Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Pitääkin tutkia Citikan sumarit ennen kuin tunkee nenänsä hernerokkasumuun. Etusumareita ei kyllä ole kaivannut sen jälkeen kun kivekset on laskeutuneet. Teininä piti äitin cliolla ajaa parkit-sumarit kombolla :mrgreen:

Jotkut kääntymisvalot tuossa ainakin on.
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13155
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Sinnikäs on automyyjä. Kun se Kia EV6 jäi viime viikolla huollon aikana auton saatavuusongelman takia koeajamatta, niin myyjähän sitten halus buukata uuden koeajon ja mikä mä olen kieltäytymään.

Tällä viikolla tuli siis koeajettua tällanen:

Kuva

Kuva

Nelivetoinen GT-line, eli ihan kivasti kaikkea blingblingiä ja yli 300 hv tehoja. Lähtee niinkuin sähköauton kuuluukin ja nyt kun tuli viime viikolla se yli 100 hv tehokkaampi Tesla koeajettua niin piti testata miten Kia rullaa vauhtia mittariin kun painaa kaasua motarinopeuksissa. Ei kyllä yhtään pärjännyt Teslalle tuossa hommassa, vaikka paikalta lähtiessä tuntuikin että puhtia on luokkaa saman verran kuin Teslassa. Mutta siellä isoissa vauhdeissahan se tehontarve vasta onkin ja siellä sitä myös välityksistä riippuen on sitten parhaiten tarjolla, joten erotkin selkiää parhaiten.

Kojelauta ja varsinkin näytöt melko samanlaiset kuin Hyundaissa eli aika tuttu juttu.

Kuva

Hynkyssä on 10 cm pidempi akseliväli samasta platformista huolimatta, ja se taitaa näkyä eniten takajalkatiloissa. Kiahan on kokonaispituudeltaan Hynkkyä pidempi.

Kuva

Luonnossa muuten tuo Kian keula näyttää julmettoman leveältä. En tiedä onko se sen leveämpi kuin kilpailijoissa, mutta jotenkin sellainen nuijapääfiilis tuli kun mittasuhteita siinä katseli.

Kun ostohousut on jo laitettu Hynkyn tilauksen myötä reilu kuukausi sitten kaappiin, niin kävin ihan vain huviajelulla sen enempää detaljeja tutkimatta. Mutta onpahan tuokin nyt kokeiltu.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Mä oon miettinyt miksi autot ei enempää näytä nuijapäiltä, sehän olis aerodynaamisin muoto :mrgreen:

Kerrankin ovat saaneet yhdestä konsernista tuotettua samoista lähtökohdista hyvin erinäköiset autot. Molemmat jakaa mielipiteitä, itse olen enemmän ioniq 5:n leirissä. Jossain kehuttiin kiaa paremmaksi ajoltaan, mutta sitten pitäisi päästä vertailemaan saman tasoisia autoja keskenään :roll:
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13155
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Australiassa on saatu uuden sukupolven töpselikärsä viimein myyntiin ja koeajoille. Tuli katsottua mielenkiinnosta tällainen video:

https://youtu.be/Xqvl8Z8XeTU

Ihan hyvältä tuo näyttää ulkoa ja sisältä ja speksit esim sähkörangen osalta on kohdillaan. Kolmas penkkirivi näyttää vähän vitsiltä mutta aika fiksun näköisesti sen saa tarpeettomana piiloon. 80 km sähkörangea olisi itselleni jo tosi paljon, varmaan tollasella rangella alettais mun ajoilla lähennellä tasan litran keskikulutusta bensaa.

Edelleenkään ei ole varmaa tietoa tuleeko tuo Eurooppaan vai ei. Uskaltaisin luvata uudellekin mallille täällä hyvää myyntimenestystä vanhemman mallin tapaan, mutta isot Japanin Kekkoset sen kai viisauksissaan päättää halutaanko autoa edes yrittää myydä meillä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5340
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja VKe »

AZP kirjoitti:
Pe Syys 09, 2022 18:54
Kojelauta ja varsinkin näytöt ...
Mikä ihmeen sairaus noilla kojelautapaketin suunnittelijoilla oikeen on 8O Kamalia kötöstyksiä on monen e-auton kojelauta mittareineen.
Sininen Saab 9-3, '99
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja torque »

^komppaan, ihme virityksiä joka vie enemmän huomiota omin silmin siitä liikenteen seuraamisen sijaan.
Oli joku kuskisankari hivelelemässä sitä autonsa näyttöpaneelia, ja ohjautui vastaantulevan kaistalle.
Siinä sai OG femman jarrut hieman pikatreenia ettei olisi kolahtanut.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja torque »

Mä oon miettinyt miksi autot ei enempää näytä nuijapäiltä, sehän olis aerodynaamisin muoto :mrgreen:
Ford Sierra mk1. :lol: Niin ja olihan se jokin Scorpio hieman hassun näköinen.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13155
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

VKe kirjoitti:
Su Syys 11, 2022 16:23
Kamalia kötöstyksiä on monen e-auton kojelauta mittareineen.
Teslahan sen aloitti, että auto onkin kuin suuri kosketusnäyttö jonka ympärille rakennetaan vaunu. Teslasta on varsinkin sähköautojen osalta tullut kopioinnin kohde, oli se sitten hyvässä tai pahassa. En itekään mitenkään innostunut Hyundain ja Kian nopeusmittarinäytöstä, perinteinen viisarinäyttö olis paljon selkeämpi ajossa. Mutta kaikkeen tottuu ja kun on hetken ajellut sitten uudella autolla kun sen saan, niin saatan olla sitä mieltä että Hynkyn systeemi onkin ihan a-ok.

Monessa autossahan saa sitä näytön grafiikkaa muunneltua oman maun mukaan, eli jos ei tietty näyttö miellytä, vaihtaa toiseen. Enkä muuten tiedä löytyykö Hyundain valikosta viisarinäytöllinenkin vaihtoehto rutuun. Jos taas ei tykkää isoista näytöistä tai kosketusnäytöistä yleisesti, niin hankala olis nykyautoa käyttää ilman, kun ominaisuuksia on jo niin paljon.

Ja tokihan kaikkein vähiten ajoa häiritään jos kuskin edessä on vain oikeasti relevantit tiedot ja mitään räplättävää ei ole tarjolla. Kuplavolkkarissa on silmeen hyvä systeemi että löytyy vain nopeus- ja bensamittarit. Ei ole mitään SIDejä tai kiekkamittareita viemässä huomiota :mrgreen:

Silti selvä heikkous nykyautoissa on kaiken tunkeminen kosketusnäyttöön. Ajossa käytettävät jutut pitäisi ehdottomasti olla painikkeilla joista saa sormeen painotuntuman. Jos lämpötilaa, penkinlämmittimiä, volumea saatikka pyyhkimiä tai kruisea pitää säätää valikon kautta, ollaan menty liian pitkälle auton padittamisessa. Hynkyssä onneksi on fyysiset säätimet suurimmalle osalle normijuttuja.

Enyaqissa oli muuten Hyundaihin verrattuna huomattavan konservatiivinen eli myös ensituntumalta selkeämpi kojelauta. Jotenkin Hyundain futuristisuus kuitenkin miellytti mua enemmän. Makuasioitahan nämä myös.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5299
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Reilu 100 tkm näytölle piirrettyä nopeusviisaria katteelleena väittäisin, että se ei korvaa fyysistä viisaria.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Sitikan mittaristosta löytyy fyysinen viisari (josta näkyy pelkkä pää), digimittari keskellä olevalla näytöllä (johon saa vaihdettua näkyviin tripit) sekä vakionopeudensäätimelle oma numeronäyttö vasemmalla. Täytyy sanoa että fyysinen viisari on näistä kaikista ylivoimaisesti epähavainnollisin ja digimittari on käytännössä aina käytössä. :mrgreen:
Kuva

Teslan ratissa pärjää hyvin tuon numeronäytön seuraamiseen tottunut, numerot vain näkyvät ratin oikealla puolella eivätkä kehän sisäpuolella. :idea:
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6427
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja Eski »

Näistä hallintalaitteista oli tehty testiä ruottissa ja yllättäen vanha Volvo päihitti uudet hipaisunäytöt :twisted: ->
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tas ... #gs.9yddi6

Eski
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13155
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

^^Toi nopeuden numeronäyttö voi olla vahvasti tottumis- ja makukysymys. Selvää on että numeronäytöltä saa nopeasti ja tarkasti tiedon nopeudesta. Eri asis sitten on tarvitaanko kyseistä tietoa 1 km/h tarkkuudella, ja kokeeko jatkuvasti vaihtuvan numeron hermostuneeksi vai ei. Tai sitten pitää vain opetella ajamaan tasaisemmin :mrgreen:

Itsekin oppinut hiljalleen numeronäyttöön kun Mitsussa on koko ajan känny auki ja Watchdog siinä näytöllä näyttää numeroina vauhdin. Lisäksi jos on vakkari päällä niin mittaristo näyttää asetuksen numeroina. Ja rasittavaa onkin se, että viisari näyttää aina jostain syystä 1 km/h enemmän kuin asetettu vakkari :D

^Äänikomentelu on sellanen asia johon en oikein ole tottunut. Yksin ollessa tuntuu oudolta alkaa höpöttää, on se sitten autolle tien päällä tai kotona kännykälle, telkulle, tietokoneelle tai kotiautomaatiolle jne. Jos paikalla on muita, tuntuu se sitäkin hölmömmältä.

Voi miettiä kumpi on sulavampaa kun ajaessaan osallistuu matkustajien kanssa keskusteluun ja haluaa samalla vaikka vaihtaa radiokanavaa tai laittaa penkinlämmittimen päälle: painaa fyysistä nappulaa naks vai alkaa keskustelun lomassa höpöttää kovalla äänellä "Hei Auto! Laita kuskin penkinlämmitin päälle!
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Numba
"Viggen"
Viestit: 667
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja Numba »

^^ Eipä tuo ihme oo. Saman huomasi kännyköissä, kun piti ottaa kosketusnäyttö käyttöön. Ei ollut enään niin helppoa käyttö ajaessa, vaati huomiota.
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja torque »

Teslahan sen aloitti, että auto onkin kuin suuri kosketusnäyttö jonka ympärille rakennetaan vaunu. Teslasta on varsinkin sähköautojen osalta tullut kopioinnin kohde, oli se sitten hyvässä tai pahassa.
tuutana kun näkee joitain kuljettatajia autolla näyttöpaneelina ajossa kikkaiailemassa sen jonku sääätöpaneelin kanssa. Taas en osaa mitään.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja torque »

^Äänikomentelu on sellanen asia johon en oikein ole tottunut. Yksin ollessa tuntuu oudolta alkaa höpöttää, on se sitten autolle tien päällä tai kotona kännykälle, telkulle, tietokoneelle tai kotiautomaatiolle jne. Jos paikalla on muita, tuntuu se sitäkin hölmömmältä.
näinhän se voi mennä, ja muutosvastaisuus täällä melko lievä, vaan se että komentaa kotona äänelllä teknistä laitetta ei oikein istu minun repetoaoaarin. Kaiikenlaista "kuuntelu laitetta" saanut koeta, ja kenties tulevaisuudessa , voin olla "kiitollinen uhri".
Viimeksi muokannut torque, Ma Syys 12, 2022 01:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Vastaa Viestiin