Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
aero
-
Viestit: 8639
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja aero »

Sen järkevästi muotoillun ja sijoitetun fyysisen nappulan löytää parhaimmillaan kojetaulusta tunnustelemalla ja siinä on selkeä palaute kun sitä kääntää tai painaa, eli ei tarvi irroittaa katsetta tiestä tietääkseen mitä tekee ja että komento meni perille. Samaan aikaan se nappula ei tarjoa ektensiivistä valomäärää häiritsemään silmän adaptoitumista, kun ajaa pimeällä tai hämärällä.

Mutta hipelyruudun softaa on halvempi monistaa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja torque »

Samaan aikaan se nappula ei tarjoa ektensiivistä valomäärää häiritsemään silmän adaptoitumista, kun ajaa pimeällä tai hämärällä.
Tuohon ei lisättävää, vaan kun kaikki värkit toimii hieman eri tavoin, ja se ei ole hyvä, pitäisi olla jokin "standardi" että kuljettajat tarvis yhtään "kikkailla" nuiden tärkeimpien ohjausavustimien kanssa.

viiru Femmassa todella hyvä tuo adaptiivinen kojelaudan valaistus.

EDIT: ja kun pimeällä, liukkaalla tiellä liikkuu&ajaa, niin yhtään nappia ei sopivaa painella(no paitsi nuo sääolosuhteet voi hieman vaatia). Ihme teknoa.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13155
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Mitsussa on muuten aika hyvin balanssissa noi fyysiset nappulat vs. kosketusnäyttö. Mutta autohan on tietty ihan vanhentunutta tekniikkaa, niin ei ihme että on käytettävyys kunnossa :mrgreen:

Mutta siis, ratista saa kruisen päälle ja pois, muutettua adaptiivisen perinteiseksi ja säädettyä vauhdit ja kaikki. ratista löytyy myös musiikin vola ja kappale/asemanvaihdot ym. tarvittavat jutut.

Mm. Penkinlämmittimille, kaikelle ilmastoinnin säädölle, ESPin poiskytkemisille, ajomoodeille (charge/save/eco/normal/4wd lock), takaluukun avaamiselle jne löytyy kunnon kokoiset ja hyvin merkityt (eli teslamiehen mielestä täysin mauttomat ja rumat) namiskat. Sähköajon merkkiäänen jalankulkijoille saa senkin ihan vain nappulasta pois tai päälle. Tuo nyt voisi vaikka valikon takana ollakin.

Luonnollisesti pyyhkimet eteen ja taakse pissapoikineen ja kaikki valot kytketään ja säädetään fyysisillä namiskoilla.

Inforuutuja on kaksi, kosketusnäytön lisäksi siis toinen näyttää ajodataa mittaristossa ja sitä käytetään fyysisellä painonapilla. Se on hieman epäintuitiivinen, koska nappuloita on vain yksi ja logiikka sellainen että painelulla kiertää näytöt aina samassa järjestyksessä. Nollaaminen tai alavalikkoon meneminen tapahtuu sitten pitkällä painalluksella.

Kosketusnäytöstä pääseekin muuten tekemään osan noista yllämainituista ilmastoinnin ja soittimen säädöistä, jos sormet haluaa modernimpaa tuntumaa. Muuten kosketusruudun taakse on piilotettu sitten enemmän sellaisia datajuttuja kuten kulutus- ja lataustietoja ja auton asetuksien säätöjä sekä tietenkin navigointi. Oikein toimiva jako sen kanssa mitä hoidetaan hiplausnäytöllä ja mitä kuuluu pystyä hoitamaan ajossa sen enempää katsetta tiestä liikuttelematta.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8639
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja aero »

torque kirjoitti:
Ma Syys 12, 2022 01:39
EDIT: ja kun pimeällä, liukkaalla tiellä liikkuu&ajaa, niin yhtään nappia ei sopivaa painella(no paitsi nuo sääolosuhteet voi hieman vaatia). Ihme teknoa.
Tavallaan kaunis ajatus, mutta käytännön elämässä on kauheen kankea pysähtyä säätämään persgrilliä, sisälämpöä, äänenvoimakkuutta ja muuta vastaavia asioita, mitkä nyt kuitenkin ajaessa on ihan ok, kunhan kontrollit on kunnossa eikä sitä varten tartte kattella telkkaria. Ovat kuitenkin triviaaleja juttuja silloin kun asiat on tehty oikein.

Toki järkeä sopii käyttää, eikä kannata noitakaan sorvata siinä kohtaa kun ylittää keltavilkkuista valoristeystä, kolmea suojatietä ja raitiovaunukiskoja samaan aikaan syyssateella sähkökatkon aikaan pimeässä. Mutta ne tilanteet on yleensä paitsi harvassa, myös lyhytkestoisia.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja torque »

Toki järkeä sopii käyttää, eikä kannata noitakaan sorvata siinä kohtaa kun ylittää keltavilkkuista valoristeystä, kolmea suojatietä ja raitiovaunukiskoja samaan aikaan syyssateella sähkökatkon aikaan pimeässä. Mutta ne tilanteet on yleensä paitsi harvassa, myös lyhytkestoisia.
vaan kun se havaintokyky joillain hieman heikompi, ja nyt en tarkoita pahalla nuita muita polkijoita.
Koskahan menee nuo "tractor pull" skabat sähkövetoiseksi? Vaan on sekin vaihe jo menossa ohi.( joo minuakin kiusatttu, silloin joskus) Ei ollu raktoria, vaan jotain ihan arki paattiia. Ja paatti pysyi pinnalla. No siitä ei lisää tällä kertaa.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
mttm
"Turbo"
Viestit: 238
Liittynyt: Ma Marras 10, 2008 21:04

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja mttm »

AZP kirjoitti:
Pe Syys 09, 2022 18:54
Sinnikäs on automyyjä. Kun se Kia EV6 jäi viime viikolla huollon aikana auton saatavuusongelman takia koeajamatta, niin myyjähän sitten halus buukata uuden koeajon ja mikä mä olen kieltäytymään.

Tällä viikolla tuli siis koeajettua tällanen:

Kuva

Kuva

Nelivetoinen GT-line, eli ihan kivasti kaikkea blingblingiä ja yli 300 hv tehoja. Lähtee niinkuin sähköauton kuuluukin ja nyt kun tuli viime viikolla se yli 100 hv tehokkaampi Tesla koeajettua niin piti testata miten Kia rullaa vauhtia mittariin kun painaa kaasua motarinopeuksissa. Ei kyllä yhtään pärjännyt Teslalle tuossa hommassa, vaikka paikalta lähtiessä tuntuikin että puhtia on luokkaa saman verran kuin Teslassa. Mutta siellä isoissa vauhdeissahan se tehontarve vasta onkin ja siellä sitä myös välityksistä riippuen on sitten parhaiten tarjolla, joten erotkin selkiää parhaiten.

Kojelauta ja varsinkin näytöt melko samanlaiset kuin Hyundaissa eli aika tuttu juttu.

Jonnekin jo kirjoitin, mutta itsekin kävin tämän kesällä ajamassa, tosin en GT-versiona. Mulla varmasti suurin into hävisi juuri tähän sisustaan, esim. ratti oli muovinen ja kattokaa nyt noista kuvista minkä näkönen ratti on?? Hyvänenaikasentään, tulee mieleen joku itäblokin auto. Esim. Huyndaissa ratti nyt oli jämäkkä ja oikeaa rattia muistuttava. Mutta makuasioitahan nämä toki ovat, sano koira kun .... nuoli.
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2124
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja anv »

^ Just tollasen, väriä myöten, sain tossa muutama viikko sitten kotia. Tykkään
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1849
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/retr ... 598bb4224f

Berlingo miehille uusia ulottuvuuksia :D
Mielestäni huvittavan hyvännäköinen :lol:
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja torque »

^tuon keula on kyllä aika retro ja oudohko, vaan ehkä jotku diggaa. Ei oikein minun makuuni tuo, vaan varmaan ihan hyvä kuljetin muutoin.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2835
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja Cona »

Odotan puritanistien mielipidettä. :mrgreen:

Toi menee samaan kategoriaan kuin Chrysler PT Cruiser/Prowler ja mikä se oli se Chevyn vastaava...
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13155
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Cona kirjoitti:
Pe Syys 30, 2022 21:54
Odotan puritanistien mielipidettä. :mrgreen:
Viittaatko minuun? :mrgreen:

Huikea laite! Utilitarismin ja ranskalaisen suunnittelun avioliitto!

Jos nyt vakavammin sanotaan niin toi keula on aika karsea kökötys ja aaltopelli näyttää päälleliimatulta. Eikä siis edes ole pelliä. Totta puhuen jos olisi 1.4. niin kuittaisin tuon aprillipilana, mutta ilmeisesti mikäli KL:n toimittajaa ei ole viilattu oikein kunnolla linssiin niin tuo on täyttä totta. Ehkäpä ranskikset ostaa noita sitten nostalgia- ja punaviivipäissään, mutta jotenkin uskoisin että noita ei tule liikaa Suomen teillä näkymään.

Palataas asiaan.

Syyskuu:
matkaa 480 km
sähköä 110,6 kWh
bensaa 8 litraa
Rahaa näihin 31 €

Alusta (10/2019) laskien:
matkaa 21413 km
sähköä 5348 kWh
bensaa 344 litraa
Rahaa näihin 1098 €
Kulutus ja kulut per 100 km: 1,6 litraa + 25 kWh eli 5,1 €

Vaikka kilsat jäi vähäisiksi niin niistä poikkeuksellisen iso osa kertyi syyskuussa matkoilta joissa jouduttiin polttamaan bensaa peräkärryn ja/tai hieman normaalia pidemmän ajomatkan vuoksi. Siksi niinkin karseat lukemat kuin lähes kaksi litraa sadalla. 18 ajopäivästä peräti seitsemänä piti vaivata polttomoottoria. Vuoden alusta kilsoja on kertynyt 4944 kappaletta ja bensaa on palanut jo noin 93 litraa, eli enemmän kuin koko vuonna 2020 (80 litraa) jolloin ajettiin kuitenkin melkein 7400 kilsaa. Hui kauhea, selvästi aika vaihtaa täyssähköön :mrgreen:

Sitäkin suuremmalla syyllä että ajomäärät ja -profiili muuttuu lokakuun jälkeen aika merkittävästi. Meinaan annoin työpaikalle potkut ja palkkautin itseni uuteen duuniin, joka löytyy niinkin kaukaa kuin 12 km päästä kotoa, eli matka työpaikalle lähes kolminkertaistuu. Tuo on muuten pisin työmatka mitä mulla on koskaan ollut :D

Lisäksi uudessa työssä tulee kuukauden-parin välein näillä näkymin käyntejä Ähtärissä reilun 300 km päässä ja näyttäisi vakavasti siltä että julkinen liikenne ei tarjoa kyseiselle reitille kovin järkeviä vaihtoehtoja yksityisutolle. Joitain reissuja muillekin paikkakunnille saattaa olla luvassa säännöllisen epäsäännöllisesti. Jää siis toki nähtäväksi miten usein tulen tuolla käymään ja millä kulkemaan, mutta ainakin tässä vaiheessa voi todeta että ioniq 5:n tilaamisesta päättäessäni oli ihan oikein antaa painoarvoa isolle akulle, vaikka nykyisellään sille ei juurikaan käyttöä ole. Todennäköisesti pääsen siis Hyundain 77 kWh akulla talvellakin koko matkan perille ilman välilatauksia.

Jos nyt on menty jopa alle 7000 km kokonaisvuosisuoritteella Mitsulla, niin ihan pelkästään duunissa käydessä kilsoja tulee kertymään vuodessa 4000-5000 km. Siihen vaikkapa kahdeksan Pohjanmaan reissua vuodessa päälle, niin noista kertyii yhteensä jo vajaa kymppitonni vuodessa. Siihen päälle muut arkiajot, niin mulla yli tuplaantuu kokonaiskilsat duunin vaihdoksen johdosta.

Tuo uusi duunimatkahan on aika optimaalinen Mitsulle. En tosin ole kysynyt onko duunissa latausmahdollisuutta mutta luulisin että ei. Mutta ei tarvitsekaan, koska kylmemmälläkin kelillä pitäisi onnistua ajaa sähköllä edestakaisin tuo 24 km. Toki sitten iltaisin jolloin on jossain muualla käymistä vielä duunin jälkeen, olisi kiva jos akussa olisi vielä virtaa, mutta ihan kaikkea ei kai voi saada. Ikävä kyllä uuteen duuniin ei sisälly myöskään lämmintä autotallia kuten nykyiseen.

Mutta samapa tuo, muutama kuukausi tässä Mitsun kanssa jäljellä, sen jälkeen ei tarvitse miettiä mitä energiaa auto milloinkin syö.

Autossa ei mitään vikaa tai muutakaan raportoitavaa. No, voishan sen ehkä pestä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja torque »

Toi menee samaan kategoriaan kuin Chrysler PT Cruiser/Prowler ja mikä se oli se Chevyn vastaava...
noista nyt ei minulla kommenttia, vaan olihan tuossa aiemassa Focuksen mk1 facelifti hieman "pokemon" muotoilu näkyä ja sekä tän viirun kanssa, vaan näin sitä vaan mennään :lol:
Viimeksi muokannut torque, La Loka 01, 2022 17:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2835
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja Cona »

On muuten oikea korikorjaamon unelmamalli toi sitikka. :D Keula näyttäis olevan lokasuojineen yhtä kappaletta eli maalaus ja vaihto kokonaisena, jos tulee kunnon halkeama johonkin kohtaan. Ja hinta varmaan se 2000e + kromilistat ja kiinnikkeet, maalauksineen saman hintaista kuin jonkun Mersun ja Teslan keulan korjaus. :facepalm_man:

Paljonko Mitsussa tuli matkassa tota bensakäyttöä syyskuussa? 100km tai alle? Eli paljon kulutus on kun sähkö loppuu?
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13155
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Watchdogin mukaan sähköllä kuljettiin syyskuussa 399 km ja polttomoottori käynnissä siis 81 km. Tuostahan tulis sitten luokkaa 10 litraa/100 km kulutukseksi kun polttokonw käy, mutta sepä ei ole sama asia kuin bensankulutus akun loputtua. Syy on se että tuo laskee sähköajoksi myös ne ajot jotka tapahtuu hybriditilan aikana polttomoottorin tai regeneroinnin valmistamalla sähköllä.

Sellaista dataa ei sovellus suoraan anna, josta näkisi ladatun sähkön loppumisen jälkeen tapahtuneiden ajojen keskikulutuksen. Sitä voisi haarukoida kaivamalla päiväkohtaisesti sovelluksesta datan siitä koska (monenko kilsan ajon jälkeen) polttokone on ekan kerran käynnistynyt, joka yleensä on se hetki jolloin ladattu sähkö loppui. Paitsi että joskus se kone käynnistyykin ekaa kertaa tehontarpeen takia paljon ennen akun tyhjenemistä, kuten syyskuussa ainakin kaksi kertaa kun lähdin mökiltä kärry perässä ja siinä maantielle kurvatessa on jyrkkä ylämäki johon pitää kiihdyttää.

Eli dataa ei oikein tuosta ole, mutta omat havainnot kolmen vuoden ajalta sano että tämä karju vie hybriditilassa 6-10 litraa sadalla riippuen käytetystä nopeudesta. Toki motarilla sataaneljääkymppiä painamalla ja/tai kärry perässä saa menemään vielä enemmän. Taajama-ajosta hybridimoodissa on niin vähän kokemusta että en osaa kommentoida meneekö se mihin kohtaan tuota vaihteluväliä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja torque »

Eski kirjoitti:
Su Syys 11, 2022 19:43
Näistä hallintalaitteista oli tehty testiä ruottissa ja yllättäen vanha Volvo päihitti uudet hipaisunäytöt :twisted: ->
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tas ... #gs.9yddi6

Eski
Vaimolleni uskalsin antaa avaimet kun tuota omaa vanhaa tankkia täytyi liikuuttaa työasioissa. Selkeää, ja täällä yksi juniori hämmästeli kuinka selkeää, "up&go" ja ei mitään säätöä tarvinnut miettiä.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Vastaa Viestiin