Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Näihin eksoottisiin hybrideihinhän ei voi tehdä mitään huoltohommia itse. Bullshit, sanois Amerikan Joe:

Kuva

Jostain netistä lueskelin miten joku mietti miten voi jarruja huoltaa näissä, kun on ne huippumodernit KERS-jarrut. Siinä mennyt vähän päättely pieleen, koska pyöräjarruthan on ihan perusauton jarrut ja se regenointi taphtuu tietenkin voimalinjan toimesta. Ei eroa kyllä etujarrupalojen vaihto käytännössä mitenkään nelikymmenvuotiaasta Oldsista tai vuosituhannen alun Saabista. Samaa peruskauraa vuosikymmenestä toiseen. Paitsi että paikat on paljon paremmassa kunnossa, mikään ei ole jumissa tai ruosteessa jne :mrgreen:

Ihmettelin meinaan miten voi olla liukutapitkin näin siistissä kunnossa:

Kuva

Sitten hoksasin, etten ole koskaan tehnyt jarruhuoltoa näin uuteen ja vähän ajettuun autoon. Ihan turhaan ostin noi rosteriset asennuspeltiläpyskätkin, vanhat oli melkeen vielä kiiltävät. Hukkaan meni 1,86 oiroa :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Joo oli se ihan hieno fiilis Astraanki jarrut laittaa, kun kaikki oli tehtaan jäljiltä ja vain yhden talven suolas liotettu :D
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3092
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja viggen »

Paljonko Astralla on liikuttu, kun pitää jarruja jo ropata? :?
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

217 tkm. Takajarrupalat oli loppu 140 tkm kohdalla, mut vaihdoin levyt ja palat joka nurkkaan samalla. Oon käsittänyt, et ilmeisesti ajonvakautus käyttää takajarruja aktiivisesti. Ja mullahan on huomattava määrä myös sorateillä ajoa, eli ajonvakautushan naksuttelee kesät talvet.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tuli muuten viikonloppuna tutustuttua lisää erilaisiin Mitsuranetuksiin. Suomesta löytyy ainakin yksi etanolille konvertoitu Outlander PHEV. Konversiosta löytyi jonkin verran keskustelua:

http://mitsubishiclubfinland.com/bbs/in ... %A4.62231/

Vaikka teoriassa konversio houkuttaisi, niin taitaa olla niin että kannattaa käyttää vaiva ja rahat ennemmin vaikka tuon Oldsmobilen konvertointiin. Mun hiilijalanjälki ei kovin paljoa kasva Mitsun bensankulutuksen vuoksi jos vertaa siihen miten paljon Amerikan ihme vie fossiilista vaikka ajankin sillä todella vähän. Jos nyt heitän arvion, että mulla menee vuodessa Mitsun kanssa 150-200 litraa bensaa, niin se on Oldsilla kaksi tankkausta ja 600-800 km ajoa, eli puolen kesän ajot.

Ja mitä omat muinaiset etanolikokemukset Saabilla oli, se etanolin aloudellisuus voi hybridissä kääntyä väärinpäin, kun mun ajoilla polttokone käy harvoin ja lyhyehköjä pätkiä. Eri asia jos ajaisi paljon maantietä. Ja tietenkin mietityttää esim. käynnistyvyys kylmällä. En tiedä mitä hybridi tekee jos konetta joutuukin sahaamaan käyntiin sen sijaan että se käynnistyy heps vaan heti. Menee sekaisin?

Sitten löytyi tällainen patterirane:

https://www.youtube.com/watch?v=BRd-o8tUVHc

Videon mukaan hän on itse vaihtanut Outlanderin vakiopatterin tilalle kiinalaiset kennot ja yli tuplannut akkukapasiteetin. En ota kantaa videon luotettavuuteen, mutta jos näin sen netissä, niin senhän on oltava totta :mrgreen:

Sain eilen vihdoin työpaikalla auton ladattua ekka kertaa. Rakennus on siis vajaa 3v vanha asunto- ja toimistorakennus, jonka parkkihallissa mulla on paikka latauspisteineen. Laturia tarjottiin asennettavaksi kun talo valmistui ja todettiin että otetaan nyt laturi kun muutaman vuoden sisään jollakulla meistä on ladattava auto. Ja nythän meillä lähes 70 %:lla toimiston väestä sellainen jo on :D

Meille toimitettiin kaksi vuotta sitten rfid-kortit laturin edessä heilutettavaksi ja laturi seinässä vilkutteli valojaan, joten oli selvää, että sähköön se pömpeli on kytketty. Ei kuitenkaan tullut testattua laturia ja/tai kortin toimintaa ennen kuin minä hankin tämän auton, ja ekalla kerralla koje ilmoitti molemmille korteille "invalid card". Laturissa ja kortissa Plugitin logot ja puhelinnumero tukeen, joten soitin sinne. Siellä eivät tienneet asiasta mitään, koko rakennusta latureineen ei löytynyt heidän tietokannoistaan.

Asiaa tutkittiin siellä päässä ja selvisi, että rakennusyhtiö on aikanaan ostanut heiltä laturit ja totta tosiaan me olemme maksaneet laturin kaksi vuotta sitten rakennusyhtiölle. Asiaa sitten kysyttiin isännöitsijältä, joka isännöitsijämäisesti oli pihalla kuin lumiukko ja ilmoitti että ei tiedä latureista ja sähköistä mitään. Sitten kysyttiin rakennusyhtiöltä ja viimein alkoi tapahtua, kun ilmoitin että jos meille uutena myytyä ja vielä käyttämätöntä laturia ei saada toimimaan niin saavat palauttaa rahat ja kerätä romunsa seinästä.

Kyselin joka puolelta samalla kuka sähköstä laskuttaa, ketä laskutetaan ja mihin hintaan, mutta kukaan ei tuntunut tietävän mitään laskutuksesta. Jostain sitä sähköä kuitenkin tulee, koska hallissa on muutama kymmenen autoa päivittäin latureiden päässä, eli laturit tuntuvat toimivan. Plugitille/rakennusfirmalle/isännöitsijälle tämä laturiongelma oli aivan uusi, eli muilla on ilmeisesti vehkeet toimineet alusta saakka. Mulla ja duunikaverilla molemmilla laturit ja kortit, joita ei oltu käytetty, ja jotka kummatkaan eivät nyt toimineet.

Plugitilta kävi sitten ilmeisesti ihan fyysisesti joku paikan päällä ja selvittelivät rakennusyhtiön kanssa asiaa. Kortit toimitettiin heille ja ne tuli takaisin eilen. Ja katso: sähköä tuli. Kokeilin ihan mielenkiinnosta naapurinkin laturiin, ja korttihan toimi siinäkin. Ja toimi kolmannessakin laturissa. Mielenkiintoista. Voin siis ladata kortilla naapurin laturista ja arvatenkin naapurin piikkiin :?:

No nyt tulee sähköä joka purkista, mutta mites se laskutus? Yhytin päivänä eräänä erään vanhemman herrasmiehen Volvonsa luota töpseli kourassa. Hän on talon asukas ja ajattelin että hän nyt ainakin tietää mihin sähköstänsä maksaa. Sanoi että siellä on etäluettava mittari. Kysyin että juujuu, mutta kuka sua laskuttaa? "Se tulee sähkölaskulla." No niinpä tietenkin, mutta keneltä se lasku tulee? Hän sitten sanoi että se sisältyy asunnon sähkölaskuun. Taloyhtiössä siis jokaisen huoneiston haltija tekee oman sähkösopimuksensa sähköyhtiön kanssa, eli taloyhtiöllä ei ole mitään tekemistä sähkösopimusten kanssa.

Vähän jäin tätä ukkelin selitystä epäilemään, mutta tokihan se olisi kai mahdollista, että jossain keskuksessa on jokainen laturi kytketty yhteyteen kyseisen paikan omistavan tahon asunnon tai toimiston sähkömittariin. Mutta kun hallipaikat ovat omia osakkeitaan, niin mitäs jos joku omistaa autopaikan ja latailee, eikä omista laisinkaan asuntoa tai toimistoa kiinteistössä, mihin mittariin laturi kytketään? En tiedä. Jos Asunnon 69G omistaja myy autopaikkansa asunnon 96Ö omistajalle, niin kuka suorittaa muutostyön, jotta mittaus menee jatkossa oikein? En tiedä.

Tänään sain asiaa selvittäneeltä työkaverilta sähköpostiketjun, jossa plugitin paikalla käynyt kaveri kirjoitti, että hänelle näyttäisi siltä että tällä hetkellä ladatun energian kustannuksia ei kohdisteta mihinkään eikä kenenkään, eli kaikki lataavat asunto-osakeyhtiön piikkiin :mrgreen:

Vähän sellainen kuva mulle on tästä jäänytkin, kun ei kukaan ole kyselyistä huolimatta suostunut nostamaan kättään pystyyn ja ilmoittamaan että lasku tulee häneltä. Ja se tallissa yhytetty ukkelikin tuntui olevan hieman enemmän pihalla kuin kärryillä siitä miten sähköä mitataan ja laskutetaan. Eikä siitä tuntunut paljoa välittävänkään; kun kerroin että en saa laturista virtaa, hän osoitti seinässä olevaa sukopistorasiaa ja sanoi että voithan sä tosta ladata. Hei, koska olette viimeksi tavanneet eläkeikäisen Volvolla ajavan asunto-osakeyhtiön osakkaan, jonka mielestä jollekin muulle osakkaalle on ok ottaa taloyhtiön sähköä/vettä/lämpöä/työkaluja/yhteisiä tiloja/mitä tahansa resursseja omaan käyttöönsä ilman "asianmukaista korvausta"? :mrgreen:

Niinpä jätin viime yönä kotilatauksen väliin ja optimoin esilämmityksen siten että kun saavuin aamulla toimistolle, rangea oli jäljellä 1 km. Ja eikun piuha kiinni ja nauttimaan sähköstä :mrgreen:

Jos nyt kuitenkin käy niin että joku noita latauksia mittaa ja laskuttaa, niin laskustahan sen sitten näkee paljonko sähkö maksaa ja kuka on laskuttaja. Eli elämme jännittäviä aikoja laskua pelolla odotellen :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Jos autopaikat ovat erillisiä osakkeita ja jokaisella autopaikalla on mittari, lienee autopaikan vuokran yhteydessä varsin helppo periä lataussähkön kustannukset. Plugit kauppaa tuota koko himmeliä myös palveluna, jossa kaikki latauspisteiltä ostettu sähkö mitataan ja laskutetaan plugitin kautta ja he hyvittävät taloyhtiölle käytetyn sähkön. Laskutuksen ym. kate otetaan palvelumaksuna ja pienenä lisäkatteena sähkön hinnassa.

Koska kyseessä on ns. uudiskohde, todennäköisin vaihtoehto on että yhtään mittaria parkkipaikalla ei ole kohdennettu yhtään mihinkään ja kaikki laskut tulee taloyhtiölle. Grynderin tuloslaskelmassa kun ei ole paikkaa sille, että asunto-osakeyhtiössä vastuun- ja hallinnanjako tai vaikkapa laskutus toimisi lain ja asetusten mukaan. Vasta kun kettuuntunut autoton cityvihreä tajuaa maksavansa muiden tankkaukset ja vaatii oikeutta, alkaa jotain ehkä tapahtua :mrgreen:
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja aero »

Minusta ainoa oikea tapa kohdistaa latauskustannus olisi sen autentikointikortin perusteella, silloin se maksaa joka lataa, riippumatta siitä että mistä pömpelistä lataa.

Julkisissa latauspisteissä olisi kaunista, jos purkissa olisi (voi ollakin, mutta luulen että harvemmin - saa korjata jos on tietoa) lähimaksulukija. Sille voisi ensin vilauttaa potentiaalisen bonuskortin (olkoon sitten plussa tai bonus tai HeiMäLataan -kerhon jäsenkortti tai mikä tahansa, joka antaa alennuksen tai ilmaisen alun tms) ja perään (tai pelkästään) pankkikortin maksua varten. Se olisi helppoa ja kätevää.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Plugitilla haistoivat heti bisnesmahdollisuuden ja haluavat nyt tarjota taloyhtiölle taustajärjestelmää palveluineen laskutuksen kohdistamiseksi pilvipalvelun avulla. Minä kuittasin Plugitille vain että meidän puolesta homma kunnossa, elektroni liikkuu, minä en kaipaa palveluja ja pilveä. Taloyhtiö saa sitten ottaa kantaa siihen haluavatko hankkia Plugitilta jotain.

Latureissahan on mittaus, eli kun lopetan latauksen, se näyttää paljonko meni. Siinä ei kuitenkaan ole nähdäkseni mitään käyttöliittymää josta näkisin kumulatiivisen summan tai muuta dataa. Kuulemma laturit on kattikaapeleilla kytketty ”jonnekin”, joten eiköhän siellä dataa jonnekin pysty keräämään ja ehkä kerätäänkin. Plugit ei sitä kuitenkaan nyt kerää ja isännöitsijä ei ainakaan tiedä mitään asiasta.

Järkeväähän olisi että kun meillä on kaksi korttia, niin järjestelmä keräisi dataa siitä miten paljon milläkin kortilla ladataan, jolloin kustannukset voi kohdistaa käyttäjille vaikka samalla laturilla olisi useampi käyttäjä. Aeron ajatus siitä että näin voisi ladata mistä laturista vain ja maksaa oman käyttönsä, on hyvä, mutta siinä on yksi heikkous. Se meidän paikalla oleva laturi on meidän firman ostama. Jos sitä avoimesti saisi käyttää muutkin, niin siinä käytetään ja kulutetaan yksityistä omaisuutta, vaikka sähköstä ei meille laskua tulisikaan.

Loin tässä näitä selvitellessä plugitille käyttäjätilin, vaikka ei varmaan tule heidän julkisia latauspisteitään juurikaan käytettyä. Sieltä tuli ihan postissa sellainen rfid-lätkä jolla voin nyt plugitin pisteillä tunnistautua ja latailla. Ei se mun mielestä ihan tätä päivää ole, kun kännyköissä on apit ja nfc:t ja korteissa lähimaksut jne. Sitä on moni muukin ihmetellyt, että miksi sähköä maksullisista julkisista pisteistä saadakseen on pitänyt luoda käyttäjätili ja hankkia joku lätkä jne. Kyllä bensa vaan virtaa pumpusta pelkällä geneerisellä maksukortilla ilman mitään käyttäjätilejä. Ja bensaa saa rahamielessä loroteltua aika paljon sukkelammin kuin sähköä pikalaturista.

Pomon kanssa juteltiin päivällä että jos lataukset menee tosiaan yhtiön piikkiin, niin vaikka mä lataisin ilmaiseksi niin firma on kyllä häviäjä. Meillä on aika iso toimisto ja siten vastike kohtalaisen kova. Loiset imee sähköä, joka laskutetaan osakkailta hoitovastikkeissa. Ei siellä tosin ole näkynyt mun mielestä kuin yksi Tesla, muut on lataushybridejä ja aktiivisia lataajia yhteensä ehkä 10 autoa. Ei puhuta siis isoista summista.

Mutta odotellaan tässä nyt rauhassa lataillen, ehkä joku yllätystaho ilmestyykin laskuttamaan tuosta sähköstä. En vain vielä ole keksinyt kuka se olisi kun kaikki on asiasta ihan kujalla.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja aero »

AZP kirjoitti:
Ti Joulu 10, 2019 18:22
Aeron ajatus siitä että näin voisi ladata mistä laturista vain ja maksaa oman käyttönsä, on hyvä, mutta siinä on yksi heikkous. Se meidän paikalla oleva laturi on meidän firman ostama. Jos sitä avoimesti saisi käyttää muutkin, niin siinä käytetään ja kulutetaan yksityistä omaisuutta, vaikka sähköstä ei meille laskua tulisikaan.

Jäi jotenkin vajaaksi tuo teksti ajatukseni osalta. En meinannut täysin globaalia käyttöä, vaan esim. teidän tapauksessa teidän kortit voisi yksinkertaisesti naittaa hyväksyä käytettäväksi teidän firman latureissa - eli niin, että minä en siellä voi ladata, mutta sinä voit ladata missä tahansa niistä latureista. Silloin jos "oma" laturisi lakkoilee ja naapuri on lomalla, voit törkätä autosi hänen ruutuunsa ja ladata siitä omaan piikkiisi siis. Ei tuollaisen pitäisi olla rakenttitiedettä nykypäivänä, vaan kohtuu yksinkertaista käyttövaltuushallintaa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Käsittääkseni jos taloyhtiö hankkisi sen Plugitin palvelun, niin juuri noin voitaisiin tsydeemi saada toimimaan.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Kauheeta säätöä. Eikä taida olla viimeinen säädönpaikka noissa hommissa. Aina kun mä tankkaan Volvon, menee rahnat mun tililtä, kun omaa korttia käytän. Kokeilin seistä maksupuolen vieressä anovan näköisenä ja hoin "virman piikkiin, virman piikkiin", mut ei auttanut. Epistä :mrgreen:
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja McStadey »

^^ Juu noin sen tietysti pitäisi toimia, mihinkäs niitä RFID kortteja muuten tarvittaisiin. No tietysti sähkövarkauden estoon, mutta ainoa järkevä syy hankkia jonkun plugitin pömpeleitä lienee tuo palvelukokonaisuus. Muutoin han voi ostaa Enston tms bokseja mitä halvimmalla saa :roll:

Grynderiltä olisi tietysti ovela veto hankkia koko järjestelmä palveluna, jolloin voi myydä kohteen latauspisteillä, vaikka varsinainen investointi menisi asiakkaan piikkiin leasingmaksuna :mrgreen:
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Toi vastikkeessa maksettava sähköautojen lataus on aika jännä, kun silloinhan yleinen asumistuki tukee suoraan autolla ajoa. Ja periaatteessa koko sähköauto muutenki omastaki sähköliittymästä, kun sähkölaskunki saa käsittääkseni kiikuttaa sossun maksettavaksi. Eli härskeimmäs tapaukses pimeä (tai miksei laillinenki kaverin töpselistä) taksiautoilija maksattaa ajosähkönsä veronmaksajilla. Sinänsä jakajalta ostettu bensa on aika simppeli, kun yleensä sitä vastaan joutuu antamaan rahaa suoraan omasta lompakosta :D
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Mä luulen että yleisen asumistuen saajat on aika vähissä tässä taloyhtiössä :mrgreen:

Mutta mähän eilen jo mietin sellaista bisnestä, että ostaisin tuosta hallista parit autopaikat latureineen ja alkaisin vuokrata niitä tuntitaksalla sähköautojen lataamiseen. Tässä ympärillä on muutaman sadan toimisto-orjan työpaikat ja parkkitilanne muutenkin haasteellinen, saatikka jos joku haluaa ladata töpseliautoaan. Varmasti löytyisi kysyntää :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

No siä voi olla, et kaikki maksavat vastikkeensa ns. itse, mutta jos siellä on ongelma ja isännöitsijäkin ihan kujalla, niin mikä on todennäköisyys, että olette Suomen ainoa tapaus? :roll:

Bisnesideasi on kyllä lukujen valossa aika kannattava :D
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Vastaa Viestiin