskee tulille kun vahingossa painaa lämmityslaitteesta väärää nappulaa tai polkaisee kaasua vähän liian kovin. Kolmisen viikkoa kesti toimitus tilauksesta, ensin puolalaisilla kesti kuusi päivää saada tavara liikkeelle ja sitten taisi viivästyä vielä melkein pari viikkoa Suomen postilakon jälkeisen sekasorron vuoksi. Nimittäin Puolan postin tracking kertoi että paketti on lähtenyt Puolasta 30.11. ja vastaanotettu Suomessa kuljetettavaksi 11.12. Greta Thunbergin soutuveneelläkö se Puolasta Suomeen reissasi? :D
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1060
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Lasketaanko Puola kehitysmaaksi :mrgreen:? Kiinapaketithan muuttuu monesti täiksi tervassa Suomeen päästyään mikä on ihan ymmärrettävää jos niitä kehitysmaasta lähetettyjä tappiollisesti täällä kärrätään.
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Entä Tampere? Yks duuniin liittyvä soppari lähti kirjeenä Tampereelta 1.11.2019 ja sain sen muistaakseni keskiviikkona :roll:
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13196
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tai Helsinki? Vaimon duunikone alkoi brakaamaan, ja ke 4.12. tilattiin Helsingin pääkonttorilta uusi maakuntakonttorille Turkuun. Toimitustapa Postin joku "aamuksi ovelle" -tyyppinen pikarahti. Ei tullut 5.12. aamulla konetta, eikä ole itse asiassa tähän päivään mennessä tullut perille. Seurantakoodi kertoo, että Lietoon asti se pääsi jonka jälkeen palasi jostain syystä Uudellemaalle, jossa se on viikon kiertänyt kehää.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5169
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja Risto »

2.polvi kirjoitti:
La Joulu 14, 2019 15:00
Entä Tampere? Yks duuniin liittyvä soppari lähti kirjeenä Tampereelta 1.11.2019 ja sain sen muistaakseni keskiviikkona :roll:
Perjantaina siis lähti, ei ehtinyt maanantain jakeluun ja tiistaisin ei postia jaeta, joten meni keskiviikolle. Ei tuo nyt mitään järkyttävän hidasta ollut.
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Katsopa päivämäärä uudelleen :D
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5169
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja Risto »

1.11.2019 oli uudelleen katsottunakin perjantaipäivä. :mrgreen:
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13196
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

^ihan mielenkiintoista, toki olisi mielenkiintoisempaa jos dataa olisi vielä pidemmältä ajalta. Nyt on ymmärrettävästi suurimmasta osasta automalleja vain 2-5 vuoden ikäistä dataa, ja näyttää suurin osa menevän aika lähellä tuota keskiarvoa. Toki tuo keskiarvokäyrä itsessään on jo mielenkiintoinen, koska siitä saa jonkinnäköisen käsityksen siitä miten yleisesti sähköllä kulkevien autojen akut kestää. Ja kyllähän ne yleisesti näyttää kestävän paljon paremmin kuin mitä skeptikot haluavat uskoa.

Lueskelin hieman lisää netin syövereistä löytyvää infoa ja arvailuja Mitsun lataus- ja akkuteknologiasta. Selvää faktaa en ole löytänyt siitä, mutta netissä kovasti uumoillaan (ja jossain määrin kinastellaan, luonnollisesti :mrgreen: ), että Watchdogin näyttäessä 100 % lataustasoa, ei akkua ole ladattu täysin täyteen, vaan siellä olisi se 10 % varaus vielä lataamatta, ja tätä ei yläbufferia koskaan ladata.

Nyt muutaman päivän ajelujen ja latailujen perusteella voin sanoa, että se 30 % alabufferi pitää paikkaansa, eli siinä kohtaa range menee nollaan ja yleensä polttokone käynnistyy. "Yleensä" siksi, että jos ajaa hitaasti, auto antaa latauksen vajua jonnekin 25-27 %:iin ennen moottorin käynnistystä. Tämä selittää sen kun yhtenä päivänä onnistuin ajamaan rangen mentyä nollaan vielä loput 1,5 km töihin ilman että kone hörähti käyntiin. Se viimeinen pätkä on sellaista korotettujen suojateiden yms. valloittamaa aluetta, jossa ei yli 40 km/h nopeutta yleensä mennä, vaikka rajoitus taitaakin olla 50 km/h.

Nämä kapasiteettiasiathan on sinänsä hieman häilyviä, että akulle määritelty tyhjä/täysi -taso ei ole mikään absoluuttinen totuus samaan tapaan kuin vaikka se onko vesilasi täysi vai tyhjä. Eikä akun varaustason mittaaminen myöskään ole ihan samanlainen perusinsinöörin järjellä pääteltävä juttu kuin sen veden mittaaminen lasissa.

Hauskaa myös ollut huomata miten Mitsussa Saabin tapaan tieto lisää tuskaa ja dataa luetaan vähän liian tarkkaan ymmärtämättä että tiedot on aina jossain määrin arvioita ja niihin vaikuttavat aika monet seikat. Nettipalstat on täynnä kirjoittajia, jotka kauhistelevat akkunsa tilaa, esimerkiksi "ostin 2 kk sitten uuden Mitsun ja nyt 3tkm ajettuna SOH näyttää 97 %, tällä menolla akkuni on kokonaan tuhoutunut muutamassa vuodessa!". Jollain on toisaalta SOH näyttänyt vaikka 102 %:ia, selitäpä sitten se :mrgreen:

Pari päivää päästy nyt testaamaan PHEV Boxia. Se, että kaasua saa painaa enemmän ilman että polttokone käynnistyy, on itselleni melko turha ominaisuus, koska olen oppinut käyttämään kaasua siten että konetta ei tarvitse käyttää. Pääasiallinen syy laitteen ostoon oli siis se, että sisätilaan saisi puhaltamaan jonkin verran lämmitettyä (=vain sähkövastuksella lämmitettyä) ilmaa ilman että moottori käynnistyy. Tämä näyttää toimivan välillä, sitten taas kun auto oli seissyt 2-asteisessa kelissä neljä tuntia ulkona, niin kyllä se polttokone käynnistyi heti kun lämmityslaitteelta pyysi 15,5 asteen sisälämpötilaa (15,0 astetta on alin pyynti, ja se käytännössä tarkoittaa sitä että sisääntulevaa ilmaa ei lämmitetä). En sitten tiedä onko olemassa joku ulkolämpötilan raja jonka alla lämmityslaitteen käyttö vaatii aina polttomoottorin käynnistymista, eikä boxin sisälämpötila-anturin huijaus enää riitä pitämään kampiakselia paikallaan. Pitää vielä kerätä lisää käyttökokemuksia ja kysellä Puolasta valmistajalta lisäinfoa, jos tuon tolkku ei ala tolkku itselle selvitä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin