Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Lämmitysmukavuudesta täytyy kyllä sanoa se, että hieman on nyt ollut tällä viikolla tottumista sen kanssa, että Mussessa on todella tehokkaat penkin- ja ratinlämmittimet. Tämä johtaa tilanteeseen jossa autolla ulkoa pakkasaamuna lähtiessä auton sisäpinnat on lyhyehkon esilämmityksen jäljiltä vielä melko viileät mutta kun on hetken ajanut niin kankku ja kädet lämpiää jo aika hottiksina. Jotenkin en oo tottunut tällaisiin lämpötilaeroihin ja koen jotenkin epämiellyttävänä sen että jos käsi nojaa ovipahviin, niin se onkin viileä kun ei ole ehtinyt lyhyellä esilämmityksellä lämmetä, mutta kämmen on kuumalla ratilla. Samoin tuntuu että takareidet paistuu mutta etureidet on vielä viileät. Penkissä ei myöskään ole lämmityselementtejä istuinosan sivuttaistuissa, joten samaan aikaan kun alla alkaa olla kuuma, niin sivuilla on kylmää nahkaa.

Tämä on täysin suvjektiivinen kokemus ja voi myös johtua siitä että olen tottunut lähtemään tallista autolla jossa on paikat tasaisesti plussalla aamulla, nyt on ollut yöllä 15 asteen pakkasia, joten lämpötilaerot auton pintojen välillä yllä mainituissa tilanteissa on ihan reimoja.

Nyt on kuitenkin autotalli ylennetty hevostalliksi ja vahdinvaihto on tapahtunut. Siinä ne on muruset rinnakkain:

Kuva

Mitsu lähdössä luovutukseen mittarilukemalla 151 892 km, Musse siirtymässä ekaa kertaa mun talliin ja siellä laitoinkin auton laturiin kun akku alkoi näyttää reilua 40 % varausta.

Mutsi oli luovuttanut mersun aamupäivällä ja kaipaili jo menopeliä iltapäiväksi, joten kiikutin Töpselikärsän hälle ja laitettiin varmenteella omistusvaihto valmiiksi. Hieman on perehdytettävää kahdelle vajaa seitenkymppiselle autoilijalle tuollaisessa nipponin nintendossa, mutta päästiin liikkeelle ja pääasiat tuli koulutettua. Kysymyksiä varmaan riittää vielä ja sen verran säälin etten vielä perehdyttänyt Mitsun mobiiliappiin tai PHEV Watchdog-sovellukseen, hoidetaan ne jossain välissä myöhemmin sitten.

Viimeiset näpyttelyt Mitsun exceliin ja nyt olis sitten tilinpäätöksen aika. Auto oli mulla lopulta kolme vuotta, viisi kuukautta ja yhdeksäntoista päivää, eli aika hyvin pyöristyy kolmeen ja puoleen vuoteen. Ainoa viaksi kutsuttava ongelma autoon sattui viime vuoden joulukuussa kun alkuperäinen, elikkäs yli 8-vuotias 12 voltin akku antautui pikkupakkasessa muutaman päivän seistyään. En mä tiedä voiko tuota edes viaksi kutsua, akku on kuluva osa ja se palveli kyllä pidempään ja paremmin kuin akkukauppiaskaan uskaltaisi hölmöläiselle lupailla. Vertailuna mun edellinen saappi oli mulla vajaa viisi vuotta ja ehdin uusia siihen sinä aikana akun kahteen otteeseen. Tämä on toki ymmärrettävää kun tietää minkälaiselle rasitukselle dieselsaabin käynnistusakku joutuu verrattuna lataushybridin akkuun.

Uskomattoman luotettava auto siis kaikenkaikkiaan, siitä ei voi antaa kuin täyden kympin.

Katsotaas ensin nuo lopulliset kulutuslukemat:

Ajalla 19.10.2019-10.3.2023
- matkaa 25 476 km
- sähköä 6202 kWh eli 584 €
- keskikulutus sähköä 24 kWh/100km
- bensaa 433 litraa (laskennallisesti täydestä täyteen, mutta luovutin auton tyhjemmällä tankilla kuin millä sen aikanaan ostin)
- bensaa tankkasin autoon omistusaikana 427 litraa ja nämä maksoi 761 euroa
- keskikulutus bensaa 1,7 litraa/100 km

Rahaa energiaan siis yhteensä 584+761 = 1345 euroa
Kulut per 100 km: 5,28 €/100 km

Polttoaineiden ja sähkön hinnat on tietty vaihdellut viime vuosina rajustikin. Tankkauksista laskettu keskimääräinen litrahinta on ollut 1,78 euroa, eli nykyisellä bensanhinnalla ajelut tulisi hieman kalliimmiksi. Sähkö meillä nyt on ollut halpaa koko tämän ajan, kokonaishinta siirtoineen ja veroineen on ollut kotona kalleimmillaan 10,2 senttiä/kWh ja tällä hetkellä se on halvimmillaan kun kWh maksaa alvialennuksen ajan reilu 8,9 senttiä/kWh.

Sitten ne muut kulut:
- Arvonalenema: 7599 € (auton ostin suoraan rahalla ja myin rahalla, eli ei tarvi spekuloida vaihdokkiarvoja yms.)
- Varustelu: 360 € (Vajaa 300 euroa meni koiraverkkoon ja kattotelineisiin aikanaan)
- Pikkufiksaukset, polttimot yms.: 21 €
- Vikojen korjaukset: 192 € (tää on se akku)
- Huollot: 1003 € (3x määräaikaishuolto merkkiliikkeessä, 1x ilmastointihuolto, itse vaihdettu etujaruupalat, vetopyörästöjen öljyt ja kerran raikkari)
- Käyttökulut: 258 € (katsastukset, pyyhkimensulat, pesut, pissapojat jne)
- vakuutukset: 2092 € (vastaavasti vakuutuskorvaukset 0 €)
- Ajoneuvo- ja käyttövoimaverot: 397 €

Noista kun ynnää niin saa 11 922 euroa, siihen päälle nuo energiat niin kokonaisuus on 13 267 euroa. Koko mainitulta ajalta tuo tekee sitten 3912 euroa per vuosi.

Arvonalenema oli siis reilu 11 % p.a. eli aika loistoluokkaa perinteiseen 15 % tasoon verrattuna.

Kyllähän tää nyt sitten päätyi silleen mitä ajattelinkin, eli vaihtaminen kolmen ja puolen tonnin loppuunajetusta Saabista yli 20 t€:n Mitsuun oli taloudellisesti järkevä veto. Saappi söi tasaisesti sen viisi tonnia vuodessa, eikä oikein ollut mitään mistä tinkiä jos halusi auton pitää suhteellisen siistinä ja ehjänä.

Kaikesta täällä esitetystä valittamisesta ja naureskelusta huolimatta Mitsusta jäi kyllä hyvä maku suuhun. Kulut pysyi aisoissa, auto oli huoleton, Watchdog-sovelluksella pääsi oikeasti sisään auton sielunelämään ja tekniikkaan, ominaisuudet oli aika nappiin mun tarpeisiin eli tilaa perheelle, sähkörange kattoi päivittäiset ajot ja varusteluhan tuossa oli oikeinkin kattava. Samalla tää oli mun eka normia korkeammalla maavaralla varustettu auto, ja kieltämättä vähän ihastuin siihen konseptiin, kun ei talvella tarvi väistellä Turun epäauratuilla teillä polanteita ja jääkokkareita.

Joo, Mitsu piippaa koko ajan jostain, ja infotainmentin logiikka välillä naurattaa välillä itkettää, mutta kun muistetaan että ekat Outlander PHEVit rullasi tehtaasta ulos kymmenen vuotta sitten, niin tuon auton voimalinja ja muu teknologia oli oikeasti aikanaan jotain todella edistyksellistä.

Mutta tän tarina tosiaan jatkuu nyt suvussa, eli tänne saattaa ilmestyä välillä pieniä päivityksiä siitä miten Töpselikärsä voi. Hauskaahan tässä on se että jos mutsin autonvaihtotahti pysyy ennallaan ja kärsämö pysyy koossa, niin saatte kuulla niitä terveisiä vielä vuonna 2038 :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

52 snt/km ja tälle vuodelle verottaja on arponu 53 snt/km verovapaaks osuudeks. Eli Mitsulla olis tienannu sentin per kilsa. Muistan kyllä vuosien takaa, kun laskit Saabin karkean kilsahinnan ajalta ennen sun omistamista ja totesit, ettei pienempää palkkaa kannata ottaa jos se kompensoidaan oman auton käyttämisen mahdollisuudella. Se karkea aukilaskenta on kyllä varmaan ensimmäisiä tekstejä joita sun nimimerkiltä on jääny mieleen :)
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

^hyvä jos on jääny sen jälkeenkin jotain, etten ihan tyhjikseni höpöttele :mrgreen:

Sulla nyt taitaa olla paremmin ensikäden kokemusta siitä miten kilsakorvaukset riittää autoilun kulujen kattamiseen. Ja Mitsun ajojen osalta pitää tietty muistaa maltillinen kilsamäärä joka vaikuttaa laskelmaan. Toki on myös niin että jos olisin ajanut tuplakilsat niin lisäystä kulupuolelle olis tullut muuallekin kuin energiaan, eli ainakin molemmat rengassatsit olis menny uusiksi (noin tonni), arvonalenemaan tonni-pari lisää ja ehkä huolto-, korjaus- ja käyttökulujakin olis alkanu kertyä enemmän. Määräaikaishuollot teetin vuoden välein jolloin ajomäärä oli huoltovälillä aina tyylii 7-8 tkm, eli tuplaaminen ei olis lisännyt ohjelman mukaisia huoltoja, kun huoltoväli on 12kk tai 20 tkm.

Silti on selvää, että suuri osa noista kuluista on kiinteitä kuluja. Lisäkilsat ei niihin vaikuta tai vaikuttaa vain vähän. Toisaalta energiakulut per 100 km olis voinu olla ihan toiset jos matkaa olis taitettu tuplat, paljon riippuu siitä miten se olis kertynyt. Mullahan melkein triplaantui työmatka marraskuun 2022 alusta ja hävis latausmahdollisuus työpaikalla, mutta ei se lopulta noin radikaalisti näkynyt kokonaiskilsoissa, eli jostain jäi sitten taas ajeluja pois, ja uudellekin duunipaikalle pääsi eestaas akullisella, niin ei vaikuttanut bensankulutukseen. Mutta se kilsojen tuplaantuminen olis voinut yhtä hyvin syntyä siitä että työmatka pitenee vielä tästäkin tuplaksi ja latausmahdollisuus töissä on, jolloin lisäys sujuisi kokonaan sähköllä. Tai sitten siitä että ajelen kerran viikossa jonnekin 250 km päähän motaria eli siis pääoisin bensalla keskikulutuksella jotain 8+ litraa per 100 km. Ei olis menny enää ihan reilun viiden euron energiakuluilla per 100 km.

Mutta silleen hyvä huomio toi että kokonaiskulut asettuu noin 52 senttiin per 100 km, kun energiakulut asettuu taas 5,3 senttiin per 100 km. Eli energiakulujen osuus kokonaisuudesta on aika tarkkaan 10 %. Kaivoin vertailuksi Saabin lukemia esiin ja sen kanssa dieselin osuus kokonaiskustannuksista oli 5375 euroa yhteensä 22700 euron kokonaiskustannuksista, eli lähes 24 %. Vastaavasti arvonalenema oli vain 3310 euroa eli alle 15 %, kun se Mitsulla oli 57 % kokonaiskustannuksista.

Saabin osalta muuten todettava että hieman liioittelin edellisessä viestissä kun kirjoitin viidestä tonnista, toteuma oli oikeasti 4650 euroa per vuosi. Ja tuonkin kiesin ostin suoralla kaupalla rahalla ja myin samoin, eli ei spekulaatioita tarkasta arvonalenemasta.

Tuli muuten tuosta mieleen, että en ole koskaan antanut autoa liikkeeseen vaihdossa. Yhden VW Polon olen vaihtanut kaverin kanssa Kuplavolkkariin ja maksoin väliä, mutta siihen on jäänyt mun vaihtokaupat.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Jahans, ens vuonna näitä saiskin taas oikein kaupasta:

https://tekniikanmaailma.fi/mitsubishi- ... onna-2024/

Ihme vatulointia Mitsulta, melkein yhtä taitavaa kuin GM:n touhut kautta vuosikymmenten :D
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Juu on mulla jonkin verran kokemusta kilsakorvauksista. Ei nyt ole vanhoja palkkalaskelmia käsillä, edes siis tallella arkistoissa, mutta (melko yleistetyllä) hihavakiolla heitän, että vuosina 2011-2019 laskutin kilsakorvauksia 60-70 k€. Sen jälkeen kun tuli työauto on jäljellä yksi polkupyörällä ajettu kilsakorvauskeikka. Se jäi ainoaksi oikeastaan yhdestä tekosyystä ja toisesta oikeasta syystä, mutta pohjalla oli myös suunnaton v*tutus siitä, että menin laskemaan pyöräilyn kuluja kuvitteellisella Pirkkala - TAYS - Pirkkala reitillä parin tonnin pyörällä talvirenkaineen siten, että se taidettiin huollattaa kerran vuoteen kuitillises paikas. Ja se v*tutus tuli siitä, että se fillaristien verovapaa kilsakorvaus ei kattanu pyöräilyn todellisia kuluja ellei sillä samalla suhattu kymmeniä vuosia ja samaan aikaan toisena ääriesimerkkinä oli mun superluotettava litranen Astra, jonka todelliset kulut oli luokkaa puolet verottajan sallimasta :D Voi se laskelma tallessa olla viä, mutta se siitä. Eli kosketusta kilsakorvauksiin ei ole enää vuosiin ollut.

Eipä tuo jälkijossittelu hirveästi hyödytä mitä kulut olis ollu milläki ajomäärällä. Se on kyllä lohdullinen ja tylsä fakta, että polttoaineen (sähkö tai neste) hinnan vaihtelu ei lopulta kokonaisuudessa hirveästi näy. Muutenhan kaikki on vain teoriaa eli Mitsuunki kun olis tullu yks porsimus maximus, niin olishan sitä hetken saanu sitte taas tasottaa kilometrien nostolla. Mustangilla toki kuvio on selkeämpi, kun takuu kattanee isoimmat murheet vaikka goodwilliä ei tietty sulla olekkaa. Rahaa autoiluun saa joka tapaukses kipata aika paljo, ajo millä ajo. Jos siis pitää edes jotain vaativuustasoa turvallisuudessa ja mukavuudessa.

Edelleen on kokematta se, että ostais jonkun muutaman satkun ruoskan, jolle ei tekis mitään pakollista. Siis edes öljyjä vaihtais, vaan lisäis vaan aina kun öljynpainevalo syttyy jne. Mut ehkä oon liian vanha sellaseen testiin, kun mun tuurilla joku 90-luvun Megane sitte raksuttais vuosikausia "ongelmitta".
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Uteip
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: Ke Syys 19, 2018 20:53
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja Uteip »

Miten mä oon tuon Fordin kuvitellut sellaiseksi maks. Qashqai-kokoluokan vekottimeksi, mutta tuohan on Mitsun kanssa ihan samaa sarjaa ja Mitsu on kyllä livenäkin melkoinen virtahepo. Jotenkin tuo muotoilun järjettömyys pistää omaan silmään vielä enemmän kun tajuaa kokoluokan. Mutta henkilökohtainen ongelma tämä toki. :)

Kilometrikorvauksilla tienaamisessa lienee aika korkealla (Ehkä jossain 30 000) kilometriraja missä parhaiten toimii uudehko täyssähköauto, sitä pienemmillä kilometreillä halvinta autoilua on ajaa mahd. pienten korjauskulujen ja kulutuksen halpiksella (lue 90-luvun Primera tai Corolla) ja korjata siitä suhteellisen kalliitkin viat, se vuosi ja tonnin pommi paaliin maksaa kuitenkin pääomissa vähintään sen tonnin, se on 500 euroa enemmän kuin laittaa viissataa siihen tonnin pommin kytkinremonttiin. Tuon allekirjoituksen Micran kokonaiskulut ovat 7 vuoden ja 60 000km ajalta alle 20 cnt/km kaikkinensa vaikka siihen on vaihtunut mm. tuulilasi ja vaihdelaatikko. Se on sitten eri asia haluaako ajella tuollaisella ruoskalla 25 000 km vuodessa tienatakseen jonkun tonnin enemmän kuin uudehkolla autolla, mutta puhtaasti euroja laskemalla kannattaa.

Entien työkaveri ajoi ysärin Seat Vario dieselillä viiteen vuoteen yli 300 000 km. Auton hankintaan ja korjauskuluihin kului kuulemma alle 3000 euroa yhteensä ja dieseliä vei käytössään (200 km maantietä per päivä) alle 4,5 litraa. Noista ajoista jos olisi saanut sen 43 snt nostaa kilometriltä niin olisi siinä ihan kunnon palkanlisä ollut.
Ex:Saab 90i -86, (Micra -99, Punto -02)
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

^Musse on tosiaan vajaa viisi senttiä pidempi kuin töpselikärsä ja yli 31 cm pidempi kuin nykyinen Qashqai. Pitkä akseliväli (314 mm enemmän kuin Mitsussa :!: ) ja sulavat muodot hämää kuvassa, luonnossa läheltä katsoessa tuo näyttää kyllä mun mielestä ihan kokoiseltaan.

Tuo pitkä akseliväli muuttaa myös auton mittasuheita ja lienee yksi merkittävimmistä tekijöistä joiden vuoksi muotoilu vaikuttaa jotenkin oudolta. Taka-akseli näyttää Mussessa olevan oudossa paikassa, tyyliin 10 cm liian takana.

Toinen tekijä on se että jenkkimäisesti konepelti on pitkä kun taas perähän on oikeastaan töpö, kuin ennenaikaisesti katkaistu. Tätä korostaa vielä se että ne takapyörät on ihan siellä takanurkissa.

Mutsilta tuli terveisiä että olivat käyneet mun piikkiin Toriparkissa kun olin unohtanut poistaa auton Moovy-sovelluksesta ja se laskuttaa rekisterikilven luvun perusteella. Lisäksi kuulin että olivat meinanneet jäädä jumiin Kitymarketin pihaan ja vikavalot vain paistoi mittaristossa, kunnes muistivat että auto ei mene Ready-tilaan ellei paina jarrua samalla kun painaa käynnistysnappia.

Jotain on muuten jäänyt hampaankoloon tosta mitsusta kun tänään oli pakottava tarve selailla nettiautosta viimeisimpien vuosimallien Outlander PHEVejä :D

Vaikka täytyy sanoa että suhteessa tuon Mussen hintaan joku vajaa 40k€ samanikäisestä töpselikärsästä tuntuu lievästi ylihintaiselta.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

aero kirjoitti:
Pe Maalis 10, 2023 12:13
AZP kirjoitti:
Pe Maalis 10, 2023 10:57
Toki toi lämmityslaitteen tehovaatimus riippuu maantieteellisen sijainnin lisäksi tottumuksista ja siitä miten autoa käytetään. Jos ulkona on 25 astetta pakkasta, niin tarviiko autossa olla 22 astetta lämmintä? Jonkun mielestä kyllä, toisen mielestä ei, vaan vähempikin riittää, kun noilla keleillä yleensä on vaatetta joka tapauksessa päällä vähän enemmän kuin kesäkeleillä.
Kokemusperäiseen arviointiin vaikuttaa myös se, että kun tottuu törkkäämään esilämmityksen sopivasti päälle, niin on oikeasti aina lämmin. Keskimäärin on aika yks hailee, tarviiko auto lämpeemiseen 8 vai 12 minuuttia, kun sitä lähtöä yleensä pystyy ennakoimaan ainakin varttitunnin. Vielä kun sitä ennakointiaikaa oppii käytännössä sen oman auton kanssa aika nopeasti, niin päätyy tilanteeseen, että aina on lämmin.
Minä lykkään yleensä esilämmityksen päälle juuri ennen ulkovaatteiden päällelaittoa. Siinä vaiheessa, kun ehtii autolle, niin siellä alkaa jo tarjeta.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja aero »

Ja jos ei alkaisi, todennäköisesti alkaisit (joko tiedostaen tai tiedostamatta) pyrkimään törkkäämään lämmittimen päälle jo inasen aikaisemmin. Tuollai mukavuusjutut tuppaa ihmisiä "opettamaan" aika herkästi ja se tosiaan vähentää mm. tuon lämmityksen kestoajan merkitystä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
KVikstedt
"Tuplakaasari"
Viestit: 96
Liittynyt: To Syys 30, 2004 19:49
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja KVikstedt »

Mutsilta tuli terveisiä että olivat käyneet mun piikkiin Toriparkissa kun olin unohtanut poistaa auton Moovy-sovelluksesta ja se laskuttaa rekisterikilven luvun perusteella.
Olepa tarkkkana tuon Moovyn kanssa! Minulta erkaantuminen ko. palveluista ei ole onnistunut 1/2 vuoden yrityksistä huolimatta. He laskuttavat a silloin b tällöin (ei tosin enää kuin € tai kahta) mutta perusteettomasti. Korjausta saan pyydellä kolmatta kertaa, nyt viimeksi helmikuun lopun laskun johdosta.
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5252
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

AZP kirjoitti:
Pe Maalis 10, 2023 19:48
Lämmitysmukavuudesta täytyy kyllä sanoa se, että hieman on nyt ollut tällä viikolla tottumista sen kanssa, että Mussessa on todella tehokkaat penkin- ja ratinlämmittimet. Tämä johtaa tilanteeseen jossa autolla ulkoa pakkasaamuna lähtiessä auton sisäpinnat on lyhyehkon esilämmityksen jäljiltä vielä melko viileät mutta kun on hetken ajanut niin kankku ja kädet lämpiää jo aika hottiksina. Jotenkin en oo tottunut tällaisiin lämpötilaeroihin ja koen jotenkin epämiellyttävänä sen että jos käsi nojaa ovipahviin, niin se onkin viileä kun ei ole ehtinyt lyhyellä esilämmityksellä lämmetä, mutta kämmen on kuumalla ratilla. Samoin tuntuu että takareidet paistuu mutta etureidet on vielä viileät.
Sama "ongelma" on meidän Cliossa. Pahempi on tuo ratinlämmitin, kun se lämmittää kehän, mutta ratin koristekrumeluurit pysyvät kylminä ja aika herkästi osuu varsinkin käännöksissä kämmenreunat noihin kylmiin kohtiin. Hyvä varuste muuten.
Penkinlämmitin on myös tehokas, perse ja alaselkä paistuu, muuten on kroppa kylmänä. :)

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
morotu
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: To Elo 30, 2012 17:46
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja morotu »

Paljonko muuten mitsun ajoakun kunto laski omistusaikanasi?
Saatto olla jo jossain mainittuna, mutta ei osunu silmään...
#5986
Mitsubishi Outlander PHEV -17
Volvo Amazon -66
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Auto tuli mulle lokakuusss 2019 melko tarkkaan viisivuotiaana, mittarissa oli 126 Mm. Joulukuussa 2019 ja auton mittarilukeman ollessa 128 Mm sain PHEV Watchdog -sovelluksen käyttöön ja silloin akun SOH näytti 33,2 Ah/38 Ah eli SOH oli 87,4 %. Watchdogin arvion mukaan autolla olisi tuolloin ajettu sähköllä 53 Mm eli 41 % kaikista ajoista. Watchdogin laskelmien mukaan akku oli tuolloin kokenut 1118 lataussykliä.

Huom, nämä sähköllä ajetut kilsat ja syklilukemat Watchdogista ei ole ymmärtääkseni tarkkoja faktoja.

Mun omistusaikana viimeisin päivitys akun SOHiin tuli 3.3.2023 mittarilukemalla 152 Mm. Tällöin akun kapasiteetti oli Watchdogin mukaan 27,4 Ah/38 Ah eli SOH 72,1 %. Syklejä akku on kokenut 1553. Sähköajon määräksi sovellus arvioi 74 Mm eli kokonaisajomäärästä 48 %. Eli noiden mittausten välillä kilsoja autolle tuli yhteensä lisää 24 Mm josta Watchdogin arvion mukaan sähköllä 21 Mm. Tulee huomioida, että tämä käsittääkseni laskee sähköajoksi myös hybriditilassa generoidulla sähköllä ajamisen, eli vaikka töpselikärsää ei olisi ladannut seinästä laisinkaan, niin sähkökilsoja kertyisi joka tapauksessa.

Jos katsoo PHEV Watchdogin weppiportaalista löytyvää big dataa Mitsujen akkujen kunnosta suhteessa ajettuihin kilsoihin, voidaan todeta että auto tuli mulle akku keskimääräistä paremmassa kunnossa, ja lähti äidilleni akku hieman keskimääräistä heikommassa kunnossa. Runsas sähköllä ajaminen kuluttaa tietenkin akkua kuin hybriditilassa pörräily. Vastaavasti voi olettaa että polttomootori on autossa poikkeuksellisen hyvässä kunnossa suhteessa ikään ja kilsoihin.

Silti en mielestäni omistusaikanani huomannut noin radikaalia akun kapasiteetin pudotusta käytännössä. Melko samanlaisia matkoja tuntui autolla pääsevän sähköllä kolme vuotta sitten kuin nyt. Voi myös olla että kaasujalka oli harjaantunut koko ajan paremmaksi rangen optimointiin, ja tämä kompensoi akun heikkenemistä.

Myös tulee muistaa, että nuo lukemat on auton BMU:n laskennallisia arvoja, eivät absoluuttisia totuuksia. Tarkemman akun todellisen tilan saa selville teettämällä Mitsun huollossa DBCAM:n eli akkukennojen tasausprosessin, johon kuuluu myös hitaasti lataamalla suoritettu akun kapasiteetin mittaus, jonka tulos syötetään sitten BMU:lle.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
morotu
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: To Elo 30, 2012 17:46
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja morotu »

Olipas kattava vastaus, Kiitos!
Itsellä vaihdettiin ajoakku takuuseen syyskuussa ja siitä lähtien ihmetellyt auton tietoja watchdogilla.

Auto sopii omiin ajoihin erittäin hyvin ja sähköllä päästään n. 90% ajoista, vaikka tässä onkin nyt pääasiassa talvikuukausia takana. Yhteensä kertynyt 4700km ajoa ja akun kunto laskenut 2,2%. Hieman päässyt yllättämään kuinka nopeasti nuo prosentit tipahtelevat. Pitää varmaan suunnitella vaihto sähköautoon siinä vaiheessa kun akun kuntoa kehtaa vielä seuraavallekin kehua...
Ehkäpä tuollainen Focus-EV sitten joskus 😁.

Useimmat täyssähköautot ovat kyllä omaan silmään melkosen rumia, mutta aerodynamiikka edellä niitä taidetaankin suunnitella. Ja kyllä se uusin Outlanderkin vaatii, ainakin keulastaan, vähän totuttelua vielä.

Ja en tiedä haluanko enää Mitsua, tämä ei ainakaan vakuuta. Akun lisäksi harmaita hiuksia on vaatinut kapiinin kehno lämpeneminen ja lämmitettävä tuulilasi joka on jo kertaalleen vaihdettu uuteen. Sen lisäksi suurin osa varusteista toimii korkeintaankin välttävästi. Esim. Parkkitutkat (piipittää välillä omiaan ja toimivat samalta etäisyydeltä samassa paikassa eri kerroilla eri tavalla), bluetooth (välillä yhdistää autoon heti, toisinaan ei ollenkaan, joskus vasta kun on hetki ajettu), kaukovaloavustin ("unohtaa" vastaantulijan pitkällä suoralla ja läväyttää pitkät päälle), adaptiivinen vakkari (jäätävä piipitys jatkuvasti jos ajaa ruuhkaisemmalla tiellä ja pisinkin välimatka edelläajavaan tuntuu turhan lyhyeltä).
#5986
Mitsubishi Outlander PHEV -17
Volvo Amazon -66
cjs
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2023 11:40

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja cjs »

...
Viimeksi muokannut cjs, To Heinä 13, 2023 04:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin