Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13155
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Heti alkuun anteeksi kaikille, jotka pahoittavat mielenstä vääränmerkkiseen liittyvästä projektikertomuksesta. Totuus on vain se, että perheen tilatarpeisiin vastaavat Saabit ovat tätänykyä käytännössä vähintään 10-vuotiaita kaikki, joten hiljalleen tässäkin perheessä oli pakko alkaa vilkuilla vieraisiin pöytiin. Reilu 10 vuotta ja kahden autoyksilön verran on menty Saab-kannassa, ja oltaisiin jatkettu vielä kolmannellakin, jos se vain olisi ollut järkevästi mahdollista. Omat preferenssit käyttöauton iän ja ominaisuuksien suhteen ajoi vain nyt väärään merkkiin, josta siis tarinaa tässä ketjussa

Eli kuten tuolla loppuunajetun projektitopicissa tuli mainittua, eilen siirtyi Suomen Autokaupalta minun omistukseeni MY2014 Mitsubishi Outlander PHEV. Heti alkuun pari kuvaa töpselikärsästä:

Kuva

Kuva

Kuva

Tullut muutama viikko sitten Ruotsista, jossa otettu uutena käyttöön lokakuun lopulla 2014. Vuosimalli loppuvuoden käyttöönotosta huolimatta ihan 2014, valmistusaika on maaliskuu 2014. Hain ennen kauppoja Carfax-raportin autosta, ja siitä ilmenee, että auto on esirekisteröity ("förregistrerad") jo toukokuussa 2014, mutta käyttöönotto siis vasta viisi kuukautta myöhemmin. Käyttöhistoriasta raportti kertoo sen verran, että silloin lokakuussa 2014 auton on ostanut jälleenmyyjä ("Fordonet kopt av återförsäljare"), jonka omistuksessa auto on ollut elokuuhun 2015, jolloin sen on ostanut taas yksi jälleenmyyjä. Siitä auto on päätynyt kolme päivää myöhemmin yrityksen nimiin leasingautona. Tällä omistajalla auto on ollut elokuun 2019 loppuun, jonka jälkeen on alkanut siirtyä Suomea kohti siten, että syyskuun viimeisenä päivänä auto on ilmoitettu pois ruotsin liikenteestä.

Mittarissa on 126 tkm, joka on kertynyt huoltokirjan mukaan pääasiassa tämän leasingkauden aikana. Marraskuussa 2015 nimittäin on tehty ensimmäinen huolto, jolloin mittarissa 12 tkm. Siitä kilsoja näyttääkin kertyneen tasaisen nopeasti elokuussa 2019/122 tkm suoritettuun huoltoon saakka.

Carfaxin raportin mukaan auto ei ole kolariauto, ei vanha taksi, eikä varastettu. EN tiedä miten hyvin näihin voi luottaa, mutta laitoinpahan reilu 19 euroa tuohon raporttiin ennen kuin nimen kauppakirjaan.

Syy tähän mallivalintaan on ilmeinen: ajelen sellaiset max 10 tkm vuodessa ja ajoa kertyy lähes päivittäin, pääosin kaupungissa. Siitä helposti laskee, että keskimääräinen ajomatka päivässä on alle 30 km ja tällä autolla pääsee suunnilleen tuon määrän yhdellä latauksella. Dieselsaab on vienyt viiden vuoden aikana mulla keskimääräin 8,6 litraa sadalla, joka on paljon. Tämä paljous selittyy juuri ajosyklillä, joka sopii kuin nenä päähän sähköautolle tai hybridille.

Se joka on lukenut loppuunajetun ketjua tietää, että olen talousasioissa ärsyttävän tarkka, ja tässäkin ketjussa yhtä pääosaa tullee esittämään kulujen seuranta. Olen jo jonkin aikaa pohtinut, että ostamalla tällaisen uudemman ja kohtalaisen luotettavaa tekniikkaa olevan töpseliauton, voisin päästä autoilun kokonaiskuluissa samoihin kuin 300+ tkm ajetulla 12-vuotiaalla Saabilla. Polttoaine/sähkökustannukset arvioin jonnekin 400-600 euron välille vuodessa (Saabissa 1000-1100 €/v), ja verot Mitsussa on noin 160 euroa vuodessa (Saab 716 €). Vakuutus on Saabissa ollut halpa, luokkaa 360 euroa vuodessa, kun Mitsulla hinta nousee nyt noin tuplaksi.

Loppukulut muodostuu pääosin arvonalenemasta, huolloista ja korjauksista, renkaista ja yleiskustannuksista, kuten pesut, sulat, pissapojat yms. Niin ja jos haluaa varustella ja parannella autoa, kuten olen Saabin kanssa jonkunkin verran tehnyt. Mitsussa on kohtalaisen kattava varustetaso, joten sen osalta jäänee budjetti pienemmäksi.

Joka tapauksessa Saabin kanssa vuosikustannus on ollut noin 5000 euroa laskien kaiken mukaan, lopullinen lukema vahvistuu kun saan auton jollakin hinnalla kadotettua pihasta. Sakan nettohyvitys verrattuna suoraan kauppaan jäi 1500 euroon. Päätin etten anna huolella ylläpidettyä Saabia lokeille puoleen hintaan, vaan myyn sen itse. Saa nähdä kadunko sitä päätöstä vielä.

Auto maksoi tinkauksen jälkeen toimituskuluineen 22599 euroa, ja tämä on kallein (ja myös uusin) auto mitä mulla on koskaan ollut. Uutena tämä olisi Suomessa varusteineen ollut luokkaa 55 t€, joten aika kivasti on uuden ostaja saanut kokea arvonalenemaa. Kiitos siitä kuuluu osittain Suomen tuontiautojen verotuskäytännölle ja osin ruotsalaisille ja hollantilaisille, jotka ovat ostaneet näitä aivan himona ja dumppaavat nyt nämä vanhat kipponsa Suomeen.

Mitsussa siis kohtalaisen kattava varustelu, lapussa lukee Instyle Navi, joka on sieltä korkeammasta päästä. En tiedä tarkkaan mitkä autosta löytyvät varusteet kuuluvat Instyle Naviin ja mitä on vielä erikseen ruksittu. Ainakin nahkajakkarat taitaa olla ostettu erikseen ja kohtalaisen harvinainen lisävaruste on adaptiivinen vakionopeudensäädin. Lisäksi autossa on vetokoukku mallia kiinteä. Olisin halunnut irrotettavan, mutta maasturikorissa tollanen kiinteäkin nysä menee. Kuula on kyllä sen näköinen ettei sillä olisi koskaan mitään vedetty.

Vetokoukku on kuitenkin itselleni käytännössä pakkojuttu, koska omakotiasujana ja mökinomistajana kaikenlaista kuskattavaa löytyy. Vetomassaa saa jarruttomana olla 750 kg ja jarruilla 1500 kg. Näissä tämä malli erottuu monesta muusta töpselihybridistä, monella kun ei saa vetää kuin kottikärryä. Mutsilla on iso 2 tonnin kuomukärry, jota tulee välillä käytettyä, joten jarrullisenkin vetomassalla on merkitystä. Siihen kärryyn mahtuu vain ihan eri tavalla polttopuuta ja remonttijätettä kuin perus kevytkärryyn. 1500 kg riittää kuitenkin ihan ok, koska venettä tai autotraileria ei tule säännöllisesti vedettyä.

Vetokoukun lisäksi vaatimuksena oli neljän hengen, yhden koiran + roinakasan kuljetuskapasiteetti. Vanhempi muksuista on nyt 4,5-vuotias ja hieman alkoi olla Saabin kanssa sellaista kompromissia etupenkin asennon suhteen, kun poika istuu takana. Nuorempi alle kaksivuotias istuu selkä menosuuntaan takapenkillä, jolloin etupenkin on oltava Saabissa kohtalaisen edessä. Pojan kun asetin koeajolla Mitsun takapenkille turvaistuimeen kuskin taakse, oli kuskin penkki säädetty itselleni mukavaan asentoon eli kohtalaisen taakse. Kysyin pojalta onko paremmat tilat, niin vastaukseksi sain marinaa "isi sun pitää siirtää etupenkkiä taaemmas, mun jalat ei ylety siihen". Selkeä palaute :mrgreen:

Kuva

Nuoremman istuimen kun laittaa hanttimiehen penkin taakse selkä menosuuntaan, niin sen etupenkin voi säätää taaimpaan asentoonsa, eikä selkänoja edes kosketa turvaistuinta vielä 8O . Eli on tässä tilaa enemmän kuin farkkusaabissa.

Vaalea nahka on ihana, kun on päiväkoti-ikäisiä lapsia, ja poika on vielä ulkoryhmässä, eli rypee mudassa kaiket päivät joka päivä. Takapenkille menikin erillinen peite suojaksi ennen turvatuolien asennusta.

Takakontti on ok tilava, samaa luokkaa kuin kaikissa keskikokoisissa tai isommissa farkuissa:

Kuva

Eli pohja on metrin syvä, metrin leveä pyöränkoteloiden välistä ja korkeus kattoon on noin 80cm. Suojaverho oli jonnekin kadonnut, sen Saka lupasi hankkia mulle. Samoin jälkitoimituksessa on vielä Type2-latauskaapeli tavallisen schukokaapelin rinnalle, ja maahantuontikatsastuksesta huomion saanut toinen rikkoutunut päiväajovalo tullaan uusimaan.

Vaimo kehui etupenkillä, että onpa tilava. Ei silleen että Saappi olisi ahdas, mutta on tuossa avarammat tunnelmat, osittain myös korkeamman ja pystymmän istuma-asennon ja vaalean sisustan vuoksi.

Kuva

Tämä oli neljäs yksilö mitä kävin koeajamassa, ja niistä ehdottomasti siistein. Ulkopinnassa on vain muutama etsimällä etsittävä naarmu, keulassa joitain kiveniskemiä, sisällä vaaleatkin pinnat ja tavaratila melkein uudenveroisessa kunnossa. Vanteissa ei kummassakaan satsissa kanttari-ihottumaa. Olen kasvanut sen verran nirsoksi pikkuasioiden suhteen, että olin valmis maksamaan autosta kunnon hinnan, kun tiedän etten ala heti harkitsemaan sen viemistä maalarille tai vanteiden vaihtamista ihan vain niiden kunnon vuoksi. Ulkoväri ei ole suosikkini, mutta menettelee. Omalla tavalla persoonallinen, mutta grafiitinharmaa olisi edelleen suosikkini.

Ruotsi-auton etuna, sen lisäksi että osaan lukea ohjekirjaa paremmin kuin hollanninkielistä, on myös se, että mukana tulee talvirenkaat ja ne on vielä pohjoismaista laatua. Ne on tosin Kumhon kitkat, kaksi ominaisuutta, joista en pahemmin välitä. 16" Alutecin tarvikevanteilla koossa 215/65R16, joka on profiililtaan 5 % oikeaa rengaskokoa matalampi. Ilmeisesti budjettiratkaisu, koska 70-profiiliset näyttää yleisesti olevan kalliimpia. Aloittelen varmaan näillä talvea, pintaa on kuitenkin 6-8 mm ja ikää vain kaksi vuotta. Jos alkaa luistattelemaan liikaa, niin myyn kitkat ja ostan tilalle kunnon nastat. Tähän voi olla juridinenkin syy, koska siinä mutsin Mahti-Akussa (siis se iso kärry) on talvisin nastat, jolloin vetoautossakin pitäisi olla. No, Kumhon kitkat voi vielä yllättää mut positiivisesti.

Kesärenkaat on pienoinen mysteeri. Alkuperäisvainteilla, alkuperäiskokoiset (225/55R18) ja vieläpä sellaista Toyon mallia, jolla tietääkseni Outlanderit ovat lähteneet tehtaalta. Pieni tutkiminen paljasti vielä paistoleimaksi 0414, eli nämähän taitaa olla auton orggiskesärenkaat! Mysteerin tästä tekee se, että renkaissa on pintaa yli 7 mm, eli ne ovat pinnaltaan uudenveroiset. Onkohan Sven ajellut kesät talvet kitkarenkailla? Joka tapauksessa nämä ei ole vielä niin vanhat, että niitä pitäisi lähteä uusimaan, mutta saattavat olla niin kovettuneet, että minä ajelen niillä vielä todella pitkään kunnes alkaa ikärajat kuumottamaan.

Autonahan tämä on hybridien Skoda Octavia, eli näitä alkaa olla kaikkialla. Näitä tuodaan Suomeen tahdilla 2000 kpl vuodessa käytettyinä. Omassa tuttavapiirissäni tämä on kolmas Outlander PHEV. Joku muukin on siis keksinyt saman kuin minä; tässä autossa yhdistyy monta toivottua ominaisuutta taloudelliseen voimalinjaan ja riittäviin tiloihin, ja ennen kaikkea houkuttelevalla hinnalla. Tämän ikäisiä tilavia nelivetoautomaatteja kun ei paljon halvemmalla saa, vaikka niissä rohisisi diesel tai käryttäisi bensakone.

Tätä autoa latailen nyt alkuun ihan schukolaturilla eli noin 8A:n virralla kotona. Työpaikalla olisi Type2-laturi tallin seinässä, joten se olisi otettavissa käyttöön, kunhan asiasta (lue: maksupolitiikasta) ensin sopii pomon kanssa. Vaihtoehtoja on kaksi: joko maksan käyttämäni sähkön 1:1 tai sen arvo lisätään palkkaani työsuhde-etuna, jolloin maksan siitä veroja noin 50 % sen hinnasta. Kotona meillä sähkön kokonaishinta on 31.10.2019 alkavalla sopimuskaudella siirtoineen veroineen yhteensä 10,24 senttia/kWh, joten akun täyteen lataaminen maksaa noin euron. Akusta on siis käytettävissä noin 10 kWh, kun sen kokonaiskapasiteetti on 12 kWh (jossain lähtessä puhutaan 11 kWh:sta, mutta en sitten tiedä mihin luottaa). Kotona lataillessa sähkö tulee erillisen mittarin läpi, töissä jos alan lataamaan, niin kyseistä pistettä ei käytä kukaan muu, joten sähkölaskusta näkee kulutuksen.

Tuo kodin uusi sähkösopimus on muuten 100 % vesivoimaa, eli sähköyhtiöhän lupaa tällöin, ettei meidän talon töpselistä tule yhtään elektronia, joka olisi kotoisin co2-päästöjä aiheuttavasta laitoksesta :mrgreen: . Koskas muuten foorumin softaosaajat taikoo tämän auton bensamyllyn biopoweriksi?

Pikalataaminen onnistuu ChaDeMo-standardin mukaisella pikalaturilla, jolla pitäisi saada 80 % varausta puolessa tunnissa. En kuitenkaan oikein näe kauheasti järkeä ja tarvetta tällaisen auton pikalataukselle, koska tuolla 80 %:lla pääsee kuitenkin vain sen 25 km, ja pikalataaminen maksaa usein niin paljon, että saman tien ajelee bensalla. Esim puolen tunnin pikalataus K-latauksessa maksaa 6 euroa. Sillä saa kuitenkin neljä litraa bensaa, jolla ajaa huomattavasti pidemmälle kuin 25 km. Lisäksi pikalataus ei ole hyväksi akuille.

Tämä viikonloppu meni vielä periaatteessa koeajeluissa, mutta huomenna maanantaina alkaa arki. Tankki on täytetty, akku on täydeen ladattu ja tästä alkaa kulutus- ja kuluseuranta sekä muukin raportointi töpselikärsäkunkun seikkailuista.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5165
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja Risto »

Onnea pehva-Mitsun hankinnasta.
AZP kirjoitti:sen arvo lisätään palkkaani työsuhde-etuna, jolloin maksan siitä veroja noin 50 % sen hinnasta
Kun palkansaaja käyttää työnantajansa kustantamaa sähköä työpaikalla oman autonsa tai auton käyttöedun perusteena olevan auton lataamiseen, käytöstä muodostuvan luontoisedun raha-arvo on luontoisetupäätöksen 25 §:ssä määritelty kiinteä kuukausiarvo.
Tänä vuonna tuo on 30 €:n arvoinen etu.
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1792
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Noniin. Tulihan se sieltä, kun vähän potki.

Viimeksi tänään (miksiköhän, heh) katselin minkä verran omaa vastaavista Relluista pyydetään ja mietin millainenkohan taloudellinen harakiri olisi vaihtaa vastaavaan Mitsuun tai E163 bensa-mersuun...hmm...
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3513
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Kiitos perusteellisesta alustuksesta. Eipä sillä, vähempää ei toki odotettukaan :D Nyt alkaa tulla tästäkin automallista sellaista nippelidataa, että puristisimmatkaan purnaajat eivät voi, niin, purnata.

Testaapa aluksi tuo todellinen sähkörange, siihenhän on nykyään saatavissa ohjelmallinen korjaus, Youtuubista löytyy eräskin Mitsu-autoilija Kanadasta, joka on tuon rangen kanssa taistellut tehdasta myöden hyvinkin tiiviisti. Taisi olla niin, että alun yli 40km range väheni reilusti alle 30 kilometrin ja huollossa rampattiin, kunnes sitten joku softa kehitettiin ja simsalabim, rangea taas yli 40km vaikka kilsojakin alkoi jo olla.

Lähinnä sitä haettiin, että onko tuo akun hiipuminen todella akun hiipumista vai softabugi, taisi sitten kuitenkin olla jälkimmäinen. Eli jos sinulla esim. on range jossain 30km tietämissä, niin siihen pitäisi löytyä neljännes lisää enteriä painamalla...


Gary Reed Unfrequented World kun laitat Tuubissa hauksi, niin löytyy pirusti pitkäaikaisen käyttäjän infoa Mitsusta. Siellä on paljon muutakin sälää, mutta selaava löytää. Noita tuli katseltua muutamakin tunti, kun opiskelin mm. tämän Phev Outlanderin saloja.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13155
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Risto kirjoitti:
Su Loka 20, 2019 23:28
Tänä vuonna tuo on 30 €:n arvoinen etu.
No on taas verottaja oikaissut oikein kunnolla. Vähän tekisi mieli haastaa tuota verottajan kanssa siten, että jos todistetusta saamani etu työnantajalta jää alle tuon 30 euron, niin verotetaan toteutuneen mukaan.

Joskus viime talvena juttelin duunipaikan tytäryhtiön talousjohtajan (jolla muuten on Outlander PHEV) kanssa heidän latauspisteistään tehtaalla. Tämä 2019 vuoden alusta tullut linjaus, että lataajia pitää verottaa, oli heillä toteutettu jollain muulla tavalla kuin lätkäisemällä kaikille kiinteä 30 euron etu, muttan en muista tarkemmin mikä se laskukaava on. No, jos verottaja ei sellaista hyväksy, niin se pompsahtaa viimeistään verotarkastuksessa riitelyyn. Pitääkin kysyä kaverilta, onko heillä hoksattu, että ohjeistus on laittaa etu kiinteällä kuukausihinnalla.

30 oiron kk-edusta menisi veroa pyöreä 15 euroa kuussa, ja totuus taitaa olla että en duunissa kovin helposti lataisi 15 euron edestä sähköä kuukaudessa. Työpäiviä on kuukaudessa yleensä 20-22, joista en ole kaikkina päivinä toimistolla. Vaikka saapuisin töihin aina akku tyhjänä ja ehtisin ladata sen täyteen ennen liikkeellelähtöä, niin tiukkaa tekisi saada tuollainen määrä ladattua Mitsuun.

Ja onhan kansanedustajatkin heränneet näköjään tuon verottajan käytännön järjettömyyteen, koska jo viime vuoden puolella on tehty tällainen lakialoite: https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/Lakia ... +2018.aspx

Aloite on vain rauennut keväällä johtuen siitä että eduskunta meni uusiksi. Mutta tosiasiahan on, että valtiovalta tekee täysin eri suuntiin vetäviä linjauksia, jos mm. työpaikoille vaaditaan asennettavaksi latausasemia tai vähintään valmius niille, mutta verotuksella hoidetaan homma niin että kenenkään ei kannata töissä autoaan ladata. Suurin osa töpseliautoista on kuitenkin lataushybridejä, joiden akkukapasiteetti ei paljon tästä Mitsusta poikkea, jolloin tuo sama matematiikka pätenee suurimmalle osalle potentiaalisista lataajista.

Sinänsä tämä nyt ei ole itselleni iso huoli, koska ihan hyvin voin ladata auton joka yö kotona ja saappua duuniin lähes täydellä akulla ja jättää siis lataamiset duunipaikalla kokonaan pois. Työmatka on 4km, tosin tällä hetkellä kierrän nuoremman muksun päiväkodin väistötilojen kautta, joka nostaa työmatkan lähemmäs kymmeneen kilsaan. Tämä ylimääräionen kiertely loppuu kuitenkin helmikuun lopussa.
IC1970 kirjoitti:
Ma Loka 21, 2019 09:26
Testaapa aluksi tuo todellinen sähkörange
Tämä tuli testattua pariin kertaan jo ennen auton ostoa. 32-34 mentiin sähköllä sekä kaupunkipyörittelyssä että maakuntateitä huristellen. Tämä oli vielä sadekelissä ja pimeällä sekä lokakuisen hyisessä kelissä, eli päällä oli valoja, pyyhkimiä, lämmitystä ym. kuluttajaa. Sen puolesta akkujen pitäisi olla kunnossa, että käsittääkseni näillä ei käytännössä juurikaan yli sen 40 km:n ole tosielämässä päässyt uutenakaan, mutta toki paljon riippuu siitäkin miten pihisti osaa ajaa.

Täytyy silti jossain vaiheessa kysellä merkkihuollosta mahdollisen softapäivityksen perään. Toinen asia jota ajattelin kysyä on, josko saisi takavalot palamaan päiväajovaloilla. Näyttäisi tosin siltä, että AUTO-asennossa valot pitää kohtalaisen hyvin ajovaloja (ja siten myös takavaloja) päällä päivälläkin, jos vain on sellainen muutaman kilsan pilviverho taivaalla valoa tukkimassa. Ainakin tänään aamulla yhdeksän ja kymmenen välillä oli periaatteessa valoisaa, mutta sellainen harmaa syksyinen keli, ja autossa loimotti xenonit kun kytkin oli auto-asennolla.

Tuli tsekattua tänäaamuna myös rengaspaineet, ne oli vajaassa 2 barissa, joten hieman lisää rangea saattoi syntyä ihan siitä että nostin paineet 2,8 bariin. Ohjekirja sanoo siis 2,4-2,6 baria, mutta pieni lisäpaine ei kai hallaa tee.

Oli hieman erheellistä sanoa, että tänään alkoi arki, sillä olen tämän viikon lomalla. Aamulla heitin lapset päiväkoteihin ja siitä kurvasin Motonettiin ja Biltemaan hakemaan vähän tarvikkeita. Tavaratilan etummainen mattolevy on kiinni neljällä verhoilukiinnikkeellä, joista yksi oli hävinnyt, joten nappasin Motonetin hyllystä pussin kiinnikkeitä. Sitten Biltemaan hakemaan peräkärrytöpselin sovitin, koska Motonetissä ne olivat loppu. Autossa siis 7-pinninen rasia ja Mahti-Akussa on 13-pinninen töpseli, joten tarvitaan sovitin.

Biltemasta rullailin hakemaan peräkärryn äidin pihalta ja sitten kotiin. Kokonaisajelut aamulla 29 km ja pihaan tullessa rangea jäljellä 3 km. Bensakone ei ole tänään käynnistynyt. Sen verran pihistelin että lämmityslaite oli pois päältä koko ajon ajan, hyvin pysyi etummaiset ikkunat huurtumattomina ja tarkeni ajella kun on kelin mukaiset vaatteet kuitenkin päällä. Ulkolämpötila sellaiset kuusi astetta. Usean talven kuplalla ajelleena ei ole mikään ongelma :mrgreen:

Peppugrilli tuli kuitenkin testattua matkan aikana, toimii kuskin puolella. Matkustajan puoli vielä testaamatta.

Nyt kun pääsin kotiin, laitoin auton lataukseen. Ajotietokoneen mukaan lataus täyteen kestää vajaa viisi tuntia, joten jos ei tule mitään yllättävää asiointia päivän aikana, niin akut on taas täynnä kun on aika lähteä hakemaan lapsia neljän maissa. Sillä aikaa tässä on kaikenlaista hommaa kotona hoidettavana. Illalla lasten haun jälkeen saattaa olla edessä kärrykuorman vieminen jäteasemalle, ei pitäisi olla ongelmaa päästä sitäkin vielä sähköllä, päiväkotiin ja takaisin kun on 10 km, ja saman verran Topinojalle ja takaisin. Saattaapi siis olla, että tälle päivälle kertyy ajoa yhteensä noin 50 km ja se kaikki sähköllä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Lerssinen
"Viggen"
Viestit: 590
Liittynyt: Su Tammi 26, 2014 11:08
Paikkakunta: Oulainen

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Säästämisen ymmärrän johonkinsaakka mutta jos pitää ruveta pihtaamaan lämmityslaitteessa suomessa syksyllä niin aletaan olla sairauden rajoilla :mrgreen:
Iveco 50C14 -05
Dacia Duster -18 4x4
Mercedes-Benz 313/adria -03
Plymouth Valiant -62
MB w108 3.5 - 71
Honda HR-V -99
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2124
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja anv »

AZP kirjoitti:
Su Loka 20, 2019 21:58
Heti alkuun anteeksi kaikille, jotka pahoittavat mielenstä vääränmerkkiseen liittyvästä projektikertomuksesta. Totuus on vain se, että perheen tilatarpeisiin vastaavat Saabit ovat tätänykyä käytännössä vähintään 10-vuotiaita kaikki, joten hiljalleen tässäkin perheessä oli pakko alkaa vilkuilla vieraisiin pöytiin. Reilu 10 vuotta ja kahden autoyksilön verran on menty Saab-kannassa, ja oltaisiin jatkettu vielä kolmannellakin, jos se vain olisi ollut järkevästi mahdollista. Omat preferenssit käyttöauton iän ja ominaisuuksien suhteen ajoi vain nyt väärään merkkiin, josta siis tarinaa tässä ketjussa

....

Tähän voi olla juridinenkin syy, koska siinä mutsin Mahti-Akussa (siis se iso kärry) on talvisin nastat, jolloin vetoautossakin pitäisi olla. No, Kumhon kitkat voi vielä yllättää mut positiivisesti.
Voihan hitsin hitsi. Hieno on. Vastaavia aatoksia on täälläkin, vaikkakin perheenä enää jäljellä minä ja mamma. Tilaa pitää edelleenkin olla kuljetuksia ym. varten. Enkä suostu aivan helpolla ostamaan edes uutta "pikkukippoa", kuten emäntä noita kutsuu :D. Saabeista on vähän hankalaa enää "käyttöautoprojektia" laitella, kun järkevillä kilometreillä/iällä alkavat olla yhtä harvinaisia kuin kanan hampaat.

Tuosta nastarengasjutusta. Noin päin saa olla, että peräkärryssä on ainakin teoriassa paremmin pitävät renkaat kuin autossa. Noin kommentoi oliko se nyt polizai vai katsuri kun kerran kysyin.

Ja onnea "uudelle" autolle!
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13155
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

^noinhan se muuten meneekin. Muistelin että pitää olla samaa tekniikkaa renkaat koko yhdistelmässä, mutta Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä 17 § 2. momentti on yksiselitteinen:
Kokonaismassaltaan yli 0,75 tonnin ja enintään 3,5 tonnin perävaunussa (O2-luokka) on käytettävä nastarenkaita, jos vetoautossa on sellaiset.
Periaatteessa tuo on loogista, mutta tosielämässä sinänsä tulkinnanvaraista, että (ainakaan kaikilla alustoilla) kehnot nastarenkaat ei pidä yhtä hyvin kuin hyvät kitkarenkaat. Mutta kun ei yleisesti kai voi vaatia, että kärryssä pitää olla testeissä paremmin pärjänneet renkaat kuin autossa, niin johonkin se raja on sitten vedetty.
Lerssinen kirjoitti:
Ma Loka 21, 2019 11:38
Säästämisen ymmärrän johonkinsaakka mutta jos pitää ruveta pihtaamaan lämmityslaitteessa suomessa syksyllä niin aletaan olla sairauden rajoilla :mrgreen:
En mä palelemaan suostuisi, tai ajamaan karvalakki päässä. Mutta nytkin kävi niin että huomasin vasta jossain vaiheessa matkaa, että täällä muuten ei ole lämppäri päällä ollenkaan. Oon sen verran lämminverinen tyyppi, että ei viihdyn muutenkin viileässä, varsinkin kun on kuitenkin ulkovaatteet päällä. Tietenkin tässä on vielä vähän uutuudenviehätystä ja sitä että hakee sitä pisintä rangea, varmasti kun kelit kylmenee, niin lämmittimestä otetaan tehoja.

Auto oli muuten aamulla ennen liikkeelle lähtöä esilämmityksessä, joka ohjelmoidaan tuosta monitoiminäytöstä. Se lämmitys on kyllä yksi vitsi, nimittäin se puhaltaa lämmintä kabiiniin kymmenen minuutin ajan ja se on siinä. Siellä on kai joku muutaman kilowatin vastus, joka lämpöä tuottaa, eli puhallus on sinänsä ihan lämmintä, mutta jokainen dieselsaabin 5 kW:n eberiä sen oletusajan eli 30 min Suomen talvessa käyttänyt tietää, että ei se auto silläkään kunnolla lämpimäksi tule, saatikka tuollainen astetta isompi auto 10 min puhalluksella. korkeintaa nousee sisälämpötila pari astetta ja se on siinä. Monitoiminäytöstä ei saa valittua lämmityksen kestoa, ja vielä typerämpää on, että yhdelle viikonpäivälle voi ohjelmoida vain yhden lämmitysajan. Siellä on siis mahdollisuus ohjelmoida kolme eri lämmitysaikaa, ja sitten valita näistä lämmitysajoista yksi käyttöön jokaiselle viikonpäivälle. Ei siis onnistu lämmittää sekä aamulla kotona että iltapäivällä töissä, ellei joka päivä käy näpyttämässä asetuksia töihin saapuessa ja taas kotiin tullessa aamuasetukset päälle.

Mulla kun on autotalli menossa jossain vaiheessa purkuun ja uusi rakenteille, niin en ajatellut hankkia latausasemaa kuin vasta uuteen talliin. Nyt löysin kuitenkin tällaisen vaihtoehdon, jonka asennukseen ei tarvita sähkömiestä: https://arctic-ev.omaverkkokauppa.fi/ep ... /35347S-DC

Laite seinään ja töpseli pistorasiaan niin se olisi siinä. Mulla on vieläpä voimavirtapsitorasia juuri siinä kohtaa mistä nytkin otan autoon lataussähkön schukosta. Sitten kun talli puretaan niin latausasema talteen ja asennuttaa sen sitten vaikka kiinteästi sähkömiehen toimesta uuteen talliin. Laitetaan harkintaan, tuollahan saisi latausnopeuden kotona tuplattua (Mitsu ottaa viertaa vain yhdestä vaiheesta), mutta ennen kaikkea sähköteknisesti tuollainen asema on suositeltavampi kuin päivittäinen pitkäaikainen lataaminen schukosta. Vaikka senkin puoleen mulla on tilanne aika ok, koska se käyttämäni schukopistorasia on alle puoli metriä ryhmäkeskuksesta ja pistorasia on melko uusi.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5611
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja tturku »

Noniin, onnea uudelle hankinnalle täältäkin! Ja ei mene ainakaan mulla herneet nenukkiin vaikka täällä kerrotaankin Mitsusta eikä Saappaasta. Plugarit on jees. Vaimon Vollella nyt arkena ajellaan noin 95% ajoista sähköllä. Jä mäkin jouduin nöyrtymään ja otin uusiutuvista lähteistä peräisin olevan pörssisähkö sopparin :D Tästähän saadaan hyvä vertailu pystyyn Outlanderin ja Vollen suhteen kun ajomäärät on suhtkoht varmaan samat, autojen hankintahinnat about samat ja kilometrit sekä iät, jos haluaa vertailla.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
900Caasutin
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Pe Elo 25, 2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja 900Caasutin »

Joko AZP olet tutustunut "Lindqvistin metodiin"? Siinä tavoitteena on DIY -hengessä "resetoida" ajoakun kapasiteetti.

https://www.youtube.com/watch?v=ei6OdxynmUk
#3142
9-3 SC TTid A -08 ja Nissan Leaf 40 kWh 2020
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1792
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Minkäslainen tuollainen on ajaa vaikka nyt verrattuna Saappiin? Tunnokas/tunnoton ohjaus, alusta, ketteryys, namiskuukkeleiden laatuvaikutelma jne....Useampia laitteita kävin koeajamassa toissa kesänä, mutta tuollaista en.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5299
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

AZP kirjoitti:
Su Loka 20, 2019 21:58
Tämän ikäisiä tilavia nelivetoautomaatteja kun ei paljon halvemmalla saa, vaikka niissä rohisisi diesel tai käryttäisi bensakone.

Tuota en oo aikasemmin ite ajatellut, mutta olet kyl oikeassa. Ei tuohon hintaan muutakaan tota vastaavaa autoa saa. Ehkä joku Dacia tai Suzuki nippa nappa, mut neki taitaa olla pienemmät.

Täs Mitsus on kyl väri suoraan Saabin värikartasta :D En livenä oo nähny vierekkäin, mut noita pyykinpesuaineensinisiä Saabejaki näkee välillä.

Lämpiääkö täs ohjaamo sähköllä, Webastolla vai moottorin jäähdytysvedellä? Tosta pihistelystä vaan tuli mieleen V60, kun eikös siinä lämmitys oo Webastolla sähköillessä.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5611
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja tturku »

Jep volle lämpiää webastolla. Ja kun valitsee auton jossa on on call, saa sen kivasti päälle kännykällä.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3092
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja viggen »

Mitsut ei oikeastaa ole pahan hintaisia töpseliautoiksi. Aika paljon tarjontaa.
https://www.blocket.se/alvsborg/bilar?q ... =24&cbl1=5
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
900Caasutin
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Pe Elo 25, 2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja 900Caasutin »

viggen kirjoitti:
Ma Loka 21, 2019 19:14
Mitsut ei oikeastaa ole pahan hintaisia töpseliautoiksi. Aika paljon tarjontaa.
https://www.blocket.se/alvsborg/bilar?q ... =24&cbl1=5
Paljon? 1 kpl...
#3142
9-3 SC TTid A -08 ja Nissan Leaf 40 kWh 2020
Vastaa Viestiin