Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13155
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Marraskuu:
matkaa 589 km
sähköä 146 kWh
bensaa 1 litra
Rahaa näihin 17 €

Alusta (10/2019) laskien:
matkaa 22 812 km
sähköä 5602 kWh
bensaa 382 litraa
Rahaa näihin 1216 €
Kulutus ja kulut per 100 km: 1,7 litraa + 25 kWh eli 5,3 €

Kuun alussa siis vaihtui duuni ja meni ajosyklit uusiksi. Ajot kertyi lähinnä töissä käymisestä, ja se menee sopivasti sähköllä mennen tullen kohtalaisella 5-7 km varmuusmarginaalilla. Siinä sopii siis poiketa työmatkalla jossain käymässä tai päivällä lounaalla autolla. Siitä siis noin hyvät lukemat sähköajolle ja kulut kolmen euron pintaan per 100 km.

Vikoja ei marraskuussa ilmaantunut, pois lukien jo edellä mainittu lukuvalon polttimo joka on edelleen uusimatta, koska sopivaa polttimoa ei muiden ostosreissujen lomassa ole Prisman eikä Puuilon hyllystä löytynyt. Tai oli Puuilossa joku jonnelediversio polttimosta, mutta jätin hyllyyn kun en jaksa tapella nimmentimen kanssa välkkyviuen ledien kanssa.

Mutta sitten alkoi joulukuu. 1.12.2022 klo 00.30 näytti tältä:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Ja kuulosti kakofoniselta piippaussinfonnialta, tosin siltähän tää auto kuulostaa ehjänäkin :mrgreen:

Joulukuun kunniaksi siis joulukuusen valot mittarissa ja auto ei suostu menemään READY-tilaan. Kansankielellä en saa autoon virtoja päälle. Tapahtumapaikkana Turun lentoaseman pitkäaikaisparkki ja taustalla auton reilun 2 vrk seisominen parkissa kevyessä talvikelissä. Diagnoosi välittömästi nuo valot nähtyäni: tarvitaan apuvirtaa, 12 voltin akku antautunut.

Vähän otti kupoliin puolen yön jälkeen alkaa kaivella Mitsubishin ajoturvan eli MAP:in numeroa jostain. Suomen MAP:in numeroa ei tietenkään löydy huoltokirjasta, kun auto on ruottintuonti, enkä nyt viittinyt sinne soitella pyytääkseni apua. Vaikka olishan se voinut mennä läpi kun olis sanonut että tää on teidän syytä kun just lensin Tukholmasta Åboon kansallisella lentoyhtiöllänne ja heti on auto jumissa :mrgreen:

Kahlailin netissä Mitsubishin sivuja ja googlettelin MAPin numeroa mutta ei löytynyt mistään. Yhteystiedoissa voi varata huollon, koeajon tai etsiä jälleenmyyjän, mutta ei yhteystietoja ajoturvaan. Löysin jopa kokonaisen sivun selostuksen siitä miten MAP toimii, mutta ei sielläkään kerrottu minne soittaa. VMP. Varmaan puolen tunnin etsimisen jälkeen tärppäsi Mitsun kotisivujen osiosta Omistajuus -> USein kysytyt kysymykset -> "Minulla on ongelmia Mitsubishini kanssa, mitä voin tehtä?"

No sen jälkeen alkoikin tapahtua, ja hinurikuski soitti aika nopsaan mulle kertoakseen asuvansa 5 min lentoasemalta, oli just tullut edelliseltä keikalta kotiin ja lähtee heti paikanpäälle. Ja katso:

Kuva

HInausta ei siis tarvittu, vaan buusteri pellin alle oikeisiin kohtiin kiinni, starttinappulasta järjestelmä tulille (eli siis releet kytkentään) ja auto on ajovalmis. PIkadiagnoosini oli siis oikea.

Kyllä ei pitäisi näillä sähköhärveleillä ajella kun ne ei kestä edes nollakeliä ja parin päivän seisomista ulkona. No toisaalta dieselsaapissa akku kosahti kesäkuussa auton seistyä yön yli kotipihassa, bensasaapissa sama tapahtui alkusyksystä parin tunnin seisonnan jälkeen. Että talviominaisuuksissa Mitsu taitaa sittenkin piestä Saabin :mrgreen:

Eli silleen ei voi autoa syyttää tästä viasta, kun jokainen auto reagoi samalla tavalla kun akku käy riittävän vanhaksi: se ei lähde enää käyntiin, oli sitten kyseessä sähkö- tai polttomoottoriauto. Tosin polttomoottoriautossa voi starttiääntä kuunnellessä havaita että akku alkaa olla heikkona, töpselikärsässähän 12V akku ei osallistu polttomoottorin käynnistämiseen, koska sen hoitaa korkeajännitepuoli, 12V akkua käytetään vain sen korkeajännitpuolen kytkemiseen päälle. Ja se ei siis viime yönä onnistunut.

Oon pari vuotta harkinnut että pitäis hankkia starttiapuri pysyvästi autossa pidettäväksi, koska tää ongelma on kohtalainen yleinen, eli akun simahtamisen huomaa sitten kun saa noi valot ruutuun ja matka ei pääse alkuun. Arvaa olinko ottanut omista ajatuksista vaarin ennen tätä päivää? En. Otinko tänään? Otin.

Yöksi sain auton lataukseen lämpimään talliin. 12V akku latautuu aina kun korkeajänniteakkukin, eli yön aikana tuli viitisen tuntia latinkia 12 voltin akulle. Olin siis melko varma että aamulla pääsen liikenteeseen. Mutta pelko oli että en pääse iltapäivällä enää töistä liikkeelle kun auto seisoo taas päivän kylmässä. Niinpä matkalla töihin hain nyt Puuilosta tollasen:

https://www.puuilo.fi/ax4-apukaynnistin ... alahteella

Töissä vehje heti lataukseen iltapäivää varten, mutta ei sitä sitten vielä tänään ainakaan tarvittu. Tuo tulee olemaan autossa pysyvästi ja latauspiuha keskikonsolin tökkelissä siten että aina kun auto on päällä, niin tuo latautuu. PItäis olla sitten aina käyttövalmiina.

Tuon opin lisäksi toteutin nyt sen toisen, eli MAPin numero löytyy nyt puhelimen muistista. Aika paljon aikaa ja ketutusta olisi säästynyt viime yönä jos edes tämä asia olisi ollut hoidettu aikanaan kuntoon.

Nämä ei tietenkään ratkaise juurisyytä eli akku pitää piakkoin uusia. Nyt on vain pohdinnan paikka että kun auto on menossa kuitenkin myyntiin tai vaihtoon kun se Ioniq 5 joskus saapuu, niin panostanko n. 200 oiron alkuperäiseen Yuasaan tai Optiman Yellow Topiin, vai haenko luokkaa 80 oirolla oikeankokoisen halvan vaihtoehdon? Luonne ja elämänkokemus nyt on vähän sellasia, että se nyt on vain tyhmää ostaa liian halpaa autonakkua, mutta toisaalta kun auto lähtee kiertoon niin kalliista akusta ei kyllä saa lisähyvitystä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13155
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tänään tuli autolle paljon ajoa ja (ajoakun) latausta, silleen että aamun työmatkan lisäksi noin kahdesta seitsemään auto oli koko ajan joko ajossa tai piuhassa, eli 12V akkukin sai latausta koko ajan.

Siinä sitten seiskan jälkeen kotiin tultua laitoin vielä älylaturin autoon kiinni ajatuksena että katsotaas paljonko 12V akkuun menee vielä sähköä ja mitä laturi väittää akun kunnosta. Vähän arvasin että ei se laturi mitään siitä akun kunnosta ymmärrä ja että akku on melko täysi. Tää hyppäsi heti vitosvaiheeseen, eli latauksen jäähdyttelyyn akun täyttyessä, ja tunti latauksen aloittamisesta kun menin katsomaan niin näytti näin:

Kuva

Lataus oli siis siirtynyt ylläpitotilaan ja laturin mielestä akku on täysi ja hyvässä kunnossa. Voisin väittää viime yön kokemuksella vastaan tuohon viimeiseen pointtiin. Tulipahan todistettua se empiria todeksi, että kun akun vanhetessa alkaa kapasiteetti olla kadoksissa, niin ei nämä älylaturit sellaista osaa mitata. Ja miten osaisikaan, kun ei ne akkua kuitenkaan tyhjäksi pura ja mittaa sisään mennyttä ja/tai ulostullutta sähköä.

Ainoa selitys sille miksi auto zippasi nollakelissä reilun kahden vuorokauden seisonnan perästä olisi se että jokin söisi auton seistessä virtaa normaalia enemmän. Nyppäsin matkan ajaksi jopa BT-mokkulan pois OBD-portista, joten jossain auton järjestelmissä pitäisi olla oikeasti vikaa. No se nähdään sitten uuden akun kanssa kun saan sen paikoilleen, tänään lähti Optiman Yellow Top tilaukseen ja saapunee ensi viikolla jos nettikauppiaan toimitusaikatiedot pitää paikkaansa.

Korjauskuluihin siis 191,50 oiroa sekä tänään lunastetut sisävalojen polttimot (2 kpl, eli vaihdan molemmat vaikka vain toinen pimeänä) Motonetistä 2,49 oiroa, yhteensä siis 193,99 vikakorjauskuluihin, jotka tähän mennessä ovatkin olleet pyöreät 0,00 oiroa. Korkki on siis viimein avattu, odotamme ketsuppipulloefektiä :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
kaseva
"Viggen"
Viestit: 615
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:21

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja kaseva »

Meinasin jo ehdottaa, ettei olisi joku OBD-pala syönyt akkua. Kirjoittaja kun tuntuu olevan nörtteilyyn kallellaan :D Mutta se tulikin kuitattua jo.

Eikö Mitsussa ole nappia katossa/jossain mistä tarvittaessa saa yhteyden auton johonkin palveluun? Pidin kyseistä "nappia" ihan turhakkeena kunnes meni sormi suuhun Volvon (V60 Plug-In Hybrid 2014) kanssa uutta puhelinta parittaessa ajokkiin ja BMW:n (F10 2016) vikailmoituksen selvittämiseen. Nappia hetken pohjassa pidettyäni sain oikean ihmisen (?) kaiuttimiin ja ohjeet miten toimia. Molemmilla kerroilla toimi kyllä ihan 100%.
96 V4 1980 || G31 520d xDrive -18 || Polestar 2 -23 || Goldwing Interstate 1986 || K 1300 GT -10
aero
-
Viestit: 8639
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja aero »

AZP kirjoitti:
To Joulu 01, 2022 16:45
Kyllä ei pitäisi näillä sähköhärveleillä ajella kun ne ei kestä edes nollakeliä ja parin päivän seisomista ulkona. No toisaalta dieselsaapissa akku kosahti kesäkuussa auton seistyä yön yli kotipihassa, bensasaapissa sama tapahtui alkusyksystä parin tunnin seisonnan jälkeen.
Alfan Varta luovutti kätevästi sillä hetkellä, kun maksoin katsastusta :D. Ajamalla konttorille, kaikki ok. Inssi kuskin pukille ja akku kuolee samojentein. Siinä sitä tarkkaa ajoitusta, kun meinasin että uusin sen akun kunhan saan auton ensin leimattua, ettei sieltä löydy työläitä ylläreitä seisottamaan uutta akkua :D.

No, sai sille kuitenkin hyväksytyn lopputuloksen kun muuten oli tarpeeksi ok, niin uutta Biltemalaista päätyi pellin alle kyllä vielä samana päivänä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13155
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

^^ei ole premiumnappia katossa, sieltä löytyy vain sisävalon kytkin perinteiseen japanialaiseen tapaan :D

Se on japskiautoilijalle jo luksusta että on edes joku tiepalvelu tarjolla. Ja spesiaaliluksusta on kyllä se että palvelu on voimassa näinkin vanhalle autolle, kunhan auton käyttää merkkihuollossa kerran vuoteen.

Itse saa kuitenkin huolehtia siitä luksuksesta että numero löytyy heti valmiina puhelimesta kun sille on tarvetta. Kovin näkyvästi eivät tuota palvelua nimittäin mainosta, ja miksi mainostaisivatkaan kun pakkasten alkaessa tienvarret on täynnä kehnoon pikkuakkuun hyytyneitä Outlander PHEVejä :mrgreen: . Ja eihän niistä ole suurimmasta osasta kuin kustannuksia; matka jatkuu usein apuvirran saamisen jälkeen ja akku vaihdetaan itse tai vaihdatetaan ties missä Motomaatilla. Toista se on myydä tiepalvelua tilanteessa jossa auto porsii oikeasti ja se hinataan marmorille, jossa laskutustango voi alkaa :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13155
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tänään pääsi pitkästä aikaa pajattamaan Mitsua. Harrastamaan siis.

Ohjelmassa siis se 12 voltin akun vaihto. Akun sain jo kolme päivää sitten maanantaina pakeettiautomaatista. Laitoin sen kotiin päästyäni lataukseen ja tänään ehdin sitten viimein vaihtaa patterin.

Kontin lattian alta ilmestyy ekana tuollainen lokerikko.

Kuva

Siitä viisi ruuvia irti niin saa heivattua lokerikon kuikkaan:

Kuva

Tuosta oli jo imuroitu suurimmat röhnät pois.

Mua vähän kiinnosti että oisko tää alkuperäinen akku vai onko kertaalleen jo vaihdettu. Autohan tuli mulle melko tarkkaan viisivuotiaana, joten olis voitu vaihtaa vaikka just ennen sitä. Toisaalta toi akku on tosi pienellä rasituksella koska sillä ei käännellä starttimoottoria ja OEM-akuilla on tapana olla kestäviä, joten siitäkin huolimatta että auton valmistuspäivästä tulee alkuvuonna 9 vuotta, akku voisi olla alkuperäinen.

Kontin välipohjan alta löytyi kokoelma tavaroita jotka ei liene tehtaan jäljiltä:

Kuva

Tosin autoon on asennettu ilmeisesti jälkiasenteisena koukku, jota varten tuonne alle on pitänyt mennä, joten tämä ei todista mitään siitä että pohjan alla olisi käyty vaihtamassa akkua aikaisemmin.

Kaikki näyttää kovin orggikselta:

Kuva

Teksteissä mainitaan Mitsubishi, eli ainakaan tarvikeakku tuo ei ollut, mutta jos akku on merkkarilla vaihdettu, niin alkuperäisen näköinen akku siellä pitäis ollakin. Tuo akussa oleva koodi 190214W kuitenkin paljastanee että akku on autoon tehtaalla asennettu. En ole Yuasalta löytänyt täyttä varmistusta siitä, mutta muutamia vertailevia tietoja Mitsuista maailmalta ja niiden akkukoodeista nähtyäni olen aika vakuuttunut että tuo koodi on akun valmistuspäivämäärä muodossa DDMMYY. Sehän voisi olla myös kertaalleen vaihdettu orggisakku jos muoto olisi YYMMDD, mutta eräässä toisessa akussa oli sellainen koodi että tuo kaava ei olisi mahdollinen.

EI siis ihan paskaa laatua tuo alkuperäisakku.

Sitten vaan akkulaturi kiinni sulakepesään ja runkoon syöttämään virtaa autoon kun irrottelen napoja:

Kuva

Laturiin moodiksi siis SUPPLY, niin mennään oikein:

Kuva

Seuraavaksi miinusnapa irti, akkukiinnike irti, plussanapa irti ja uuden akun asennus käänteisessä järjestyksessä:

Kuva

Lokerikko ja kontin pohjalevy paikalleen, laturi irti konehuoneesta ja valmista on.

Vanhan akun kunniaksi on sanottava se, että joulukuun ekan päivän hyytymisen jälkeen se toimi kuitenkin vielä ihan normaalisti kaksi viikkoa ennen kuin pääsin sen vaihtamaan. Ja tässä on kuitenkin ollut 10 asteen pakkaspäiviä jolloin auto on työpäivän ajan seissyt parkissa ja lähtenyt siis ihan normaalisti käyntiin kotiin lähtiessä. Eli jos auto ei olisi kaksi viikkoa sitten seissyt pakkasessa kahta vuorokautta vaan olisi vain menty tätä normaalia arkea jossa auto seisoo kotona lämpimässä tallissa ajoakku latauksessa ja autolla ajellaan lähes päivittäin, niin ties vaikka oltaisiin päästy kevääseen asti tuon vanhan akun kanssa.

Laitoin vielä vanhan akun laturin recovery-modella latautumaan. Täytyy vähän testailla sitä mielenkiinnosta vielä, eli tutkin akun kapasiteettia ym. juttuja ennen kuin heivaan sen.

Autollinen mies on kuitenkin aina ei-niin-huoleton mies, eli kun yksi asia tulee kuntoon, toinen nostaa päätään. Autolle tullessa kiinnitin huomiota outoon tiittiin takarenkaassa:

Kuva

Vanha ystävämme ruuvihan se siellä:

Kuva

Saippuavettä suihkepulloon ja testasin että tuleeko reijästä ilmaa. Ei näyttäny tulevan, mutta rengas jää nyt seurantaan. Pitää kaivaa kamelinkakkapaikat ja kumiliima jotain arkistoista jos ilma ei pysy sisällä. Sen verran reunaan tuo näytti osuneen että voi tosiaan hyvin olla ettei ollut läpi asti, vaikka se aika syvällä olikin. Ja kannan kunnosta päätellen se on ehtinyt jonkin aikaa siinä renkaan mukana pyöriä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3092
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja viggen »

Startti akun vaihto tulossa täälläkin, AGM akku menee hiekoksi, kun käyttää sisälämmitintä päällä etukäteen ja hälyttää akun heikosta tilasta. Vaihto ei olekkaan niin heitto juttu, vaan joutuu kytkee tietokoneen palikkaan, että pysyy talletetut arvot jäljellä. Vois tietenkin onnistua kytkeä kaapeleilla uusi akku samaan virtapiiriin, ennen iroittamista, mutta kun uusi akku on jo huotokorjaamon tiloissa niin ajelen sinne vaihtoon. Noi 95A AGM akut on aika reilusti arvokkaimpia, mitä bensa Saabin akut.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13155
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Joulukuu:
matkaa 772 km
sähköä 201 kWh
bensaa 8 litra
Rahaa näihin 35 €

Alusta (10/2019) laskien:
matkaa 23 584 km
sähköä 5804 kWh
bensaa 390 litraa
Rahaa näihin 1250 €
Kulutus ja kulut per 100 km: 1,7 litraa + 25 kWh eli 5,3 €

Vuosi 2022:
matkaa 7115 km
sähköä 1615 kWh
bensaa 143 litraa
Rahaa näihin 471 €
Kulutus ja kulut per 100 km: 2,0 litraa + 23 kWh eli 6,6 €

Luvut huononee pikkuhiljaa. Jos nyt laittaa kolme edellistä kalenterivuotta vertailuun, niin näyttää tältä (2020/2021/2022)
Ajetut kilsat: 7373/6995/7115 km
sähkön keskikulutus: 27/26/23 kWh/100 km
bensan keskikulutus: 1,1/1,7/2,0 litraa/100 km

Eli kilsat on vuosien välillä pysynyt yllättävänkin paljon ennallaan, mutta sähkön osuus käytetystä energiasta laskee ja bensan nousee. Trendi on väärä ja pian ollaan ihan karmeissa bensankulutuslukemissa, jos tämä jatkuu :mrgreen:

Ihan hyvä oletus olisi että tämä johtuisi ajoakun huononemisesta eli sähkörangen putoamisesta, mutta sanoisin että syy löytyy kuitenkin ihan yksittäisistä pidemmistä reissuista, joita mm. koronan vuoksi oli vuonna 2020 poikkeuksellisen vähän, ja nyt on palattu normaalimpaan reissutahtiin. Ja sitten kun muistetaan että vuosittaiset bensan kokonaiskulutukset on olleet noina vuosina 81/117/143 litraa ja auto vie matka-ajossa akun tyhjennyttyä nopeudesta riippuen 6-8 litraa sadalle, niin helposti näkee että yksi reissu lisää esim väliä Turku-Helsinki-Turku tekee jo tuon vuosittaisen nousun verran kulutusta.

Nyt joulukuussa ei tullut käytyä mökkiä kauempana, mutta toi uusi työmatka (yhteensä 25 km päivässä) on sellainen että jos haluaa poiketa jossain töiden jälkeen tai tulee käytyä autolla päivän aikana lounaalla jossain muualla kuin siinä lähimmässä kuppilassa, niin siitä napsahtaa helposti päivälle puolesta litrasta litraan bensankulutusta, jota siis muuten työpäivän aikana ei syntyisi laisinkaan. Eli ainakin näin talviaikaan voinee heittää hyvästit niille kuukausille kun polttomoottori ei käynnisty laisinkaan, kesällä voi sitten olla jo parempi tilanne kun range pitenee kelien lämmettyä.

Tässä on jotenkin nurkinkurinen olo kun kaikkalla toitotetaan kallista sähköä ja että onko sähköllä ajaminen enää mitenkään kannattavaa, ja samaan aikaan meillä sen kun sähkö halpenee ja kWh-hinta laski nyt alimmalle tasolle mitä se on ollut sen 11 vuoden aikana mitä ollaan omakotitalossa asuttu. Kokonaishinta siirtoineen ja veroineen laski näet sähkön alv-alennuksen myötä 8,9 senttiin. Se tekee tietty osansa noihin ylläoleviin laskelmiin ajamisten kustannuksista, vähän eri eurolukemat olis joulukuullekin tullut jos olis päällä joku 35 snt/kWh kiinteähintainen soppari. Pörssisähköllä sais ajastettua latauksen halvempiin tunteihin, mutta näytti joulukuussa useampana yönäkin olevan hinnat aika kovat. Toisaalta eilen oli sähkönhinta miinuksella, että isoakkuisella sähköautolla pääsee edelleen nauttimaan aika halvoista kilsoista silloin kun ei joudu lataamaan pakkoraossa vaan voi katsoa koska sen töpselin seinään kotonaan laittaa.

Sitä auton vanhaa akkua tuli tutkittua sen verran, että tyhjäsin sen polttimolla, latasin täyteen ja tyhjäsin uudelleen katsoen kellosta aikaa ja laskien ampeeritunteja. Eipä tuo 4,0-4,5 ampeerin purkuvirralla jaksanut polttimoa loimottaa kuin alle kaksi tuntia ennen jännitteen putoamista tyhjän akun tasoille, eli vanhan akun kapasiteetti lasketaan yksittäisissä ampeeritunneissa. Silti älylaturi jaksaa kertoa recovery-latauksen jälkeen että akku on täynnä ja kunnossa. Se siitä informatiikasta siis.

Aiemmin mainittu takarenkaasta poistettu ruuvi ei ole aiheuttanut paineiden pudotusta kumissa, eli ei ollut ehtinyt läpi porautua. Ei siis aiheita toimenpiteisiin sillä saralla.

Kuriositeettina vuodenvaihteesta, kun tarkistin tarkan mittarilukeman eilisten viimeisten ajojen jälkeen, niin taulussa loimotti puolipyöreitä:

Kuva

Aikamoinen sattuma. Kun Watchdog-sovellus näyttää auton järjestelmistä vielä sadatkin metrit, niin kävin sieltä tsekkaamassa, ja saatui sitten tarkkakinlukema olemaan 150000,0 km vuoden vaihtuessa. No, mittarivirhehän tuon hauskuuden masentaa, mutta ei nyt pilata hauskaa tarinaa liialla insinööritieteellä :D

Toi trippilukema on muuten loka-marraskuun vaihteessa tehdystä viimeisestä tankkauksesta, ja toi bensamittarikin kertoo sitä mukavaa viestiä että tankkauksen jälkeen on kulunut sellanen 9 litraa bensaa. Vielä olis sellanen 37 päivää aikaa polttaa kuusi litraa bensaa, jotta pääsee tankkaamaan vaaditut 15 litraa ennen kuin bensan vanhenemisen deadline tulee täyteen ja polttokone käynnistyy pakkopolttoa varten.

Päivitettyä infoa seuraavan ajopelin saapumisajasta en ole edelleenkään saanut Autoverkkokaupasta. Tarinahan menee niin että heinäkuussa tilatulle annettiin toimitusajaksi "noin huhti-toukokuu 2023", ja kauppasopimukseen myyjä halus varuiksi kirjata kesäkuun 2023. Sitten toodella moni Ioniq 5:n tilaaja sai myyjältään tiedon että toimitus siirtyy jopa vuodella, mukaanlukien Raision Autoverkkokaupasta samanlaisen auton päivää minun jälkeeni tilannut kaveri, mutta minä en saanut mitään ilmoitusta muuttuneesta toimitusajasta.

No nyt loppuvuodesta Ioniq 5:n FB-ryhmään alkoi tulla tarinoita, että näitä vuodella eteenpäin siirrettyjä toimituksia onkin vedetty useita kuukausia takaisinpäin. Ja niinpä tämä mun kaverikin sai myyjältä ilmoituksen että alkukesästä 2023 kesään 2024 siirretty toimitus olisikin loka-joulukuussa 2023. Ja edelleenkään mulle ei ole kukaan ilmoitellut mitään, enkä ole perään kysellytkään.

Joka tapauksessa tuntuu siltä että eivät Hyundailla oikeasti osaa tuota tuotantosuunnittelua, kun toimitusaikoja tippuu kuin lottopalloja.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1792
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Saatoin ehkä kysyä aiemminkin jo, mutta olikos Mitsu jo myyty? Kaverilla yhtenä vaihtoehtona kesämmällä on Outlander. Ajoprofiili hällä on aika samanlainen kuin sulla (ja mulla), joten sähköllä menisi valtaosa reissuista.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13155
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Eioo myyty. Autoverkkis ei ymmärrettävistä syistä antanut sitovaa tarjousta vaihdokista kesällä. Kyllä tän sa siis tulla pois ostamaan, mut ei ehkä ihan vielä (ellei ole antaa kiinnostavaa täyssähköä kivaan hintaan vaihdossa) :D
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1792
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

AZP kirjoitti:
Su Tammi 01, 2023 14:18
Eioo myyty. Autoverkkis ei ymmärrettävistä syistä antanut sitovaa tarjousta vaihdokista kesällä. Kyllä tän sa siis tulla pois ostamaan, mut ei ehkä ihan vielä (ellei ole antaa kiinnostavaa täyssähköä kivaan hintaan vaihdossa) :D
Ei taida olla vaihdokkia kaverilla tarjota, vaikka onhan hänen vm. -76 R107:ssakin akku :D

Mutta vinkkaan kaverille, että "kohtuullisen" tarkasti dokumentoitu yksilö voisi olla tyrkyllänsä.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5165
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja Risto »

Tässähän olisi hyvä valmiiksi nimikoitu väliaikaiskulkine: https://huutokaupat.com/3902871/suzuki-sj413-1987
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja torque »

^ tuosta saisi hyvän hinnan afrikassa(tai ehkä itänaapurissa, jos laivaaminen onnistuu). Vaan nyt jo kohta huitelee n. 3kEur tuossa kaupassa (nyt vasta "hoksasin" tuon rekkarin).
e.m. faijallani oli auto uutena ostettu jossa reknro sotun lopputunnisteen kolme sen ajan nroa täsmäsi häneen, ja randomisti annettu reknro tietääkseni. :)
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13155
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja AZP »

Risto kirjoitti:
Su Tammi 01, 2023 18:34
Tässähän olisi hyvä valmiiksi nimikoitu väliaikaiskulkine: https://huutokaupat.com/3902871/suzuki-sj413-1987
Ristus, on kyllä hiano! Kunnon maasto-Berlingo :mrgreen:

Ja autolla tietenkin tasoisensa rekisteritunnus :mrgreen:
2.polvi kirjoitti:
Su Tammi 01, 2023 14:45
Ei taida olla vaihdokkia kaverilla tarjota, vaikka onhan hänen vm. -76 R107:ssakin akku :D

Mutta vinkkaan kaverille, että "kohtuullisen" tarkasti dokumentoitu yksilö voisi olla tyrkyllänsä.
BTW, R107 on kyllä historian hienoimpia Merssuja. Sen tais tietää jo JR Ewingkin :mrgreen:

Mutta en mä sellaista ehkä Mitsun tilalle ottais käyttikseksi :D

En siitten tiedä onko tää töpselikärsä niin ihmeesti dokumentoitu. Joo, toki noiden kulutuslukemien ja latausten osalta, mutta se nyt on aika geneeristä dataa ja validia käytännössä melkein mihin tahansa Outlander PHEViin, jos ajosykli on sama kuin muilla. Mutta muutenhan tässä on ollut aika vähän dokumentoitavaa, kun on ollut niin vähän tehtävääki. Määräaikaishuollot teetetty marmorilla ja itse laittanut etujarrupalat, peräöljyt, akun ja jotain pikkufiksejä mm. sisustassa silloin auton hankittuani. En nyt ainakaan muista laittaneeni ja dokumentoineeni mitään tuon vakavampaa yli kolmen vuoden omistusaikana. Joku jos jaksaa lukea tän ketjun läpi, voi korjata mun muistukuvia vapaasti :mrgreen:

Toista se oli Saabien kanssa, niiden kanssa sai harrastaa. Molemmat kävi maalarilla, mahdoikohan OG:kin käydä kaksi kertaa niinkuin NG? Sitten oli ruosteita ja itse tehtyä maalauspaikkausta, molempiin vaihdoin turbon, meni tukivarsia, jarrupaloja, NG:hen remppasin takasatulatkin kahteen otteeseen, huohotinpäivitystä, ilmastoinnin fetin askartelua, bensapumpun vaihtoa, tankin vuodon korjailua, vuotavan dieselsuodattimen kanssa tappelua, softapäivitystä, EGR/DPF-jumppaa, alustapäivitystä yms jnpp. Ja iso osa noista ei tietenkään olleet auton ongelmia vaan ihan vain omaa harrastuneisuutta, ja toki esim. osa maalarikäynneistä oli omien mokailujen paikkauksia. En jaksa muistaa kaikkia, mutta Saabin kanssa ei tylsää päivää nähnyt ja hauskaakin oli aina silloin kun ei ollut tappi otsassa :mrgreen:

Omista mokailuista sen verran, että en tiedä onko oma huolellisuus parantunut, tuuri kääntynyt vai auttaako esim peruutuskamera, mutta Mitsun kanssa en ole vielä osunut mihinkään niin että pitäis maalarille lähteä tai muuten mitään törttöilyjen perästä fiksata.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1792
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

^Niin. Tarkoitin juuri sitä, että kyseessä on ainakin toistaiseksi luotettavaksi yksilöksi osoittautunut laite, jonka ostamalla tietäisi mitä ostaa. Voi olla, että väri latistaa kaverin kiinnostuksen, mutta muutenhan tuo sun varusteiltaan (eikös ollut ns. kaikki) kuten myös kilsoiltaan ja siisteydeltään kelpaisi varmasti.

Mutta hänellä tosiaan liuta vaihtoehtoja, neliveto ja automaatti ovat toistaiseksi ainoat kiinteät kriteerit. Outlander ja edellisen sukupolven Kia Sportage ovat suurinpiirtein ainoat mielensä päällä olevat "tylsät" valinnat. Muuten onkin sitten 3-, 4- ja 5-sarjan Penaria, Audi A5, Jaguar Xe jne.

Mersuillahan se on ajellut viimeiset 20 vuotta ja nyt ihme ja kumma hukattuaan käyttöautona toimineen CLA:n, on alkanut katselemaan vieraisiin pöytiin.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Vastaa Viestiin